abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 13 januari 2016 @ 20:02:03 #251
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_159078079
Tenzij je partner Iraans(e) is, dan is het lastiger zo niet onmogelijk om ongetrouwd een hotelkamer te krijgen.. ;) gelukkig woonde bij mij haar familie redelijk verspreid waardoor we uiteindelijk geen hotels nodig hebben gehad.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_159184502
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 14:01 schreef Baboesjka het volgende:
Ik ben ook aan het denken over een reis naar Iran met mijn vriend. Dit wordt in de zomervakantie - kan niet anders - en voor maximaal 2 tot 3 weken. Hebben jullie misschien tips met betrekking tot dingen die je absoluut gezien moet hebben en dingen die je beter kunt vermijden?

Daarnaast:
- wij zijn niet getrouwd, kunnen we dan alsnog tweepersoonskamers krijgen en is het handig om een soort van nep trouwringen kopen voor in het openbaar?
- In hoeverre is onze tijdlimiet geschikt voor de reis?
- We houden beide van zowel cultuur als natuur - in hoeverre is het makkelijk om ook buiten de steden te kunnen wandelen en ontdekken?
- Welke steden zijn het beste om te ontdekken
- Hoe koop je het beste tickets voor het openbaar vervoer en is het ov enigszins betrouwbaar?

Alvast heel erg bedankt. Ik vind de foto's die hier gepost worden erg mooi ;)
Hallo, wij zijn net terug van 18 dagen Iran & oost Turkijke

Tehran,yazd, kerman, shiraz, esfehan, kashan tehran, tabriz, grens over.

Je kan zo veel vette dingen zien, ligt maar net aan je voorkeur.

Ik vond zelf Tehran & Shiraz de leukste steden.
Met in Tehran het golestan en het niavaran paleis die ik echt mooi vond, mn mond viel daarnaast open van verbazing van de nature bridge, ook omdat we het totaal niet verwacht hadden.
Ten slotte het enorme contrast tussen zuid Tehran en noord, erg cool.
Tehran heeft mij persoonlijk het meest verrast.

Hiernaat, Bam/rayen supergaaf en de bazaars in kerman & kashan waren in mijn ogen de mooiste.

Esfehan, tja viel wat tegen ook het meest op toeristen gericht.. dat merk je

Shiraz, was ook echt top de vibe was echt leuk daar, restaurantjes, bazaar enz, de shrine daar was echt fantastisch net als persepolis. Tevens daar in de kelder van Haft Kahn gegeten, aparte ervaring met upper class iraniers en zelfs muziek en dans.

Zomer lijkt me echt een minder plan, het is zoo warm dan. Als man nog wel oke maar als vrouw met hoofddoek lijkt me zoo niet chill

Hotelkamer krijgen met 2 personen is geen enkel probleem als je hotels uit de LP / Tripadvisor aanhoudt, daarbuiten geen ervaring. Nepringen zijn niet nodig, maar als vrouw misschien wel goed voor je aanzien.

eigenaren maken zelf ook grappen over toeristen, mn vriendin draagt altijd een ring. Die man achter de balie zo van oooh hoelang zijn jullie al getrouwd met een brede grijns en een knipoog.

Wel vaak de vraag of je al kinderen hebt wat alleen maar grappig is :)

Buiten de steden spreken ze nauwelijks engels, dit kan lastig zijn. tours in de omgeving zijn goed te boeken, zelf ontdekken ook maar ov is soms wast lastig uit te zoeken en daar niet altijd even frequent.

2-3 weken is prima, ov( bussen, treinen) zijn zeer frequent en betrouwbaar en goedkoop!
Wij hebben veel vip nachtbussen gekomen. relatief luxe, stoelen kunnnen redelijk plat en veel ruimte. Alleen knetter warm, wees gewaarschuwd..

Boeken doe je via reisbureaus, hotels of iraanse vrienden. Op het station kan ook, treintickets zijn vaak ver op voorhand uitverkocht.

Verder echt een top vakantieland, mochten er vragen zijn hoor ik het wel!
  donderdag 21 januari 2016 @ 01:56:17 #253
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_159272716
Ik vind die rottige hoofddoek nu al veel te warm met de verwarming overal op vijf miljoen graden. Laat staan in de zomer. :X

Ik vond Tehran een verschrikking ivm smog. :X Esfahan vond ik juist wél tof. Smaken verschillen. :P

On the way home.

[ Bericht 1% gewijzigd door Isegrim op 21-01-2016 02:18:39 ]
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 21 januari 2016 @ 02:08:00 #254
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_159272780
Met die treinen valt trouwens best mee volgens mij. Wij konden kort van tevoren zonder problemen een treinkaartje boeken.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_159272852
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 20:02 schreef Kopstoot het volgende:
Tenzij je partner Iraans(e) is, dan is het lastiger zo niet onmogelijk om ongetrouwd een hotelkamer te krijgen.. ;) gelukkig woonde bij mij haar familie redelijk verspreid waardoor we uiteindelijk geen hotels nodig hebben gehad.
Je bedoeld dat het met een Iraanse lastiger is? Want dat hebben wij ook van iemand gehoord. De moesten twee kamers met een aantal verdiepingen er tussen.
pi_159273035
Hoe hebben jullie de overnachtingen geregeld? Geboekt of gewoon binnengelopen? of alles met CS?
pi_159273420
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 03:21 schreef tjoptjop het volgende:
Hoe hebben jullie de overnachtingen geregeld? Geboekt of gewoon binnengelopen? of alles met CS?
Eerste hotel geboekt, de rest gewoon binnen gelopen. Alleen in Tehran, Shiraz en Yazd in hotels verbleven, in Tiran (Esfahan), Mashhad, gorgan en Rasht CS.
  donderdag 21 januari 2016 @ 07:29:57 #258
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_159273482
En ál onze CSers waren atheïsten. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 21 januari 2016 @ 09:17:59 #259
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_159274394
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2016 02:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
het met een Iraanse lastiger is? Want dat hebben wij ook van iemand gehoord. De moesten twee kamers met een aantal verdiepingen er tussen.
Juist. Daarom blij dat familie vriendin verspreid woonden in Qom, Teheran (centraal en Velenjak), Isfahan en nog een vakantiehuisje hadden bij Chalus. Iedere nacht apart slapen zag ik niet echt zitten, maar bovenstaande locaties hebben we prima als uitvalsbasis kunnen gebruiken. :)
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_159280875
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2016 07:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Eerste hotel geboekt, de rest gewoon binnen gelopen. Alleen in Tehran, Shiraz en Yazd in hotels verbleven, in Tiran (Esfahan), Mashhad, gorgan en Rasht CS.
Dank, ik zit er aan te denken om in het najaar ook te gaan. Hoe lagen de prijzen van hotels? Ik heb een Lonely Planet, maar die is alweer van 2012 dus weet niet hoe actueel is het is.
  donderdag 21 januari 2016 @ 14:28:50 #261
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_159280897
Je kunt heel goedkoop terecht als je hotels neemt die ook locals nemen. Of Couchsurfing! :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 21 januari 2016 @ 14:29:17 #262
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_159280910
Oh en wij mijden doorgaans de hotels die in de LP hebben gestaan. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_159281026
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 14:29 schreef Isegrim het volgende:
Oh en wij mijden doorgaans de hotels die in de LP hebben gestaan. :')
Snap ik, maar het prijsniveau van overnachtingen in een bepaalde stad is er wel een beetje mee te peilen. Reden waarom ik het vraag omdat het lastig in te schatten hoeveel cash ik dan mee zou moeten nemen (aangezien je daar niet kunt pinnen). Transport, eten en overnachtingen zullen toch het leeuwendeel zijn van de uitgaven.
  donderdag 21 januari 2016 @ 14:36:40 #264
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_159281082
Wij hebben met zijn tweeën in drie weken zo'n ¤ 1.500 uitgegeven. Maar dat is wel met vooral CS.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_159285517
Echt heel erg bedankt voor alle reacties :)

Hier kunnen we zeker wat mee. Telkens als ik meer over Iran op zoek, wil ik er nog meer heen :p

Heel mooi dat ongetrouwd zijn als toerist geen probleem is en het openbaar vervoer goed te doen is. Dat scheelt een hoop.

Helaas zitten we echt vast aan de zomervakantie, dat is dus juni, juli of augustus, waarbij augustus het beste uitkomt. Kan dat echt niet en is een van die maanden meer aan te raden nog?
pi_159285703
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 17:38 schreef Baboesjka het volgende:
Helaas zitten we echt vast aan de zomervakantie, dat is dus juni, juli of augustus, waarbij augustus het beste uitkomt. Kan dat echt niet en is een van die maanden meer aan te raden nog?
Ik zal de maand juni in ieder geval vermijden. Dan is het ramadan, en hanteert men andere tijden in het openbare leven.
  donderdag 21 januari 2016 @ 17:53:42 #267
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_159285788
Ik zou écht niet tijdens ramadan gaan idd. :X
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_159323946
Er komt dit jaar een nieuwe lp als het goed is.

Zelf met z'n 2 1400 uitgeven in 3 weken, wel redelijk op budget gelet maar niet gecouchsurft.

Smog kan naar zijn in Tehran. Ligt aan t weer, wij hebben 1 x geluk gehad en een keer pech.

De trein tussen tehran en Tabriz was bij ons dagen van te voren uitverkocht, misschien gewoon toevallig.
pi_159733485
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 17:48 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Ik zal de maand juni in ieder geval vermijden. Dan is het ramadan, en hanteert men andere tijden in het openbare leven.
Loop je gevaar in Iran als je tijdens ramadan eet in het openbaar?
pi_159733739
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 19:07 schreef Blackpower_1 het volgende:

[..]

Loop je gevaar in Iran als je tijdens ramadan eet in het openbaar?
Als westerling? Nah, dat denk ik niet echt, alhoewel de officiële autoriteiten het wel niet zullen waarderen.
pi_159733761
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 19:15 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Als westerling? Nah, dat denk ik niet echt, alhoewel de officiële autoriteiten het wel niet zullen waarderen.
Maar in hoeverre is Iran echt een land waarin je volgens de islamitische leefregels moet leven? (als je er verstand van hebt hoor, misschien weet jij dat ook niet :P )
pi_159733818
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 19:16 schreef Blackpower_1 het volgende:
Maar in hoeverre is Iran echt een land waarin je volgens de islamitische leefregels moet leven? (als je er verstand van hebt hoor, misschien weet jij dat ook niet :P )
In het publieke domein gaat dat aardig ver, alhoewel privé veel mensen een compleet andere levensstijl erop nahouden.
pi_159733869
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 19:19 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

In het publieke domein gaat dat aardig ver
, alhoewel privé veel mensen een compleet andere levensstijl erop nahouden.
Spijtig wel.
pi_159741006
Praktische vraag: moet mij vriend mee naa de ambassade voor het aanvragen van het visum of kan ik dat ook voor hem doen?
Status: niet getrouwd of samenwonend, voor het formulier zijn we dat wel. Nog even bedenken welk adres we gaan gebruiken. :o

Oh, en moet ik echt een foto laten maken zonder bril? :{ In m'n paspoort heb ik wel een foto met bril. 8-)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  zondag 7 februari 2016 @ 22:43:07 #275
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_159741139
Ik denk wel dat je beide in persoon naar de ambassade moet ja.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')