Als ons land één mythisch snoepje heeft voortgebracht, dan is het ongetwijfeld de Chokotoff. En nu heeft Côted'Or van zijn razend populaire bonbon ook een chocopasta bereid. 'Lekker, maar drie boterhammen ervan eten is echt te veel.'
'Chocopasta van Chokotoffs? Dameendjenie!' Of: 'Hou wat over, ik wil er ook eens van proeven.' Alleen al de reacties van jaloerse collega's op de redactie tonen aan dat Côte d'Or een gevoelige snaar heeft geraakt.
Even later volgt de bevestiging: 'Wat een intense smaak!' 'Lekker maar nogal zwaar.' 'Amaai, die moet ik ook hebben.' De reacties thuis aan de ontbijttafel én op de redactie liegen er niet om: dit wordt een gesmaakte innovatie op de boterham.
Vier per seconde
'Negen op de tien Belgen kennen het Chokotoff-snoepje. In ons land worden er elk jaar 120 miljoen van gegeten, of liefst vier per seconde', zegt marketingmanager chocolade Ann Viaene van Kraft Foods, de groep boven Côte d'Or. Met Nederland erbij komt het totaal zelfs op een slordige 200 miljoen stuks.
Een Chokotoff is een van die weinige snoepjes die in ons collectieve geheugen zitten. 'Niet alleen dankzij zijn unieke smaak - een combinatie van Belgische chocolade en krachtige karamel, die je uit de duizend herkent - maar ook omdat het recept al sinds zijn ontstaan in 1932 nooit gewijzigd is.'
Tot vorig jaar, toen plots een limited edition van witte Chokotoffs opdook. 'Een weergaloos succes', zegt Viaene. 'In amper twee maanden waren de 6 miljoen snoepjes uitverkocht. Het bewijs dat de Belg de Chokotoff na ruim 75 jaar nog altijd in zijn hart draagt. De totale verkoop van Chokotoffs steeg vorig jaar liefst 33 procent.'
15 ton smeerpasta per jaar
Voldoende overtuigende cijfers voor Côte d'Or om een derde chocopasta aan zijn gamma toe te voegen, gebaseerd op de intense karamelsmaak van Chokotoff.
Want de Belg heeft niet alleen iets met Chokotoff, maar ook met smeerpasta. Per jaar kopen we zo'n 15 ton smeerpasta, goed voor 70 miljoen euro. Het gros daarvan - zowat drie kwart - is chocopasta. En de verkoop gaat nog altijd in stijgende lijn.
'Deze productlancering zal in elk geval zorgen voor meer verscheidenheid op een markt die niet bepaald uitblinkt inzake innovatie of diversiteit en die gedomineerd wordt door één leider en de huismerken', voorspelt Ann Viaene.
De laatste echte innovatie op de markt van de smeerpasta's dateert al van 2007, met de speculoospasta's. En die ene marktleider, dat is natuurlijk Nutella. 'Onze Chokotoffpasta is zeker geen concurrent voor de hazelnootpasta van Nutella. Want de onze is écht een chocopasta voor volwassenen, een totaal andere doelgroep.'
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=GOF3AF94Q