Dat lijkt mij momenteel de beste optie jaquote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:14 schreef indaha het volgende:
[..]
Je kunt beter er nog eentje op Meneer en Mevrouw Maes drinken
[ afbeelding ]
Afterparty bij Maesquote:
Oh god ja, wat stonden Elies, Gb en ik er hard door heen te blerenquote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:22 schreef Greys het volgende:
You neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeverrrrrrrrrrrrr waaaaaaaaaaaaaaaaaaalk
aloooooooooooooooone
Met in het midden de overduidelijke gebroeders Maes
[ afbeelding ]
Samenvatting?quote:Je kunt of je kan?
Wat is goed: 'Je kunt je inschrijven' of 'Je kan je inschrijven'?
'Je kunt je inschrijven' krijgt meestal de voorkeur, maar 'Je kan je inschrijven' is zeker niet fout.
Bij de werkwoorden kunnen, zullen en willen is een ontwikkeling gaande: er wordt vaak maar één vorm gebruikt in de tegenwoordige tijd enkelvoud. Voorbeelden:
Ik/jij/hij/zij/het kind kan heel hard lopen.
Ik/jij/hij/zij/het kind zal vast lekker slapen.
Ik/jij/hij/zij/het kind wil pannekoeken eten.
Bij het werkwoord mogen is deze ontwikkeling voltooid; jij moogt is een sterk verouderde vorm. Het is 'Ik/jij/hij/zij/het kind mag een chocolaatje.'
De vormen je/jij zal, je/jij kan en je/jij wil zijn volgens veel taalgebruikers (nog) niet geschikt voor de nette schrijftaal – in de spreektaal valt bijna niemand er meer over. Je kunt, je zult en je wilt komen op schrift bij veel mensen verzorgder over. Bijvoorbeeld:
Je kunt het best wat vroeger vertrekken. Of kun je langer blijven?
Je zult wel blij zijn met je nieuwe iPhone. Zul je er zuinig op zijn?
Je wilt vast wel een flink stuk taart. Of wil je een klein stukje?
Je kan/zal/wil is voor de meeste taalgebruikers acceptabel als je niet op een jij-persoon slaat, maar meer in het algemeen 'men' betekent. Bijvoorbeeld:
Je kan tegenwoordig met de trein van Enschede naar Münster.
Je zal maar moeten werken in deze hitte!
Zelf je reis samenstellen, dat is toch wat je wil tegenwoordig.
Overigens zijn in deze zinnen kunt, zult respectievelijk wilt uiteraard ook mogelijk.
De Algemene Nederlandse Spraakkunst, de dikste grammatica van het Nederlands, vermeldt bij de vorm je kan: "De gebruikswaarde van je kan is in de verschillende delen van het taalgebied niet dezelfde. In Nederland geldt je kan doorgaans als informeel. Heeft je de algemeen verwijzende betekenis 'men', dan komt de combinatie je kan ook in de standaardtaal voor. In België wordt je kan niet als informeel taalgebruik beschouwd. De combinatie komt vooral in gesproken taal voor." Bij je zal en je wil staat zo'n zelfde opmerking.
Nicoline van der Sijs schrijft in Taal als mensenwerk. Het ontstaan van het ABN (2004) hierover: "De vormen je kunt, je zult, je moogt zijn dus het oudst. Daarnaast zijn, naar analogie van de eerste en derde persoon, de vormen je kan, je zal en je mag ontstaan. In taaladviesboeken wordt wel bepaald dat je kan, je zal alleen gebruikt mogen worden wanneer je de algemene betekenis van 'men' heeft: 'je zal daar maar in dienst zijn!' Maar de vormen zijn al gevonden in de zeventiende-eeuwse kluchten, en de tegenstelling lijkt wat geforceerd: de normale spreektaalvormen zijn immers je kan, je zal, en er is geen enkel bezwaar tegen deze in de standaardtaal op te nemen, zoals ook gebeurd is met je mag."
Verwante kwesties:
de klant wil(t) kwaliteit
men vraagt of je wil(t) komen
hij mag(t)
Ik ben zo schor als een kraaiquote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:23 schreef Ingetje79 het volgende:
[..]
Oh god ja, wat stonden Elies, Gb en ik er hard door heen te bleren
Dat hóórt bij dat nummerquote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:23 schreef Ingetje79 het volgende:
[..]
quote:
quote:'Je kunt je inschrijven' krijgt meestal de voorkeur, maar 'Je kan je inschrijven' is zeker niet fout.
Ik had ook last van m'n keel toen ik op bed ging idd.quote:
Ik ben blij dat jullie het lekker vondenquote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:26 schreef Ingetje79 het volgende:
[..]
Ik had ook last van m'n keel toen ik op bed ging idd.
Maar niets wat een goed ontbijt niet kan oplossen
Wanneer mogen we weer komen?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:27 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik ben blij dat jullie het lekker vonden
Hele ochtend in de keuken staan sloven Greys?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:27 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik ben blij dat jullie het lekker vonden
Ja ho, dan kom ik ook ontbijtenquote:
+1.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
QFT.quote:
Ow, gezelliequote:
Tuurlijk, hardstikke gezellig toch?quote:
Mooi clipje?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:30 schreef Cat22 het volgende:
Ik heb net zeer cultureel verantwoord 2 uur naar Brahms, Haydn, Bach en Rossini geluisterd.
Dinnetje en ik brachten de gemiddelde leeftijd in de zaal minimaal een jaar of 10 naar beneden.
Jij wel hè schatquote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:31 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ow, gezellie
En ik heb heul niet hard door dat liedje heen gegild; ik heb mooi meegezongen
Deze uitnodiging wordt tegen je gebruikt als je van je roze wolk afdaalt. Dat weet je he?quote:
Euh....jahaaquote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:31 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ow, gezellie
En ik heb heul niet hard door dat liedje heen gegild; ik heb mooi meegezongen
Wij hebben wel veel bijzonders meegemaakt gisterenavondquote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:23 schreef Ingetje79 het volgende:
Live muziek, geen joetjoepje.quote:
Een aaneenschakeling van leukheden, dat wastquote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:32 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Wij hebben wel veel bijzonders meegemaakt gisterenavond
Ach meid, doe rustig aan joh....heb geen haast joh.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:33 schreef Maes het volgende:
Ik ga maandag de ballonnenman bellen wanneer de dvd klaar is.
quote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:33 schreef Ingetje79 het volgende:
Een aaneenschakeling van leukheden, dat wast
Nee, wel met stoffer en blik.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:29 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Hele ochtend in de keuken staan sloven Greys?
Klompjes? Je mocht er maar eentje hoorquote:
Graag!quote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:33 schreef Cat22 het volgende:
Ik zal eens kijken of ik een andere versie kan vinden.
Maar er stonden er veel; klompjeS dusquote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:35 schreef Ingetje79 het volgende:
Klompjes? Je mocht er maar eentje hoor![]()
Maar ze waren idd echt gaaf!
Ik heb de oranje
Onze klompende hartjes, allemaal met de hand beschilderd.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |