Het kan natuurlijk net op je slagader vallen.quote:Op zondag 5 juni 2011 10:20 schreef Klonk het volgende:
nee, een van de eerste afleveringen van Mythbusters kraakte die mythe compleet, het kan pijn doen maar dood gaan, nee.
Ah mooi, n snel antwoord, dank jequote:Op zondag 5 juni 2011 10:20 schreef Klonk het volgende:
nee, een van de eerste afleveringen van Mythbusters kraakte die mythe compleet, het kan pijn doen maar dood gaan, nee.
Of een kanon. Die dingen schijnen dodelijk te zijn.quote:Op zondag 5 juni 2011 10:25 schreef Sealnova het volgende:
Ik zou voor de zekerheid gewoon een baksteen naar beneden gooien.
Nee, zelfs dan nietquote:Op zondag 5 juni 2011 10:23 schreef Montov het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk net op je slagader vallen.
Maar inderdaad, normaal gesproken niet levensbedreigend. Te weinig massa.
quote:Even modifying a rifle to shoot a penny at supersonic speeds failed to cause a penetration
Wat heeft snelheid nou met massa te maken?quote:
Ik ben geen wetenschapper, kijk de aflevering van Mythbusters maar voor de hele uitlegquote:Op zondag 5 juni 2011 10:30 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Wat heeft snelheid nou met massa te maken?
Wellicht bedoel je "energie". E=mc2 en zo.
0,5 x massa x snelheid = kinetische energiequote:Op zondag 5 juni 2011 10:30 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Wellicht bedoel je "energie". E=mc2 en zo.
Een heleboel, als het gaat om impact, en de zwaartekracht voor de energie moet zorgen!quote:Op zondag 5 juni 2011 10:30 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Iets met een klok en een klepel? Of ga je het kwartje omzetten in energie? In dat geval is de vernietigende kracht grofweg gelijk aan de atoombommen op Japan in 1945...quote:Wellicht bedoel je "energie". E=mc2 en zo.
Het is treurig gesteld met natuurkunde op scholenquote:Op zondag 5 juni 2011 10:42 schreef DJ_Scuff het volgende:
[..]
0,5 x massa x snelheid = kinetische energie
Ook dan zijn snelheid en massa twee aparte grootheden.quote:Op zondag 5 juni 2011 10:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Een heleboel, als het gaat om impact, en de zwaartekracht voor de energie moet zorgen!
Inderdaad.quote:Het is treurig gesteld met natuurkunde op scholen![]()
Blijkbaar dan ook op deze wiki pagina...quote:Op zondag 5 juni 2011 10:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een heleboel, als het gaat om impact, en de zwaartekracht voor de energie moet zorgen!
[..]
Iets met een klok en een klepel? Of ga je het kwartje omzetten in energie? In dat geval is de vernietigende kracht grofweg gelijk aan de atoombommen op Japan in 1945...
[..]
Het is treurig gesteld met natuurkunde op scholen![]()
Is er na deze 2 foute pogingen iemand die wel weet wat de kinetische energie van een voorwerp is?
Nee, daar staat het goed.quote:Op zondag 5 juni 2011 10:46 schreef DJ_Scuff het volgende:
[..]
Blijkbaar dan ook op deze wiki pagina...
je hebt gelijk ik heb de kwadraat niet vermeld....quote:
Als we dan toch de realiteit los gaan laten, nomineer ik deze munt:quote:Op zondag 5 juni 2011 10:54 schreef DJ_Scuff het volgende:
oke, een stuiver vanaf een is dus niet dodelijk, maar deze munt wel.....
Het kwartje had allang moeten vallen.quote:
Ek = (y-1)mc2, waarbij y=y(v) de gammafactor isquote:Op zondag 5 juni 2011 10:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Is er na deze 2 foute pogingen iemand die wel weet wat de kinetische energie van een voorwerp is?
Bot maar fijn.quote:Op zondag 5 juni 2011 16:05 schreef Knarf het volgende:
Zal ook wel met de 'scherpte'van het voorwerp te maken hebben. Een munt is nogal 'bot'.
Ja in je ballen lijkt me wel vrij fataal voor je voortplantingsvermogen.quote:Op zondag 5 juni 2011 19:34 schreef 08gnoT. het volgende:
In je oog lijkt me wel vrij fataal voor je gezichtsvermogen.
sorry typfoutquote:
Het probleem is dat de maximale snelheid van dat muntje beperkt wordt door de luchtwrijving en de snelheid (en dus kinetische energie) nooit zo hoog kan worden dat je er echt gewond door raakt. Als er geen luchtweerstand was (een vacuum dus) zou de snelheid wel zo hoog kunnen oplopen dat je er dood door gaat; er zijn kogels met ongeveer dezelfde massa.quote:Op zondag 5 juni 2011 10:17 schreef TLC het volgende:
De reden dat ik hier kwam ;
ik vroeg me af, stel je staat op een wolkenkrabber en je gooit een kwartje of zo naar beneden en het raakt een mens, kan die daar aan overlijden ?? of is dat n fabeltje
Versnellen gaat lang even snel, maximale snelheid ligt lagerquote:Op zondag 5 juni 2011 12:29 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Tuurlijk kan het, maar niet via het gooien van een gebouw want de aantrekkingskracht van de aarde versneld niet genoeg om de luchtweerstand significant van tegenspel te voorzien en daardoor versneld hij maar erg matig. Als je via een railgun het kwartje versneld tot mach 8, schiet hij dwars door je heen.
Nee, de versnelling neemt af vanaf het moment dat je het kwartje loslaat. De snelheid neemt in eerste instantie toe, maar steeds langzamer (want versnelling neemt af), tot het maximum behaald is.quote:Op donderdag 9 juni 2011 16:09 schreef kingmob het volgende:
Versnellen gaat lang even snel, maximale snelheid ligt lager
Het ging om de vergelijking met een andere massa. Deze hebben vergelijkbare versnelling (behalve by de asymptoten natuurlijk) maar andere maximum snelheden. Aldus het beroemde Pisa experimentquote:Op donderdag 9 juni 2011 16:11 schreef Catbert het volgende:
[..]
Nee, de versnelling neemt af vanaf het moment dat je het kwartje loslaat. De snelheid neemt in eerste instantie toe, maar steeds langzamer (want versnelling neemt af), tot het maximum behaald is.
1 honderste geeltjequote:
Muah. Rood.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:48 schreef stbabylon het volgende:
[..]
1 honderste geeltje
Wat is een geeltje? Een biljet van 25 gulden uit het gulden tijdperk. Ah ok, en die was geel. Nee, die was rood
Kijk eens naar mijn signature..quote:Op woensdag 22 juni 2011 17:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Muah. Rood.
[ afbeelding ]
Iedereen weigert maar toe te geven dat dat ding roze is.
De uitdrukking is ontstaan in de tijd dat dit biljet gangbaar was:quote:Op woensdag 22 juni 2011 17:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Muah. Rood.
[ afbeelding ]
Iedereen weigert maar toe te geven dat dat ding roze is.
Weleens gehoord van regen?quote:Op zondag 26 juni 2011 15:48 schreef fespo het volgende:
en hoe zit dat dan met water?
ik heb wel eens gehoord dat als je van heel hoog spuugt het bevriest en zeer gevaarlijk kan zijn als het valt
Er zit qua gewicht wel een groot verschil tussen een kwartje en een penny. Laat staan een euro ofzo. Dan is het wel kritisch lijkt me.quote:Op zondag 5 juni 2011 10:20 schreef Klonk het volgende:
Hehe dat is wel een flink groot ding maar nee de luchtweerstand houd hem tegen. En omdat hij al snel de maximale snelheid bereikt zal het niet uitmaken of je hem van 100 meter of van 2 km gooit.quote:Op donderdag 7 juli 2011 00:06 schreef Knipoogje het volgende:
Heb ooit ergens een topic gestart of een piepschuimen bal van 2 kilo die uit een vliegtuig op 2km hoogte wordt gedropt dodelijk is als je hem wegkopt...
4 pagina's discussie en Binas-formules... altijd leuk
D'r werd in ieder geval flink gegoocheld met dichtheden. Het polystyreen dat bij je nieuwe tv zit is anders dan de polystyrenen bal die in een disco wordt opgehangen. De uitgerekende snelheid was 80km/hquote:Op donderdag 7 juli 2011 00:48 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Hehe dat is wel een flink groot ding maar nee de luchtweerstand houd hem tegen. En omdat hij al snel de maximale snelheid bereikt zal het niet uitmaken of je hem van 100 meter of van 2 km gooit.
(ligt er trouwens wel aan hoeveel volume het heeft, als je de grondstof van piepschuim neemt is het gewoon een blok van 2 kilo en wel dodelijk)
Puur massief polystyreen is ook nogal wat anders dan wat gemiddeld als "piepschuim" wordt gezien natuurlijk. Een "muntje" 5 cm dik en 25 cm breed is ook dodelijk maar zal men over het algemeen niet als "muntje" zien.quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:01 schreef Knipoogje het volgende:
D'r werd in ieder geval flink gegoocheld met dichtheden. Het polystyreen dat bij je nieuwe tv zit is anders dan de polystyrenen bal die in een disco wordt opgehangen. Snelheden varieerden van 30km p/u op je hoofd tot 30m/s
Uiteindelijk komt die piepschuimen bal met 80km/h op je hoofdjequote:Op donderdag 7 juli 2011 23:04 schreef Catbert het volgende:
[..]
Puur massief polystyreen is ook nogal wat anders dan wat gemiddeld als "piepschuim" wordt gezien natuurlijk. Een "muntje" 5 cm dik en 25 cm breed is ook dodelijk maar zal men over het algemeen niet als "muntje" zien.
Heb je die berekening ergens?quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:07 schreef Knipoogje het volgende:
Uiteindelijk komt die piepschuimen bal met 80km/h op je hoofdje
quote:
quote:Stel de dichtheid van polystyreen schuim is 40 kg/m^3
(vond ik op internet).
Het volume van de bal is dus: 0.05 m^3
De doorsnede van de bal is dan: 0.457 m.
In het volgende staat D voor de doorsnede van de bal
en rho voor de dichtheid van hetgeen tussen haakjes achter rho staat.
Dan geldt de volgende krachtenbalans:
Zwaartekracht : rho(polystyrene)*g*Pi/6*D^3
Opwaartse kracht: rho(lucht)*g*Pi/6*D^3
Wrijvingskracht : C*A*1/2*rho(lucht)*v^2,
met A het aangeblazen oppervlak (=Pi/4*D^2) en C een constante die afhangt van het Reynolds getal, waarvoor ik hier een grafiek en tabel heb
Bij stationaire valsnelheid is de som van de krachten 0. Bij 20 graden celsius is de luchtddichtheid: 1.205 kg/m^3
Er geldt:
v = sqrt( 2*g*D*(rho(polystyrene) - rho(lucht)) / 3*C*rho(lucht)) Dit noem ik vergelijking [1]
Reynolds = rho(lucht)*v*D / mu, waarin mu de dynamische viscositeit van de lucht is, is 1.82*10^(-5) kg/(m*s) bij 20 graden Celsius.
Dus:
Re = 1.205 * 1 * 0.457 / 1.82*10^(-5) = 30*10^3, waarin v = 1 m/s een schatting voor stationaire valsnelheid is (omdat in [1] v zowel links als rechts voorkomt (indirect in C) moet er iteratief naar het antwoord genaderd worden en is er een beginschatting nodig).
Als Re is 30*10^3, dan C voor een bol = 0.43
[1] levert met die C op: v = 15 m/s
Met die snelheid is het Reynolds getal groter dan 3*10^5 en dan geldt C = 0.2
Dan levert [1]: v = 22 m/s.
Mijn schatting voor de stationaire valsnelheid is 22 m/s, komt overeen met 79 km/u.
2 kg met 79 km/u komt erg hard aan
Je ziet: hoe lager de dichtheid van het vallende materiaal, hoe lager de valsnelheid.
Wel eens een sleutelbos vanaf een steiger gevangen..?quote:Op zondag 5 juni 2011 10:20 schreef Klonk het volgende:
doet pijn maar wat is de overeenkomst tussen een flinke sleutelbos en een klein muntje?quote:Op woensdag 12 december 2012 08:12 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Wel eens een sleutelbos vanaf een steiger gevangen..?
Wat heeft het krachtmoment hiermee te maken?quote:Op woensdag 12 december 2012 08:06 schreef haan33 het volgende:
Bij een kogel van 0.050kg. Ff rekening. Mxgxh
Dat staat er niet...quote:Op woensdag 12 december 2012 11:26 schreef Klonk het volgende:
[..]
doet pijn maar wat is de overeenkomst tussen een flinke sleutelbos en een klein muntje?
nee en nee, kijk het mythbusters filmpje maar het gewicht en terminal velocity van het muntje kunnen niet dodelijk zijnquote:Op woensdag 12 december 2012 11:47 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dat staat er niet...
Maar goed... op tv zal het best wel anders zijn.... maar een muntje komt ook aardig hard aan weet ik uit ervaring... en als ie verkeerd terecht komt leg je het loodje...
Ja klopt...quote:Op woensdag 12 december 2012 11:48 schreef Klonk het volgende:
oh en ik denk dat er alsnog een verschil is tussen een licht muntje en een sleutelbos van een gewicht waar we het nog even over eens moeten worden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
Dan kan je goed mikken.quote:Op woensdag 12 december 2012 08:09 schreef Waaghals het volgende:
maar wat als er nu een muntje op de grond ligt, en je vanaf een wolkenkrabber er bovenop springt
De meeste manieren van diep inbrengen van het muntje (behalve via lichaamsopeningen zijn vrij dodelijk)quote:Op donderdag 13 december 2012 05:30 schreef Hetkapitaal het volgende:
Of je past de vorm van dat munt even aan tot die van een kogel met zijn spitse rondingen, en vuurt je hem af door een kleine, langwerpige buis heen waar aan het andere einde een lading buskruit zit die zijn projectiel kwijtraakt dmv een explosieve kracht.
Dan kan een munt een mens doden.
Dan ben je een mafketel ;-)quote:Op donderdag 13 december 2012 21:10 schreef ATan het volgende:
Wat nu als ik een vrachtwagen aan muntjes tegelijk naar beneden dump?
Of het muntje opwarm tot nabij het smeltpunt?
Of op laat spinnen tot nabij de lichtsnelheid?
Of maximaal statisch oplaad?
het gaat ook over de verdeling van de kracht. Een naald met dezelfde massa en snelheid zal gevaarlijker zijn. En luchtweerstand speelt in dit ding ook mee.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 22:09 schreef Harunobu het volgende:
Als je het muntje met 30,000 km per seconde afschiet zal het zeker een mens doden.
Object doet er niet toe. Het gaat om de kinetische energie. Ten minste, zolang we op de macro schaal zitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |