abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137683700
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 02:32 schreef NEKONEKOCHAN het volgende:

[..]

Met neurologische klachten bedoel ik bijvoorbeeld gevoelsstoornissen, evenwichtsstoornissen, migraine e.d.

[..]

Ben zelf een tijdje geleden op Epilepsie getest, maar daar kwam niks uit. Heb daar dus wel symptomen van gehad in mijn jeugd (is toen niet getest), maar de huisarts zei dat ik er waarschijnlijk 'uitgegroeid' ben. Volgens mijn vader heeft mijn moeder wel Epilepsie (en van haar heb ik waarschijnlijk EDS geërfd), maar daar heb ik zelf nooit iets van gemerkt.

Dat er een relatie tussen EDS en darmklachten bestaat heb ik ook gelezen en huisarts zei dat ik PDS heb ('t zal wel :') ). En ik had het inderdaad over Posturale Orthostatische Tachycardie Syndroom, dat kan blijkbaar ook maag/darmklachten veroorzaken.

[..]

Is 't bekend dat narcose voor problemen kan zorgen? Heb daar niet echt wat over kunnen vinden, maar bij mij werkte die dus niet goed.

[..]

Ben jij dat? Ziet er sterk uit ;) (en leuke legging).
http://www.lido-bij-eds.nl

En ja dat ben ik 8-)
pi_140039217
Sinds vanmiddag weer extreem last van m'n linkerknie.
Denk iets te lang gelopen vandaag.
Hij is sinds een paar uur behoorlijk dik aan het worden en pijnlijk met buigen.

Hebben jullie hier wel eens last van en wat doen jullie daar tegen?
Koelen werkt bij mij averechts, want door de kou krijg ik juist pijn.
If you can't blow them away with your brilliance
Baffle them with your bullshit.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 23:42:29 #243
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_140040341
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 23:17 schreef Oneandonlyselina het volgende:
Sinds vanmiddag weer extreem last van m'n linkerknie.
Denk iets te lang gelopen vandaag.
Hij is sinds een paar uur behoorlijk dik aan het worden en pijnlijk met buigen.

Hebben jullie hier wel eens last van en wat doen jullie daar tegen?
Koelen werkt bij mij averechts, want door de kou krijg ik juist pijn.
Omhoog leggen en rusten, dat helpt bij mij het beste. Evt. in combinatie met ontstekingsremmers.
pi_140040684
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 23:42 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Omhoog leggen en rusten, dat helpt bij mij het beste. Evt. in combinatie met ontstekingsremmers.
ontstekingsremmers al genomen, maar die lijken weinig nut te hebben. Toch bedankt voor de tip! Zal vanacht even een kussen onder mn been leggen.
If you can't blow them away with your brilliance
Baffle them with your bullshit.
  maandag 8 december 2014 @ 17:01:46 #245
409579 LuDann
All the way
pi_147395571
Hallo iedereen! Even een stevige topickick hoor :) Ik wilde even wat kopieren van een topic uit OUD omdat ik denk dat het voor meerdere mensen met HMS/EDS relevant kan zijn. :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wow, hoop evaring met EDS lees ik. Ik vind het belangrijk om er toch even goed op in te gaan, dus excuus voor de lange post vast. Ik zal hem later ook even naar het Ehlers-danlos topic kopieren. Ik vind het trouwens wel belangrijk om even te vermelden dat EDS uit meerdere subtypes bestaat, en dat elke subtype anders is. EDS-HT is de meest voorkomende. Ook is het zo dat het Hypermobiliteitssyndroom (HMS) erkend is als het zijnde dezelfde aandoening als EDS-HT.

Ik ben op dit moment voor mijn master onderzoek aan het doen naar HMS/EDS-HT (ik wist nog niet dat ik zwanger zou worden toen ik dit onderwerp koos trouwens) en zodoende weet ik er redelijk wat vanaf. Ik wil even benadrukken dat ik geen arts ben overigens, ik studeer Medical Antropology and Sociology.

quote:
Ludann,
Een leerling van mij heeft dat ook. Ik vind het toch wel vrij heftig hoor. Hij heeft dagelijks veel pijn. Kan amper trappen lopen, schrijven of iets tillen. Overigens geërfd van z'n moeder. Arme vrouwtje. Overal hulpstukken voor.
Waar merk jij het aan?
Wat vervelend om te lezen, hoe oud is die leerling? En weet je misschien rond welke leeftijd de diagnose is gesteld? Daar ben ik benieuwd naar omdat naar mijn idee veel klachten bij het hypermobiele type vooral invaliderend worden omdat de diagnose zo vaak te laat wordt gesteld en er dan schade is ontstaan door het doen van dingen die je beter kan laten als je EDS/HT hebt (zoals turnen op hoog niveau en contactsport).

Waar ik het aan merk... dat is lastig uit te leggen. Omdat ik ermee ben geboren ben ik gewend aan bepaalde manieren waarop mijn lichaam werkt die voor mijn volkomen normaal zijn maar die dat voor een ander niet zijn. Net als veel andere HMS/EDS-HT patienten heb ik een wastlijst aan ''rare dingen'', maar van sommige dingen merk ik vrij weinig. Het verschilt ook per periode en nu ik zwanger ben heb ik minder klachten (dat kan nog veranderen, maar tot nu toe heb ik daar mazzel mee omdat vrouwens tijdens de zwangerschap hormonen aanmaken die ze nog hypermobieler maken).

Iets wat ik lastig vind is dat ik een heel slecht gevoel voor evenwicht heb. Ik kan bijvoorbeeld niet staan in een bus of trein omdat ik dan omval bij een bocht. Chronische pijn en vermoeidheid is er altijd maar na 4 maanden revalideren in een revalidatiecentrum na een val op mijn rug heb ik daar wel mee leren omgaan. Meeste last heb ik van mijn rug, heupen, linkerenkel en mijn polsen. Ik heb diverse braces en steunzolen ook, maar die braces heb ik niet altijd nodig. Subluxaties heb ik regelmatig, maar deze zijn doorgaan niet pijnlijk. Ik zal op termijn een operatie nodig hebben om mijn rechtepolsgewrichten vast te laten zetten, maar dat wil ik zo lang mogelijk uitstellen. Ook staat er nog op de planning om een zenuw in mijn linkeronderbeen te ''verbranden'' omdat ik daar pijn heb. Ik heb een keer alle banden in mijn linkerenkel afgescheurd tijdens een introductieles Judo, dus die enkel is behoorlijk instabiel.

quote:
LuDann, hopelijk verloopt alles goed voor je :* Wij zitten momenteel met onze jongste dochter in het traject bij de geneticus. Vermoeden bij haar is ook EDS. Heftig om dit te lezen, wij zijn nog zo in het hier en nu, en minder bij het 'later als ze groot is'.
Wat vervelend om te lezen [naam verwijderd], ze is een ''de novo'' patiente? Of zijn er wel vermoedens dat ze het van iemand geërfd heeft? En welk type vermoeden ze, weet je dat? Waar heeft ze last van? Voor info van mijn kant of als je gewoon wil praten, dan staat mijn PM box natuurlijk open, sterkte in ieder geval.

quote:
LuDann, heftig verhaal, gaat er wat getest worden nu je weet dat je zwanger bent? Of hoe gaat het verlopen voor jou?
Patienten met EDS hebben sowieso een medische indicatie. Ik zal regelmatiger in de gaten gehouden worden (ik heb overigens ook epilepsie met medicatie dus daar zullen ze ook wel op letten). Traject zal bij de gyn verlopen, bevalling in het ziekenhuis. Keizersnede moet zo veel mogelijk vermeden worden in verband met de doorgaans slechte wondgenezing. Sommige pijnstilling werkt minder goed, dus dat zal ik ook moeten overleggen. Ik weet niet precies wat er mogelijk is, ik had ooit advies gehad over een TENS, maar daar lees ik nu minder positieve dingen over. Bij de baby zal bij de geboorte onder andere gelet worden op symptomen van ''floppy infant syndrome''. Maar heb me er nog niet helemaal in verdiept hoor, dus ik weet nog niet alles.

Tips en ervaringsverhalen van mensen met HMS/EDS-HT zou ik trouwens heel erg op prijs stellen!

quote:
Hier ook een hypermobiele EDS-ser. De mate waarin je het zelf hebt zegt niet over de klachten die je kind kan ontwikkelen trouwens. Je hebt per zwangerschap 50% kans om het door te geven, en altijd in dezelfde variant als je zelf hebt. Dus als je het hypermobiele type hebt zul je niet het vaattype doorgeven.
Ik zit zelf sinds 3 jaar in een rolstoel maar binnen mijn zeer grote familie waarin minstens 20 personen het hebben, ben ik de enige daarin.
Kwestie van pech ook eigenlijk..
Vervelend dat je in een rolstoel zit. Aangezien je hier post neem ik aan dat je kinderen hebt? Mag ik vragen hoe jouw zwangerschap (pen) verliepen?

Ik heb zelf ook een periode met regelmaat een rolstoel gebruikt, voor ik revalideerde, Woonde toen in een aangepaste huurwoning en had huishoudelijke hulp via de WMO. In die periode ben ik ook voor 100% afgekeurd, hoewel ik denk dat ik straks na mijn studie wel kan werken (op zijn minst toch voor 50%). Het gaat nu een stuk beter namelijk.

EDS-HT is inderdaad in de meeste gevallen autosomaal dominant overerfelijk, en je hebt gelijk wanneer je stelt dat je alleen het type kunt doorgeven wat je zelf hebt. Recente ontdekkingen in de UK en de VS (waar ze wat minder achterlopen dan in Nederland op dit gebied) doen echter vermoeden dat elke familie met EDS-HT een enigzins andere samenstelling van genen heeft, wat ervoor zorgt dat de ene patient met EDS-HT bijvoorbeeld wel lichte vasculaire symptomen heeft die doorgegeven kunnen worden en de andere patient niet. Helemaal zeker is dit niet en het is soms ook lastig te zeggen welke vorm van EDS precies heeft. Het komt voor dat mensen in dezelfde familie verschillende EDS diagnoses hebben. Niet omdat ze een ander subttype hebben, maar omdat de interpretatie van de arts kan verschillen en omdat genetisch onderzoek niet altijd gedaan wordt.

Ik zal hieronder even kopieren wat ik iemand gister naar aanleiding van een PM geschreven heb:

quote:
Vooral de UK en in mindere mate de VS zijn beter op de hoogte van wat EDS-HT nu eigenlijk is; geen aandoening waarbij vooral reumatologische symptomen een rol spelen maar een zogenoemde ''multi-system'' of ''systemic'' disorder waarbij aanwijzingen zijn dat onder andere disregulatie van het autonome zenuwstelsel, hersenafwijkingen en in mindere mate dan bij het vasculaire type, ook hart en vaatafwijkinen voorkomen, evenals een verhoogde bloedingsneiging. Blaas- en baarmoeder prolapse en ruptuur, evenals moederlijke sterfte tijdens de geboorte zijn ook beschreven.

Dit artikel is alweer wat oud (2012) maar geeft misschien een beetje een goede indruk:

http://www.hindawi.com/journals/isrn/2012/751768/

en deze bijvoorbeeld:

http://www.patient.co.uk/doctor/ehlers-danlos-syndrome-pro

Het grote verschil in kennis blijkt bijvoorbeeld ook uit het verschil tussen de nederlandse en de amerikaanse Wikipedia pagina erover.

Omdat het nog onzeker is (vooral voor de arts, de meeste patienten weten wel wat ze wel of niet hebben) welke gevolgen EDS-HT kan hebben is het belangrijk om goed in de gaten gehouden te worden tijdens een zwangerschap. Je hebt officeel ook gewoon een medische indicatie voor een klinische bevalling die dan dus volledig vergoed wordt. Artsen in Nederland zijn alleen helaas niet zo goed op de hoogte of begrijpen het niet goed.

Gelukkig bestaat er wel een goede Nederlandstalige folder voor de huisarts met informatie over hoe er zo voorzichtig mogelijk met een zwangerschap(wens) moet worden omgegaan:

http://www.erfocentrum.nl(...)anlos%20Syndroom.pdf

Neem eens een kijkje op http://www.chronicpainpartners.com/ (EDS Awareness), http://www.ednf.org/ (de Amerikaanse patientenvereniging) of http://www.ehlers-danlos.org/ (de patientenvereniging van de UK) zou ik zeggen. De patientenvereniging in Nederland (VED) en het hms platform lijken op sterven na dood te zijn en er valt niet erg veel info te vinden.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tips of informatie van jullie kant is trouwens van harte welkom! In het kader van mijn onderzoek ben ik trouwens op zoek naar mensen met HMS/EDS-HT die mij hun verhaal willen vertellen. Hierbij gaat het niet over zwangerschap en HMS/EDS-HT, maar meer over hoe de weg die hebt moeten afleggen naar de diagnose en je ervaringen eruit zien.
pi_147395972
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 17:01 schreef LuDann het volgende:
Hallo iedereen! Even een stevige topickick hoor :) Ik wilde even wat kopieren van een topic uit OUD omdat ik denk dat het voor meerdere mensen met HMS/EDS relevant kan zijn. :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wow, hoop evaring met EDS lees ik. Ik vind het belangrijk om er toch even goed op in te gaan, dus excuus voor de lange post vast. Ik zal hem later ook even naar het Ehlers-danlos topic kopieren. Ik vind het trouwens wel belangrijk om even te vermelden dat EDS uit meerdere subtypes bestaat, en dat elke subtype anders is. EDS-HT is de meest voorkomende. Ook is het zo dat het Hypermobiliteitssyndroom (HMS) erkend is als het zijnde dezelfde aandoening als EDS-HT.

Ik ben op dit moment voor mijn master onderzoek aan het doen naar HMS/EDS-HT (ik wist nog niet dat ik zwanger zou worden toen ik dit onderwerp koos trouwens) en zodoende weet ik er redelijk wat vanaf. Ik wil even benadrukken dat ik geen arts ben overigens, ik studeer Medical Antropology and Sociology.

[..]

Wat vervelend om te lezen, hoe oud is die leerling? En weet je misschien rond welke leeftijd de diagnose is gesteld? Daar ben ik benieuwd naar omdat naar mijn idee veel klachten bij het hypermobiele type vooral invaliderend worden omdat de diagnose zo vaak te laat wordt gesteld en er dan schade is ontstaan door het doen van dingen die je beter kan laten als je EDS/HT hebt (zoals turnen op hoog niveau en contactsport).

Waar ik het aan merk... dat is lastig uit te leggen. Omdat ik ermee ben geboren ben ik gewend aan bepaalde manieren waarop mijn lichaam werkt die voor mijn volkomen normaal zijn maar die dat voor een ander niet zijn. Net als veel andere HMS/EDS-HT patienten heb ik een wastlijst aan ''rare dingen'', maar van sommige dingen merk ik vrij weinig. Het verschilt ook per periode en nu ik zwanger ben heb ik minder klachten (dat kan nog veranderen, maar tot nu toe heb ik daar mazzel mee omdat vrouwens tijdens de zwangerschap hormonen aanmaken die ze nog hypermobieler maken).

Iets wat ik lastig vind is dat ik een heel slecht gevoel voor evenwicht heb. Ik kan bijvoorbeeld niet staan in een bus of trein omdat ik dan omval bij een bocht. Chronische pijn en vermoeidheid is er altijd maar na 4 maanden revalideren in een revalidatiecentrum na een val op mijn rug heb ik daar wel mee leren omgaan. Meeste last heb ik van mijn rug, heupen, linkerenkel en mijn polsen. Ik heb diverse braces en steunzolen ook, maar die braces heb ik niet altijd nodig. Subluxaties heb ik regelmatig, maar deze zijn doorgaan niet pijnlijk. Ik zal op termijn een operatie nodig hebben om mijn rechtepolsgewrichten vast te laten zetten, maar dat wil ik zo lang mogelijk uitstellen. Ook staat er nog op de planning om een zenuw in mijn linkeronderbeen te ''verbranden'' omdat ik daar pijn heb. Ik heb een keer alle banden in mijn linkerenkel afgescheurd tijdens een introductieles Judo, dus die enkel is behoorlijk instabiel.

[..]

Wat vervelend om te lezen [naam verwijderd], ze is een ''de novo'' patiente? Of zijn er wel vermoedens dat ze het van iemand geërfd heeft? En welk type vermoeden ze, weet je dat? Waar heeft ze last van? Voor info van mijn kant of als je gewoon wil praten, dan staat mijn PM box natuurlijk open, sterkte in ieder geval.

[..]

Patienten met EDS hebben sowieso een medische indicatie. Ik zal regelmatiger in de gaten gehouden worden (ik heb overigens ook epilepsie met medicatie dus daar zullen ze ook wel op letten). Traject zal bij de gyn verlopen, bevalling in het ziekenhuis. Keizersnede moet zo veel mogelijk vermeden worden in verband met de doorgaans slechte wondgenezing. Sommige pijnstilling werkt minder goed, dus dat zal ik ook moeten overleggen. Ik weet niet precies wat er mogelijk is, ik had ooit advies gehad over een TENS, maar daar lees ik nu minder positieve dingen over. Bij de baby zal bij de geboorte onder andere gelet worden op symptomen van ''floppy infant syndrome''. Maar heb me er nog niet helemaal in verdiept hoor, dus ik weet nog niet alles.

Tips en ervaringsverhalen van mensen met HMS/EDS-HT zou ik trouwens heel erg op prijs stellen!

[..]

Vervelend dat je in een rolstoel zit. Aangezien je hier post neem ik aan dat je kinderen hebt? Mag ik vragen hoe jouw zwangerschap (pen) verliepen?

Ik heb zelf ook een periode met regelmaat een rolstoel gebruikt, voor ik revalideerde, Woonde toen in een aangepaste huurwoning en had huishoudelijke hulp via de WMO. In die periode ben ik ook voor 100% afgekeurd, hoewel ik denk dat ik straks na mijn studie wel kan werken (op zijn minst toch voor 50%). Het gaat nu een stuk beter namelijk.

EDS-HT is inderdaad in de meeste gevallen autosomaal dominant overerfelijk, en je hebt gelijk wanneer je stelt dat je alleen het type kunt doorgeven wat je zelf hebt. Recente ontdekkingen in de UK en de VS (waar ze wat minder achterlopen dan in Nederland op dit gebied) doen echter vermoeden dat elke familie met EDS-HT een enigzins andere samenstelling van genen heeft, wat ervoor zorgt dat de ene patient met EDS-HT bijvoorbeeld wel lichte vasculaire symptomen heeft die doorgegeven kunnen worden en de andere patient niet. Helemaal zeker is dit niet en het is soms ook lastig te zeggen welke vorm van EDS precies heeft. Het komt voor dat mensen in dezelfde familie verschillende EDS diagnoses hebben. Niet omdat ze een ander subttype hebben, maar omdat de interpretatie van de arts kan verschillen en omdat genetisch onderzoek niet altijd gedaan wordt.

Ik zal hieronder even kopieren wat ik iemand gister naar aanleiding van een PM geschreven heb:

[..]

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tips of informatie van jullie kant is trouwens van harte welkom! In het kader van mijn onderzoek ben ik trouwens op zoek naar mensen met HMS/EDS-HT die mij hun verhaal willen vertellen. Hierbij gaat het niet over zwangerschap en HMS/EDS-HT, maar meer over hoe de weg die hebt moeten afleggen naar de diagnose en je ervaringen eruit zien.
Top verhaal! Je kunt in mijn geval mijn blog lezen. Als je vragen hebt, hoor ik het wel!

Ik kwam laatst in contact met een collega met een zoon van vijf jaar oud. Ook daar zijn ze bezig met EDS vaststellen. Helaas lijkt de zorg niet heel adequaat te reageren, waardoor het jongetje steeds immobieler wordt. Doordat ik een modus in de tegenovergestelde richting heb gevonden, heeft de collega mij gevraagd of ik buddy voor het jongetje wil worden. In januari start ik daar mee. Misschien ook interessant.
  maandag 8 december 2014 @ 21:05:51 #247
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_147404442
Ik zal mijn verhaal even beknopt neergooien hier, ik ben haske ziek dus ik zal later op eventuele vragen terugkomen :)

Ik heb 3 kinderen, van 6, 11 en 14. De zwangerschappem waren de hel, maar de bevallingen een eitje.

Bij alledrie wist ik nog niet dat ik EDS heb en ben dus gewoon onder controle van een vk geweest en bij alledrie thuis bevallen. Ik ben eigenlijk blij toe, want nu ik weet wat er aan complicaties bij kan komen zou ik dat misschien niet meer durven.

Bij de oudste had ik op zich een goede zwangerschap maar ik was moe. Echt tot op het bot versleten, misselijkmakend moe. Bevalling was zo gepiept, in 3 uurtjes waarvan 10 min persen.

De tweede was een ander verhaal. Bij 10 weken kreeg ik last van harde buiken en van mijn bekken. Tegen de tijd dat ik 25 weken zwanger was kon ik mijn huis niet meer uit, ik kon geen stap verzetten door de BI. In het weekend werd ik door mijn man uitgelaten in zo'n thuiszorgrolstoel.
De rest van de week probeerde ik zo goed en zo kwaad als het ging voor mijn oudste te zorgen.
Toen ik 30 weken zwanger was kwam er een bed beneden. Hier ben ik op bevallen (1,5 uur waarvan 3 min persen) en toen de kleine 3 maanden was sliep ik voor het eerst weer in mijn eigen bed.

Toen de kleine 2 was ging het nog niet veel beter. Ik liep nog regelmatig met krukken en kon een minuut of 10 lopen. Ik ging toen revalideren bij het Spine&Joint in Rotterdam.
Daar hebben ze me letterlijk weer rechtop gezet.

We waren inmiddels verhuisd en woonden gelijkvloers en op zich ging het zo goed dat we eeen derde aandurfden.

Ik wist waar ik bekkentechnisch oo moest letten en had er wel vertrouwen in. Ik kreeg met 6 weken al idioot veel harde buiken, regelmatig bloedverlies en meer, zodat ik al vrij snel rust moest houden.
Met 35 weken ontwikkelde ik puppp dus dat was wel tof, maar mn bekken hield zich aardig.
Ik ben na de bevalling (40 minuten, kind werd met vliezen en al geboren) 3 dagen plat gebleven in bed en daarna weer kleine stukjes opbouwen. Eerst met krukken, hierna ook zonder.

Eigenlijk ging het best prima.
Tot jongste 3 was, en ik in notime van 5 km kunnen wandelen naar nog maximaal 50 meter kunnen strompelen ging.
Toen ging ik de medische molen in en kreeg ik de diagnose hms/eds. Er vielen een hoop puzzelstukjes op hun plaats.

Van de drie lijkt alleen mijn middelste getroffen. Hij is snel moe, hypermobiel en gewoon erg kwetsbaar. We laten hem sporten en ik heb regelmatig overleg met huisarts/fysio/revalidatiearts.
Ik denk dat het bij hem wel meevalt, maar ja, dat vonden ze van mij ook altijd :')
Ik probeer hem te leren goed naar de signalen die zijn lijf geeft te luisteren :)
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_147454988
Hello!

Ik doe hier ook even weer mee, wat kan het lekker op en neer gaan hè? Nou, nu is het ff neer ;)
Luxaties, van top tot teen smurf en nu moet ik ook weer terug naar de klinisch geneticus omdat mijn oudste gediagnosticeerd is met EDS en ze nu even bij mij zeker willen weten welk type ik heb. En ze schijnen liever in volwassenen te peuteren dan in kinderen van 6 ;)

Man is onlangs ook weer geweest en nu is er toch weer de twijfel. Is het nu Marfan of EDS, ze zijn er niet helemaal uit.

Maar inderdaad, zwangerschappen :X Ik doe het nooit weer (mag ook niet, iets met vliezen die bij mij eeuwig te vroeg scheuren en nu over de dertig, dus hoger risico)
Bevallen daarentegen O+ zou ik nog wel 10 leer willen doen, af en toe heeft EDS toch vrij grote voordelen.

Maargoed, wat ik wilde vragen; ik heb een beroerd handschrift, maar kan wel schrijven, mijn oudste heeft er beduidend meer moeite mee. Splints op deze leeftijd is nog geen aanrader, maar heeft iemand anders nog een goede tip of een goed idee hierover?
  woensdag 10 december 2014 @ 18:54:35 #249
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_147460617
Waarom geen splints? Ik ken een ventje van 4 die ze heeft en hij is er ontzettend zuinig op omdat hij voelt dat het heel goed voor hem is :-)
Anders zo'n ring-pen of een bal-pen? Voor meer grip op de zaak :-)
pi_147465548
er is ook een zilversplint schrijf orthese.
dan zou hij/zij de splint alleen gebruiken met schrijven.

ringpen vond ik een ramp, dat drukt precies verkeerd.
ik gebruik nu gewoon een dikkere pen als ik echt moet schrijven. verder vermeid ik het schrijven door zoveel mogelijk te typen. maar dat is voor een kind dat leert schrijven nog niet echt een optie denk ik?

[ Bericht 29% gewijzigd door Elleska op 10-12-2014 21:16:23 ]
pi_147468562
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 21:09 schreef Elleska het volgende:
er is ook een zilversplint schrijf orthese.
dan zou hij/zij de splint alleen gebruiken met schrijven.

ringpen vond ik een ramp, dat drukt precies verkeerd.
ik gebruik nu gewoon een dikkere pen als ik echt moet schrijven. verder vermeid ik het schrijven door zoveel mogelijk te typen. maar dat is voor een kind dat leert schrijven nog niet echt een optie denk ik?
Vinger en handspieren sterker maken en dan vooral met proprioceptie training. Stevig schuimrubber bal (tennisbal grootte) nemen. En heel langzaam steeds verder vast knijpen en dan langzaam loslaten. Dat leer de spieren beter anticiperen. En veel downdog ( laten ) oefenen, om kracht op te bouwen van polsen naar handen. Dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik mijn splints niet meer nodig heb.

Downdog:

pi_147468689
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 22:12 schreef An24 het volgende:

[..]

Vinger en handspieren sterker maken en dan vooral met proprioceptie training. Stevig schuimrubber bal (tennisbal grootte) nemen. En heel langzaam steeds verder vast knijpen en dan langzaam loslaten. Dat leer de spieren beter anticiperen. En veel downdog ( laten ) oefenen, om kracht op te bouwen van polsen naar handen. Dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik mijn splints niet meer nodig heb.

Downdog:

[ afbeelding ]
En deze persoon hangt nog iets te ver door schouders. Kracht moet vooral op muis onder duim en wijsvinger komen. Vanuit de handen naar achter duwen voor een lijnrechte rug en zitbotjes als hoogste punt. Knieeen buigen mag, als rug maar recht is.
pi_147478683
quote:
2s.gif Op woensdag 10 december 2014 18:54 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Waarom geen splints? Ik ken een ventje van 4 die ze heeft en hij is er ontzettend zuinig op omdat hij voelt dat het heel goed voor hem is :-)
Anders zo'n ring-pen of een bal-pen? Voor meer grip op de zaak :-)
Ah, kijk :)
Dat kan dus wel...
Misschien even met de fysio overleggen.

Vingers trainen doen we wel onder de bezielende leiding van dezelfde fysio ;)

Dingen als die downdog hoef ik echt niet te proberen :o
Ook gewoon echt niet _O- dat zie ik ontzettend op 14 manieren misgaan ;) Dus ik geloof dat ik mijn ventje dat ook maar niet aan moet doen :P
pi_147485180
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:43 schreef freecell het volgende:

[..]

Ah, kijk :)
Dat kan dus wel...
Misschien even met de fysio overleggen.

Vingers trainen doen we wel onder de bezielende leiding van dezelfde fysio ;)

Dingen als die downdog hoef ik echt niet te proberen :o
Ook gewoon echt niet _O- dat zie ik ontzettend op 14 manieren misgaan ;) Dus ik geloof dat ik mijn ventje dat ook maar niet aan moet doen :P
Mjah, dat niet proberen dacht ik ook. En het ging ook een paar keer mis. Maar de spieren werden daarna wel sterker. Het heeft mij uit de rolstoel gehouden.

Als je maar blijft bewegen en aan het spiergeheugen werkt. Immobiliteit maakt de symptomen alleen maar erger.
  donderdag 11 december 2014 @ 16:11:47 #255
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_147485484
Met ringsplints maak je de vingers juist niet immobiel. Ze worden er alleen door weerhouden dingen te doen die ze toch al niet kunnen.
Daarbij hebben je vingers zelf geen spieren, dus zijn ze zijn ook niet trainbaar :-)
Voor alle andere gewrichten zou ik eerder trainen aanbevelend.
pi_147485673
quote:
2s.gif Op donderdag 11 december 2014 16:11 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Met ringsplints maak je de vingers juist niet immobiel. Ze worden er alleen door weerhouden dingen te doen die ze toch al niet kunnen.
Daarbij hebben je vingers zelf geen spieren, dus zijn ze zijn ook niet trainbaar :-)
Voor alle andere gewrichten zou ik eerder trainen aanbevelend.
Ik zei toch niet dat die splints je immobiel maken? Ik zei dat dat een gebrek aan beweging je immobiel maken. Vingers zijn wel trainbaar, er zitten geen grote spieren in, maar wel receptoren. En die zijn trainbaar.

En training is voor iedereen wat anders. Van veel jaren fitness werden mijn spieren te kort, waardoor ze gingen trekken en dat veroorzaakte ontstekingen. Ik ben van mening dat een balans tussen lenigheid en kracht opgezocht dient te worden. En bij elk lijf moet uitgezocht worden wat het beste werkt.

Persoonlijk ben ik een beetje allergisch voor 'dat ga ik niet eens proberen'. Vaak worden dingen eerst slechter voor ze beter worden, maar daar kom je nooit achter zonder een poging. Maar goed, dat is mijn EDS ervaring met mijn lijf.
pi_147485779
toch zou ik het niet aanraden om dat soort houdingen zonder begeleiding te proberen. want precies wat je zelf zegt, elk lijf is anders.
als ik mijn arm in die houding hou dan heb ik gegarandeerd mijn schouder uit de kom. bij freecell gaat er zo te lezen nog meer fout. dus zomaar een beetje proberen, daar pas ik voor. onder begeleiding dingen proberen, graag!
pi_147486028
Jullie lezen allemaal dingen die er niet staan :') Ik zeg toch niet dat je het zomaar zonder begeleiding moet proberen? Leg het eens voor aan de fysio en probeer het eens. Het zijn maar tips mensen, je kunt je eigen manier van werken er op aansluiten ^O^
pi_147486221
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2014 16:29 schreef An24 het volgende:
Jullie lezen allemaal dingen die er niet staan :')
sorry dat ik precies lees wat er staat. er staat namelijk ook niet "proberen onder begeleiding"...

die fysio met verstand van hms/eds moet ik nog vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 11-12-2014 16:48:35 ]
pi_147486706
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 16:35 schreef Elleska het volgende:

[..]

sorry dat ik precies lees wat er staat. er staat namelijk ook niet "proberen onder begeleiding"...

Dacht dat dit zelf wel bedacht kon worden, sorry.

En succes met zoeken van een fysio!
pi_147486850
kan gebeuren. zoals het er nu staat kon het op 2 manieren gelezen worden. blijkbaar las ik het anders dan jij bedoelde.

waarschijnlijk dus ook omdat ik geen fysio heb en dus niets onder begeleiding doe.
pi_147507738
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 16:35 schreef Elleska het volgende:

[..]

Ik heb er één *O*

Maar die raadt dit soort dingen dus heel erg af :)

Ik heb een tijdje pilates gedaan om sterker te worden, dat voelde wel fijn, maar ik bleek er ook veel leniger van te worden _O- en toen had ik vrij snel m'n fysio op mn kop: "wat dóe je in hemelsnaam"
- Uhhhh. Pilates?
- Ja,.... doe maar niet :')

Mijn fysio legt me op een tafel, legt mij hele lijf in de goede positie, masseert me helemaal los en laat me dan nog even liggen, zodat mijn lijf voelt hoe hij wél fijn in elkaar kan zitten. En dat heeft na een tijdje nu als resultaat dat ze me een redelijk gedeelte van de tijd pijnvrij kan krijgen *O*

Maar ik kom ook echt niet stil te zitten hier :+
Een man met Marfan, twee kinderen met EDS en eentje met klassiek autisme. En op zolder wonen een vriendin van mij met haar dochtertje van 3,5. En ik doe het huishouden, dus ik hoef niet bang te zijn dat ik te weinig beweeg ofzo.
pi_147508870
Dat klinkt mooi: dat het lijf voelt hoe het wel fijn in elkaar kan zien. En grotendeels pijnvrij *O*
Klinkt totaal anders dan de fysio waar ik een paar jaar geleden bij liep. Daar werd vooral gewerkt aan spierkracht met standaard fitness.

Ik merk nu met de kou wel dat ik buiten vermijd en daardoor minder beweeg dan in de zomer.
Maar nieuwe jaar, nieuwe huisarts, hopelijk een verwijzing naar een goede fysio. Dan wordt 2015 gewoon mijn jaar. :D
pi_147509198
Zou moeten kunnen toch? Er zijn heus meer goede fysio's! :Y

Spierkracht trainen vindt die van mij niet zo zinvol, omdat het in combinatie met wat ik op eend ag al allemaal doe vooral vermoeiend is en niet opbouwend ;)

En bij fitness duw ik áltijd dingen uit de kom :{ maakt niet uit hoe voorzichtig.
  vrijdag 12 december 2014 @ 11:32:29 #265
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_147509380
Breek me de bek niet open over fysiotherapeuten. De vorige die ik had was van mening dat ik mijn rolstoel gewoon aan de kant moest zetten en alles maar weer lopend moest gaan doen, des te eerder had ik hem niet meer nodig. Goh meneer, enig idee hóe ik in die stoel terecht ben gekomen? :')

Ik weet dat er bij heel veel patienten met hms/eds bewegingsangst is, maar dat is in mijn geval absoluut niet het geval. Ik wil dolgraag bewegen maar mijn lijf trekt dat niet. Alles ontsteekt continue zodra ik meer doe m`n standaard bezigheden.
Ik ben bijna wanhopig op zoek naar iemand die samen met mijn de grenzen van mijn lijf bekijkt en daar ook op inspeelt en per keer bekijkt wat er nodig is en wat er mogelijk is.
Na de feestdagen ga ik naar hydrotherapie. Misschien kunnen ze daar nog wel iets met me aanvangen :P
pi_147513386
Maf is dat, dat meedenken zo moeilijk lijkt te zijn....

En revalidatiearts? Is dat wat?
Ik heb een keer een revalidatiearts gehad die constateerde dat de enige sport die ik kon doen Nordic Walking was _O- maar er zijn ook vast goede bij :D
  vrijdag 12 december 2014 @ 14:07:27 #267
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_147514027
Ik heb een revalidatiearts die echt wel aardig en kundig is maar hij is nu ook op het punt aanbeland dat hij zegt dat ik beter niet kan sporten. Hij kwam wel met de optie hydrotherapie.

Als dar niks wordt ga ik gewoon paardrijden ofzo. Als ik er dan toch kapot van ga dan ook maar meteen goed :7
pi_147514300
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 december 2014 14:07 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik heb een revalidatiearts die echt wel aardig en kundig is maar hij is nu ook op het punt aanbeland dat hij zegt dat ik beter niet kan sporten. Hij kwam wel met de optie hydrotherapie.

Als dar niks wordt ga ik gewoon paardrijden ofzo. Als ik er dan toch kapot van ga dan ook maar meteen goed :7
Ja, zou ik doen :D

Ik dacht een half jaartje geleden dat ik heus nog wel kon wandklimmen.
Eindconclusie: ik ben er woest goed in!.... en ik kan mijn knie zó verdraaien dat ik twee banden scheur, een stuk van mijn scheenbeen breek en mijn meniscus sloop :+

En nu mag ik niet meer van mijn man ;(

Zwemmen, kunnen jullie dat wel? Ik draai eeuwig mijn heupen er uit :{ Ik zwem nog, als in: dobberen, in de sauna, maar echt zwemmen lukt niet. Balen, want de kinderen vinden het heerlijk.
pi_147516702
zwemmen heb ik vroeger wel veel gedaan, toen ging dat juist super. inmiddels snap ik ook waarom vlinderslag mij zo goed lag :+
ik zwom toen al vooral op armkracht, minder op beenkracht. vooral geen schoolslag benen, dat ging altijd scheef (schaarbeweging ofzo?)

nu kom ik ook niet veel verder dan dobberen in het subtropische deel. maar alsnog heerlijk ontspannend. bijna te ontspannend want ik kom zonder hulp het zwembad niet uit zo gammel voelt alles :P
sinds we verhuist zijn ook niet meer wezen zwemmen, zwembad hier is niet zo lekker verwarmd. manlief eens overhalen om weer in de stad te dobberen O+

hydrotherapie is ook niet het standaard baantjes zwemmen dus misschien dat dat beter gaat?Taartjesfee laat je weten hoe het bevalt?
  vrijdag 12 december 2014 @ 16:55:51 #270
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_147519281
Ik heb zo weinig spierkracht dat ik deze zomer bekant verzoop in het tropische zwembad wat blijkbaar ook een golfslagbad was. Manlief was zo druk bezig jongste dochter boven water te houden dat hij niet doorhad dat ik tegen de wand beukte en mezelf niet boven kon houden :X
Maar met hydro zullen ze vast voorzichtiger met me zijn :P

Ik ben heel benieuwd. Zal het hier ook nog wel laten weten :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')