abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 17:00:00 #256
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_100680520
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:50 schreef lyolyrc het volgende:
Dat betekent dan ook geen tomaat- en aardappelplanten in de tuin, want die behoren ook tot die familie! :P
Klopt :P
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:14:09 #257
88775 HuubTuub
slurfmannetje
pi_100689183
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:50 schreef lyolyrc het volgende:
Dat betekent dan ook geen tomaat- en aardappelplanten in de tuin, want die behoren ook tot die familie! :P
Die heb ik ook niet. Vorig jaar wel een tomaat in pot gehad, want die kon buiten bereik staan.
Gelukkig zijn er heel veel andere planten die wel kunnen. Het is wel een mooie plant deze Nachtschade. In het tempo waarin die nu groeit had die toch niet kunnen blijven staan. Het gaat hier om een dakterras, dus alles staat in bakken en potten en nu zou die de Magnolia verdrukken.
could you just [i]not[/i] breathe?
  zaterdag 3 september 2011 @ 22:03:07 #258
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101536774
Vandaag flink wat lavendel geknipt, het huis ruikt heerlijk nu O+
pi_101537007
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 22:03 schreef Erasmo het volgende:
Vandaag flink wat lavendel geknipt, het huis ruikt heerlijk nu O+
Doet ie het nog? Die van mij is al uitgebloeid.
pi_101537239
Oh dat was een schopje in de AT.

Dan ook maar eens melden dat zowaar !!! 2 stekkies van olijf zijn doorgekomen.
Wel 2 cm. groot en 4 blaadjes.
Van die zaadjes van de Action die vorig jaar niet opkwamen.
Zal mij benieuwen hoe het verder gaat.

Lekker ruiken doet de kliko ook : alle verlepte en verregende kruidenplantjes erin gemieterd.
Thijm - koriander - munt - oregano - basilicum.
pi_101538214
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 22:16 schreef AnneX het volgende:
Oh dat was een schopje in de AT.

Dan ook maar eens melden dat zowaar !!! 2 stekkies van olijf zijn doorgekomen.
Wel 2 cm. groot en 4 blaadjes.
Van die zaadjes van de Action die vorig jaar niet opkwamen.
Zal mij benieuwen hoe het verder gaat.

Lekker ruiken doet de kliko ook : alle verlepte en verregende kruidenplantjes erin gemieterd.
Thijm - koriander - munt - oregano - basilicum.
Oh wat zonde Anne! Had ze gedroogd :Y

Ga als het morgen toch slecht weer is even zakjes naaien voor de lavendel O+
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_101538283
Iemand tips voor het drogen van kruiden? Heb een behoorlijk wilde oreganoplant. Tijd terug een bosje in de schuur gehangen, maar eenmaal droog rook het meer naar thee dan naar mijn andere potje oregano :+
pi_101538435
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 22:48 schreef LieLie het volgende:
Iemand tips voor het drogen van kruiden? Heb een behoorlijk wilde oreganoplant. Tijd terug een bosje in de schuur gehangen, maar eenmaal droog rook het meer naar thee dan naar mijn andere potje oregano :+
Bladeren waarvan het aroma van belang is (rozemarijn, salie, citroenmelisse) kunt u het best rond het middaguur plukken, wanneer ze de meeste olie bevatten. Hang ze in losse bundels te drogen op een warme, droge plaats.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 4 september 2011 @ 10:04:01 #264
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_101546552
Alle mediterrane kruiden zoals thijm, rozemarijn, salie en oregano houden heel niet van zoveel nattigheid. Hier zijn ze ook een beetje pips in de tuin thuis. Het ziet er nog amper bruikbaar uit. :{w
pi_101546584
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 10:04 schreef kaasplankje het volgende:
Alle mediterrane kruiden zoals thijm, rozemarijn, salie en oregano houden heel niet van zoveel nattigheid. Hier zijn ze ook een beetje pips in de tuin thuis. Het ziet er nog amper bruikbaar uit. :{w
Nou, mijn oregano is booming hoor! ;)
pi_101546593
Bij mij doet alles het helemaal *O*
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 4 september 2011 @ 10:13:42 #267
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101546639
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2011 22:09 schreef LieLie het volgende:

[..]

Doet ie het nog? Die van mij is al uitgebloeid.
Ik had hem begin dit jaar helemaal teruggesnoeid, waarschijnlijk is ie daardoor later gaan bloeien.
pi_101546675
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 10:13 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik had hem begin dit jaar helemaal teruggesnoeid, waarschijnlijk is ie daardoor later gaan bloeien.
Dat moet sowieso toch, voorjaar en najaar? :)

Wij hebben dit voorjaar kleine plantjes geplant in de voortuin om een haagje te maken, en die zijn al flink gegroeid. Achter heb ik een veel oudere struik, die stond er al van de vorige bewoners, die doet het ook erg goed. :)
pi_101561718
Ik heb me ook voorgenomen vlg jaar kruiden te zaaien als elke keer maar plantjes te kopen of losse blaadjes en vervolgens de helft weg te moeten gooien :{
pi_101562222
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 18:52 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb me ook voorgenomen vlg jaar kruiden te zaaien als elke keer maar plantjes te kopen of losse blaadjes en vervolgens de helft weg te moeten gooien :{
Dat gaat prima :Y heb een maandje terug tijm gezaaid en die doen het perfect.
Alleen het uitplanten vind ik altijd een beetje griezelig :@
Maar dat moet deze week toch gaan gebeuren.
Basilicum doet het ook prima.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_101564495
Dat is knap ! Ml dat de basilicum het doet.
Is dat in de volle grond dan?

In de pot buiten is het deze zomer nauwelijks gelukt.
Binnen gaat het nu wel : dan zet ik op een stuk nat keukenpapier.
pi_101566995
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 20:00 schreef AnneX het volgende:
Dat is knap ! Ml dat de basilicum het doet.
Is dat in de volle grond dan?

In de pot buiten is het deze zomer nauwelijks gelukt.
Binnen gaat het nu wel : dan zet ik op een stuk nat keukenpapier.
Ja basilicum staat in de volle grond.
In pot denk ik dat ze het ook doen hoor. Je moet op het zakje kijken welk seizoen ze gezaaid zouden moeten worden en dat nabootsen.

Tijm staat in bakken heb er net wat bij wijze van proef wat verplant.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_101569558
Wat zijn de beste seizoenen om kruiden te zaaien eigenlijk?
  dinsdag 6 september 2011 @ 06:47:16 #274
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_101621977
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 21:28 schreef Bluezz het volgende:
Wat zijn de beste seizoenen om kruiden te zaaien eigenlijk?
April-Juni? :P
pi_101625222
Wat nou :P
  vrijdag 16 september 2011 @ 22:32:42 #276
3185 Adelante
To let it go now
pi_102037715
Vandaag grote schoonmaak in de tuin: alles onkruidvrij gemaakt, gras/mos tussen de tegels uitgekrabt, hedera flink teruggesnoeid, grond omgewoeld en geschoffeld, gras gemaaid en bemest, rozen gesnoeid (niet volledig maar ze vielen bijna om), houten tuinmeubels geolied en ook nog even naar Groenrijk geweest voor wat bloeiers (herfstanemonen, astilbe, heide, winterviolen).

Toen het moment daar was om van het werk te genieten, ging het regenen :')
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  vrijdag 16 september 2011 @ 22:39:15 #277
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102037991
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 22:32 schreef Adelante het volgende:
Vandaag grote schoonmaak in de tuin: alles onkruidvrij gemaakt, gras/mos tussen de tegels uitgekrabt, hedera flink teruggesnoeid, grond omgewoeld en geschoffeld, gras gemaaid en bemest, rozen gesnoeid (niet volledig maar ze vielen bijna om), houten tuinmeubels geolied en ook nog even naar Groenrijk geweest voor wat bloeiers (herfstanemonen, astilbe, heide, winterviolen).

Toen het moment daar was om van het werk te genieten, ging het regenen :')
Het lijkt bij jou wel voorjaar. :+ .

Op de gekochte plantjes na uiteraard. Is de zomer echt af? ;( .
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  vrijdag 16 september 2011 @ 22:43:14 #278
3185 Adelante
To let it go now
pi_102038188
Zomer is echt af, de tuinset is dan ook geolied om binnen weg te zetten ;( Nog even het haardhout kleiner maken en in de opslag en de winter kan beginnen.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  vrijdag 16 september 2011 @ 22:54:41 #279
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102038816
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 september 2011 22:43 schreef Adelante het volgende:
Zomer is echt af, de tuinset is dan ook geolied om binnen weg te zetten ;( Nog even het haardhout kleiner maken en in de opslag en de winter kan beginnen.
Serieus he, ik laat dat al de meubelen van hardhout ieder jaar buiten staan en dan heb ik in het voorjaar een fles en een spray om het er weer als warmkleurig hout te laten uitzien.

Zal zo zoetjes aan ook beginnen met de tuin klaar te maken voor de winter. Vind dat altijd zo'n rotmoment maar het najaar is inderdaad echt wel aangebroken.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102039800
Dat gras tussen de tegels en de klimop snoeien zijn dan ook wel de meest :{w werkjes.
Hier ook voor de laatste keer gemaaid (denk ik).

Ik zag wel een enorme steel met dichte bloemen uit de bolprimula's :?
  vrijdag 16 september 2011 @ 23:29:31 #281
3185 Adelante
To let it go now
pi_102040560
Ik zag onze Delphinium ook nog een keer oprichten met één steel met knoppen :o
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  vrijdag 16 september 2011 @ 23:37:07 #282
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102040915
Hortensias kwamen ook afgelopen week met een nieuwe lading bloemen. Zelfs alle winterharde aardbeitjes kwamen met nieuwe volwaardige bloemetjes. Winterhard en krijg je maar 1 keer aardbeien van. Rozen kregen ook weer een complete opleving.

De tuin denkt gewoon met mij mee. Winter? Einfach negieren. Hup hout stoken.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102041039
Hier is het ook nog niet écht herfst in de tuin hoor *O*
pi_102291808
wij beginnen nu pas net een beetje te genieten van de tuin :Y

het hele jaar bezig geweest met graven, zand afvoeren, bestraten, metselen, etc.
Nu bezig met een vijver graven en de eerste planten staan er nu sinds afgelopen weekend ook in:
2x 50jaar oude witte druifstokken van 2 meter hoog O+
en nog wat andere plantjes (Pieris 'Forest Flame', skimia, gentiane, heide en een 2-tal coniferen)

kan niet wachten tot de vijver klaar is en we daaromheen ook eindelijk kunnen beginnen met beplanten. De tuin moet daar nog opgehoogt worden met verse tuinaarde + potgrond en dat is ook meteen het grootste gedeelte van de tuin :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_102317904
In mijn tuin valt niet meer te genieten. Het is één grote aftakelende bende momenteel.
Alleen de sedum bloeit nu nog.
O ja, en m'n appelboom hangt vol appels, en de druif zit vol met druiven, en de framboos had er zelfs nog een laatste vrucht uit geperst.
En toen vanmiddag het zonnetje zo lekker scheen hoorde je me ook niet klagen.

Dus wat zeur ik nu eigenlijk, er valt genoeg te genieten van m'n tuin, er staan alleen geen bloemen meer in :P

Ik had een plant in de tuin die steeds hoger werd, geen idee wat 't was dus dan geef ik zoiets altijd even de kans, want wie weet komen er leuke bloemetjes in of zo. Maar toen hij een meter hoog was en er knoppen in begonnen te komen bleek het een ambrosia te zijn! }:|
Gauw eruit gerukt natuurlijk en in de groene bak gedeponeerd. En gemeld op natuurkalender.nl, want die proberen in kaart te brengen waar en wanneer die ondingen groeien en bloeien.
Ik denk dat de mijne er is gekomen door vogelzaad van afgelopen winter, want hij groeide vlak bij de plek waar m'n vogelhuis had gestaan.
Komende winter dus maar m'n vogelzaad bestellen bij Vivaria.
pi_102322953
Bij ons is dat gele goedje (zonnehoed? eucha dinges?) nog lekker fel aanwezig... net als de roze variant erop O+
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:26:49 #287
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_102708956
Ik moet me verontschuldigen, ik heb een beetje gejokt.
Gisteren met het fototoestel eens een rondje gemaakt door mijn tuin, en eerlijk gezegd bloeit er nog best wel het een en ander :)

  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:46:10 #288
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_102724570
Ik ben al begonnen met winteronderhoud. Dan lijkt het tenminste nog ergens op. Wat een kutzomer voor de tuin is het geweest zeg. -O-

Hopelijk is 't gauw weer voorjaar.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 5 oktober 2011 @ 09:52:23 #289
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_102724744
quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:46 schreef Xebber het volgende:
Ik ben al begonnen met winteronderhoud. Dan lijkt het tenminste nog ergens op. Wat een kutzomer voor de tuin is het geweest zeg. -O-

Hopelijk is 't gauw weer voorjaar.
Ik hoop inderdaad ook wel op een snel voorjaar. Maar het valt me wel op dat mijn struiken en bomen dit jaar beter zijn gegroeid dan de afgelopen jaren. Alle fruit enzo is ook eerder dan normaal. Ik heb 3 jaar geleden kleine beukjes geplant en die deden eigenlijk niets, en dit jaar is er een meter bijgekomen. Hetzelfde met mijn dennetjes, die staan er nu 2 jaar, en dit jaar groeien ze ook als kool.
pi_102730044
Hebben jullie ook zo'n ontzettende fruitoogst dit jaar?
Wij hadden dit jaar 50 appels in de boom (ja, ik tel ze elk jaar), tegen 30-40 in voorgaande jaren.

