abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 december 2014 @ 13:58:09 #276
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_147635644
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 13:50 schreef Elleska het volgende:
Daarom snap ik er dus niets van. heb wel vaker het idee dat er met 2 maten wordt gemeten als het om de diagnose HMS/EDS gaat. het is maar net welke arts je treft.
Is ook zo. Elke arts lijkt z'n eigen criteria te hebben.
pi_147636475
aan de ene kant heb ik zoiets van boeiend, uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. en als ik toch de sticker EDS wil dan kan ik altijd nog een second opinion aanvragen.

maar toch... vorige huisarts(inval) vond BHMS veel minder ernstig dan EDS. zelfs minder ernstig dan HMS want het is benigne :')

Hopelijk heeft de nieuw huisarts wat meer kennis of wil ze zich in ieder geval inlezen. ik neem de huisartsenfolder mee. Mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar ;)
pi_147636996
Das lekker knullig dan inderdaad....

Ik heb zeg maar ook op mijn hele lijf van die kleine superzichtbare adertjes (van die spinnetjes) die nam ze ook mee. En dat ik dus deegachtig ben :P
En het feit dat mijn bovenbenen, armen, billen en rug er zo uitzien:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik geloof dat er een heel aantal criteria voor huid zijn en dat bij een bepaald aantal criteria sommige niet meer noodzakelijk zijn?

Maar ze gaf aan dat ze het sowieso als EDS diagnosticeerde, maar dat dat in principe niet ernstiger of minder ernstig of iets anders is dan HMS, alleen dat het van de huidbetrokkenheid afhangt.
pi_147637748
Zo loop ik er soms ook bij. toch altijd minimaal 2 blauwe plekken op mijn benen, soms tientallen.
Ook wel eens midden in de zomer met een handafdruk rond mijn bovenarm gelopen, dan kijken mensen wel raar :P
Die adertjes heb ik dan weer niet. huid is ook niet opvallend doorschijnend volgens mij.

Volgens de info die ik heb kan de diagnose gesteld worden bij:
tenminste 2 hoofdcriteria,
of tenminste 1 hoofdcriterium en 2 nevencriteria,
of tenminste 4 nevencriteria.

hoofdcriteria zijn
• Een Beightonscore van 4/9 of meer (nu of in het verleden)
• Arthralgie (gewrichtspijn) langer dan 3 maanden in 4 of meer gewrichten

Huid is 1 van de nevencriteria.
• Abnormale huid: striae, overrekbaarheid, zijdezacht, dunne huid, sigarettenpapierachtige littekens, hematomen.
pi_147639156
Doorschijnend ben ik wel :D Ik heb mn haar rood geverfd, dat scheelt een boel vragen of ik wel eens buiten kom :P

Beighton is hier 9/9, maar ik ken wel mensen in mn omgeving die een stuk leniger zijn eigenlijk... dus ik vind het een maffe score.

Maargoed, het is ook nogal een vaag gebied die hele diagnosestelling. Tijd voor een genetische test ;)
pi_147639477
Ow en slappe lach moment: een autocorrect in mijn oude dossier van de vorige klinisch geneticus.
Ik lijd aan het syndroom van verkeersdeelname _O-

Aangezien ik verder syndroomloos ben, zijn we érg nieuwsgierig wat hij had willen tikken :D
  dinsdag 16 december 2014 @ 15:51:09 #282
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_147639635
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 15:46 schreef freecell het volgende:
Ow en slappe lach moment: een autocorrect in mijn oude dossier van de vorige klinisch geneticus.
Ik lijd aan het syndroom van verkeersdeelname _O-
:D :')
  dinsdag 16 december 2014 @ 16:37:03 #283
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_147641121
Verkeersdeelname bweheh :D

Qua diagnose, het is echt maar net welke klinisch geneticus je treft. Ik scoorde ook 9/9 op beighton en heb behoorlijke interne problematiek maar omdat ik 1 cm huidrekbaarheid tekort kwam bleef de diagnose staan op HMS.
Ik heb mailcontact gehad met dr Hoogenboom, die wel als de autoriteit geldt op dit gebied, en zij is van mening dat er geen onderscheid is tussen HMS en EDShypermobiel. Ok prima. ik kras tegenwoordig overal met droge ogen neer dat het EDS is.
I`m not weird. I`m limited edition.
  dinsdag 16 december 2014 @ 16:40:23 #284
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_147641254
Maar is het niet nog steeds een verzekeringsdingetje dan? Dat je bij EDS wel fysio vergoed krijgt en bij HMS niet?
  dinsdag 16 december 2014 @ 16:48:28 #285
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_147641561
Nee want als je het op collageen gooit (wat het beide is) kom je in aanmerking voor chronische indicatie :)
Bij instanties en met aanvragen van hulpmiddelen is de diagnose vaak niet zo heel zwaarwegend. Ze kijken eerder naar je beperkingen en waar je mee geholpen bent.
pi_147643895
Wat bij mij hielp bij het verminderen van blauwe plekken was een combinatie van supplementen. Uitleg van mij MDL arts: darmen hebben last van malobsorptie (of hoe je het ook spelt). Ze nemen voedingsstoffen niet goed op, waardoor grotere kans op blauwe plekken. Ik neem in de ochtend: vitamine b6 fosfaat, magnesium, visolie. Avond: zink en mangaan. En ja, onder begeleiding van arts dosis opgebouwd. ;)

Alleen mijn benen hebben nog wel eens blauwe plekken, maar er zijn ook periodes dat ik geen blauwe plekken heb :o nou ja, bijna geen :+
pi_147657938
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 december 2014 16:48 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Nee want als je het op collageen gooit (wat het beide is) kom je in aanmerking voor chronische indicatie :)
Bij instanties en met aanvragen van hulpmiddelen is de diagnose vaak niet zo heel zwaarwegend. Ze kijken eerder naar je beperkingen en waar je mee geholpen bent.
Heeeeee, das nieuw voor me? Ik dacht dat het niet op de lijst stond?
  dinsdag 16 december 2014 @ 23:31:06 #288
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_147658097
Reuma wordt niet vergoed (fysio wil het daar wel eens onder gooien) maar collageenaandoeningen staan nog op de vergoedingslijst.
Het is volgens mij zelfs zo, dat als je zorgverzekeraar een beetje schappelijk is, dat ze het na een aantal x indicatie aanvragen voor een jaar, ook wel levenslang willen geven.
Omdat het geen aandoening is waar je overheen groeit oid :)
  woensdag 17 december 2014 @ 14:43:10 #289
409579 LuDann
All the way
pi_147670109
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 december 2014 10:54 schreef freecell het volgende:
Nou, dat was de klinisch geneticus weer :P

Ik heb nog steeds EDS, klassiek of hypermobiel, beetje tussenin :+ goh.
Het goede nieuws: Als je met een bindweefselaandoening trouwt met iemand met een bindweefselaandoening, hebben je kinderen het waarschijnlijk ook, maar niet ernstiger.
Das helpend.

En het went toch niet.... een arts en een co die je staan te aaien en samen staan te kletsen over de zachtheid van je huid :')
Sorry, maar hier ben ik het niet zo mee eens. :@

De 'ernst' is echt niet te voorspellen naar mijn mening. Ja, jongens lijken in sommige families (zoals die van mij) minder aangedaan, maar dat geld niet voor iedereen.

De veroorzaker ( :+ ) van mijn zwangerschap is hier trouwens ook hypermobiel (zonder diagnose). Dus ik verwacht ook wel een beetje dat mijn kind op zijn minst hypermobiel zal zijn. :)
  woensdag 17 december 2014 @ 14:44:44 #290
409579 LuDann
All the way
pi_147670163
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 14:19 schreef Elleska het volgende:
aan de ene kant heb ik zoiets van boeiend, uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. en als ik toch de sticker EDS wil dan kan ik altijd nog een second opinion aanvragen.

maar toch... vorige huisarts(inval) vond BHMS veel minder ernstig dan EDS. zelfs minder ernstig dan HMS want het is benigne :')

Hopelijk heeft de nieuw huisarts wat meer kennis of wil ze zich in ieder geval inlezen. ik neem de huisartsenfolder mee. Mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar ;)
Het jammere is dat je in sommige gevallen minder vergoed krijgt van je zorgverzekering. EDS valt wel onder de chronische aandoeningen die na >20 behandelingen fysio vergoed worden, maar HMS soms niet (hangt ook van je behandelaar af, of hij/zij code 94 wil gebruiken of niet)
  woensdag 17 december 2014 @ 14:47:52 #291
409579 LuDann
All the way
pi_147670263
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:44 schreef LuDann het volgende:

[..]

Het jammere is dat je in sommige gevallen minder vergoed krijgt van je zorgverzekering. EDS valt wel onder de chronische aandoeningen die na >20 behandelingen fysio vergoed worden, maar HMS soms niet (hangt ook van je behandelaar af, of hij/zij code 94 wil gebruiken of niet)
Edit: Ik reageerde zonder alles gelezen te hebben, spuit elf hier. :@ Maar het gaat hier inderdaad om de noemer collageenaandoening. Op de Lijst van Borst staat 'ie.
pi_147670354
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:43 schreef LuDann het volgende:

[..]

Sorry, maar hier ben ik het niet zo mee eens. :@

De 'ernst' is echt niet te voorspellen naar mijn mening. Ja, jongens lijken in sommige families (zoals die van mij) minder aangedaan, maar dat geld niet voor iedereen.

De veroorzaker ( :+ ) van mijn zwangerschap is hier trouwens ook hypermobiel (zonder diagnose). Dus ik verwacht ook wel een beetje dat mijn kind op zijn minst hypermobiel zal zijn. :)
Je mag het er best mee oneens zijn :P

Ik bedoelde dat de kans op 'ernstig' niet groter wordt van het feit dat je allebei EDS hebt.
  woensdag 17 december 2014 @ 14:55:02 #293
409579 LuDann
All the way
pi_147670474
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:50 schreef freecell het volgende:

[..]

Je mag het er best mee oneens zijn :P

Ik bedoelde dat de kans op 'ernstig' niet groter wordt van het feit dat je allebei EDS hebt.
Nee, oke, daar heb je gelijk in. Ik begreep het verkeerd. De kans op 'ernstiger' is inderdaad niet per definitie groter als beide ouders een dergelijke aandoening hebben. Maar de kans is ook niet kleiner. Het maakt gewoon geen verschil, de mate van 'ernst' is even lastig te voorspellen :Y
  woensdag 17 december 2014 @ 15:12:06 #294
409579 LuDann
All the way
pi_147670952
Ik wil trouwens voorstellen om de modjes te vragen om van dit topic een reeks te maken, dat maakt terugvinden een stuk makkelijker. Ik weet dat het topic geen stormlooptopic is, maar er lopen (naar mijn idee) toch best een hoop mensen rond met HMS/EDS in Nederland, en dit topic is makkelijk te vinden via Google.

Ook zou ik graag de OP wat willen updaten, met een linkje naar de huisartsenbrochure die Elleska al noemde, wat info over de lijst van Borst en wat informatie van recente wetenschappelijke artikelen.

Mensen die hier voor- of tegen zijn? :)
  woensdag 17 december 2014 @ 17:24:46 #295
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_147674842
Wat ik nu toch heb... Uit het niks gisteren ineens een pijnlijke blauwe plek boven m'n enkel (links), en de linkerkant van datzelfde onderbeen voelt helemaal verdoofd :{ Kan me niet herinneren dat ik me gestoten heb.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:12 schreef LuDann het volgende:

Mensen die hier voor- of tegen zijn? :)
Voor, hoe meer info hoe beter toch :)
  woensdag 17 december 2014 @ 17:25:36 #296
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_147674867
edit, verkeerde knop :@
  woensdag 17 december 2014 @ 17:28:03 #297
409579 LuDann
All the way
pi_147674935
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:24 schreef kwiwi het volgende:
Wat ik nu toch heb... Uit het niks gisteren ineens een pijnlijke blauwe plek boven m'n enkel (links), en de linkerkant van datzelfde onderbeen voelt helemaal verdoofd :{ Kan me niet herinneren dat ik me gestoten heb.

[..]

Voor, hoe meer info hoe beter toch :)
Fijn.

Edit: niet fijn van je blauwe plek natuurlijk, dat kwam een beetje raar over. :') Maar dat overkomt me ook regelmatig, onverklaarbare blauwe plekken.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:25 schreef kwiwi het volgende:
edit, verkeerde knop :@
Ach, scheelt weer een post, issie bijna dicht. :P

Wil ik jullie wel vragen of ik dan de volgende mag openen (ongeacht wie hem sluit). Geef me dan even de tijd zodat ik een mooie OP in elkaar kan draaien.
  woensdag 17 december 2014 @ 17:29:00 #298
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_147674972
quote:
14s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:28 schreef LuDann het volgende:

Wil ik jullie wel vragen of ik dan de volgende mag openen (ongeacht wie hem sluit). Geef me dan even de tijd zodat ik een mooie OP in elkaar kan draaien.
Begin maar vast met de OP dan, nog maar 3 posts :+
  woensdag 17 december 2014 @ 17:36:28 #299
409579 LuDann
All the way
pi_147675135
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:29 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Begin maar vast met de OP dan, nog maar 3 posts :+
Ik ga beginnen. :Y

Als iemand goede ideeënheeft, spreek me gerust even aan via DM/PM!
  woensdag 17 december 2014 @ 18:31:25 #300
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_147676663
Maak maar een mooie op. Als ik aanvullingen heb knal ik ze er zelf evt wel bij :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')