abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97455060
Vannacht had ik weer een lucide droom. In eerste instantie droomde ik dat ik in een ruzie was verwikkeld met 2 mensen, waarna 1 iemand zijn agressie op mij richtte. Ik was me hiervan bewust en droomde dat ik snel wakker moest worden om de gevolgen van de agressie te ontlopen. Vervolgens voelde ik mezelf in bed liggen en probeerde ik uit alle macht wakker te worden. Ik weet niet of ik het droomde, maar ik probeerde mijn arm op te tillen die weer neerplofte en ik probeerde mijn vriend wakker te roepen. Vervolgens droomde ik weer dat ik rechtop ging zitten en controle over mijn spieren kwijt was en uit bed viel. Uiteindelijk werd ik wakker en ben ik naar het toilet gegaan. Maar ook dit was in een halve slaaptoestand, omdat mijn benen aanvoelde als elastiek.

Dit soort dromen heb ik heel regelmatig, vooral als ik gestresst ben. Dat laatste ben ik nu weer (deze week mijn bruiloft, vorige week deadline voor het verlengen van mijn contract en de 2-weken echo bij mijn zus). Ik weet dus wel waar deze dromen vandaan komen, maar de grote vraag: hoe kan ik deze dromen meer sturen, zodat ik daadwerkelijk wakker word zonder eerst een enorme strijd tegen mijn slaap te hoeven voeren.
pi_97455260
Ik heb regelmatig ook (nare) lucidedromen, in deze dromen heb ik heb dan ook in de meeste gevallen door dat ik droom en kan ik mezelf forceren mijn ogen te openen. Nadat ik mijn ogen heb geopent krijg ik meestal nog wat tintelingen door het lijf maar dat is na een minuut of twee wel weg.

Misschien kun je zelf ook proberen je ogen open te doen (als je er bewust van bent dat je droomt) ?
Why stay small, if you can grow big..
  zondag 29 mei 2011 @ 14:09:02 #3
64288 Bensel
Ladderzat
pi_97455390
Een lucide droom is een droom die je kunt sturen. Dit is dus geen lucide droom, maar een gewone bewuste droom. Een bewuste droom kun je gaan sturen, waardoor het lucide word. En een echte lucide droom is enorm tof. Want je kunt alles doen wat je wilt, zonder gevolgen.

ga in een dergelijke droom als dat jij had jezelf ook niet wakker wensen, want dat gaat niet goed, met als gevolg nog meer nare ervaringen.

Advies voor jou: als je bewust bent van je droom, gadan de dingen doen die jou tof lijken om te doen. vliegen, etc.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_97455504
Waarom wakker willen worden? Als je weet dat je droomt, heb je niets te vrezen van agressieve droompersonages. Jij bent de 'God' van je eigen droom en die personages zijn maar figuranten.

Lees anders eens een keer het boek 'Bewust willen dromen' van P. Tholey & K. Utecht.
Mijn favoriete boek over bewust/lucide dromen. Hierin staat uitgebreid uitgelegd hoe te handelen bij een vervelende situatie in een droom...

succes
pi_97455605
Deze dromen lijken altijd wel te beginnen als een echte lucide droom, waarbij ik regelmatig ga winkelen (ja, i know... dat is mijn manier van schaapjes tellen). Maar op een gegeven moment lijk ik toch te diep te gaan, waarbij het eng wordt en ik in paniek raak en alleen maar wakker wil worden. Proberen mijn ogen open te doen is me nog niet gelukt. Ik ben me er altijd bewust van dat ik een prikkel van buiten moet krijgen om wakker te worden, bijvoorbeeld een geluid. Het lukt me op een gegeven moment altijd wel om bijvoorbeeld mijn teen of een vinger te bewegen.

En ik wil wakker worden, omdat ik in paniek raak en omdat ik weet dat anders die enge dromen weer terug komen. Meestal heb ik ook minstens een halfuur nodig om bij te komen, omdat ik er toch (een soort van) in blijf hangen en dat gepaard gaat met hartkloppingen en paniek.

Dat boek ga ik trouwens opzoeken
  zondag 29 mei 2011 @ 14:24:36 #6
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_97456028
Ik heb het altijd als ik in een extra donkere kamer ga slapen. Misschien moet je eens een gordijn/rolluik open laten staan, of een slaaplampje.

- Disclaimer: Ik ben geen kenner, dit is alleen gebaseerd op mijn eigen ervaring.
pi_97456340
Ik slaap al in een kamer met alleen maar lichte gordijnen, die niet verduisterend zijn. En aangezien ik in Amstelveen woon, is het hier nooit echt donker (door Schiphol). Maar het zou een goede tip kunnen zijn, omdat ik ook nog eens bang in het donker ben. Beetje een kneus ben ik dus wel... ;)
pi_97457095
Damn ik wil dit juist kunnen... lijkt me reuze leuk.. met allerlei Hollywood actrices neuken e.d.
pi_97457147
Dikke joints roken. Droom je een stuk minder of zelfs niet, tenminste, niet dat je je kunt herinneren. (ik dan, toen ik nog rookte) Dat, en het ontspant, zo te lezen zit daar de kink in de kabel.

Zo, en dan nu de shizzle lezen :Y)
  zondag 29 mei 2011 @ 15:39:17 #10
343786 Isis20
RFK is watching my shitty post
pi_97457970
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 15:03 schreef Henno het volgende:
Damn ik wil dit juist kunnen... lijkt me reuze leuk.. met allerlei Hollywood actrices neuken e.d.
Dit!
Nouja, niet dat laatste gedeelte dan.
geen.
pi_97457991
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 15:39 schreef Isis20 het volgende:

[..]

Dit!
Nouja, niet dat laatste gedeelte dan.
Dan neem jij de acteurs?
  zondag 29 mei 2011 @ 15:43:03 #12
327585 Mallerd
Is misschien je vader.
pi_97458109
Bij een van de enige lucide dromen die ik ooit heb gehad debuteerde ik bij de Graafschap, in het stadion van Telstar ( :') ) en gaf ik een assist gegeven.

Ik wil echt meer lucide dromen hebben.
Neen
pi_97458201
Gamers kunnen hun dromen beter aansturen dan anderen, blijkt uit Canadees onderzoek. Ze gebruik hun game-ervaring om gevaren af te wenen en te bepalen wat er in de droom gebeurt. Dromen en games zijn twee alternatieve werkelijkheden die sterk op elkaar lijken. Als je veel tijd doorbrengt in de ene werkelijkheid, zul je je weg in de andere waarschijnlijk ook beter kunnen vinden.

Door veel te gamen kun je meer luciditeit binnen dromen krijgen (bewustwording en realisatie dat je droomt) waarvdoor je je dromen kunt "beinvloeden of sturen".

Meer hierover (en bron): www.wibnet.nl. Het onderzoek is uitgevoerd door Jayne Gackenback van de Grant MacEwan universiteit te Canada. Het staat in de wetenschap in beeld van februari 2011 :).
pi_97458769
Dr.Cooper, dat had ik inderdaad ook gelezen. Ik ben alleen geen gamer... zal het ook nooit worden, denk ik...

En dikke joints roken, ik wil er graag zelf vanaf komen of er mee leren om te gaan. Want dromen op zich is niet wat me "dwars zit".
pi_97459044
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 14:00 schreef Vitapientje het volgende:
Vannacht had ik weer een lucide droom. In eerste instantie droomde ik dat ik in een ruzie was verwikkeld met 2 mensen, waarna 1 iemand zijn agressie op mij richtte. Ik was me hiervan bewust en droomde dat ik snel wakker moest worden om de gevolgen van de agressie te ontlopen. Vervolgens voelde ik mezelf in bed liggen en probeerde ik uit alle macht wakker te worden. Ik weet niet of ik het droomde, maar ik probeerde mijn arm op te tillen die weer neerplofte en ik probeerde mijn vriend wakker te roepen. Vervolgens droomde ik weer dat ik rechtop ging zitten en controle over mijn spieren kwijt was en uit bed viel. Uiteindelijk werd ik wakker en ben ik naar het toilet gegaan. Maar ook dit was in een halve slaaptoestand, omdat mijn benen aanvoelde als elastiek.

Dit soort dromen heb ik heel regelmatig, vooral als ik gestresst ben. Dat laatste ben ik nu weer (deze week mijn bruiloft, vorige week deadline voor het verlengen van mijn contract en de 2-weken echo bij mijn zus). Ik weet dus wel waar deze dromen vandaan komen, maar de grote vraag: hoe kan ik deze dromen meer sturen, zodat ik daadwerkelijk wakker word zonder eerst een enorme strijd tegen mijn slaap te hoeven voeren.
Haal je lucide dromen en slaapverlamming niet door elkaar?

Slaapverlamming (van Wiki):
quote:
Slaapverlamming of slaapparalyse is een slaapstoornis. Kenmerk van slaapverlamming is dat de spieren in het lichaam vlak voor het in slaap vallen of direct na het ontwaken verlamd zijn. De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagoge waarnemingsstoornissen).
Het verschijnsel is relatief onbekend en er wordt nog maar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Om deze reden is er nog geen zekerheid over de oorzaak van het verschijnsel. Men denkt dat een slaapverlamming een symptoom is van narcolepsie, maar dat is nog niet zeker. Ook mensen die niet lijden aan narcolepsie kunnen namelijk last hebben van slaapverlamming.
Verlamming van de spieren treedt normaliter op tijdens de remslaap. Alleen de oogspieren, de longen en het hart zijn dan nog actief. Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden. Bij slaapverlamming bevindt de persoon zich als het ware tussen droom en waaktoestand in, waardoor hij zich niet kan bewegen. Dit kan zeer beangstigend zijn voor de persoon in kwestie.
Ik heb het zelf ook zeer sporadisch en het is inderdaad heel beangstigend. Je wilt vanalles (bewegen, diep adem halen, verdomme wakker worden), maar dat lukt niet. Alsof je dood ligt te gaan. Inmiddels weet ik dat het slaapverlamming is (ook op het moment dat het gebeurt) en dat geeft toch een stukkie rust.
pi_97459390
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 14:12 schreef child_of_the_matrix het volgende:
Waarom wakker willen worden? Als je weet dat je droomt, heb je niets te vrezen van agressieve droompersonages. Jij bent de 'God' van je eigen droom en die personages zijn maar figuranten.
Ja, als je je op dat moment ook realiseert. Je hebt verschillende gradaties in luciditeit. Soms realiseer je je nog net dat je droomt. Je bent dan niet bewust genoeg om de consequenties daarvan in te zien. Je weet nog net instinctief dat je kunt ontsnappen. Dat doe je dan eerder.

Minder lucide dan dit kan haast niet. Misschien is het ook nog geen lucide droom, maar dat hangt vooral van je eigen definitie af. Heel letterlijk betekent een lucide droom een droom waarin je bewust bent dat je droomt. De dromen van de TS voldoen daar wel aan.

Het lijkt me ook niet dat de TS af wil zijn van lucide dromen op zich, meer zoals ze zich nu presenteren. De TS moet leren hoe lucide dromen te besturen. Hiervoor moet de TS bewuster van de dromen worden.

quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 16:06 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Haal je lucide dromen en slaapverlamming niet door elkaar?

Slaapverlamming (van Wiki):

[..]

Ik heb het zelf ook zeer sporadisch en het is inderdaad heel beangstigend. Je wilt vanalles (bewegen, diep adem halen, verdomme wakker worden), maar dat lukt niet. Alsof je dood ligt te gaan. Inmiddels weet ik dat het slaapverlamming is (ook op het moment dat het gebeurt) en dat geeft toch een stukkie rust.
Daar zat ik ook aan te denken, maar volgens mij was de TS nog in een droom. Mogelijk merkt de TS onbewust dat haar lichaam in slaapverlamming is terwijl ze droomt en neemt ze dat in haar droom over. Als het goed is, moet ze weer de controle krijgen door te geloven dat ze het heeft.

Geen idee of het werkt, maar misschien kan de TS proberen te zweven of te vliegen wanneer ze weer eens "verlamd" is in haar droom. Ook al kan je je armen en benen misschien niet bewegen omdat je daar bepaalde associaties mee hebt, kan je misschien wel indenken dat je "zweeft" waar je je armen en benen niet bij nodig hebt. Als je dan daadwerkelijk begint te zweven, kan je misschien gewoon wegvliegen. Dan verander je een nare droom in een leuke droom.

[ Bericht 2% gewijzigd door Johannes_VIII op 29-05-2011 16:23:15 ]
pi_97460166
Slaapverlamming klinkt wel heel herkenbaar! Ik wist niet dat dat bestond. Vooral dat stuk met hallucinaties klinkt herkenbaar.

Regelmatig zie ik ook mensen en pas geleden ook ogen door het raam (slaapkamer is op de 1e verdieping). En dat is dan zo levensecht. Pas wanneer ik me los heb kunnen rukken en ik ben een tijd wakker, besef ik met mijn gezond verstand dat het niet kan dat ik iets heb gezien.

Vannacht was ik zo extreem angstig en had ik flinke hardkloppingen. Het gevoel dat ik uit mijn bed viel was ook zo levensecht. Ik stond echt op, maar had vervolgens geen gevoel in mijn armen en benen, waardoor ik als een pudding naast mijn bed viel. Vervolgens werd ik dus wakker in bed.

Ik ben helemaal in shock nu ik het artikel heb gelezen. Zo herkenbaar...
  zondag 29 mei 2011 @ 16:44:24 #18
274453 okiokinl
blablabla
pi_97460379
je moet ermee spelen, niet voor wegvluchten.
als je agressie ervaart in een lucide droom, moet je jezelf eran herinneren dat je ALLES kan in zon droom. dus ook al die agressieve gasten in elkaar meppen, het totaal negeren, lekker wegvliegen of ze in knuffelbeertjes veranderen. als je je daarvan kunt overtuigen, is het alleen nog maar leuk, en kunnen nachtmerries je helemaal niks meer maken. het is een perfecte gelegenheid onm straffeloos al je angsten te overwinnen.
pi_97460385
Ja, dat klinkt heel erg als slaapverlamming. Ik heb het een keer meegemaakt en het is heel erg beangstigend. Steeds denk je dat je wakker bent en ziet dingen in je kamer, maar dan is dat niet zo. Je kunt niet bewegen en bent de controle over je lichaam kwijt. ;(

Echt iets anders dan lucide dromen. Lucide dromen zijn prettig en laten je achter met een positief gevoel. O+
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_97460906
Ineens komen er ook allemaal herinneringen naar boven die ik nooit heb kunnen plaatsen. Zo "droomde" ik vroeger toen ik klein was (tot een jaar of 7) regelmatig dat er een lange man door mijn slaapkamerraam keek. Ik probeerde mijn zus dan ook wakker te krijgen (met wie ik een kamer deelde), maar gillen of bewegen ging niet.
Toen ik een jaar of 16 was en voor het eerst uitging "droomde" ik vaak dat er mensen in mijn kamer waren, alsof ze aan het uitgaan waren en vond ik het heel vervelend dat die mensen daar waren. Vooral omdat ik in pyjama lag. Ik probeerde dan mijn deken omhoog te halen, maar dat lukte dan niet.

Nu zijn het dus vaak heel beangstigende dromen/gevoelens en zoals vannacht dacht ik echt dat ik dood was of nooit meer controle over mijn lijf zou krijgen. En toen ik naar de wc ging om wakker te worden, voelde ik mezelf steeds weer wegzakken alsof mijn spieren nog niet echt wakker waren.

Zojuist heb ik met mijn moeder gesproken, die dit vroeger ook vaker heeft gehad. Zij kon zichzelf na een tijd weer in slaap denken. Maar mij lukt dat niet.

Heeft iemand ervaring ermee met jezelf rustig krijgen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Vitapientje op 29-05-2011 17:01:25 (in mijn enthousiasme wat woorden vergeten ) ]
pi_97460989
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 16:38 schreef Vitapientje het volgende:

Ik ben helemaal in shock nu ik het artikel heb gelezen. Zo herkenbaar...
Wees blij dat je nu (misschien) weet wat eraan scheelt! Wellicht helpt het je kalmeren als je weet wat er aan de hand is. Ikzelf heb veel last van mijn ademhaling op het moment van slaapverlamming. Die is namelijk heel kort en oppervlakkig (meer is niet nodig als je slaapt), maar als dit gebeurt als je je bewustzijn hebt (zoals tijdens slaapverlamming) dan voelt het alsof je een zware steen op je borst hebt liggen. Dat je je ledematen dan ook nog niet kunt bewegen maakt het allemaal nog weer wat erger. Tsja, het zuigt gewoon zwaar, sorry :P
pi_97461084
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 17:00 schreef Vitapientje het volgende:

Heeft iemand ervaring ermee met jezelf rustig krijgen?
Ja.

Probeer je op dat moment te beseffen dat je lichaam nog slaapt (daarom heb je slappe ledematen en beheers je je ademhaling niet), maar je hoofd al wakker is. Ikzelf ga altijd heel hard nadenken tijdens slaapverlamming (sommen oplossen, de dag doornemen, indenken wat ik ga doen als ik wakker word) om aan mijn hersens aan te geven dat ik wakker ben. Ik heb geen idee of dit ook daadwerkelijk bijdraagt aan mijn wakker worden, maar na een tijdje kan ik dan met heel veel moeite overeind komen en dan probeer ik gelijk te praten en te bewegen. En dan gelijk uit bed om even wat te drinken ofzo.
pi_97461336
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 17:05 schreef VonHinten het volgende:

[..]

sommen oplossen
Ik weet er nu al één: het Griekse alfabet opzeggen (doe ik als ik griep heb)

Ben jij je er ook al bewust van voordat je "wakker" wordt? ik herken de dromen en gevoelens die er aan vooraf gaan en het zou me prettig lijken om op dat moment al in te grijpen.

Ik ben nu wel zo dom geweest om te googelen op slaapverlamming en lees allemaal dingen over zwarte schimmen met een boos gezicht... ik hoef er niet nog meer enge dingen bij te zien... Maar wellicht verklaart dit ook wel een beetje mijn angst voor het donker.
pi_97461345
Weet niet of het al gezegd is, maar dit is duidelijk slaapverlamming.

Ik weet niet wat je er aan kan doen, heb het zelf ook een tijdje gehad.. en het ging vervolgens vanzelf weg. Het is wel erg beangstigend vaak. Ik zag ook schimmen en dacht zelfs dat er een zombie naast mijn bed stond.
pi_97461425
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 17:13 schreef LuxorBeetroots het volgende:
Weet niet of het al gezegd is, maar dit is duidelijk slaapverlamming.

Ik weet niet wat je er aan kan doen, heb het zelf ook een tijdje gehad.. en het ging vervolgens vanzelf weg. Het is wel erg beangstigend vaak. Ik zag ook schimmen en dacht zelfs dat er een zombie naast mijn bed stond.
Ik heb het al jaren, maar nog nooit zo beangstigend als vannacht...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')