Helaas te ver weg inderdaad. Het eerste niet-plastic plafond is 10 cm bij het raam vandaan, en dan zou hij voor het gordijn komen te hangen (er hangt een gordijnrails met een geplooid gordijn). Dan krijg je lichtlek en is het idee van een verduisterd rolgordijn een beetje weg. Indien nodig kan ik wel een foto maken ofzo, als het buiten weer licht is.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 00:06 schreef deadly_kiss het volgende:
Waarom bevestig je het niet in het plafond? Of hangt ie dan te ver van het raam vandaan?
Desnoods wacht ik een week met iets eraan ophangen, als dat nodig is. Op de tube staat dat het met 24 uur droog is.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 01:51 schreef bleiblei het volgende:
Die plastic lijm gaat niet werken. Duurt te lang tot het uitgehard is en kan niet heel veel hebben.
Wat je kan proberen is 2 componentenlijm en dat een dagje tegen het kozijn duwen met een stut.
Een hele baan? Je hebt 2 houdertjes, dus totaal 2 plekjes van ongeveer 2x5 cm met lijm. Ik boor liever niet, ik heb geen boor en gaten in plastic kan je nooit écht mooi wegwerken vind ik persoonlijk. Oh en nee, officieel mag ik niet eens in mn muren boren. Niet dat je daar veel aan wil hangen, er is geen baksteen te bekennen in het hele complex en de muren kunnen niets dragen.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 00:23 schreef deadly_kiss het volgende:
Hmm.. en iets bevestigen op het kozijn er daar dan het rolgordijn op zetten? Lijmen zou ik niet doen, zou liever een paar miniscule gaatjes hebben dan een hele baan verweerde plakzooi.
In een huurhuis mag je toch wel gaten boren? Als je ze maar weer wegwerkt bij verhuizing toch? En als je je werk netjes doet met kwaliteits spul wil de eventuele volgende bewoner het nog overnemen ook!
Ik denk dat een paar schroeven makkelijker 'ongedaan' te maken zijn dan 2 componentenlijm (en denk dat dat de enige lijm is die in aanmerking komt voor dit projectje).quote:Op vrijdag 27 mei 2011 23:46 schreef Chemiu het volgende:
Situatie: ik wil een rolgordijn ophangen in een plastic kozijn.
Er zijn geen (gipsen/stenen) muren in de buurt, ergens anders bevestigen is geen optie. Omdat het kozijn kunststof is wil ik er niet in boren, en deels ook omdat ik het huur. Ductape was niet stevig genoeg. Het ophangsysteem van het rolgordijn is plastic, het kozijn zelf is ook een kunststof. Ik heb een tube 'hard plastic lijm' gevonden waar op staat dat het geschikt is voor ABS, hard PVS en perspex, maar niet voor PE, PP en PTFE. Ik heb geen idee van welk soort kunststof mijn kozijn en ophangsysteem gemaakt zijn.
De vraag is dus: is deze lijm geschikt voor dit kozijn en zo niet, wat gaat er dan mis?
Aanvullende vraag: kan ik dit ook ooit weer loskrijgen als ik verhuis? (huis achterlaten zoals je het hebt gekregen)
Misschien kun je zelf iets in elkaar knutselen. Een rolhouder monteren op zo'n zuignap waar ze ook ramen mee vervoeren, zoiets misschien?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:16 schreef Sometimes het volgende:
In ons kunststof kozijn hebben we de rails uiteindelijk toch maar vastgeschroefd. Er komt toch altijd wel weer wat anders te hangen.
Hangt het rolgordijn op 2 punten (de hoeken)?
Lijm is beroerd los te krijgen. Kan je niet iets maken waarmee het rolgordijn met schroeven op een dunne plaat (liefst ook kunststof) vastgezet wordt en die dunne plaat dan met fatsoenlijke dubbelzijdige tape (3M kwaliteit) aan het kozijn geplakt wordt?
Dat zou zijn doel een beetje voorbij gaan want ik wil een verduisterend rolgordijn ophangen en raamfolie verduistert niet echtquote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Een beetje bezijdens de vraag, maar heb je al raamfolie overwogen? Dat is in ieder geval een makkelijk - zonder schade - te verwijderen optie.
Ja, zit alleen vast op de hoeken. Kan ik dan niet die houdertjes met dat dubbelzijdig tape vastplakken?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:16 schreef Sometimes het volgende:
In ons kunststof kozijn hebben we de rails uiteindelijk toch maar vastgeschroefd. Er komt toch altijd wel weer wat anders te hangen.
Hangt het rolgordijn op 2 punten (de hoeken)?
Lijm is beroerd los te krijgen. Kan je niet iets maken waarmee het rolgordijn met schroeven op een dunne plaat (liefst ook kunststof) vastgezet wordt en die dunne plaat dan met fatsoenlijke dubbelzijdige tape (3M kwaliteit) aan het kozijn geplakt wordt?
Dan 'lekt' er licht langs het rolgordijn, dat geeft hetzelfde probleem als de gordijnen helaas.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:15 schreef Blue-eyes het volgende:
Gordijnen weghalen en daar het rolgordijn monteren?
Hmmm een zuignap, interessante optie.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Misschien kun je zelf iets in elkaar knutselen. Een rolhouder monteren op zo'n zuignap waar ze ook ramen mee vervoeren, zoiets misschien?
Ook een goede optie. Als ik ernaar zoek vind ik ook SuperMontage Strips die 2 kg zouden moeten kunnen dragen. Zou dat ook een optie kunnen zijn?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:05 schreef Beelzebufo het volgende:
Gebruik een snelhardende montagekit zoals 'powerfix'. Plasticlijm vult te weinig en droogt te 'bros' op.
Ik heb geen boor en kan zelf niet boren, iets vastplakken/kitten kan ik wel zelf en scheelt juist een hoop gedoe, dat vind ik de moeite van een goede lijm/kit vinden wel waard. Ik ga niet proberen een plastic kozijn te verven. Hij is bijna 3 meter breed en loopt door tot op de grond en de deur zit in hetzelfde kozijn en dezelfde kleur, dat is minstens een week werk. Als de verf al niet afbladdert.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 17:46 schreef vannelle het volgende:
Niet te moeilijk doen.
Gewoon boren en vastschroeven en als je dat pand verlaat plamuur je de gaatjes dicht en geeft het kozijn een likje verf.
Ik vermoed namelijk dat anders je rolgordijn echt wel een keer naar beneden komt zetten.
Je wilt de houdertjes vastmaken aan het horizontale deel, dat maakt de kracht die er op komt groter dan bij verticale montage.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:36 schreef Chemiu het volgende:
Ja, zit alleen vast op de hoeken. Kan ik dan niet die houdertjes met dat dubbelzijdig tape vastplakken?
Dus je hebt je besluit al genomen begrijp ik?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 18:24 schreef Chemiu het volgende:
Al heb je gelijk en is het waarschijnlijk wel de enige manier waarop je de zekerheid hebt dat het rolgordijn blijft hangen, maar het risico moet ik dan maar gewoon nemen.
Het besluit dat ik niet ga boren tenzij absoluut noodzakelijk had ik al genomen voordat ik dit topic opende. Als ik eerst 10 andere dingen moet proberen waarbij het rolgordijn 9x naar beneden komt vallen, dan heb ik daar geen probleem mee, dat is het risico dat ik loop. Dit topic is er om die 10 andere manieren te ontdekken/onderzoeken.quote:Op zondag 29 mei 2011 00:15 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dus je hebt je besluit al genomen begrijp ik?
Misschien, als ik de kralenketting aan de andere kant hang, kan ik het wel op een vertikaal deel direct boven het raam bevestigen. Dat zou aan te raden zijn zo te horen?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 19:29 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Je wilt de houdertjes vastmaken aan het horizontale deel, dat maakt de kracht die er op komt groter dan bij verticale montage.
Je kunt het proberen, in het ergste geval komt het weer naar beneden...
Hmmm ja maar ik zie niet helemaal voor me hoe dat moet. Je hebt de houdertjes wel nodig, anders kan de rol vrij ronddraaien en kan je het gordijn niet in- en uitrollen.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 18:27 schreef Peter het volgende:
Een douchestang kun je ook ergens tussen klemmen, zo'n constructie mogelijk? (meestal is de buis van een rolgordijn hol..)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |