Pietverdriet | zondag 5 juni 2011 @ 11:54 |
Bron Lijst met zwakke roc's Is er dan niets meer echt? Onderwijsinstellingen moeten echt eens gaan sporen. | |
Rene | zondag 5 juni 2011 @ 12:01 |
Ach... Onderwijs is net als de bankwereld een opgepompte luchtbubbel die op den duur gaat barsten. Volgend jaar is de energiemarkt weer aan de buurt ![]() | |
Hephaistos. | zondag 5 juni 2011 @ 12:16 |
Laten we het wel een beetje in perspectief blijven zien. Er zijn meer dan 11.000 MBO-opleidingen en daarvan heeft er eentje hun studenten geen stage laten lopen. | |
Weltschmerz | zondag 5 juni 2011 @ 13:30 |
Het is dan ook slechts een symptoom van een veel groter probleem. | |
ArnosL | zondag 5 juni 2011 @ 13:37 |
Het verbaast me niet eigenlijk. Zelf zit ik op een andere locatie van Landstede, maar daar is ook wel te merken dat ze willen dat leerlingen hun diploma halen/krijgen. | |
jongen89 | zondag 5 juni 2011 @ 13:40 |
Zelf ook op Landstede gezeten, niet in Zwolle. Maar kan je wel zeggen dat het een bagger MBO is. Deed een BBL opleiding en kreeg alleen het technische vak maar, Nederlands Engels Wiskunde en dergelijke heb ik 4 jaar lang niet gehad! Maar op mijn diploma`s staat dat ik deze vakken gewoon voldoende heb geschoord. Het is dus niet alleen bij Landstede Zwolle een zooitje, maar binnen het hele Landstede gebeuren. | |
ArnosL | zondag 5 juni 2011 @ 13:42 |
Ze zijn dan ook net weer van de inspectie af. Dat merk ik ook wel. Ik merk dat het wel wat beter is georganiseerd dan in het begin. Op alle MBO's hier in de buurt is het een zooitje volgens de verhalen. Nederlands, engels en wiskunde heb ik wel alle jaren gehad, maar dat was ook waardeloos. | |
Bram_van_Loon | zondag 5 juni 2011 @ 17:30 |
Inderdaad. Wat betreft de lijstjes met zwakke scholen, die zijn voor het grootste deel, zo niet volledig, gebaseerd op een papieren werkelijkheid. De scholen die als zwak te boek staan hebben nog niet eens die papieren werkelijkheid in orde, laat staan de rest. Van de scholen die wel die papieren werkelijkheid in orde hebben zal een deel een hoop gebreken hebben die niet onder die papieren werkelijkheid vallen. Er zijn nog wel goede MBO-scholen en HBO-scholen maar ik overdrijf nauwelijks wanneer ik stel dat je voor een goede opleiding of naar het WO moet, en dat geldt ook slechts voor een minderheid van de opleidingen, of naar het buitenland. En juist op die WO-opleidingen willen ze bezuinigen. | |
Glazenmaker | zondag 5 juni 2011 @ 22:13 |
Voor iedere student en scholier die het MBO/HBO/WO (binnenkort op tijd) afleveren krijgen ze geld. Goede prikkel om fraude aan te wakkeren en het niveau om laag te schroeven. Deze logica begrijpt iedere boerenlul op straat maar in Den Haag gaan ze er vanuit dat probleem wel op te lossen met uiteindelijk nog een compleet wetboek aan regeltjes. Met de nieuwe bezuinigingen verbetering van het onderwijs zal het alleen maar erger worden. | |
RAVW | maandag 6 juni 2011 @ 01:48 |
dit gebeurd al jaren van eind jaren 90 geloof ik al. maar vind het wel schandalig voor de mensen die voor die tijd hun diploma hebben gehaald die toen op MBO zaten, kunnen nu makkelijk HBO aan en moet dus de oude diploma's dus ook weer heroverwogen worden. want anders is het niet eerlijk voor de mensen die wel echt in hun boeken gezeten hebben. Dus van voor 1995 minimaal | |
Nuchterheid | maandag 6 juni 2011 @ 01:52 |
Is en MBO-diploma fraude waardig dan? | |
Weltschmerz | maandag 6 juni 2011 @ 10:06 |
Op het WO heb je hetzelfde probleem, het is een ander niveau en een opleiding van een andere aard, maar ook daar wordt systematisch gesmokkeld met de standaarden. Andere standaarden, gelijksoortige smokkel. | |
Wokkel | maandag 6 juni 2011 @ 15:24 |
Ach, het MBO hier in de buurt maakt het ook bont. Is een toets slecht gemaakt door de klas? Dan laten ze die vervallen en komt er een nieuwe toets. Heeft de halve klas een 4 en de rest een 5? Dan krijgt iedereen een bonuspunt erbij waardoor je toch een 5 of 6 hebt. Werkt het MBO ook met een centraal examen en schoolonderzoeken? Het gemiddelde is dan je eindcijfer? | |
Ronnie_bravo | maandag 6 juni 2011 @ 15:33 |
Het is toch allang bekend dat het niveau van de opleidingen in Nederland keihard achteruit gaan. Het huidige HBO is nog onder het niveau van een MBO van 15 jaar terug. Het HBO van 10 jaar terug staan veel beter aangeschreven als het huidige HBO om over de hedendaagse student maar te zwijgen. Het is niet voor niets dat ze niet aan een goede baan kunnen komen. Voorts hebben ze wel nog de arrogantie van de student van vroeger, alleen hadden die nog de benodigde kennis en kunde in huis om het te onderrbouwen. De huidige student gebruik graag moeilijke zinnen maar als ze in het bedrijfsleven komen zakken ze finaal door het ijs. Ik vind dat grappig. | |
Bram_van_Loon | maandag 6 juni 2011 @ 16:32 |
Dat is nogal dom, op die manier motiveer je leerlingen niet. Je geeft zelfs de boodschap dat het OK is om een 4 of een 5 te halen. Laat die leerlingen maar lekker onvoldoende staan, de meeste leerlingen gaan wat harder werken en halen de volgende keren wel een voldoende, een minderheid moet het jaar overdoen en heeft dan alsnog zijn lesje geleerd en een minderheid van die minderheid maakt de opleiding niet af. Prima toch? Ik heb de indruk dat het WO wat diverser is, een relatief klein deel van het WO is relatief waardevast (vaak de kleinere studierichtingen), een relatief groot deel van het WO is relatief weinig waardevast (veel massastudierichtingen). In het HBO en het MBO is het al heel wat lastiger om die goede opleidingen te vinden. Daar is geen wet voor nodig, de werkgevers passen zich er wel op aan. ![]() Bovendien zou zo'n wet averechts werken, het zou de niveaudaling legitimeren. We moeten juist het niveau van het WO, het HBO en MBO-4 terug verhogen. Mensen die dan het nieuwe MBO-4, HBO en WO niet aan zouden kunnen kunnen altijd nog een treetje lager een opleiding volgen, mensen voor wie zelfs het huidige WO-niveau te laag is kunnen dan ook weer fatsoenlijk onderwijs krijgen. Het MBO-4 , het HBO en het WO zouden respectievelijk ongeveer op de 50%, de 20% en de 10% slimste Nederlanders moeten zijn afgestemd (gemiddeld: de ene WO-opleiding kan de top 2,5% bedienen, de andere de top-15%). | |
MakkieR | dinsdag 7 juni 2011 @ 03:05 |
MBO is toch sowieso lachwekkend, heb er zelf ook op gezeten, waar altijd wel wat aan de hand was. Als je bleef zitten, kreeg je exact dezelfde tussentijdse toetsen, die vervolgens gekopieerd werd over de hele klas. Stageplekken kon je nauwlijks serieus nemen, laat staan de werkzaamheden binnen het bedrijf. Leraren die er continue niet waren, en tussenuren aan de orde van de dag. Leraren die zijn leerlingen nauwlijks bij naam konden en waar ziekteverzuim nauwelijks te controleren viel. Heb er veel lol gehad, maar met het papiertje kun je net zo goed je kont mee afvegen. | |
raptorix | dinsdag 7 juni 2011 @ 09:22 |
Men zou gewoon net als middelbare scholen staatsexamens moeten invoeren. Op die manier word elke instelling correct getoetst. | |
Oud_student | dinsdag 7 juni 2011 @ 09:56 |
Nederland kenniseconomie ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Whaaaaaahhahahaahahahhahahhaah | |
#ANONIEM | dinsdag 7 juni 2011 @ 09:58 |
Dat dus. Studeren is allang niet meer voor de elite. HBO en minder is voor het plebs. | |
Ronnie_bravo | dinsdag 7 juni 2011 @ 10:53 |
Iedere debiel kan tegenwoordig 'studeren', dat was vroeger wel anders. Vroeger hadden ze ook werk na hun studie. Nu zie je ze huilie huillie doen omdat ze niets kunnen met hun 'diploma' Vrijetijdsmanagement. Behalve dan hun eigen vrije tijd gaan managen ![]() | |
Boris_Karloff | dinsdag 7 juni 2011 @ 10:58 |
Dat is wat politiek Den Haag blijft geloven op basis van een papieren werkelijkheid. De meeste mensen in Nederland weten wel dat het onderwijs in Nederland af gegleden is naar een bedenkelijk niveau. Daar hoef je alleen maar een havo of atheneum examen van de laatste jaren voor open te slaan. | |
Ronnie_bravo | dinsdag 7 juni 2011 @ 12:37 |
Of kijken naar het niveau van de gemiddelde student die het bedrijfsleven instroomt. Die moet je aan de hand meenemen want die weten helemaal niets. | |
Boris_Karloff | dinsdag 7 juni 2011 @ 12:57 |
Dat is logisch, toen ik net begon bij verschillende werkgevers wist ik ook van toeten nog blazen over de interne processen en procedures. Daar is de inwerktijd voor bedoeld. | |
Ronnie_bravo | dinsdag 7 juni 2011 @ 13:46 |
Wel als je het hebt over interne werkprocessen en bedrijfsstructuur. Echter tonen ze aan uberhaubt weinig kennis te hebben,...ja zoals het in een boekje staat (en in de praktijk nooit gaat). | |
Hephaistos. | dinsdag 7 juni 2011 @ 13:54 |
Zou dat nou echt verschillen met de studenten van de jaren '70 of '80? Mensen overschatten volgens mij ook wel hoeveel ze zelf wisten op hun 22e... | |
Glazenmaker | dinsdag 7 juni 2011 @ 15:43 |
Of van die types die hun basisschool vroeger zo geweldig vonden omdat ze toen wel konden rekenen en spellen. Heb laatst een groep 8 boek rekenboek gelezen en dat was stukken moeilijker dan ik me kon herinneren van groep 8. Ook krijgen de kinders tegenwoordig nog andere dingen te leren. Mooie verhaaltjes over DNA en de werking van computers bijvoorbeeld kreeg je tijdens de jeugd van de zeikerige babyboomers nog niet. | |
Ronnie_bravo | dinsdag 7 juni 2011 @ 16:31 |
Er was eens... ! | |
Bram_van_Loon | dinsdag 7 juni 2011 @ 17:15 |
Vijftien jaar geleden kreeg je nog gewoon dagelijks les van pak hem beet 9u-16u. Daar zaten dan ook wel wat practica tussen maar het grootste deel bestond uit klassikale lessen. Moet je nagaan hoe snel het is afgegleden. De positieve kant van het verhaal: de problemen kunnen ook binnen 1-2 decennia weer worden opgelost. Kwestie van kleinschalige werken en de macht wegnemen bij dat gruwelijke middenveld waar het CDA zo verzot op is (wellicht omdat CDA'ers daar belachelijk lucratieve baantjes krijgen zonder dat je er iets voor hoeft te kunnen?). | |
Hephaistos. | dinsdag 7 juni 2011 @ 17:19 |
En waarom is dat veranderd? Omdat het bedrijfsleven daar expliciet om vroeg! | |
Pietverdriet | dinsdag 7 juni 2011 @ 17:27 |
Gezien het gedweep met totalitaire regiems en ideologieën waren studenten eind jaren 60 en jaren 70 niet veel slimmer. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 7 juni 2011 @ 17:27 |
En wat als die staatsexamens niet deugen?? De kans is groot dat juist de onderwijsvernieuwers een flinke vinger in de pap krijgen. Enkel met de mond, niet zogauw er een Eurocent voor betaald moet worden. De 'Ollander wil altijd voor een duppie op de eerst rij zitten hè. Sinds wanneer studeer je op een HBO? ![]() De ironie: vroeger moest je echt iets presteren op het HBO en noemden ze dat nog geen studeren, tegenwoordig kan de helft van de mensen een HBO-opleiding aan terwijl er nog niet eens wordt geselecteerd op de cognitieve vermogens (CGO) maar noemen ze het studeren. Filosofen gaan hier nog interessante stukjes over schrijven. Er zijn gelukkig wel nog een paar goede studierichtingen over op het HBO en het WO, die goede studierichtingen verdienen het niet om over dezelfde kam te worden gescheerd als de rest. Wat betreft het rekenen, die boekjes zijn inderdaad best moeilijk maar niet omdat ze er zo goed mee leren rekenen. Ze zijn moeilijk omdat het realistisch rekenen een onrealistisch moeilijke manier van rekenen is. Leer de kinderen liever de traditionele algoritmen aan, let eens op hoe weinig mensen nog een dyscalculie-stempel zouden krijgen. Je hoeft dan immers maar getallen t/m 9 te kunnen vermenigvuldigen en optellen en dat kan nagenoeg iedereen leren (zeer zwakbegaafden uitgezonderd), nietwaar? Dat geklets over DNA en computers vind ik einig relevant wanneer je nog geen basis in chemie, wiskunde en fysica hebt opgedaan. Op de basisschool moeten ze beginnen met de basis, in groep 7 en 8 is dat het werken met breuken, percentages en decimalen, zinsontleding en vocabulaire, topografie en geschiedenis. Al die fancy shit komt later wel: eerst kruipen, dan wandelen en dan pas rennen. Wij willen tegenwoordig al rennen voordat we ook maar kunnen kruipen. Metsel eens een muurtje waarbij je regelmatig een positie overslaat, let eens op hoe snel dat muurtje instort. In het onderwijs geldt iets soortgelijks, je kan niet ongestraft stappen blijven overslaan. Ik denk dat dat inderdaad zo is maar de politiek stond het toe en wij gewone mensen protesteerden niet. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 7 juni 2011 @ 17:32 |
Ze waren inderdaad niet veel slimmer, misschien waren ze zelfs iets minder slim (Flynn-effect wat nu duidelijk is uitgewerkt). Ze wisten wel veel meer, ze hadden veel meer vaardigheden en ze hadden veel meer inzicht voor zo ver het de schoolse vakken betreft. Het is al van wat langer geleden maar voor de jaren 70 zie je een soortgelijk, zij het een minder groot verschil: http://www.beteronderwijsnederland.nl/node/3136 http://www.beteronderwijsnederland.nl/node/6288 Ik overdrijf niet wanneer ik zeg dat het niveau van scheikunde en natuurkunde voor het MAVO in de jaren 70 minstens zo hoog was als dat van het HAVO nu. Ik heb nog wat oude boekjes liggen (gelukkig bewaren sommige mensen die). Vergelijk voor de grap eens een wiskunde-examen van mid jaren 90 voor het MAVO met die van nu. Wiskunde is op het VMBO voortgezet rekenonderwijs geworden. Ze leren misschien nog net hoe jeen tweedegraadsvergelijking moet oplossen maar ik vrees dat ze daar ook al het grafisch rekenmachientje voor gebruiken. | |
Pietverdriet | dinsdag 7 juni 2011 @ 17:33 |
Ik was natuurlijk ironisch, maar dat de eisen vroeger hoger waren geloof ik wel. | |
Ronald | dinsdag 7 juni 2011 @ 19:07 |
Absoluut onzin, met een goede hbo studie kun je prima aan het werk, bijvoorbeeld met informatica. Mbo daarentegen is vrijwel niks meer waard. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 10 juni 2011 @ 18:47 |
Hier nog wat meer informatie over deze fraudezaak via links: http://beteronderwijsnederland.net/node/7689#new Bottomline: de klokkenluider wordt door de school kapogemaakt in plaats van dat de school mea culpa doet. Als je anoniem alarm slaat dan reageert niemand er op, als je het met naam doet dan wordt je kapotgemaakt, dat schiet lekker op. Ik pleit ervoor dat je anoniem kunt klokkenluiden t.o.v. je werkgever en de massa maar dat bijv. de ombudsman en alleen hij weet wie jij bent. De rest van de maatschappij kan er dan op vertrouwen dat het allemaal betrouwbaar is. Ik las laatst nog dat het niveau van informatica enorm sterk verschilt van HBO-school tot HBO-school (wat blijkt uit het niveau van wiskunde). Het probleem is natuurlijk dat een diploma een minimumniveau garandeert, wanneer het niveau bij de ene HBO-school goed is terwijl het bij de andere HBO-school zwak is dan is dat gegarandeerde minimumniveau zwak tenzij de werkgever toevallig goed op de hoogte is van het niveau van die ene school. Probeer als werkgever maar eens in te schatten wat de goede en de slechte scholen zijn. |