Is dat ook niet aan de gelovigezelf te bepalen? Iedereen probeert iedereen voortdurend wetten op te leggen, vanuit hun eigen overtuiging. Dat is zoals het werkt. Gelovigen zijn daar niet bijzonder in, lijkt mequote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:31 schreef MuRKie het volgende:
[..]
Waarom zou je als gelovige het ongelovige volk benadelen en wetten opleggen conform jouw geloof? Om een ander jouw (kortzichtige) geloof op te dringen?! Ik kan geen andere reden bedenken dan je eigen geloof doordrammen..
Er lijken hier mensen te zijn die daar anders over denken, vandaar mijn reactie.quote:[..]
Wie heeft het over minder rechten? Staphorst mag toch hun gemeente zo inrichten zoals ze willen? Welke rechten schieten dan te kort?

Ongelovigen verbieden gelovigen toch niet om op zondag binnen te blijven en een rustdag te nemen? Ongelovigen komen toch niet langs de deuren om gelovigen ervan te overtuigen dat geloof onzin is en dat het leven leuker is zonder geloof?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:34 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Is dat ook niet aan de gelovigezelf te bepalen? Iedereen probeert iedereen voortdurend wetten op te leggen, vanuit hun eigen overtuiging. Dat is zoals het werkt. Gelovigen zijn daar niet bijzonder in, lijkt me
[..]
Er lijken hier mensen te zijn die daar anders over denken, vandaar mijn reactie.

Niemand mag iemand anders uitmaken voor rotte vis, dat heet belediging en is strafbaar. Het heeft weining met geloof te makenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:34 schreef MuRKie het volgende:
[..]
Gelovigen mogen ongelovigen toch ook uitmaken voor rotte vis? Maar omdat er dan geen sprake is van geloof (want ongelovig) dan mag het.. Maar andersom zou dan niet mogen omdat er dan wel sprake is van geloof.. Mensen die geloven moeten lekker geloven, maar laat ze er een ander niet mee lastig vallen en hun geloof opdringen..
Tja...mag dat niet? Wat is het probleem? Ik ken een aantal Jehova's getuigen waar ik erg goed mee over levensbeschouwelijke zaken kan praten. Ze hebben me tot nu toe nog niet geprobeert te bekeren, en als het wel zou gebeuren zou ik het ze ook niet kwalijk nemen. Een beetje tolerantie, mensen...quote:Net als die Jehova's getuigen.. Die geloven dat er maar een beperkt aantal plaatsen in de hemel zijn maar toch komen ze aan de deur om te bekeren.. Voor ze het weten geven ze hun eigen plekje weg en zullen ze alsnog branden, ondanks hun "goede werk" met al dat bekeergedrag..

...dan hebben ze je al aan de praat. Wedden dat ze over een tijdje gewoon ook proberen je in te doen zien waarom ze geloven?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:37 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Niemand mag iemand anders uitmaken voor rotte vis, dat heet belediging en is strafbaar. Het heeft weining met geloof te maken
[..]
Tja...mag dat niet? Wat is het probleem? Ik ken een aantal Jehova's getuigen waar ik erg goed mee over levensbeschouwelijke zaken kan praten. Ze hebben me tot nu toe nog niet geprobeert te bekeren, en als het wel zou gebeuren zou ik het ze ook niet kwalijk nemen. Een beetje tolerantie, mensen...

Er is inderdaad geen 'officiële' link tussen geloof en de wet. Echter, talloze wetten zijn gebaseerd op het Christelijk denkbeeld dat eeuwen in Nederland heerste. Voorbeelden: zondagsrust, abortus, euthanasie, verbod op godslastering en ga zo maar door. Romeins recht heb ik nog nooit van gehoord.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:55 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Hebben die de wetten in Nederland gemaakt? En zijn die wetten dan wat er in de bijbel staat?
Het zal echt nog veel beter moeten worden...

Gelovigen doen dat ook niet, in algemene zin. Men vraag wel respect voor de zondagsrust, en dat is ook bij wet bepaalt. Een wet die overigens door de democratische meerderheid van ons land is aangenomen, en ik meen niet dat de niet-confessionele fracties in de tweede kamer daar nu heel veel stampij over maken.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:37 schreef MuRKie het volgende:
[..]
Ongelovigen verbieden gelovigen toch niet om op zondag binnen te blijven en een rustdag te nemen?
Nee, dat zijn energie-leveranciers, dat weet je toch? Of die gelovig zijn weet ik niet.quote:Ongelovigen komen toch niet langs de deuren om gelovigen ervan te overtuigen dat geloof onzin is en dat het leven leuker is zonder geloof?

Ik zeg verder niet dat Jehova's getuigen foute mensen zijn. Het feit dat ze mensen bij hun huis lastig gaan vallen met hún geloof.. Dat is wat me ergert. De meeste mensen vragen er niet om.. Als ze geïnteresseerd zouden zijn zouden ze wel naar een kerk ofzo toe gaan. En het feit dat je je eigen verzekerde plekje in de hemel gaat "verkopen" aan een ander gaat toch compleet tegen het nut van het geloof in.. Uiteindelijke doel is om in de hemel te komen..quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:37 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Niemand mag iemand anders uitmaken voor rotte vis, dat heet belediging en is strafbaar. Het heeft weining met geloof te maken[\quote]Als iemand beledigen al strafbaar is dan zou heel Nederland in het gevang zitten
[quote]
[..]
Tja...mag dat niet? Wat is het probleem? Ik ken een aantal Jehova's getuigen waar ik erg goed mee over levensbeschouwelijke zaken kan praten. Ze hebben me tot nu toe nog niet geprobeert te bekeren, en als het wel zou gebeuren zou ik het ze ook niet kwalijk nemen. Een beetje tolerantie, mensen...

Wellicht. Is dat erg? Er zijn zoveel mensen die mij voortdurend iets proberen te doen geloven, het is dus, alweer, geen reden om gelovigen in een hoekje te zetten.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:39 schreef bebbel het volgende:
[..]
...dan hebben ze je al aan de praat. Wedden dat ze over een tijdje gewoon ook proberen je in te doen zien waarom ze geloven?

...ik zou het niet trekken neej. Erg? Och als jij je er niet aan stoort verder niet... Maar bevestigd wel weer dat ze toch zo vol zijn van hun geloof dat ipv gewoon relaxend over van alles kan praten, praat over het geloof.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:41 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wellicht. Is dat erg? Er zijn zoveel mensen die mij voortdurend iets proberen te doen geloven, het is dus, alweer, geen reden om gelovigen in een hoekje te zetten.

Whoops...telefoon...zou het een gelovige zijn die mij wil bekeren, of iemand die namens een telecommer belt? Zullen we wedden?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:40 schreef MuRKie het volgende:
[..]
Ik zeg verder niet dat Jehova's getuigen foute mensen zijn. Het feit dat ze mensen bij hun huis lastig gaan vallen met hún geloof.. Dat is wat me ergert. De meeste mensen vragen er niet om.. Als ze geïnteresseerd zouden zijn zouden ze wel naar een kerk ofzo toe gaan. En het feit dat je je eigen verzekerde plekje in de hemel gaat "verkopen" aan een ander gaat toch compleet tegen het nut van het geloof in.. Uiteindelijke doel is om in de hemel te komen..

Of met zingend met belletjes door de stad loopt, terwijl jij net even een biertje zit te drinken. Het zou verboden moeten worden, eigenlijk, toch?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:41 schreef ems. het volgende:
omdat de vervelendste groep van gelovigen altijd de behoefte heeft om de inwoners van hun dorp of stad op zondagochtend te wekken met onnodig kerklawaai.

Ja dat is minder erg! Ik zeg niet dat dat ook irritant kan zijn maar die mensen proberen mij niet een bepaalde manier van leven op te leggen. Die vragen of je iets wil bijdragen voor ontwikkeling van een geneesmiddel of iets dergelijks. Daar draag je wat mee bij..quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:40 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Gelovigen doen dat ook niet, in algemene zin. Men vraag wel respect voor de zondagsrust, en dat is ook bij wet bepaalt. Een wet die overigens door de democratische meerderheid van ons land is aangenomen, en ik meen niet dat de niet-confessionele fracties in de tweede kamer daar nu heel veel stampij over maken.
[\quote]
In de tijd dat die wet is aangenomen was er nog geen ongelovige meerderheid, dus dat die wet toen is aangenomen is vrij voor de hand liggend. Daarentegen doen gelovigen dat wel.. Zij zorgen er namelijk voor dat winkels op zondag niet of nauwelijks op zondag geopend mogen zijn. Omdat dat voor hún geloof een rustdag is.. Aangezien ze toch thuis moeten blijven hebben ze er ook geen last van als die winkels wel open zijn als je het eerlijk bekijkt.. Dat is net als dat er geen seks op tv zou mogen.. Hoe weten ze dat het er op is? Doordat ze het zelf kijken! Hoe hypocriet wil je het hebben?
[quote]
[..]
Nee, dat zijn energie-leveranciers, dat weet je toch? Of die gelovig zijn weet ik niet.
Is het minder erg als ze iets willen vertellen over de bestrijding van kinderkanker of hondenpoep-overlast in de wijk?

Dit is echt onzin. Een telecommer probeert niet zijn geloof op te dringen, maar je iets te verkopen. Wat trouwens minstens net zo irritant is als dat tweede.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:42 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Whoops...telefoon...zou het een gelovige zijn die mij wil bekeren, of iemand die namens een telecommer belt? Zullen we wedden?

Talloze? Of een paar? En denk je echt dat het verbod op vrije euthanasie of abortus uitsluitend ingegeven word door christelijke denkbeelden?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Er is inderdaad geen 'officiële' link tussen geloof en de wet. Echter, talloze wetten zijn gebaseerd op het Christelijk denkbeeld dat eeuwen in Nederland heerste. Voorbeelden: zondagsrust, abortus, euthanasie, verbod op godslastering en ga zo maar door.
Dat zegt wellicht genoegquote:Romeins recht heb ik nog nooit van gehoord.

Daar ging het ook even om.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:45 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dit is echt onzin. Een telecommer probeert niet zijn geloof op te dringen, maar je iets te verkopen. Wat trouwens minstens net zo irritant is als dat tweede.

Zou het kunnen dat je niet wat wereldvreemd bent ?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:46 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Recentelijk nog wel eens een wetboek opengeslagen? Of een memorie van toelichting? Ik kom echt nooit tegen dat er ergens staat: "omdat God het zo wil". Het is echt flauwekul, we hebben in Nederland al heel lang een scheiding tussen kerk en staat.
Je zult echt met iets beters moeten komen. Voor iedere wet of bestuursregel die jij op kunt noemen waarvan de herkomst duidelijk op het geloof gebaseerd is kan ik je er 1000 geven waar dat duidelijk niet zo is. Ergo: busted!

Ja, het verbod op vrije euthanasie en abortus zijn gebaseerd op Christelijke wetten. En niet een paar, het is echt meer dan dit. Komt gewoon omdat geloof de fundering van onze (nederlandse) beschaving is, of dat nou goed is of niet.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:45 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Talloze? Of een paar? En denk je echt dat het verbod op vrije euthanasie of abortus uitsluitend ingegeven word door christelijke denkbeelden?
[..]
Dat zegt wellicht genoeg

Zolang ze niet zingend met belletjes s'ochtends voor mijn deur staan niet hoor. Als ik s'middags op het terras een biertje drink mag men best komen zingen met belletjesquote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:43 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Of met zingend met belletjes door de stad loopt, terwijl jij net even een biertje zit te drinken. Het zou verboden moeten worden, eigenlijk, toch?

...is de lol van een terrasje pakken niet stiekem ook half in een deuk gaan om wat je om je heen ziet? Niet zo ernstig joh, ze komen je toch niet vertellen dat dat biertje zondig is?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:47 schreef ems. het volgende:
[..]
Zolang ze niet zingend met belletjes s'ochtends voor mijn deur staan niet hoor. Als ik s'middags op het terras een biertje drink mag men best komen zingen met belletjes

Maar wees even redelijk: hoe vaak staan die Jehova's nou aan de deur en hoe vaak is hetiemand anders die iets soortgelijk irritants van je wil? (Daarbij aangetekend dat ik toch iets meer respect heb voor iemand die op z'n vrije dag iets voor anderen wil betekenen dan iemand die dat alleen doe omdat z'n baas het zegt).quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:44 schreef MuRKie het volgende:
[..]
Ja dat is minder erg! Ik zeg niet dat dat ook irritant kan zijn maar die mensen proberen mij niet een bepaalde manier van leven op te leggen. Die vragen of je iets wil bijdragen voor ontwikkeling van een geneesmiddel of iets dergelijks. Daar draag je wat mee bij..

Euthanasie, het strafbaar stellen van zelfmoord, abortus, onze drugswetgeving (exclusief alcohol want dat komt in de bijbel voor), het rare nederlandse gokbeleid, speciaal gesubsidieerd onderwijs (wat averechts werkt op integratie en dus sociaal ontwrichtend werkt) rechtstreeks afkomstig van religieuze wetten in Nederland.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:43 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Of met zingend met belletjes door de stad loopt, terwijl jij net even een biertje zit te drinken. Het zou verboden moeten worden, eigenlijk, toch?

Het zou kunnen. Het zou ook kunnen dat ik wel wat wereldvreemd ben.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Zou het kunnen dat je niet wat wereldvreemd bent ?

Daarbij heb ik er ook eentje gehad die gewoon wegging toen ik 'm 'nee' verkocht. Of ie in het paradijs komt op die manier weet ik niet maar ik had er in elk geval geen last meer van.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:48 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Maar wees even redelijk: hoe vaak staan die Jehova's nou aan de deur en hoe vaak is hetiemand anders die iets soortgelijk irritants van je wil? (Daarbij aangetekend dat ik toch iets meer respect heb voor iemand die op z'n vrije dag iets voor anderen wil betekenen dan iemand die dat alleen doe omdat z'n baas het zegt).
Wat zegt dat nou eigenlijk over gelovigen?Niks toch?

Hoe vaak maakt niet echt uit, aangezien alle jehova's hetzelfde willen. Knf kankerbestrijding, amnesty international, de hartstichting en weet ik veel wie nog meer aanbellen hebben allemaal een eigen doel.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:48 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Maar wees even redelijk: hoe vaak staan die Jehova's nou aan de deur en hoe vaak is hetiemand anders die iets soortgelijk irritants van je wil? (Daarbij aangetekend dat ik toch iets meer respect heb voor iemand die op z'n vrije dag iets voor anderen wil betekenen dan iemand die dat alleen doe omdat z'n baas het zegt).
Wat zegt dat nou eigenlijk over gelovigen?Niks toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |