Oke. Ik heb nooit echt veel gedaan, dus ik ken de congruentie nog steeds niet. Denk ook niet dat ik alle uitgangen nog kan leren voor vrijdag.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:41 schreef ViaRegnum2 het volgende:
[..]
Vertaal niet alle woordjes een voor een, maar op POLMOv-volgorde: persoonsvorm - onderwerp - lijdend voorwerp - meewerkend voorwerp - overige bepalingen. Juist bij Vergilius is het bovendien belangrijk dat je heel goed kijkt wat er congrueert, omdat alles kriskras door elkaar staat. Verder zou ik de werkwoordstijden erbij houden als je die niet meer op een rijtje hebt. Het is gewoon zonde om punten te verliezen door bijvoorbeeld een plusquamperfectum als een perfectum te vertalen omdat je het verschil niet meer herkent.
Wat de tekstvragen betreft zou ik er als ik jou was gewoon voor zorgen dat ik heel goed weet wat er staat. Verder zou ik al die stomme vergelijkingen eens analyseren: wat is beeld, wat is afgebeelde en wat is tertium comparationis? En voor die drie elementen de Latijnse tekstelementen proberen te citeren.
Inderdaad.quote:
Je bent zelf een verwend nest. Ik wil aardbei, dat is altijd nog één minder die jij wilt.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:42 schreef leeell het volgende:
Vanille
Banaan
meer heb je niet nodig, verwend nest
Ik heb geen geschiedenis mainquote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:41 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ik had het over de geschiedenisbegrippen.
Ken je nog steeds de uitgangen niet?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:43 schreef Flitskikker het volgende:
[..]
Oke. Ik heb nooit echt veel gedaan, dus ik ken de congruentie nog steeds niet. Denk ook niet dat ik alle uitgangen nog kan leren voor vrijdag.
Voor de tekstvragen maak ik een schema obv de tekst (zie pic die ik laatst geplaatst had). Een paar vergelijkingen ben ik al tegengekomen. (Zwerm bijen bij de rivier als de schimmen, bijvoorbeeld). Welke heb jij allemaal?
NOU JIJ MAG GEEN AARDBEIquote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:43 schreef Ezell het volgende:
[..]
Inderdaad.
[..]
Je bent zelf een verwend nest. Ik wil aardbei, dat is altijd nog één minder die jij wilt.
Nee, maar nu heb je ook andere smaken. (Zoals pistachequote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:42 schreef Dastan het volgende:
Inderdaad.![]()
Vroeger was er alleen vanille. Hoorde je toen iemand klagen?
o s t mus tis ntquote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:43 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ken je nog steeds de uitgangen niet?___________ Man man man, jij verdient het niet om examen te doen.
Tyfusmensen.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:44 schreef xCore het volgende:
[..]
Nee, maar nu heb je ook andere smaken. (Zoals pistache) Dus nu valt er wel wat te klagen ^^
Oei oei.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:44 schreef Flitskikker het volgende:
[..]
o s t mus tis nt
r ris tis mur mini ntur
us i o um o i orum is os is
Maar dan houdt het op.
Zeg dat eerder dan swaquote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:43 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar het was als reactie op iemand anders mang.
Nog niet zoveel gedaan voor Latijn, alleen de helft heb ik een beetje geleerd, maar nog niets met vergelijkingen gedaan of zo. Er zitten er wel een paar tussen, met die gouden tak en zo. En nog eentje over de maan of zo...quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:43 schreef Flitskikker het volgende:
[..]
Oke. Ik heb nooit echt veel gedaan, dus ik ken de congruentie nog steeds niet. Denk ook niet dat ik alle uitgangen nog kan leren voor vrijdag.
Voor de tekstvragen maak ik een schema obv de tekst (zie pic die ik laatst geplaatst had). Een paar vergelijkingen ben ik al tegengekomen. (Zwerm bijen bij de rivier als de schimmen, bijvoorbeeld). Welke heb jij allemaal?
Dikzakquote:
Ik wil het echt wel kennen, maar ik heb geen zin er moeite voor te doenquote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:45 schreef ViaRegnum2 het volgende:
[..]
Nog niet zoveel gedaan voor Latijn, alleen de helft heb ik een beetje geleerd, maar nog niets met vergelijkingen gedaan of zo. Er zitten er wel een paar tussen, met die gouden tak en zo. En nog eentje over de maan of zo...
Die rijtjes van dominus en bellum en zo kan je echt nog wel leren voor vrijdag, dat kan iemand uit gymnasium 6 zo. Volgens mij heb je er gewoon geen zin in en dat snap ik, maar het kan je veel punten opleverenHet staat wel in je woordenboek, maar het is superhandig als je het snel kunt toepassen.
minder geheugen -> snellerquote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:46 schreef Dastan het volgende:
Ik heb ongemerkt Firefox weer opgestart en hij is alweer wat sneller. Raar.
Een week.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:47 schreef kenserkabouter het volgende:
Hoelang duren die examens nog? Gaat geloof ik nog sneller hier dan vorig jaar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |