abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 juni 2002 @ 17:33:12 #1
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4691212
Ik had al wat ideëen in dat andere topic gepost, maar dat was eigenlijk niet geheel on-topic. Ik heb ook een aantal ideëen voor het onderwijs wat een enorme kwaliteitsimpuls zal geven.

a: Het basisonderwijs moet beginnen met een opvoedkundige vorming van de kinderen. Hiertoe wil ik uniformen vanaf het basisonderwijs verplicht stellen. Tevens dienen buiten de normale lessen allerlei verplichte buitenschoolse activiteiten te worden georganiseerd en het moet duidelijk zijn voor de kinderen dat het normaal is dat je een gedeelte van je vrije tijd ter beschikking van de maatschappij stelt. Ik stel voor dat er een strengere discipline komt en een zeer intensieve begeleiding komt van alle kinderen.

b: Het niveau van de kinderen wordt bepaald aan bepaalde criteria, maar het middelbaar onderwijs moet ook zo georganiseerd worden dat kinderen met bepaalde talenten apart genomen worden en onder speciale begeleiding dat talent kunnen ontplooien. Ook op de middelbare scholen worden uniformen gedragen, heerst een strenge tucht en zullen behalve maatschappelijk werk ook kampen worden georganiseerd waar de kinderen onder barre omstandigheden allerlei praktische zaken wordt bijgebracht over de natuur, maar ook koken, slachten van dieren, plantkennis, bouwen van vlotten etc.. etc... Respect voor de natuur en overleven dienen centraal te staan. De discipline dient een militair karakter te hebben, dus met appél en taken. Dit zorgt voor veel discipline en respect voor elkaar. Het onderwijs dient breed te zijn en pakketten dienen te worden samengesteld aan de hand van de individuele talenten. Het spreken van meerdere talen (engels, arabisch, frans, duits en spaans) dient echter voor iedere leerling verplicht te zijn. Een bepaald basisniveau is voor iedereen haalbaar.

c:Universitair niveau dient zo te worden georganiseerd dat iedereen de kans heeft zijn talenten maximaal te ontplooien, dit dient te worden bewerkstelligd door het bouwen van studentenflats in alle studentensteden in overheidsbeheer. Studenten dienen zich verplicht hier te huisvesten. Bij colleges dient wederom een strenge discipline te heersen. Iedere jongere, studerend of niet dient zijn leven 1 jaar ter beschikking te stellen aan de maatschappij. Dit kan militair, maar ook in de zorg, vluchtelingenwerk.. Alleen daar wordt men ingezet waar het echt nodig is, dus niet iemand een jaar lang uit zijn neus laten vreten in het leger. Hierover dient een rapport te worden opgemaakt dat meeweegt in het latere leven van de persoon. Bij desinteresse of onwil dient men deze plicht uit in een strafkamp. Bij crimineel gedrag dienen jeugdige delinquenten in een heropvoedingsschool te worden gezet waar onder zeer strenge tucht en discipline intern de studie wordt voortgezet.

Behalve een graad voor de studie ,dient er ook een graad te zijn voor mensen die zich extra inzetten voor het landsbelang, je kan denken aan een soort ranking die men kan opbouwen.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_4691232
Ik mis de opvoedingskampen van de ouders en werkkampen voor de criminelen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  vrijdag 21 juni 2002 @ 17:40:54 #3
29421 The-Chosen1
take your shirt off
pi_4691305
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 17:35 schreef Lucille het volgende:
Ik mis de opvoedingskampen van de ouders en werkkampen voor de criminelen.
raise up !!
  vrijdag 21 juni 2002 @ 17:45:28 #4
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_4691350
En heb jij ook gedacht aan wie het allemaal moet gaan regelen? En hoe lang het gaat duren voordat er enig gevolg te merken is?

Het zijn geen slechte ideeen,.. maar in Nederland heeft de ouder nog altijd de keus om zijn/haar kind op welke school dan ook de deponeren.
Dan zoeken ze wel iets waar het niet zo zal zijn,.. lijkt mij!

Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
Du Riechst So Gut
  vrijdag 21 juni 2002 @ 17:58:43 #5
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4691515
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 17:45 schreef Peewee het volgende:
En heb jij ook gedacht aan wie het allemaal moet gaan regelen? En hoe lang het gaat duren voordat er enig gevolg te merken is?

Het zijn geen slechte ideeen,.. maar in Nederland heeft de ouder nog altijd de keus om zijn/haar kind op welke school dan ook de deponeren.
Dan zoeken ze wel iets waar het niet zo zal zijn,.. lijkt mij!


Wie het moet gaan regelen is duidelijk, de overheid. De tucht en discipline, almede de verplichte uniformen kan al direct mee worden begonnen, ook de buitenschoolse activiteiten is niet veel geld voor nodig, hierbij kan de expertise van het leger worden gebruikt. De studentengebouwen kunnen in een paar jaar klaar zijn en vanaf dan kunnen studenten daar verplicht gaan wonen. De rest zal iets langer tijd nodig hebben, maar stapje voor stapje moet het kunnen het onderwijs naar mijn model in 5 á 10 jaar helemaal op de rails te hebben.

Alle scholen moeten hetzelfde zijn in opzet en niveau. De keus van de school moet weggehaald worden bij de ouders en bij de overheid komen te liggen. Zo kan ook een ideale spreiding van ras, geloof en geslacht worden bewerkstelligd. Tevens vind ik dat subjectief(buitengewoon) godsdienstonderwijs moet worden verboden en daarvoor in de plaats een algemeen informatief godsdienstonderwijs moet komen zodat de kinderen zelf op basis van objectieve informatie van de scholen hun keuze kunnen maken.

Vooral de ideëen dat kinderen zich moeten inzetten voor de maatschappij en respect moeten hebben voor de natuur en andere bevolkingsgroepen dienen vanaf zeer jonge leeftijd de rode draad te zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 21-06-2002 18:03]

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_4691540
hmmmm.... waar lijkt dit op............


1984?

  vrijdag 21 juni 2002 @ 18:18:22 #7
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_4691691
Hmmm.. beetje eng hoe jij mensen wat wil opleggen.
pi_4691967
Wat een staatssocialistische ideeën.
It is much easier to be critical than to be correct.
  vrijdag 21 juni 2002 @ 18:46:49 #9
14153 wimpie-bosboom
Charlie don't surf!
pi_4692040
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 17:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik had al wat ideëen in dat andere topic gepost, maar dat was eigenlijk niet geheel on-topic. Ik heb ook een aantal ideëen voor het onderwijs wat een enorme kwaliteitsimpuls zal geven.

a: Het basisonderwijs moet beginnen met een opvoedkundige vorming van de kinderen. Hiertoe wil ik uniformen vanaf het basisonderwijs verplicht stellen. Tevens dienen buiten de normale lessen allerlei verplichte buitenschoolse activiteiten te worden georganiseerd en het moet duidelijk zijn voor de kinderen dat het normaal is dat je een gedeelte van je vrije tijd ter beschikking van de maatschappij stelt. Ik stel voor dat er een strengere discipline komt en een zeer intensieve begeleiding komt van alle kinderen.

blablabla


Hier kan Stalin nog een puntje aan zuigen!!
Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dooie drijven mee.
  vrijdag 21 juni 2002 @ 19:03:23 #10
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4692178
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 18:46 schreef wimpie-bosboom het volgende:

[..]

Hier kan Stalin nog een puntje aan zuigen!!


Bah, kom liever met wat argumenten of alternatieven dan met die onzinnige Stalin vergelijking aan te komen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_4698320
zinnig alternatief-
niet doen?
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
pi_4700852
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 17:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Tucht.

* Iedereen kan zijn kind naar een internaat doen, ook in nederland bestaan die.
* Internaten voor alle scholieren en studenten zouden onbetaalbaar worden.
* Schoolkostuums zijn totaal uit de tijd. Overigens, wat moeten de leraren dan dragen, iets met sterretjes en streepjes op de schouder?

Volgens mij zit je óf te stangen en de huidige pedagogiek op de hak te nemen, óf ben je ineens erg extreem geworden. Bij het lezen van het openingsstukje krijg ik ieg onwillekeurig allemaal associaties met iemand die ook erg 'progressieve' ideeën had over hoe je de jeugd moet opvoeden... Iets met strenge tucht en indoctrinatie.

Vrijheid, blijheid. Laten we alsjeblieft de scholen gewoon 'gezellig' houden zodat kinderen er tenminste graag heenwillen, en meer leren over de wereld en de maatschappij dan alleen maar feitjes.

  zaterdag 22 juni 2002 @ 13:31:32 #13
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4701290
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 12:36 schreef niego het volgende:

[..]


* Iedereen kan zijn kind naar een internaat doen, ook in nederland bestaan die.
* Internaten voor alle scholieren en studenten zouden onbetaalbaar worden.
* Schoolkostuums zijn totaal uit de tijd. Overigens, wat moeten de leraren dan dragen, iets met sterretjes en streepjes op de schouder?

Volgens mij zit je óf te stangen en de huidige pedagogiek op de hak te nemen, óf ben je ineens erg extreem geworden. Bij het lezen van het openingsstukje krijg ik ieg onwillekeurig allemaal associaties met iemand die ook erg 'progressieve' ideeën had over hoe je de jeugd moet opvoeden... Iets met strenge tucht en indoctrinatie.

Vrijheid, blijheid. Laten we alsjeblieft de scholen gewoon 'gezellig' houden zodat kinderen er tenminste graag heenwillen, en meer leren over de wereld en de maatschappij dan alleen maar feitjes.


Dat die vrijheid blijheid niet werkt dat is duidelijk gezien de prestaties van de huidige scholieren/studenten in vergelijking met het buitenland. België heeft veel strengere scholen en de leerlingen doen het navvenant beter. Natuurlijk moet er meer geleerd worden dan feitjes, maar zonder discipline kom je er nooit, dat het niveau triest is bleek laatst nog in een radioprogramma toen VWO leerlingen de meest simpele vraagstukken niet konden oplossen.

Uniformen zijn ABSOLUUT NIET uit de tijd, het heeft een paar zeer grote voordelen, namelijk Gelijkheid van iedereen (arm, rijk, afkomst) en herkenbaarheid. Een appél voor elke les en kledingvoorschriften zijn secondaire zaken die de schoolprestaties absoluut ten goede komen.

Ik had het over huisvesting voor studenten, niet over internaten voor scholieren. Dit als oplossing voor de huidige problematiek in de studentenhuisvesting. Momenteel vragen louche en criminele huizbazen woekerprijzen voor een paar vierkante meter in Amsterdam. Dit kun je voorkomen door van overheidswege studentenhuisvesting te bouwen waar iedere student recht heeft op riante huisvesting tegen een vaste vergoeding.

De kampen voor lagere en middelbare scholieren dienen voor groepsvorming en praktijkervaring in overleven en voor werken in groepsverband.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_4701424
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 13:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Dat die vrijheid blijheid niet werkt dat is duidelijk gezien de prestaties van de huidige scholieren/studenten in vergelijking met het buitenland. België heeft veel strengere scholen en de leerlingen doen het navvenant beter. Natuurlijk moet er meer geleerd worden dan feitjes, maar zonder discipline kom je er nooit, dat het niveau triest is bleek laatst nog in een radioprogramma toen VWO leerlingen de meest simpele vraagstukken niet konden oplossen.

Uniformen zijn ABSOLUUT NIET uit de tijd, het heeft een paar zeer grote voordelen, namelijk Gelijkheid van iedereen (arm, rijk, afkomst) en herkenbaarheid. Een appél voor elke les en kledingvoorschriften zijn secondaire zaken die de schoolprestaties absoluut ten goede komen.

Ik had het over huisvesting voor studenten, niet over internaten voor scholieren. Dit als oplossing voor de huidige problematiek in de studentenhuisvesting. Momenteel vragen louche en criminele huizbazen woekerprijzen voor een paar vierkante meter in Amsterdam. Dit kun je voorkomen door van overheidswege studentenhuisvesting te bouwen waar iedere student recht heeft op riante huisvesting tegen een vaste vergoeding.

De kampen voor lagere en middelbare scholieren dienen voor groepsvorming en praktijkervaring in overleven en voor werken in groepsverband.


Voor wat jij wilt kun je beter de dienstplicht weer invoeren. Hebben ze na school tenminste meteen weer wat te doen.

Ik voel echt, maar dan ook echt, helemaal niets voor het idee om leerlingen weer als kuddeschaapjes te gaan behandelen. Sterker, van jouw openingstopic krijg ik ronduit de kriebels.

Overigens uit hetzelfde onderzoek tussen belgische en nederlandse scholieren bleek ook dat nederlandse kinderen veel inventiever zijn in het vinden van oplossingen. Dat is een leerdoel wat moeilijk te meten is, en m.i. minstens net zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan feitenkennis.

Verder vind ik juist dat scholen meer zouden moeten differentieren, ipv van alles maar eenheidsworst te maken. Alsof 'one size fits all' werkt voor leerlingen.
Het alleen eruitvissen van de beste leerlingen en die extra begeleiding geven vind ik ook niet eerlijk, iedereen heeft recht op veel individuele begeleiding op school.

Voor vernieuwing is best wat te zeggen, maar absoluut niet op de manier die jij suggereert. Motivatie werkt beter dan tucht.

  zaterdag 22 juni 2002 @ 13:43:57 #15
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_4701454
Je bent echt een parodie op jezelf he?

En ja, ik kan hier slechts tegenin brengen dat die kids er niet errug blij mee zijn. Leuk dan, zoveel jaar van je leven gewoon trauma's oplopen van die discpline. Nuttig worden ze dan.

"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
  zaterdag 22 juni 2002 @ 13:54:04 #16
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4701612
Natuurlijk is motivatie het doel. Ik ben ervan overtuigd dat als je kinderen jong nederigheid inprent en dat het fantastisch is dingen voor de maatschappij te doen en dat je dat door jeugdwerk en groepsprojecten constant stimuleert je op oudere leeftijd vanzelf gemotiveerde leerlingen hebt, die zich door de discipline die ze vanaf de jeugd is ingebracht veel beter kunnen studeren en hun talenten kunnen ontplooien dan nu het geval is.

Nu verzanden veel talenten vaak in de chaos en verleidingen van de puberteit en bovendien verkeerde keuzes. Echt enorm veel talent gaat in Nederland verloren momenteel en dat is jammer. Met mijn schoolsysteem kunnen al vroeg talenten, met name in de buitenschoolse activiteiten, gesignaleerd worden, waarna er extra aandacht aan besteed kan worden om ze tot ontplooiing te brengen.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Overall beste user 2022 zaterdag 22 juni 2002 @ 13:59:50 #17
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_4701700
LOL
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  zaterdag 22 juni 2002 @ 15:08:46 #18
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_4702613
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 13:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Natuurlijk is motivatie het doel. Ik ben ervan overtuigd dat ...
Bron? Onderzoek? Bewijs?

Nederigheid motiveert...

Interessant, vertel er eens meer over. Maar eerst jouw even een mooie trui met lange witte mouwen aandoen he?

"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
  zondag 23 juni 2002 @ 07:14:33 #19
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4711272
Wat een rare reacties, dit plan van mij is weldegelijk doordacht. Het is nu toch een slap zootje op de scholen en dat er wat moet veranderen is voor iedereen evident. Eerst moet er een basis zijn van werkdiscipline en daarna pas kan vanzelf meer vrijheid komen, dan hebben de kinderen namelijk geleerd wat verantwoording is en kunnen ze ermee omgaan.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_4711424
quote:
Op zondag 23 juni 2002 07:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Wat een rare reacties, dit plan van mij is weldegelijk doordacht. Het is nu toch een slap zootje op de scholen en dat er wat moet veranderen is voor iedereen evident. Eerst moet er een basis zijn van werkdiscipline en daarna pas kan vanzelf meer vrijheid komen, dan hebben de kinderen namelijk geleerd wat verantwoording is en kunnen ze ermee omgaan.
jij wordt dan de eerste die we naar zo'n school toesturen.
  zondag 23 juni 2002 @ 16:04:31 #21
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4714696
quote:
Op zondag 23 juni 2002 09:38 schreef niego het volgende:

[..]

jij wordt dan de eerste die we naar zo'n school toesturen.


Ik had het graag gewild, dit is alleen maar beter voor kinderen, kinderen die dergelijk onderwijs hebben gehad zijn er doorgaans lyrisch over in hun latere leven. Het percentage kinderen dat uit de talenten haalt wat erin zit zal spectaculair stijgen. Bovendien zal het jeugdwerk en buitenschoolse activiteiten leiden tot een zeer grote handigheid en een zeer brede kennis van allerhande praktische zaken. De kinderen zullen ook veel gezonder zijn, doordat sport een zeer prominente plaats in zal nemen in het programma. Koken zullen de leerlingen zelf moeten doen in de kampen, waardoor ook een geonde voeding en verstand van de kookkunst is gewaarborgd. Bovendien zal er een veel hechtere band zijn van kinderen van verschillende afkomst, de kliekjesvorming zal veel minder voorkomen, iedereen is één immers.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 23 juni 2002 @ 19:23:55 #22
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_4716990
Geef eens een reden aan waarom er geen kliekjesvorming is en geef al helemaal aan waarom die kinderen NIET getraumatiseerd zouden raken...

Als kinderen het niet waarderen en er jarenlang een hekel aan hebben komt ze dat echt niet ten goede.

"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
  zondag 23 juni 2002 @ 19:38:48 #23
2889 Zander
He's gone
pi_4717159
Haha, uniformen, kampen, verplicht in een studentenhuis wonen ( *ril* ).... ik vind het een geslaagde grap, hoor!

Het is toch een grapje?

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zondag 23 juni 2002 @ 19:43:49 #24
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_4717229
BHFH, zonder nou lullig te willen doen: volgens mij is Darwin niet jouw beste vriend. Gezien je posts, geloof je niet al te erg in de survival-of-the-fittest of zelfs in de vermogens van de mens.
En verder zal de ambtenaren vakbond je wel dankbar zijn voor al je regelende voorstellen de laatste tijd.
zonnig Brasil
  maandag 24 juni 2002 @ 09:11:10 #25
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_4725616
Comradski Bloodhoundski from Hellski...you have really good idea's
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_4725810
quote:
Op zondag 23 juni 2002 19:38 schreef Zander het volgende:
Het is toch een grapje?
Dat dacht ik eerst ook. Maar gaandeweg lijkt het echt net alsof-ie het serieus meent.
  maandag 24 juni 2002 @ 13:09:09 #27
3542 Gia
User under construction
pi_4728161
Wie moet dan eigenlijk die uniformen wassen?

Want moeder A heeft een duur wasmiddel waardoor de kleuren niet verbleken, maar moeder B heeft een goedkoop huismerk wasmiddel waardoor het uniform verkleurt en smoezelig wordt.

Dus dan krijg je toch weer verschil tussen rijk en arm.

Dom idee, zo'n schoolsysteem en erg oneerlijk. Lijkt wel op het oostblok. Daar worden turntalentjes ook uit de schoolbanken gevist om olympisch kampioene te worden.

  maandag 24 juni 2002 @ 18:26:09 #28
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4733110
quote:
Op maandag 24 juni 2002 09:40 schreef niego het volgende:

[..]

Dat dacht ik eerst ook. Maar gaandeweg lijkt het echt net alsof-ie het serieus meent.


Zeg mij waarom dit geen goed plan is?? Dat een dergelijk onderwijssysteem bijna alleen maar voordelen biedt gaat iedereen aan voorbij. Wat is dan een nadeel van dit systeem? Dat de kinderen niet meer in de watten worden gelegd?? Dat lijkt me alleen maar een voordeel. Onderwijs is zoals eerder gezegd niet alleen feitjes leren, een totaalpakket moet daarom geboden worden, waarin sport, buitenschoolse activiteiten,respect,verantwoording, teambuilding en discipline centraal staan. Dat zijn de randvoorwaarden voor een goede entree in de maatschappij. Te veel van die randvoorwaarden ontbreken momenteel.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 24 juni 2002 @ 18:50:36 #29
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_4733362
ZEG MOET IK MIJN CAPSLOCK AANDOEN OM EINDELIJK JE AANDACHT TE KRIJGEN!!!!!!!!!!

GEEF EENS EEN BRON WAARUIT BLIJKT DAT DIT ONDERWIJSSYSTEEM OP DE LANGE TERMIJN BETER IS EN DAT HET NIET ZORGT VOOR TRAUMA'S WAARDOOR MENSEN LATER NIET KUNNEN FUNCTIONEREN.

"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
  maandag 24 juni 2002 @ 20:02:01 #30
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4734280
quote:
Op maandag 24 juni 2002 18:50 schreef Kennyman het volgende:
ZEG MOET IK MIJN CAPSLOCK AANDOEN OM EINDELIJK JE AANDACHT TE KRIJGEN!!!!!!!!!!

GEEF EENS EEN BRON WAARUIT BLIJKT DAT DIT ONDERWIJSSYSTEEM OP DE LANGE TERMIJN BETER IS EN DAT HET NIET ZORGT VOOR TRAUMA'S WAARDOOR MENSEN LATER NIET KUNNEN FUNCTIONEREN.


Er is best veel onderzoek naar gedaan en het blijkt iedere keer weer dat streng onderwijs beter is voor het kind.

Hier een interssant artikel over de vergelijkbare problemen waarmee het Duitse onderwijs kampt. De passage over het DDR model (wat ongeveer mijn model is) bevestigt ook hier precies wat ik al wist.

quote:
De teloorgang van het Duitse onderwijs

Door Hans Ester


Duitsland is in angstige afwachting van de publicatie in juni van de onderwijs- resultaten per deelstaat. Die kunnen een rol spelen bij de verkiezingen in september als bijvoorbeeld de door de CDU/CSU geregeerde deelstaten het beter doen dan de `SPD-Länder'.


De aardschok die de Duitse Bondsrepubliek begin december 2001 liet trillen, werkt nog altijd door. Op 3 december van het vorig jaar publiceerde de OECD namelijk een evaluatie van het onderwijs in 31 landen over de gehele aardbol. Het gaat hier om het zogenaamde PISA-onderzoek: Programme for International Student Assessment (assessment = evaluatie).

Nederland sloeg een mal figuur doordat het geen gegevens kon aanleveren. Met Duitsland was het nog beroerder gesteld. De resultaten lieten zien dat de Duitse leerlingen op 15-jarige leeftijd slecht scoren bij de onderdelen lezen/begrijpen en wiskunde/natuurwetenschappen. Bij het lezen en begrijpen van teksten eindigen de Duitse leerlingen op plaats 21 tot 25, bij natuurwetenschappelijke vakken op de plaatsen 19 tot 23.

Tegenover de uitstekend presterende leerlingen in Australië, Canada, Finland, Nieuw-Zeeland en Engeland is het resultaat van PISA voor Duitsland een enorme blamage. Het is immers het Duitse onderwijs dat sinds Wilhelm von Humboldt met zijn opvatting van Bildung altijd het imago van degelijkheid, exactheid en levensbeschouwelijke diepgang bezat. De natie is dan ook in rep en roer.

In kranten als de Tageszeitung uit Berlijn, de Süddeutsche Zeitung en in weekbladen als Der Spiegel verschenen hele reeksen artikelen over het spook van PISA dat de Duitsers van deze belangrijke pijler van het Duitse zelfrespect dreigt te beroven. Onmiddellijk begon eind vorig jaar de zoektocht naar de oorzaken van de misère. De beroemde schrijver Bernhard Schlink, schrijver van De voorlezer, heft in Der Spiegel een ware klaagzang aan over de schrijfvaardigheden van zijn Berlijnse rechtenstudenten. De zoektocht naar schuld en schuldigen is in volle gang en zal nog versterking krijgen wanneer in juni de resultaten van PISA per deelstaat van de Bondsrepubliek worden gepubliceerd. Stel je voor dat de door de CDU/CSU geregeerde deelstaten Beieren en Baden-Württemberg het in PISA beter doen dan de door de SPD geregeerde `Länder' als Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen. Dan zal PISA een belangrijke rol spelen bij de verkiezingen voor een nieuwe Bondsdag in september van dit jaar.

Welke oorzaken zijn tot nu toe aangewezen voor de slechte resultaten bij de wereldwijde onderwijsevaluatie? Herhaaldelijk duikt in de Duitse pers de verwijzing naar de slechte opleiding van de leraren op. Doordat de aansluiting van het academische onderwijs bij het beroep van leraar ontbreekt, knappen jonge afgestudeerden op school af. Ze weten niets van pedagogiek en raken gedesillusioneerd. Hun leerlingen geloven het vervolgens wel en steken niets op van een docent die niet heeft geleerd vakkennis over te dragen.

Vervolgens wordt gewezen op de vrij hoge gemiddelde leeftijd van de Duitse leraar. Oudere leraren (van boven de 50) zouden volgens deze redenering geen kennis hebben van de leefwereld van hun leerlingen en maar doorgaan in een verouderd didactisch stramien. Bij dit stramien hoort een bepaalde gehoorzaamheidscultuur. Evenals in Nederland is het beroep van leraar ook in Duitsland qua status sterk gedevalueerd waardoor de slechte salariëring niet meer door maatschappelijk aanzien wordt gecompenseerd en lelijk gaat steken.

De slechte toerusting van de leraren is slechts één oorzaak. In de Duitse pers verschenen de afgelopen maanden ook artikelen die constateren dat de opvoeding van de Duitse kinderen is verschoven van thuis naar school. Onmachtige en wanhopige ouders leggen de opvoedingstaak op het bordje van de school. Het gevolg is dat de school niet voldoende toekomt aan de overdracht van kennis en inzicht. Vrijwel alle analisten van de Duitse onderwijssituatie vermelden verder de grote problemen die voortvloeien uit het feit dat veel leerlingen uit sociaal zwakke milieus afkomstig zijn. Bij deze leerlingen is thuis niet aan die vaardigheden gewerkt waarop de school graag wil voortbouwen.

Des te sterker geldt dit voor kinderen uit migrantenmilieus. Gegeven het feit dat migranten thuis dikwijls de taal van hun land van herkomst spreken, kan iedereen uitrekenen hoe groot de problemen zullen zijn wanneer op school een lastige Duitse tekst in zijn opbouw moet worden ontleed. Onderwijskundigen en (deelstaat-)ministers van onderwijs wijzen bovendien op de vroege selectie naar onderwijsniveau die op de Duitse scholen plaatsheeft. Degenen die slecht of minder goed presteren, komen bij elkaar te zitten en krikken elkaars niveau niet op, terwijl de slimmeriken zich koesteren in hun elitaire zonnetje. Het zal duidelijk zijn dat dit laatste argument vooral van de kant van de SPD, de sociaal-democraten te horen valt.

Wat in de Duitse discussie opvallend ontbreekt, is de vraag of in de huidige Bondsrepubliek niet van de onderwijservaringen in wijlen de Duitse Democratische Republiek te leren valt. Er valt over de DDR veel lelijks te zeggen, maar het onderwijs stond daar op een hoog peil en was volstrekt niet de dwangbuis die de westerse karikatuur ervan maakt. Bovenal zal in de Bondsrepubliek Duitsland grondig moeten worden nagedacht over de einddoelen die men met het onderwijs wenst te bereiken. De thans gevoerde discussie laat een heilloze verwarring van opvattingen en observaties zien. Aan iedere Duitse burger (al eeuwen gevestigd of migrant) moet duidelijk kunnen worden, waarom het onderwijs onmisbaar is voor de ontplooiing van jonge mensen tot verantwoordelijke burgers.

Een nationale consensus is nodig ten opzichte van de vakinhoudelijke kennis en de ethische waarden die het onderwijs dient over te dragen. Onderwijs kan nooit waarden-neutraal zijn. Daarom moeten die waarden aan de oppervlakte zichtbaar worden. In Duitsland bestaat een verlammende watervrees om zich met de eigen cultuurgeschiedenis te vereenzelvigen. Wij Nederlanders als de linkerburen van Duitsland moeten niet aarzelen om Duitsland in het hervinden van zelfrespect te bemoedigen.

De inhoud van het onderwijs in Duitsland kan niet zonder een helder einddoel. Voor het bereiken van dat einddoel is een richtsnoer nodig. Dat richtsnoer kan Duitsland in de eigen traditie vinden. In 2003 volgt een nieuw PISA-onderzoek. Wat zal dat in vergelijking met 2001 opleveren? Hopelijk kunnen we dan de resultaten van Duitsland met die van Nederland vergelijken.

Copyright: Ester, H.


bron: http://archief.ad.nl


Hieronder ook nog een interessant stukje:

http://www.minjust.nl/b_organ/dpjs/tijdschriften/perspectief/p5_junger_tas.htm

[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 24-06-2002 20:08]

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_4734307
quote:
Op maandag 24 juni 2002 13:09 schreef Gia het volgende:
Wie moet dan eigenlijk die uniformen wassen?

Want moeder A heeft een duur wasmiddel waardoor de kleuren niet verbleken, maar moeder B heeft een goedkoop huismerk wasmiddel waardoor het uniform verkleurt en smoezelig wordt.

Dus dan krijg je toch weer verschil tussen rijk en arm.

Dom idee, zo'n schoolsysteem en erg oneerlijk. Lijkt wel op het oostblok. Daar worden turntalentjes ook uit de schoolbanken gevist om olympisch kampioene te worden.


Iedereen verplicht wasmiddel C .... en iedereen moet ook verplicht wasmachine X en wasdroger Y nemen
  maandag 24 juni 2002 @ 20:10:23 #32
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_4734389
quote:
Op maandag 24 juni 2002 20:04 schreef vicz het volgende:
Iedereen verplicht wasmiddel C .... en iedereen moet ook verplicht wasmachine X en wasdroger Y nemen
Er valt niets te nemen, alle inkomsten worden afgenomen en alle wasmiddels, drogers en machines worden door de staat voorzien.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_4735950
quote:
Op maandag 24 juni 2002 20:02 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Er is best veel onderzoek naar gedaan en het blijkt iedere keer weer dat streng onderwijs beter is voor het kind.

Hier een interssant artikel over de vergelijkbare problemen waarmee het Duitse onderwijs kampt. De passage over het DDR model (wat ongeveer mijn model is) bevestigt ook hier precies wat ik al wist.
[..]

bron: http://archief.ad.nl


Hieronder ook nog een interessant stukje:

http://www.minjust.nl/b_organ/dpjs/tijdschriften/perspectief/p5_junger_tas.htm


Wat een onzin.

Volgens bepaalde maatstaven stel jij dat dergelijke schoolsystemen beter zijn.

Wel, ik kan je op een briefje geven dat ik graag wil dat onze kinderen het op school net zo vrij, of nog vrijer, krijgen dan ik het heb gehad. Ik moet niks hebben van al te strenge systemen, voor mij zou dit alleen maar een averechts werking hebben (of: heeft deels gehad). En ik ken mensen uit de DDR voor wie precies hetzelfde geldt.

Kortom, je sluit 30-70% van de kinderen uit voor wie een dergelijk systeem niet optimaal werkt, en je daarmee onnodig bestraft voor hun creativiteit en zelfstandig gedrag, en die andere 30-70% zouden zich waarschijnlijk toch al "braaf" gedragen.

  maandag 24 juni 2002 @ 21:52:28 #34
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4736104
quote:
Op maandag 24 juni 2002 21:43 schreef niego het volgende:

[..]

Wat een onzin.

Volgens bepaalde maatstaven stel jij dat dergelijke schoolsystemen beter zijn.

Wel, ik kan je op een briefje geven dat ik graag wil dat onze kinderen het op school net zo vrij, of nog vrijer, krijgen dan ik het heb gehad. Ik moet niks hebben van al te strenge systemen, voor mij zou dit alleen maar een averechts werking hebben (of: heeft deels gehad). En ik ken mensen uit de DDR voor wie precies hetzelfde geldt.

Kortom, je sluit 30-70% van de kinderen uit voor wie een dergelijk systeem niet optimaal werkt, en je daarmee onnodig bestraft voor hun creativiteit en zelfstandig gedrag, en die andere 30-70% zouden zich waarschijnlijk toch al "braaf" gedragen.


Nu kijk je weer niet verder dan je neus lang is, het gaat namelijk niet over het feit dat de scholen sec. strenger moeten zijn. Het gaat over een totaalpakket aan maatregelen, die juist creativiteit en zelfstandig gedrag bevorderen. Beslissingsfähigkeit, leiderschapstraining, creatieve oplossingen bedenken bij praktische probleemstellingen, dat is juist wat je kan leren in Jeugdwerk en buitenschoolse activiteiten. Een groot manco van de huidige scholen is dat de les ophoudt buiten de muren van het schoolgebouw. Geef de kinderen verantwoording, laat ze zien wat het is iets te betekenen voor de maatschappij, als iedereen dat doet, zal niemand er problemen mee hebben. en die 30-70% die jij noemt is al helemaal uit de duim gezogen. Dat het DDR systeem goed werkte voor veruit het grootste deel van de leerlingen is gewoon een feit waar je niet omheen kan.

[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 24-06-2002 21:53]

(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 24 juni 2002 @ 21:52:48 #35
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_4736110
quote:
Op maandag 24 juni 2002 20:02 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Er is best veel onderzoek naar gedaan en het blijkt iedere keer weer dat streng onderwijs beter is voor het kind.

Hier een interssant artikel over de vergelijkbare problemen waarmee het Duitse onderwijs kampt. De passage over het DDR model (wat ongeveer mijn model is) bevestigt ook hier precies wat ik al wist.
[..]

bron: http://archief.ad.nl


Hieronder ook nog een interessant stukje:

http://www.minjust.nl/b_organ/dpjs/tijdschriften/perspectief/p5_junger_tas.htm


Als je de rest van het artikel leest staat er nergens dat het niet streng genoeg was, alleen dat het misschien meer gebruik zou kunnen maken van de DDR-ervaringen DIE NIET DE DWANGBUIS WAREN, die we dachten dat het was.

En dat onderste artikel is gewoon van een gefrustreerd persoon die machtsgeil is en de hele jeugd niet wil zien blowen zuipen en sex hebben. Ik zie het probleem daar niet van in.

Je bronnen zijn karig BHFH.

Geef me nu eens een artikel met onderzoeken, waaruit blijkt dat er geen trauma's komen, maar gezonde jongelui, goed in het arbeidsproces, minder pesterijen. Gewoon simpel ongekleurd onderzoek. Zoiets als het bovenstaande artikel, alleen dan meer ondersteunend voor jouw mening, niet een vage aantal regels die je verkeerd citeert, gezien de rest van het artikel.

"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
pi_4736368
quote:
Op maandag 24 juni 2002 21:52 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Dat het DDR systeem goed werkte voor veruit het grootste deel van de leerlingen is gewoon een feit waar je niet omheen kan.
En dat het nederlandse systeem prima werkt voor onze leerlingen is gewoon een feit waar jij niet omheen kan.

Wat betreft buitenschoolse aktiviteiten ben ik het ten dele met je eens, maar ik zie hier toch meer een taak voor de ouders/opvoeders in, dan verplichte aktiviteiten van school uit.

In de DDR werkte het zo goed omdat de mensen daar erg arm waren, en zelf niet genoeg middelen hadden om zelf leuke dingen met de kinderen te doen. Meer een goedmakertje voor (van) de rest van de politieke onderdrukking. En nog wat extra kans en tijd voor indoctrinatie.

pi_4736550
quote:
Op maandag 24 juni 2002 20:10 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Er valt niets te nemen, alle inkomsten worden afgenomen en alle wasmiddels, drogers en machines worden door de staat voorzien.


Lol. Met z'n allen naar de wasserette.

Ik denk dat bhfh gewoon zit te stangen. Hij legt het er steeds dikker bovenop. Misschien heb ik hem op ideeen gebracht door het rijbewijs-op-16-jaar-topic

  maandag 24 juni 2002 @ 22:17:35 #38
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4736632
quote:
Op maandag 24 juni 2002 22:13 schreef niego het volgende:

[..]

Lol. Met z'n allen naar de wasserette.

Ik denk dat bhfh gewoon zit te stangen. Hij legt het er steeds dikker bovenop. Misschien heb ik hem op ideeen gebracht door het rijbewijs-op-16-jaar-topic


Nee, in dit geval ben ik bepaald niet aan het stangen. Dat het onderwijs momenteel niet bepaald best is, dat is een feit. Het moet veranderd worden, daar is bijna iedereen het over eens, de vraag is alleen nog maar hoe. Het slappe onderwijs expiriment van de laatste jaeren is desastreus voor de kwaliteit. Het roer moet nu echt om. Oogkleppen af en kijken naar alternatieven is het devies.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_4736690
quote:
Op maandag 24 juni 2002 22:17 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Oogkleppen af
En plank goed voor je kop houden.
  maandag 24 juni 2002 @ 22:24:16 #40
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_4736756
quote:
Op zondag 23 juni 2002 19:38 schreef Zander het volgende:
Het is toch een grapje?
Hij is eng he?

En ja hij meent dit: zie andere topics ook in PCH van hem.

"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
  maandag 24 juni 2002 @ 22:34:49 #41
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4736964
quote:
Op maandag 24 juni 2002 22:24 schreef Kennyman het volgende:

[..]

Hij is eng he?

En ja hij meent dit: zie andere topics ook in PCH van hem.


Eng, dat vind ik een beetje een rare opmerking. Waarom denk JIJ dan dat dit NIET werkt?

Waarom zouden er trauma's komen? Natuurlijk moet er wel met een verantwoorde manier met de jeugd worden omgegaan, maar een beetje meer begeleiding en aandacht is gewoon goed. Het gaat me ook niet om tucht, maar om een totaalpakket!

Wat kan er bijvoorbeeld tegen mijn plan om studenten van overheidswege te huisvesten in alle studentensteden? --Geen problemen meer met een tekort aan kamers en iedereen een riante flat voor een habbekrats.

Wat is er tegen een uniform? --Hiermee haal je verschillen weg tussen rijk en arm, bovendien worden kinderen niet meer gepest om hun kleding en jaag je armere ouders niet op kosten..

Wat is er tegen buitenschoolse activiteiten en maatschappelijke stages? --hiervan leren kinderen veel, praktijkervaring, groepsvorming, samenwerken, respect, allemaal positief.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_4737119
quote:
Op maandag 24 juni 2002 22:34 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Eng, dat vind ik een beetje een rare opmerking. Waarom denk JIJ dan dat dit NIET werkt?

Waarom zouden er trauma's komen? Natuurlijk moet er wel met een verantwoorde manier met de jeugd worden omgegaan, maar een beetje meer begeleiding en aandacht is gewoon goed. Het gaat me ook niet om tucht, maar om een totaalpakket!

Wat kan er bijvoorbeeld tegen mijn plan om studenten van overheidswege te huisvesten in alle studentensteden? --Geen problemen meer met een tekort aan kamers en iedereen een riante flat voor een habbekrats.

Wat is er tegen een uniform? --Hiermee haal je verschillen weg tussen rijk en arm, bovendien worden kinderen niet meer gepest om hun kleding en jaag je armere ouders niet op kosten..

Wat is er tegen buitenschoolse activiteiten en maatschappelijke stages? --hiervan leren kinderen veel, praktijkervaring, groepsvorming, samenwerken, respect, allemaal positief.


Toevallig iets waarvan je zegt: 'nou, dat heb ik gemist in m'n jeugd ?'
pi_4737340
quote:
Op maandag 24 juni 2002 22:34 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik argumenteer:
quote:
Wat is er tegen buitenschoolse activiteiten en maatschappelijke stages? --hiervan leren kinderen veel, praktijkervaring, groepsvorming, samenwerken, respect, allemaal positief.
Zoals ik zei, buitenschoolse activiteiten, maatschappelijke stages of werken+leren ben ik met je eens.
quote:
Wat is er tegen een uniform?
Moet ik antwoord geven: in de trein:prima, met een prent:nadelig, verder vooral vriendelijk mee omgaan en niet te vaak tegenkomen.
quote:
--Hiermee haal je verschillen weg tussen rijk en arm, bovendien worden kinderen niet meer gepest om hun kleding en jaag je armere ouders niet op kosten..
Tja, ik ben zo links dat ik vind dat iedereen genoeg geld moet hebben om zijn/haar kind te leuk kleden, en dat is dacht ik ook wel zo in nederland.
quote:
Wat kan er bijvoorbeeld tegen mijn plan om studenten van overheidswege te huisvesten in alle studentensteden? --Geen problemen meer met een tekort aan kamers en iedereen een riante flat voor een habbekrats.
Kamertje zoeken is best lachen, maar idd elke zelfstandige moet eenvoudig geschikte woonruimte kunnen vinden.
quote:
Waarom zouden er trauma's komen?
Ik zou trauma's hebben gekregen van dergelijk systeem. En velen anderen met mij denk ik.
quote:
Natuurlijk moet er wel met een verantwoorde manier met de jeugd worden omgegaan, maar een beetje meer begeleiding en aandacht is gewoon goed. Het gaat me ook niet om tucht, maar om een totaalpakket!
De eerste zin is goed, maar als tucht dus onderdeel uitmaakt van jouw 'totaalpakket' ben ik het niet met je eens.
quote:
Eng, dat vind ik een beetje een rare opmerking. Waarom denk JIJ dan dat dit NIET werkt?
Ik denk dat het niet werkt om mensen in een systeem te stoppen. Dat probeer je maar met computers en databases, maar niet met mij.
  maandag 24 juni 2002 @ 23:07:57 #44
7185 Apollo
C\\\'est ça!
pi_4737600
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 17:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

a: Het basisonderwijs moet beginnen met een opvoedkundige vorming van de kinderen. Hiertoe wil ik uniformen vanaf het basisonderwijs verplicht stellen. Tevens dienen buiten de normale lessen allerlei verplichte buitenschoolse activiteiten te worden georganiseerd en het moet duidelijk zijn voor de kinderen dat het normaal is dat je een gedeelte van je vrije tijd ter beschikking van de maatschappij stelt. Ik stel voor dat er een strengere discipline komt en een zeer intensieve begeleiding komt van alle kinderen.


Ik ben het niet met je eens dat het basisonderwijs moet beginnen met het opvoeden van kinderen. De eerste veranwoordelijken voor de opvoeding van een kind zijn de ouders die een school kiezen die aansluit bij hun levensfilosofie. De school neemt dan een deel van de opvoeding van het kind over, maar de ouders moeten de belangrijkste taak hebben als het om opvoeden gaat.
Het verplicht stellen van uniformen vind ik geen slecht idee. Maar hoe gaat dat gefinancierd worden?
Verder vind ben ik het met je eens dat de discipline verhoogd moet worden, en dat betekent ook dat leraren meer bevoegdeheden moeten krijgen. Dus: 'Niks niet trainen om kwart over vier, schrijven zul je!' En van een opvoedkundige schop onder zijn hol is nog niemand minder geworden.
quote:
b: Het niveau van de kinderen wordt bepaald aan bepaalde criteria, maar het middelbaar onderwijs moet ook zo georganiseerd worden dat kinderen met bepaalde talenten apart genomen worden en onder speciale begeleiding dat talent kunnen ontplooien. Ook op de middelbare scholen worden uniformen gedragen, heerst een strenge tucht en zullen behalve maatschappelijk werk ook kampen worden georganiseerd waar de kinderen onder barre omstandigheden allerlei praktische zaken wordt bijgebracht over de natuur, maar ook koken, slachten van dieren, plantkennis, bouwen van vlotten etc.. etc... Respect voor de natuur en overleven dienen centraal te staan. De discipline dient een militair karakter te hebben, dus met appél en taken. Dit zorgt voor veel discipline en respect voor elkaar. Het onderwijs dient breed te zijn en pakketten dienen te worden samengesteld aan de hand van de individuele talenten. Het spreken van meerdere talen (engels, arabisch, frans, duits en spaans) dient echter voor iedere leerling verplicht te zijn. Een bepaald basisniveau is voor iedereen haalbaar.
Er moet inderdaad meer ruimte komen voor kinderen die bijvoorbeeld buitengewoon getalenteerd zijn op bijvoorbeeld sport- of muziekgebebied, om zich daarin verder te ontplooien.
Verder bind ik ook dat de discipline verhoogd moet worden op middelbare scholen, maar strafkampen roepen bij mij hele nare gevoelens op en ik ben het daar daarom niet zo 1,2,3 mee eens.
En dan die praktische zaken:....die leer je ook op scouting
Verder is het natuurlijk makkelijk om meertalig te zijn, maar je kunt kinderen ook overvragen. Van iemand die zo dyslectisch als een deur is kan niet verwacht worden dat hij/zij arabisch leert spreken en schrijven.
quote:
c:Universitair niveau dient zo te worden georganiseerd dat iedereen de kans heeft zijn talenten maximaal te ontplooien, dit dient te worden bewerkstelligd door het bouwen van studentenflats in alle studentensteden in overheidsbeheer. Studenten dienen zich verplicht hier te huisvesten. Bij colleges dient wederom een strenge discipline te heersen. Iedere jongere, studerend of niet dient zijn leven 1 jaar ter beschikking te stellen aan de maatschappij. Dit kan militair, maar ook in de zorg, vluchtelingenwerk.. Alleen daar wordt men ingezet waar het echt nodig is, dus niet iemand een jaar lang uit zijn neus laten vreten in het leger. Hierover dient een rapport te worden opgemaakt dat meeweegt in het latere leven van de persoon. Bij desinteresse of onwil dient men deze plicht uit in een strafkamp. Bij crimineel gedrag dienen jeugdige delinquenten in een heropvoedingsschool te worden gezet waar onder zeer strenge tucht en discipline intern de studie wordt voortgezet.
Dit vind ik een beetje communischte trekjes vertonen en ik vind dat de geschiedenis heeft uitgewezen dat de (goede) socialistische en marxistische denkbeelden niet te verwezenlijken zijn in zo'n systeem.

[Dit bericht is gewijzigd door Apollo op 24-06-2002 23:11]

Grace, it's the name for a girl
It's also a thought that could change the world.
  maandag 24 juni 2002 @ 23:10:31 #45
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4737666
ik heb het niet over STRAFkampen bij punt B, maar meer over een soort in het lespakket geïntegreerde scouting achtige kampen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 24 juni 2002 @ 23:13:12 #46
7185 Apollo
C\\\'est ça!
pi_4737719
quote:
Op maandag 24 juni 2002 23:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik heb het niet over STRAFkampen, maar meer over een soort in het lespakket geïntegreerde scouting achtige kampen.
Ok, dat heb ik dan verkeerd begrepen. Maar die dingen leren kinderen toch op scouting!
En je zal toch maar verplicht op scouting moeten.....
Grace, it's the name for a girl
It's also a thought that could change the world.
  maandag 24 juni 2002 @ 23:16:39 #47
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4737770
quote:
Op maandag 24 juni 2002 23:13 schreef Apollo het volgende:

[..]

Ok, dat heb ik dan verkeerd begrepen. Maar die dingen leren kinderen toch op scouting!
En je zal toch maar verplicht op scouting moeten.....


Scouting achtige dingen zouden een onderdeel moeten vormen van de school. Inderdaad een geïntegreerd onderdeel van het totaalpakket, dus voor alle leerlingen verplicht.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 24 juni 2002 @ 23:28:30 #48
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_4737946
quote:
Op maandag 24 juni 2002 23:16 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Scouting achtige dingen zouden een onderdeel moeten vormen van de school. Inderdaad een geïntegreerd onderdeel van het totaalpakket, dus voor alle leerlingen verplicht.


flikker op ik ga toch niet mijn zoontje naar die padflikkers doen.. hij gaat maar voetballen, dan word het tenminste een echte vent.

Eentje die kan zuipen en achter de vrouwen aangaat...

straaks moeten ze ook nog leren breien..

  maandag 24 juni 2002 @ 23:28:47 #49
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_4737950
quote:
Dat die vrijheid blijheid niet werkt dat is duidelijk gezien de prestaties van de huidige scholieren/studenten in vergelijking met het buitenland. België heeft veel strengere scholen en de leerlingen doen het navvenant beter.
wel de rest van het onderzoek ook meenemen, ze scoorden beter op feitenkennis, maar op imrovisatie (de ware intelligentie) scoorden de nederlandse jongeren stukken beter. En ik heb liever iemand die kan improviseren dan iemand die een encyclopedie uit zijn hoofd kent!
quote:
Nu kijk je weer niet verder dan je neus lang is, het gaat namelijk niet over het feit dat de scholen sec. strenger moeten zijn. Het gaat over een totaalpakket aan maatregelen, die juist creativiteit en zelfstandig gedrag bevorderen
als alles al bepaald is zal juit de creativitit afnemen. De mensen uit het voormalig oostblok zijn ook veel minder creatief dan mensen met een westerse opvoeding (kijk maar eens naar het aantal na-oorlogse kunstenaars)
  maandag 24 juni 2002 @ 23:41:32 #50
12750 Hrun
Special Obedience
pi_4738119
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 17:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[blaat]


mega eenheidsworst. u kunt elk kleur krijgen, als het maar zwart is??

denk nu toch eens na, juist door variatie krijg je een goede ontwikkeling, niet door iedereen in hetzelfde maatpak te forceren. waar komen briljante ideeen en mensen naar boven? niet in een voorgekauwd systeem waar eigen initiatief de kop ingedrukt wordt.

Anything that contributes to depopulating earth, is good.
  dinsdag 25 juni 2002 @ 08:37:37 #51
3542 Gia
User under construction
pi_4740413
quote:
Op maandag 24 juni 2002 23:28 schreef Frenkie het volgende:

straaks moeten ze ook nog leren breien..


Was bij ons vroeger op school wel zo.

Ik weet nog dat mijn buurjongetje alles bij elkaar vloekte omdat hij niet kon breien. En zijn vader vond het ook maar onzin dat jongens dat moesten leren.
(Meisjes moesten trouwens ook timmeren.)

  dinsdag 25 juni 2002 @ 10:58:30 #52
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_4741652
Ik heb ook nog wel een suggestie voor het onderwijs...scholen commercieel, kan je zelf kiezen welke school het beste voor je kind is. Ouders betalen een bepaald bedrag voor het kind per jaar onderwijs direct aan de school, dus niet aan de staat.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 25 juni 2002 @ 11:29:33 #53
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4742163
quote:
Op dinsdag 25 juni 2002 10:58 schreef Kaalhei het volgende:
Ik heb ook nog wel een suggestie voor het onderwijs...scholen commercieel, kan je zelf kiezen welke school het beste voor je kind is. Ouders betalen een bepaald bedrag voor het kind per jaar onderwijs direct aan de school, dus niet aan de staat.
En jij denkt dat het dan betaalbaar blijft?? Wie waarborgt dan de kwaliteit van het onderwijs en vooral het goedkope onderwijs?? Dan krijg je arme scholen en rijke scholen, een zeer onwenselijke tweedeling die we nu juist proberen tegen te gaan.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 25 juni 2002 @ 11:36:17 #54
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_4742278
quote:
Op dinsdag 25 juni 2002 11:29 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
En jij denkt dat het dan betaalbaar blijft??
Uiteraard kan de markt diensten veel beter en goedkoper aanbieden dan de staat.
quote:
Wie waarborgt dan de kwaliteit van het onderwijs en vooral het goedkope onderwijs??
Wie waarborgd de kwaliteit van het eten in restaurants...? Juist de klant is het lekker dan maakt hij er gebruik van, is het smerig dan maakt hij er geen gebruik van. Met scholen hetzelfde
quote:
Dan krijg je arme scholen en rijke scholen, een zeer onwenselijke tweedeling die we nu juist proberen tegen te gaan.
Die heb je nu ook...de dochters van Adje Melkert gaan bv naar een prive-school
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 25 juni 2002 @ 12:26:04 #55
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4743183
quote:
Op dinsdag 25 juni 2002 11:36 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Uiteraard kan de markt diensten veel beter en goedkoper aanbieden dan de staat.


[..]

Dat is nonsens, scholen kunnen nooit winstgevend worden gemaakt en zullen dus nooit zonder overheidssteun kunnen en dus ook nooit onafhankelijk worden, tenzij er exorbintant hoge bedragen aanschoolgeld gevraagd worden. Een commercieel bedrijf wil winst maken, dat kan nu eenmaal niet met een betaalbare school.

quote:
Wie waarborgd de kwaliteit van het eten in restaurants...? Juist de klant is het lekker dan maakt hij er gebruik van, is het smerig dan maakt hij er geen gebruik van. Met scholen hetzelfde
[..]

Met scholen is het niet hetzelfde, omdat iedereen dan naar dezelfde school zou willen ,waar dus geen plek meer zou zijn. Kwaliteit is alleen te waarborgen met een goede financiële basis, dus die kwaliteitsscholen zullen onbetaalbaar zijn voor het gros van de mensen. Scholing is een basisvoorziening die je nooit in handen van het bedrijfsleven mag geven.

quote:
Die heb je nu ook...de dochters van Adje Melkert gaan bv naar een prive-school
Slecht voorbeeld, Melkert heeft geld zat en kan zo'n school betalen. Tweedeling is zowiezo onjuist, omdat het percentage kinderen dat naar een privé instelling gaat slechts marginaal is. Bij een volledige privatisering van het onderwijs zou het gros van de kinderen helemaal niet meer naar school kunnen, omdat het onbetaalbaar is geworden. Ook mensen met minimale middelen moeten hun kinderen naar een school kunnen sturen met maximale kwaliteit, dat bereik je alleen maar door een goede spreiding van kinderen met verschillende achtergronden en een kwaliteitswaarborg van de overheid.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 25 juni 2002 @ 12:27:47 #56
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_4743218
Waar denk je dat het geld voor het onderwijs nu eigenlijk vandaan komt?
Het bekende geldboompje van Zalm?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 25 juni 2002 @ 13:05:42 #57
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4743932
quote:
Op dinsdag 25 juni 2002 12:27 schreef Kaalhei het volgende:
Waar denk je dat het geld voor het onderwijs nu eigenlijk vandaan komt?
Het bekende geldboompje van Zalm?
Dacht jij soms dat het onderwijs kostendekkend was...
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 25 juni 2002 @ 15:36:57 #58
7185 Apollo
C\\\'est ça!
pi_4746699
quote:
Op dinsdag 25 juni 2002 11:36 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Uiteraard kan de markt diensten veel beter en goedkoper aanbieden dan de staat.
[..]


Inderdaad nonsens zoals BFH terecht opmerkte. Scholen kunnen alleen in theorie kostendekkend gemaakt worden.
quote:
Wie waarborgd de kwaliteit van het eten in restaurants...? Juist de klant is het lekker dan maakt hij er gebruik van, is het smerig dan maakt hij er geen gebruik van. Met scholen hetzelfde
[..]
Heb je er ooit wel eens van gehoord dat een constant leefmilieu goed is voor een kind. Het is dus belangrijk dat de kwaliteit van onderwijs goed is zodat een kind niet zo vaak van school hoeft te veranderen.
Grace, it's the name for a girl
It's also a thought that could change the world.
  dinsdag 25 juni 2002 @ 18:24:24 #59
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_4749531
quote:
Op maandag 24 juni 2002 22:34 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Eng, dat vind ik een beetje een rare opmerking. Waarom denk JIJ dan dat dit NIET werkt?

Waarom zouden er trauma's komen? Natuurlijk moet er wel met een verantwoorde manier met de jeugd worden omgegaan, maar een beetje meer begeleiding en aandacht is gewoon goed. Het gaat me ook niet om tucht, maar om een totaalpakket!


De discpline diende een militair karakter te hebben volgens jou. De eerste post suggereerde veel meer discipline dan de post hierboven. Wat bedoel je dus nou?
quote:
Wat kan er bijvoorbeeld tegen mijn plan om studenten van overheidswege te huisvesten in alle studentensteden? --Geen problemen meer met een tekort aan kamers en iedereen een riante flat voor een habbekrats.
Marktwerking zorgde altijd voor hogere efficiency, lagere kosten, beter aanbod: allemaal dingen die positief zijn voor de 'consument'. Als de overheid een speler wil zijn hierin, kan ik me daar wel in vinden. Maar geen monopolie. Op deze manier los je het ook op.
quote:
Wat is er tegen een uniform? --Hiermee haal je verschillen weg tussen rijk en arm, bovendien worden kinderen niet meer gepest om hun kleding en jaag je armere ouders niet op kosten..
Kinderen worden niet vaak gepest vanwege kleding, maar eerder vanwege uiterlijke kenmerken en omdat ze niks terugdoen. En op deze manier ontken je de diversiteit in de realiteit en bereid je de kinderen dus niet voor op de werkelijkheid, waar mensen niet zo eenzijdig zijn. School is meer dan het leren van topografie en spellen.
quote:
Wat is er tegen buitenschoolse activiteiten en maatschappelijke stages? --hiervan leren kinderen veel, praktijkervaring, groepsvorming, samenwerken, respect, allemaal positief.
Mits goed uitgevoerd (sorry, maar gezien je eerdere posts 'vertrouw' ik je niet) is hier werkelijk niks op tegen.
"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
pi_4753635
quote:
Op dinsdag 25 juni 2002 10:58 schreef Kaalhei het volgende:
Ik heb ook nog wel een suggestie voor het onderwijs...scholen commercieel, kan je zelf kiezen welke school het beste voor je kind is. Ouders betalen een bepaald bedrag voor het kind per jaar onderwijs direct aan de school, dus niet aan de staat.
"Een bepaald bedrag", mooi eufemisme hoor.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_4759105
ik neem aan dat ik niet hoef te denken in de richting van de huidige 'verplichte' vrijwillige bijdrage?
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
  woensdag 26 juni 2002 @ 09:13:24 #62
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_4759173
Ik heb nog een voorstel om de schandelijke tweedeling in het onderwijs te beperken. De schooltype's ( mavo/havo/vwo/etc.) moeten worden afgeschaft omdat leerlingen die vwo doen meer kans hebben om een goed betaalde baan, dan leerlingen die vmbo doen. Tevens moeten leerlingen met hoge cijfers een deel van hun cijfer afstaan, zodat de leerlingen met lage cijfers hun cijfer gecompenseerd zien. Het gevolg hiervan is dat iedereen hetzelfde cijfer zal hebben voor een toets, omdat alle cijfers naar het gemiddelde worden getrokken. Zie hier de perfecte oplossing voor het beeindigen van de schandelijke tweedeling in het onderwijs.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  woensdag 26 juni 2002 @ 11:09:51 #63
27285 Arma_Angelus
Blashyrkh We Ride
pi_4760360
quote:
Op woensdag 26 juni 2002 09:13 schreef Kaalhei het volgende:
Ik heb nog een voorstel om de schandelijke tweedeling in het onderwijs te beperken. De schooltype's ( mavo/havo/vwo/etc.) moeten worden afgeschaft omdat leerlingen die vwo doen meer kans hebben om een goed betaalde baan, dan leerlingen die vmbo doen. Tevens moeten leerlingen met hoge cijfers een deel van hun cijfer afstaan, zodat de leerlingen met lage cijfers hun cijfer gecompenseerd zien. Het gevolg hiervan is dat iedereen hetzelfde cijfer zal hebben voor een toets, omdat alle cijfers naar het gemiddelde worden getrokken. Zie hier de perfecte oplossing voor het beeindigen van de schandelijke tweedeling in het onderwijs.
hahaha, ik hou wel van beetje sarcasme
Ride for vengeance | Tons of Tattoos | Tattoopedia
  woensdag 26 juni 2002 @ 11:50:53 #64
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_4760948
quote:
Op woensdag 26 juni 2002 11:09 schreef Arma_Angelus het volgende:
hahaha, ik hou wel van beetje sarcasme
Als je jezelf sociaal noemt, dan moet je dit principe wel op elk gebied toepassenen niet alleen als het over een geldstroom van de portomonnee van een derde naar de eigen portomonnee gaat.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  woensdag 26 juni 2002 @ 15:56:35 #65
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4764932
quote:
Op woensdag 26 juni 2002 09:13 schreef Kaalhei het volgende:
Ik heb nog een voorstel om de schandelijke tweedeling in het onderwijs te beperken. De schooltype's ( mavo/havo/vwo/etc.) moeten worden afgeschaft omdat leerlingen die vwo doen meer kans hebben om een goed betaalde baan, dan leerlingen die vmbo doen. Tevens moeten leerlingen met hoge cijfers een deel van hun cijfer afstaan, zodat de leerlingen met lage cijfers hun cijfer gecompenseerd zien. Het gevolg hiervan is dat iedereen hetzelfde cijfer zal hebben voor een toets, omdat alle cijfers naar het gemiddelde worden getrokken. Zie hier de perfecte oplossing voor het beeindigen van de schandelijke tweedeling in het onderwijs.
haha


ik hoop dat je zelf ook wel begrijpt dat die poging "grappig" te zijn nergens op slaat.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 26 juni 2002 @ 16:00:45 #66
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_4765011
quote:
Op woensdag 26 juni 2002 15:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

haha


ik hoop dat je zelf ook wel begrijpt dat die poging "grappig" te zijn nergens op slaat.


nee jou voorstellen slaan nergens op en dat si wel bewezen.. kijk maar even wat verder naar het oosten.. goh wat ene creativiteit (het enige wat ons onderscheid van robots) komt daarvandaan... NOT!!!
  woensdag 26 juni 2002 @ 16:04:34 #67
27285 Arma_Angelus
Blashyrkh We Ride
pi_4765089
quote:
Op woensdag 26 juni 2002 16:00 schreef Frenkie het volgende:

[..]

nee jou voorstellen slaan nergens op en dat si wel bewezen.. kijk maar even wat verder naar het oosten.. goh wat ene creativiteit (het enige wat ons onderscheid van robots) komt daarvandaan... NOT!!!


nee het school voorbeeld van het kapitalisme... USA dat is lekker..

geniale argumentatie weer...

Ride for vengeance | Tons of Tattoos | Tattoopedia
  woensdag 26 juni 2002 @ 18:08:22 #68
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_4767073
quote:
Op woensdag 26 juni 2002 09:13 schreef Kaalhei het volgende:
Ik heb nog een voorstel om de schandelijke tweedeling in het onderwijs te beperken. De schooltype's ( mavo/havo/vwo/etc.) moeten worden afgeschaft omdat leerlingen die vwo doen meer kans hebben om een goed betaalde baan, dan leerlingen die vmbo doen. Tevens moeten leerlingen met hoge cijfers een deel van hun cijfer afstaan, zodat de leerlingen met lage cijfers hun cijfer gecompenseerd zien. Het gevolg hiervan is dat iedereen hetzelfde cijfer zal hebben voor een toets, omdat alle cijfers naar het gemiddelde worden getrokken. Zie hier de perfecte oplossing voor het beeindigen van de schandelijke tweedeling in het onderwijs.
Kameraad Kaalhei,

Ik ben het hier niet mee eens en stel een Tegenplan (VWO-geschiedenis-examen-insider grapje haha ) op. Ik vind dat we deze ongelijke tweedeling moeten doortrekken in de gehele samenleving. Mensen die grappiger zijn dan anderen, dienen voortaan eerst een deel van hun gevatte opmerkingen te melden aan de humoristisch-gezien-minder-bedeelden, opdat ook zij grappig kunnen zijn. Ik vind dat hetzelfde moet gelden voor mensen die door het verachtelijke kapitalisme een gedeelte van hun communicatieve vaardigheden hebben zien slinken: mensen die iets zinnigs te melden hebben moeten een deel van hun gespreksstof afstaan aan de communicatieve-armen. Positief neven-effect hiervan is dat mensen die voorheen niks constructiefs te melden hadden eindelijk eens klare taal presenteren. Ik stel vooral voor deze ontwikkeling in het kader van de klassestrijd meteen op dit forum te installeren. In dezelfde trand stel ik voor om ook de gelijkheid van de mens geheel af te maken door de muscalair-rijkelijk-bedeelden een gedeelte van hun massa af te staan aan de iele medemensch, sterker nog, in diezelfde lijn stel ik voor om mooie mensen gedeeltes van hun mooiigheden af te staan aan de goblingetjes (god wat ben ik grappig )onder ons, opdat wij voortaan allen gelijk zijn. Damn, wat zou de wereld gelukkig zijn zonder die verderfelijkheden...

"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
  woensdag 26 juni 2002 @ 19:27:42 #69
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_4768020
quote:
Op woensdag 26 juni 2002 16:04 schreef Arma_Angelus het volgende:

[..]

nee het school voorbeeld van het kapitalisme... USA dat is lekker..

geniale argumentatie weer...


wie heeft het over kapitalisme.. ik iig niet, ik wil niet een door de markt geleid onderwijs! De overheid heeft in deze namelijk een zeer grote verantwoordelijkheid. Maar deze heeft grenzen. En de plannen van BfH gaan ver over die grenzen. Ze beinvloeden de individuele rechten van de Nederlanders op het maken van keuzes.. Als alles al vaststaat, dan hebben de ouders en kinderen weinig te kiezen!!
  woensdag 26 juni 2002 @ 19:29:14 #70
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_4768045
quote:
Op woensdag 26 juni 2002 15:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

haha


ik hoop dat je zelf ook wel begrijpt dat die poging "grappig" te zijn nergens op slaat.


overigens was het sterker geweest als je had gezegd, dat je van het hele systeem van cijfers geven afwilt! Immers je hebt het wel gehaald of niet.. niet net niet, net wel of ruim!
pi_4768105
[sorry dat ik alle andere reacties ff negeer]
quote:
Op dinsdag 25 juni 2002 13:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Dacht jij soms dat het onderwijs kostendekkend was...


Kijk, dat is nou een interessante stelling.

Ja, onderwijs is meer dan kostendekkend, sterker: alle welvaart die we hebben is te danken aan goed onderwijs.

Dat we dat niet direct in geld kunnen uitdrukken is een ander verhaal, maar goed onderwijs verdient zichzelf 10 x terug.

Misschien ff wachten tot een of andere professor dit ook kan doorrekenen (of kan rekenkamer dit)... Zijn vast wel voorbeelden van hoe onderwijs zich terugverdient in afrika enzo, zulke cijfers kun je ook extrapoleren naar nederlandse situate. iemand een linkje?

  woensdag 26 juni 2002 @ 19:41:51 #72
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_4768214
quote:
Op woensdag 26 juni 2002 19:33 schreef niego het volgende:
[sorry dat ik alle andere reacties ff negeer]
[..]

Kijk, dat is nou een interessante stelling.

Ja, onderwijs is meer dan kostendekkend, sterker: alle welvaart die we hebben is te danken aan goed onderwijs.

Dat we dat niet direct in geld kunnen uitdrukken is een ander verhaal, maar goed onderwijs verdient zichzelf 10 x terug.

Misschien ff wachten tot een of andere professor dit ook kan doorrekenen (of kan rekenkamer dit)... Zijn vast wel voorbeelden van hoe onderwijs zich terugverdient in afrika enzo, zulke cijfers kun je ook extrapoleren naar nederlandse situate. iemand een linkje?


Doorrekeken? zeker kan dat. Dan moet je de Arbeidsproductiviteit van geschoolden en niet-geschoolden weten enzo, maar zeker is dit makkelijk door te rekenen.
"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
pi_4768310
quote:
Op woensdag 26 juni 2002 19:41 schreef Kennyman het volgende:

[..]

Doorrekeken? zeker kan dat. Dan moet je de Arbeidsproductiviteit van geschoolden en niet-geschoolden weten enzo, maar zeker is dit makkelijk door te rekenen.


Dan zit er ook een bepaald optimum in: boven een bepaalde investering is het niet langer rendabel. Vraag is alleen: waar ligt dat punt, en ten tweede: waarom zou je niet verder scholen dan economisch rendabel?
Volgens mij is scholing in alle gevallen rendabel, omdat het bijdraagt aan onze algehele cultuur. En wetenschap is iets wat zich op lange termijn al helemaal niet laat doorrekenen (Ik zie een 16e eeywse econoom al ) . Oorlogen e.d. als gevolg van economie (elke oorlog draait maar om 1 ding namelijk: geld. Niet rassenconflict ofzo, dat 'symboliseert' de situatie alleen maar. Geld en welvaart, daar gaan oorlogen om) laten zich ook slecht voorspellen.

Dus, dat je het kunt doorrekenen ben ik met je eens, maar je kunt niet alle effecten voorspellen. Dus gemakkelijk zal het niet zijn.

Overigens: ik zou het erg graag een keer doorgerekend willen zien

[edit: typo]

  woensdag 26 juni 2002 @ 20:34:30 #74
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_4769008
Ik denk dat oorlogen eg wel kunnen bestaan om godsdienstige redenen eigenlijk, maar das een andere discussie.

En zeker is er een optimum: laat jij iemand die niet wil leren toch constant lessen volgen, als hij niet oplet?

En weet je, ik zal eens een poging wagen het door te rekenen, hoewel het wel errug lastig is om aan de juiste cijfertjes te komen. Misschien dat het CPB en CBS me echter kunnen helpen, heb ik ook weer wat (niet zo zweverigs voor Koekepan) te doen .

"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
pi_4783719
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 17:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
lang verhaal
Njet comrad Stalin!!!!

Waarom wil jij je wil zo opdringen aan anderen?
Als het aan jou ligt is NL binnen 10 jaar een fascistische staat.
Vrijheid? Wat is dat? (opa gaat dan een verhaaltje vertellen over vroeger)

Beetje eng figuur ben jij.

pi_4783833
quote:
Op donderdag 27 juni 2002 18:50 schreef extremeknul het volgende:

[..]

Njet comrad Stalin!!!!

Waarom wil jij je wil zo opdringen aan anderen?
Als het aan jou ligt is NL binnen 10 jaar een communistische staat.
Vrijheid? Wat is dat? (opa gaat dan een verhaaltje vertellen over vroeger)

Beetje eng figuur ben jij.


"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
  donderdag 27 juni 2002 @ 19:17:02 #77
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4784054
quote:
Op donderdag 27 juni 2002 18:50 schreef extremeknul het volgende:

[..]

Njet comrad Stalin!!!!

Waarom wil jij je wil zo opdringen aan anderen?
Als het aan jou ligt is NL binnen 10 jaar een fascistische staat.
Vrijheid? Wat is dat? (opa gaat dan een verhaaltje vertellen over vroeger)

Beetje eng figuur ben jij.


Ik denk niet aan een communistische staat, maar wel aan een socialistische staat waarin de overheid een aantal essentiële zaken veel beter onder controle houdt en waarin de mensen veel meer elkaars gelijke zijn en waarin de tweedeling geminimaliseerd wordt Exorbitante zelfverrijking en hebzucht moeten worden uitgebannen, het jezelf in dienst stellen van onze wereldsamenleving moet worden gepropageerd. Natuurlijk moet het bedrijven niet onmogelijk gemaakt worden winsten te maken, ons land moet een goed investeringsklimaat houden. Maar zaken die onontbeerlijk zijn voor een rechtvaardige en leefbare samenleving, zoals zorg, onderwijs, veiligheid, energievoorziening en openbaar vervoer dienen volledig in overheidshanden te zijn.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_4785266
quote:
Op donderdag 27 juni 2002 19:17 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Ik denk niet aan een communistische staat, maar wel aan een socialistische staat waarin de overheid een aantal essentiële zaken veel beter onder controle houdt en waarin de mensen veel meer elkaars gelijke zijn en waarin de tweedeling geminimaliseerd wordt Exorbitante zelfverrijking en hebzucht moeten worden uitgebannen, het jezelf in dienst stellen van onze wereldsamenleving moet worden gepropageerd.


Waarom?

Mensen zijn niet gelijk en willen dat ook niet zijn, anders was de samenleving wel (in grote mate) zoals jij hem wilt.

Mensen willen zelf kunnen kiezen en als zij daarmee de integriteit van anderen niet (teveel) mee schaden zie ik niet in waarom de staat moet gaan bepalen hoe de burgers moeten leven.

The freer the market the freer the people.

quote:
Natuurlijk moet het bedrijven niet onmogelijk gemaakt worden winsten te maken, ons land moet een goed investeringsklimaat houden.
Bedrijven willen alleen maar winst maken (tenzij non-profit). De rest intereseert ze niet. Als ze daar een rem op zet gaan ze wel in Belgie/Duitsland zitten die alles goedkoper kunnen produceren.
quote:
Maar zaken die onontbeerlijk zijn voor een rechtvaardige en leefbare samenleving, zoals zorg, onderwijs, veiligheid, energievoorziening en openbaar vervoer dienen volledig in overheidshanden te zijn.
Ik zie niet in waarom. Dat basis-onderdelen voor iedereen betaalbaar moeten zijn ben ik met je eens. Maar om mensen hun zelfbeschikkingsrecht en keuzevrijheid te ontnemen vind ik te belachelijk voor worden. Zelfs fascistisch imo.
pi_4786244
quote:
Op donderdag 27 juni 2002 19:17 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het jezelf in dienst stellen van onze wereldsamenleving moet worden gepropageerd.
En jij denkt dat je dat kunt verplichten??
pi_4787372
quote:
Op donderdag 27 juni 2002 19:17 schreef BloodhoundFromHell de gewoonlijke communistische onzin
Wedden dat in mijn systeem zelfs de allerarmsten het beter hebben dan bij jou?
"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
pi_4790798
volgens de armen in dat systeem? of de persoon die er van buiten naar kijkt?
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
  zondag 13 oktober 2002 @ 19:29:29 #82
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_6261717
Zoiets zou ik graag zien op de Nederlandse scholen:
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_6263358
quote:
Op zondag 13 oktober 2002 19:29 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Zoiets zou ik graag zien op de Nederlandse scholen:
[afbeelding]
Ja, ik ook, maar moet dat niet in B&H?

je snapt wel dat het steeds lastiger wordt je serieus te nemen he

"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 21:10:52 #84
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_6469379
Ook iets dat belangrijk is, is dat we af moeten van die leerfabrieken met 1000+ leerlingen, Kleine scholen van MAXIMAAL 500 leerlingen moeten gerealiseerd worden, inmiddels is wel duidelijk dat schaalvergroting tot een enorm gebrek aan controle op de individuele jongeren leidt. In een kleinere gemeenschap is meer sociale controle en zullen excessen zich niet kunnen ontplooien, zeker als het gepaard gaat met de maatregelen die ik eerder had voorgesteld.

Het budged voor onderwijs moet verdubbeld worden, dit kan best ten koste gaan van V&W ,al die nutteloze wegverbredingen mogen wat mij betreft van de baan, verdubbeling van de benzineprijs structureel. Het niet aanschaffen van die nutteloze JSF qua defensie en opschaling van de belastingtarieven. Maar ook onderwijs zelf kan flink bezuinigen, alle IT projecten kunnen bijvoorbeeld direct de prullenbak in, computers op scholen is pure geldverkwisting.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_6471212
Ik hoop niet dat jij ooit iets te zeggen krijgt bij de overheid, want als deze dingen worden ingevoerd dan wordt het echt tijd om te emigreren...
pi_6486489
Wahahaha! Dit meen je toch niet serieus he?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')