Extra aardlek of stop plaatsen vlak voordat de kabel naar buiten gaat. Dan kun je de stroom uitzetten en als er buiten wat mis gaat, valt ook niet meteen binnen alles uit.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:54 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Volgende week gaan we buiten de complete tuin aanleggen. Daarvoor heb ik buiten ook stopcontacten nodig. Nu was het mijn idee of vanuit een stopcontact binnen een gat naar buiten te boren. Hier een aftakdoos op te plaatsen en vervolgens 2 spatwaterdichter stopcontacten op aan te sluiten. Nu had ik hier nog enkele vraagjes over:
• Doe ik alles zo goed of moet er ergens nog iets anders geregeld worden.
• Voor de stopcontacten buiten zou ik het liefste een schakelaar hebben zodat ik de stroomtoevoer hier naar toe uit kan schakelen. Ik heb wel gezocht naar een dubbelpolige schakelaar, maar alleen maar lichtschakelaars gevonden.
Is wat ik wil afwijkend? Hoe lost men het anders op moccht er ooit sluiting komen in het buitenstopcontact?
Ik boor direct door de muur en ga daar buitenkabel door heen leggen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Extra aardlek of stop plaatsen vlak voordat de kabel naar buiten gaat. Dan kun je de stroom uitzetten en als er buiten wat mis gaat, valt ook niet meteen binnen alles uit.
Maargoed, als je netjes buitenkabel gebruikt enzo, dan kan er niet zoveel mis gaan.
De stopcontacten komen naast elkaar te zitten en ik ga niet door de grond. Alleen een muur. Op de plek waar ik van binnen naar buiten ga zitten nu stopcontacten.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:02 schreef NeNuntiumNecare het volgende:
Komen die stopcontacten niet bij elkaar in de buurt dan? En als jij gewoon een beetje een grotere 'schakelkast binnen gebruikt, dan moet je ze gewoon in van die blokjes kunnen stoppen, en twee direct schakelbaar kunnen maken met één schakelaar. Let op, als je door de grond gaat, ga dan voldoende diep en gebruik grondkabel.
Dank je. Dat is een handige tipquote:Op vrijdag 20 mei 2011 13:41 schreef Xiphos het volgende:
En boor schuin naar beneden van binnen naar buiten. Dan kan regenwater ook niet naar binnenlopen.
Binnen zijn de wandcontactdozen inbouw, dubbel en ongeaard.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 12:10 schreef exlurker het volgende:
Enkel vragen
Hoe is de situatie binnen, zijn de wandcontactdozen inbouw of opbouw, enkel of dubbel, met of zonder randaarde?
Waar wil je de schakelaar plaatsen, voor elke wandcontactdoos buiten apart of een schakelaar ?
Bij de elektrovakhandel zijn zeker dubbelpolige schakelaars verkrijgbaar, zowel in opbouw als inbouw uitvoering met en zonder controlelamp
Je zal dus ook aan het draden trekken moeten, wil je het veilig houden buiten met randaarde wandcontactdozenquote:Op vrijdag 20 mei 2011 14:21 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Binnen zijn de wandcontactdozen inbouw, dubbel en ongeaard.
Hmm da's een stuk minder. Dan moet ik eens kijken of ergens bij het doorlussen de aarde niet meegenomen is of dat er een nieuwe groep/aarde moet komen vanaf de meterkastquote:Op vrijdag 20 mei 2011 16:14 schreef exlurker het volgende:
[..]
Je zal dus ook aan het draden trekken moeten, wil je het veilig houden buiten met randaarde wandcontactdozen
Kan je de schakelaar op en willekeurige plaats zetten en gelijk een schakeldraad mee nemen voor de wandcontactdozen
Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar in Belgie moet een stopcontact (dat buiten zit), beveiligd zijn door een 30mA aardlekschakelaar.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:54 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Volgende week gaan we buiten de complete tuin aanleggen. Daarvoor heb ik buiten ook stopcontacten nodig. Nu was het mijn idee of vanuit een stopcontact binnen een gat naar buiten te boren. Hier een aftakdoos op te plaatsen en vervolgens 2 spatwaterdichter stopcontacten op aan te sluiten. Nu had ik hier nog enkele vraagjes over:
• Doe ik alles zo goed of moet er ergens nog iets anders geregeld worden.
• Voor de stopcontacten buiten zou ik het liefste een schakelaar hebben zodat ik de stroomtoevoer hier naar toe uit kan schakelen. Ik heb wel gezocht naar een dubbelpolige schakelaar, maar alleen maar lichtschakelaars gevonden.
Is wat ik wil afwijkend? Hoe lost men het anders op moccht er ooit sluiting komen in het buitenstopcontact?
In Nederland zit het zo, het jaar waarin de installatie is aangelegd of is aangepast bepaald of er dan wel of niet aardlekschakelaars in de installatie moeten zitten. Wandcontactdozen in vochtige ruimten en buiten horen wel altijd voorzien te zijn van randaarde.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 18:28 schreef frgh het volgende:
Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar in Belgie moet een stopcontact (dat buiten zit), beveiligd zijn door een 30mA aardlekschakelaar.
Als dat stopcontact dat binnen zit, dus niet beveiligd is met een 30mA differentieel, dan zou ik dat niet doen.
Was je echt van plan dan om buiten een stopcontact te maken die niet geaard was?quote:Op vrijdag 20 mei 2011 17:58 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
Hmm da's een stuk minder. Dan moet ik eens kijken of ergens bij het doorlussen de aarde niet meegenomen is of dat er een nieuwe groep/aarde moet komen vanaf de meterkast
Verzekeraars doen sowieso moeilijk... Alles om niet te hoeven betalen en vooral heel veel rekken, uitstellen en opnieuw laten insturen...quote:Op vrijdag 20 mei 2011 19:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Was je echt van plan dan om buiten een stopcontact te maken die niet geaard was?![]()
![]()
Zo ja, doe het dan maar niet, want jouw kennis is dan zo gering dat het fout gaat. Als je zelf aan je elektra knutselt en er ontstaat brand dan doet je verzekeraar heel moeilijk.
De kabel hoort bij een muurdoorvoering beschermd te worden door een mantelbuisquote:Op vrijdag 20 mei 2011 23:12 schreef quirigua het volgende:
Moet je die kabel, waar die door de muur gaat, niet ook in een leiding leggen (flexibele leiding) ?
Ik zie zelfs dat ze (binnen, kelders garage, bijvoorbeeld) altijd in mantelbuis zitten, behalve dichtbij de schakelaar en bij bochten. Maar dat kan ook zijn omdat het dan niet de buitenkabelsoort is (?)quote:Op vrijdag 20 mei 2011 23:19 schreef exlurker het volgende:
[..]
De kabel hoort bij een muurdoorvoering beschermd te worden door een mantelbuis
Ditquote:Op vrijdag 20 mei 2011 22:57 schreef dribbel79 het volgende:
Ik zou een grondkabel vanaf de meterkast onder de kruipruimte door naar de tuin brengen en lekker een aparte groep maken, of iig een aardlekgroep...
En dit.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 23:19 schreef exlurker het volgende:
[..]
De kabel hoort bij een muurdoorvoering beschermd te worden door een mantelbuis
Dat er binnen een mantelbuis gebruikt word heeft temaken met de bevestiging, een kabel moet om de 25 cm , afhankelijk van de dikte vast gezet worden, een buis om de 40 of 50 cm. Werkt dus sneller en men krijgt strakker werkquote:Op vrijdag 20 mei 2011 23:26 schreef quirigua het volgende:
Ik zie zelfs dat ze (binnen, kelders garage, bijvoorbeeld) altijd in mantelbuis zitten, behalve dichtbij de schakelaar en bij bochten. Maar dat kan ook zijn omdat het dan niet de buitenkabelsoort is (?)
Eigenlijk wil ik het gewoon aarde. Aangezien de buitenverlichting led is is het zwakstroom maar ik heb toch maar besloten dan wat extra draden te trekken zodat het geaard kan. Een speciale groep er voor is wel het mooiste maar ook het duurste + dat ik dan weer iemand in moet huren dus dat gaat hem niet worden.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 19:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Was je echt van plan dan om buiten een stopcontact te maken die niet geaard was?![]()
![]()
Zo ja, doe het dan maar niet, want jouw kennis is dan zo gering dat het fout gaat. Als je zelf aan je elektra knutselt en er ontstaat brand dan doet je verzekeraar heel moeilijk.
De trafo komt buiten te hangen en is geen bouwmarkt materiaalquote:Op zaterdag 21 mei 2011 11:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
Je was dus gelukkig wel van plan om het te aarden....
Waar hang je de trafo? Buiten of binnen?
Aparte groep heb ik ook niet gedaan. Vind ik zinloos omdat ik buiten toch geen groot vermogen apparaten aansluit. Als je alles spatdicht maakt en je tuin stroomt niet vol water dan kan er niks misgaan.
Let er wel op, er zijn maar weinig trafo's in waterdichte uitvoeringquote:Op zondag 22 mei 2011 10:12 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
De trafo komt buiten te hangen en is geen bouwmarkt materiaal
Is de trafo wel geschikt voor buiten montage ?quote:Op zondag 22 mei 2011 10:12 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
De trafo komt buiten te hangen en is geen bouwmarkt materiaal
Oef da's een goede. Ik heb alles besteld bij een siertegelhandel. De transformator is een In Lite CB-056. In de demoopstelling hing hij gewoon buiten dus ik neem aan dat ie daarvoor ook bedoeld isquote:Op zondag 22 mei 2011 11:34 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Is de trafo wel geschikt voor buiten montage ?
Wat is de IP klasse van de trafo ?
Staat vaak vermeld als : IP en dan daarachter nog twee cijfers
IP21 is alleen voor binnen (aanraakingsvelilig) en IP 44 is bijvoorbeeld spatwaterdicht.
Die kon ik idd ook nergens vinden. Een sproeiinstallatie heb ik niet dus dat loopt wel los. Voorlopig zal de trafo aan de buitenmuur gemonteerd worden.quote:Op maandag 23 mei 2011 18:32 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik heb even op internet gegoogled en kwam in de handleiding van de trafo onderstaand stukje tegen.
CB-056/M
Transformator 56 watt met de functies handmatig aan/uit, lichtsensor en timer. Geschikt voor bewegingsmelder MD-01. Buiten te gebruiken.
Specificaties
Soort licht : Nvt
Productgroep : Transformers
Afmetingen : 185 x 125 x 85 mm
Vermogen : 12V/56W
Verwerking : Plaats de transformator verticaal, tenminste 50 centimeter boven de grond en in de directe omgeving van een 240 volt stopcontact. Bevestigingsmateriaal bijgeleverd.
[ afbeelding ]
Daar staat vermeld dat "Hoewel de transformator bestand is tegen minder gunstige weersomstandigheden het af te raden is deze trafo nabij een sproei installatie te monteren".
Een echte IP code kom ik helaas niet tegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |