abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97443613
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 20:56 schreef moezeidekoe het volgende:

[..]

Boehoe, ik ben zelf gepest, ouders leven apart, verleden met depressie en angst, en toch studeer ik en leef ik gewoon. Aansteller.
Niet iedereen is hetzelfde en/of gaat met dingen hetzelfde om.

Dat het jou gelukt is om normaal te functioneren betekent niet dat de mensen die dat niet lukt aanstellers zijn. :X
pi_97443882
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 00:04 schreef moezeidekoe het volgende:
Trouwens, als je zo slechtziend bent, hoe kan je dan typen op fok? Hoe kan je dan boeken lezen aan de universiteit???
CTRL/Shift/+ voor Windows.
CMD/+ voor Mac.

Ja, probeer maar eens.
pi_97445047
ja ik snap ook dat je letters groot kan maken, maar naar zo'n scherm staren lijkt me nog slechter voor je ogen.

Strawberry, ik moest er ook voor vechten.
pi_97445253
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 22:48 schreef Ph.D.PowerPauper het volgende:
Ik krijg ook een wajong. Ik ben zeer slechtziend met een visus van 16% en aan één oor bijna doof. Ik vind sommige reacties in dit topic echt misselijkmakend. Ik wil mijn 600 euro per maand best ruilen met TS en alle anderen die zoveel te zeiken hebben als ik daarmee mijn zicht en gehoor terug kan krijgen.

Ja, ik studeer succesvol aan een universiteit. Ja, ik heb een goede bijbaan in de online marketing. Ja, ik ga graag uit en heb veel vrienden.
Waar heb je, praktisch gezien, dan last van, en waar je die uitkering voor nodig hebt, als ik vragen mag?

Sorry dat ik bot over kom, maar ik ben het wel redelijk eens met moezeidekoe. Er is in dit land teveel sprake van een zieligheidsindustrie - mensen die zichzelf allerlei gebreken aanpraten ('functioneer slecht in groepen', 'ben licht autistisch', 'ben snel moe', etc) om maar geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen en een excuus te hebben voor als er iets is wat ze niet lukt in plaats van dat ze doorkrijgen dat de meeste van die klachten gewoon tussen de oren zitten (aspergers, wtf, vroeger bestond zoiets niet eens en tegenwoordig wordt dat stempeltje en masse opgedrukt met bijbehorende uitkering).

Nogmaals, er zullen echt mensen zijn die zo'n uitkering daadwerkelijk nodig hebben, maar ik denk dat minstens 30% best wel werk kunnen vinden, en dat ze zichzelf gek laten praten door de omgeving.
  zondag 29 mei 2011 @ 01:48:37 #80
108913 Godshand
guide4you
pi_97445303
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 15:12 schreef Kieswiel het volgende:
Ik zou het heerlijk vinden om niet te hoeven werken. Als ik in de wajong zou zitten en krijg een opmerking over dat ik lui ben zou ik vol trots zeggen ' ja klopt!' en nog een biertje opentrekken *O*
Wordt je toch huisvrouw?

Wel bier koud zetten en dagelijks pijpen aub...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_97447113
Wat een reacties hier :X

Even voor de informatie, de Wajong is sinds 1-1-2010 verandert zodat iedereen automatisch voor de 27 opnieuw gekeurd wordt en juist werken wordt beloond. In de oude Wajong is dit niet zo en heb je dit altijd als vangnet op het moment dat er iets mis gaat.

Ik zit in de Wajong en ben 100% afgekeurd; ik heb net mijn scriptie af dus ik heb straks wel een universitair diploma. Maar daar heb ik dan wel 10 jaar over gedaan. Om te stellen dat iemand die in de Wajong zit profiteert als hij/zij nog wel iets kan vind ik echt enorm kort door de bocht. Het is juist voor Wajongers ook belangrijk om nog contacten met mensen aan te gaan.

Ik ben het wél eens met het feit dat Wajongers aan hun eigen herstel (zover mogelijk) moeten werken. In de Wajong worden gegooid en dan 3 jaar niks meer horen (ervaring van vrienden) vind ik vreemd, maar ze zijn tegenwoordig meer bezig met die Wajongers van na 1 januari 2010.

En voor de mensen die zeuren over aanstellerij, er zullen vast mensen zijn die ervan profiteren, dat zit in elke bevolkingsgroep, maar geloof me, je gaat écht niet voor je lol je hele leven thuiszitten.
♥ scars make us who we are ♥
  zondag 29 mei 2011 @ 03:44:24 #82
337345 BrammetjeBraam
en Grootje Grutjes
pi_97447417
Heel goed van je TS! ^O^ ^O^ ^O^ ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 29 mei 2011 @ 04:11:06 #83
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_97447686
Ik zit in de Wajong als autist, ondanks een universitair diploma. Maar na 7 jaar vruchteloos er alles aan gedaan hebben om werk te bemachtigen middels tig jobcoaches, was het wel genoeg geweest.

De TS gaat erg kort door de bocht, en gebruikt populistische drogredenen die het altijd goed doen bij de kortzichtige burger. Het is het bekende uitgangspunt, dat er een overweldigend aanbod aan banen is, maar dat de WAJONGER weigert ofzo. Niets is minder waar.

De werkgevers zijn huiverig en twijfelen al heel erg bij compleet gezonde en gekwalificeerde mensen. In een ideale pasklare wereld zou er voor iedere WAJONGER aangepast werk en een oplossing zijn, ja, maar de realiteit is volstrekt anders.

Niemand kiest ervoor vrijwillig en is er blij mee om niets te doen met zijn talenten en de rest van zijn leven rond te moeten komen met gelden onder het bestaansminimum. Het is ook een leven waarbij je je weinig tot niets kunt veroorloven en je maar moet hopen dat je geen kwalen krijgt of dure tandheeldkundige ingrepen nodig hebt -- iets, wat toch onherroepelijk ooit op je pad komt.

Je kunt er wel vrede mee sluiten -- dat terwijl het gros van de maatschappij je een luie parasiet zal vinden die het slechtste verdient.
pi_97447705
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 00:43 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Niet iedereen is hetzelfde en/of gaat met dingen hetzelfde om.

Dat het jou gelukt is om normaal te functioneren betekent niet dat de mensen die dat niet lukt aanstellers zijn. :X
Waar trek je de grens ? Bij elk gat zullen er mensen zijn die het uitbuiten en dat zal ten koste gaan van belastinggelden en mensen die het echt nodig hebben.
pi_97447740
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2011 04:12 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Waar trek je de grens ? Bij elk gat zullen er mensen zijn die het uitbuiten en dat zal ten koste gaan van belastinggelden en mensen die het echt nodig hebben.
Ja. Dat is nou eenmaal zo. Het enige wat je kan doen om dat te voorkomen is dingen zoals de Wajong afschaffen. En dat zal ook niet helpen. Je moet helaas het goede met het kwade nemen.
♥ scars make us who we are ♥
  zondag 29 mei 2011 @ 08:52:01 #86
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_97448584
Jee wat een kortzichtige reacties zitten hier tussen. De criteria voor een Wajong uitkering zijn jaren geleden aangepast en heel wat strenger geworden, je krijgt die uitkering echt niet zomaar.

De meeste Wajongers die ik ken doen gewoon hun best om aan werk te komen of volgen een opleiding om later aan het werk te komen. T lastige met werk vinden in deze tijd is alleen dat op elke vacature een shitload aan reacties binnenkomt en men de allerbeste eruit kan pikken. Mensen met een beperking vallen als eerst af.

Dus ja, veel Wajongers zitten nu thuis, en dat ze er na de honderste afwijzing omdat hij/zij 'niet binnen het team past' of 'een andere kandidaat (lees zonder beperking) net iets beter was' er even helemaal genoeg van hebben kan ik goed begrijpen.

Dus alsjeblieft doe even normaal en ga je inlezen in het onderwerp voordat je met een vingertje wijst naar een behoorlijk kwetsbare groep en de psychiater / arts uithangt die wel even bepaalt hoe ziek / beperkt iemand is.
  zondag 29 mei 2011 @ 08:54:17 #87
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_97448597
Ik woonde een paar jaar geleden in een studentenhuis met doven en slechthorenden. Al die doven kregen Wajong naast hun stufi (terwijl dat officieel helemaal niet mag/kan) en gingen lekker op vakantie naar Zuid-Amerika etc. Ik zie niet in waarom doven niet zouden kunnen werken? Voor koekjes inpakken heb je geen oren nodig toch?
Niet meer actief op Fok!
  zondag 29 mei 2011 @ 09:04:01 #88
297051 schaal_9
Caissière B
pi_97448655
Financieel maakt het niet zo veel uit, wat je extra verdient wordt weer grotendeels teniet gedaan door lagere huurtoeslag en het wegvallen van kwijtschelding gemeentelijke belastingen.

Maar werken vanuit een Wajong zorgt vooral voor een betere integratie in de samenleving en ook meer acceptatie.

Tegenwoordig is de Wajong voor studerenden 25% van het minimumjeugdloon. En daar gaat nog 33,0% belasting van af. Dus het begint met bijna 105 euro per maand als je 18 bent.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
  zondag 29 mei 2011 @ 09:06:56 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_97448680
Het is wel triest als je met een normale tot hoge intelligentie, en opleiding, maar koekjes zou moeten gaan inpakken omdat je dat ook doof wel kunt doen...

Laten we vooral mensen met een fysieke beperking ongeschoold werk gaan laten doen, dat motiveert lekker...

Als ze stufi krijgen en een opleiding volgen dan lijkt het me veel meer van belang dat ze daarna ook de mogelijkheid krijgen om wat met die opleiding te doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 29 mei 2011 @ 09:11:49 #90
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_97448711
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 09:06 schreef Leandra het volgende:
Het is wel triest als je met een normale tot hoge intelligentie, en opleiding, maar koekjes zou moeten gaan inpakken omdat je dat ook doof wel kunt doen...

Laten we vooral mensen met een fysieke beperking ongeschoold werk gaan laten doen, dat motiveert lekker...

Als ze stufi krijgen en een opleiding volgen dan lijkt het me veel meer van belang dat ze daarna ook de mogelijkheid krijgen om wat met die opleiding te doen.
Ik heb ooit ook een Wajonguitkering aangevraagd, maar ik heb hem niet gekregen (en terecht), omdat ik minder dan 25 % arbeidsongeschikt was. Toch is het wrang om te zien dat andere doven en slechthorenden wel een uitkering krijgen, terwijl zij echt niet meer arbeidsongeschikt zijn dan ik. Ik ben echter hoogopgeleider en welbespraakter dan de meeste doven/sh. Het UWV kwam voor mij met baantjes op de proppen als inpakwerk, fruit plukken etc. Tja, dat is niet motiverend, maar het is wel iets wat je als dove / slechthorende kúnt doen. Dat is volgens mij het uitgangspunt en dat moet het uitgangspunt imho ook zijn.

Verder woonden we ook nog eens in een begeleid wonen-instelling waar we maar 58 euro huur hoefden te betalen en 23 euro per week aan eetgeld kregen. Dus dan heb je echt meer dan genoeg aan een basisbeurs + aanvullende beurs.
Niet meer actief op Fok!
pi_97448802
-edit- troll

[ Bericht 97% gewijzigd door Re op 29-05-2011 11:32:47 ]
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_97448813
-edit- trol

[ Bericht 97% gewijzigd door Re op 29-05-2011 11:33:00 ]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_97449010
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 14:04 schreef moezeidekoe het volgende:
http://www.flabber.nl/web(...)lf-fantasy-fair-8249

Kijk maar eens naar die jongen met dat masker! Wat een flutreden om in de wajong te zitten, zeker omdat hij gewoon naar een festival gaan en zich onder de mensen begeeft!

tegenwoordig hebben zoveel mensen een wajong uitkering... ik ken iemand die lichtelijk autistisch is,maar gewoon naar school gaat, een vriendin heeft, en vrienden... en toch zit hij in de wajong! het is van de pot gerukt!

Ik zou met mijn medicatie ook een wajong uitkering aan kunnen vragen, maar ik voel me daar te gped voor. Ik kan prima studeren en werken...Misschien moet ik soms wat meer moeite doen als ik me slechter voel, maar ik weiger een slachtoffer rol aan te nemen.

Nu snap ik dat sommige mensen echt ongeschikt zijn door ziekte of ernstige stoornissen, maar iedereen die ik in de wajong heb gekend was gewoon in staat om te werken...
Het lijkt me sterk dat je een behoorlijk oordeel kan vellen over iemand met een masker die een festival bezoekt, in een interview van bij elkaar nog geen halve minuut..
Het kan heel goed zijn dat hij hele reële problemen heeft.
Aan de andere kant, ik kan wel een jongen die zich vreselijk aanstelt en ook in de Wajong zit. Misbruik komt dus zeker wel voor.
Meestal maak ik me drukker over graaiers die steeds rijker worden en kwetsbare mensen waarop zonodig bezuinigd moet worden.
pi_97450742
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 03:20 schreef Mama_Mia het volgende:

En voor de mensen die zeuren over aanstellerij, er zullen vast mensen zijn die ervan profiteren, dat zit in elke bevolkingsgroep, maar geloof me, je gaat écht niet voor je lol je hele leven thuiszitten.
Hou toch op, er is verschil tussen op zoek gaan naar werk en er volledig voor gaan.
De zielepieten die ik ken maken zichzelf wijs dat ze nergens aan de bak komen omdat ze het zogenaamd niet aan zouden kunnen en gebruiken dat als excuus om thuis te zitten, probeer het eerst maar eens zou ik zeggen ipv jezelf heel gemakkelijk de slachtofferrol aan te meten.
pi_97450770
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 14:24 schreef dandybleu het volgende:
*katjes met wajong
*agressieve wilde zwijnen met wajong
*je hebt ze allebij....
allebij :')
pi_97450809
Dat waren geen trollen, Re. Maar goed, wat je wil joh :')
  zondag 29 mei 2011 @ 11:47:30 #97
297051 schaal_9
Caissière B
pi_97450980
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 09:06 schreef Leandra het volgende:

Dat komt doordat UWV een kanaal is waar relatief veel laagopgeleiden gebruik van maken wat re-integratie betreft. Wij hoogopgeleiden komen over het algemeen sneller bij uitzend- of detacheringsbureaus. Voor de overheid volstaat het financieel gezien om mensen op een geestdodend baantje te plaatsen. Daarmee kan in principe een volledige bijstands- of Wajong-uitkering worden bespaard. Het verschilt per re-integratiecoach welke banen iemand werkelijk aangeboden krijgt.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_97451038
Volgens mij kan ook een wajonger weleens gewoon een goede dag hebben waar die ' normaal' overkomt. De dagen waarop hij 'm helemaal flipt en met de gordijnen dicht in een hoekje heen en weer zit te wiegen zie je natuurlijk niet. Je hersenen zijn ook maar een fysiek orgaan waar iets mis mee kan zijn, het is niet altijd even een kwestie ' hop, gewoon maar overheen zetten'.
pi_97451558
Waarom zou je bij een sollicitatie uberhaupt aangeven dat je autist oid bent. Dat is toch helemaal niet verplicht? Ik hoef straks ook niet te vertellen over mijn verleden, dat is dan helemaal niet meer relevant. Als je bij een sollicitatiegesprek al gaat zitten janken dat je niet tegen drukte kan en dat iedereen zich maar aan jou moet aanpassen word je zeker niet aangenomen.

En tsja, als je doof bent of blind dan kan je dat niet verbergen, maar ik vind doof en blind zijn een ergere handicap om mee te werken dan autisme hoor.
  zondag 29 mei 2011 @ 12:14:22 #100
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_97451697
Stukje leesvoer met betrekking tot Wajongers en werkgevers: http://rwi.nl/CmsData/Cms(...)0met%20Wajongers.pdf

Ambtelijk geschreven, dus je moet er van houden. Maar het geeft wel inzicht in hoe een Wajonger aan het werk gaat of kan.

-edit- een korte samenvatting, aangezien de meeste er waarschijnlijk niet door heenkomen:

SPOILER
25% van de wajongers werkt. De helft hiervan via een gesponsord traject. De meeste bedrijven willen niet of nemen niet meer dan 1 wajonger aan.

Wat opvalt is dat de Wajongers die werken over het algemeen simpel werk doen in de detailhandel, industrie of verhuur van onroerende goederen. Dat terwijl de wajongers die werken vaak een (hogere) opleiding hebben afgerond. Menselijk kapitaal wordt dus niet optimaal gebruikt.

Wajongers zitten ook vaak vast in de functie die zij krijgen aangeboden. Carrière maken is dan ook niet echt mogelijk.

Om deze redenen maken veel Wajongers ook niet bekend dat zij in de Wajong zitten als zij bij een bedrijf zich aanmelden. Dit is vervelend voor het bedrijf, want deze kan dan geen aanspraak maken op compensatie, maar blijkbaar is dat voor de Wajonger de enige mogelijkheid om een baan te krijgen of een functie te bekleden. Van de Wajong wil je in ieder geval wegblijven.

[ Bericht 80% gewijzigd door Ryon op 29-05-2011 12:31:30 ]
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')