Ook dat kan nog het euvel zijn.quote:Op woensdag 1 juni 2011 21:54 schreef willemwaus het volgende:
Misschien beetje roestig omdat ie te lang stil gestaan heeft? Heeft ie hiervoor tijd stil gestaan of gewoon meegereden?
Als ie al die tijd buiten heeft gestaan ontstaat er wel wat roest ja.. Maar neem aan dat je garantie hebt? Laat 't ff checken, als hij zegt dat 't roest is en na 2 weken rijden hoor je 't nog kan je ervan uit gaan dat ze versleten zijn.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:08 schreef starla het volgende:
Denk niet dat ie td lang heeft stil gestaan. Tussen inleveren bij dealer en de koop zat ongeveer 1,5 maand. Of is dat in autoland lang?
APK is maar een momentopname en ze checken alleen of alles aan de minimum eisen voldoet. Dus ja, kan zo zijn dat een week later je uitlaat eronder vandaan klettert.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:12 schreef starla het volgende:
Checken ze bij apk niet de remblokken? In principe wordt een auto dan veilig gekeurd voor een jaar. Kan het zo zijn dat een week na keuring allemaal 'nieuwe' euvels ontstaan?
Nee hoor. Meestal komt het piepende geluid van de metalen plaatjes die aan je remblokken zitten. Die zitten er als waarschuwing dat de blokken dun zijn geworden. Je moet niet denken dat je remblokken nu totaal zijn weggesleten.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:34 schreef starla het volgende:
Maar versleten remblokken zijn tot op zekere hoogte niet gevaarlijk? Anders hadden ze het niet goed gekeurd toch?
Naja, vroeg of laat zit je met metaal op metaal.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:34 schreef starla het volgende:
Maar versleten remblokken zijn tot op zekere hoogte niet gevaarlijk? Anders hadden ze het niet goed gekeurd toch?
Wel als hij een "verkoop" apk krijgtquote:Op woensdag 1 juni 2011 22:12 schreef starla het volgende:
Checken ze bij apk niet de remblokken? In principe wordt een auto dan veilig gekeurd voor een jaar. Kan het zo zijn dat een week na keuring allemaal 'nieuwe' euvels ontstaan?
Ik heb er ook wel eens een week meer rondgereden voordat ik tijd had om het te vervangen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:37 schreef Cool_Runner het volgende:
[..]
Nee hoor. Meestal komt het piepende geluid van de metalen plaatjes die aan je remblokken zitten. Die zitten er als waarschuwing dat de blokken dun zijn geworden. Je moet niet denken dat je remblokken nu totaal zijn weggesleten.
Hoezo? Ze sturen je met een onveilige auto de weg op? Stel ik kan morgen niet remmen en knal tegen een boom. Laat ik ze de remblokken checken en wat blijkt, totaal versleten. Dan heeft de dealer toch een probleem als ik verhaal ga halen?quote:
de APK wet geving is hier in nog al krom.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:12 schreef starla het volgende:
Checken ze bij apk niet de remblokken? In principe wordt een auto dan veilig gekeurd voor een jaar. Kan het zo zijn dat een week na keuring allemaal 'nieuwe' euvels ontstaan?
Naja, gevaarlijk als je er te lang mee door blijft rijden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:43 schreef Mercer het volgende:
Mijn remblokken waren wel totaal weggesleten, en als je nu flink geschuur hoort als je remt, dan is de kans groot dat dat bij jou ook zo is. En ja dat is gevaarlijk. Remblokken heb je niet voor niets.
Gekocht bij een echte dealer of een handelaar?quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:42 schreef starla het volgende:
[..]
Hoezo? Ze sturen je met een onveilige auto de weg op? Stel ik kan morgen niet remmen en knal tegen een boom. Laat ik ze de remblokken checken en wat blijkt, totaal versleten. Dan heeft de dealer toch een probleem als ik verhaal ga halen?
Nee, dealer heeft geen probleem, netjes is wat andersquote:Op woensdag 1 juni 2011 22:42 schreef starla het volgende:
[..]
Hoezo? Ze sturen je met een onveilige auto de weg op? Stel ik kan morgen niet remmen en knal tegen een boom. Laat ik ze de remblokken checken en wat blijkt, totaal versleten. Dan heeft de dealer toch een probleem als ik verhaal ga halen?
enquote:Personenauto’s moeten zijn voorzien van een
reminrichting waarvan de:
a. onderdelen deugdelijk zijn bevestigd met de
daarvoor bestemde bevestigings- en
borgmiddelen, indien er sprake is van corrosie is
het bepaalde in Aanvullende permanente eisen,
hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van
toepassing;
b. onderdelen niet in ernstige mate door corrosie
zijn aangetast. Indien er sprake is van corrosie
aan de remleiding of remschijf is het bepaalde
in Aanvullende permanente eisen,
artikelen 53 en 54, van toepassing;
c. onderdelen niet zijn beschadigd, gescheurd of
gebroken;
d. onderdelen geen inwendige of uitwendige
lekkage vertonen, en
e. remschijven geen dusdanige slijtage mogen
vertonen dat er gevaar op breuk ontstaat.
quote:Artikel 54 Remschijf
1. Een remschijf mag niet zodanig door corrosie zijn aangetast dat per kant de breedte van het effectieve
gedeelte, over de gehele omtrek van de remschijf, minder bedraagt dan 50% van de maximumbreedte van
het remblok.
2. Onder het in het eerste lid bedoelde effectief gedeelte wordt verstaan: een nagenoeg glad oppervlak,
zonder blijvende corrosievorming ("glimmend" gedeelte).
Die mensen willen geld verdienen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:47 schreef starla het volgende:
Handelaar of dealer, beiden hebben een probleem lijkt mij.
Waarom? Misschien als je belt en je zegt "mijn remmen maken een schurend geluid" dat ze zeggen "oh, kom maar even langs" en dat ze het kosteloos vervangen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:47 schreef starla het volgende:
Handelaar of dealer, beiden hebben een probleem lijkt mij.
wat staat er op je keurings rapport?quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:47 schreef starla het volgende:
Handelaar of dealer, beiden hebben een probleem lijkt mij.
nog maals nee, je kunt een herkeuring aan vragen, dit mag bij goedkeur tot maximaal 1 jaar na afmelding. hoe sneller je dit doet, des te beter er vergeleken kan worden, helaas zit er al even tussen en zul je al weer een andere moment opname krijgenquote:Op woensdag 1 juni 2011 22:47 schreef starla het volgende:
Handelaar of dealer, beiden hebben een probleem lijkt mij.
150 km/u met versleten remblokkenquote:Op woensdag 1 juni 2011 22:52 schreef starla het volgende:
Laat ik hem meteen uitlijnen, want het stuur trilt bij > 150km/u
Ik heb eens bij een auto gestaan die een APK van een paar dagen had en ik als niet-keurmeester al zag dat er minstens 3 dingen niet door de APK konden komen. Waar regels zijn en geld te verdienen is, wordt gesjoemeld.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:51 schreef Mercer het volgende:
Starla heeft natuurlijk wel gelijk dat het op zich nogal raar is als een auto net apk gekeurd is dat de remblokken dan versleten zijn. En je mag verwachten dat de remmen oke zijn na een apk.
nee hoeft niet, als je de remblokken NIET zichtbaar op voering kunt controleren en de vertraging in orde is, is het OOK goedkeur, je mag namelijk NIKS demonteren!quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:51 schreef Mercer het volgende:
Starla heeft natuurlijk wel gelijk dat het op zich nogal raar is als een auto net apk gekeurd is dat de remblokken dan versleten zijn. En je mag verwachten dat de remmen oke zijn na een apk.
Dit is waar de oorzaak van het probleem ligt waarschijnlijk. En belachelijk natuurlijk dat dat zo werkt.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:55 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
nee hoeft niet, als je de remblokken NIET zichtbaar op voering kunt controleren en de vertraging in orde is, is het OOK goedkeur, je mag namelijk NIKS demonteren!
mag niet.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:56 schreef Mercer het volgende:
Enige wat er hoeft te gebeuren, wiel eraf, en dan is het meteen te zien. Simpel.
quote:Artikel 5.1b.3 demonteren
1. Indien in dit hoofdstuk een visuele controle wordt voorgeschreven en deze controle onvoldoende
uitsluitsel biedt, wordt het desbetreffende onderdeel aanvullend op één van de volgende wijzen
gecontroleerd:
a. door gebruik te maken van hulpmiddelen zoals een spiegel, hamertje, bandijzer, staalborstel of
schuurpapier, en
b. door het uitoefenen van een kracht, al dan niet met behulp van gereedschap.
tja zijn wel meer kromme, eisenquote:Op woensdag 1 juni 2011 22:56 schreef Mercer het volgende:
Enige wat er hoeft te gebeuren, wiel eraf, en dan is het meteen te zien. Simpel.
[..]
Dit is waar de oorzaak van het probleem ligt waarschijnlijk. En belachelijk natuurlijk dat dat zo werkt.
Sorry, wat?quote:Elke diameter is omgekeerd evenredig geassocieerd met de remweg.
yup, elke kogel in de ophanging mag 1 mm hebben, gemiddeld zitten er 6 kogels op een auto = 6mm spelling in totaal(op de vooras), daar komt nog eens 3x 1.5 mm spelling op de wiel lagers bij, bijna 1 cm spelling in totaal. als je dan stuurt bij een snelheid van 80 Km/h rij je nog 50 meter rechtdoor voor dat de auto überhaupt een neiging maakt om de bocht om te gaanquote:Op woensdag 1 juni 2011 23:13 schreef starla het volgende:
Levensgevaarlijk?! Dat wilde ik nu niet graag horen...
Nee, dat kan pas 3 maanden, 9 dagen en 17 uur na de keuring.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:12 schreef starla het volgende:
Checken ze bij apk niet de remblokken? In principe wordt een auto dan veilig gekeurd voor een jaar. Kan het zo zijn dat een week na keuring allemaal 'nieuwe' euvels ontstaan?
Die ¤45,- maken de remblokken niet meer of minder versleten. Het latste restje remvoering is er gewoon af gesleten sinds de APK.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:51 schreef starla het volgende:
Die 45e betaal ik dan met plezier. Wil gewoon een veilig gevoel hebben. Ga volgende week wel ff naar een garage.
Tijd dat jij even op gaat zoeken wat het verschil is tussen uitlijnen en balanceren.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:52 schreef starla het volgende:
Laat ik hem meteen uitlijnen, want het stuur trilt bij > 150km/u
Een veilige auto bestaat niet.quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:03 schreef starla het volgende:
Ja, heb je gelijk in. Voor dat geld moet je ook niet teveel verwachten natuurlijk, maar het minste wat ik verwacht is een VEILIGE auto...
Waarom zou dat zo moeten werken ?quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:11 schreef starla het volgende:
Misschien ben ik te wetenschappelijk opgevoed om hier teveel over na te denken. Ik dacht, ze kijken naar dikte van remblokken. Elke diameter is omgekeerd evenredig geassocieerd met de remweg. Bij een bepaalde diameter > niet veilig, dus geen apk-goedkeuring. Maar zo werkt het blijkbaar niet. Denk ook dat het verband er in het begin niet is (nieuwe blokken) en op het eind exponentieel gaat.
Ja dat vraag ik me ook af.quote:
Dank voor de vriendelijke reactie!quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:22 schreef 2cv het volgende:
[..]
Nee, dat kan pas 3 maanden, 9 dagen en 17 uur na de keuring.
[..]
Die ¤45,- maken de remblokken niet meer of minder versleten. Het latste restje remvoering is er gewoon af gesleten sinds de APK.
[..]
Tijd dat jij even op gaat zoeken wat het verschil is tussen uitlijnen en balanceren.
[..]
Een veilige auto bestaat niet.
[..]
Waarom zou dat zo moeten werken ?
Nog een tip: word ook geen computermonteurquote:Op woensdag 1 juni 2011 23:32 schreef 2cv het volgende:
Geen dank. Jij bent de reden waarom ik nooit van mijn leven automonteur wil worden
he, jij gaat mijn beroep niet beledigen hequote:Op woensdag 1 juni 2011 23:32 schreef 2cv het volgende:
Geen dank. Jij bent de reden waarom ik nooit van mijn leven automonteur wil worden
quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:32 schreef 2cv het volgende:
Geen dank. Jij bent de reden waarom ik nooit van mijn leven automonteur wil worden
Dat doet hij niet.quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:34 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
he, jij gaat mijn beroep niet beledigen he
Ik weet nu al dat ik zowieso niet wil werken met particulieren als klant.quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:33 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nog een tip: word ook geen computermonteur![]()
Neehoor, enkel je klanten die totaal niet weten waar ze het over hebben, maar het wel altijd beter menen te weten en 10.000 verzonnen rechten hebben waar jij zogenaamd rekening mee moet houden. Uiteraard hoeven ze daarvoor niet te betalen en versta jij je vak niet.quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:34 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
he, jij gaat mijn beroep niet beledigen he
Nee, je hoeft niet alles te slikken van 2cv.quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:41 schreef starla het volgende:
Prima duidelijk. Hoef ik toch niet meteen afgezeken te worden door een arrogante oetlul.
quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, je hoeft niet alles te slikken van 2cv.
Je komt wel aan met verhalen dat garages een probleem hebben omdat jouw remblokjes versleten zijn. Je 'vergeet' hierbij dat dingen op elke moment versleten kunnen zijn en dat dat weinig te maken heeft met de APK. Je meent ook dat je weet wat er moet gebeuren als je auto trilt. Dat noem ik arrogant.quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:41 schreef starla het volgende:
Prima duidelijk. Hoef ik toch niet meteen afgezeken te worden door een arrogante oetlul.
quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:46 schreef Opa_vertelt het volgende:
Starla vraagt normale vragen, dus zal er vanaf nu ook op een normale manier geantwoord worden.
Schelden (van welke kant dan ook) is dan ook niet nodig.
ook voor jou APK IS GEEN GARANTIE VOOR EEN GOEIE autoquote:Op woensdag 1 juni 2011 21:51 schreef starla het volgende:
Hoi,
Ik heb recent een 2de hands opel astra aangeschaft met 180k op de teller.
Ik merkte vandaag voor het eerst bij flink remmen een soort schrapend geluid.
Remmen gaat verder prima. Vorige week nog apk gekeurd.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Versleten remschijven?
Dan zou ik toch een beetje nerveus worden denk ik ...quote:Op donderdag 2 juni 2011 19:43 schreef starla het volgende:
Nee
Vandaag merkte ik trouwens niets bij het remmen.
ja dan zou ik ook nerveus worden in een citroenquote:Op donderdag 2 juni 2011 20:30 schreef 2cv het volgende:
[..]
Dan zou ik toch een beetje nerveus worden denk ik ...
boem is ho....quote:Op donderdag 2 juni 2011 20:30 schreef 2cv het volgende:
[..]
Dan zou ik toch een beetje nerveus worden denk ik ...
die hadden nog wel een tijdje meegekund, ik heb afgelopen jaar de voering helemaal opgemaakt ik moest toch nieuwe schijven. en ook bij hard remmen beten ze nog flinkquote:Op donderdag 2 juni 2011 22:42 schreef Rensjebree het volgende:
Remmen
Toevallig nog gedaan vandaag!
Op=op
[ afbeelding ]
ik was blij dat ik nog een setje gebruikte had liggen.. Zo kan de golf weer veilig de weg op!
Ik had die van de jetta gewisseld terwijl het nog niet nodig was..
tja.. dit was nog 1 mm.. alleen rijd mijn chick in deze auto..quote:Op donderdag 2 juni 2011 23:00 schreef densmee het volgende:
[..]
die hadden nog wel een tijdje meegekund, ik heb afgelopen jaar de voering helemaal opgemaakt ik moest toch nieuwe schijven. en ook bij hard remmen beten ze nog flink
Goedkoper, veiliger en nuttiger dan herkeuren voor 45 euro.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 02:26 schreef Stuurmanneke het volgende:
Slijtageonderdelen vallen toch niet onder garantie?
Snap niet dat hier zo moeilijk over gedaan word, voor 3 tientjes koop je nieuwe blokjes.
Beun ze eronder en je remt weer prima.
Bumpje.quote:Op donderdag 2 juni 2011 17:42 schreef starla het volgende:
keuringsrapport zegt:
ac1 t/m 5 en ra 1
dus inderdaad roestschade en zichtbare mechanische onderdelen van het remsysteem vertonen verregaande slijtage
LOL![]()
Nogmaals, volgende week garage dus.
Goed bezig!quote:Op woensdag 18 april 2012 12:50 schreef starla het volgende:
[..]
Bumpje.
Starla is niet naar de garage geweest vorig jaar en moet dat bekopen met een hoge rekening. Net voor APK geweest. Remblokken weg, remmen zelf beschadigd. Moeten vervangen worden. Hoeveel het grapje kost...650e.
![]()
Jep, blokkies kosten niet vel, schijven des te meer. Doorrijden met en duidelijk mankement, en zéker aan de remmen, is niet slim, en leidt in bijna alle gevallen tot auw in je knip.quote:Op woensdag 18 april 2012 12:50 schreef starla het volgende:
[..]
Bumpje.
Starla is niet naar de garage geweest vorig jaar en moet dat bekopen met een hoge rekening. Net voor APK geweest. Remblokken weg, remmen zelf beschadigd. Moeten vervangen worden. Hoeveel het grapje kost...650e.
![]()
Mwah, vorig jaar een schavend geluid; jaartje doorrijden. Ik schat: blokken, schijven en revisiesets omdat de zuigers aangesleten waren. En dat misschien wel rondomquote:Op woensdag 18 april 2012 13:11 schreef vannelle het volgende:
Zo'n fikse rekening is vast niet alleen voor de remmen....
quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:13 schreef starla het volgende:
Levensgevaarlijk?! Dat wilde ik nu niet graag horen...
Ik zal je gelijk moeten geven dus bij deze: Je hebt gelijk.quote:Op woensdag 18 april 2012 13:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mwah, vorig jaar een schavend geluid; jaartje doorrijden. Ik schat: blokken, schijven en revisiesets omdat de zuigers aangesleten waren. En dat misschien wel rondom
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |