abonnement Unibet Coolblue
pi_100366900
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 19:24 schreef Skwish het volgende:

[..]

Inklikken met SPD's moet juist heel makkelijk gaan. Gewoon recht in de pedalen stappen en eerst met de voorkant van je voet druk zetten.

SPD's kan je afstellen dmv een moertje, van 'zeer vast' tot '' heel open'.
Hmm, mja dat doe ik meestal wel, voorkant van m'n voet erop en duwen... Misschien eens paar keer oefenen. Moet je je voet echt in een hoek erop duwen, of kan het ook gewoon "plat"?

Anders inderdaad misschien eens verstellen, dat ze wat soepeler gaan ofzo
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 20:34:37 #152
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100400667
Vandaag m'n fiets maar eens gewassen, al het modder tussen de bewegende delen enzo weg. :P Net weer 50 km gefietst. :s) Asfalt en klinkers. _O-
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_100483848
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 20:34 schreef tomaat52 het volgende:
Vandaag m'n fiets maar eens gewassen, al het modder tussen de bewegende delen enzo weg. :P Net weer 50 km gefietst. :s) Asfalt en klinkers. _O-
Mja ik ga morgen wederom de drunense duinen in :)
Kijken of we nu wat minder moeten afstappen op de bergjes
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  maandag 8 augustus 2011 @ 22:39:27 #154
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100484159
Zal mij benieuwen hoelang die bandjes mee gaan......... :') Profielbanden+lange afstanden= :N
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_100487728
quote:
10s.gif Op maandag 8 augustus 2011 22:39 schreef tomaat52 het volgende:
Zal mij benieuwen hoelang die bandjes mee gaan......... :') Profielbanden+lange afstanden= :N
goede banden moeten wel tegen kunnen volgens mij. Zolang je niet vol remt
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:51:06 #156
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100635276
Wat kost het bij de fietsenmaker om een hydraulische schijfrem en derailleur af te laten stellen?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:26:44 #157
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_100652952
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 11:51 schreef tomaat52 het volgende:
Wat kost het bij de fietsenmaker om een hydraulische schijfrem en derailleur af te laten stellen?
Bij schijfremmen valt er weinig af te stellen (afgezien sommige oude Magura's volgens mij). Hooguit de afstand van de remhendel tot het stuur en soms het "bijt punt", dat kan je met een inbusje instellen (of draaiknopje). De olie in het reservoir zou namelijk genoeg moeten zijn om te compenseren voor het slijten van de blokken. Nieuwe blokken kan je er zelf in stoppen. Als de rem 'zompig' aan voelt zit er waarschijnlijk lucht in de leiding. Dan moet je de rem ontluchten. Dit kan je prima zelf doen (even de handleiding op internet opzoeken). Voor sommige remmen heb je wel een aparte nippel nodig om de slangetjes aan te sluiten. En let ook even op of je mineraal olie of DOT nodig hebt. Welk merk/type rem is het?

Derailleur afstellen is ook eenvoudig zelf te doen. Ik zou 't gewoon maar 's proberen. Er kan niet echt iets mis gaan. Misschien lukt het, dan spaar je geld en als het mislukt kan je alsnog naar de fietsenmaker gaan.

Ik ga er vanuit dat het om je achterderailleur gaat? Zet 'em in de middelste versnelling (5e tandwiel waarschijnlijk). Kijk van achteren of het derailleur recht onder het tandwiel staat. Als dat niet zo is, moet je het stelknopje waar de kabel het derailleur in gaat verstellen. Draai 'em tegen de klok in (van achteren gezien) als het derailleur te ver naar buiten (kleinste tandwiel staat) en andersom.

Zet 'em daarna in de lichtste versnelling. Derailleur moet nu precies on het grootste tandwiel staan. Misschien haalt 'ie dat niet helemaal, dan moet je de limietschroefjes instellen. Dat zijn twee kleine kruiskopschroefjes achterop je derailleur. Er staat een H en een L bij. Voor het grote tandwiel moet je de L hebben. Experimenteer even of dit schroefje losser of vaster moet, want dat vergeet ik altijd. Volgens mij met losser kan het derailleur verder naar het wiel toe en vaster komt 'ie minder ver. Doe hetzelfde voor het kleinste tandwiel (H schroefje afstellen). Nu zou 'ie weer goed moeten schakelen.

Het is ook aan te raden om zo af en toe nieuwe schakelkabels erop te zetten. Dat scheelt een hoop in hoe makkelijk en precies het schakelen gaat.

Geen idee wat dit bij de fietsenmaker kost. Als het een beetje OK fietsenmaker is, rekenen ze niks voor het derailleur (of max 10 euro voor 10 minuten werk). De rem kan duurder zijn, afhankelijk van of het om nieuwe blokken gaat (prijs verschilt per merk/type, maar ca. 10 - 25 euro) of dat ze ook moeten ontluchten. Ontluchten zal ook niet veel meer dan 20 euro zijn mag ik hopen (15 minuten werk en paar euro voor de olie).
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_100654280
Afgelopen week weer door de drunense duinen gecrossed.
Was wel lekker door de modder ploeteren al vond mn ketting het niet zo leuk heel dat vuil enzo :P
Begon beetje raar geluid te maken. Maar het was wel wat makkelijker rijden dat het losse zand van 2 weken terug.

Wat voor fietskleding hebben jullie in de winter eigenlijk ? thermo kleding neem ik aan?
Heb al wel op bobshop.de gekeken waar ik ook mn andere kleding heb gehaald.
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:02:49 #159
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100654623
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:26 schreef FHR het volgende:

[..]

Bij schijfremmen valt er weinig af te stellen (afgezien sommige oude Magura's volgens mij). Hooguit de afstand van de remhendel tot het stuur en soms het "bijt punt", dat kan je met een inbusje instellen (of draaiknopje). De olie in het reservoir zou namelijk genoeg moeten zijn om te compenseren voor het slijten van de blokken. Nieuwe blokken kan je er zelf in stoppen. Als de rem 'zompig' aan voelt zit er waarschijnlijk lucht in de leiding. Dan moet je de rem ontluchten. Dit kan je prima zelf doen (even de handleiding op internet opzoeken). Voor sommige remmen heb je wel een aparte nippel nodig om de slangetjes aan te sluiten. En let ook even op of je mineraal olie of DOT nodig hebt. Welk merk/type rem is het?

Derailleur afstellen is ook eenvoudig zelf te doen. Ik zou 't gewoon maar 's proberen. Er kan niet echt iets mis gaan. Misschien lukt het, dan spaar je geld en als het mislukt kan je alsnog naar de fietsenmaker gaan.

Ik ga er vanuit dat het om je achterderailleur gaat? Zet 'em in de middelste versnelling (5e tandwiel waarschijnlijk). Kijk van achteren of het derailleur recht onder het tandwiel staat. Als dat niet zo is, moet je het stelknopje waar de kabel het derailleur in gaat verstellen. Draai 'em tegen de klok in (van achteren gezien) als het derailleur te ver naar buiten (kleinste tandwiel staat) en andersom.

Zet 'em daarna in de lichtste versnelling. Derailleur moet nu precies on het grootste tandwiel staan. Misschien haalt 'ie dat niet helemaal, dan moet je de limietschroefjes instellen. Dat zijn twee kleine kruiskopschroefjes achterop je derailleur. Er staat een H en een L bij. Voor het grote tandwiel moet je de L hebben. Experimenteer even of dit schroefje losser of vaster moet, want dat vergeet ik altijd. Volgens mij met losser kan het derailleur verder naar het wiel toe en vaster komt 'ie minder ver. Doe hetzelfde voor het kleinste tandwiel (H schroefje afstellen). Nu zou 'ie weer goed moeten schakelen.

Het is ook aan te raden om zo af en toe nieuwe schakelkabels erop te zetten. Dat scheelt een hoop in hoe makkelijk en precies het schakelen gaat.

Geen idee wat dit bij de fietsenmaker kost. Als het een beetje OK fietsenmaker is, rekenen ze niks voor het derailleur (of max 10 euro voor 10 minuten werk). De rem kan duurder zijn, afhankelijk van of het om nieuwe blokken gaat (prijs verschilt per merk/type, maar ca. 10 - 25 euro) of dat ze ook moeten ontluchten. Ontluchten zal ook niet veel meer dan 20 euro zijn mag ik hopen (15 minuten werk en paar euro voor de olie).
Kijk. aan deze info heb ik iets. _O_ Bedankt. _O_ En wat de voorrem betreft; hij loopt aan. :{
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:27:56 #160
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_100655679
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:02 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Kijk. aan deze info heb ik iets. _O_ Bedankt. _O_ En wat de voorrem betreft; hij loopt aan. :{
Aanlopen betekent dat:
- of je schijf krom is (gewoon terug buigen met de hand)
- of je remklauw niet goed is uitgelijnd (boutjes van de klauw iets los draaien, rem inknijpen, boutjes vast draaien terwijl je rem ingeknepen houdt)
- of één van de zuigers niet goed terug trekt omdat 'ie vies is (staat wel in de handleiding van de rem hoe je die schoon kan maken en volgens mij heb ik dat een poos geleden in dit topic ook al beschreven).

Sommige remmen zijn bijna niet aanloopvrij te krijgen door de kleine afstand tussen de blokken in rustpositie en de schijf. Dat heeft te maken met de diameter van de cilinders in de remhendel en de remklauw (en dus hoeveel de rem "versterkt"). Ik heb met m'n The One's vaak dat in de bocht m'n voorrem iets aanloopt. Door speling op de voornaaf komt dan net de schijf tegen het blokje. Dus weer tijd om de voornaaf aan te draaien (niet te veel natuurlijk).

Succes!
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:59:40 #161
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100673460
Fiets toch maar naar de fietsenmaker gebracht. :@ Nog snel door drapperige klei gefietst omdat de weg was opengebroken. *O* Zat tot de velgen in de klei. :) Kosten voor het afstellen: ¤20 tot max ¤30, kan 'm dinsdag weer ophalen. *O* Thanks voor de tips. :s)

[ Bericht 12% gewijzigd door tomaat52 op 13-08-2011 13:25:18 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_100705858
*Ook maar even melden doet*

Sinds ruim een maand in 't bezit van een Cube LTD Comp 2011

Er nu bijna 200 km opzitten. Gebruik deze fiets alleen om door de modder en bossen te raggen.
En ooh..wat heb ik er een plezier in !
Poten zwart van de drek...fiets niet meer wit. Tevens al een paar keer onderuit gegaan. Maar dat hoort erbij. Moet nog wennen aan de klikpedalen. :')
  zondag 14 augustus 2011 @ 11:49:38 #163
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100706658
Het blijft een gaar gezicht, 1 fiets onder het afdak. -O-
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_100708910
Deze week even mijn MTB naar de fietsenboer brengen. Kreeg er namelijk een gratis beurt (na 3 maanden) bij. :)

Afgelopen week nog een mooie ronde door de veluwe gemaakt. Had alleen nog een pechmomentje; ik wou net een drukke weg oversteken, ligt de ketting er opeens af! Kon gelukkig nog snel van de weg afkomen.
  zondag 14 augustus 2011 @ 13:32:33 #165
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100709666
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 11:06 schreef Pupp3t het volgende:
*Ook maar even melden doet*

Sinds ruim een maand in 't bezit van een Cube LTD Comp 2011
[ afbeelding ]
Er nu bijna 200 km opzitten. Gebruik deze fiets alleen om door de modder en bossen te raggen.
En ooh..wat heb ik er een plezier in !
Poten zwart van de drek...fiets niet meer wit. Tevens al een paar keer onderuit gegaan. Maar dat hoort erbij. Moet nog wennen aan de klikpedalen. :')
Het is ook leuk. :D En je fiets ook. :P
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 14 augustus 2011 @ 13:33:30 #166
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100709699
quote:
99s.gif Op zondag 14 augustus 2011 13:10 schreef GuitarJJ het volgende:
Deze week even mijn MTB naar de fietsenboer brengen. Kreeg er namelijk een gratis beurt (na 3 maanden) bij. :)

Afgelopen week nog een mooie ronde door de veluwe gemaakt. Had alleen nog een pechmomentje; ik wou net een drukke weg oversteken, ligt de ketting er opeens af! Kon gelukkig nog snel van de weg afkomen.
Die van mij staat er. _O- Ketting eraf? Nog nooit gehad met een fiets met derailleur. :D
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_100713250
quote:
10s.gif Op zondag 14 augustus 2011 13:33 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Die van mij staat er. _O- Ketting eraf? Nog nooit gehad met een fiets met derailleur. :D
ik tot op heden ook nog niet :)
moet alleen wel mn ketting weer smeren :')
We waren zo slim om hem na onze modderrit even bij een wasbox te wassen :) Alleen het smeer vloog er ook af :P
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  zondag 14 augustus 2011 @ 15:16:53 #168
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100714189
quote:
2s.gif Op zondag 14 augustus 2011 14:58 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

ik tot op heden ook nog niet :)
moet alleen wel mn ketting weer smeren :')
We waren zo slim om hem na onze modderrit even bij een wasbox te wassen :) Alleen het smeer vloog er ook af :P
Kan je toch ook thuis doen? :P Tuinslang aan de douchekraan, kraan op 60 graden zetten, slang naar de hogedrukreiniger en klaar. :9 Hoef je ook niet zonder smeer te rijden. ;)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_100738573
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Mister.Brown op 14-08-2011 23:17:41 ]
pi_100738650
quote:
10s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:16 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Kan je toch ook thuis doen? :P Tuinslang aan de douchekraan, kraan op 60 graden zetten, slang naar de hogedrukreiniger en klaar. :9 Hoef je ook niet zonder smeer te rijden. ;)
Kennelijk heb je nog veel te leren met het onderhoud van een fiets. Een hogedrukreiniger op de fiets loslaten is het domste wat je kan doen. Door de druk spuit je juist zand en rotzooi tussen de lagers. Het binnenste zal binnen no time gaan roesten. Over een x aantal jaar ben je dus genoodzaakt om allerlei onderdelen te moeten vervangen (naven, trapas, balhoofd etc). Een emmertje met een borstel is het beste.

Het afstellen van een derailleur kan je beter zelf gaan leren want om elk wissewasje naar de fietsenmaker te moeten gaan gaat een dure hobbie worden.


Just my 2 cents :)
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:29:10 #171
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100739295
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:18 schreef Skwish het volgende:

[..]

Kennelijk heb je nog veel te leren met het onderhoud van een fiets. Een hogedrukreiniger op de fiets loslaten is het domste wat je kan doen. Door de druk spuit je juist zand en rotzooi tussen de lagers. Het binnenste zal binnen no time gaan roesten. Over een x aantal jaar ben je dus genoodzaakt om allerlei onderdelen te moeten vervangen (naven, trapas, balhoofd etc). Een emmertje met een borstel is het beste.

Het afstellen van een derailleur kan je beter zelf gaan leren want om elk wissewasje naar de fietsenmaker te moeten gaan gaat een dure hobbie worden.


Just my 2 cents :)
En in de wasbox zit geen hogedrukreiniger? :P Die tip kreeg ik overgens van een racefietser. :')
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_100748364
Wasbox is dan ook uit den boze. Hogedruk is gewoon funest, ook voor racefietsen.
Vooral je trapas/lagers krijgt flink voor zijn kiezen.

Gewoon lekker met een sopje en een doekje, borstel. Beetje afspoelen met de tuinslang. Afspoelen, dus niet afspuiten.
En inderdaad een beetje inlezen over simpel onderhoud en dat gewoon zelf doen, dat is makkelijk te leren en zo kan je je fiets nog beter schoonmaken.
Voor de echte fanatiekeling zijn er ook mooie standaards te koop waar je je fiets in/aan kan hangen.
-weg-
pi_100750705
quote:
10s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:29 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

En in de wasbox zit geen hogedrukreiniger? :P Die tip kreeg ik overgens van een racefietser. :')
jawel :)
Maar jah, ze waren zo smerig. Was even de snelste optie. Normaal doe ik hem ook gewoon op de plaats met een sopje enzo.

En smeer op je ketting moet wel :) maar ook niet te veel, anders zitten je kuiten zo onder de smeer tijdens het fietsen
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_100752600
Als je fiets heel erg onder de klei en modder zit dan kan je hem ook een dagje laten drogen, klop je het ergste er zo af.
-weg-
  maandag 15 augustus 2011 @ 11:51:11 #175
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100753419
quote:
2s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:12 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

jawel :)
Maar jah, ze waren zo smerig. Was even de snelste optie. Normaal doe ik hem ook gewoon op de plaats met een sopje enzo.

En smeer op je ketting moet wel :) maar ook niet te veel, anders zitten je kuiten zo onder de smeer tijdens het fietsen
Ik gebruik altijd ontvetter en heel heel stukken handdoek. :') En als smeer gebruik ik Cyclon ATB wetspray.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')