abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136508311
quote:
Wat voor meetinstrumenten bedoel je dan?
Zo'n soort liniaal waarmee berekend kan worden hoeveel graden je iets overstrekt. Geen idee hoe zoiets heet :P

quote:
Ik mocht al mijn kunstjes vertonen, er werd wat aan me gestreeld en geplukt en dat was het. Het uitzoeken van de hele familiegeschiedenis was meer werk :P
Wat voor kunstjes? Werden je precieze dingen gevraagd om te doen (zoals ellebogen overstrekken, met je handen de vloer aanraken)?
pi_136509383
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 15:58 schreef NEKONEKOCHAN het volgende:

[..]

Zo'n soort liniaal waarmee berekend kan worden hoeveel graden je iets overstrekt. Geen idee hoe zoiets heet :P

[..]

Wat voor kunstjes? Werden je precieze dingen gevraagd om te doen (zoals ellebogen overstrekken, met je handen de vloer aanraken)?
Mjah, een ervaren reumatoloog ziet dat op het oog. Net zoals een timmerman zijn hout precies zaagt en een bakker precies 50 gram boter afweegt zonder echt te wegen. Overstrekkende ledematen kun je ook goed voelen, daar heb je geen instrument voor nodig. Net als het toetsen van de mate van spanning op een pees/ spier.

Ik heb beide testen gehad, maar die zeggen ook niet altijd wat. Andere overstrekkingen, los van die testen zeggen ook veel. Net als interne fysieke problemen bij organen en de staat ban je huid. Je anamnese is ook belangrijk. Alles samen maakt een diagnose.
pi_136541371
quote:
Mjah, een ervaren reumatoloog ziet dat op het oog. Net zoals een timmerman zijn hout precies zaagt en een bakker precies 50 gram boter afweegt zonder echt te wegen. Overstrekkende ledematen kun je ook goed voelen, daar heb je geen instrument voor nodig. Net als het toetsen van de mate van spanning op een pees/ spier.

Ik heb beide testen gehad, maar die zeggen ook niet altijd wat. Andere overstrekkingen, los van die testen zeggen ook veel. Net als interne fysieke problemen bij organen en de staat ban je huid. Je anamnese is ook belangrijk. Alles samen maakt een diagnose.
Ah oké, dat klinkt al iets aannemelijker.
  maandag 10 februari 2014 @ 22:36:23 #184
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_136570288
@NEKONEKOCHAN hier is de diagnose gesteld door een klinisch geneticus en verder precies beschreven zoals An24 beschreef. Een reumatoloog die HMS/EDS over dezelfde kam scheert zou mij doen rennen naar een andere reumatoloog. Familiaire geschiedenis was hier ook een goede graadmeter. Nou had ik eerlijk gezegd weinig tests nodig want op het blote oog klopten er al een aantal dingen niet. Ik scoorde dus ook 9/9 op Beighton.

@ Taart dat is wel lastig maar binnenkort alles beneden en zodoende toch weer wat meer vrijheid. :*

Kennen jullie nog het verhaal van vorige week en het idee voor peesplastiek. Door de malle molen geweest vorige week en in overleg met de St. Maartenskliniek bleek dat mijn pezen die ze hadden willen gebruiken niet bruikbaar zijn dus wat rest is het vastzetten. Wat we nu eerst proberen is een verzonken schoen tot half op mijn kuit waar mijn enkel dus helemaal in vast komt te zitten want op mijn leeftijd een vastgezette voet vind ikzelf en gelukkig de maartenskliniek en het Ghz een stap te ver nu nog. Mocht het met een verzonken schoen niet gaan werken dan is geen keuze meer en wordt het definitief. Ik was niet blij vanmiddag :{
If you can dream it, you can do it...
pi_136585754
quote:
@NEKONEKOCHAN hier is de diagnose gesteld door een klinisch geneticus en verder precies beschreven zoals An24 beschreef. Een reumatoloog die HMS/EDS over dezelfde kam scheert zou mij doen rennen naar een andere reumatoloog. Familiaire geschiedenis was hier ook een goede graadmeter. Nou had ik eerlijk gezegd weinig tests nodig want op het blote oog klopten er al een aantal dingen niet. Ik scoorde dus ook 9/9 op Beighton.
Ja,moeilijk. Waarom zou jij naar een andere reumatoloog gaan? Ik heb gelezen dat het verschil tussen HMS en EDS type 3 de betrokkenheid van de huid is, maar dat er ook steeds meer medici van mening zijn dat HMS en EDS 3 hetzelfde zijn.

Ik heb zo'n idee dat er bij mij helemaal niet goed naar de huid gekeken is? Hij heeft in ieder geval niet eraan geplukt o.i.d. Ik vind ook niet dat ik overduidelijke huidkenmerken heb. Mijn huid is niet zachter dan die van andere vrouwen (alleen handen), eerder droog en ruw :'). Ik heb wel vaak onverklaarbare blauwe plekken op mijn benen, maar ik krijg niet altijd blauwe plekken als ik me stoot! Wondgenezing is ook meestal goed. Afwijkende littekens heb ik wel een aantal, maar niet overal. Ook heb ik vanaf kinds af aan striemen en erg rimpelige handen. Losse huid heb ik wel, maar niet op veel plekken en goed zichtbare aders heb ik ook wel (vooral in mijn gezicht), maar ook niet op veel plekken.

Wat familiaire geschiedenis betreft: het is bij mij niet bekend of m'n moeder EDS heeft, maar zij heeft wel huidkenmerken zoals, zachte, dunne, loszittende huid waardoor je aders goed ziet, vaak blauwe plekken, striemen, afwijkende littekens. Pijn in gewrichten had zo ook vaker, ze heeft een aneurysma gehad en een aantal hersenbloedingen. Die laatst genoemde dingen zijn de dingen die de reumatoloog weet, huidkenmerken zijn niet ter sprake gekomen.

Ik weet niet zo goed wat ik met dit moet, maar over 2 weken heb ik weer een afspraak met de reumatoloog en zou hij me wat meer vertellen, dus ben benieuwd.
pi_136594938
Sterkte en knus Books
  dinsdag 11 februari 2014 @ 18:18:32 #187
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_136595051
@ NEKONEKOCHAN, HMS is alleen een hypermobiliteit en EDS zijn de rest van de verwante dingen die je daarna beschrijft. Die vallen niet onder HMS, hier zijn er ook tonladingen aan andere klachten dan alleen maar de hypermobiliteit en ik ben zelf van mening persoonlijk dat een reumatoloog dat verschil moet weten en het dus niet zo gemakkelijk onder HMS kan scharen.

@ -sabine-, dank je wel.
pi_136629436
Iedereen heel veel sterkte met alles.

Ik heb na maanden eindelijk eens goed nieuws...
M'n Wajong aanvraag is geaccepteerd, en ik ben met 75% afgekeurd.

En over het vaststellen van de aandoening, dat is bij mij ook bij een klinisch geneticus gedaan.
Niet alleen via Beighton (waar ik 8/9 scoorde), maar ook in combinatie met inwendige problemen.

Inmiddels is bij mij net de revalidatie aan het opstarten, dus ben benieuwd wat dit gaat uithalen.

Nu even een andere vraag :)
Ik heb eergisteren een moedervlek moeten laten verwijderen.
Ik had dit nogal onderschat, en hij heeft er heel veel huid extra omheen weggehaald.
(Hij vertrouwde hem niet helemaal, en de moedervlek is ook opgestuurd).
Nu heb ik dus 8 hechtingen, in plaats van 3/4 die we hadden verwacht.
Hoe zit het bij jullie met genezen en hechtingen?

Ik heb ooit hechtingen gehad die van binnenuit waren gehecht.
Dit was van een operatie, maar het duurde echt lang voordat die wond genezen was.
Dat litteken is ook super lelijk (zoals alle littekens bij mij eigenlijk).

Dit is de eerste keer dat ik uitwendige hechtingen heb, en vroeg me af wat jullie ervaring ermee is.
Ik heb er nu continu vetgaas op, omdat ik merk dat het heel erg trekt...

~Selina.

Voor de liefhebbers, een foto ervan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
If you can't blow them away with your brilliance
Baffle them with your bullshit.
  woensdag 12 februari 2014 @ 21:32:50 #189
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_136643780
Ik wil het zeggen hoe met mij en uitwendige hechtingen ging maar ik denk niet dat je daar van opknapt.

Bij mij bleef het ook na een melanoom overigens die ook veel dieper weggesneden moest worden dan gedacht wegens vertakking scheuren. Drie keer aan toe en toen hebben ze onderhuids gehecht daarna gelijmd en hechtpleisters. Dan praat ik al over een jaar of twaalf geleden en sindsdien wordt het niet eens meer geprobeerd maar meteen onderhuids gehecht. Waarom hebben ze dit niet meteen gedaan als het toch al bekend was. Ik hoop voor je dat het blijft zitten en dat je niet morgenvroeg weer retour kan.

Beterschap. X
pi_136646274
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 16:10 schreef Oneandonlyselina het volgende:
Iedereen heel veel sterkte met alles.

Ik heb na maanden eindelijk eens goed nieuws...
M'n Wajong aanvraag is geaccepteerd, en ik ben met 75% afgekeurd.

En over het vaststellen van de aandoening, dat is bij mij ook bij een klinisch geneticus gedaan.
Niet alleen via Beighton (waar ik 8/9 scoorde), maar ook in combinatie met inwendige problemen.

Inmiddels is bij mij net de revalidatie aan het opstarten, dus ben benieuwd wat dit gaat uithalen.

Nu even een andere vraag :)
Ik heb eergisteren een moedervlek moeten laten verwijderen.
Ik had dit nogal onderschat, en hij heeft er heel veel huid extra omheen weggehaald.
(Hij vertrouwde hem niet helemaal, en de moedervlek is ook opgestuurd).
Nu heb ik dus 8 hechtingen, in plaats van 3/4 die we hadden verwacht.
Hoe zit het bij jullie met genezen en hechtingen?

Ik heb ooit hechtingen gehad die van binnenuit waren gehecht.
Dit was van een operatie, maar het duurde echt lang voordat die wond genezen was.
Dat litteken is ook super lelijk (zoals alle littekens bij mij eigenlijk).

Dit is de eerste keer dat ik uitwendige hechtingen heb, en vroeg me af wat jullie ervaring ermee is.
Ik heb er nu continu vetgaas op, omdat ik merk dat het heel erg trekt...

~Selina.

Voor de liefhebbers, een foto ervan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ohw gadver, wat vervelend voor je. Veel sterkte :*
pi_136665714
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 21:32 schreef Books1 het volgende:
Ik wil het zeggen hoe met mij en uitwendige hechtingen ging maar ik denk niet dat je daar van opknapt.

Bij mij bleef het ook na een melanoom overigens die ook veel dieper weggesneden moest worden dan gedacht wegens vertakking scheuren. Drie keer aan toe en toen hebben ze onderhuids gehecht daarna gelijmd en hechtpleisters. Dan praat ik al over een jaar of twaalf geleden en sindsdien wordt het niet eens meer geprobeerd maar meteen onderhuids gehecht. Waarom hebben ze dit niet meteen gedaan als het toch al bekend was. Ik hoop voor je dat het blijft zitten en dat je niet morgenvroeg weer retour kan.

Beterschap. X
De arts wilde dit niet, omdat ik nog nooit uitwendig ben gehecht.
Hij wilde dus eerst dat proberen.

Tot nu toe blijft het vrij goed zitten.
Heb er wel continu vetgaas op om het wat soepel te houden en extra hechtpleisters.
Ik probeer het ook zo min mogelijk te belasten.

Ik moest wel minimaal 14 dagen wachten tot ze eruit konden, omdat er dan wel weer bekend is dat ik heel langzaam genees.

Ben benieuwd... Zucht.
pi_136698532
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2014 22:24 schreef An24 het volgende:

[..]

Ohw gadver, wat vervelend voor je. Veel sterkte :*
Dankjewel :)
pi_137242212
Resultaat was 4 uitgegroeide hechtingen en een enorm lelijk litteken...
Op de plek waar de hechtingen uitgegroeid waren, is de wond ook wat groter.

Misschien dat ze nu een x naar me luisteren als ik zeg dat uitwendige hechtingen niet gaan werken bij me. ZUCHT.

;(

pi_137244326
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 16:19 schreef Oneandonlyselina het volgende:
Resultaat was 4 uitgegroeide hechtingen en een enorm lelijk litteken...
Op de plek waar de hechtingen uitgegroeid waren, is de wond ook wat groter.

Misschien dat ze nu een x naar me luisteren als ik zeg dat uitwendige hechtingen niet gaan werken bij me. ZUCHT.

;(

[ afbeelding ]
Ohw bah, dat ziet er niet zo netjes uit nee. Als het helemaal dicht is de bio- olie smeren proberen? Mij mij werkt dat een beetje!
pi_137244465
Zie dit topic nu pas, wil jullie niet lastig vallen en wens iedereen hier sterkte, maar ik kan mijn linkerbeen 180 graden draaien (terwijl ik gewoon normaal blijf staan) zodat m'n linkerknie naar achteren wijst (letterlijk de andere kant op dus) :{.
Daarnaast kan ik m'n linkerarm 360 (!) graden draaien. Ik zet hem op tafel en kan hem letterlijk 360 graden draaien. :{

Valt dit ook onder hypermobiel of ben ik gewoon mega-raar?
  vrijdag 28 februari 2014 @ 17:56:36 #196
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_137244933
Dat valt onder hypermobiel (maar hoeft nog niet per sé ehlers danlos te zijn)
Je bent alleen mega-raar als je het leuk vindt om te doen :P
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_137253622
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 17:35 schreef An24 het volgende:

[..]

Ohw bah, dat ziet er niet zo netjes uit nee. Als het helemaal dicht is de bio- olie smeren proberen? Mij mij werkt dat een beetje!
Ik smeer het nu 1x per dag in met vaseline, om het soepel en vet te houden.
En inderdaad als het compleet dicht is, met bio-oil.
In de hoop dat het litteken minder zichtbaar word, maar ben bang van niet.
Operatielitteken van 3 jaar geleden is nog dik en paarsig, ondanks dagelijks bio-oil e.d.
pi_137253683
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 17:56 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Dat valt onder hypermobiel (maar hoeft nog niet per sé ehlers danlos te zijn)
Je bent alleen mega-raar als je het leuk vindt om te doen :P
Zeker niet leuk om te doen :N... dat vond ik in groep 8, maar dan ben je 11 en onwetend. Ik vind het nu zelf ook maar een naar/eng iets eigenlijk. Ik bedoel, 360/180 graden ledematen draaien :X :X
pi_137253702
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 17:41 schreef Toto69 het volgende:
Zie dit topic nu pas, wil jullie niet lastig vallen en wens iedereen hier sterkte, maar ik kan mijn linkerbeen 180 graden draaien (terwijl ik gewoon normaal blijf staan) zodat m'n linkerknie naar achteren wijst (letterlijk de andere kant op dus) :{.
Daarnaast kan ik m'n linkerarm 360 (!) graden draaien. Ik zet hem op tafel en kan hem letterlijk 360 graden draaien. :{

Valt dit ook onder hypermobiel of ben ik gewoon mega-raar?
Dat is inderdaad hypermobiel, maar hoeft geen EDS te zijn.
Mocht je meerdere "kwaaltjes", of pijnklachten o.i.d. hebben, zou ik je laten doorverwijzen naar de Orthopeed of klinisch geneticus.
Die kunnen kijken of het EDS is, of gewoon hypermobiliteit.

Ik zou het alleen niet regelmatig doen, je benen draaien enzo.
Is namelijk niet echt bevorderlijk voor je gewrichten :)
pi_137253742
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 21:48 schreef Oneandonlyselina het volgende:

[..]

Dat is inderdaad hypermobiel, maar hoeft geen EDS te zijn.
Mocht je meerdere "kwaaltjes", of pijnklachten o.i.d. hebben, zou ik je laten doorverwijzen naar de Orthopeed of klinisch geneticus.
Die kunnen kijken of het EDS is, of gewoon hypermobiliteit.

Ik zou het alleen niet regelmatig doen, je benen draaien enzo.
Is namelijk niet echt bevorderlijk voor je gewrichten :)
Ik snap dat het niet bevorderlijk is, ik doe het dan ook nooit verder :P weet alleen dát ik het kan. Nou ja, ik loop al meer dan twee jaar met een operatiewond die ook al meer dan twee jaar open ligt, dag in dag uit, maar das andere koek en denk ik niet relevant :?
pi_137253815
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 21:49 schreef Toto69 het volgende:

[..]

Ik snap dat het niet bevorderlijk is, ik doe het dan ook nooit verder :P weet alleen dát ik het kan. Nou ja, ik loop al meer dan twee jaar met een operatiewond die ook al meer dan twee jaar open ligt, dag in dag uit, maar das andere koek en denk ik niet relevant :?
Kan zeker relevant zijn.
Wanneer je Ehlers-Danlos hebt, genees je meestal ook veel slechter.

Ik zou voor de zekerheid met je vragen langs de huisarts gaan.
Als je zo hypermobiel bent, en een wond hebt die slecht geneest, kan het altijd mogelijk zijn dat er iets niet klopt.
pi_137253896
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 21:50 schreef Oneandonlyselina het volgende:

[..]

Kan zeker relevant zijn.
Wanneer je Ehlers-Danlos hebt, genees je meestal ook veel slechter.

Ik zou voor de zekerheid met je vragen langs de huisarts gaan.
Als je zo hypermobiel bent, en een wond hebt die slecht geneest, kan het altijd mogelijk zijn dat er iets niet klopt.
KIinkt eigenlijk niet eens zo gek, dat daar wellicht toch een verband tussenzit. Al moet ik er wel bij vermelden dat ik een sinus pil. gehad heb en dat die wonden bij heel veel mensen niet genezen. Sommige hebben na 15 operaties en 8 jaar herstel nog steeds die wond, zonder hypemobiliteit e.d. Maar je advies is lang niet verkeerd, en ben wel blij dat ik hier terecht kan.
pi_137254161
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 21:52 schreef Toto69 het volgende:

[..]

KIinkt eigenlijk niet eens zo gek, dat daar wellicht toch een verband tussenzit. Al moet ik er wel bij vermelden dat ik een sinus pil. gehad heb en dat die wonden bij heel veel mensen niet genezen. Sommige hebben na 15 operaties en 8 jaar herstel nog steeds die wond, zonder hypemobiliteit e.d. Maar je advies is lang niet verkeerd, en ben wel blij dat ik hier terecht kan.
Lijkt me erg vervelend zeg!
Zou toch voor de zekerheid je laten doorverwijzen.
Je kan het maar beter zeker weten :)
pi_137254217
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 21:57 schreef Oneandonlyselina het volgende:

[..]

Lijkt me erg vervelend zeg!
Zou toch voor de zekerheid je laten doorverwijzen.
Je kan het maar beter zeker weten :)
Eigenlijk wel. Wil hier niet spammen maar mocht je interesse hebben over het reilen en zeilen wat betreft die wond: LIF / Wond na operatie geneest niet.
Er zijn fouten gemaakt door ziekenhuis #1, een medewerker heeft dat ook toegegeven, helaas koop je er niets voor, zit je dan als achttien-jarige al een paar jaar met een open wond waar je echt door belemmerd wordt.
pi_137254800
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 21:58 schreef Toto69 het volgende:

[..]

Eigenlijk wel. Wil hier niet spammen maar mocht je interesse hebben over het reilen en zeilen wat betreft die wond: LIF / Wond na operatie geneest niet.
Er zijn fouten gemaakt door ziekenhuis #1, een medewerker heeft dat ook toegegeven, helaas koop je er niets voor, zit je dan als achttien-jarige al een paar jaar met een open wond waar je echt door belemmerd wordt.
Ken het probleem qua kl*te ziekenhuizen.
Ook wanneer er niet naar je geluisterd word (zoals mijn hechtingen).

En spammen doe je niet hoor :)
Altijd fijn om ervaringen te delen!
pi_137254850
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 22:08 schreef Oneandonlyselina het volgende:

[..]

Ken het probleem qua kl*te ziekenhuizen.
Ook wanneer er niet naar je geluisterd word (zoals mijn hechtingen).

En spammen doe je niet hoor :)
Altijd fijn om ervaringen te delen!
Had het gelezen inderdaad, vreselijk :{
Het is inderdaad een goed topic dit, had hem nog niet eens gezien, en ik had het beestje geen naam gegeven (al besef ik me dat ik niet normaal ben met mijn kunstjes :P)
pi_137255324
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 22:09 schreef Toto69 het volgende:

[..]

Had het gelezen inderdaad, vreselijk :{
Het is inderdaad een goed topic dit, had hem nog niet eens gezien, en ik had het beestje geen naam gegeven (al besef ik me dat ik niet normaal ben met mijn kunstjes :P)
Heb net even door je topic gescrold.
Wat vreselijk zeg!

Sommige ziekenhuizen modderen maar wat aan....
Belachelijk!
pi_137255381
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 22:19 schreef Oneandonlyselina het volgende:

[..]

Heb net even door je topic gescrold.
Wat vreselijk zeg!

Sommige ziekenhuizen modderen maar wat aan....
Belachelijk!
Inderdaad... erg slecht. Daarna naar een ander gegaan, die weten het ook niet meer na twee operaties en maaaanden behandelingen... :'(
pi_137255565
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 22:20 schreef Toto69 het volgende:

[..]

Inderdaad... erg slecht. Daarna naar een ander gegaan, die weten het ook niet meer na twee operaties en maaaanden behandelingen... :'(
Kan begrijpen dat je je dan echt behoorlijk moedeloos voelt....
Ik zou toch die stap naar de huisarts zetten met je hypermobiliteit en je slecht genezende wond.
Misschien dat hij sowieso een idee heeft met je wond, en dat hij je doorverwijst naar een orthopeed of klinisch geneticus.

Die wond moet toch ooit dicht gaan...
Zeker wegens infectie e.d.

Heb je meerdere slecht/langzaam genezende wonden gehad?
pi_137255625
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 22:24 schreef Oneandonlyselina het volgende:

[..]

Kan begrijpen dat je je dan echt behoorlijk moedeloos voelt....
Ik zou toch die stap naar de huisarts zetten met je hypermobiliteit en je slecht genezende wond.
Misschien dat hij sowieso een idee heeft met je wond, en dat hij je doorverwijst naar een orthopeed of klinisch geneticus.

Die wond moet toch ooit dicht gaan...
Zeker wegens infectie e.d.
Hij is al eens zwaar ontstoken (echt zwaar ontstoken) geweest in 2012 toen ze het slecht behandelden. Woog nog 55 kilo toen en was echt een wandelend geraamte gewoon :X
Mijn huisarts is overigens niet bepaald op de hoogte. En ook niet echt de meest specialistische. Maar een doorverwijzing zou moeten kunnen.

@ Edit: Nee dit is de eerste. Mijn wonden genezen snel. Deze zit boven mijn bilnaad... en van origine was hij 10 centimeter lang en 6 centimeter diep

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 28-02-2014 22:25:52 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')