abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147468562
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 21:09 schreef Elleska het volgende:
er is ook een zilversplint schrijf orthese.
dan zou hij/zij de splint alleen gebruiken met schrijven.

ringpen vond ik een ramp, dat drukt precies verkeerd.
ik gebruik nu gewoon een dikkere pen als ik echt moet schrijven. verder vermeid ik het schrijven door zoveel mogelijk te typen. maar dat is voor een kind dat leert schrijven nog niet echt een optie denk ik?
Vinger en handspieren sterker maken en dan vooral met proprioceptie training. Stevig schuimrubber bal (tennisbal grootte) nemen. En heel langzaam steeds verder vast knijpen en dan langzaam loslaten. Dat leer de spieren beter anticiperen. En veel downdog ( laten ) oefenen, om kracht op te bouwen van polsen naar handen. Dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik mijn splints niet meer nodig heb.

Downdog:

pi_147468689
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 22:12 schreef An24 het volgende:

[..]

Vinger en handspieren sterker maken en dan vooral met proprioceptie training. Stevig schuimrubber bal (tennisbal grootte) nemen. En heel langzaam steeds verder vast knijpen en dan langzaam loslaten. Dat leer de spieren beter anticiperen. En veel downdog ( laten ) oefenen, om kracht op te bouwen van polsen naar handen. Dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik mijn splints niet meer nodig heb.

Downdog:

[ afbeelding ]
En deze persoon hangt nog iets te ver door schouders. Kracht moet vooral op muis onder duim en wijsvinger komen. Vanuit de handen naar achter duwen voor een lijnrechte rug en zitbotjes als hoogste punt. Knieeen buigen mag, als rug maar recht is.
pi_147478683
quote:
2s.gif Op woensdag 10 december 2014 18:54 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Waarom geen splints? Ik ken een ventje van 4 die ze heeft en hij is er ontzettend zuinig op omdat hij voelt dat het heel goed voor hem is :-)
Anders zo'n ring-pen of een bal-pen? Voor meer grip op de zaak :-)
Ah, kijk :)
Dat kan dus wel...
Misschien even met de fysio overleggen.

Vingers trainen doen we wel onder de bezielende leiding van dezelfde fysio ;)

Dingen als die downdog hoef ik echt niet te proberen :o
Ook gewoon echt niet _O- dat zie ik ontzettend op 14 manieren misgaan ;) Dus ik geloof dat ik mijn ventje dat ook maar niet aan moet doen :P
pi_147485180
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:43 schreef freecell het volgende:

[..]

Ah, kijk :)
Dat kan dus wel...
Misschien even met de fysio overleggen.

Vingers trainen doen we wel onder de bezielende leiding van dezelfde fysio ;)

Dingen als die downdog hoef ik echt niet te proberen :o
Ook gewoon echt niet _O- dat zie ik ontzettend op 14 manieren misgaan ;) Dus ik geloof dat ik mijn ventje dat ook maar niet aan moet doen :P
Mjah, dat niet proberen dacht ik ook. En het ging ook een paar keer mis. Maar de spieren werden daarna wel sterker. Het heeft mij uit de rolstoel gehouden.

Als je maar blijft bewegen en aan het spiergeheugen werkt. Immobiliteit maakt de symptomen alleen maar erger.
  donderdag 11 december 2014 @ 16:11:47 #255
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_147485484
Met ringsplints maak je de vingers juist niet immobiel. Ze worden er alleen door weerhouden dingen te doen die ze toch al niet kunnen.
Daarbij hebben je vingers zelf geen spieren, dus zijn ze zijn ook niet trainbaar :-)
Voor alle andere gewrichten zou ik eerder trainen aanbevelend.
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_147485673
quote:
2s.gif Op donderdag 11 december 2014 16:11 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Met ringsplints maak je de vingers juist niet immobiel. Ze worden er alleen door weerhouden dingen te doen die ze toch al niet kunnen.
Daarbij hebben je vingers zelf geen spieren, dus zijn ze zijn ook niet trainbaar :-)
Voor alle andere gewrichten zou ik eerder trainen aanbevelend.
Ik zei toch niet dat die splints je immobiel maken? Ik zei dat dat een gebrek aan beweging je immobiel maken. Vingers zijn wel trainbaar, er zitten geen grote spieren in, maar wel receptoren. En die zijn trainbaar.

En training is voor iedereen wat anders. Van veel jaren fitness werden mijn spieren te kort, waardoor ze gingen trekken en dat veroorzaakte ontstekingen. Ik ben van mening dat een balans tussen lenigheid en kracht opgezocht dient te worden. En bij elk lijf moet uitgezocht worden wat het beste werkt.

Persoonlijk ben ik een beetje allergisch voor 'dat ga ik niet eens proberen'. Vaak worden dingen eerst slechter voor ze beter worden, maar daar kom je nooit achter zonder een poging. Maar goed, dat is mijn EDS ervaring met mijn lijf.
pi_147485779
toch zou ik het niet aanraden om dat soort houdingen zonder begeleiding te proberen. want precies wat je zelf zegt, elk lijf is anders.
als ik mijn arm in die houding hou dan heb ik gegarandeerd mijn schouder uit de kom. bij freecell gaat er zo te lezen nog meer fout. dus zomaar een beetje proberen, daar pas ik voor. onder begeleiding dingen proberen, graag!
pi_147486028
Jullie lezen allemaal dingen die er niet staan :') Ik zeg toch niet dat je het zomaar zonder begeleiding moet proberen? Leg het eens voor aan de fysio en probeer het eens. Het zijn maar tips mensen, je kunt je eigen manier van werken er op aansluiten ^O^
pi_147486221
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2014 16:29 schreef An24 het volgende:
Jullie lezen allemaal dingen die er niet staan :')
sorry dat ik precies lees wat er staat. er staat namelijk ook niet "proberen onder begeleiding"...

die fysio met verstand van hms/eds moet ik nog vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 11-12-2014 16:48:35 ]
pi_147486706
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 16:35 schreef Elleska het volgende:

[..]

sorry dat ik precies lees wat er staat. er staat namelijk ook niet "proberen onder begeleiding"...

Dacht dat dit zelf wel bedacht kon worden, sorry.

En succes met zoeken van een fysio!
pi_147486850
kan gebeuren. zoals het er nu staat kon het op 2 manieren gelezen worden. blijkbaar las ik het anders dan jij bedoelde.

waarschijnlijk dus ook omdat ik geen fysio heb en dus niets onder begeleiding doe.
pi_147507738
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 16:35 schreef Elleska het volgende:

[..]

Ik heb er één *O*

Maar die raadt dit soort dingen dus heel erg af :)

Ik heb een tijdje pilates gedaan om sterker te worden, dat voelde wel fijn, maar ik bleek er ook veel leniger van te worden _O- en toen had ik vrij snel m'n fysio op mn kop: "wat dóe je in hemelsnaam"
- Uhhhh. Pilates?
- Ja,.... doe maar niet :')

Mijn fysio legt me op een tafel, legt mij hele lijf in de goede positie, masseert me helemaal los en laat me dan nog even liggen, zodat mijn lijf voelt hoe hij wél fijn in elkaar kan zitten. En dat heeft na een tijdje nu als resultaat dat ze me een redelijk gedeelte van de tijd pijnvrij kan krijgen *O*

Maar ik kom ook echt niet stil te zitten hier :+
Een man met Marfan, twee kinderen met EDS en eentje met klassiek autisme. En op zolder wonen een vriendin van mij met haar dochtertje van 3,5. En ik doe het huishouden, dus ik hoef niet bang te zijn dat ik te weinig beweeg ofzo.
pi_147508870
Dat klinkt mooi: dat het lijf voelt hoe het wel fijn in elkaar kan zien. En grotendeels pijnvrij *O*
Klinkt totaal anders dan de fysio waar ik een paar jaar geleden bij liep. Daar werd vooral gewerkt aan spierkracht met standaard fitness.

Ik merk nu met de kou wel dat ik buiten vermijd en daardoor minder beweeg dan in de zomer.
Maar nieuwe jaar, nieuwe huisarts, hopelijk een verwijzing naar een goede fysio. Dan wordt 2015 gewoon mijn jaar. :D
pi_147509198
Zou moeten kunnen toch? Er zijn heus meer goede fysio's! :Y

Spierkracht trainen vindt die van mij niet zo zinvol, omdat het in combinatie met wat ik op eend ag al allemaal doe vooral vermoeiend is en niet opbouwend ;)

En bij fitness duw ik áltijd dingen uit de kom :{ maakt niet uit hoe voorzichtig.
  vrijdag 12 december 2014 @ 11:32:29 #265
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_147509380
Breek me de bek niet open over fysiotherapeuten. De vorige die ik had was van mening dat ik mijn rolstoel gewoon aan de kant moest zetten en alles maar weer lopend moest gaan doen, des te eerder had ik hem niet meer nodig. Goh meneer, enig idee hóe ik in die stoel terecht ben gekomen? :')

Ik weet dat er bij heel veel patienten met hms/eds bewegingsangst is, maar dat is in mijn geval absoluut niet het geval. Ik wil dolgraag bewegen maar mijn lijf trekt dat niet. Alles ontsteekt continue zodra ik meer doe m`n standaard bezigheden.
Ik ben bijna wanhopig op zoek naar iemand die samen met mijn de grenzen van mijn lijf bekijkt en daar ook op inspeelt en per keer bekijkt wat er nodig is en wat er mogelijk is.
Na de feestdagen ga ik naar hydrotherapie. Misschien kunnen ze daar nog wel iets met me aanvangen :P
pi_147513386
Maf is dat, dat meedenken zo moeilijk lijkt te zijn....

En revalidatiearts? Is dat wat?
Ik heb een keer een revalidatiearts gehad die constateerde dat de enige sport die ik kon doen Nordic Walking was _O- maar er zijn ook vast goede bij :D
  vrijdag 12 december 2014 @ 14:07:27 #267
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_147514027
Ik heb een revalidatiearts die echt wel aardig en kundig is maar hij is nu ook op het punt aanbeland dat hij zegt dat ik beter niet kan sporten. Hij kwam wel met de optie hydrotherapie.

Als dar niks wordt ga ik gewoon paardrijden ofzo. Als ik er dan toch kapot van ga dan ook maar meteen goed :7
pi_147514300
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 december 2014 14:07 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik heb een revalidatiearts die echt wel aardig en kundig is maar hij is nu ook op het punt aanbeland dat hij zegt dat ik beter niet kan sporten. Hij kwam wel met de optie hydrotherapie.

Als dar niks wordt ga ik gewoon paardrijden ofzo. Als ik er dan toch kapot van ga dan ook maar meteen goed :7
Ja, zou ik doen :D

Ik dacht een half jaartje geleden dat ik heus nog wel kon wandklimmen.
Eindconclusie: ik ben er woest goed in!.... en ik kan mijn knie zó verdraaien dat ik twee banden scheur, een stuk van mijn scheenbeen breek en mijn meniscus sloop :+

En nu mag ik niet meer van mijn man ;(

Zwemmen, kunnen jullie dat wel? Ik draai eeuwig mijn heupen er uit :{ Ik zwem nog, als in: dobberen, in de sauna, maar echt zwemmen lukt niet. Balen, want de kinderen vinden het heerlijk.
pi_147516702
zwemmen heb ik vroeger wel veel gedaan, toen ging dat juist super. inmiddels snap ik ook waarom vlinderslag mij zo goed lag :+
ik zwom toen al vooral op armkracht, minder op beenkracht. vooral geen schoolslag benen, dat ging altijd scheef (schaarbeweging ofzo?)

nu kom ik ook niet veel verder dan dobberen in het subtropische deel. maar alsnog heerlijk ontspannend. bijna te ontspannend want ik kom zonder hulp het zwembad niet uit zo gammel voelt alles :P
sinds we verhuist zijn ook niet meer wezen zwemmen, zwembad hier is niet zo lekker verwarmd. manlief eens overhalen om weer in de stad te dobberen O+

hydrotherapie is ook niet het standaard baantjes zwemmen dus misschien dat dat beter gaat?Taartjesfee laat je weten hoe het bevalt?
  vrijdag 12 december 2014 @ 16:55:51 #270
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_147519281
Ik heb zo weinig spierkracht dat ik deze zomer bekant verzoop in het tropische zwembad wat blijkbaar ook een golfslagbad was. Manlief was zo druk bezig jongste dochter boven water te houden dat hij niet doorhad dat ik tegen de wand beukte en mezelf niet boven kon houden :X
Maar met hydro zullen ze vast voorzichtiger met me zijn :P

Ik ben heel benieuwd. Zal het hier ook nog wel laten weten :)
pi_147630769
Nou, dat was de klinisch geneticus weer :P

Ik heb nog steeds EDS, klassiek of hypermobiel, beetje tussenin :+ goh.
Het goede nieuws: Als je met een bindweefselaandoening trouwt met iemand met een bindweefselaandoening, hebben je kinderen het waarschijnlijk ook, maar niet ernstiger.
Das helpend.

En het went toch niet.... een arts en een co die je staan te aaien en samen staan te kletsen over de zachtheid van je huid :')
  dinsdag 16 december 2014 @ 10:59:54 #272
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_147630863
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 december 2014 10:54 schreef freecell het volgende:
Nou, dat was de klinisch geneticus weer :P

Ik heb nog steeds EDS, klassiek of hypermobiel, beetje tussenin :+ goh.
Het goede nieuws: Als je met een bindweefselaandoening trouwt met iemand met een bindweefselaandoening, hebben je kinderen het waarschijnlijk ook, maar niet ernstiger.
Das helpend.

En het went toch niet.... een arts en een co die je staan te aaien en samen staan te kletsen over de zachtheid van je huid :')
Of elke keer horen: "Hmm ja, dat buigt inderdaad ver door". Oh really? :')
pi_147631127
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 december 2014 10:54 schreef freecell het volgende:
whaha. herkenbaar! "echt geen bodylotion gebruikt??"
bij mij was het een CO + stagiaire en later kwam de supervisor er ook nog bij voor de controle. (twijfel: EDS of (B)HMS> UMCG zegt geen overrekbare huid is geen EDS maar BHMS :{ )
pi_147631839
?
Ik was bij umcg en mijn huid is niet overrekbaar?
Ik heb dan wel weer een kleine kudde andere huidsymptomen, veel striae, wat maffe littekens en ik zit momenteel volledig onder de blauwe plekken, dat hielp ook wel geloof ik :')

En ik moest mijn duim tegen mijn pols doen, dus ik doe dat met gemak: *plop* pijnlijk gezicht van arts en co, whaha.
pi_147635406
Daarom snap ik er dus niets van. heb wel vaker het idee dat er met 2 maten wordt gemeten als het om de diagnose HMS/EDS gaat. het is maar net welke arts je treft.

ik heb afwijkende littekens maar ook normale. beetje striae bij mijn heupen maar niet opvallend. ook snel blauwe plekken waarvan ik vaak geen flauw idee heb hoe ik eraan kom. toch staat er op papier dat de huid niet meedoet want rekbaarheid <4cm.

duim tegen pols gaat ook met gemak, de meeste andere testjes ook. alleen mijn ellebogen zijn niet overstrekbaar.

het ging sowieso allemaal wat raar. bij de reumatoloog werd het al EDS genoemd alleen zij wilde het vasculaire type uitsluiten (mijn tante is jong overleden aan een hersenbloeding).
bij de KG werd vasculaire type gelukkig uitgesloten, maar toen werd de diagnose dus niet EDS hypermobiliteits type maar (B)HMS.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')