quote:
Nadal: Ik was een beetje de weg kwijt
Uitgegeven: 24 mei 2011 21:14
Laatst gewijzigd: 24 mei 2011 21:18
PARIJS - Hij staat onder druk. Aan de stoelpoten van Rafael Nadal wordt flink gezaagd door Novak Djokovic. De Serviër kan hem in Parijs onttronen als nummer één van de wereld.
ANP
De gravelkoning van de afgelopen jaren werd in de aanloop naar Roland Garros tot twee keer toe verslagen op zijn favoriete ondergrond door Djokovic: in de finale in Madrid en Rome.
Nadal, die over anderhalve week Björn Borg wil evenaren door voor de zesde keer de Franse Open te winnen, noemt hem ook de topfavoriet.
De twijfels leek de Spanjaard in de eerste ronde mee te baan op te hebben genomen tegen John Isner. Sinds 2005 verloor Nadal slechts een partij in Parijs, in 2009 van Robin Söderling in de vierde ronde.
Geen excuus
Toen had hij het excuus dat hij niet fit was, meteen na zijn uitschakeling was hij er twee maanden uit door knieproblemen. Dit was voor het eerst dat hij werd veroordeeld tot een vijfsetter op Roland Garros: 6-4, 6-7, 6-7, 6-2, 6-4.
Een excuus kon hij dit keer niet opvoeren. “Ik was dicht bij uitschakeling,” erkende Nadal, die desondanks slechts een breekpunt tegen kreeg tegen het servicekanon. “Ik speelde te nerveus. Ik stond 6-4, 4-2 voor zonder fantastisch te spelen.''
''Maar ik speel hier nooit erg goed in de eerste ronde, dus dat was geen verrassing. Tegen zo’n speler sta je voortdurend onder druk. Vooral in de vierde set. Ik wist dat ik in gevaar kwam als het opnieuw een tiebreak zou worden. Het was erg zwaar en ik ben blij dat ik door ben.”
Veel druk
Hij maakte fouten en dat zat Nadal niet lekker. “Ik voel veel druk: dit is een erg belangrijk toernooi voor mij. Ik was op een moment zelfs een beetje de weg kwijt. Dat is vaker gebeurd afgelopen maanden.”
Hij haalde een paar wedstrijden aan waarin hij fouten maakte. Tomas Berdych, in de kwartfinale in Miami, en Andy Murray, in de halve finale in Monte Carlo liet hij terugkomen in de partij. Tegen Roger Federer in de halve finale in Madrid gaf hij zomaar de eerste set weg.
Oplossing
Hij won alle drie die partijen in drie sets. Het initiatief weggeven, dat is niks voor hem. “Het zijn rampen. Fouten die ik in het verleden niet maakte, maak ik de laatste maanden wel. Ik accepteer het, want pas als je inziet dat je fouten maakt kun je op zoek gaan naar een oplossing. Ik moet die nu nog vinden.''
''Ik speel al jaren op de tour, moet altijd mijn ranking beschermen. Ik moet elke dag vechten en dat al acht jaar op rij. Ik sta al acht jaar op één of twee op de wereldranglijst. Dat betekent heel veel druk en stress. In een sportcarrière heb je ups en downs. Ik zeg niet dat ik nu in een dal zit, maar ik moet aanpassingen maken.”
http://www.nusport.nl/rol(...)eetje-weg-kwijt.htmlwat heeft hij het toch zwaar