abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97212777
Ik kamp mijn hele leven al met stemmingswisselingen. Ik heb een moeilijke jeugd gehad en deze nooit helemaal verwerkt, waardoor ik in mijn pubertijd last kreeg van enorme onzekerheid en woedebuien. Vorig jaar ben ik in een heftige depressie beland met waanbeelden. Daar kreeg ik medicatie voor, die goed aansloegen. Tegenwoordig doe ik het goed. Ik heb bijna een master diploma binnen, heb een goede relatie en genoeg vrienden. ook woon ik op mijzelf op het moment.

Omdat ik nu wel last krijg van de bijwerkingen van de medicatie, zoals slechter zien, moeheid en aankomen, wou ik gaan afbouwen. De dokter die ik hiervoor had vond alles wel prima, als ik zei dat ik wou afbouwen moest ik dat gewoon doen. Ik heb het met kerst geprobeerd om cold turkey te gaan en dat liep slecht af, ik kreeg enorme woedebuien en het ouderlijk huis was te klein. Nu dacht ik dat het wel oke zou zijn om langzaamaan af te bouwen, want ik loop wel bij een dietist en ik sport, maar de kilo's gaan er niet af omdat de medicatie dit tegenhoudt. Maar mijn nieuwe dokter vind dat ik dit niet zou moeten doen. Hij wil dat ik nog zeker 1,5 jaar die pillen blijf slikken, misschien wel voor altijd. Hij zegt dat ik een redelijk onstabiele persoonlijkheid heb. Toen ik zei dat ik therapie zou krijgen vond hij dat ik alsnog die medicatie zou moeten slikken.

het punt is alleen dat ik dat helemaal niet wil, zo lang aan de pillen. Ik wil een normaal leven leiden en niet afhankelijk zijn van die chemische troep...
  maandag 23 mei 2011 @ 19:14:35 #2
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_97212979
Laat ik het zo vragen: wat zal er gebeuren als jij zou stoppen met het slikken van pillen?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  maandag 23 mei 2011 @ 19:15:03 #3
165512 MASD
Music is dead.
pi_97212999
Relax, morgen denk je er anders over.
Long live music.
pi_97213059
Tja als je zo stom bent om Cold Turkey te gaan nadat iemand tegen je zegt rustig af te bouwen, wat verwacht je dan? Dat in je dossier een vinkje komt bij: Betrouwbaar? of Stabiel?

Je kan iig een second opinion aanvragen.
pi_97213104
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:14 schreef CantFazeMe het volgende:
Laat ik het zo vragen: wat zal er gebeuren als jij zou stoppen met het slikken van pillen?
Cold turkey zou het heel slecht zijn, dan zou ik angstig en onzeker worden en woedebuien krijgen. Maar langzaam afbouwen heb ik al flink gedaan sinds die depressie en zit nu op een redelijk lage dosis...
pi_97213107
Misschien een idee om voor een second opinion een andere arts te raadplegen? Sowieso zijn er misschien wel alternatieven voor de medicatie die je nu gebruikt met minder bijwerkingen, of bijwerkingen die voor jou minder ingrijpend zijn.
pi_97213110
Je hebt een bewezen kwetsbaarheid voor ernstige stemmingsstoornissen. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat terugkomende psychotische depressies kunnen worden voorkomen door onderhoudsmedicatie, en dat 2 jaar inderdaad een gebruikelijke termijn is. Ik zou alles wat je nu hebt opgebouwd niet in gevaar brengen door te vroeg medicatie te staken.
pi_97213176
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:16 schreef Aneurism het volgende:
Tja als je zo stom bent om Cold Turkey te gaan nadat iemand tegen je zegt rustig af te bouwen, wat verwacht je dan? Dat in je dossier een vinkje komt bij: Betrouwbaar? of Stabiel?

Je kan iig een second opinion aanvragen.
Ik kreeg 2 medicijnen, een antipsychoticum en een antidepressivum. Antipsychotica heb ik toen stabiel gelaten, anti depressiva was 5 mg en die heb ik afgebouwd, ben heus geen debiel die van hoge doses meteen cold turkey gaat. Ik wil dat antipsychoticum afbouwen, die anti depressiva is wel goed zo.
pi_97213241
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:17 schreef dotKoen het volgende:
Je hebt een bewezen kwetsbaarheid voor ernstige stemmingsstoornissen. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat terugkomende psychotische depressies kunnen worden voorkomen door onderhoudsmedicatie, en dat 2 jaar inderdaad een gebruikelijke termijn is. Ik zou alles wat je nu hebt opgebouwd niet in gevaar brengen door te vroeg medicatie te staken.
Hm maar ik heb nooit zulke heftige depressies gehad verder, ik zat in een vervelende thuis situatie waar fysieke mishandeling aan orde van de dag was, en daarnaast werd ik gepest. iedereen zou daar down van worden.
  maandag 23 mei 2011 @ 19:20:14 #10
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_97213260
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:17 schreef moezeidekoe het volgende:

[..]

Cold turkey zou het heel slecht zijn, dan zou ik angstig en onzeker worden en woedebuien krijgen. Maar langzaam afbouwen heb ik al flink gedaan sinds die depressie en zit nu op een redelijk lage dosis...
Juist. Als je stopt krijg je een reactie. Stoppen > Reactie

Wat zijn je hobbies?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_97213273
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:18 schreef moezeidekoe het volgende:

[..]

Ik kreeg 2 medicijnen, een antipsychoticum en een antidepressivum. Antipsychotica heb ik toen stabiel gelaten, anti depressiva was 5 mg en die heb ik afgebouwd, ben heus geen debiel die van hoge doses meteen cold turkey gaat. Ik wil dat antipsychoticum afbouwen, die anti depressiva is wel goed zo.
Er zijn sowieso veel verschillende antipsychotica, dus je zou kunnen proberen te overleggen met je arts over een alternatief voor wat je nu gebruikt.
pi_97213287
En antipsychotica zijn helaas middelen met veel bijwerkingen. Zorg in ieder geval dat je genoeg begeleiding krijgt om niet te dik te worden (dieet- en bewegingsadvies). Antipsychotica waar je niet dik van wordt, daar word je helaas vaak stijf van, dus het blijft kiezen uit twee kwaden.

Overigens ben ik het wel met TS eens dat het antipsychoticum eerder zou kunnen worden afgebouwd dan het antidepressivum. Overleg het nog eens met je behandelaar.

[ Bericht 11% gewijzigd door dotKoen op 23-05-2011 19:29:22 (dy) ]
pi_97213379
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:19 schreef moezeidekoe het volgende:

[..]

Hm maar ik heb nooit zulke heftige depressies gehad verder, ik zat in een vervelende thuis situatie waar fysieke mishandeling aan orde van de dag was, en daarnaast werd ik gepest. iedereen zou daar down van worden.
Dat is een wat te simpele redenatie. We weten namelijk dat mensen in dezelfde nare situatie niet altijd depressief worden. Kortom, mensen hebben al een kwetsbaarheid om depressief te worden. Zeker als het om ernstige depressies als psychotische depressies gaat hebben we daar veel ondersteuning voor.
pi_97213382
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:20 schreef dotKoen het volgende:
En antipsychotica zijn helaas middelen met veel bijwerkingen. Zorg in ieder geval dat je genoeg begeleiding krijgt om niet te dik te worden (dieet- en bewegingsadvies). Antipsychotica waar je niet dik van wordt, daar wordt je helaas vaak stijf van, dus het blijft kiezen uit twee kwaden.
Ik ben toen al dikker geworden. Nu probeer ik die 10 kg weer weg te sporten/ dieeten. maar het gaat niet echt. ik voel me na 3 maanden sporten en niet snoepen niet dunner,
pi_97213402
Ik ben liever stijf dan dik tbh.
  maandag 23 mei 2011 @ 19:23:29 #16
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_97213418
Welk medicijn slik je?
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_97213488
seroquel
pi_97213655
Als je dan zonder gaat, situaties vermijden (dus bv ouderlijk huis vermijden), blijkbaar zitten daar dus je (nog altijd onverwerkte woede).

Of met die medicijnen erover praten met degenen die hier o.a. verantwoordelijk voor zijn/waren, ongeluk komt niet alleen vaak. Maar misschien is het ongeluk wel te ernstig geweest, dus misschien gewoon afstand van nemen en je eigen leven leiden wat nu redelijk op orde is?

Probeer het goede te vinden voor je..
pi_97214255
Ik zou therapie moeten krijgen ergens anders, maar zij vonden dat ik juist weer te stabiel was voor hun therapie en ik minder zware therapie moest krijgen,..
pi_97214344
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:37 schreef moezeidekoe het volgende:
Ik zou therapie moeten krijgen ergens anders, maar zij vonden dat ik juist weer te stabiel was voor hun therapie en ik minder zware therapie moest krijgen,..
Dat kan natuurlijk, er zijn een heleboel soorten therapie met verschillende intensiteit en verschillende doelgroepen. Wat voor soort therapie was de bedoeling?
  maandag 23 mei 2011 @ 19:40:34 #21
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_97214452
Misschien kan je overwegen om andere medicatie te slikken met minder bijwerkingen?
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_97214525
Je bent een gevaar voor jezelf en je omgeving als je niet slikt. Denk je dat zo'n dokter je laat slikken omdat je het niet nodig hebt?
Doe eens lief!
pi_97215003
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:41 schreef Prenzlauer het volgende:
Je bent een gevaar voor jezelf en je omgeving als je niet slikt. Denk je dat zo'n dokter je laat slikken omdat je het niet nodig hebt?
Ik ben geen gevaar voor niemand. Ik uit mijn woedebuien slechts door schelden en tegen meubulair te trappen.
pi_97215149
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:48 schreef moezeidekoe het volgende:

[..]

Ik ben geen gevaar voor niemand. Ik uit mijn woedebuien slechts door schelden en tegen meubulair te trappen.
Je beschrijf wel dat je psychotisch bent geweest. Een psychose betekent dat je ernstig ziek bent geweest. Wellicht was er geen direct gevaar, maar het is wel een ernstig toestandsbeeld.
pi_97215212
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:48 schreef moezeidekoe het volgende:

[..]

Geestelijke mishandeling is ook mishandeling. Zo'n zwak vertoon van zelfbeheersing verpest de sfeer voor iedereen.
Doe eens lief!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')