1e level vooralsnog, pizza gegeten tussendoor en op Gearbox fora gelezen.
Graphics op PC: prima eigenlijk, hier en daar wat onhandige resolutie aan textures gekozen omdat er gewoon meer detail op mag, maar de sfeer is prima en vlot gerenderd. Schijnt met de zogenaamde differed rendering methode gedaan zijn, meerdere effecten 1 voor 1 gerenderd en daarna over elkaar gelegd te zijn. Voor verlichtingseffecten is dit effectief en vlot. Consoles hebben dit niet.
Kan dit beter? Tuurlijk. Met enigzins inzet had er ook AO bij kunnen zitten en dan hebben we het niet eens over post-processing die ze WEL in de cinematics inzetten (met vooral CA en filmkorrel als voorbeeld) maar niet in de game, waardoor deze er wat "hard" uitziet hier en daar. Hier was flink wat winst in te behalen.
Wel krijg je de meest getrouwe weergave van het Aliens universum wat je ooit gezien hebt. Hardware en omgeving zien er fantastisch uit, de Aliens zelf zijn niet gestyleerd maar zijn tot op de kleuring toe prima virtuele reproducties van hun filmbroertjes.
Bugs als het reanimeren van een gezicht is hier nog niet voorgekomen. Het lopen kon wat netter afgewerkt worden, maar denk wel dat dat deels een engine-ding is.
Geluid: geweldig. Niet overweldigend vet, erg getrouw aan de films, goed gesampled en ook hun ruimtelijke plaatsing is erg sterk. Engine houdt echter geen rekening met objecten tussen bron en speler, dus muren laten geluid volledig door bij dialogen. Muziek is ook fantastisch te noemen en wordt juist ingezet.
Verhaal kan ik nog geen kont over zeggen, karakters zijn precies niet wat het zou moeten zijn, nog meer dan de marines in de film overschreeuwt het zichzelf in macho-gedrag. Missertje.
Ik verwacht er dat betreft ook het minst van, ik geef de quote hierboven volledig gelijk dat betreft.
Blijft er over gameplay.
Healthbar van 3 delen, armor per onderdeel op te pakken en te vervangen, armor wat als suiker smelt zonder daar als speler goed de indruk van te krijgen (really?!), aliens die je met een stoot van je wapen kunt stunnen of zelfs met alleen je hand?! Veel invloeden die gedeeld worden met AvP '10 dus. Past dat nog in deze tijd? Geen idee. Aan de ene kant maakt het het spel moeilijker en moet je moeite doen iets te behalen, aan de andere kant speelt het bijna prehistorisch terwijl de rest van de game erg modern gericht is.
Het schieten voelt degelijk maar direct, dat is voor mij even wennen. Waar we heden ten dage een net iets soepelere camera hebben, zitten we in deze titel ineens weer met een quake3/UT camera. Het neerschieten van een alien geeft een gevoel van afstand, alsof je weinig merkt van de impact van wat je afvuurt en er een alien na een tijdje ineens gewoon dood is.
Verder is het veel shooter-standaarden en is er weinig innovatie. Druk op E voor deuren, ga knielen met C, gooi een granaat met F (die verwachtte ik overigens gewoon onder G, oeps), refillload met R, tab voor een overzichtje van je missie en je score.
Online nog niet gespeeld, komt morgen wel.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter