abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97069802
Kwam dit interessante artikel van de guardian tegen:
http://www.guardian.co.uk(...)ibrium/2011/may/19/1

quote:
Unfortunately, this fear is motivating people to replace science with a belief in magic, from seemingly harmless magic such as Ginkgo biloba, echinacia, and açaí, to tragic magic such as using coffee enemas to cure cancer, or even insisting that beet root can cure HIV. People fight genetically engineered food, and think it's wrong to patent life and crop seeds -- and they blame science for these problems. But these issues are about law, morality and corporate greed, not science.

"Science is not a company, it's not a country, it's not even an idea. It's a process," Mr Specter points out. "[T]he idea that we should not allow science to do its job because we're afraid is really very deadening, and it's preventing millions of people from prospering."
Leek me wel een interessant punt voor hier in BNW. Veel wordt hier wetenschap gelijk getrokken met de bedrijven die gebruik maken van die wetenschap. Is dat terecht?
Zo ja, wat betekent dat voor vooruitgang van de mensheid?
zo nee, hoe kan dat beeld bestreden worden?

Tevens worden universiteiten steeds meer bedrijven vanwege de geïntroduceerde marktwerking, een gevolg is b.v. deze: http://opinie.volkskrant.(...)siteitsjournalistiek

Hoe kun je er voor zorgen dat de kwaliteit gehandhaafd wordt / terugkeert als elke vorm van controle averechts lijkt te werken?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  vrijdag 20 mei 2011 @ 12:34:43 #2
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_97070020
Simpel,

Een overheid die wetenschap en onderwijs stimuleerd dmv financiering. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren in deze tijd. Meerendeel van het geld bij de universiteiten komt al bij bedrijven vandaan en dat zal alleen nog maar meer worden.
Alles is toxisch, het hangt af van de dosis.
pi_97070285
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 12:28 schreef oompaloompa het volgende:

Leek me wel een interessant punt voor hier in BNW. Veel wordt hier wetenschap gelijk getrokken met de bedrijven die gebruik maken van die wetenschap. Is dat terecht?

Tevens worden universiteiten steeds meer bedrijven vanwege de geïntroduceerde marktwerking, een gevolg is b.v. deze: http://opinie.volkskrant.(...)siteitsjournalistiek

Hoe kun je er voor zorgen dat de kwaliteit gehandhaafd wordt / terugkeert als elke vorm van controle averechts lijkt te werken?
1. Ja, dat is terecht. Geld en belangen hebben de wetenschap gekaapt.
2. Vooruitgang van de mensheid: altijd pas achteraf te bepalen, en sowieso een nogal breed en lastig te definieren begrip. Het betekent in elk geval dat een selectie groep mensen onevenredig veel rijker wordt te koste van de rest.
3. Veranderen: goeie vraag. Daarvoor zal het huidige financiële (schuldgebaseerde) systeem op de schop moeten en omgebouwd worden tot een met focus op waardecreatie.

Overigens spreekt het aangehaalde artikel van 'fear' terwijl het gewoon om gezond verstand gaat. De leugens en misleidingen die voor deze houding zorgden worden voor het gemak even weggelaten door de krant. Dus: het artikel zet de fout voort.
pi_97070350
Andere oplossing: vrij internet behouden, krantenabonnement opzeggen, zo min mogelijk industriële rotzooi kopen, en alle misleidingen etc. goed bespreken op het interweb.
pi_97070518
En ook dan kun je verkeerd geinformeerd worden en loop je het risico dat er iemand vandoor gaat met het idee dat alles op het innet wel een en al waarheid is.
Het blijft een uitkijker
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_97071736
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 12:48 schreef nokwanda het volgende:
En ook dan kun je verkeerd geinformeerd worden en loop je het risico dat er iemand vandoor gaat met het idee dat alles op het innet wel een en al waarheid is.
Het blijft een uitkijker
Dat lijkt me een gezonde basishouding. Je moet er inderdaad zelf voor werken (nadenken).
pi_97071909
Wat me wel opvalt is dat er vaker zaken nu worden vastgesteld door wetenschappers die daarvoor al jaren werden geroepen maar als overmatig wantrouwend werden beschouwd.
Kunnen soms heel stomme kleine dingetjes zjin zoals de schijf van 5 en de rol van eieren darain, of of je groenten nu wel of niet rauw moet eten.

Grap is vaak dat iets al lang achterhaald kan zijn, maar dat het overgrote publiek nog steeds een bewijsje volgt uit de jaren 30 dat allang weerlegd is.
En ook dan... en een ware wetenschapper zal het hiermee eens zijn, mag je twijfelen of verder denekn over de theorie en de uitkomst en je eventueel een andere theorie vormen en die toetsen.
We komen een eind, maar weten niet alles. Dus om nou magie te vervangen door wetenschap door daar dan alles aan op te hangen lijkt me ook niet slim.
Misschien zouden mensen wat beter de balans moeten zoeken.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_97080121
Het probleem is dat veel mensen niet goed begrijpen waar wetenschap nou eigenlijk voor staat. Wat het is, waar het begint en waar het ophoudt. Dat geldt voor de algemene bevolking, maar evengoed voor sommige wetenschappers.

Wetenschap en maatschappij hadden altijd een onuitgesproken overeenkomst om in dienst van elkaar, maar los van, en naast elkaar te werken. Door politieke belangen wordt hier nu echter een draai aangegeven, waardoor zowel maatschappij al wetenschap er niet op vooruit gaan.

Sinds een tijd komen daarom geluiden op vanuit de wetenschappelijke hoek meer aan communicatie te doen naar buiten toe. Echter, dat is zeer moeilijk (want leg maar eens quantummechanica uit aan de doorsnee huisvrouw) en is lastig te financieren (want geen directe kosten-baten afweging). Ook zijn veel wetenschappelijk opgeleide personen niet de beste sprekers en veel niet wetenschappelijk opgeleide personen de beste luisteraars. Daarbij komt dat veel mensen liever aan hun mening vasthouden dan hun huidige denkbeelden aan te passen wanneer nieuwe informatie hun meningen tegenspreekt. Waarbij dit juist een fundamenteel denkbeeld is in de wetenschap, is het verlies aan eigenwaarde voor de 'gewone man'. Waar een onderzoeker falsificatie en daaraanvolgend kennisverwerving ziet, ziet de 'gewone man' een grove fout en verlies van eigenwaarde.

Zoals ik al eerder aangaf, vindt dit plaats aan beide kanten. Helaas.
pi_97080702
Het probleem is ook gewoon dat de wetenschap zich structureel hoereert (moet hoereren) voor het bedrijfsleven. Niet overal, niet altijd, maar het gebeurt en is structureel.

Kan je wel gaan 'communiceren' maar dat is eigenlijk een verhullend woordt voor 'reclame maken'.
pi_97080994
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 16:47 schreef GoudIsEcht het volgende:
Het probleem is ook gewoon dat de wetenschap zich structureel hoereert (moet hoereren) voor het bedrijfsleven. Niet overal, niet altijd, maar het gebeurt en is structureel.

Kan je wel gaan 'communiceren' maar dat is eigenlijk een verhullend woordt voor 'reclame maken'.
Je mist precies het punt waar ik op doel. Wetenschap is geen instantie, het is een methodologie. Dat betekent dat je die kan gebruiken in het bedrijfsleven ja, maar net zo goed in non-profit organisaties, of door een bakstenenlegger uit lutjebroek.

Je geeft met je post precíes aan waarom wetenschapscommunicatie zo belangrijk is. Bedankt! :)
pi_97081384
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 16:53 schreef Gray het volgende:

[..]

Je mist precies het punt waar ik op doel. Wetenschap is geen instantie, het is een methodologie. Dat betekent dat je die kan gebruiken in het bedrijfsleven ja, maar net zo goed in non-profit organisaties, of door een bakstenenlegger uit lutjebroek.

Je geeft met je post precíes aan waarom wetenschapscommunicatie zo belangrijk is. Bedankt! :)
Nu komen we bij een semantische kwestie. Met wetenschap bedoel ik de organisaties die stellen zich er mee bezig te houden. Misschien voor jou geen correcte definitie, wel een gangbare. En die organisaties (of delen ervan) hoereren zich soms (al dan niet 'gedwongen').
pi_97081792
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 17:01 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Nu komen we bij een semantische kwestie. Met wetenschap bedoel ik de organisaties die stellen zich er mee bezig te houden. Misschien voor jou geen correcte definitie, wel een gangbare. En die organisaties (of delen ervan) hoereren zich soms (al dan niet 'gedwongen').
Precies. Wanneer meerdere definities van hetzelfde begrip door elkaar worden gebruikt krijg je fouten door interpretatie. Het verschil tussen de definities dient duidelijk te zijn wanneer men een mening wil vormen en erover wil spreken. Vandaar de noodzaak van wetenschapscommunicatie.
  Moderator vrijdag 20 mei 2011 @ 18:34:52 #13
249559 crew  Lavenderr
pi_97085129
TS, nee ik vind het niet terecht dat wetenschap gelijk wordt getrokken met de bedrijven die van diezelfde wetenschap gebruik maken.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 19:23:36 #14
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_97087136
Pfoe; nogal een blok tekst, veel interessante reacties :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 16:53 schreef Gray het volgende:

[..]

Dat is ook precies wat het artikel in zijn eerste regel schrijft :)

Wantrouwen in instanties wordt een soort van wantrouwen in een systeem.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 12:34 schreef peasant het volgende:
Simpel,

Een overheid die wetenschap en onderwijs stimuleerd dmv financiering. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren in deze tijd. Meerendeel van het geld bij de universiteiten komt al bij bedrijven vandaan en dat zal alleen nog maar meer worden.
Ik denk dat dat inderdaad de beste oplossing is, maar zie die maar te verkopen ;)
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 12:43 schreef GoudIsEcht het volgende:
Andere oplossing: vrij internet behouden, krantenabonnement opzeggen, zo min mogelijk industriële rotzooi kopen, en alle misleidingen etc. goed bespreken op het interweb.
No offense voor iedereen die op Fok! post maar de grote doorbraken waardoor we uberhaupt internet hebben (en computers en straattegels en autos en medicijnen en .... etc) is niet omdat iemand opeens een goed idee had. Al die zaken komen voort uit hard werken van enkele slimme groepen mensen. Niemand, zelfs de briljantste figuur kan ooit in zijn eentje hetzelfde bereiken als het instituut de wetenschap dat kan.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 13:23 schreef nokwanda het volgende:
Wat me wel opvalt is dat er vaker zaken nu worden vastgesteld door wetenschappers die daarvoor al jaren werden geroepen maar als overmatig wantrouwend werden beschouwd.
Kunnen soms heel stomme kleine dingetjes zjin zoals de schijf van 5 en de rol van eieren darain, of of je groenten nu wel of niet rauw moet eten.

Grap is vaak dat iets al lang achterhaald kan zijn, maar dat het overgrote publiek nog steeds een bewijsje volgt uit de jaren 30 dat allang weerlegd is.
En ook dan... en een ware wetenschapper zal het hiermee eens zijn, mag je twijfelen of verder denekn over de theorie en de uitkomst en je eventueel een andere theorie vormen en die toetsen.
We komen een eind, maar weten niet alles. Dus om nou magie te vervangen door wetenschap door daar dan alles aan op te hangen lijkt me ook niet slim.
Misschien zouden mensen wat beter de balans moeten zoeken.
Ik ben het helemaal met je eens. Tegelijkertijd is wel de vraag hoe je dat kunt doen. Ik heb het gevoel dat zeker de laatste jaren (kijk maar naar Bill OReillys "how does that work, must be god") steeds meer mensen magie boven feiten kiezen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 17:11 schreef Gray het volgende:

[..]

Precies. Wanneer meerdere definities van hetzelfde begrip door elkaar worden gebruikt krijg je fouten door interpretatie. Het verschil tussen de definities dient duidelijk te zijn wanneer men een mening wil vormen en erover wil spreken. Vandaar de noodzaak van wetenschapscommunicatie.
Ik zou zelf pleiten voor een vakje wetenschap ergens in de onderbouw. Je hoeft niet te weten waar alles over gaat maar gewoon uitleg over de wetenschappelijke methode, kennisvergaring, beetje wetenschapsfilosofie van Descartes tot Popper zou veel goed doen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 18:34 schreef Lavenderr het volgende:
TS, nee ik vind het niet terecht dat wetenschap gelijk wordt getrokken met de bedrijven die van diezelfde wetenschap gebruik maken.
Niet als algemeen iets, maar als je b.v. hier in BNW kijkt zie je het veel gebeuren, psychiatrisch onderzoek? zal wel slecht zijn omdat men geld probeert te verdienen en dus ziektes verzint.Werkelijkheid is dat met dat onderzoek hoe dan ook geld wordt verdiend, onafhankelijk van de uitkomst.
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_97095854
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 19:23 schreef oompaloompa het volgende:
Pfoe; nogal een blok tekst, veel interessante reacties :)

[..]

Dat is ook precies wat het artikel in zijn eerste regel schrijft :)

Wantrouwen in instanties wordt een soort van wantrouwen in een systeem.
Ik moet bekennen dat ik het artikel niet eens gelezen heb. :@ Wel fijn om te zien dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. :)

quote:
Ik zou zelf pleiten voor een vakje wetenschap ergens in de onderbouw. Je hoeft niet te weten waar alles over gaat maar gewoon uitleg over de wetenschappelijke methode, kennisvergaring, beetje wetenschapsfilosofie van Descartes tot Popper zou veel goed doen.
Dat lijkt mij ook een goed idee. Een soort algemene natuurwetenschappen, maar dan beter. :)
pi_97098415
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 21:51 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik moet bekennen dat ik het artikel niet eens gelezen heb. :@ Wel fijn om te zien dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. :)

[..]

Dat lijkt mij ook een goed idee. Een soort algemene natuurwetenschappen, maar dan beter. :)
En verplicht De wereld van Sofie lezen O+
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_97101722
-Laat maar-

[ Bericht 54% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2011 23:45:29 ]
  zaterdag 21 mei 2011 @ 01:18:56 #18
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_97106258
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 12:28 schreef oompaloompa het volgende:
Kwam dit interessante artikel van de guardian tegen:
http://www.guardian.co.uk(...)ibrium/2011/may/19/1

[..]

Ik vind de zorgen wel terecht. bv de effecten van genetisch gemanipuleerd voedsel, onder beheer en patent van corporaties. Dat is niet te overzien.

Waarom wil je dat baggetaliseren, door te stellen, dat de wet en wetenschap niet gelijk zijn. Terwijl je weet wat er in de praktijk gebeurt

Kijk maar maar aan de boeren die nu per wet gedwongen worden genetisch gemanipuleerd zaad te gebruiken van Monsanto en Monsanto zelf te dokken. Omdat hun gewassen per ongeluk zijn besmet door de buren.

[ Bericht 5% gewijzigd door Schenkstroop op 21-05-2011 01:32:30 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  zaterdag 21 mei 2011 @ 01:31:43 #19
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_97106577
Ik ben lang ziek geweest en geloof door expermimenteren, dat groenten en fruit het enigste/meest gezonde voedsel is voor de mens dat moeder aarde gratis aanbiedt. De konsekwenties zijn niet te overzien als dit natuurlijke voedsel wordt gemanipuleerd en gepatententeerd door corporaties. Ik weet zeker dat gemanipuleerd en corporatief aanbod niet zal blijven bij varianten ' zonder pit' en kleine ananasjes. of appels waar men niet allergisch voor is. Ik vind het gewoon gevaarlijk. In het boek van John P Haldren, adviseur van Obama. Maakte hij zich zorgen over de groeiende wereld-populatie en gaf theorethische oplossingen die zouden helpen bij de remming en actieve vermindering van populatie. Enkelen daarvan was gif in drinkwater en het beperken van nutrienten in voedsel. Dit las ik uit gekopieerde stukken die op internet verschenen uit het boek " eco science"
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  zaterdag 21 mei 2011 @ 01:33:44 #20
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_97106623
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 01:18 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Ik vind de zorgen wel terecht. bv de effecten van genetisch gemanipuleerd voedsel, onder beheer en patent van corporaties. Dat is niet te overzien.

Waarom wil je dat baggetaliseren, door te stellen, dat de wet en wetenschap niet gelijk zijn. Terwijl je weet wat er in de praktijk gebeurt

Kijk maar maar aan de boeren die nu per wet gedwongen worden genetisch gemanipuleerd zaad te gebruiken van Monsanto en Monsanto zelf te dokken. Omdat hun gewassen per ongeluk zijn besmet door de buren.
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 01:31 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik ben lang ziek geweest en geloof door expermimenteren, dat groenten en fruit het enigste/meest gezonde voedsel is voor de mens dat moeder aarde gratis aanbiedt. De konsekwenties zijn niet te overzien als dit natuurlijke voedsel wordt gemanipuleerd en gepatententeerd door corporaties. Ik weet zeker dat gemanipuleerd en corporatief aanbod niet zal blijven bij varianten zonder pit en kleine ananasjes. of appels waar me niet allergisch voor is. Ik vind het gewoon gevaarlijk. In het boek van John P Haldren, adviseur van Obama. Maakte hij zich zorgen ver de groeiende wereld-populatie en gaf theorethische middelen die zouden helpen bij de remming en actieve vermindering van populatie. Een daarvan was middels gif in drinkwater en het beperken van nutrienten in voedsel.
Maar dat is dus precies het punt, je hebt het nu over een bedrijf, niet de wetenschap.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 01:36:37 #21
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_97106696
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 01:33 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

[..]

Maar dat is dus precies het punt, je hebt het nu over een bedrijf, niet de wetenschap.

Maar hoe wil je evt. negatieve konsekwenties tegengaan als je de gevaren kent van die twee, samen?

sorry, ehem..
Hoe wil je evt. negatieve konsekwenties tegengaan van die twee, samen?
  zaterdag 21 mei 2011 @ 01:41:29 #22
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_97106793
Trouwens, veredeling is volgens mij lang niet zo schadelijk als wat er nu kan en gebeurt met actieve gen-manipulatie door DNA te herschrijven op een niveau dat een hele wereld van mogelijkheden (en konsekwenties) opent. Dingen die niet mogelijk waren met enkelt kruisbestuiving ofzo.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 09:44:35 #23
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_97109808
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 12:43 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ik moest hier aan denken.
http://endoftheamericandream.com/archives/america-2011

Eerst dacht men, wow die Walmart is goed. Er is werk. Maar achteraf de prijs wordt erg hoog betaalt.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 10:00:31 #24
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_97109995
Het is juist heel goed om wetenschap te twijfelen. Bepaalde takken van wetenschap zijn gewoon misdadig. En dienen dan ook acuut op geheven te worden.

Onderzoek naar kleinste deeltjes is volstrekt onzinnig.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_97113590
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 01:41 schreef Schenkstroop het volgende:
Trouwens, veredeling is volgens mij lang niet zo schadelijk als wat er nu kan en gebeurt met actieve gen-manipulatie door DNA te herschrijven op een niveau dat een hele wereld van mogelijkheden (en konsekwenties) opent. Dingen die niet mogelijk waren met enkelt kruisbestuiving ofzo.
Om over dit soort zaken uitspraken te doen heb je harde cijfers nodig. Meningen zijn niet heel belangrijk, wanneer duidelijke correlaties of oorzaak-gevolg bepaald kunnen worden.

Genetische modificatie en kweken/fokken zijn in principe hetzelfde, namelijk gerichte verandering van DNA. Het is slechts de methode die verschilt.

Veel mensen lijken bang te zijn voor processen die van nature niet (vaak/goed) plaatsvinden. Wat men zich niet realiseert is dat natuur en technologie uiteindelijk overeenkomen. Technologie is in feite niets anders dan 'gerichte natuur'. Denk bijvoorbeeld aan biologische waterzuiveringsinstallaties.

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 10:00 schreef Lambiekje het volgende:
Het is juist heel goed om wetenschap te twijfelen. Bepaalde takken van wetenschap zijn gewoon misdadig. En dienen dan ook acuut op geheven te worden.
Niet in algemeenheden praten en graag de definitie van misdadig die je hanteert toelichten. Nu kom je over als een boos verwend kind.

quote:
Onderzoek naar kleinste deeltjes is volstrekt onzinnig.
Hoe denk je dat de computer waar je dit op hebt getypt tot stand is gekomen? Dankzij onderzoek naar kleine deeltjes. Aangezien we tegen de grenzen van deze technologie aan beginnen te lopen is onderzoek naar de kleinste deeltjes onmisbaar. Bovendien hebben de resultaten van een bepaald type onderzoek vaak genoeg overlap met andere takken van wetenschap. Denk aan spuitbussen en raketmotoren, processortechnologie en zonnepanelen, om twee voorbeelden te noemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')