abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 juni 2011 @ 20:40:00 #51
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97632395
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 11:04 schreef Whiteguy het volgende:
Maar zo'n tutje in een roze jurk die 'ohoh dat mag niet want dat is zieeelug voor de beestjes' zegt de hele tijd, gaat niemand vegetariër worden.
Ik zou er bijna meer vlees van gaan eten.

De achterliggende boodschap was opzich wel goed maar het werd erg slecht gebracht door dat gare mens.
En het ombouwen van die kantine ging helemaal nergens over :')
  vrijdag 3 juni 2011 @ 22:02:49 #52
37769 erodome
Zweefteef
pi_97675180
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 20:36 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Biologische appels zijn veel vaker door ziektes aangetast, regelmatig is dit bijna niet aan de vruchten te zien. Reken maar dat dit ongezond is. Het gaat er om dat de wereld niet zwart-wit in elkaar zit. Biologisch staat niet gelijk aan beter. Want biologisch verspilt veel grond en voer en diesel en arbeid. als je er vanuit de kant van de hongerende mensen in de wereld over denktis dat superdecadent. Nog veel decadenter dan al veel te veel vlees eten..

Het enige dat helpt is minder vlees eten. Het soort vlees dat we eten levert maar marginaal iets op.
Dat valt meer dan mee, het is niets alsof die appels niet in de gaten worden gehouden(en de bomen zelf, de bodem en alles!).
Biologisch betekend niet laat de natuur maar haar gang gaan, ze hebben een breed scala aan natuurlijke beschermers en middelen die niet kwalijk zijn.

En het is ook niet alsof die niet biologische appelboer amper wat hoeft te doen aan zijn oogst, daar hebben ook een hoop mensen het hele jaar werk aan.
Zo heel veel verschilt dat niet in deze, de middelen zijn vooral anders.

Biologische plantenteelt neemt helemaal niet meer ruimte in en doet niet onder voor regulier, er is een iets groter verlies, maar dat is geen enorm verschil.
Het is vooral een verandering in het gebruik van middelen, in veel gevallen is het wat arbeidsintensiever als je bv gewoon onkruid wied, maar ook in de reguliere teelt wordt bij sommige zaken gewoon geschoffelt en geen onkruidmiddelen gebruikt.

Het is idd minder zwart/wit als je denkt ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 9 juni 2011 @ 17:20:19 #53
163650 Greys
pi_97944540
Dit persbericht zag ik langs komen vandaag :)

C1000 en Lidl: alle koeien in de wei!
Amsterdam, 9 juni 2011– Stichting Dier&Recht heeft de Nederlandse supermarkten meerdere malen dringend verzocht alleen nog melk te verkopen van koeien die in de wei hebben gestaan. C1000 en Lidl hebben het voortouw genomen en hebben besloten om alleen nog weidemelk in te kopen. Deze week halen C1000 en Lidl de laatste oude verpakkingen uit het schap.

Stichting Dier&Recht heeft in 2010 een rapport laten maken waaruit blijkt dat als koeien niet meer in de wei staan, dit zeer nadelig is voor het dierenwelzijn. Bedrijfseconomisch zijn er geen redenen om de dieren het hele jaar op stal te houden. Ook is weidegang niet nadelig voor het milieu. En het overgrote deel van de burgers wil de koeien in de wei zien. Toch verdwijnen er steeds meer koeien - door schaalvergroting - achter slot en grendel.

Directeur Hans Baaij van Dier&Recht:
Dat C1000 en Lidl overgaan op weidemelk is een enorm belangrijke en positieve stap. Hopelijk volgen andere supermarkten het goede voorbeeld van beide supers. Is dat het geval, dan staan binnen een paar jaar alle koeien weer in de wei. Als andere supermarkten het voorbeeld van C1000 en Lidl niet volgen om alleen nog weidemelk in te kopen, dan volgen er gerechtelijke procedures om dit af te dwingen.

Vrijdag 10 juni zal staatssecretaris Bleker om 13:00 in Bennekom in een winkel van C1000 de laatste oude verpakkingen melk uit de schappen halen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 9 juni 2011 @ 17:26:24 #54
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_97944801
Ik had vorige week biologische ham gekocht voor op mn tosties.
Nou, ik vond m vies, en vier keer zo duur als die van de Aldi :@
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_97946101
Ik vind zelf dat er economisch gezien misschien ook wat scherper moet worden gekeken. Ze slaan nu vaak zo ver door meteen. No offence, erg leuk en aardig. Maar als je er nou voor zorgt dat je net zo economisch naar deze tak kijkt dan valt er veel winst te behalen. Een paar ideetjes van mijn kant:

- Kijk eens naar een combinatie van gras laten eten door de koe zelf in combinatie met het voor ze maaien. Doordat ze minder door de wei lopen kan je zodoende op sommige percelen meer gras oogsten. Onze koeien vinden het geweldig, pas gemaaid gras. Dan laten ze meteen het gras staan. Sterker nog, als ze de grasmaaier horen beginnen ze al hysterisch te loeien.
- Zorg voor een 'automatisch afsteksysteem' die elk uur een klein beetje opschuift aan beide kanten. Dus aan 2 stekken die één richting op gaan (aan de ene kant gaat er wat van het perceel af, en aan de andere kant komt er vers gras bij). Zodoende bevindt het het nieuwe, interessante en lange gras aan de buitenkant. Ze eten eerst het gras en zo is het niet mogelijk dat verse gras te vertrappen. Wij geven ze nu elke dag een kleine stuk erbij. Dat is voor een economisch bedrijf zoals een boerderij te arbeidsintensief.
- Doe in plaats van een hele grote uitloop een kleinere uitloop waarbij er genoeg ruimte is. Zo wordt er minder gras kapot getrapt en krijg je misschien een veel kleiner gebied wat vertrapt is en geen gras meer groeit.
- Zorg voor een ruilsysteem waarbij hobby-boeren vee kunnen ruilen/samen verkopen/slachten.
Wij eten ons vlees niet zelf omdat 1 persoon daar niet over kan. Door te ruilen eet je niet meer je eigen koe/schaap/etc.

Dierenwelzijn:
- Stel borstels verplicht voor koeien. Ze vinden het heerlijk en het eventuele leer is van goede kwaliteit omdat ze niet tegen een paaltje krabben. Soms krab ik ze zelf wel even als ik merk dat ze jeuk hebben. Dit moet je echt achter een stek doen want ze vinden het zo heerlijk dat dat beest van een paar honderd kilo, voorzien van hoorns, met bokkensprongen op je af springt (als je stopt). Dan sta je toch liever achter een hekje.
- Kijk eens naar de invloed van zand/aarde, Op de één of andere manier zijn ze er hier helemaal gek van. Eens in de zoveel tijd rollen en springen ze door de droge grond.
- Geef kalveren de ruimte. Maak de afscheiding zo hoog dat kalveren overal kunnen lopen en koeien niet alles plat kunnen trappen/liggen. Op de één of andere manier werkt dat hier geweldig. Kalveren zoeken elkaar nog meer op (liggen tijden bij elkaar en gaan samen op onderzoek uit), kunnen lekker in het zachte gras liggen en hebben een voorsprong en gelegenheid om vers gras te eten.
  donderdag 9 juni 2011 @ 20:47:41 #56
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97953184
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 17:26 schreef oh-oh het volgende:
Ik had vorige week biologische ham gekocht voor op mn tosties.
Nou, ik vond m vies, en vier keer zo duur als die van de Aldi :@
Wat voor ham? Als het van die ranzige persschouderham is kan ik het me wel voorstellen :P
  zaterdag 11 juni 2011 @ 11:04:50 #57
285174 Evienne
never odd or even
pi_98017998
Goed nieuws voor de kip!

Johma, Mona, Lotus en Brink stappen respectievelijk in oktober, september, vóór het eind van dit jaar en volgend jaar over op scharreleieren in ál hun produkten.

quote:
In Nederland zitten nog steeds ruim 19 miljoen kippen in de legbatterij. Een groot deel van de legbatterijeieren worden geëxporteerd. Scharrelkippen komen niet buiten, maar lopen wel los in een schuur met stro, zitstok en legnest. Vrije-uitloopeieren, Rondeeleieren en biologische eieren komen van kippen die buiten lopen.
OK, het kan altijd nog beter door gebruik te gaan maken van biologische eieren maar goed voorbeeld doet hopelijk volgen. *O*

edit, deze post hoorde eigenlijk in het andere bio-industrie-topic maar soit, ik vind het toch enigszins relevant.
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_98018079
bio industtrie is een beetje sick ja maar man als ik toch geen vlees zou kunnen eten..
Altijd in voor een feestje!
pi_98018408
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 11:08 schreef BartHendriks het volgende:
bio industtrie is een beetje sick ja maar man als ik toch geen vlees zou kunnen eten..
Je kan toch prima vlees eten? Niet al het vlees komt uit de bio-industrie. Misschien moet je er íets meer moeite voor doen om dan aan veel/betaalbaar vlees te komen, maar het kan wel hoor. Of je koopt gewoon wat duurder vlees met niet-bio-industrie-keurmerkjes, Gewoon bij de supermarkt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98018518
quote:
17s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 11:04 schreef Evienne het volgende:
Goed nieuws voor de kip!

Johma, Mona, Lotus en Brink stappen respectievelijk in oktober, september, vóór het eind van dit jaar en volgend jaar over op scharreleieren in ál hun produkten.

[..]

OK, het kan altijd nog beter door gebruik te gaan maken van biologische eieren maar goed voorbeeld doet hopelijk volgen. *O*

edit, deze post hoorde eigenlijk in het andere bio-industrie-topic maar soit, ik vind het toch enigszins relevant.
Ik vind het ook relevant! In veel producten zit alsnog allerlei bio-industriespul verwerkt, het is heel zinnig om daarbij stil te staan.

Op de mayonnaise die ik eet staat apart vermeld dat dankzij die mayonnaise 310.000 kippen per jaar verzekerd zijn van een leven in de open lucht. Ik voel me altijd heel nobel bij het eten van mayonnaise :D.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')