Nou, het verkrijgen van een hypotheek gaat niet lekker...
Rabobank wil mij niet helpen, ik moet maar 3 weken wachten voordat ik een gesprek kan krijgen. In de weekeinden werken ze niet en ik mag ook niet zomaar langskomen en een offerte willen ze niet geven zonder eerst anderhalf uur met ons te praten...
ABN AMRO is helemaal erg. Ik mag alleen telefonisch of per mail een gesprek hebben (???), vervolgens een kwartier gezeik dat ik een betaalrekening moet afnemen die ik niet wil en dan veranderd de toon van het gesprek. Vervolgens geef ik aan dat ik nog 4 jaar een studieschuld aan de overheid moet terugbetalen en dan vind meneer het niet verstandig om mij een hypotheek te geven vanwege de zorg voor zijn klanten. Als ik aangeef dat ik al 10 jaar meer dan 550 euro aan huur betaal en daarnaast gewoon mijn studiekosten terugbetaal vind hij dat ik geen gelijk heb en ik moet maar 5 jaar wachten totdat de studieschuld afgelost is. En mijn hypotheekbedrag zou per maand niet eens boven de 550 uitkomen netto, maar dat maakt niet uit. En we lenen niet eens meer dan 3 x ons jaarinkomen (boven modaal)... Vervolgens gooit hij boos de telefoon erop (terwijl ik gewoon vriendelijk ben)... En dan heb ik jaren bij de ABN AMRO gewerkt op de levenshypotheekafdeling, zo gingen wij nooit met klanten om, maar afijn, dan niet.
Mijn god, dat gaat lekker. Vanmiddag een gesprek met mijn eigen bank en daar mag ik 3 keer zoveel lenen als van de ABN AMRO(telefonisch althans aangegeven). Dat klopt toch niet?
Verder vrijdag nog een gesprek met een onafhankelijk hypotheekadviseur van Huis & Hypotheek.
Maar ik begin er al aardig genoeg van te krijgen. Wij doen het kennelijk verkeerd om, je hoort eerst gesprekken te hebben en daarna pas te kopen? Net of ze gewoon niks meer aan mensen willen lenen voor een huis. En dan maar klagen dat de huizenmarkt niet vooruit gaat.
Zit je met allebei een HBO opleiding, 2 kids, bovenmodaal inkomen en word je zo behandeld door de banken... Ja, dan had ik kennelijk maar 3 weken geleden moeten bedenken dat ik een huis wilde kopen? Pffffff, hopelijk voel ik me vanmiddag weer wat vrolijker.
En ik maar denken dat je 4 x je bruto inkomen kon lenen, ik heb al problemen om 3 x het bedrag te lenen

En als ik nu verder veel schulden had , maar dat is helemaal niet het geval.