a: Het basisonderwijs moet beginnen met een opvoedkundige vorming van de kinderen. Hiertoe wil ik uniformen vanaf het basisonderwijs verplicht stellen. Tevens dienen buiten de normale lessen allerlei verplichte buitenschoolse activiteiten te worden georganiseerd en het moet duidelijk zijn voor de kinderen dat het normaal is dat je een gedeelte van je vrije tijd ter beschikking van de maatschappij stelt. Ik stel voor dat er een strengere discipline komt en een zeer intensieve begeleiding komt van alle kinderen.
b: Het niveau van de kinderen wordt bepaald aan bepaalde criteria, maar het middelbaar onderwijs moet ook zo georganiseerd worden dat kinderen met bepaalde talenten apart genomen worden en onder speciale begeleiding dat talent kunnen ontplooien. Ook op de middelbare scholen worden uniformen gedragen, heerst een strenge tucht en zullen behalve maatschappelijk werk ook kampen worden georganiseerd waar de kinderen onder barre omstandigheden allerlei praktische zaken wordt bijgebracht over de natuur, maar ook koken, slachten van dieren, plantkennis, bouwen van vlotten etc.. etc... Respect voor de natuur en overleven dienen centraal te staan. De discipline dient een militair karakter te hebben, dus met appél en taken. Dit zorgt voor veel discipline en respect voor elkaar. Het onderwijs dient breed te zijn en pakketten dienen te worden samengesteld aan de hand van de individuele talenten. Het spreken van meerdere talen (engels, arabisch, frans, duits en spaans) dient echter voor iedere leerling verplicht te zijn. Een bepaald basisniveau is voor iedereen haalbaar.
c:Universitair niveau dient zo te worden georganiseerd dat iedereen de kans heeft zijn talenten maximaal te ontplooien, dit dient te worden bewerkstelligd door het bouwen van studentenflats in alle studentensteden in overheidsbeheer. Studenten dienen zich verplicht hier te huisvesten. Bij colleges dient wederom een strenge discipline te heersen. Iedere jongere, studerend of niet dient zijn leven 1 jaar ter beschikking te stellen aan de maatschappij. Dit kan militair, maar ook in de zorg, vluchtelingenwerk.. Alleen daar wordt men ingezet waar het echt nodig is, dus niet iemand een jaar lang uit zijn neus laten vreten in het leger. Hierover dient een rapport te worden opgemaakt dat meeweegt in het latere leven van de persoon. Bij desinteresse of onwil dient men deze plicht uit in een strafkamp. Bij crimineel gedrag dienen jeugdige delinquenten in een heropvoedingsschool te worden gezet waar onder zeer strenge tucht en discipline intern de studie wordt voortgezet.
Behalve een graad voor de studie ,dient er ook een graad te zijn voor mensen die zich extra inzetten voor het landsbelang, je kan denken aan een soort ranking die men kan opbouwen.
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 17:35 schreef Lucille het volgende:
Ik mis de opvoedingskampen van de ouders en werkkampen voor de criminelen.
Het zijn geen slechte ideeen,.. maar in Nederland heeft de ouder nog altijd de keus om zijn/haar kind op welke school dan ook de deponeren.
Dan zoeken ze wel iets waar het niet zo zal zijn,.. lijkt mij!
quote:Wie het moet gaan regelen is duidelijk, de overheid. De tucht en discipline, almede de verplichte uniformen kan al direct mee worden begonnen, ook de buitenschoolse activiteiten is niet veel geld voor nodig, hierbij kan de expertise van het leger worden gebruikt. De studentengebouwen kunnen in een paar jaar klaar zijn en vanaf dan kunnen studenten daar verplicht gaan wonen. De rest zal iets langer tijd nodig hebben, maar stapje voor stapje moet het kunnen het onderwijs naar mijn model in 5 á 10 jaar helemaal op de rails te hebben.
Op vrijdag 21 juni 2002 17:45 schreef Peewee het volgende:
En heb jij ook gedacht aan wie het allemaal moet gaan regelen? En hoe lang het gaat duren voordat er enig gevolg te merken is?Het zijn geen slechte ideeen,.. maar in Nederland heeft de ouder nog altijd de keus om zijn/haar kind op welke school dan ook de deponeren.
Dan zoeken ze wel iets waar het niet zo zal zijn,.. lijkt mij!
Alle scholen moeten hetzelfde zijn in opzet en niveau. De keus van de school moet weggehaald worden bij de ouders en bij de overheid komen te liggen. Zo kan ook een ideale spreiding van ras, geloof en geslacht worden bewerkstelligd. Tevens vind ik dat subjectief(buitengewoon) godsdienstonderwijs moet worden verboden en daarvoor in de plaats een algemeen informatief godsdienstonderwijs moet komen zodat de kinderen zelf op basis van objectieve informatie van de scholen hun keuze kunnen maken.
Vooral de ideëen dat kinderen zich moeten inzetten voor de maatschappij en respect moeten hebben voor de natuur en andere bevolkingsgroepen dienen vanaf zeer jonge leeftijd de rode draad te zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 21-06-2002 18:03]
quote:Hier kan Stalin nog een puntje aan zuigen!!
Op vrijdag 21 juni 2002 17:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik had al wat ideëen in dat andere topic gepost, maar dat was eigenlijk niet geheel on-topic. Ik heb ook een aantal ideëen voor het onderwijs wat een enorme kwaliteitsimpuls zal geven.a: Het basisonderwijs moet beginnen met een opvoedkundige vorming van de kinderen. Hiertoe wil ik uniformen vanaf het basisonderwijs verplicht stellen. Tevens dienen buiten de normale lessen allerlei verplichte buitenschoolse activiteiten te worden georganiseerd en het moet duidelijk zijn voor de kinderen dat het normaal is dat je een gedeelte van je vrije tijd ter beschikking van de maatschappij stelt. Ik stel voor dat er een strengere discipline komt en een zeer intensieve begeleiding komt van alle kinderen.
blablabla
quote:Bah, kom liever met wat argumenten of alternatieven dan met die onzinnige Stalin vergelijking aan te komen.
Op vrijdag 21 juni 2002 18:46 schreef wimpie-bosboom het volgende:[..]
Hier kan Stalin nog een puntje aan zuigen!!
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 17:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Tucht.
Volgens mij zit je óf te stangen en de huidige pedagogiek op de hak te nemen, óf ben je ineens erg extreem geworden. Bij het lezen van het openingsstukje krijg ik ieg onwillekeurig allemaal associaties met iemand die ook erg 'progressieve' ideeën had over hoe je de jeugd moet opvoeden... Iets met strenge tucht en indoctrinatie.
Vrijheid, blijheid. Laten we alsjeblieft de scholen gewoon 'gezellig' houden zodat kinderen er tenminste graag heenwillen, en meer leren over de wereld en de maatschappij dan alleen maar feitjes.
quote:Dat die vrijheid blijheid niet werkt dat is duidelijk gezien de prestaties van de huidige scholieren/studenten in vergelijking met het buitenland. België heeft veel strengere scholen en de leerlingen doen het navvenant beter. Natuurlijk moet er meer geleerd worden dan feitjes, maar zonder discipline kom je er nooit, dat het niveau triest is bleek laatst nog in een radioprogramma toen VWO leerlingen de meest simpele vraagstukken niet konden oplossen.
Op zaterdag 22 juni 2002 12:36 schreef niego het volgende:[..]
* Iedereen kan zijn kind naar een internaat doen, ook in nederland bestaan die.
* Internaten voor alle scholieren en studenten zouden onbetaalbaar worden.
* Schoolkostuums zijn totaal uit de tijd. Overigens, wat moeten de leraren dan dragen, iets met sterretjes en streepjes op de schouder?Volgens mij zit je óf te stangen en de huidige pedagogiek op de hak te nemen, óf ben je ineens erg extreem geworden. Bij het lezen van het openingsstukje krijg ik ieg onwillekeurig allemaal associaties met iemand die ook erg 'progressieve' ideeën had over hoe je de jeugd moet opvoeden... Iets met strenge tucht en indoctrinatie.
Vrijheid, blijheid. Laten we alsjeblieft de scholen gewoon 'gezellig' houden zodat kinderen er tenminste graag heenwillen, en meer leren over de wereld en de maatschappij dan alleen maar feitjes.
Uniformen zijn ABSOLUUT NIET uit de tijd, het heeft een paar zeer grote voordelen, namelijk Gelijkheid van iedereen (arm, rijk, afkomst) en herkenbaarheid. Een appél voor elke les en kledingvoorschriften zijn secondaire zaken die de schoolprestaties absoluut ten goede komen.
Ik had het over huisvesting voor studenten, niet over internaten voor scholieren. Dit als oplossing voor de huidige problematiek in de studentenhuisvesting. Momenteel vragen louche en criminele huizbazen woekerprijzen voor een paar vierkante meter in Amsterdam. Dit kun je voorkomen door van overheidswege studentenhuisvesting te bouwen waar iedere student recht heeft op riante huisvesting tegen een vaste vergoeding.
De kampen voor lagere en middelbare scholieren dienen voor groepsvorming en praktijkervaring in overleven en voor werken in groepsverband.
quote:Voor wat jij wilt kun je beter de dienstplicht weer invoeren. Hebben ze na school tenminste meteen weer wat te doen.
Op zaterdag 22 juni 2002 13:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
Dat die vrijheid blijheid niet werkt dat is duidelijk gezien de prestaties van de huidige scholieren/studenten in vergelijking met het buitenland. België heeft veel strengere scholen en de leerlingen doen het navvenant beter. Natuurlijk moet er meer geleerd worden dan feitjes, maar zonder discipline kom je er nooit, dat het niveau triest is bleek laatst nog in een radioprogramma toen VWO leerlingen de meest simpele vraagstukken niet konden oplossen.
Uniformen zijn ABSOLUUT NIET uit de tijd, het heeft een paar zeer grote voordelen, namelijk Gelijkheid van iedereen (arm, rijk, afkomst) en herkenbaarheid. Een appél voor elke les en kledingvoorschriften zijn secondaire zaken die de schoolprestaties absoluut ten goede komen.
Ik had het over huisvesting voor studenten, niet over internaten voor scholieren. Dit als oplossing voor de huidige problematiek in de studentenhuisvesting. Momenteel vragen louche en criminele huizbazen woekerprijzen voor een paar vierkante meter in Amsterdam. Dit kun je voorkomen door van overheidswege studentenhuisvesting te bouwen waar iedere student recht heeft op riante huisvesting tegen een vaste vergoeding.
De kampen voor lagere en middelbare scholieren dienen voor groepsvorming en praktijkervaring in overleven en voor werken in groepsverband.
Ik voel echt, maar dan ook echt, helemaal niets voor het idee om leerlingen weer als kuddeschaapjes te gaan behandelen. Sterker, van jouw openingstopic krijg ik ronduit de kriebels.
Overigens uit hetzelfde onderzoek tussen belgische en nederlandse scholieren bleek ook dat nederlandse kinderen veel inventiever zijn in het vinden van oplossingen. Dat is een leerdoel wat moeilijk te meten is, en m.i. minstens net zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan feitenkennis.
Verder vind ik juist dat scholen meer zouden moeten differentieren, ipv van alles maar eenheidsworst te maken. Alsof 'one size fits all' werkt voor leerlingen.
Het alleen eruitvissen van de beste leerlingen en die extra begeleiding geven vind ik ook niet eerlijk, iedereen heeft recht op veel individuele begeleiding op school.
Voor vernieuwing is best wat te zeggen, maar absoluut niet op de manier die jij suggereert. Motivatie werkt beter dan tucht.
En ja, ik kan hier slechts tegenin brengen dat die kids er niet errug blij mee zijn. Leuk dan, zoveel jaar van je leven gewoon trauma's oplopen van die discpline. Nuttig worden ze dan.
Nu verzanden veel talenten vaak in de chaos en verleidingen van de puberteit en bovendien verkeerde keuzes. Echt enorm veel talent gaat in Nederland verloren momenteel en dat is jammer. Met mijn schoolsysteem kunnen al vroeg talenten, met name in de buitenschoolse activiteiten, gesignaleerd worden, waarna er extra aandacht aan besteed kan worden om ze tot ontplooiing te brengen.
quote:Bron? Onderzoek? Bewijs?
Op zaterdag 22 juni 2002 13:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Natuurlijk is motivatie het doel. Ik ben ervan overtuigd dat ...
Nederigheid motiveert...
Interessant, vertel er eens meer over. Maar eerst jouw even een mooie trui met lange witte mouwen aandoen he?
quote:jij wordt dan de eerste die we naar zo'n school toesturen.
Op zondag 23 juni 2002 07:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Wat een rare reacties, dit plan van mij is weldegelijk doordacht. Het is nu toch een slap zootje op de scholen en dat er wat moet veranderen is voor iedereen evident. Eerst moet er een basis zijn van werkdiscipline en daarna pas kan vanzelf meer vrijheid komen, dan hebben de kinderen namelijk geleerd wat verantwoording is en kunnen ze ermee omgaan.
quote:Ik had het graag gewild, dit is alleen maar beter voor kinderen, kinderen die dergelijk onderwijs hebben gehad zijn er doorgaans lyrisch over in hun latere leven. Het percentage kinderen dat uit de talenten haalt wat erin zit zal spectaculair stijgen. Bovendien zal het jeugdwerk en buitenschoolse activiteiten leiden tot een zeer grote handigheid en een zeer brede kennis van allerhande praktische zaken. De kinderen zullen ook veel gezonder zijn, doordat sport een zeer prominente plaats in zal nemen in het programma. Koken zullen de leerlingen zelf moeten doen in de kampen, waardoor ook een geonde voeding en verstand van de kookkunst is gewaarborgd. Bovendien zal er een veel hechtere band zijn van kinderen van verschillende afkomst, de kliekjesvorming zal veel minder voorkomen, iedereen is één immers.
Op zondag 23 juni 2002 09:38 schreef niego het volgende:[..]
jij wordt dan de eerste die we naar zo'n school toesturen.
Als kinderen het niet waarderen en er jarenlang een hekel aan hebben komt ze dat echt niet ten goede.
Het is toch een grapje?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |