Als je single bent, hou er rekening mee dat je ongeveer de helft netto in handen gaat krijgen van je bruto, na aftrek van belastingen en premies, en dat een ziektenkosten verzekering in Duitsland veel duurder is dan in Nederland, je zit zo aan de 400-500 euro in de maand afhankelijk van je inkomen natuurlijkquote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:23 schreef 8baan het volgende:
Vriendjes / vriendinnetjes
wat zouden de gevolgen zijn om als NL'er te gaan werken in die Heimatqua sociale premies en dergelijke?
Enkele vragen:
- zorgverzekering afsluiten in DL?
- bruto/netto verhouding, wordt er meer premie ingehouden?
- pensioen premies? Wie houdt wat in?
Suggesties/ervaringen/tips meer dan welkom!
Ja, maar je kan het natuurlijk ook zien als een investering, ik bedoel als je een paar jaar bij Porsche of Bosch hebt gewerkt kan je overal binnenlopen. Hou er echter rekening mee dat een HBO werktuigbouw in Duitsland echt wat kan, die lat ligt erg hoog. Verder zijn lokale belastingen vrijwel niet excistent, auto's stukken goedkoper, huizen betaalbaar...quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:26 schreef 8baan het volgende:
Ik ben wtb'er hts en wat dat betreft is DL redelijk interessant qua werkaanbod door de 'Fachkraftmaengel'
Op zich natuurlijk wel interessant, maar dan moet er wel een behoorlijk salaris tegenover staan gezien het grote verschil tussen bruto/netto
Netto de helf van bruto valt me trouwens enorm tegenbummer
Heb je dan ook al je sociale lasten betaald?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:03 schreef Felagund het volgende:
Ik houd waarschijnlijk iets meer dan 63% van mijn loon brutoloon over, dat valt dan nog wel mee t.o.v. Nederland, omdat daar de kosten van de ziektenkostenverzekering al vanaf zijn. Maar ik ben dan ook maar nog een beginnend promovendus, dus dat zal wel meer worden. De kosten van de ziektenkostenverzekering vielen mij ook tegen toen ik het eerst zag.
Ja, heb verschillende bedrijven opgezet in Duitsland.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:55 schreef 8baan het volgende:
Ik woon bijna op de grens met veel interessante bedrijven net over de grens. DL is toch echt een techniek land, dat merk je gewoon aan het aantal openstaande vacatures
De formele bedrijfscultuur is trouwens wel![]()
Hoezo begin je daar zo over(hoge eisen aan HBO WTB)? Heb je dit zelf meegemaakt ofzo?
Volgens mij wel, dat is toch Arbeitslosenversicherung, Pflegeversicherung e.d? Dat is er in ieder geval al wel vanaf.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je dan ook al je sociale lasten betaald?
Nee, wij hebben geen geloof opgegeven. Dat helptquote:Op zaterdag 25 juni 2011 17:54 schreef 8baan het volgende:
Nog eentje:
Kirchensteuer, betalen jullie deze
Nope. Als je niet gelovig bent betaal je dat niet.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 17:54 schreef 8baan het volgende:
Nog eentje:
Kirchensteuer, betalen jullie deze
Geen idee. Ik ben nooit bij een kerk geweest en heb dat dus ook opgegeven toen ik me hier ging melden.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 18:38 schreef 8baan het volgende:
moet je je dan niet actief laten bekeren tot heiden bij de nederlandse gemeente?
Ik heb 30% belasting betaald. Ik houd hier niet meer over dan in Nederland, als ik dit loon in Nederland zou krijgen zou ik ongeveer 150 euro meer netto overhouden.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:03 schreef Felagund het volgende:
Ik houd waarschijnlijk iets meer dan 63% van mijn loon brutoloon over, dat valt dan nog wel mee t.o.v. Nederland, omdat daar de kosten van de ziektenkostenverzekering al vanaf zijn. Maar ik ben dan ook maar nog een beginnend promovendus, dus dat zal wel meer worden. De kosten van de ziektenkostenverzekering vielen mij ook tegen toen ik het eerst zag.
ok, dankjequote:Op zaterdag 25 juni 2011 19:10 schreef qltel het volgende:
[..]
Geen idee. Ik ben nooit bij een kerk geweest en heb dat dus ook opgegeven toen ik me hier ging melden.
Niet helemaal. Je bouwt AOW op wanneer je woont OF werkt in NL.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:13 schreef 8baan het volgende:
AOW wordt enkel in mindering gebracht indien niet meer woonachtig in NL, toch?
groet
Ik heb geen idee hoe het sociale stelsel van Duitsland werkt om eerlijk te zijn. Ik heb mijn oudedagvoorziening ook zelf geregeld. Dus naast AOW en pensioen, ontvang ik ook mijn lijfrentepolis.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:56 schreef Felagund het volgende:
Als je woont en werkt in Duitsland kun je toch wel later pensioen in Duitsland opvragen, ook als je dan weer in Nederland woont?
Als je werkt in Duitsland ben je aangemeld bij de Rente en krijg je 70% van je gemiddeldeld verdiende loon. Opzich een aardige dealquote:Op zondag 26 juni 2011 12:56 schreef Felagund het volgende:
Als je woont en werkt in Duitsland kun je toch wel later pensioen in Duitsland opvragen, ook als je dan weer in Nederland woont?
Dat is dus vergelijkbaar met Nederland. Maar ik lees net dat je hiervoor minimaal 5 jaar in Duitsland moet hebben gewerkt om hiervoor in aanmerking te komen. Ergens anders lees ik dat de wachttijd 12 maanden is. Weet iemand wat klopt?quote:Op zondag 26 juni 2011 13:30 schreef Hiya het volgende:
[..]
Als je werkt in Duitsland ben je aangemeld bij de Rente en krijg je 70% van je gemiddeldeld verdiende loon. Opzich een aardige deal
Bron: Bureau Duitse zaken.quote:Als u een aanvraag indient, kijkt Duitsland ook of u in andere lidstaten van de EU verzekerd bent geweest. Deze periodes tellen ook mee voor de wachttijd.
bankrekening... die heb ik al, staat alleen nog op mijn nl adres. ff omzettenquote:Op donderdag 30 juni 2011 18:37 schreef Gala6183 het volgende:
Hmm het enige dat ik gedaan heb toen ik hier kwam wonen is me aanmelden bij de gemeente en een bankrekening openen. Verder ging alles vanzelf. Geloof ik
Nederlandse bankrening aanhouden is sowieso aan te raden, aangezien je met een Nederlandse bankpas zonder extra kosten bij elke willekeurige bank in Duitsland (of elders in de EU) kan pinnen. Een Duitse bankrekening heb ik ook alleen maar voor automatische incasso's en om af en toe aankopen te doen op internet.quote:Op donderdag 30 juni 2011 22:19 schreef gateway het volgende:
[..]
bankrekening... die heb ik al, staat alleen nog op mijn nl adres. ff omzettende nederlandse rekening bij de Rabo hou ik gewoon aan
daar had ik hem ook al voorquote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:25 schreef Waldheini het volgende:
[..]
Nederlandse bankrening aanhouden is sowieso aan te raden, aangezien je met een Nederlandse bankpas zonder extra kosten bij elke willekeurige bank in Duitsland (of elders in de EU) kan pinnen. Een Duitse bankrekening heb ik ook alleen maar voor automatische incasso's en om af en toe aankopen te doen op internet.
nu nog geld om erop te zettenquote:Op vrijdag 1 juli 2011 22:55 schreef Gala6183 het volgende:
Ja en het is ook wel handig om in NL een spaarrekening te hebben/houden want hier krijg je nauwelijks rente.
Wanneer je maandelijks 500 op de rekening van de Sparkasse stort, ontvang je aan het einde van het jaar alle kosten terug.quote:Op zondag 3 juli 2011 12:17 schreef aegir_de_viking het volgende:
Ik heb mn rekening bij de sparkasse afgelopen week opgezegd. Ik vind de kosten veel te hoog, je betaald werkelijk voor alles.
Heb nu een rekening bij Comdirect geopend, schijnt goed uit de beoordelingen te komen en zover ik kon zien geen of nauwelijks kosten. Heeft hier iemand ervaring met Comdirect?
Daarnaast heb ik natuurlijk ook gewoon een rabo rekening.
Geldt dit ook voor loon, of moet je het echt zelf storten? Dit zou wel ideaal zijn.quote:Op zondag 3 juli 2011 16:45 schreef nikky het volgende:
[..]
Wanneer je maandelijks 500 op de rekening van de Sparkasse stort, ontvang je aan het einde van het jaar alle kosten terug.
Maakt niet uit. Ze vertelde mij ook dat als ik elke maand 500 zou storten en dit de volgende dag er weer af zou halen, dit er ook onder valt.quote:Op maandag 4 juli 2011 12:21 schreef Felagund het volgende:
[..]
Geldt dit ook voor loon, of moet je het echt zelf storten? Dit zou wel ideaal zijn.
Waar ga je heen? Er zijn maar weinig steden waar het lastig is om iets te krijgen... Al blijven de mooiere woningen natuurlijk overal lastig. Snel een starthok moet te doen zijn.quote:Op maandag 4 juli 2011 20:28 schreef Basson het volgende:
In twee weken tijd heb ik ineens een baan in Duitsland. Stom toeval dat ze Überhaupt iemand zochten. Ik begin er a.s. maandag en ik ben als een razende een woning aan het zoeken.
Helaas reageert maar de helft van de mensen die ik heb aangeschreven voor een woning...Komen ze met een Kaution en 1e maand huur à 3000 Euro... Heb ik niet. Bankbürgschaft krijg ik bij mijn bank niet voor elkaar.
Heeft iemand nog tips voor de eerste periode met het huren van een woning?
In het uiterste geval kan ik wel terecht op een camping.
In mijn gedachten stelde ik een emigratie toch iets anders voor
Omgeving Darmstadt. Het bedrijf staat in Griesheim. Alles binnen een straal van 20KM van Darmstadt is prima. Waar zit je aan vast bij zo'n 'starthok'? Ik heb WG-gesucht gezien. Zijn die huren warm of koud?quote:Op maandag 4 juli 2011 20:34 schreef XL het volgende:
[..]
Waar ga je heen? Er zijn maar weinig steden waar het lastig is om iets te krijgen... Al blijven de mooiere woningen natuurlijk overal lastig. Snel een starthok moet te doen zijn.
Wacht maar tot je het eten daar in Hessen hebt gezien, dan weet je waar die naam vandaan komt. Het zou daar niet al te moeilijk moeten zijn om op korte termijn een redelijke woning te zoeken. Ik zou me direct op woningen richten, en niet op WG. Tenzij je wat aanspraak van andere wel ziet zitten. Ik heb hier de laatste NEON liggen, daar gaat het over wonen in Duitse steden. In buurman Frankfurt (leuke stad overigens!) is de huurprijs gemiddeld 10 euro per vierkante meter. Worden 5 op de 1000 fietsen gestolen en heb je bijna 1700 uur zon. De huurprijs in Darmstadt verwacht ik nog wel wat goedkoper. Darmstadt zou natuurlijk iets goedkoper moeten zijn, misschien rond de 8?quote:Op maandag 4 juli 2011 20:43 schreef Basson het volgende:
[..]
Omgeving Darmstadt. Het bedrijf staat in Griesheim. Alles binnen een straal van 20KM van Darmstadt is prima. Waar zit je aan vast bij zo'n 'starthok'? Ik heb WG-gesucht gezien. Zijn die huren warm of koud?
Vieze naam trouwens: Darmstadt
ik gebruik deze. http://i1.tinypic.com/quote:Op maandag 4 juli 2011 21:02 schreef XL het volgende:
Zijn er nog imagehosts waar je gratis en zonder registraties plaatjes voor Fok kunt opladen? Dan post ik nog een foto van het artikel met mijn telefoon. Kwaliteit matig, maar leesbaar
In Hamburg betaal ik ongeveer 11 per vierkante meter. Ben wel opzoek naar een andere woning maar zelfs een redelijk slechte woning in een slechte buurt kreeg 700 reactiesquote:Op maandag 4 juli 2011 20:53 schreef XL het volgende:
[..]
Wacht maar tot je het eten daar in Hessen hebt gezien, dan weet je waar die naam vandaan komt. Het zou daar niet al te moeilijk moeten zijn om op korte termijn een redelijke woning te zoeken. Ik zou me direct op woningen richten, en niet op WG. Tenzij je wat aanspraak van andere wel ziet zitten. Ik heb hier de laatste NEON liggen, daar gaat het over wonen in Duitse steden. In buurman Frankfurt (leuke stad overigens!) is de huurprijs gemiddeld 10 euro per vierkante meter. Worden 5 op de 1000 fietsen gestolen en heb je bijna 1700 uur zon. De huurprijs in Darmstadt verwacht ik nog wel wat goedkoper. Darmstadt zou natuurlijk iets goedkoper moeten zijn, misschien rond de 8?
Doorgaans zit je bij een 'starthok' nergens aan vast, alleen aan de opzegtermijn die je vaak zelf afspreekt. Verhuurders van slechte appartementen kunnen wel proberen je een minimum periode voor te stellen, maar doorgaans werkt het zo dat ze proberen hun appartement goed te onderhouden, zodat ze geen huurders krijgen die na 4 maanden verder trekken.
Ze zijn hier redelijk goed aan het bouwen de laatste tijd, dus hopelijk komt dat nog goedquote:Op maandag 4 juli 2011 21:50 schreef XL het volgende:
[ afbeelding ]
Hamburg heeft een gemiddelde van 8.68, maar ik weet wel dat Hamburg moeilijk is!
Ik betaal zelf 6 per vierkante meter.
ik kreeg het meteen mee, konden ze zo afdrukken & het adres in DLD erin typen (waarom dat nog weer met een typmachine gebeurd is me een raadsel?)quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:51 schreef Rewimo het volgende:
Gewoon het adres opgeven waar je tijdelijk gaat wonen. En hou er rekening mee dat je een uitschrijfbewijs mee moet krijgen. Bij sommige gemeenten kun je dat niet meteen mee krijgen (hoewel het in de praktijk mee kan vallen, maar informeer vantevoren even voor alle zekerheid).
Gemeente Noordenveld stuurt hem ook toe.quote:Op woensdag 6 juli 2011 07:27 schreef Rewimo het volgende:
Serieus, met een typemachine?
Nee, dat deden ze in Haarlem niet. En ik snap ook niet goed waarom je tegenwoordig nog zou moeten wachten op zo'n papiertje dat zo uit de computer komt rollen, maar 4 jaar geleden was dat toch echt nog zo daar.
Alweer een probleem minderquote:Op woensdag 6 juli 2011 21:28 schreef Basson het volgende:
Thx!
Mijn mond viel open toen ik vandaag een mailtje van mijn aanstaande werkgever had ontvangen dat hij eventueel een woning voor mij heeftredelijk groot én cheap!
Oooh dat is fijn!quote:Op woensdag 6 juli 2011 21:28 schreef Basson het volgende:
Thx!
Mijn mond viel open toen ik vandaag een mailtje van mijn aanstaande werkgever had ontvangen dat hij eventueel een woning voor mij heeftredelijk groot én cheap!
sukkels en maar zeggen dat turken zich niet aanpassen in nederland, moet je is net over de grens naar Duitsland gaan allemaal NL op hun kenteken plaatsen en een nederlandse stijl woning neerzettenquote:Op vrijdag 1 juli 2011 22:55 schreef Gala6183 het volgende:
Ja en het is ook wel handig om in NL een spaarrekening te hebben/houden want hier krijg je nauwelijks rente.
Het gros van die Nederlanders in Duitsland gaat binnen 6 jaar weer terug naar waar ze vandaan komen omdat het niet lukt te integreren.quote:Op zondag 10 juli 2011 18:51 schreef Gulmez het volgende:
[..]
sukkels en maar zeggen dat turken zich niet aanpassen in nederland, moet je is net over de grens naar Duitsland gaan allemaal NL op hun kenteken plaatsen en een nederlandse stijl woning neerzetten![]()
![]()
Grappig dat jij je oordeel over Nederlanders in Duitsland wil baseren op deze kleine groep.quote:Op zondag 10 juli 2011 18:57 schreef Gulmez het volgende:
Ja idd zelf passen zich ook voor geen meter aan. als ze maar alles zo goedkoop mogelijk hebben en een mooie vila, en maar zeuren op allochtonen, terwijl ze zelf nog minder integreren
Hoe weet je dat? Ervaring met Nederlanders in Duitsland of roep je maar wat?quote:Op zondag 10 juli 2011 18:57 schreef Gulmez het volgende:
Ja idd zelf passen zich ook voor geen meter aan. als ze maar alles zo goedkoop mogelijk hebben en een mooie vila, en maar zeuren op allochtonen, terwijl ze zelf nog minder integreren
Say whutquote:Op zondag 10 juli 2011 21:26 schreef Gulmez het volgende:
Zelfde als nederlander gaat wonen in australie gaan ze ook oud nederlansch nog praten omdat ze niet meer mee gaan met de nieuwe nederlandse tijd.
Als je aan zo eentje vraagt wat een chimeid is of chill weten ze ook niet, snap je je blijft hangen aan het nederland van vroeger, omdat je er nooit meer komt krijg je ook geen update meer
Ik zie wel vaker gebieden waarvan ik mijzelf in de DDR waan.quote:Op zondag 10 juli 2011 21:16 schreef rac het volgende:
wat mij vooral opvalt is dat de duitse turken er nog steeds uitzien zoals de turken er hier vroeger uitzagen.
Ik bedoel erg ouderwets gekleed, armoedig ik vind de nederlandse allochtonen veel beter of eigenlijk meer geïntregeerd.
Dat wist ik echt niet, geen miniumloon?quote:Op zondag 10 juli 2011 22:13 schreef Hiya het volgende:
Duitsland is sowieso geen hallelujah qua sociaal vangnet, er is een hoop armoede en als je eenmaal aan de onderkant geraakt is het lastig om daar weer uit te komen. Duitsland is ook het enige land in Europa zonder minimumloon en er zijn een hoop mensen die met 40 uur per week werken met heel weinig moeten rond komen.
Het einige land wat ik zei klopt trouwens niet. De man waar ik hier elke ochtend mijn koffie haal bij de kiosk verdient 4 euro bruto per uur...quote:Op zondag 10 juli 2011 23:03 schreef rac het volgende:
[..]
Dat wist ik echt niet, geen miniumloon?
Tja, woon je zelf zo vlakbij weet je niets.
dat klopt, maar zoiets is gewoon onze droom. Zoals we nu wonen is het ons ideale huis op die plek. Liever zouden we helemaal vrij wonen in z'n verbouwde boerderij.quote:Op maandag 11 juli 2011 10:51 schreef XL het volgende:
maar het is wel een behoorlijke stijlbreuk met hoe je nu woont!
Wat een bedrog is alles dan, als je in Hardenberg bent zie je allemaal saaie rijtjeswoningen en dan 2 km de grens over allemaal vila's met mercedes ervoor en glimmende dakpannen en alles, ben je in Nederland weer kut auto's op de weg en saaie huizen, had ik nooit achter duitsland gezocht dat het minimumloon er niet is, echt kut lijkt me dan als je een slechte opleiding hebt..quote:Op zondag 10 juli 2011 22:13 schreef Hiya het volgende:
Duitsland is sowieso geen hallelujah qua sociaal vangnet, er is een hoop armoede en als je eenmaal aan de onderkant geraakt is het lastig om daar weer uit te komen. Duitsland is ook het enige land in Europa zonder minimumloon en er zijn een hoop mensen die met 40 uur per week werken met heel weinig moeten rond komen.
Laat maar weer zien dat je geen idee hebt waar je het over hebt, niet?quote:Op maandag 11 juli 2011 14:06 schreef Gulmez het volgende:
[..]
Wat een bedrog is alles dan, als je in Hardenberg bent zie je allemaal saaie rijtjeswoningen en dan 2 km de grens over allemaal vila's met mercedes ervoor en glimmende dakpannen en alles, ben je in Nederland weer kut auto's op de weg en saaie huizen, had ik nooit achter duitsland gezocht dat het minimumloon er niet is, echt kut lijkt me dan als je een slechte opleiding hebt..
Wat er 2km bij h'berg over de grens staat zijn huizen met glimmende dakpannen en benzen ervoor.quote:Op maandag 11 juli 2011 14:06 schreef Gulmez het volgende:
[..]
Wat een bedrog is alles dan, als je in Hardenberg bent zie je allemaal saaie rijtjeswoningen en dan 2 km de grens over allemaal vila's met mercedes ervoor en glimmende dakpannen en alles, ben je in Nederland weer kut auto's op de weg en saaie huizen, had ik nooit achter duitsland gezocht dat het minimumloon er niet is, echt kut lijkt me dan als je een slechte opleiding hebt..
en dan helemaal dit hoekje....quote:Op maandag 11 juli 2011 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Ringe, jeez, dat is een ontvolkte hoek van Duitsland,
Klinkt als een goed idee. Wat een leuk huis zeg en wat een heerlijke ruimte!quote:Op maandag 11 juli 2011 14:43 schreef ueberduitser het volgende:
Ik stel voor: schoonouders de keet in NL verkopen, financieren een gedeelte van de verbouw en trekken dan na de verbouwing bij ons in. Petra stopt waarschijnlijk toch met werken om voor meisje te zorgen, dus kunnen opa en oma er ook wel bij. Gewoon doen zo dacht ik...
Hopelijk denken opa en oma er hetzelfde over als jullie..quote:Op maandag 11 juli 2011 15:33 schreef ueberduitser het volgende:
ben stiekem de plattegrond al aan het tekenen...
quote:Op maandag 11 juli 2011 19:37 schreef Hiya het volgende:
2 keer per week lotto spelen, je wéét het nooit
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Petra heeft de hoop al opgegeven, we gaan dit nooit voor elkaar krijgen helaas.
Over een paar jaar de garage maar verbouwen tot Lenthe-verblijf.
Hah, jij ook al?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 09:03 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
![]()
Zaterdag had ik een staatslot gehaald
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zal me meteen voorstellen, ik ben Gwywen, nieuw op dit topic, en voornemens binnen een jaar naar Duitsland te verhuizen.
Deze week komt de makelaar hier thuis, waarschijnlijk na onze vakantie gaat het huis op Funda en dan hoop ik toch echt dat ik voor volgende zomer hier weg ben.
Onze plannen om naar D te verhuizen zijn er al heel lang maar waren altijd vaag, tot we twee maanden geleden nieuwe buren kregen, toen werden ze ineens heel concreet.
Twee weken geleden voor het eerst in Duitsland een huis bezichtigd. Ook zo'n boerenstulpje, van 200 jaar oud, op een schitterende locatie. Helaas was de benedenverdieping weliswaar liefdevol gerestaureerd en prima bewoonbaar, maar boven was in geen 200 jaar iets aan gedaan, en om dat ook bewoonbaar te krijgen zou het ruim boven ons budget uitkomen.![]()
Waar we nu vooral in verstrikt raken is het oerwoud aan hypotheekregels en -vormen. Wat een ingewikkeld gedoe allemaal, er gaat een wereld voor ons open. Ahum.![]()
Welkom!quote:Op dinsdag 12 juli 2011 12:21 schreef Gwywen het volgende:
Omgeving Bad Bentheim, omdat dat voor m'n man het handigst is ivm zijn werk.
Binnenkort ga ik een weekje proefdraaien bij m'n vriendin die daar ook woont, zij is op vakantie en ik ga op haar huis passen, kunnen we meteen uitproberen hoe dat in de praktijk uitpakt met woon-werkverkeer en zo, en de stilte natuurlijk, de stilte en de vogels... en die enorme tuin die ik dan hélemaal in m'n eentje moet verzorgen
Haha, ja, je denkt hetzelfde als ik, ik zat al meteen te kijken waar dat ligt, Ringe, maar dat is te ver naar het noorden voor ons.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:04 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Welkom!
Geen Bad Bentheim, maar ik weet nog wel een leuk projectje in Ringe? Of een kant-en klaar huis...
BB is volgens mij zo'n 40 minuten kachelen vanaf Ringe. Nordhorn is 20 minuten vanaf hier.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:08 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Haha, ja, je denkt hetzelfde als ik, ik zat al meteen te kijken waar dat ligt, Ringe, maar dat is te ver naar het noorden voor ons.
Het had wel een mooie oplossing geweest als het had gekund, iedereen blij!
Bedankt voor je zorg, maar ik heb me er goed in verdiept en weet ook wat me te wachten staat. Het zal ongetwijfeld schelen dat m'n moeder er geboren is en ik dus de roots daar heb liggen.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Gwywen,
Verdiep je goed in wat je doet, je emigreert echt, en het gaat in Duitsland echt anders dan in Nederland. Als je je bijvoorbeeld meldt dat je katholiek of protestant bent ga je extra belasting betalen, de Kirchensteuer.
Als je niet getrouwd bent, heb je een heel andere deal, wettelijk, dan dat je samenwoont, die van invloed is op iets als ontslagrecht maar ook op belastingtechnische zaken.
Verstandig is je echt even in te lezen en voor die tijd wat zaken te regelen.
Ik heb al 13 jaar een relatie met een Duitser, en waar hij woont moet je bv echt niet op zondag het gras gaan maaien, want dan heb je een aanklacht aan je broek hangen. Het is echt een ander land. Een leuk en prettig land, maar wel anders dan in Nederland.
Ik kan in Duitsland wel weer verse broodjes kopen op zondag.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:16 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Bedankt voor je zorg, maar ik heb me er goed in verdiept en weet ook wat me te wachten staat. Het zal ongetwijfeld schelen dat m'n moeder er geboren is en ik dus de roots daar heb liggen.
En die zondagsrust... dat soort dingen zijn juist wat me zo trekt. Ik word de laatste tijd helemaal gestoord van die "alles moet maar kunnen"-mentaliteit in Nedelrand.
Verkijk je er niet op, er zijn ook veel lelijke huizen, Duitsland is erg prettig en mooi, maar heeft ook minder fijne kanten. Als je keurig hetero bent en getrouwd heeft het fiscaal veel voordelen, ben je dat niet ben je genaaid.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:23 schreef Mercer het volgende:
Ik ben jaloers, al die mooie huizen daar in Duitsland!
Ja, zo had ik het ook begrepen, je moet een minimaal bedrag (netto) overhouden voor noodgevallen, wat ik op zich overigens een prima regeling vind. Maar dat je maar tot 80% kunt financieren vind ik minder, aangezien ik verwacht nauwelijks winst te kunnen maken op m'n huidige woning.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 16:19 schreef nikky het volgende:
Wat mij is verteld is dat men een bedrag neemt voor leven en verzekeren. Dit wordt van je loon afgehaald. Met het restbedrag wordt een berekening gemaakt wat je max aan hypotheek kunt ontvangen. Je kunt max 80% financieren alhoewel banken in de grensstreek daarin steeds coulanter worden en wel eens meer financieren.
Dat klopt.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 20:48 schreef Gwywen het volgende:
Maar als een van de twee nog in NL werkt krijg je toch alleen een aanvulling op de NL kinderbijslag (tot aan het bedrag dat je in D aan Kindergeld zou krijgen), of heb ik dat verkeerd begrepen?
Zou voor het kindergeld bijna gaan lonen in D te gaan werken.quote:
Ik moet er niet aan denkenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 21:26 schreef PureEvil het volgende:
Onderhand wel ja...Maar dan éérst een gigantisch huis kopen en Dán pas heel veel kinderen krijgen haha. (onze oude christelijke buren in nederland hadden er 15...dat tikt lekker aan als ze in dld hadden gewoond)
15 kinderen, vraag me af of je dan niet zo uitgelubberd bent dat ze er uit ploppen..quote:
Hier in de Siedlung verderop zit een gezin met 13 kinderen, dat tikt echt aan.quote:
Breek me de bek niet losquote:Op dinsdag 12 juli 2011 20:48 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb trouwens wel meer horrorverhalen gehoord/gelezen over Kindergeld...
Maar als een van de twee nog in NL werkt krijg je toch alleen een aanvulling op de NL kinderbijslag (tot aan het bedrag dat je in D aan Kindergeld zou krijgen), of heb ik dat verkeerd begrepen?
Als je de zorg hebt voor een gehandicapt kind hebt kun je Pflegegeld krijgen. Is hier thuis nogal een heikel thema.quote:
Dat doet me denken aan een verhaal dat ik ooit las.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:08 schreef PureEvil het volgende:
[..]
Breek me de bek niet losEcht waar, ik had net weer gebeld naar de familienkasse, wil ze me wijsmaken dat ik GEEN duits kindergeld kan krijgen,volgens haar wegens nieuwe EU regels....sodemieter toch op joh
![]()
vorige week nog met de svb aan de telefoon gehangen die zeiden dat ik het wel moest krijgen. Oh ja, en nu moet ik ineens géén arbeidsgeberbescheinigung insturen .....gisteren nog wel. echt, ik word gek
Tja, dat is weer typisch Deutsch...quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:08 schreef PureEvil het volgende:
[..]
Breek me de bek niet losEcht waar, ik had net weer gebeld naar de familienkasse, wil ze me wijsmaken dat ik GEEN duits kindergeld kan krijgen,volgens haar wegens nieuwe EU regels....sodemieter toch op joh
![]()
vorige week nog met de svb aan de telefoon gehangen die zeiden dat ik het wel moest krijgen. Oh ja, en nu moet ik ineens géén arbeidsgeberbescheinigung insturen .....gisteren nog wel. echt, ik word gek
Asterix verovert Rome?quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:42 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dat doet me denken aan een verhaal dat ik ooit las.
"Hiervoor moet u formulier A38 hebben"
...
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Asterix_verovert_Romequote:Haal formulier vrijgeleide A-38 in "het huis waar je gek wordt". Dit huis waar je gek wordt is een parodie op hedendaagse bureaucratie en onduidelijke ambtenaren. Asterix en Obelix worden van het kastje naar de muur gestuurd, en niemand helpt hen verder. Uiteindelijk komt Asterix met het plan om de ambtenaren met hun eigen wapen te verslaan, door te vragen naar een niet bestaand formulier waar nog niemand van gehoord heeft. Wanneer de ambtenaren dit formulier proberen op te sporen, raken ze verstrikt in hun eigen onbehulpzaamheid en regelzucht. Uiteindelijk geven de ambtenaren Asterix A-38 zodat hij tenminste vertrekt.
Geniet ervan!quote:Op zaterdag 16 juli 2011 20:49 schreef gateway het volgende:
Zo, auto volff een weekje frankrijk & spanje
Ga eens naar een bakker. Vrees echter dat als je alleen hollands brood lust, je aan duits brood moet gaan wennen. Of probeer toastbrood.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 21:33 schreef Basson het volgende:
Verkopen ze in DL ook normaal "Hollands" brood? Ik kom bij de supermarkten alleen die harde droge roggemix broden tegen... Niet te vreten IMO
Ik ben al geen broodeter, en als ik dit dan naar binnen moet werken... Ik ga de bakkers eens langs. Anders stof ik mijn broodbakapparaat maar eens afquote:Op zaterdag 16 juli 2011 21:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ga eens naar een bakker. Vrees echter dat als je alleen hollands brood lust, je aan duits brood moet gaan wennen. Of probeer toastbrood.
Wat ik na 1 hele weekquote:Op zaterdag 16 juli 2011 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Het nederlandse brood is trouwens wel het laatste wat ik zou missen.
Maar dat zijn de discount supers, ik was vandaag bij Kaiser's daar zag het al een stuk netter uit. Maar daar betaal je ook veel meer. Rewe is volgens mij ook meer vergelijkbaar met Nederlandse supermarkten, al ben ik daar nog niet geweest.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 23:38 schreef Basson het volgende:
[..]
Wat ik na 1 hele weekal mis is de appie. Al die (Aldi
) DL supers zijn loodsen met voedsel. De appie en de C1000* zijn winkels die inspelen op het gevoel van de consument. Vanuit mijn werk weet ik dat supermarkten sfeer en layout belangrijk vinden; het moedigt aan tot kopen. In DL maakt het blijkbaar geen ene Fuk! uit.
Dat brengt mij tot een ander punt:
Waarom zien praktisch alle restaurants er van buiten uit alsof ze al maanden failliet zijn? Het nodigt niet uit...
Zal wel een cultuurbarrière zijn...
Wij krijgen iets van ¤ 368 per maand voor 2 kinderen. Een kind is de helft.quote:
Omdat het hier gaat om de inhoud (het eten) en niet om de vorm (de aankleding van het restaurant). Naast over het algemeen beter, zijn de gerechten hier ook nog eens goedkoper.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 23:38 schreef Basson het volgende:
Waarom zien praktisch alle restaurants er van buiten uit alsof ze al maanden failliet zijn? Het nodigt niet uit...
Zal wel een cultuurbarrière zijn...
ik weet niet waar je het brood haalt. maar NL brood van de echte bakker (dus geen suppermarkt) is goed te eten.quote:Op zondag 17 juli 2011 09:35 schreef XL het volgende:
Wat???? Brood in Nederland halen??? Brood???
Dat ranzige smaakloze Nederlandse brood en die kleffe zachte bolletjes ga je nog speciaal halen ook?
Ik bedoel, Pindakaas, Hagelslag, Vruchtenhagel... Allemaal legitieme redenen.... Maar toch niet als je het op Nederlands brood smeert
Ik haalde in Nederland mijn brood bij de bakker en in Duitsland ook. Van Nederlands brood kan ik niet genieten, het is echt alleen een textuur om bloem eetbaar te maken.quote:Op zondag 17 juli 2011 17:15 schreef z80 het volgende:
[..]
ik weet niet waar je het brood haalt. maar NL brood van de echte bakker (dus geen suppermarkt) is goed te eten.
het supermarkt spul is inderdaad niet te pruimen.
Ik zou even zoeken op zijn naam, of hij je met rust laat of dat hij ervoor gaat. Als hij door blijft drammen en rechtzaken voert zou ik betalen en anders inderdaad de brieven niet ontvangen. Bovendien zou ik stoppen met torents als ik jouw was. De Duitse wetgeving is daar heel duidelijk in en het is meerdere keren in dit topic aan bod gekomen... je moet ervoor zorgen dat je niets upload, want als ze je pakken (en daar lijkt het nu op) ben je het bokje.quote:Op zondag 17 juli 2011 17:49 schreef Beast_of_europe het volgende:
Zo als afsluiter van dit topic een probleem:
af en toe download ik iets via torrents. Heb vandaag een vage brief gekregen van een advocaat die van mij 25.000 euro vordert (voor 1 film).Maar omdat hij zon aardige kerel is kom ik er vanaf met 650 euro en een handtekening. Wel graag binnen 4 werkdagen betalenIemand ervaring hiermee? Is niet ongebruikelijk heb ik gelezen om in duitsland zon brief te krijgen. Ik heb rechtbijstand, maar die begint pas in november... (heb hem in nov. 2010 afgesloten). Iemand tips?
Brief was overigens niet aangetekend dus heb hem natuurlijk nooit ontvangen
Jij hebt een probleem. Een serieus probleem, downloaden van media wordt in Duitsland streng aangepaktquote:Op zondag 17 juli 2011 17:49 schreef Beast_of_europe het volgende:
Zo als afsluiter van dit topic een probleem:
af en toe download ik iets via torrents. Heb vandaag een vage brief gekregen van een advocaat die van mij 25.000 euro vordert (voor 1 film).Maar omdat hij zon aardige kerel is kom ik er vanaf met 650 euro en een handtekening. Wel graag binnen 4 werkdagen betalenIemand ervaring hiermee? Is niet ongebruikelijk heb ik gelezen om in duitsland zon brief te krijgen. Ik heb rechtbijstand, maar die begint pas in november... (heb hem in nov. 2010 afgesloten). Iemand tips?
Brief was overigens niet aangetekend dus heb hem natuurlijk nooit ontvangen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |