seats 'n sofa'squote:Op dinsdag 7 juni 2011 23:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat jij alles regelt. Er moet natuurlijk ook een goed verhaal bij over bestemmingsplannen e.d. In ieder geval proberen ze mij ook landbouwgrond te verkopen voor 45 euro/m2. Zonder terugkoopgarantie! Dan vind ik 25 euro/m2 mét terugkoopgarantie een betere deal voor de koper, niet dan?
Je mag grond natuurlijk verkopen voor ieder bedrag dat jou goeddunkt. Als dat niet meer mag dan kun je de hele handel wel opdoeken. Wanneer er geen sprake zou zijn van grond (en dat je voor het gemak en het rendement gewoon geld ophaalt en dit rechtstreeks belegt in obligaties) dan zou het natuurlijk wel bedrog zijn. Maar nu doe je niets anders dan die grond verkopen met terugkoopgarantie.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik denk dat grond van 1000 verkopen voor 1500 en een terugkoop garantie voor 1500 geven wel eens bedrog kan zijn, en op zijn minst dwaling
Dat zou ik er na een paar jaar als de prijs gedaald blijkt te zijn wel van maken als koper zijnde
Je beperkt jouw downside risico door de koper minder upside risico te geven. Dat doe je niet zichtbaar, maar onzichtbaar door de aanvangkoopsom omhoog te gooien.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 23:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je mag grond natuurlijk verkopen voor ieder bedrag dat jou goeddunkt. Als dat niet meer mag dan kun je de hele handel wel opdoeken. Wanneer er geen sprake zou zijn van grond (en dat je voor het gemak en het rendement gewoon geld ophaalt en dit rechtstreeks belegt in obligaties) dan zou het natuurlijk wel bedrog zijn. Maar nu doe je niets anders dan die grond verkopen met terugkoopgarantie.
Juist als de grond daalt ben je als koper blij zaken gedaan te hebben met LXIV. Want die neemt dat hele risico gewoon gratis op zich en koopt het voor het volledige bedrag exclusief transactiekosten van je terug! Waar doet die man dat van, of is het de pure goedheid van zijn hart?
De -theoretische- kans dat de grond inderdaad in het bestemmingsplan komt daargelaten, als dat gebeurt en die grond is opeens 3000 euro waard, dan is die koper toch blij? Dan heeft hij een goede deal gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat hij dan gaat klagen. "Ik kocht landbouwgrond van LXIV die ooit bouwgrond zou worden, dat is nu gebeurd en nu heb ik 100% winst, maar als ik wist dat hij die grond voor 1000 gekocht had, dan had ik dat zelf ook willen doen"quote:Op dinsdag 7 juni 2011 23:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je beperkt jouw downside risico door de koper minder upside risico te geven. Dat doe je niet zichtbaar, maar onzichtbaar door de aanvangkoopsom omhoog te gooien.
Hmmmmm
Ik zou dat niet goedheid van het hart noemen.
Eerder: mag ik mijn vingers weer terug.
als ik zo'n fijne neus had, verkocht ik die grond nietquote:Op dinsdag 7 juni 2011 23:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
De -theoretische- kans dat de grond inderdaad in het bestemmingsplan komt daargelaten, als dat gebeurt en die grond is opeens 3000 euro waard, dan is die koper toch blij? Dan heeft hij een goede deal gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat hij dan gaat klagen. "Ik kocht landbouwgrond van LXIV die ooit bouwgrond zou worden, dat is nu gebeurd en nu heb ik 100% winst, maar als ik wist dat hij die grond voor 1000 gekocht had, dan had ik dat zelf ook willen doen"
Je kunt dan zeggen dat het jouw meerwaarde was om met je fijne neus precies die grond uit te pikken die dan echt bouwgrond werd. Dat is zeker die 50% waard, want je geeft de klant er 100% voor terug.
De theoretische kans, hé. Je pakt gewoon het stuk grond wat het goedkoopste is waar je nog een smeuig verhaal omheen kunt breien. Niet de grond die mogelijk echt in het bestemmingsplan komt.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 23:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
als ik zo'n fijne neus had, verkocht ik die grond niet
Ja. En hun risico-aversie. En het algemene idee dat beleggen in iets fysieks (wat is fysieker dan grond?) het beste is.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 23:15 schreef Sokz het volgende:
Maar je wilt dus uiteindelijk gewoon misbruik maken van die 'gap' in het menselijk denken doordat ze de rentes niet mee tellen?
ik reg alvast de user 'grondisecht' danquote:Op dinsdag 7 juni 2011 23:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. En hun risico-aversie. En het algemene idee dat beleggen in iets fysieks (wat is fysieker dan grond?) het beste is.
Ik zou er dan grondisechter van maken. Want grond is echter dan goud, wat enkel geel metaal is. Grond is de basis van alle bezit. Zelfs goud komt uiteindelijk gewoon uit de grond en niet andersom!quote:Op woensdag 8 juni 2011 07:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik reg alvast de user 'grondisecht' dan
Ach, per saldo zit de AEX gewoon al sinds eind 2009 in een zijwaarts patroon. De S&P500 is interessanter (en natuurlijk veel belangrijker) en die beweegt zijwaarts sinds begin 2011.quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:41 schreef sitting_elfling het volgende:
Hoe dan ook, we staan al weer onder de 336!
Dat snap ik natuurlijk ook wel, maar ik vind het niet erg dat de AEX wat harder zakt dan de anderen. Als je de SP500 met de AEX vergelijkt ten opzichte van de bodem in 2009, zit de SP500 er 88% boven terwijl de AEX 68% boven zit. Toch een behoorlijk verschil.quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ach, per saldo zit de AEX gewoon al sinds eind 2009 in een zijwaarts patroon. De S&P500 is interessanter (en natuurlijk veel belangrijker) en die beweegt zijwaarts sinds begin 2011.
Het beste scenario is wat we in 2000-2003 de "sluipcrash" noemden: een per saldo geleidelijke maar gestage daling zonder enorme paniekverkopen die overheden/ FED in paniek brengen. Gewoon elke maand per saldo een paar procentjes lager. De climax met veel gooi en smijtwerk moet je bewaren voor de laatste paar weken (en dan instappen).
De DAX is een herbeleggings index dus die mag je er niet mee vergelijken.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:47 schreef sitting_elfling het volgende:
(de enige beurs die je in Europa een beetje kunt vergelijken met die van Amerika is die van Duitsland, de DAX zit op 91% sinds de bodem in 2009).
USG heeft wat negatieve adviezen gekregen, AMG is zo volatiel als een bipolaire massamoordenaar, en TNT Express.... tsja..... dat is nogal doorgeschoten na de splitsing.quote:Op woensdag 8 juni 2011 15:01 schreef JimmyJames het volgende:
Sommige aandelen gaan wel erg hard omlaag vandaag:
USG - 6,00%
Accell - 4,61%
AMG - 4,58%
TNT Express - 4,45%
Het lijkt een beetje op een vlucht uit de risicovolle aandelen (hoewel Accell mijns inziens daar niet in thuishoort).
Mja, als je het zo bekijkt heb je gelijk. Maar vanuit het oogpunt van een investeerder die in de sterkste economie van Europa wil beleggen, zou je dus investeren in Duitsland en daarmee je return vergelijken met de economie van amerika, en dus de SP500. Niet verder nadenken dat beide indices eigenlijk onvergelijkbaar zijn.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
De DAX is een herbeleggings index dus die mag je er niet mee vergelijken.
Zoals ik in een eerdere post al schreef kun je de S&P500 het beste vergelijken met een brede Europese index in dollars. Als proxy kun je het iShares ETF S&P Europe 350 nemen:
[ afbeelding ]
cash flow is veel hoger dan 0.55 USD per aandeel als je ervan uitgaat dat ze de komende jaren geen overnames doen. Dan ligt de cashflow namelijk dichter bij 2 USD per aandeel.quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:08 schreef Sokz het volgende:
$9 + $0,55x = $15
dus nog 11 jaar voordat de cash de huidige cap ubersteigt?
Waarom kijk je niet gewoon naar de DJ Eurostoxx 50? Dat is dé index van Europa.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:47 schreef sitting_elfling het volgende:
(de enige beurs die je in Europa een beetje kunt vergelijken met die van Amerika is die van Duitsland, de DAX zit op 91% sinds de bodem in 2009).
Ik heb maar een uiterst klein plukje hoor.quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
cash flow is veel hoger dan 0.55 USD per aandeel als je ervan uitgaat dat ze de komende jaren geen overnames doen. Dan ligt de cashflow namelijk dichter bij 2 USD per aandeel.
Ik begrijp ook iet helemaal wat Bloomberg als cash flow defineert, in 2008 hadden ze circa 10 mrd cash flow, dat zie ik niet terug in de Bloomberg statistiek. In 2009 en 2010 hadden ze een flatline door investeringen. Zie ik ook niet. -edit, neem ik terug in 2008 hebben ze de hele cash flow in inkoop van aandelen gestopt-
En ik denk dat Chambers dat met zoveel woorden gezegd heeft; geen overnames meer, cash verzamelen. Het ontbrekende puzzelstukje is repatriering van cash naar de USA. En ik denk dat dat onder budgetaire druk ook wel goed gaat komen.
/edit 2; kijkende naar aandeleninkoop zijn Sokz en ik over 11 jaar de enige twee overgebleven aandeelhouders
5 mrd per jaar gemiddeld aandelen inkoop.quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:17 schreef Sokz het volgende:
[..]
Ik heb maar een uiterst klein plukje hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |