Klopt, maar misschien ook wel. Alleen komen ze daar nooit achter als ze in die vicieuze cirkel blijven van dat ze alleen maar willen horen dat het allemaal zwaar en moeilijk is, en dat werkgevers niet staan te springen op mensen met een wajong uitkering, OMDAT wajonguitkering. Dat weten we nou allemaal wel, dat je geen ideale startpositie hebt. En wat ga je daar aan doen, behalve dan vooral op zoek te zijn naar symphatie, zowel irl als hier op internet/fok. Want die symphatie gaat niets voor je veranderen. De enige verandering die er komt komt vanuit jezelf.quote:Op donderdag 9 juni 2011 13:15 schreef trovey het volgende:
[..]
Hij is niet de enige persoon waar het mis mee ging, ook met personen die later een reactie hebben gegeven "ging het niet lekker". Bovendien is natuurlijk een lichamelijke kwaal niet te vergelijken met een geestelijk probleem. Jij hebt blijkbaar de geestelijke kracht gevonden om je lichamelijke problemen te lijf te gaan en hulde daarvoor, die personen met mentale problemen hebben natuurlijk de problemen op een heel ander vlak en hebben wellicht die kracht niet om er zoals jou mee om te gaan.Ieder mens is anders en het is erg moeilijk om zonder die persoon persoonlijk te kennen te weten wat iemand wel of niet lichamelijk en/of geestelijk aan kan. Niemand kan zonder precies te weten wat een ander mankeert bepalen of hij/zij wel aan het werk kan gaan of dat probleem nou op lichamelijk of geestelijk vlak is. Gelukkig hebben we keuringen en artsen daarvoor.
Je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat er nog maar weinig Wajongers zijn die (na alle vervelende reacties) hun verhaal willen doen. Ik in ieder geval niet.quote:Op donderdag 9 juni 2011 11:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik heb het ook allemaal gelezen. Het nodigt bepaald niet uit...
Mensen stellen zich kwetsbaar op en als je dan sommige opmerkingen leest...![]()
Waarom ervaren jullie het als vervelend dat mensen je willen helpen met werk zoeken?quote:Op donderdag 9 juni 2011 13:23 schreef Gewas het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat er nog maar weinig Wajongers zijn die (na alle vervelende reacties) hun verhaal willen doen. Ik in ieder geval niet.
Nogmaals: mensen zijn verschillend.quote:Op donderdag 9 juni 2011 13:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Klopt, maar misschien ook wel. Alleen komen ze daar nooit achter als ze in die vicieuze cirkel blijven van dat ze alleen maar willen horen dat het allemaal zwaar en moeilijk is, en dat werkgevers niet staan te springen op mensen met een wajong uitkering, OMDAT wajonguitkering. Dat weten we nou allemaal wel, dat je geen ideale startpositie hebt. En wat ga je daar aan doen, behalve dan vooral op zoek te zijn naar symphatie, zowel irl als hier op internet/fok. Want die symphatie gaat niets voor je veranderen. De enige verandering die er komt komt vanuit jezelf.
Leuk dat we daar artsen en keuringen voor hebben. Als ik en mijn ouders naar de artsen van toen had geluisterd had ik nu w.s. nog steeds die uitkering gehad en thuis gezeten. Gelukkig maar dat er dan ook mensen zijn die zich niet neerleggen bij het oordeel van die artsen en keuringen
Je zal er vast wel en beetje verstand van hebben. Waarschijnlijk meer dan ik.quote:Op donderdag 9 juni 2011 13:17 schreef CoolGuy het volgende:
Er zijn mensen die gewoon niet kunnen. Maar als ik dan hoor dat er allerlei dingen wel kunnen, zoals boodschappen doen en de hond uitlaten en al dat soort dingen meer, uitgaan, etc, dat kan allemaal, het is dan alleen die arbeid die dan niet kan (en over dergelijke mensen heb ik het, niet over mensen met een open rug die nog niet eens makkelijk uit bed kunnen komen bv). Van DIE mensen denk ik dat ze veel meer kunnen dan ze zelf (willen) denken.
Ik ben dan benieuwd naar wat die mentale problemen dan zijn, waardoor je allerlei (leukere) dingen wel kunt doen, maar werken niet. Ik zeg niet dat je de hele dag moet werken. Halve dagen kan ook bv. Of een paar uur per dag. Waarom kan dat niet, maar kun je op elk willekeurig moment van de dag wel de hond gaan uitlaten bv?quote:Op donderdag 9 juni 2011 13:49 schreef Kekaa het volgende:
[..]
Je zal er vast wel en beetje verstand van hebben. Waarschijnlijk meer dan ik.
Alleen ben ik het niet met je eens dat mensen die de hond uit laten, boodschappen doen e.d. ook gewoon kunnen werken.
Daar zit meestal geen tijd aan verbonden. De hond uitlaten is flexibel (ok, hangt af van de hond) en boodschappen doen ook (al hangt dat weer af van openingstijden). Hetzelfde geldt voor uitgaan, het huishouden doen etc...
Aan regelmatig werken zit wel tijd verbonden. Er wordt van je geacht dat je ergens op tijd verschijnt. Niet 1 keer, niet 2 keer, niet 10 keer, maar elke keer. En je behoort je aan de regels te houden die daar gelden. Voor sommige mensen kan dit heel lastig zijn.
Vooral als je met mentale problemen zit. Dan geeft de hond uit laten en boodschappen doen misschien juist wel afleiding. En werken dus niet.
Het probleem is dus niet dat ze leuke dingen kunnen doen en werken niet, het probleem is dus dat ze voor dat werk iedere dag op een bepaald moment aanwezig moeten zijn, productief moeten zijn, erbij zijn met hun hoofd, geen last moeten hebben van hun klachten omdat het hun werkzaamheden beinvloed, ze op tijd moeten zijn, moeten blijven tot een bepaalde tijd etc.quote:Op donderdag 9 juni 2011 13:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik ben dan benieuwd naar wat die mentale problemen dan zijn, waardoor je allerlei (leukere) dingen wel kunt doen, maar werken niet. Ik zeg niet dat je de hele dag moet werken. Halve dagen kan ook bv. Of een paar uur per dag. Waarom kan dat niet, maar kun je op elk willekeurig moment van de dag wel de hond gaan uitlaten bv?
Heb je al eens nagedacht over werk waarbij dat wel flexibel in te delen is?quote:Op donderdag 9 juni 2011 14:59 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Het probleem is dus niet dat ze leuke dingen kunnen doen en werken niet, het probleem is dus dat ze voor dat werk iedere dag op een bepaald moment aanwezig moeten zijn, productief moeten zijn, erbij zijn met hun hoofd, geen last moeten hebben van hun klachten omdat het hun werkzaamheden beinvloed, ze op tijd moeten zijn, moeten blijven tot een bepaalde tijd etc.
Als mijn vriendin om 9 uur de hond wil uitlaten en het 'wil' even niet, dan probeert ze het een uurtje later en dat werkt niet op je werkplek he.
Als ze wil shoppen op maandag en ze wordt maandag zwaar negatief wakker gaat ze dus niet shoppen en stelt ze dat uit, belt ze m'n moeder op of ze mee boodschappen kan doen omdat haar energie-niveau door haar problemen op dat moment te beperkt is om zelf de deur uit te gaan, laat ze een ander naar een festival gaan omdat ze last krijgt van haar klachten ook al kijkt ze er al tijden naar uit etc. etc.
Dat is het grote punt, niet zozeer van "Oh werk, nu voel ik me niet in staat" want er zijn zat uren op een dag dat het prima gaat en soms een hele week niet en andere keren een aantal maanden wel en zie maar een werkgever te vinden die daar mee kan leven.
Maar dat betekend nog niet dat omdat een werkgever je niet wilt hebben met die klachten, je dus niets leuks kunt doen waarbij je even niet aan je problemen hoeft te denken en even onbezorgd blij kunt zijn.
Oke, nou, dan doen we voor de discussie even de aanname dat ze inderdaad niet kan werken. Klaar. Kan ze niet, want geen werkgever te vinden die met die situatie om kan gaan, hoe dan ook, ze kan niet werken.quote:Op donderdag 9 juni 2011 14:59 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Het probleem is dus niet dat ze leuke dingen kunnen doen en werken niet, het probleem is dus dat ze voor dat werk iedere dag op een bepaald moment aanwezig moeten zijn, productief moeten zijn, erbij zijn met hun hoofd, geen last moeten hebben van hun klachten omdat het hun werkzaamheden beinvloed, ze op tijd moeten zijn, moeten blijven tot een bepaalde tijd etc.
Als mijn vriendin om 9 uur de hond wil uitlaten en het 'wil' even niet, dan probeert ze het een uurtje later en dat werkt niet op je werkplek he.
Als ze wil shoppen op maandag en ze wordt maandag zwaar negatief wakker gaat ze dus niet shoppen en stelt ze dat uit, belt ze m'n moeder op of ze mee boodschappen kan doen omdat haar energie-niveau door haar problemen op dat moment te beperkt is om zelf de deur uit te gaan, laat ze een ander naar een festival gaan omdat ze last krijgt van haar klachten ook al kijkt ze er al tijden naar uit etc. etc.
Dat is het grote punt, niet zozeer van "Oh werk, nu voel ik me niet in staat" want er zijn zat uren op een dag dat het prima gaat en soms een hele week niet en andere keren een aantal maanden wel en zie maar een werkgever te vinden die daar mee kan leven.
Maar dat betekend nog niet dat omdat een werkgever je niet wilt hebben met die klachten, je dus niets leuks kunt doen waarbij je even niet aan je problemen hoeft te denken en even onbezorgd blij kunt zijn.
Daar dacht ik ook aan. In mijn woonplaats zit zo'n thuiswerkbedrijfje.quote:Op donderdag 9 juni 2011 15:02 schreef Scorpie het volgende:
Thuiswerk, waarbij je dingen moet vouwen etc.
Je kan ook reclamefolders lopen, die krijg je dan op zondag en dan heb je tot woensdag de tijd om ze te lopen. Kost meestal een paar uurtjes in totaal.quote:Op donderdag 9 juni 2011 15:04 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Daar dacht ik ook aan. In mijn woonplaats zit zo'n thuiswerkbedrijfje.
Ze heeft inmiddels al weer ruim een jaar een werkgever die wel mee wil denken aan mogelijkheden en daar werkt ze nu 3 dagen in de week (24 uur) zonder bijzondere problemen op werkgebied, gaat het een keertje niet dan kan ze gerust wat eerder weg en ze heeft een tijdje de middagen op de laatste dag vrij gekregen omdat het te zwaar werd.quote:Op donderdag 9 juni 2011 15:01 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Heb je al eens nagedacht over werk waarbij dat wel flexibel in te delen is?
Das ook een optie inderdaad. Maar ja, iemand die HBO heeft gedaan bij wijze van zit hier niet op te wachten, dus dan komt al gauw het verhaaltje 'is me te min' weer om de hoek kijken. Mensen die echt iets willen doen om gewoon bezig te zijn zijn dan blij dat ze iets doen.quote:Op donderdag 9 juni 2011 15:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je kan ook reclamefolders lopen, die krijg je dan op zondag en dan heb je tot woensdag de tijd om ze te lopen. Kost meestal een paar uurtjes in totaal.
Ten eerste, tof dat je vriendin dat doet (en de mogelijkheid geboden krijgt door de werkgever)! Maar, dan komen we op dat puntje van 'niet jarenlang studeren om...'. nee, maar ja, wat nou als je geen baan kunt krijgen op je niveau (zoals ik in mn vorige post al aangaf), omdat je het óf zelf niet aankunt of omdat de werkgevers niet mee werken.quote:Op donderdag 9 juni 2011 15:09 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Ze heeft inmiddels al weer ruim een jaar een werkgever die wel mee wil denken aan mogelijkheden en daar werkt ze nu 3 dagen in de week (24 uur) zonder bijzondere problemen op werkgebied, gaat het een keertje niet dan kan ze gerust wat eerder weg en ze heeft een tijdje de middagen op de laatste dag vrij gekregen omdat het te zwaar werd.
Ze bestaan gelukkig wel en dan merk ik ook direct (terugkomend op de TT) aan haar dat ze zich een stuk beter voelt omdat ze gewaardeerd wordt op haar werk en ze zien wat een moeite ze doet om mee te komen en dat heeft ook zeker z'n weerslag hier in huis (ieder gebied van seks tot aan de algemene gemoedstoestand) en helpt haar ook omdat ze onder de mensen is, een ritme houdt en iets doet dat ze leuk vind en vooral dat laatste is belangrijk (naar mijn en haar mening) wanneer je met psychische problematiek zit, ik denk dat ze nog meer 'down' zou worden wanneer ze verplicht zou worden om dagelijks bij de V&D de WC's te schrobben.
En waarom? Simpelweg omdat ze meer in haar mars heeft, je studeert niet jarenlang om uiteindelijk dergelijk werk te moeten doen, voor een jaartje oke, maar structureel dag in, dag uit ... dat gaat je echt niet helpen.
En dan zal Maanvis (hehe) vast wel zeggen, zijn genoeg gelukkige mensen die WC's schrobben en het prima vinden, maar die hebben over het algemeen ook weinig kans op 'meer' omdat ze geen papieren/kennis hebben om een stapje hoger te kunnen.
Maar als je mocht kiezen tussen je hele leven werken bijvoorbeeld werk waarvan je weet dat je meer dan dit kunt, en je hele leven thuiszitten.. Zou je dan niet liever gewoon werken?quote:Op donderdag 9 juni 2011 15:09 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Ze heeft inmiddels al weer ruim een jaar een werkgever die wel mee wil denken aan mogelijkheden en daar werkt ze nu 3 dagen in de week (24 uur) zonder bijzondere problemen op werkgebied, gaat het een keertje niet dan kan ze gerust wat eerder weg en ze heeft een tijdje de middagen op de laatste dag vrij gekregen omdat het te zwaar werd.
Ze bestaan gelukkig wel en dan merk ik ook direct (terugkomend op de TT) aan haar dat ze zich een stuk beter voelt omdat ze gewaardeerd wordt op haar werk en ze zien wat een moeite ze doet om mee te komen en dat heeft ook zeker z'n weerslag hier in huis (ieder gebied van seks tot aan de algemene gemoedstoestand) en helpt haar ook omdat ze onder de mensen is, een ritme houdt en iets doet dat ze leuk vind en vooral dat laatste is belangrijk (naar mijn en haar mening) wanneer je met psychische problematiek zit, ik denk dat ze nog meer 'down' zou worden wanneer ze verplicht zou worden om dagelijks bij de V&D de WC's te schrobben.
En waarom? Simpelweg omdat ze meer in haar mars heeft, je studeert niet jarenlang om uiteindelijk dergelijk werk te moeten doen, voor een jaartje oke, maar structureel dag in, dag uit ... dat gaat je echt niet helpen.
En dan zal Maanvis (hehe) vast wel zeggen, zijn genoeg gelukkige mensen die WC's schrobben en het prima vinden, maar die hebben over het algemeen ook weinig kans op 'meer' omdat ze geen papieren/kennis hebben om een stapje hoger te kunnen.
Dat is een beetje de 'can do, won`t do' mentaliteit idd. Die is volgens mij best killing voor je CV.quote:Op donderdag 9 juni 2011 15:14 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar als je mocht kiezen tussen je hele leven werken bijvoorbeeld werk waarvan je weet dat je meer dan dit kunt, en je hele leven thuiszitten.. Zou je dan niet liever gewoon werken?
Voor werkgevers ben je veel interessanter als je ondanks je wajong toch gewerkt hebt. Dus wie weet is een baantje in het tuincentrum wel een opmaat naar een perfecte baan waarin je gelukkig kunt worden. Van thuiszitten word je echt niet beter.
Je lijkt zo lekker verzuurd in je houding van 'ik kan het ook dus jij ook'. Niet iedereen heeft een klompvoet en kan des ondanks de klompendans leren.quote:Op donderdag 9 juni 2011 13:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zodat je daarna kunt roepen dat het off-topic is zeker?Als je niet snapt wat het punt is (wat je wel degelijk snapt) of posts niet kunt volgen, dan moet je misschien weer met je transformers gaan spelen in plaats van hier meediscussieren.
Oh nee hoor, ik ben juist alle behalve verzuurd, want ik heb geen reden om verzuurd te zijnquote:Op donderdag 9 juni 2011 15:24 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Je lijkt zo lekker verzuurd in je houding van 'ik kan het ook dus jij ook'. Niet iedereen heeft een klompvoet en kan des ondanks de klompendans leren.
Ik wel.quote:Op donderdag 9 juni 2011 11:45 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Weer zo'n negatieve opmerking.
Ken jij dan ook EEN iemand die NOOIT het gevoel heeft gehad om te willen werken?
En als dat nou het enige werk is dat flexibel genoeg is om je toch mee bezig te kunnen houden? Wil je dan gillend gek worden terwijl je wel nuttig bezig bent, of je wil je gillend gek worden van thuis tussen 4 muren te zitten? Want dat is waar het uiteindelijk op neerkomt. Of je gaat iets (onder je niveau) doen, of je blijft thuis zitten.quote:Op donderdag 9 juni 2011 16:13 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik wel.
En kom op man, zo erg is het helemaal niet (meer (lees al mee vanaf deel 1 en nog niet de behoefte gehad om te reageren... Maar mensen, houd het gewoon bij een discussie over wajong (waarover verder dan ook) en niet bij gezeik over wie wat zegt/zei, doet/deed.
Beetje een 'Juffrouw, hij schold mij uit!" niveautje zo, jammer.
Anyway, ik wilde zeggen dat ik dan wel geen uitkering heb, maar dat ik me heel goed kan voorstellen dat je niet ALLE werk aan gaat nemen dat je kan krijgen, een maandje achter de lopende band zou ik prima vinden, maar vraag me om jaren zakjes in dozen te stoppen oid en ik zou gillend gek worden...
Misschien omdat het zo niet echt overkomt? Als willen helpen?quote:Op donderdag 9 juni 2011 13:26 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Waarom ervaren jullie het als vervelend dat mensen je willen helpen met werk zoeken?
Waarom zou iemand die niet werkt geen boeiend levend kunnen hebben / zich vermaken. Waarsch. zijn veel vrij veel mensen die niet (kunnen) werken er te fantasieloos en te passief voor, maar daar staan genoeg mensen tegenover die absoluut niet 'gillend gek worden tussen 4 duffe muren'.quote:Op donderdag 9 juni 2011 16:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En als dat nou het enige werk is dat flexibel genoeg is om je toch mee bezig te kunnen houden? Wil je dan gillend gek worden terwijl je wel nuttig bezig bent, of je wil je gillend gek worden van thuis tussen 4 muren te zitten? Want dat is waar het uiteindelijk op neerkomt. Of je gaat iets (onder je niveau) doen, of je blijft thuis zitten.
Mee eens, maar ik heb het over de mensen hier, die claimen dat ze heel graag willen werken, want thuis zitten is maar niks maar ja 'ze komen er maar niet tussen want werkgevers blablabla'. Die mensen, die dus aangeven heel graag te willen werken, en niet thuis willen zitten, daar heb ik 't overquote:Op donderdag 9 juni 2011 16:28 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Waarom zou iemand die niet werkt geen boeiend levend kunnen hebben / zich vermaken. Waarsch. zijn veel vrij veel mensen die niet (kunnen) werken er te fantasieloos en te passief voor, maar daar staan genoeg mensen tegenover die absoluut niet 'gillend gek worden tussen 4 duffe muren'.
Je hebt onder je niveau en onder je niveau he?quote:Op donderdag 9 juni 2011 16:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En als dat nou het enige werk is dat flexibel genoeg is om je toch mee bezig te kunnen houden? Wil je dan gillend gek worden terwijl je wel nuttig bezig bent, of je wil je gillend gek worden van thuis tussen 4 muren te zitten? Want dat is waar het uiteindelijk op neerkomt. Of je gaat iets (onder je niveau) doen, of je blijft thuis zitten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |