abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 mei 2011 @ 08:49:49 #1
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_97326263
quote:
DEN HAAG - De fiscale voordelen bij de aanschaf en het gebruik van zuinige auto's zullen hoogstwaarschijnlijk verdwijnen.
© ANP

Het kabinet bespreekt volgende week een voorstel hiervoor van staatssecretaris Frans Weekers (Financiën).

Ingewijden hebben berichtgeving daarover woensdagavond van RTL/Nieuws bevestigd. Nu betaalt een bestuurder van een zuinige auto geen aanschafbelasting en minder wegenbelasting dan gebruikelijk.

Met de fiscale voordelen wilde de overheid het aantal zuinige auto's op de weg flink vergroten.

Te duur

Dat loopt zo goed, dat de regeling te duur wordt voor de overheid. Vanaf 2013 verdwijnt de vrijstelling voor de aanschafbelasting. Een jaar later geldt dat ook voor het voordeel bij de wegenbelasting.

Voor zeer schone auto's, zoals een elektrische die minder dan 50 milligram CO2 uitstoot, blijft een vrijstelling van wegenbelasting.

Milieudefensie

Een woordvoerder van Milieudefensie noemde het voorstel van Weekers woensdagavond in een reactie bizar. Volgens hem was het fiscale voordeel voor schone auto's nog de enige ''succesformule'' die over was om de CO2-uitstoot te verlagen.

Hij wijst op het niet doorgaan van de kilometerheffing, de aanleg van meer asfalt en bezuinigingen op openbaar vervoer.

''Dit is geen geloofwaardig beleid meer.'' Met een hogere belasting op vieze auto's, zouden volgens Milieudefensie de voordelen voor schonere voertuigen betaald kunnen worden.

Bovag

Bovag, de brancheorganisatie van autohandelaren, wil pas reageren als Weekers zijn volledige plan naar buiten brengt.

Al noemde een woordvoerder de informatie die woensdag naar buiten sijpelde onwaarschijnlijk: ''Wij hebben geen enkele aanwijzing dat de fiscale voordelen volledig worden geschrapt.''
bron

Wat vinden jullie van dit nieuwsbericht? ik vind het niet meer dan terecht dat in elk geval de wegenbelasting weer ingevoerd wordt voor dit soort auto's. Als je op de wegen ziet hoeveel van dit soort auto's er rondrijden dan kan je wel spreken van een flink succes van de subsidies, maar die auto's betalen allemaal géén wegenbelasting.
Het probleem is natuurlijk dat dat bedrag door de overige weggebruikers betaald moet worden, ook door mensen zoals ik.

Ik rij bv zelf niet veel kilometers per jaar (rond de 6.000km per jaar) en mijn auto kost me 42 euro per maand terwijl ik nauwelijks gebruik maak van het wegennet. De buurman met een prius die 30.000km per jaar rijdt (bij wijze van spreke) betaalt niks. dat is natuurlijk zo krom als een hoepel.

Wel krom voor mensen die een diesel hebben gekocht, die betalen straks de hoofdprijs, ook al rijden ze weinig km's (wat nu wel uitkan omdat de wegenbelasting er niet is maar straks absoluut niet meer)

Over het BPM verhaal ben ik zelf nog niet uit, aan de ene kant vind ik gelijke monniken gelijke kappen, aan de andere kant vind ik de BPM op zich al een gedrocht wat moet verdwijnen. Het stimuleert de aanschaf van nieuwere auto's niet echt met een dergelijke belasting.

Gevolg is dat mensen in oudere auto's blijven rijden. Nu de BPM op kleine auto's er niet is overweeg ik voor het eerst in mijn leven ook om een keer een nieuw autootje te kopen maar als straks door de BPM een dergelijke auto weer 3-4000 euro duurder wordt dan koop ik liever weer 2e hands.

Overigens is de opmerking van milieudefensie natuurlijk tenenkrommend. Nóg meer belasting betalen op vervuilende auto's zodat subsidies in stand gehouden kunnen worden 8)7 Misschien snap milieudefensie het nog niet helemaal maar als iedereen straks in een milieuvriendelijke auto rijdt komt er niks meer binnen.

Discuss!
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_97326326
Zat eraan te komen.
  donderdag 26 mei 2011 @ 08:54:44 #3
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_97326348
Ik vind dat de nu "belastingvrije kentekens" zo moeten blijven.
Net zo als die van oldtimers.
Er komen geen nieuwe belastingvrije oldtimers meer bij, maar de gene die al belastingvrij rijden blijven dit.

Anders wordt je idd. genaaid waar je bij staat, en had je misschien wel een lichtere/goedkopere auto gekocht de afgelopen paar jaar.
  donderdag 26 mei 2011 @ 08:58:08 #4
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_97326410
Laten we dan de MRB-vrije status van al die oldtimers dan maar ook schrappen. aan de ene kant proberen we om mensen te stimuleren om 'groen' te gaan rijden, maar aan de andere kant laten we al die stinkende en gare Mercedessen massaal over de grens toegelaten worden die verschrikkelijk milieuvervuilend zijn.

Lijkt me dan wel zo eerlijk
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:01:49 #5
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_97326464
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 08:58 schreef Gunner het volgende:
Laten we dan de MRB-vrije status van al die oldtimers dan maar ook schrappen. aan de ene kant proberen we om mensen te stimuleren om 'groen' te gaan rijden, maar aan de andere kant laten we al die stinkende en gare Mercedessen massaal over de grens toegelaten worden die verschrikkelijk milieuvervuilend zijn.

Lijkt me dan wel zo eerlijk
Vind ik totaal niet te vergelijken. Of je nou een gloednieuwe prius pakt waar 20-30.000km per jaar mee wordt gereden of een oldtimer uit 1950 waar misschien 2.000 km per jaar mee wordt gereden. Maakt nogal verschil. Bovendien is de oldtimer regeling al aangepast dat het alleen gaat om auto's tot 1985. Mij maak je niet wijs dat je met een auto van meer dan 26 jaar oud nog vrolijk heel veel km's gaat maken elk jaar.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:02:43 #6
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_97326488
Tja, ik ergerde me er vooral aan dat je of wel wegenbelasting moet betalen, of helemaal niks, doe dan gewoon per gram CO2 een X aantal euro's.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:07:53 #7
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_97326566
Wel lullig voor de mensen die een zuinige schone nieuwe diesel hebben gekocht met het idee dat deze wegenbelastingvrij zou zijn .
Die mogen nu 100 euro per maand extra dokken.

Het was te verwachten, als het de overheid teveel geld kost schaffen ze de maatregel af.
Ze hadden ook vanaf het begin de maatregel zo kunnen invoeren dat je bijvoorbeeld de eerste 3 jaar geen MRB hoeft te betalen.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:09:30 #8
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_97326599
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:01 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Vind ik totaal niet te vergelijken. Of je nou een gloednieuwe prius pakt waar 20-30.000km per jaar mee wordt gereden of een oldtimer uit 1950 waar misschien 2.000 km per jaar mee wordt gereden. Maakt nogal verschil. Bovendien is de oldtimer regeling al aangepast dat het alleen gaat om auto's tot 1985. Mij maak je niet wijs dat je met een auto van meer dan 26 jaar oud nog vrolijk heel veel km's gaat maken elk jaar.
Ik ken mensen die woon-werk zo'n 50-60 km per dag rijden in een Mercedes W123.
Maar dat zijn inderdaad uitzonderingen

[ Bericht 0% gewijzigd door DiRadical op 26-05-2011 09:10:39 (zit nit te kijken, was een W123, geen W124) ]
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:09:38 #9
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_97326607
Wat ik mis in dit verhaal is de bijtelling voor lease, hoe zit het daar mee?
Humans dont deserve to live...
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:10:04 #10
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_97326615
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:02 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Tja, ik ergerde me er vooral aan dat je of wel wegenbelasting moet betalen, of helemaal niks, doe dan gewoon per gram CO2 een X aantal euro's.
Maal gemaakte kilometers.
Toch weer een beetje het idee van de kmheffing. Het idee daarachter was niet slecht, alleen de uitvoering stond mij onwijs tegen met van die kastjes in de auto :r
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:12:43 #11
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_97326649
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:10 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Maal gemaakte kilometers.
Toch weer een beetje het idee van de kmheffing. Het idee daarachter was niet slecht, alleen de uitvoering stond mij onwijs tegen met van die kastjes in de auto :r
Dat stop je toch in de brandstofaccijns.
Zorg dan dat vervuilende auto's meer moeten betalen. Of kies voor het Duitse systeem zodat je bepaalde steden niet meer in mag met een Diesel van voor 2006
pi_97326680
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:09 schreef L3IPO het volgende:
Wat ik mis in dit verhaal is de bijtelling voor lease, hoe zit het daar mee?
quote:
Na de onrust die onlangs weer ontstond bevestigde hij in ieder geval opnieuw dat de MRB-vrijstelling volgens de huidige regels en CO2-grenzen blijft bestaan tot 2013. "Niet alleen voor mensen die al zo’n auto gekocht hebben", aldus de Staatssecretaris, "maar ook voor mensen die er nog één gaan kopen. Dat staat overigens ook gewoon in het belastingplan, dus de twijfel in de sector begrijp ik niet zo goed. Maar ik herbevestig dus nog eens die toezegging van mijn voorganger."

Hij wilde die toezegging niet doen voor de huidige regels voor de bijtelling en de BPM, dus hoe die er in 2012 uitzien is nog niet zeker. Wel staat vast dat mensen die een nu zuinige lease-auto krijgen, zijn verzekerd van lage bijtelling gedurende die looptijd. Het moment van kentekening is bepalend.
http://www.nu.nl/auto/251(...)oe-onacceptabel.html
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:17:54 #13
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_97326756
quote:
Ok gunstig, hopelijk kan ik mijn Ibiza ST Ecomotive snel bestellen :D
Humans dont deserve to live...
pi_97326851
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:17 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Ok gunstig, hopelijk kan ik mijn Ibiza ST Ecomotive snel bestellen :D
Als je goed leest staat er niet dat de bijtelling op de huidige 14% blijft :) Hij blijft laag, maar er staat niet hoe laag.
pi_97326909
Dus als ik het goed begrijp uit de TT is geen belasting betalen een vorm van subsidie.
Vreemde redenering.
Geen belasting betalen = geen belasting betalen.
Subsidie = geld krijgen.
Ik kan je vertellen dat ik geen geld van de overheid voor mijn auto heb gekregen.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:35:46 #16
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_97327226
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:23 schreef huhggh het volgende:
Dus als ik het goed begrijp uit de TT is geen belasting betalen een vorm van subsidie.
Vreemde redenering.
Subsidie = geld krijgen.
Ik kan je vertellen dat ik geen geld van de overheid voor mijn auto heb gekregen.
Het maakt voor de staatskas geen reet uit wat het instrument is waarmee de subsidie wordt gegeven: de Belastingdienst of een directe subsidie door Agentschap NL. Het maakt ook niet uit of je het terugkrijgt van de belasting of met een overschrijving op je rekening. Er is ook geen verschil in de sturing, want daar gaat het met zo'n subsidie om: het gedrag van burgers beïnvloeden. (In dit geval om de auto-industrie te helpen met een kadootje.)

Dan kun je semantisch ouwehoeren nét alsof zo'n regeling de burger geen geld kost, alsof je niet wordt beïnvloed en alsof je geen voordeel hebt gekregen, maar dat is natuurlijk ver van de waarheid.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:40:41 #17
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_97327364
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:23 schreef huhggh het volgende:
Vreemde redenering.
Subsidie = geld krijgen.
Inkomstenbelasting onder de 100% is ook subsidie, dat begrijp je toch wel.
pi_97327402
Typisch rechtse maatregel.
Het moet, we moeten immers betalen voor de stakende Grieken.

Maar, naar mijn idee hadden ze beter andere bronnen kunnen gebruiken zoas de HRA
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:55:09 #19
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_97327799
Baal je dan even, met van die zware accu's in je auto! :P

Maar wat er hier ook gezegd word; Belastingvrije kentekens behouden en voor nieuwe auto's andere regels. Je moet niet mensen beloven 'belastingvrij' te kunnen rijden om daarna alsnog een belasting in te voeren. Dat kan je niet maken!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:07:03 #20
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_97328156
quote:
14s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:55 schreef SicSicSics het volgende:

Maar wat er hier ook gezegd word; Belastingvrije kentekens behouden en voor nieuwe auto's andere regels. Je moet niet mensen beloven 'belastingvrij' te kunnen rijden om daarna alsnog een belasting in te voeren. Dat kan je niet maken!
Tja, als je dit niet zag aankomen ben je volgens mij te zwakzinnig om je rijbewijs te halen.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:07:21 #21
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_97328169
:')
De enige regelgeving die een groot succes is schaffen ze af. Moet je kijken hoeveel zuinige auto's er op de Nederlandse weg rijden.

Ik ben benieuwt wat er met de bijtelling gebeurt. Als daat het voordeel voor auto's met een lage uitstoot ook afgeschaft word dan ruil ik de hybride in voor een co2 bommetje. 170PK diesel ofzo :)

De mensen die net een A-label diesel hebben aangeschaft zullen zich wel goed genaait voelen :D

Jammer dat dit kabinet wederom laat zijn geen duurzame economie wil stimuleren waar mensen geprikkeld worden om duurzame goederen aan te schaffen.

Waarom doopt men de wegenbelasting niet om tot Co2 tax?
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:09:53 #22
116015 SicSicSics
pi_97328248
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:07 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Tja, als je dit niet zag aankomen ben je volgens mij te zwakzinnig om je rijbewijs te halen.
Een overheid hoort betrouwbaar te zijn. Dat ze de BPM en wegenbelasting op nieuwe auto's weer terugzetten (alleen de BPM zou al goed zijn voor 700 miljoen!) dat kan ik begrijpen. Dat ze belastingvrij nu opeens belast maken dat is net zo fout als de bonus van een bankier achteraf 100% gaan belasten.

Of jou een aanslag sturen omdat je ipv. 32% die je altijd hebt betaald vanaf 1999 toch 42% moet betalen.

Dat kan niet.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:10:26 #23
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_97328261
quote:
14s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:55 schreef SicSicSics het volgende:

Als je een aankoop basseerd op belasting maatregelen en er blind vannuit gaat dat het belastingvoordeel blijft ben je verschrikkelijk naief.

De overheid is een ongelooflijk onbetrouwbare zakenpartner. Je kan beter zaken doen met de maffia, die hebben nog een erecode.
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:13:44 #24
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_97328364
quote:
*O*
Kan ik medio volgend jaar toch nog de Lexus CT200 :9~ bestellen met alle voordelen.

Misschien dat ik tegen het einde van 2012 nog wel een Aygo bestel voor mijn vriendin. Die kan je vervolgens lekker twee jaar rijden en tegen het aankoop bedrag verkopen >:)
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:14:37 #25
116015 SicSicSics
pi_97328401
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:10 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je een aankoop basseerd op belasting maatregelen en er blind vannuit gaat dat het belastingvoordeel blijft ben je verschrikkelijk naief.
Dus dat ik een huis gekocht heb is dom? Ik ben (niet geheel, maar het zou pijn doen als het wegvalt.) afhankelijk van de HRA. Van mij mogen ze hem afschaffen, maar dan wel voor nieuwe contracten en de lopende uitdienen graag.

quote:
De overheid is een ongelooflijk onbetrouwbare zakenpartner. Je kan beter zaken doen met de maffia, die hebben nog een erecode.
Daar lijkt het soms wel op, maar volgens mij is dit schromelijk overdreven! :P
Fine, fuck you then!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')