Dit!quote:Op zondag 29 mei 2011 15:03 schreef Henno het volgende:
Damn ik wil dit juist kunnen... lijkt me reuze leuk.. met allerlei Hollywood actrices neuken e.d.
Dan neem jij de acteurs?quote:Op zondag 29 mei 2011 15:39 schreef Isis20 het volgende:
[..]
Dit!
Nouja, niet dat laatste gedeelte dan.
Haal je lucide dromen en slaapverlamming niet door elkaar?quote:Op zondag 29 mei 2011 14:00 schreef Vitapientje het volgende:
Vannacht had ik weer een lucide droom. In eerste instantie droomde ik dat ik in een ruzie was verwikkeld met 2 mensen, waarna 1 iemand zijn agressie op mij richtte. Ik was me hiervan bewust en droomde dat ik snel wakker moest worden om de gevolgen van de agressie te ontlopen. Vervolgens voelde ik mezelf in bed liggen en probeerde ik uit alle macht wakker te worden. Ik weet niet of ik het droomde, maar ik probeerde mijn arm op te tillen die weer neerplofte en ik probeerde mijn vriend wakker te roepen. Vervolgens droomde ik weer dat ik rechtop ging zitten en controle over mijn spieren kwijt was en uit bed viel. Uiteindelijk werd ik wakker en ben ik naar het toilet gegaan. Maar ook dit was in een halve slaaptoestand, omdat mijn benen aanvoelde als elastiek.
Dit soort dromen heb ik heel regelmatig, vooral als ik gestresst ben. Dat laatste ben ik nu weer (deze week mijn bruiloft, vorige week deadline voor het verlengen van mijn contract en de 2-weken echo bij mijn zus). Ik weet dus wel waar deze dromen vandaan komen, maar de grote vraag: hoe kan ik deze dromen meer sturen, zodat ik daadwerkelijk wakker word zonder eerst een enorme strijd tegen mijn slaap te hoeven voeren.
Ik heb het zelf ook zeer sporadisch en het is inderdaad heel beangstigend. Je wilt vanalles (bewegen, diep adem halen, verdomme wakker worden), maar dat lukt niet. Alsof je dood ligt te gaan. Inmiddels weet ik dat het slaapverlamming is (ook op het moment dat het gebeurt) en dat geeft toch een stukkie rust.quote:Slaapverlamming of slaapparalyse is een slaapstoornis. Kenmerk van slaapverlamming is dat de spieren in het lichaam vlak voor het in slaap vallen of direct na het ontwaken verlamd zijn. De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagoge waarnemingsstoornissen).
Het verschijnsel is relatief onbekend en er wordt nog maar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Om deze reden is er nog geen zekerheid over de oorzaak van het verschijnsel. Men denkt dat een slaapverlamming een symptoom is van narcolepsie, maar dat is nog niet zeker. Ook mensen die niet lijden aan narcolepsie kunnen namelijk last hebben van slaapverlamming.
Verlamming van de spieren treedt normaliter op tijdens de remslaap. Alleen de oogspieren, de longen en het hart zijn dan nog actief. Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden. Bij slaapverlamming bevindt de persoon zich als het ware tussen droom en waaktoestand in, waardoor hij zich niet kan bewegen. Dit kan zeer beangstigend zijn voor de persoon in kwestie.
Ja, als je je op dat moment ook realiseert. Je hebt verschillende gradaties in luciditeit. Soms realiseer je je nog net dat je droomt. Je bent dan niet bewust genoeg om de consequenties daarvan in te zien. Je weet nog net instinctief dat je kunt ontsnappen. Dat doe je dan eerder.quote:Op zondag 29 mei 2011 14:12 schreef child_of_the_matrix het volgende:
Waarom wakker willen worden? Als je weet dat je droomt, heb je niets te vrezen van agressieve droompersonages. Jij bent de 'God' van je eigen droom en die personages zijn maar figuranten.
Daar zat ik ook aan te denken, maar volgens mij was de TS nog in een droom. Mogelijk merkt de TS onbewust dat haar lichaam in slaapverlamming is terwijl ze droomt en neemt ze dat in haar droom over. Als het goed is, moet ze weer de controle krijgen door te geloven dat ze het heeft.quote:Op zondag 29 mei 2011 16:06 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Haal je lucide dromen en slaapverlamming niet door elkaar?
Slaapverlamming (van Wiki):
[..]
Ik heb het zelf ook zeer sporadisch en het is inderdaad heel beangstigend. Je wilt vanalles (bewegen, diep adem halen, verdomme wakker worden), maar dat lukt niet. Alsof je dood ligt te gaan. Inmiddels weet ik dat het slaapverlamming is (ook op het moment dat het gebeurt) en dat geeft toch een stukkie rust.
Wees blij dat je nu (misschien) weet wat eraan scheelt! Wellicht helpt het je kalmeren als je weet wat er aan de hand is. Ikzelf heb veel last van mijn ademhaling op het moment van slaapverlamming. Die is namelijk heel kort en oppervlakkig (meer is niet nodig als je slaapt), maar als dit gebeurt als je je bewustzijn hebt (zoals tijdens slaapverlamming) dan voelt het alsof je een zware steen op je borst hebt liggen. Dat je je ledematen dan ook nog niet kunt bewegen maakt het allemaal nog weer wat erger. Tsja, het zuigt gewoon zwaar, sorryquote:Op zondag 29 mei 2011 16:38 schreef Vitapientje het volgende:
Ik ben helemaal in shock nu ik het artikel heb gelezen. Zo herkenbaar...
Ja.quote:Op zondag 29 mei 2011 17:00 schreef Vitapientje het volgende:
Heeft iemand ervaring ermee met jezelf rustig krijgen?
Ik weet er nu al één: het Griekse alfabet opzeggen (doe ik als ik griep heb)quote:
Ik heb het al jaren, maar nog nooit zo beangstigend als vannacht...quote:Op zondag 29 mei 2011 17:13 schreef LuxorBeetroots het volgende:
Weet niet of het al gezegd is, maar dit is duidelijk slaapverlamming.
Ik weet niet wat je er aan kan doen, heb het zelf ook een tijdje gehad.. en het ging vervolgens vanzelf weg. Het is wel erg beangstigend vaak. Ik zag ook schimmen en dacht zelfs dat er een zombie naast mijn bed stond.
Heb je al jaren dat je er jezelf van bewust bent dat je in een droom zit of heb je al jaren dat je je niet kan bewegen op een gegeven moment?quote:Op zondag 29 mei 2011 17:15 schreef Vitapientje het volgende:
[..]
Ik heb het al jaren, maar nog nooit zo beangstigend als vannacht...
Dit deel is namelijks slaapverlamming. Je droomde niet meer (niet echt). Je hersenen waren al wakker maar je lichaam nog niet.quote:Op zondag 29 mei 2011 14:00 schreef Vitapientje het volgende:
Vannacht had ik weer een lucide droom. In eerste instantie droomde ik dat ik in een ruzie was verwikkeld met 2 mensen, waarna 1 iemand zijn agressie op mij richtte. Ik was me hiervan bewust en droomde dat ik snel wakker moest worden om de gevolgen van de agressie te ontlopen. Vervolgens voelde ik mezelf in bed liggen en probeerde ik uit alle macht wakker te worden. Ik weet niet of ik het droomde, maar ik probeerde mijn arm op te tillen die weer neerplofte en ik probeerde mijn vriend wakker te roepen. Vervolgens droomde ik weer dat ik rechtop ging zitten en controle over mijn spieren kwijt was en uit bed viel. Uiteindelijk werd ik wakker en ben ik naar het toilet gegaan. Maar ook dit was in een halve slaaptoestand, omdat mijn benen aanvoelde als elastiek.
Nee ik zie het niet aankomen. Ik herken slaapverlamming op het moment dat het zich voordoet. Er is niet een specifieke droom of thema aan verbonden. Ja, angst en ongemakkelijkheid, maar dat is op het moment zelf. Ik heb 1 keer gedroomd dat er aan het plafond een klein spinnetje hing dat naar beneden wilde vallen op mijn hoofd en dat ik me niet kan bewegen. Voor de rest is mijn slaapverlamming altijd droomloos. Gewoon: geen controle over mijn lichaam. Een kutgevoel.quote:Op zondag 29 mei 2011 17:13 schreef Vitapientje het volgende:
[..]
Ik weet er nu al één: het Griekse alfabet opzeggen (doe ik als ik griep heb)
Ben jij je er ook al bewust van voordat je "wakker" wordt? ik herken de dromen en gevoelens die er aan vooraf gaan en het zou me prettig lijken om op dat moment al in te grijpen.
Ik ben nu wel zo dom geweest om te googelen op slaapverlamming en lees allemaal dingen over zwarte schimmen met een boos gezicht... ik hoef er niet nog meer enge dingen bij te zien... Maar wellicht verklaart dit ook wel een beetje mijn angst voor het donker.
Ik heb beide al jaren, maar misschien dat het ook hallicunaties zijn die ik heb afgedaan als droom omdat ik het niet kon plaatsen. Maar ik heb het al van kinds af aan.quote:Op zondag 29 mei 2011 17:23 schreef LuxorBeetroots het volgende:
[..]
Heb je al jaren dat je er jezelf van bewust bent dat je in een droom zit of heb je al jaren dat je je niet kan bewegen op een gegeven moment?
[..]
Dit deel is namelijks slaapverlamming. Je droomde niet meer (niet echt). Je hersenen waren al wakker maar je lichaam nog niet.
Ik herriner me namelijk ook heel goed, de eerste keer dat ik het had. Ik lag daar, een vriendin was blijven slapen en ik zag dat ze wakker was. Ik wilde haar aantikken of naar haar schreeuwen dat ze me moest helpen want ik kon me niet meer bewegen.
Oh? Je kon wel schreeuwen? Goh, ik kan dan geen geluid uit mijn keel krijgen.quote:Op zondag 29 mei 2011 17:46 schreef Vitapientje het volgende:
[..]
Ik heb beide al jaren, maar misschien dat het ook hallicunaties zijn die ik heb afgedaan als droom omdat ik het niet kon plaatsen. Maar ik heb het al van kinds af aan.
Vooral dat schreeuwen is erg. Mijn moeder (die het dus ook heeft/had) kon dan vaak ook schreeuwen. Dat was zo beangstigend, want dat waren echt gesmoorde kreten uit doodsangst.
Misschien zit er bij TS ook nog wel een sausje van kataplexie overheenquote:Op zondag 29 mei 2011 17:56 schreef LuxorBeetroots het volgende:
[..]
Oh? Je kon wel schreeuwen? Goh, ik kan dan geen geluid uit mijn keel krijgen.
Dat is grote onzin. Een lucide droom, per definitie, is gewoon een droom waarin je weet dat je droomt. Of je de droom tenslotte verder kan beheersen, dat is droom controle, wat vaak gepaard komt met luciditeit (maar niet per se).quote:Op zondag 29 mei 2011 14:09 schreef Bensel het volgende:
Een lucide droom is een droom die je kunt sturen. Dit is dus geen lucide droom, maar een gewone bewuste droom. Een bewuste droom kun je gaan sturen, waardoor het lucide word. En een echte lucide droom is enorm tof. Want je kunt alles doen wat je wilt, zonder gevolgen.
Punt. Als je me verder niet gelooft, vraag maar op LD communitiesquote:A lucid dream is a dream in which one is aware that one is dreaming.
Tijdens het slapen is slaapverlamming een natuurlijk proces. Dat je het eventueel meemaakt bij het wakker worden, komt omdat als je jezelf ontwaakt uit een droom, het heel goed kan optreden dat je lichaam fysiek nog slaapt terwijl je mentaal wakker wordt, waardoor je de slaapverlamming bewust meemaakt.quote:Op zondag 29 mei 2011 23:11 schreef Waiting_tables_in_Paris het volgende:
Ik ervaar soms slaapverlamming bij het inslapen, en niet zoals jij bij het ontwaken, ik heb dus geen idee of mijn raad voor jou iets kan betekenen, maar het wordt bij mij hoofdzakelijk getriggerd door oververmoeidheid/een verknald bioritme. Wanneer ik mij erg uitgeput voel tot op het punt dat ik rechtstaand in slaap zou kunnen vallen, dan is het net de slechtste moment om mij over te geven aan de slaap. Ik kan beter even in de koude wat rondlopen en nog even wachten voor ik in mijn bed kruip. Tijdens een aanval zelf probeer ik mij uit alle macht te concentreren op mijn ademhaling en pogingen om toch te bewegen. Wanneer dit laatste lukt dan is de verlamming verbroken, maar moet ik snel rechtstaan (koude, etc) of ik zou zo terug in die toestand kunnen glijden. Probeer je vooral te relaiseren wat er gebeurd, want de paniek is iets dt je amper kan wegdrukken. Concentreer je op het losbreken uit die situatie, doe even iets compleet anders ook al ben je nog moe, en herstel je slaappatronen om een nieuwe aanval te vermijden.
OKE SORRY HOOR DAT IK WAT ZEI NOU GREOTJENSquote:Op zondag 29 mei 2011 23:24 schreef Waiting_tables_in_Paris het volgende:
De uitleg hierboven + uit Wikipedia volstonden niet?![]()
Overigens, de Engelse versie maakt gewag van een aantal factoren die invloed hebben op slaapverlamming:
"Some reports read that various factors increase the likelihood of both paralysis and hallucinations. These include:
* Sleeping in a face upwards or supine position
* Increased stress
* Sudden environmental/lifestyle changes
* A lucid dream that immediately precedes the episode.
* Excessive consumption of alcohol coupled with lack of adequate sleep."
Stress kan je afbouwen/coping mechanismen voor ontwikkelen, maar geen idee of er mogelijkheden zijn om lucide dromen te vermijden, ik heb de mijne altijd als te aangenaam ervaren om uit te zoeken wat ik ertegen zou kunnen beginnen.
Neem je wel eens MDMA of medicijnen die op de werking van de serotonine receptoren inwerken?quote:Op zondag 29 mei 2011 16:38 schreef Vitapientje het volgende:
Slaapverlamming klinkt wel heel herkenbaar! Ik wist niet dat dat bestond. Vooral dat stuk met hallucinaties klinkt herkenbaar.
Regelmatig zie ik ook mensen en pas geleden ook ogen door het raam (slaapkamer is op de 1e verdieping). En dat is dan zo levensecht. Pas wanneer ik me los heb kunnen rukken en ik ben een tijd wakker, besef ik met mijn gezond verstand dat het niet kan dat ik iets heb gezien.
Vannacht was ik zo extreem angstig en had ik flinke hardkloppingen. Het gevoel dat ik uit mijn bed viel was ook zo levensecht. Ik stond echt op, maar had vervolgens geen gevoel in mijn armen en benen, waardoor ik als een pudding naast mijn bed viel. Vervolgens werd ik dus wakker in bed.
Ik ben helemaal in shock nu ik het artikel heb gelezen. Zo herkenbaar...
Ach het had zomaar de kern van het probleem kunnen zijn.quote:Op maandag 30 mei 2011 14:50 schreef Vitapientje het volgende:
Smulbaard, nee ik neem nooit iets in, behalve Valeriaan en voor het slapen Melatonine. Ik ben sowieso een slechte slaper... Gister heb ik het er ook een tijd met mijn vriend over gehad en hij vertelde mij dat ik ook altijd met mijn ogen open slaap. We hebben blijkbaar regelmatig 's nachts gesprekken,die ook heel logisch zijn, maar die ik abrupt onderbreek, omdat ik dus gewoon nog slaap.
En voor de pubertijd, ik ben inmiddels 29. Dus ik mag hopen dat ik daar geen last meer van heb
Die tweede is inderdaad wat kinderlijk en zweverig. Ideaal voor kinderen dat wel, omdat het voor kinderen veel gemakkelijker te begrijpen is. Er wordt meer ingegaan op de ervaring en minder op hoe het werkt. Het is dan ook niet voor niets dat er veel kinderen op dat forum zitten.quote:Op zondag 29 mei 2011 22:22 schreef Luchtkoker het volgende:
Trouwens voor iedereen die graag meer lucide dromen wilt hebben, er zijn zat technieken om ze te juist te stimuleren, en zelfs om gegarandeerd lucide dromen te krijgen (die zijn wel wat lastiger). Lees je in op fora en sites als Dreamviews en LD4all (vooral de eerste, die is wat minder 'kinderlijk' en zweverig).
quote:Op vrijdag 3 juni 2011 16:28 schreef spoor4 het volgende:
Kick.
Hoe was je trouwdag? en slaap je al weer wat beter?
Ja dat. Ik heb erg veel dromen waarin ik weet dat ik droom en dus op den duur wakker kan worden (als het echt te eng wordt), ik kan ze echter niet sturen. Ik heb ook een heel vermoeiende, bijna overwerkte periode meegemaakt waarin ik dan droomde ('s middags een dutje op de bank voor ik naar m'n werk ging) dat ik opstond en bv blind was. Voor mijn gevoel was ik echt wakker en werd de angst dus versterkt omdat ik blind bleef en de dingen ging doen die ik moest doen (hond uitlaten, eten klaar maken...) Ik heb dat alleen in stressvolle periodes. Ik "klem" dan ook heel erg, ik bijt mijn kiezen op elkaar tot ze afbrekenquote:Op zondag 29 mei 2011 19:09 schreef spoor4 het volgende:
Het heeft misschien meer zin om je te richten op de oorzaken (de stress) in plaats van op de symptomen (de nachtmerries). Als je je nu heel druk gaat maken om je nachtmerries, versterk je het patroon waarschijnlijk alleen maar. (bijv. Dat je al nare dromen anticipeert voordat je gaat slapen.)
Heel simpel..quote:hoe kan ik deze dromen meer sturen, zodat ik daadwerkelijk wakker word zonder eerst een enorme strijd tegen mijn slaap te hoeven voeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |