abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 juni 2011 @ 15:12:44 #252
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_98720463
Die filmpjes zijn wel heel erg fout, inderdaad.

Als tegenhanger voor die foute (maar erg zichtbare) acties, dit document van Hans Onno van den Berg, voorzitter van de Federatie Cultuur (pdf). Helder, doordacht en vooral genuanceerd. Broodnodig, want van nuance is aan beide kanten geen sprake meer, momenteel.
  maandag 27 juni 2011 @ 15:40:10 #253
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_98721640
quote:
2s.gif Op maandag 27 juni 2011 14:36 schreef mane het volgende:

[..]

Ik vind hem zeker geen flapdrol en dat gedoe over 'hij hoort daar niet' is onzin, naar mijn idee. Mensen draven zo door daarin. Alsof de man meteen een cultuurbarbaar is omdat hij eerlijk zegt dat hij niet veel boeken leest en niet vaak in het theater te vinden is. En dat hij daardoor niet geschikt zou zijn voor de functie. Hij kan een prima bestuurder zijn zonder een enorme persoonlijke affiniteit of emotionele betrokkenheid te hebben met de sector. Maar volgens sommige mensen ben je dan meteen een 'eng mens'.

Hij is tegen het advies van de Raad van Cultuur ingegaan, dat getuigt toch van visie en lef. En ik vind dat hij dat goed doet. Door bijvoorbeeld minder te bezuinigen op een instelling als het Nederlands Dans theater en de musea en meer op de kleine theatergezelschappen en de beeldende kunsten. Hij durft, anders dan de Raad van Cultuur, van dat 'gelijkheidsdenken' af te stappen en onderscheid te maken tussen instellingen van meer en minder waarde.

Die bezuinigingen stonden al vast in het regeerakkoord dus hem daar verantwoordelijk voor houden, is gewoon dom. Ga dan met hem in debat over de inhoud.

[..]

Ja, dat lijkt me ook. Dat je voor je eigen inkomsten opkomt en uit eigen belang hiertegen protesteert, is wel begrijpelijk. Maar doen alsof hiermee onze cultuur op het spel staat, waarbij iemand afgelopen weekend ook nog een verwijzing maakte naar Goring, is idioot.
Als je "zonder een enorme persoonlijke affiniteit of emotionele betrokkenheid te hebben met de sector" geadviseerd wordt door de Raad van Cultuur die er wel 'verstand' van heeft er daar dan toch tegenin gaat heb je dan visie en lef?? :{

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen cultuurschreeuwer, heb geen kruis op m'n facebook en doe niet mee aan al die andere protesten, maar vind dit wel een hele rare stelling.

En daarbij, naar mijn mening kunnen ze beter 100 kleine verenigingen subsidiëren met 10.000 per jaar, dan 10 grote met 100.000 per jaar. Die grote clubs kunnen vaak wel wat besparen hier en daar terwijl de kleinere verenigingen altijd al met een minimum rondkomen en nu waarschijnlijk moeten stoppen.
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  maandag 27 juni 2011 @ 15:42:34 #254
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_98721769
Zijlstra heeft geen visie, het is een kille saneerder. De man is een symptoom van de volkse minachting voor Kunst&Cultuur die dit kabinet tentoon spreidt. De PVV ziet maar wat graag zo'n parvenu op die plek.

Het zou de artistieke elite sieren als ze zich harder en daadkrachtiger opstelde tegen het gajes en de domheid van vandaag. Zonder al dat geestverziekende zelfmedelijden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 27 juni 2011 @ 15:47:49 #255
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_98722020
quote:
7s.gif Op maandag 27 juni 2011 15:12 schreef broer het volgende:

Als tegenhanger voor die foute (maar erg zichtbare) acties, dit document van Hans Onno van den Berg, voorzitter van de Federatie Cultuur (pdf). Helder, doordacht en vooral genuanceerd. Broodnodig, want van nuance is aan beide kanten geen sprake meer, momenteel.
pi_98722929
quote:
7s.gif Op maandag 27 juni 2011 15:12 schreef broer het volgende:

Ik vind zijn argumenten ook niet heel steekhoudend. Wat is 'bezuinigen met beleid', dan weet je zeker dat de eliteclubs binnen de sector blijven bestaan. Ik voel me niet thuis bij de schreeuwers aan beide kanten en eigenlijk het meest bij Halbe.
Aldus.
  maandag 27 juni 2011 @ 16:13:40 #257
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_98723297
Niks mis met elite natuurlijk.
  maandag 27 juni 2011 @ 16:25:39 #258
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_98723843
1. c4 Nf6 2. Nc3 g6 3. d3 d5 4. cxd5 Nxd5 5. g3 Nxc3 6. bxc3 Qd5 7. Nf3 Bg7
8. Bb2 Qa5 9. Qb3 O-O 10. Bg2 Be6 11. Qc2 Nc6 12. O-O Rab8 13. a3 Qh5 14.
c4 Bxb2 15. Qxb2 Bh3 16. Rfe1 Bxg2 17. Kxg2 e5 18. Qd2 Rbd8 19. Ng5 Rfe8
20. Ne4 Qf5 21. Qh6 f6 22. h4 Rf8 23. f3 b6 24. g4 Qd7 25. g5 fxg5 26. hxg5
Qf5 27. Nf6+ Rxf6 28. gxf6 Qxf6 29. Rh1 Rd7 30. Qh3 Qg5+ 31. Qg3 Qe3 32.
Qf2 Qg5+ 33. Kf1 Nd4 34. Qh4 Qe3 35. Qe4 Qg5, 1/2 - 1/2.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_98724944
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 16:13 schreef Ringo het volgende:
Niks mis met elite natuurlijk.
Aldus.
  maandag 27 juni 2011 @ 17:16:49 #260
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_98726128
Het hele idee dat de overheid zich bezig zou moeten houden met kunst, wat voortkomt uit de verouderde gedachte dat de overheid een soort beschavingsplicht tegenover de burger heeft - de overheid moet de burger beschaven - vind ik al bizar. Schrappen die handel; uit het pakket er mee, geen subsidies, niets. Als al die kunsten dan écht zo belangrijk zijn, moet het voor de geoefende kunstenaar géén probleem zijn om er de levensvatbaarheid van aan te tonen. Nu is het veeleer het verhaal van de geoefende subsidie-aanvrager, waardoor de sector zichzelf met jarenlange overproductie van bagger volkomen belachelijk heeft gemaakt.

Ik wilde hier nog een beetje meer tekst opschrijven, beginnende met: 'Men stelt zich de kunstenaar voor als een magere, ietwat bizar geklede man die er meningen op nahoudt dat het ook 'belangrijk is te luisteren naar de noten die niet gespeeld worden'; maar dat leek me overbodig. M'n punt is helder.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 27 juni 2011 @ 17:18:42 #261
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_98726203
En kunstacademies, dan? Moet daar niet een ernstige stop op ingevoerd worden? Het merendeel wordt toch opgeleid voor werkloosheid.
The love you take is equal to the love you make.
pi_98726254
quote:
11s.gif Op maandag 27 juni 2011 15:40 schreef Automatic_Rock het volgende:

Als je "zonder een enorme persoonlijke affiniteit of emotionele betrokkenheid te hebben met de sector" geadviseerd wordt door de Raad van Cultuur die er wel 'verstand' van heeft er daar dan toch tegenin gaat heb je dan visie en lef?? :{

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen cultuurschreeuwer, heb geen kruis op m'n facebook en doe niet mee aan al die andere protesten, maar vind dit wel een hele rare stelling.

En daarbij, naar mijn mening kunnen ze beter 100 kleine verenigingen subsidiëren met 10.000 per jaar, dan 10 grote met 100.000 per jaar. Die grote clubs kunnen vaak wel wat besparen hier en daar terwijl de kleinere verenigingen altijd al met een minimum rondkomen en nu waarschijnlijk moeten stoppen.
'Affiniteit hebben' is niet hetzelfde als 'verstand hebben van', toch? Zijlstra doet niet maar wat, gaat niet zomaar tegen een advies in.. Daar zitten inhoudelijke argumenten achter en een langetermijn gedachte, en dan kom je uit bij een visie, volgens mij.
Dat het een visie is waar je niet achter staat, doet daar niets aan af.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 27 juni 2011 @ 17:30:55 #263
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_98726640
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 17:16 schreef JAM het volgende:
Nu is het veeleer het verhaal van de geoefende subsidie-aanvrager, waardoor de sector zichzelf met jarenlange overproductie van bagger volkomen belachelijk heeft gemaakt.

Hoewel het wat sterk geformuleerd is kan ik me hier wel in vinden
  maandag 27 juni 2011 @ 17:32:54 #264
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_98726709
quote:
2s.gif Op maandag 27 juni 2011 17:20 schreef mane het volgende:

[..]

'Affiniteit hebben' is niet hetzelfde als 'verstand hebben van', toch? Zijlstra doet niet maar wat, gaat niet zomaar tegen een advies in.. Daar zitten inhoudelijke argumenten achter en een langetermijn gedachte, en dan kom je uit bij een visie, volgens mij.
Dat het een visie is waar je niet achter staat, doet daar niets aan af.
Nu ja, misschien ligt het aan mij, maar ik ken niemand die verstand van iets heeft waar hij/zij geen affiniteit mee heeft.
Ik weet ook wel iets van dingen waar ik geen affiniteit mee heb, maar echt verstand heb ik toch van die paar dingen waar ik ook affiniteit mee heb. In mijn ogen is dat ook wel logisch eigenlijk.
  maandag 27 juni 2011 @ 17:35:46 #265
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_98726817
Mijn hoop is gevestigd op mevrouw K.
  maandag 27 juni 2011 @ 17:49:00 #266
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_98727354
Ik had op jou gehoopt Ringo...
pi_98728254
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 17:16 schreef JAM het volgende:
Als al die kunsten dan écht zo belangrijk zijn, moet het voor de geoefende kunstenaar géén probleem zijn om er de levensvatbaarheid van aan te tonen.
Levensvatbaar is alle kunst die gemaakt wordt vanuit een intrinsieke motivatie, of niet? Maar die motivatie heeft in principe niets met geld te maken. Een kunstenaar kan prima doorgaan met het maken van kunst, ook als niemand op zijn kunst zit te wachten, maar zijn brood zal hij dan ergens anders mee verdienen. Eigenlijk staat het een volkomen los van het ander. Jij kunt in de avonduurtjes een meesterwerk schrijven. (Waarvan ik nog steeds ook uitga, trouwens.)

quote:
Nu is het veeleer het verhaal van de geoefende subsidie-aanvrager, waardoor de sector zichzelf met jarenlange overproductie van bagger volkomen belachelijk heeft gemaakt.
Nederland heeft depots vol met afzichtelijke kunst: opgekocht door de overheid omdat de kunstenaars het nu eenmaal met subsidie gemaakt hadden terwijl niemand het wilde hebben. Mijn vriend heeft eens zijn ogen uit gekeken bij de gemeente Den Haag. Dat is toch best wel sneu. Wat betekent kunst dan nog?
  maandag 27 juni 2011 @ 18:15:14 #268
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_98728563
quote:
12s.gif Op maandag 27 juni 2011 17:49 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik had op jou gehoopt Ringo...
Ik wacht nog even op de allesverzengende crisis en dan sla ik genadeloos toe.
  maandag 27 juni 2011 @ 18:18:18 #269
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_98728682
Den Haag staat nu vol met afzichtelijke ME-busjes. Da's ook sneu.
pi_98728883
quote:
15s.gif Op maandag 27 juni 2011 17:32 schreef Automatic_Rock het volgende:
Nu ja, misschien ligt het aan mij, maar ik ken niemand die verstand van iets heeft waar hij/zij geen affiniteit mee heeft.
Ik weet ook wel iets van dingen waar ik geen affiniteit mee heb, maar echt verstand heb ik toch van die paar dingen waar ik ook affiniteit mee heb. In mijn ogen is dat ook wel logisch eigenlijk.
Ik denk dat Zijlstra affiniteit heeft met politiek en bestuur. Dat blijkt ook uit zijn loopbaan en dat is ook wel noodzakelijk om op zo'n positie terecht te komen. Wat hij doet, heeft in de eerste plaats natuurlijk te maken met politiek en bestuur. Het zijn rationeel-bestuurlijke afwegingen die hij moet maken, gebaseerd op de politieke koers van deze regering. Dat zal voor sommige mensen onvoorstelbaar zijn, maar daar kan hij wel degelijk op zijn manier gepassioneerd over zijn.
pi_98729306
"Het zijn rationeel-bestuurlijke afwegingen die hij moet maken." We leven niet in een technocratie waarin een veredelde boekhouder de beslissingen maakt. Vooralsnog ligt er een grote normatieve opvatting in besloten: dat we liever JSFs en de hypotheekrenteaftrek hebben dan goed onderwijs. De logische kloof tussen normatieve opvattingen en de empirie is niet te overbruggen met rationeel-bestuurlijke afwegingen. Je kunt Halbe Zijlstra nauwelijks meer dan een marionet noemen.
Graag op anoniem
pi_98729452
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 18:33 schreef Mainport het volgende:
"Het zijn rationeel-bestuurlijke afwegingen die hij moet maken." We leven niet in een technocratie waarin een veredelde boekhouder de beslissingen maakt. Vooralsnog ligt er nog een grote normatieve opvatting in besloten: dat we liever JSFs en de hypotheekrenteaftrek hebben dan goed onderwijs. De logische kloof is niet te overbruggen met rationeel-bestuurlijke afwegingen.
Zoals ik al schreef: Zijlstra voert de politieke koers die dit kabinet heet ingezet, uit. En dat doet hij met een bepaalde visie. Maar daarin spelen rationele afwegingen natuurlijk een rol.
  maandag 27 juni 2011 @ 18:43:11 #273
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_98729643
Zijlstra is onderdeel van dit kabinet. Hij zet die koers zelf mede uit. Hij is meer dan uitvoerend ambtenaar.
  maandag 27 juni 2011 @ 18:53:17 #274
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_98730083
En als hij zich wel als een uitvoerend ambtenaar profileert, bewijst dat hoe weinig hij zijn taak serieus neemt.
  maandag 27 juni 2011 @ 19:06:41 #275
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_98730651
Maar genoeg over de flapdrol met affiniteit voor politiek en bestuur.

http://www.jaspervankuijk.nl/over-de-mars/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')