Hallo iedereen! Even een stevige topickick hoor

Ik wilde even wat kopieren van een topic uit OUD omdat ik denk dat het voor meerdere mensen met HMS/EDS relevant kan zijn.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wow, hoop evaring met EDS lees ik. Ik vind het belangrijk om er toch even goed op in te gaan, dus excuus voor de lange post vast. Ik zal hem later ook even naar het Ehlers-danlos topic kopieren. Ik vind het trouwens wel belangrijk om even te vermelden dat EDS uit meerdere subtypes bestaat, en dat elke subtype anders is. EDS-HT is de meest voorkomende. Ook is het zo dat het Hypermobiliteitssyndroom (HMS) erkend is als het zijnde dezelfde aandoening als EDS-HT.
Ik ben op dit moment voor mijn master onderzoek aan het doen naar HMS/EDS-HT (ik wist nog niet dat ik zwanger zou worden toen ik dit onderwerp koos trouwens) en zodoende weet ik er redelijk wat vanaf. Ik wil even benadrukken dat ik geen arts ben overigens, ik studeer Medical Antropology and Sociology.
quote:
Ludann,
Een leerling van mij heeft dat ook. Ik vind het toch wel vrij heftig hoor. Hij heeft dagelijks veel pijn. Kan amper trappen lopen, schrijven of iets tillen. Overigens geërfd van z'n moeder. Arme vrouwtje. Overal hulpstukken voor.
Waar merk jij het aan?
Wat vervelend om te lezen, hoe oud is die leerling? En weet je misschien rond welke leeftijd de diagnose is gesteld? Daar ben ik benieuwd naar omdat naar mijn idee veel klachten bij het hypermobiele type vooral invaliderend worden omdat de diagnose zo vaak te laat wordt gesteld en er dan schade is ontstaan door het doen van dingen die je beter kan laten als je EDS/HT hebt (zoals turnen op hoog niveau en contactsport).
Waar ik het aan merk... dat is lastig uit te leggen. Omdat ik ermee ben geboren ben ik gewend aan bepaalde manieren waarop mijn lichaam werkt die voor mijn volkomen normaal zijn maar die dat voor een ander niet zijn. Net als veel andere HMS/EDS-HT patienten heb ik een wastlijst aan ''rare dingen'', maar van sommige dingen merk ik vrij weinig. Het verschilt ook per periode en nu ik zwanger ben heb ik minder klachten (dat kan nog veranderen, maar tot nu toe heb ik daar mazzel mee omdat vrouwens tijdens de zwangerschap hormonen aanmaken die ze nog hypermobieler maken).
Iets wat ik lastig vind is dat ik een heel slecht gevoel voor evenwicht heb. Ik kan bijvoorbeeld niet staan in een bus of trein omdat ik dan omval bij een bocht. Chronische pijn en vermoeidheid is er altijd maar na 4 maanden revalideren in een revalidatiecentrum na een val op mijn rug heb ik daar wel mee leren omgaan. Meeste last heb ik van mijn rug, heupen, linkerenkel en mijn polsen. Ik heb diverse braces en steunzolen ook, maar die braces heb ik niet altijd nodig. Subluxaties heb ik regelmatig, maar deze zijn doorgaan niet pijnlijk. Ik zal op termijn een operatie nodig hebben om mijn rechtepolsgewrichten vast te laten zetten, maar dat wil ik zo lang mogelijk uitstellen. Ook staat er nog op de planning om een zenuw in mijn linkeronderbeen te ''verbranden'' omdat ik daar pijn heb. Ik heb een keer alle banden in mijn linkerenkel afgescheurd tijdens een introductieles Judo, dus die enkel is behoorlijk instabiel.
quote:
LuDann, hopelijk verloopt alles goed voor je

Wij zitten momenteel met onze jongste dochter in het traject bij de geneticus. Vermoeden bij haar is ook EDS. Heftig om dit te lezen, wij zijn nog zo in het hier en nu, en minder bij het 'later als ze groot is'.
Wat vervelend om te lezen [
naam verwijderd], ze is een ''de novo'' patiente? Of zijn er wel vermoedens dat ze het van iemand geërfd heeft? En welk type vermoeden ze, weet je dat? Waar heeft ze last van? Voor info van mijn kant of als je gewoon wil praten, dan staat mijn PM box natuurlijk open, sterkte in ieder geval.
quote:
LuDann, heftig verhaal, gaat er wat getest worden nu je weet dat je zwanger bent? Of hoe gaat het verlopen voor jou?
Patienten met EDS hebben sowieso een medische indicatie. Ik zal regelmatiger in de gaten gehouden worden (ik heb overigens ook epilepsie met medicatie dus daar zullen ze ook wel op letten). Traject zal bij de gyn verlopen, bevalling in het ziekenhuis. Keizersnede moet zo veel mogelijk vermeden worden in verband met de doorgaans slechte wondgenezing. Sommige pijnstilling werkt minder goed, dus dat zal ik ook moeten overleggen. Ik weet niet precies wat er mogelijk is, ik had ooit advies gehad over een TENS, maar daar lees ik nu minder positieve dingen over. Bij de baby zal bij de geboorte onder andere gelet worden op symptomen van ''floppy infant syndrome''. Maar heb me er nog niet helemaal in verdiept hoor, dus ik weet nog niet alles.
Tips en ervaringsverhalen van mensen met HMS/EDS-HT zou ik trouwens heel erg op prijs stellen!
quote:
Hier ook een hypermobiele EDS-ser. De mate waarin je het zelf hebt zegt niet over de klachten die je kind kan ontwikkelen trouwens. Je hebt per zwangerschap 50% kans om het door te geven, en altijd in dezelfde variant als je zelf hebt. Dus als je het hypermobiele type hebt zul je niet het vaattype doorgeven.
Ik zit zelf sinds 3 jaar in een rolstoel maar binnen mijn zeer grote familie waarin minstens 20 personen het hebben, ben ik de enige daarin.
Kwestie van pech ook eigenlijk..
Vervelend dat je in een rolstoel zit. Aangezien je hier post neem ik aan dat je kinderen hebt? Mag ik vragen hoe jouw zwangerschap (pen) verliepen?
Ik heb zelf ook een periode met regelmaat een rolstoel gebruikt, voor ik revalideerde, Woonde toen in een aangepaste huurwoning en had huishoudelijke hulp via de WMO. In die periode ben ik ook voor 100% afgekeurd, hoewel ik denk dat ik straks na mijn studie wel kan werken (op zijn minst toch voor 50%). Het gaat nu een stuk beter namelijk.
EDS-HT is inderdaad in de meeste gevallen autosomaal dominant overerfelijk, en je hebt gelijk wanneer je stelt dat je alleen het type kunt doorgeven wat je zelf hebt. Recente ontdekkingen in de UK en de VS (waar ze wat minder achterlopen dan in Nederland op dit gebied) doen echter vermoeden dat elke familie met EDS-HT een enigzins andere samenstelling van genen heeft, wat ervoor zorgt dat de ene patient met EDS-HT bijvoorbeeld wel lichte vasculaire symptomen heeft die doorgegeven kunnen worden en de andere patient niet. Helemaal zeker is dit niet en het is soms ook lastig te zeggen welke vorm van EDS precies heeft. Het komt voor dat mensen in dezelfde familie verschillende EDS diagnoses hebben. Niet omdat ze een ander subttype hebben, maar omdat de interpretatie van de arts kan verschillen en omdat genetisch onderzoek niet altijd gedaan wordt.
Ik zal hieronder even kopieren wat ik iemand gister naar aanleiding van een PM geschreven heb:
quote:
Vooral de UK en in mindere mate de VS zijn beter op de hoogte van wat EDS-HT nu eigenlijk is; geen aandoening waarbij vooral reumatologische symptomen een rol spelen maar een zogenoemde ''multi-system'' of ''systemic'' disorder waarbij aanwijzingen zijn dat onder andere disregulatie van het autonome zenuwstelsel, hersenafwijkingen en in mindere mate dan bij het vasculaire type, ook hart en vaatafwijkinen voorkomen, evenals een verhoogde bloedingsneiging. Blaas- en baarmoeder prolapse en ruptuur, evenals moederlijke sterfte tijdens de geboorte zijn ook beschreven.
Dit artikel is alweer wat oud (2012) maar geeft misschien een beetje een goede indruk:
http://www.hindawi.com/journals/isrn/2012/751768/en deze bijvoorbeeld:
http://www.patient.co.uk/doctor/ehlers-danlos-syndrome-proHet grote verschil in kennis blijkt bijvoorbeeld ook uit het verschil tussen de nederlandse en de amerikaanse Wikipedia pagina erover.
Omdat het nog onzeker is (vooral voor de arts, de meeste patienten weten wel wat ze wel of niet hebben) welke gevolgen EDS-HT kan hebben is het belangrijk om goed in de gaten gehouden te worden tijdens een zwangerschap. Je hebt officeel ook gewoon een medische indicatie voor een klinische bevalling die dan dus volledig vergoed wordt. Artsen in Nederland zijn alleen helaas niet zo goed op de hoogte of begrijpen het niet goed.
Gelukkig bestaat er wel een goede Nederlandstalige folder voor de huisarts met informatie over hoe er zo voorzichtig mogelijk met een zwangerschap(wens) moet worden omgegaan:
http://www.erfocentrum.nl(...)anlos%20Syndroom.pdf
Neem eens een kijkje op
http://www.chronicpainpartners.com/ (EDS Awareness),
http://www.ednf.org/ (de Amerikaanse patientenvereniging) of
http://www.ehlers-danlos.org/ (de patientenvereniging van de UK) zou ik zeggen. De patientenvereniging in Nederland (VED) en het hms platform lijken op sterven na dood te zijn en er valt niet erg veel info te vinden.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tips of informatie van jullie kant is trouwens van harte welkom! In het kader van mijn onderzoek ben ik trouwens op zoek naar mensen met HMS/EDS-HT die mij hun verhaal willen vertellen. Hierbij gaat het niet over zwangerschap en HMS/EDS-HT, maar meer over hoe de weg die hebt moeten afleggen naar de diagnose en je ervaringen eruit zien.