Ik wil een dezer dagen een sleuf graven rond de appelboom, stel dat het verhuizen er volgend jaar van komt, dan gaat de appel mee, en als ik nu een sleuf graaf kan hij nu de grond nog warm is nieuwe haarwortels maken.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 5 oktober 2011 @ 12:46:05 #291
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_102730378
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:34 schreef Gwywen het volgende:
Hebben jullie ook zo'n ontzettende fruitoogst dit jaar?
Wij hadden dit jaar 50 appels in de boom (ja, ik tel ze elk jaar), tegen 30-40 in voorgaande jaren.

Ik wil een dezer dagen een sleuf graven rond de appelboom, stel dat het verhuizen er volgend jaar van komt, dan gaat de appel mee, en als ik nu een sleuf graaf kan hij nu de grond nog warm is nieuwe haarwortels maken.
Nou, dat ligt er een beetje aan welk fruit. De normale kersen zijn helemaal de mist in gegaan door het droge voorjaar, maar de walnoten en appels zijn geweldig dit jaar.

Die sleuf is inderdaad een goede voorbereiding, voor zover ik weet.
pi_102731385
Heb net de tuin ook weer gedaan
herfstasters staan al dik 2 weken in bloei
1 wigeria vol met bloemen nog
Ook de roos en indische kers bloeien nog.
Van de vriendin 10 nieuwe vaste planten erbij gekregen .
Geloof dat alle vaste planten tot 3 euro 5 euro per 10 kosten ivm de herfst
vijver is de alg er weer uit.
Ondertussen heb ik zelfs al bezoek van de egel gehad dus mijn dol om een natuur/wild tuin voor allerlei beesten te creeeren is gelukt dacht ik
pi_102737366
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 13:15 schreef asfalthooligan het volgende:
Ondertussen heb ik zelfs al bezoek van de egel gehad dus mijn dol om een natuur/wild tuin voor allerlei beesten te creeeren is gelukt dacht ik
^O^
pi_102794520
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:52 schreef qltel het volgende:

[..]

Ik hoop inderdaad ook wel op een snel voorjaar. Maar het valt me wel op dat mijn struiken en bomen dit jaar beter zijn gegroeid dan de afgelopen jaren. Alle fruit enzo is ook eerder dan normaal. Ik heb 3 jaar geleden kleine beukjes geplant en die deden eigenlijk niets, en dit jaar is er een meter bijgekomen. Hetzelfde met mijn dennetjes, die staan er nu 2 jaar, en dit jaar groeien ze ook als kool.
Even over die beukjes: ik heb 2 jaar geleden veel nootjes van rode beuken geraapt, het was een goed jaar. En vorig jaar kwamen er 60 beuken op, waarvan bijna de helft rood. En sommige werden wel bijna een halve meter. Maar dit jaar, op hun nieuwe bed, deden ze niet erg veel.
Wel waren er wat nootjes te rapen.
En die ga ik komend jaar wel beter beschermen tegen de merels en kraaien. ;)
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 18:38:36 #295
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_102816432
Dit weekend gaan de eerste bollen hier de grond in als het weer meezit, begin denk ik maar met de standaard sneeuwklokjes en krokussen :P
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 19:21:51 #296
3185 Adelante
To let it go now
pi_102818102
Het wordt weer tijd om afgevallen blad te ruimen, wat een bende in de tuin :P
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 23:09:41 #297
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_102829095
Ja, inderdaad, maar even wachten tot 't wat droger is, die natte zooi bij elkaar vegen gaat niet zo lekker.
De blaadjes in de hoekjes en op de perken laat ik altijd liggen, fijn voor kleine beestjes en de vogeltjes zijn me dankbaar. O+
  donderdag 13 oktober 2011 @ 22:56:32 #298
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_103058231
Even een vraagje, ik heb 2 potten met Spaanse Magrieten neergezet dit voorjaar, ze hebben dit jaar een aantal keer in bloei gestaan, maar nu vraag ik me af, kan ik ze als ik ze vorstvrij neerzet laten overwinteren? En zo ja moet ik nog wat anders doen dan alleen de oude bloemen eruit halen?
Anders ga ik ze uit de potten halen en deze vullen met winterviolen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_103060967
Ik zou het gewoon proberen en andere potten vullen met winterviolen, je weet maar nooit :)

Ik heb de ooievaarsbek uitgegraven en in een pot gezet, hij komt lekker bij nu, is goed winterhard dus ik denk dat hij er veel beter uit gaat zien nu. Stond echt in een verdomhoekje en werd overschaduwd door de hortensie die weer een stukkie groter is geworden dit jaar.
pi_103455765
Zag ik daar de bolprimula nog een keer bloeien :o O+
En die zonnetjes naast de bank doen het ook nog steeds *O*



pi_103455834
Slottie dan maar en een nieuwe OP 8-)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')