abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97212777
Ik kamp mijn hele leven al met stemmingswisselingen. Ik heb een moeilijke jeugd gehad en deze nooit helemaal verwerkt, waardoor ik in mijn pubertijd last kreeg van enorme onzekerheid en woedebuien. Vorig jaar ben ik in een heftige depressie beland met waanbeelden. Daar kreeg ik medicatie voor, die goed aansloegen. Tegenwoordig doe ik het goed. Ik heb bijna een master diploma binnen, heb een goede relatie en genoeg vrienden. ook woon ik op mijzelf op het moment.

Omdat ik nu wel last krijg van de bijwerkingen van de medicatie, zoals slechter zien, moeheid en aankomen, wou ik gaan afbouwen. De dokter die ik hiervoor had vond alles wel prima, als ik zei dat ik wou afbouwen moest ik dat gewoon doen. Ik heb het met kerst geprobeerd om cold turkey te gaan en dat liep slecht af, ik kreeg enorme woedebuien en het ouderlijk huis was te klein. Nu dacht ik dat het wel oke zou zijn om langzaamaan af te bouwen, want ik loop wel bij een dietist en ik sport, maar de kilo's gaan er niet af omdat de medicatie dit tegenhoudt. Maar mijn nieuwe dokter vind dat ik dit niet zou moeten doen. Hij wil dat ik nog zeker 1,5 jaar die pillen blijf slikken, misschien wel voor altijd. Hij zegt dat ik een redelijk onstabiele persoonlijkheid heb. Toen ik zei dat ik therapie zou krijgen vond hij dat ik alsnog die medicatie zou moeten slikken.

het punt is alleen dat ik dat helemaal niet wil, zo lang aan de pillen. Ik wil een normaal leven leiden en niet afhankelijk zijn van die chemische troep...
  maandag 23 mei 2011 @ 19:14:35 #2
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_97212979
Laat ik het zo vragen: wat zal er gebeuren als jij zou stoppen met het slikken van pillen?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  maandag 23 mei 2011 @ 19:15:03 #3
165512 MASD
Music is dead.
pi_97212999
Relax, morgen denk je er anders over.
Long live music.
pi_97213059
Tja als je zo stom bent om Cold Turkey te gaan nadat iemand tegen je zegt rustig af te bouwen, wat verwacht je dan? Dat in je dossier een vinkje komt bij: Betrouwbaar? of Stabiel?

Je kan iig een second opinion aanvragen.
pi_97213104
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:14 schreef CantFazeMe het volgende:
Laat ik het zo vragen: wat zal er gebeuren als jij zou stoppen met het slikken van pillen?
Cold turkey zou het heel slecht zijn, dan zou ik angstig en onzeker worden en woedebuien krijgen. Maar langzaam afbouwen heb ik al flink gedaan sinds die depressie en zit nu op een redelijk lage dosis...
pi_97213107
Misschien een idee om voor een second opinion een andere arts te raadplegen? Sowieso zijn er misschien wel alternatieven voor de medicatie die je nu gebruikt met minder bijwerkingen, of bijwerkingen die voor jou minder ingrijpend zijn.
pi_97213110
Je hebt een bewezen kwetsbaarheid voor ernstige stemmingsstoornissen. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat terugkomende psychotische depressies kunnen worden voorkomen door onderhoudsmedicatie, en dat 2 jaar inderdaad een gebruikelijke termijn is. Ik zou alles wat je nu hebt opgebouwd niet in gevaar brengen door te vroeg medicatie te staken.
pi_97213176
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:16 schreef Aneurism het volgende:
Tja als je zo stom bent om Cold Turkey te gaan nadat iemand tegen je zegt rustig af te bouwen, wat verwacht je dan? Dat in je dossier een vinkje komt bij: Betrouwbaar? of Stabiel?

Je kan iig een second opinion aanvragen.
Ik kreeg 2 medicijnen, een antipsychoticum en een antidepressivum. Antipsychotica heb ik toen stabiel gelaten, anti depressiva was 5 mg en die heb ik afgebouwd, ben heus geen debiel die van hoge doses meteen cold turkey gaat. Ik wil dat antipsychoticum afbouwen, die anti depressiva is wel goed zo.
pi_97213241
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:17 schreef dotKoen het volgende:
Je hebt een bewezen kwetsbaarheid voor ernstige stemmingsstoornissen. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat terugkomende psychotische depressies kunnen worden voorkomen door onderhoudsmedicatie, en dat 2 jaar inderdaad een gebruikelijke termijn is. Ik zou alles wat je nu hebt opgebouwd niet in gevaar brengen door te vroeg medicatie te staken.
Hm maar ik heb nooit zulke heftige depressies gehad verder, ik zat in een vervelende thuis situatie waar fysieke mishandeling aan orde van de dag was, en daarnaast werd ik gepest. iedereen zou daar down van worden.
  maandag 23 mei 2011 @ 19:20:14 #10
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_97213260
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:17 schreef moezeidekoe het volgende:

[..]

Cold turkey zou het heel slecht zijn, dan zou ik angstig en onzeker worden en woedebuien krijgen. Maar langzaam afbouwen heb ik al flink gedaan sinds die depressie en zit nu op een redelijk lage dosis...
Juist. Als je stopt krijg je een reactie. Stoppen > Reactie

Wat zijn je hobbies?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_97213273
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:18 schreef moezeidekoe het volgende:

[..]

Ik kreeg 2 medicijnen, een antipsychoticum en een antidepressivum. Antipsychotica heb ik toen stabiel gelaten, anti depressiva was 5 mg en die heb ik afgebouwd, ben heus geen debiel die van hoge doses meteen cold turkey gaat. Ik wil dat antipsychoticum afbouwen, die anti depressiva is wel goed zo.
Er zijn sowieso veel verschillende antipsychotica, dus je zou kunnen proberen te overleggen met je arts over een alternatief voor wat je nu gebruikt.
pi_97213287
En antipsychotica zijn helaas middelen met veel bijwerkingen. Zorg in ieder geval dat je genoeg begeleiding krijgt om niet te dik te worden (dieet- en bewegingsadvies). Antipsychotica waar je niet dik van wordt, daar word je helaas vaak stijf van, dus het blijft kiezen uit twee kwaden.

Overigens ben ik het wel met TS eens dat het antipsychoticum eerder zou kunnen worden afgebouwd dan het antidepressivum. Overleg het nog eens met je behandelaar.

[ Bericht 11% gewijzigd door dotKoen op 23-05-2011 19:29:22 (dy) ]
pi_97213379
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:19 schreef moezeidekoe het volgende:

[..]

Hm maar ik heb nooit zulke heftige depressies gehad verder, ik zat in een vervelende thuis situatie waar fysieke mishandeling aan orde van de dag was, en daarnaast werd ik gepest. iedereen zou daar down van worden.
Dat is een wat te simpele redenatie. We weten namelijk dat mensen in dezelfde nare situatie niet altijd depressief worden. Kortom, mensen hebben al een kwetsbaarheid om depressief te worden. Zeker als het om ernstige depressies als psychotische depressies gaat hebben we daar veel ondersteuning voor.
pi_97213382
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:20 schreef dotKoen het volgende:
En antipsychotica zijn helaas middelen met veel bijwerkingen. Zorg in ieder geval dat je genoeg begeleiding krijgt om niet te dik te worden (dieet- en bewegingsadvies). Antipsychotica waar je niet dik van wordt, daar wordt je helaas vaak stijf van, dus het blijft kiezen uit twee kwaden.
Ik ben toen al dikker geworden. Nu probeer ik die 10 kg weer weg te sporten/ dieeten. maar het gaat niet echt. ik voel me na 3 maanden sporten en niet snoepen niet dunner,
pi_97213402
Ik ben liever stijf dan dik tbh.
  maandag 23 mei 2011 @ 19:23:29 #16
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_97213418
Welk medicijn slik je?
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_97213488
seroquel
pi_97213655
Als je dan zonder gaat, situaties vermijden (dus bv ouderlijk huis vermijden), blijkbaar zitten daar dus je (nog altijd onverwerkte woede).

Of met die medicijnen erover praten met degenen die hier o.a. verantwoordelijk voor zijn/waren, ongeluk komt niet alleen vaak. Maar misschien is het ongeluk wel te ernstig geweest, dus misschien gewoon afstand van nemen en je eigen leven leiden wat nu redelijk op orde is?

Probeer het goede te vinden voor je..
pi_97214255
Ik zou therapie moeten krijgen ergens anders, maar zij vonden dat ik juist weer te stabiel was voor hun therapie en ik minder zware therapie moest krijgen,..
pi_97214344
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:37 schreef moezeidekoe het volgende:
Ik zou therapie moeten krijgen ergens anders, maar zij vonden dat ik juist weer te stabiel was voor hun therapie en ik minder zware therapie moest krijgen,..
Dat kan natuurlijk, er zijn een heleboel soorten therapie met verschillende intensiteit en verschillende doelgroepen. Wat voor soort therapie was de bedoeling?
  maandag 23 mei 2011 @ 19:40:34 #21
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_97214452
Misschien kan je overwegen om andere medicatie te slikken met minder bijwerkingen?
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_97214525
Je bent een gevaar voor jezelf en je omgeving als je niet slikt. Denk je dat zo'n dokter je laat slikken omdat je het niet nodig hebt?
Doe eens lief!
pi_97215003
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:41 schreef Prenzlauer het volgende:
Je bent een gevaar voor jezelf en je omgeving als je niet slikt. Denk je dat zo'n dokter je laat slikken omdat je het niet nodig hebt?
Ik ben geen gevaar voor niemand. Ik uit mijn woedebuien slechts door schelden en tegen meubulair te trappen.
pi_97215149
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:48 schreef moezeidekoe het volgende:

[..]

Ik ben geen gevaar voor niemand. Ik uit mijn woedebuien slechts door schelden en tegen meubulair te trappen.
Je beschrijf wel dat je psychotisch bent geweest. Een psychose betekent dat je ernstig ziek bent geweest. Wellicht was er geen direct gevaar, maar het is wel een ernstig toestandsbeeld.
pi_97215212
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:48 schreef moezeidekoe het volgende:

[..]

Geestelijke mishandeling is ook mishandeling. Zo'n zwak vertoon van zelfbeheersing verpest de sfeer voor iedereen.
Doe eens lief!
pi_97215401
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:51 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

Geestelijke mishandeling is ook mishandeling. Zo'n zwak vertoon van zelfbeheersing verpest de sfeer voor iedereen.
Bij een psychose (los van de woedeaanvallen in TS' jeugd) is er geen gebrek van zelfbeheersing, maar een psychiatrische aandoening waarbij iemands vermogen tot denken ernstig beperkt is.
pi_97215422
Ik ben psychotisch geweest maar dat uitte zich voornamelijk als waanbeelden over mijzelf en hoe anderen mij zagen.

Je zou wel kunnen zeggen dat het geestelijke mishandeling is, maar aan de andere kant hebben veel van mijn vrienden last van woedebuien en die hoeven ook geen medicatie te slikken. Een vriendin heeft zelfs een keer alle kleren vaan haar vriend het raam uit gegooid en toch hoeft zij geen behandeling met medicatie.

Opzich zou ik meer hebben aan echt goede therapie die mij leert omgaan met woede dan de hele tijd volgestopt worden met medicatie.
pi_97215497
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:55 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Bij een psychose (los van de woedeaanvallen in TS' jeugd) is er geen gebrek van zelfbeheersing, maar een psychiatrische aandoening waarbij iemands vermogen tot denken ernstig beperkt is.
Ik had geen normale psychose maar een depressie met psychotiche kenmerken. Daarvoor en daarna heb ik nooit last gehad van waanbeelden. het is simpelweg een uiting geweest van die depressie. De psychiater heeft me dit verschil duidelijk verteld. ik ben geen psychopaat.
pi_97215546
De vraag is of je zonder medicijnen dat normale leven krijgt.
Die medicijnen zorgen er juist voor dat je niet weer in een psychose raakt, woedeaanvallen krijgt en ernstig depressief wordt. Dus.. juist die medicijnen maken een normaal leven mogelijk.

Zonder medicijnen bestaat het gevaar dat je binnen de kortste keren helemaal geen normaal leven meer hebt!! Als je uit balans raakt, psychotisch wordt of je emoties niet meer in de hand kan houden, dan ben je voor je het weet je vrienden kwijt en alles wat je nu hebt opgebouwd.

Zie het zo: stel je had nu bijv. suikerziekte gekregen. Dan moet je de rest van je leven waarschijnlijk insuline nemen/spuiten omdat je anders in een hypo of zo kan raken. Dan zou je het denkelijk vervelend gevonden, maar niet iets dat je moet proberen af te bouwen.
Of.. je had een zware hartaanval gehad en je moest de rest van je leven iets slikken om te voorkomen dat je opnieuw een hartaanval zou krijgen...

Nu is er iets in je hoofd dat op hol slaat als je je medicijnen niet neemt. Die medicijnen voorkomen dat meer niet.. Dus neem gewoon die pilletjes en kijk samen met de dokter hoe je die bijwerkingen kunt beperken of tegengaan.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_97215661
Nouja, ik heb depressieve gedachtes gehad maar heb met glans mijn diploma's gehaald, altijd wel vrienden gehad, relaties gehad... het is niet dat ik niet functioneer als ik die medicatie niet heb, het is dat ik prikkelbaarder ben en onzekerder ben.

Dat kan toch wel verholpen worden met therapie...
pi_97215686
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:55 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dat was meer een reactie op haar woedeuitbarstingen. Ik weet wat een psychose is.
Doe eens lief!
pi_97215713
ik heb trouwens met medicatie ook woedebuien soms. Ik kan er niet tegen als computers vastlopen of spullen stuk gaan.
pi_97215820
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:23 schreef moezeidekoe het volgende:
Ik ben liever stijf dan dik tbh.
dat denk je maar.... Als alleen je handen buigen al pijn doet, en je als een oude vrouw de trap op klimt....
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_97215835
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:56 schreef moezeidekoe het volgende:

[..]

Ik had geen normale psychose maar een depressie met psychotiche kenmerken. Daarvoor en daarna heb ik nooit last gehad van waanbeelden. het is simpelweg een uiting geweest van die depressie. De psychiater heeft me dit verschil duidelijk verteld. ik ben geen psychopaat.
Psychopathie is iets heel anders, dat heeft met een gebrek aan empathie en een aanleg voor gewelddadige misdaden te maken. Psychopathie is helaas een slechte noemer, maar die is er helaas ingeslopen.

Tsja, de definitie van een depressie met psychotische kenmerken is dat er kenmerken van een psychose aanwezig zijn. Of je dat wel of geen psychose noemt, is een kwestie van hoeveel kenmerken er zijn en van de smaak van de betreffende observator. Psychoses in het kader van een depressie zien er inderdaad anders uit dan depressies in het kader van bijvoorbeeld schizofrenie.

Als er psychotische kenmerken aanwezig zijn bij een depressie, betekent dat in ieder geval dat het een ernstige depressie is geweest.
pi_97215947
Ja, maar iemand die een echte psychose heeft heeft daar toch vaker last van?

Ik weet wel dat het de heftigste vorm van depressie is geweest, maar ik weet ook dat ik geen verleden heb met waanbeelden terwijl veel mensen met psychoses dit blijkbaar wle hebben.
pi_97215955
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:56 schreef moezeidekoe het volgende:

[..]

Tuurlijk ben je geen psychopaat, maar... helaas is het zo dat een psychose terug kan komen en dat is iets dat je niet kunt tegengaan en als het je gebeurt heb je het zelf niet meer in de gaten omdat je de realiteit verliest en in je wanen gelooft. Dat is nu juist wat een psychose zo ernstig maakt.

Dat je je nu goed voelt is mede te danken aan die medicijnen. Dus het lijkt voor jou nu zo dat je als het ware weer 'beter' bent. Maar dat komt nu juist door die medicijnen.

Therapie kan ook helpen uiteraard, maar... het kan volgens mij niet echt een psychose voorkomen, wel dat je het wellicht zelf beter herkent.

Het is wellicht ook gewoon nog te vroeg om te stoppen. Wat je in jaren tijdens je jeugd hebt opgebouwd, kan toch ook niet even in een jaar over zijn!
Dat kost heel veel tijd en die medicijnen helpen je daarbij. Wellicht over 2 jaar kun je gaan afbouwen... Wat is dat op een heel leven?
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_97216066
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 20:04 schreef moezeidekoe het volgende:

Ik weet wel dat het de heftigste vorm van depressie is geweest, maar ik weet ook dat ik geen verleden heb met waanbeelden terwijl veel mensen met psychoses dit blijkbaar wle hebben.
Nee, een psychose is gewoon het beeld van (als het volledig beeld is) wanen, hallucinaties en stoornissen in de vorm van het denken. Sommige mensen hebben 1 keer een psychose, bijvoorbeeld een post-partumpsychose (vrouwen die net bevallen zijn) of na drugsgebruik, anderen hebben het veel vaker. De ziekte die het vaakst terugkerende psychoses veroorzaakt is schizofrenie.
pi_97216084
Hm, ter duidelijkheid dus: ik had geen full blown psychose, maar een depressie met kenmerken ervan.

Twee jaar is niet veel op een mensenleven, maar ik wil ook kinderen gaan krijgen straks, ik wil een normaal leven hebben en nog normaal jong zijn, dus nog kunnen feesten met alcohol e.d. Als ik bijna 30 ben en nog aan de medicatie...
pi_97216178
\Ik heb gelukkig geen schizofrenie. Ik heb wel stoornissen mbt denken ja, denk enorm zwart wit, koester lang een wrok tegen anderen...
pi_97216286
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 20:04 schreef moezeidekoe het volgende:

Wat had je dan wel, waarom je een anti-psychotisch middel moet slikken dan?
Wat gebeurde er tijdens die 'psychose'?

Ook al is het nu maar een keer geweest, en daarna niet meer kan nog steeds komen door die medicijnen en uit onderzoek blijkt dat de kans dat het zich herhaalt er wel is. Het hoeft niet, maar er is wel een kans. Je hebt er dus blijkbaar wel een "aanleg" voor.

Wederom net als een hartaanval. Het is geen wet dat je het weer krijgt, maar de kans is groot en zeker als je niks ertegen doet om het te voorkomen.
pi_97216288
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 20:07 schreef moezeidekoe het volgende:
\Ik heb gelukkig geen schizofrenie. Ik heb wel stoornissen mbt denken ja, denk enorm zwart wit, koester lang een wrok tegen anderen...
Dat zijn niet de formele denkstoornissen die ik bedoel en die je soms bij een psychose ziet (dat is meer dat mensen gedachtearmoede hebben, of volledig incoherent denken bijvoorbeeld).

Het denken dat je beschrijft is waarschijnlijk meer onderdeel van je persoonlijkheid.
pi_97216291
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 20:06 schreef moezeidekoe het volgende:
Hm, ter duidelijkheid dus: ik had geen full blown psychose, maar een depressie met kenmerken ervan.

Twee jaar is niet veel op een mensenleven, maar ik wil ook kinderen gaan krijgen straks, ik wil een normaal leven hebben en nog normaal jong zijn, dus nog kunnen feesten met alcohol e.d. Als ik bijna 30 ben en nog aan de medicatie...
Zorg nou eerst voor een omgeving waarbij je jouw situatie onder controle kan houden. Feesten is leuk, maar alcohol is echt geen noodzaak. Kinderen kan ook prima, maar nu nog even niet. Sommigen hebben wat meer stabiliteit nodig dan anderen.
Doe eens lief!
pi_97216571
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 20:06 schreef moezeidekoe het volgende:

Wat is een niet full blown psychose?
Ik kan me die weerstand tegen die medicijnen wel voorstellen, maar... misschien maakt het accepteren het juist makkelijker. Je slikt medicijnen. Tja dat doen nog miljoen anderen.
Kijk hoe je met die medicijnen toch gewoon kunt leven. Volgens mij kun je best nog jong zijn en ook best af en toe een glaasje drinken (comazuipen hoeft niet toch?) en kinderen kunnen ook best.
Als je nu te snel wilt, heb je straks misschien een groter probleem...
pi_97216589
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 20:08 schreef Injetta het volgende:

[..]

Wat had je dan wel, waarom je een anti-psychotisch middel moet slikken dan?
Wat gebeurde er tijdens die 'psychose'?
Wat TS dus al beschreven heeft, waanbeelden bij een ernstige depressie. Dat zijn vaak schuldwanen (alles is mijn schuld, ook dingen waarbij dat niet het geval kan zijn, nihilistische wanen (ik ben niets, leeg of zelfs dood) of armoedewanen.
pi_97216745
Ik zou proberen af te bouwen, mochten jij of je omgeving doorhebben dat het dan slecht gaat, toch maar naar je dokter luisteren.
pi_97216765
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 20:13 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Wat TS dus al beschreven heeft, waanbeelden bij een ernstige depressie. Dat zijn vaak schuldwanen (alles is mijn schuld, ook dingen waarbij dat niet het geval kan zijn, nihilistische wanen (ik ben niets, leeg of zelfs dood) of armoedewanen.
...dus mensen die perfectionist zijn lijden ook aan een psychose?
Doe eens lief!
pi_97216933
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 20:16 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

...dus mensen die perfectionist zijn lijden ook aan een psychose?
Nee. Je zult het natuurlijk in de hele context moeten zien. Meestal zijn wanen enigszins bizar, dus oninvoelbaar. Bij perfectionisten zal het als het goed zijn niet bizar zijn en is die overtuiging ook egotoon: het past bij die mensen. Dat hoeft bij een waan niet zo te zijn.
pi_97217393
Ik had waanbeelden als:
had ik dit maar niet gedaan, alles is mijn schuld
ik ben minderwaardig
ik ben lelijk, iedereen lacht me uit.
pi_97217432
Ik mag met de medicatie geen druppel alcohol en ik mag ook niet zwanger raken. Ik wil geen oude moeder zijn en wil mijn kind voor mijn 30e.
pi_97217458
je hebt die medicijnen dus eigenlijk gewoon nog nodig hoe graag je ook zonder zou willen maaaar stel nou voor dat je een diabetespatient bent die moet spuiten.
Tuurlijk wil je dat liever niet maar doe je dat niet word je ziek, probeer jou medicatie ook zo te zien.
medicijnen gebruiken is geen schande maar in jou geval gewoon goed op jezelf letten door deze te gebruiken.
Probeer het gewoon over een jaar nog eens,of zoek met je arts naar een alternatief als de bijwerkingen je de das om gaan doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')