Heb nu de beschrijving waarom erbij gezetquote:Op dinsdag 22 december 2015 17:07 schreef SeLang het volgende:
Waarom zou je iets boeken? Gewoon aankloppen.
Zo heb ik het altijd gedaan (ook in Iran) en zo doe ik het nog steeds. Leuker en flexibeler (en goedkoper)
 Dus enkel om een goed verhaal te hebben bij de visa on arrival en daar een eerste boeking te kunnen laten zien. Ze vroegen daarna wel verder naar de rest van de boekingen, maar lieten me uiteindelijk wel door toen ik die niet had.
 Dus enkel om een goed verhaal te hebben bij de visa on arrival en daar een eerste boeking te kunnen laten zien. Ze vroegen daarna wel verder naar de rest van de boekingen, maar lieten me uiteindelijk wel door toen ik die niet had.  

Okeequote:Op dinsdag 22 december 2015 17:29 schreef El_jefe07 het volgende:
[..]
Heb nu de beschrijving waarom erbij gezetDus enkel om een goed verhaal te hebben bij de visa on arrival en daar een eerste boeking te kunnen laten zien. Ze vroegen daarna wel verder naar de rest van de boekingen, maar lieten me uiteindelijk wel door toen ik die niet had.

Wij hebben ook alleen voor de eerste twee nachten geboekt.quote:Op dinsdag 22 december 2015 17:07 schreef SeLang het volgende:
Waarom zou je iets boeken? Gewoon aankloppen.
Zo heb ik het altijd gedaan (ook in Iran) en zo doe ik het nog steeds. Leuker en flexibeler (en goedkoper)

Jep, ik verwacht dat door de soepelere toegangsvoorwaarden en een iets beter politiek klimaat Iran snel een populaire bestemming kan worden. Hieronder nog wat foto's (helaas iets minder vogels dan bij jou, complimenten voor het reisverslag van Argentinie!quote:Op dinsdag 22 december 2015 17:37 schreef SeLang het volgende:
Visa on arrival voor Iran! Times have changed. Mijn vooraf schriftelijk aangevraagde visum is eerst 2x afgewezen voordat ik er eentje kreeg.
 ) van Iran:
 ) van Iran: 

) .
 ) .  

Ik was sws al van plan iets te downloaden maar ik wist nog niet wat. Nu wel.quote:Op dinsdag 22 december 2015 18:10 schreef El_jefe07 het volgende:
Overigens nog een tip voor diegenen die naar Iran gaan; zoals bekend zijn veel buitenlandse sites (facebook, twitter.. etc) geblokkeerd (hoewel instagram juist dan weer gewoon werkt, ik zag een oude Iranier in een busstation geamuseerd selfies van jonge dames bekijken op zijn smartphone) .
Om de blokkade te omzeilen en toch instagram/facebook te gebruiken zou je de Tunnelbear ( https://www.tunnelbear.com/ ) app kunnen downloaden (voor vertrek, downloaden in Iran is ook geblokkeerd!). Deze app is eigenlijk een handig VPN programmaatje waardoor je via buitenlandse servers alsnog geblokkeerde sites kunt gebruiken. Werkt goed! Hoewel wel op eigen risico natuurlijk, echter doet eigenlijk iedereen dit in Iran en zal je zonder VPN zien dat iedereen je juist op Facebook/Whatsapp wilt contacteren om later af te spreken en je voor feestjes uit te nodigen

Zoals de Amerikanen die in Irak grote delen van Babylon hebben platgetrokken om van het gruis wegen te bouwen en om parkeerplaatsen voor hun tanks en helikopterlandplaatsen aan te leggenquote:Op dinsdag 22 december 2015 18:15 schreef SeLang het volgende:
Ik herken wel veel dingen op die foto's.
Wereldklasse archeologische site Persepolis daar liep ik toen helemaal alleen. Echt bizar was dat
En in Jazd heb ik bij een jongen thuis kebab gegeten samen met zijn pa. We hebben toen op zijn motor de hele stad doorgescheurd en hij heeft me alles laten zien. Allemaal totaal belangeloos, hij vond het gewoon tof om een dagje met een buitenlander op te trekken.
Jammer dat ik toen nog geen reisdagboek bijhield want ik ben zoveel vergeten van die reis
En inderdaad, Iran zal (weer) erg populair worden want het heeft veel te bieden aan toeristen. Apart als je er aan denkt dat Iran een van de paar overgebleven landen is in de regio waar de archeologische sites niet door oorlog of vandalisme worden verwoest (denk Syrië, Irak, Afghanistan...)

Bij aankomst heb ik gewoon een taxi op het vliegveld genomen. Het in het holst van de nacht (4 uur ofzo) Teheran inrijden heeft ook wel watquote:Op dinsdag 22 december 2015 20:14 schreef Isegrim het volgende:
Wat grappig dat jij in datzelfde hotel hebt gezeten, El_jefe07! Ben nu met ze aan het mailen.
Wat betaalde jij voor airport transfer?
 Was volgens mij 20 dollar, wat wel goed overeenkomt met de prijs die op de WikiTravel van Teheran wordt genoemd. Indien je dit doet helpt het wel om het adres en naam (+ tel nr) van het hotel in het Farsi te hebben uitgeprint, niet iedereen kan Engels lezen. De taxichauffeur die ik trof bleek allervriendelijkst, en belde zelfs met het hotel om aan te geven dat ik eraan kwam en hoe hij het beste kon rijden (bleek uiteindelijk, ik had geen idee met wie ie aan het bellen was.. maar dit vertelde het hotel mij later
 Was volgens mij 20 dollar, wat wel goed overeenkomt met de prijs die op de WikiTravel van Teheran wordt genoemd. Indien je dit doet helpt het wel om het adres en naam (+ tel nr) van het hotel in het Farsi te hebben uitgeprint, niet iedereen kan Engels lezen. De taxichauffeur die ik trof bleek allervriendelijkst, en belde zelfs met het hotel om aan te geven dat ik eraan kwam en hoe hij het beste kon rijden (bleek uiteindelijk, ik had geen idee met wie ie aan het bellen was.. maar dit vertelde het hotel mij later  ).
 ).

Ik kom wel her en der tegen dat TunnelBear in Iran niet meer werkt - heb jij er recente ervaring mee?quote:Op dinsdag 22 december 2015 18:10 schreef El_jefe07 het volgende:
Overigens nog een tip voor diegenen die naar Iran gaan; zoals bekend zijn veel buitenlandse sites (facebook, twitter.. etc) geblokkeerd (hoewel instagram juist dan weer gewoon werkt, ik zag een oude Iranier in een busstation geamuseerd selfies van jonge dames bekijken op zijn smartphone) .
Om de blokkade te omzeilen en toch instagram/facebook te gebruiken zou je de Tunnelbear ( https://www.tunnelbear.com/ ) app kunnen downloaden (voor vertrek, downloaden in Iran is ook geblokkeerd!). Deze app is eigenlijk een handig VPN programmaatje waardoor je via buitenlandse servers alsnog geblokkeerde sites kunt gebruiken. Werkt goed! Hoewel wel op eigen risico natuurlijk, echter doet eigenlijk iedereen dit in Iran en zal je zonder VPN zien dat iedereen je juist op Facebook/Whatsapp wilt contacteren om later af te spreken en je voor feestjes uit te nodigen

Ik weet niet of het navigatie gedeelte werkt, maar HERE Maps van Nokia/Windows heeft een offline kaart van Iran.quote:Op maandag 28 december 2015 20:41 schreef Isegrim het volgende:
Weet iemand of er een goede offline navigatie voor Iran bestaat voor de smartphone?

En? Hoe bevalt het?quote:Op woensdag 30 december 2015 11:51 schreef Isegrim het volgende:
Wij zijn in Tehren sinds vanmorgen 04:00 lokale tijd.

Veel plezier!quote:Op woensdag 30 december 2015 11:51 schreef Isegrim het volgende:
On arrival is even duur als in NL. Bemiddeling is onzin. Gewoon met je paspoort naar de ambassade.
Wij zijn in Tehran sinds vanmorgen 04:00 lokale tijd.

Leuk! Geniet ze!quote:Op woensdag 30 december 2015 11:57 schreef Isegrim het volgende:
Nog niet veel gedaan.
Smog!!!
Pizza als ontbijt.
Anderhalf uur bezig geweest om mobiel internet te regelen.

Bedankt voor je antwoord.quote:Op woensdag 30 december 2015 11:51 schreef Isegrim het volgende:
On arrival is even duur als in NL. Bemiddeling is onzin. Gewoon met je paspoort naar de ambassade.
Wij zijn in Tehran sinds vanmorgen 04:00 lokale tijd.

Die hele uitnodingsbrief is onzin. Die heb je helemaal niet nodig als Nederlander.quote:Op woensdag 30 december 2015 14:54 schreef drommezak het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord.
Je vergeet dan wel gemakshalve de twee retourtjes Den Haag zo'n 130km van mijn woonplaats.(Plus 5 uur extra werk)
En hoe heb jij het precies aangevraagd met die uitnodigingsbrief? Was een hotelreservering voldoende?
 Een hotelreservering had ik ook al niet.
 Een hotelreservering had ik ook al niet.  

Nog steeds erg rustig in Persepolis wat betreft toeristen?quote:Op woensdag 6 januari 2016 08:57 schreef Isegrim het volgende:
Wat je ook doet, sla Persepolis in vredesnaam niet over. En neem een tour guide, kost niet veel.
Zeer, zeer indrukwekkend.

Isegrim hier op account LHO.quote:Op woensdag 6 januari 2016 11:53 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Nog steeds erg rustig in Persepolis wat betreft toeristen?
Hoe zit het überhaupt me de aanwezigheid van westerse toeristen in het land? Stromen die een beetje in, of valt het nog mee?

Thanks.quote:Op woensdag 6 januari 2016 12:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Isegrim hier op account LHO.
Vanmorgen om 09:00 hadden we zo ongeveer heel Persepolis voor onszelf. Toen we een uur of twee later vertrokken werd het best druk. Maar niets vergeleken met bv het Forum Romanum. En heel weinig westerlingen. Locals en Japanners.

Android? OSMAND en kun je alle kaarten van de hele wereld downloaden maar dan moet je wel heel veel vrije ruimte hebben.quote:Op maandag 28 december 2015 20:41 schreef Isegrim het volgende:
Weet iemand of er een goede offline navigatie voor Iran bestaat voor de smartphone?

Yazd is een erg gastvrije stad. http://india.farenji.net/2010/10/30/de-weg-vragen-in-yazd/quote:Op vrijdag 8 januari 2016 21:35 schreef Isegrim het volgende:
Only in Iran:
In een moskee je mini-tripod op de grond laten vallen zonder het te merken, hierop gewezen worden door een lokale medetoerist (uit Irak, bleek later), diezelfde toerist een dag later tegenkomen op het busstation waar je erachter komt dat je dezelfde bestemming (Yazd) hebt, daar in hotels belanden op nog geen 500m van elkaar, afspreken om samen ergens te gaan eten, de weg vragen aan een local en vervolgens door die local getrakteerd worden op een diner.
En zo belanden twee Hollanders uit Rotterdam, twee Irakezen uit Basra en een Iraniër uit Yazd samen aan een tafel.

Genoten van je reisverslagen.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 23:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Yazd is een erg gastvrije stad. http://india.farenji.net/2010/10/30/de-weg-vragen-in-yazd/

Ik had verwacht dat dat alleen Tehran zou zijn, maar elke stad is op dat gebied een ramp. Daar waar er in Sri Lanka  (onze vorige bestemming × 2) steeds meer schone en vooral hybride auto's rondrijden, rijden er hier alleen maar slurpers rond. Van emissienormen hebben ze hier echt nog nooit gehoord.
 Ik had verwacht dat dat alleen Tehran zou zijn, maar elke stad is op dat gebied een ramp. Daar waar er in Sri Lanka  (onze vorige bestemming × 2) steeds meer schone en vooral hybride auto's rondrijden, rijden er hier alleen maar slurpers rond. Van emissienormen hebben ze hier echt nog nooit gehoord.  Maar ja, de benzine kost ook maar een kwartje dus heel veel incentive is er niet om iets te veranderen.
 Maar ja, de benzine kost ook maar een kwartje dus heel veel incentive is er niet om iets te veranderen.

Niet omdat het buiten zo warm was (rond vriespunt) maar omdat ze het kennelijk fijn vinden als het zo warm is.
 Niet omdat het buiten zo warm was (rond vriespunt) maar omdat ze het kennelijk fijn vinden als het zo warm is.  

Dan kun je het raam wagenwijd openzetten. Ook in de trein wordt de boel tot rond de 40 graden gestookt.
 Dan kun je het raam wagenwijd openzetten. Ook in de trein wordt de boel tot rond de 40 graden gestookt.  Het personeel zette steeds de verwarming uit omdat er meer mensen last van hadden, maar een stel Arabieren had zo'n sleuteltje bij zich en zette keer op keer de verwarming weer aan. Stel je een hittekanon voor in een coupé even groot als onze afsluitbare coupés.
 Het personeel zette steeds de verwarming uit omdat er meer mensen last van hadden, maar een stel Arabieren had zo'n sleuteltje bij zich en zette keer op keer de verwarming weer aan. Stel je een hittekanon voor in een coupé even groot als onze afsluitbare coupés.  Treinreis van 17 uur; misschien dat ik er drie van heb geslapen.
 Treinreis van 17 uur; misschien dat ik er drie van heb geslapen. 

Wij hebben geen trouwringen. Ook geen neppe.
 Wij hebben geen trouwringen. Ook geen neppe. 

gelukkig woonde bij mij haar familie redelijk verspreid waardoor we uiteindelijk geen hotels nodig hebben gehad.
 gelukkig woonde bij mij haar familie redelijk verspreid waardoor we uiteindelijk geen hotels nodig hebben gehad.

Hallo, wij zijn net terug van 18 dagen Iran & oost Turkijkequote:Op woensdag 13 januari 2016 14:01 schreef Baboesjka het volgende:
Ik ben ook aan het denken over een reis naar Iran met mijn vriend. Dit wordt in de zomervakantie - kan niet anders - en voor maximaal 2 tot 3 weken. Hebben jullie misschien tips met betrekking tot dingen die je absoluut gezien moet hebben en dingen die je beter kunt vermijden?
Daarnaast:
- wij zijn niet getrouwd, kunnen we dan alsnog tweepersoonskamers krijgen en is het handig om een soort van nep trouwringen kopen voor in het openbaar?
- In hoeverre is onze tijdlimiet geschikt voor de reis?
- We houden beide van zowel cultuur als natuur - in hoeverre is het makkelijk om ook buiten de steden te kunnen wandelen en ontdekken?
- Welke steden zijn het beste om te ontdekken
- Hoe koop je het beste tickets voor het openbaar vervoer en is het ov enigszins betrouwbaar?
Alvast heel erg bedankt. Ik vind de foto's die hier gepost worden erg mooi

Esfahan vond ik juist wél tof. Smaken verschillen.
 Esfahan vond ik juist wél tof. Smaken verschillen. 

Je bedoeld dat het met een Iraanse lastiger is? Want dat hebben wij ook van iemand gehoord. De moesten twee kamers met een aantal verdiepingen er tussen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 20:02 schreef Kopstoot het volgende:
Tenzij je partner Iraans(e) is, dan is het lastiger zo niet onmogelijk om ongetrouwd een hotelkamer te krijgen..gelukkig woonde bij mij haar familie redelijk verspreid waardoor we uiteindelijk geen hotels nodig hebben gehad.

Eerste hotel geboekt, de rest gewoon binnen gelopen. Alleen in Tehran, Shiraz en Yazd in hotels verbleven, in Tiran (Esfahan), Mashhad, gorgan en Rasht CS.quote:Op donderdag 21 januari 2016 03:21 schreef tjoptjop het volgende:
Hoe hebben jullie de overnachtingen geregeld? Geboekt of gewoon binnengelopen? of alles met CS?

Juist. Daarom blij dat familie vriendin verspreid woonden in Qom, Teheran (centraal en Velenjak), Isfahan en nog een vakantiehuisje hadden bij Chalus. Iedere nacht apart slapen zag ik niet echt zitten, maar bovenstaande locaties hebben we prima als uitvalsbasis kunnen gebruiken.quote:Op donderdag 21 januari 2016 02:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
het met een Iraanse lastiger is? Want dat hebben wij ook van iemand gehoord. De moesten twee kamers met een aantal verdiepingen er tussen.

Dank, ik zit er aan te denken om in het najaar ook te gaan. Hoe lagen de prijzen van hotels? Ik heb een Lonely Planet, maar die is alweer van 2012 dus weet niet hoe actueel is het is.quote:Op donderdag 21 januari 2016 07:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Eerste hotel geboekt, de rest gewoon binnen gelopen. Alleen in Tehran, Shiraz en Yazd in hotels verbleven, in Tiran (Esfahan), Mashhad, gorgan en Rasht CS.

Snap ik, maar het prijsniveau van overnachtingen in een bepaalde stad is er wel een beetje mee te peilen. Reden waarom ik het vraag omdat het lastig in te schatten hoeveel cash ik dan mee zou moeten nemen (aangezien je daar niet kunt pinnen). Transport, eten en overnachtingen zullen toch het leeuwendeel zijn van de uitgaven.quote:Op donderdag 21 januari 2016 14:29 schreef Isegrim het volgende:
Oh en wij mijden doorgaans de hotels die in de LP hebben gestaan.

Ik zal de maand juni in ieder geval vermijden. Dan is het ramadan, en hanteert men andere tijden in het openbare leven.quote:Op donderdag 21 januari 2016 17:38 schreef Baboesjka het volgende:
Helaas zitten we echt vast aan de zomervakantie, dat is dus juni, juli of augustus, waarbij augustus het beste uitkomt. Kan dat echt niet en is een van die maanden meer aan te raden nog?

Loop je gevaar in Iran als je tijdens ramadan eet in het openbaar?quote:Op donderdag 21 januari 2016 17:48 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Ik zal de maand juni in ieder geval vermijden. Dan is het ramadan, en hanteert men andere tijden in het openbare leven.

Als westerling? Nah, dat denk ik niet echt, alhoewel de officiële autoriteiten het wel niet zullen waarderen.quote:Op zondag 7 februari 2016 19:07 schreef Blackpower_1 het volgende:
[..]
Loop je gevaar in Iran als je tijdens ramadan eet in het openbaar?

Maar in hoeverre is Iran echt een land waarin je volgens de islamitische leefregels moet leven? (als je er verstand van hebt hoor, misschien weet jij dat ook nietquote:Op zondag 7 februari 2016 19:15 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Als westerling? Nah, dat denk ik niet echt, alhoewel de officiële autoriteiten het wel niet zullen waarderen.
 )
 )

In het publieke domein gaat dat aardig ver, alhoewel privé veel mensen een compleet andere levensstijl erop nahouden.quote:Op zondag 7 februari 2016 19:16 schreef Blackpower_1 het volgende:
Maar in hoeverre is Iran echt een land waarin je volgens de islamitische leefregels moet leven? (als je er verstand van hebt hoor, misschien weet jij dat ook niet)

Spijtig wel.quote:Op zondag 7 februari 2016 19:19 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
In het publieke domein gaat dat aardig ver, alhoewel privé veel mensen een compleet andere levensstijl erop nahouden.

In m'n paspoort heb ik wel een foto met bril.
 In m'n paspoort heb ik wel een foto met bril.  

). Maar hij vertelde er ook bij dat het echt veel makkelijker is om een visum on arrival te halen in Teheran. Maar dat moet je dan wel controleren bij je vliegtuigmaatschappij of dat mag.
). Maar hij vertelde er ook bij dat het echt veel makkelijker is om een visum on arrival te halen in Teheran. Maar dat moet je dan wel controleren bij je vliegtuigmaatschappij of dat mag.  

Gewoon naartoe gegaan. We moesten wel even wachten.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 10:48 schreef Kwalberto het volgende:
Hoi
In april wil ik voor 3,5 weken naar Iran.
Hebben jullie voor je visumaanvraag een afspraak gemaakt bij de ambassade of kun je gewoon zonder afspraak terecht?

Hoe dat in Iran is weet ik niet, maar in Egypte was het met de ramadan juist tof. Echt groot feest s'avonds!quote:Op donderdag 21 januari 2016 17:53 schreef Isegrim het volgende:
Ik zou écht niet tijdens ramadan gaan idd.
 Iedereen kwam dan naar buiten, kleedjes op straat en vreten vreten vreten
 Iedereen kwam dan naar buiten, kleedjes op straat en vreten vreten vreten  

Leuke dames?quote:Op vrijdag 18 maart 2016 11:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hoe dat in Iran is weet ik niet, maar in Egypte was het met de ramadan juist tof. Echt groot feest s'avonds!Iedereen kwam dan naar buiten, kleedjes op straat en vreten vreten vreten

Dat dan weer nietquote:
 . Maar bij mij in het hostel zat een Irakese homo en die had daar echt de tijd van zijn leven!
. Maar bij mij in het hostel zat een Irakese homo en die had daar echt de tijd van zijn leven!   

Dat is mooi.quote:Op zondag 20 maart 2016 11:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat dan weer niet. Maar bij mij in het hostel zat een Irakese homo en die had daar echt de tijd van zijn leven!

Zorgverzekering.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:01 schreef drommezak het volgende:
ik ben in de war ten aanzien de visumaanvraag.
Er wordt gevraagd om een kopie van mijn health insurance card, maar lees hier net dat iemand een kopie van zijn reisverzekeringpas heeft meegestuurd naar de ambassade.
Welke is het nou? Mijn zorgverzekeringspas of mijn reisverzekeringspas? Beiden zijn bij een verschillende verzekeraar onder gebracht.

Is dat die 6x4 cm waar over gerept wordt?quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 08:14 schreef DFUKeeN het volgende:
Klopt, zorg wel dat je het juiste formaat pasfoto meeneemt en je zorgverzekerings pas.

Wij hebben ze op dat formaat laten maken. Waarna ze ze hebben ingescand en geheel uit verhouding getrokken.quote:Op maandag 21 maart 2016 12:40 schreef drommezak het volgende:
Ik lees net dat de afmetingen van een pasfoto 6 cm bij 4 cm moeten zijn? hoe hebben jullie dat geregeld of hebben jullie normale pasfoto's meegestuurd?

Net toch maar grote pasfoto's laten schieten, just to be sure.quote:Op maandag 21 maart 2016 14:19 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Ik heb gewoon een standard pasfoto ingeleverd en daar geen commentaar opgekregen.
Zit ook gewoon op mn visum.

Wij moeten nog weg en nemen 1500 euro pp mee. Ik ga er vanuit dat we met ongeveer de helft weer terugkomen,quote:Op maandag 21 maart 2016 15:28 schreef drommezak het volgende:
[..]
Net toch maar grote pasfoto's laten schieten, just to be sure.
Nog even wat vragen over Iran zelf; wij gaan 8 dagen en ben benieuwd of jullie een inschatting kunnen maken wat je per persoon moet rekenen bij gemiddelde uitgaven.
Dus reizen met OV, middenklasse hotels en af en toe een tourtje of activiteit.
Waar moet ik dan aan denken qua bedrag om mee te nemen?
En hoe hebben jullie dat geld bij je gehouden, hebben jullie daar nog goede tips voor?

:-)quote:Op donderdag 24 maart 2016 14:29 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb daar wel honderd keer gedacht dat ik mijn geld kwijt was.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |