De staat heeft er weinig mee te maken gehad. Helaas. Hoewel ik wel onder toezicht heb gestaan van bureau jeugdzorg, maar dat was omdat ik sociale problemen had als kind.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:03 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik vind het wel wat jammer dat dan de conclusie is dat ik "oordeel". Ik geloof echt wel dat je een kutjeugd hebt gehad hoor, en dat was ook oneerlijk. Maar ik vind het irritant als mensen "de staat" daar de schuld van geven. We hebben het hier in NL relatief t.o.v. de wereld erg goed. Ik snap dat je daarmee de schade niet ongedaan maakt, ik vind dat er ook meer toezicht moet komen als ouder de zorg van hun kinderen niet goed oppakken. Dat je ouders die in de bijstand zitten het beetje geld dat ze overhebben uitgeven aan drank of sigaretten is m.i. echt extreem kwalijk. Je kunt voor dat geld ook gewoon met je kids naar de speeltuin.
Tja, ik zie niet hoe je in zo'n situatie geen sociale problemen kan ontwikkelen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:05 schreef Pipo1234 het volgende:
De staat heeft er weinig mee te maken gehad. Helaas. Hoewel ik wel onder toezicht heb gestaan van bureau jeugdzorg, maar dat was omdat ik sociale problemen had als kind.
Tja......quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:03 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Herkenbaar. Terwijl er wel geld was om de hele dag door te roken in mijn geval.
Dat zijn nou de zwartwerkers waar ik alleen maar respect voor heb. Oh, en je pa is een lul, maar dat wist je al vermoed ik.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:07 schreef missyB het volgende:
Wij groeiden na scheiding van pa en ma op in armoede alleen had mijn moeder de kunst dat niet aan ons te laten merken.
Zij ging zwart poetsen om ons ook eens leuk blousje te geven of een extra stuk vlees op bord waarvan zij dan vaak zei, ik heb al gehad hoor eet maar lekker.
Mja. Mijn ouders zijn met met vette ruzie uit elkaar gegaan en het gezin is opgebroken toen. Mijn moeder heeft zelf gigantische sociale problemen, dus dat nam ik mooi van haar over. Ik heb een heleboel gebruikelijke dingen in mijn tienerjaren pas geleerd. Simpele dingen zoals mensen in de ogen kijken als je tegen ze praat of iemand groeten/bedanken. Ik heb er nog steeds veel moeite mee, maar het is al beter dan vroeger.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:06 schreef Catbert het volgende:
[..]
Tja, ik zie niet hoe je in zo'n situatie geen sociale problemen kan ontwikkelen.
quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:08 schreef Catbert het volgende:
[..]
... Oh, en je pa is een lul, maar dat wist je al vermoed ik.
toch heb ik geen contact meer met ma en zus en wel met mn pa, maar dit kan ik hem niet vergeven en dat weet hij ook.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:08 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat zijn nou de zwartwerkers waar ik alleen maar respect voor heb. Oh, en je pa is een lul, maar dat wist je al vermoed ik.
Dat vind ik dan weer iets wat doodnormaal is. Veel mensen klagen over dat ze geen geld krijgen van paps en mams om te gaan studeren en voor zichzelf een beter leven op te bouwen. Of dat ze niet kunnen gaan studeren omdat er geen geld is. In Nederland is een fantastisch systeem waarbij je studiefinanciering krijgt en bij kunt lenen zodat eigenlijk iedereen wel kan studeren. Ja je houdt er een schuld aan over, maar die kun je vervolgens als je een goeie baan hebt langzaamaan aflossen en dan is er niets aan de hand.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:28 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Wees er blij mee. Mijn ouders heeft het nooit echt veel geboeid. Ik moet mezelf ook in de schulden steken om naar de universiteit te gaan. Mijn moeder interesseert het allemaal niet zoveel en mijn vader ziet me liever aan het werk gaan. Maar ik wil ook iets van mijn leven maken en doen wat ik leuk vind, dus ik wil gewoon studeren en iets leren dat me ligt en niet de rest van mijn leven kutbaantjes hebben en net zo als mijn ouders worden.
Sorry hoor maar dit vind ik dus echt weer zo'n typische ondoordachte kutreactie. Misschien dat je niet de tijd heb genomen om het hele topic te lezen, maar ik woon niet thuis meer dus moet alles zelf betalen. Dat maakt het allemaal wat lastiger en duurder. En het is gewoon oneerlijk dat ik nu (eind 20) een studie moet oppakken omdat mijn ouders hun uiterste best hebben gedaan om mijn leven te vergallen. Ik heb al problemen op school sinds de scheiding van mijn ouders. Mijn moeder interesseerde het allemaal niks en mijn vader deed er ook niet echt moeite voor. Het is dus in feite hun schuld dat ik me nu in de schulden moet steken. Ik heb er wel eens over zitten denken om mijn ouders voor de rechter te slepen om er een schadevergoeding uit te slepen. Helaas leven we niet in de VS en is dat vrijwel kansloos.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:16 schreef saaw het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer iets wat doodnormaal is. Veel mensen klagen over dat ze geen geld krijgen van paps en mams om te gaan studeren en voor zichzelf een beter leven op te bouwen. Of dat ze niet kunnen gaan studeren omdat er geen geld is. In Nederland is een fantastisch systeem waarbij je studiefinanciering krijgt en bij kunt lenen zodat eigenlijk iedereen wel kan studeren. Ja je houdt er een schuld aan over, maar die kun je vervolgens als je een goeie baan hebt langzaamaan aflossen en dan is er niets aan de hand.
Mijn ouders hebben wel geld maar hebben mij nooit iets zomaar gegeven. Als ik vond dat ik meer nodig had dan ik kreeg moest ik daar maar iets voor doen, eerst in de vorm van klusjes thuis en daarna al heel jong een bijbaantje. Ook mijn studie betaal ik zelf, en dat vind ik helemaal geen probleem.
Ben mn ouders heel dankbaar dat ze mij goed met geld om hebben leren gaan, er zijn zat mensen uit 'rijke' gezinnen die dat niet kunnen, en daar heb je net zo goed de rest van je leven last van.
Als ik studenten hoor klagen dat ze geen geld hebben om uit te gaan terwijl hun collegegeld, zorgverzekering en huur betaald worden door papa en mama kan ik daar heel boos van worden.
Wees blij met wat je hebt, of dat nou veel of weinig is. En als je er niet blij mee kan zijn, vecht er dan voor om het beter te maken.
Sorry als je het zo leest maar zo is het helemaal niet bedoeld.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:23 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit vind ik dus echt weer zo'n typische ondoordachte kutreactie. Misschien dat je niet de tijd heb genomen om het hele topic te lezen, maar ik woon niet thuis meer dus moet alles zelf betalen. Dat maakt het allemaal wat lastiger en duurder. En het is gewoon oneerlijk dat ik nu (eind 20) een studie moet oppakken omdat mijn ouders hun uiterste best hebben gedaan om mijn leven te vergallen. Ik heb al problemen op school sinds de scheiding van mijn ouders. Mijn moeder interesseerde het allemaal niks en mijn vader deed er ook niet echt moeite voor. Het is dus in feite hun schuld dat ik me nu in de schulden moet steken. Ik heb er wel eens over zitten denken om mijn ouders voor de rechter te slepen om er een schadevergoeding uit te slepen. Helaas leven we niet in de VS en is dat vrijwel kansloos.
Wat dat betreft vind ik het wel raar geregeld in Nederland dat pas op zo'n laat stadium een kind onder toezicht komt te staan. Ik vind juist dat ouders als blijkt dat kinderen zich sociaal slecht ontwikkelen een 'coach' moeten krijgen omdat in veel gevallen nu de opvoeding alleen op school gebeurt. M'n vriendin werkt bij een school met kinderen met allerhande sociale problemen en afgezien van een paar autisten komen de meeste problemen voort uit issues in de opvoeding of relatie met de ouders.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:11 schreef Pipo1234 het volgende:
Mja. Mijn ouders zijn met met vette ruzie uit elkaar gegaan en het gezin is opgebroken toen. Mijn moeder heeft zelf gigantische sociale problemen, dus dat nam ik mooi van haar over. Ik heb een heleboel gebruikelijke dingen in mijn tienerjaren pas geleerd. Simpele dingen zoals mensen in de ogen kijken als je tegen ze praat of iemand groeten/bedanken. Ik heb er nog steeds veel moeite mee, maar het is al beter dan vroeger.
Ik krijg het idee dat je reacties hier een stuk negatiever interpreteert dan ze bedoeld zijn.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:23 schreef Pipo1234 het volgende:
Sorry hoor maar dit vind ik dus echt weer zo'n typische ondoordachte kutreactie.
quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:26 schreef saaw het volgende:
[..]
...
En als je het je nog kan herinneren heb ik op de vorige pagina ook al meegepraat dus deze reactie komt niet uit de blauwe lucht.
Ik heb ook een studieschuld hoor. Ik geloof best dat jij een stuk minder support hebt gekregen dan anderen maar het is niet abnormaal dat ouders die (boven)modaal verdienen hun kind niet of nauwelijks financieel bijstaan in de studie.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:30 schreef Pipo1234 het volgende:
Oké, ik snap je standpunt. Maar ik ben van mening dat ouders verantwoordelijk zijn voor de opleiding van hun kind en zoals mijn ouders er mee omgegaan zijn frustreert mij heel erg. Vandaar dat ik er niet zo goed tegen kan dat ik mij in de schulden moet steken.
Mja. Ik ben gewoon gevoelig voor discussies over geld en helemaal als het om schulden gaat die ik moet opbouwen door het falen van mijn ouders.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:30 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat je reacties hier een stuk negatiever interpreteert dan ze bedoeld zijn.
Mijn vader heeft geld genoeg. Maar daar wil ik ook geen cent van hebben omdat ik me niet verplicht wil voelen/zijn om contact met hem te houden.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:33 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik heb ook een studieschuld hoor. Ik geloof best dat jij een stuk minder support hebt gekregen dan anderen maar het is niet abnormaal dat ouders die (boven)modaal verdienen hun kind niet of nauwelijks financieel bijstaan in de studie.
In plaats van klagen en boos zijn zou je ook trots op jezelf kunnen zijn dat je het alleen voor elkaar boxt!quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:34 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Mja. Ik ben gewoon gevoelig voor discussies over geld en helemaal als het om schulden gaat die ik moet opbouwen door het falen van mijn ouders.
Over dat toezicht. Ons gezin had uitvoerige problemen en ik verwonder mij er weleens over dat er niet meer gedaan is.
[..]
Mijn vader heeft geld genoeg. Maar daar wil ik ook geen cent van hebben omdat ik me niet verplicht wil voelen/zijn om contact met hem te houden.
Dat doe ik niet. Ik leun op mijn vriendin en haar ouders.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:39 schreef saaw het volgende:
[..]
In plaats van klagen en boos zijn zou je ook trots op jezelf kunnen zijn dat je het alleen voor elkaar boxt!
Maar als je dat weet van jezelf moet je daar juist stil bij staan, even adem halen, en dan reageren. Iedereen heeft bepaalde karaktertrekken die je kunnen belemmeren, pas als je dat onderkent en juist je best doet om dat te voorkomen kun je echt succesvol worden.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:34 schreef Pipo1234 het volgende:
Mja. Ik ben gewoon gevoelig voor discussies over geld en helemaal als het om schulden gaat die ik moet opbouwen door het falen van mijn ouders.
Ja, dat zou m.i. beter geregeld moeten worden. Nu wordt er vooral als ouders het echt te bont maken ingegrepen door de kinderen daar weg te halen. Je zou eigenlijk eerder in moeten grijpen. Maarja, ik vraag me af in hoeverre je moeder zou zijn gestopt met roken bijvoorbeeld.quote:Over dat toezicht. Ons gezin had uitvoerige problemen en ik verwonder mij er weleens over dat er niet meer gedaan is.
Kan ik me voorstellen.quote:Mijn vader heeft geld genoeg. Maar daar wil ik ook geen cent van hebben omdat ik me niet verplicht wil voelen/zijn om contact met hem te houden.
Ik weet uit eerste hand (iemand die bij jeugdzorg werkt) dat kinderen eerst bijna dood moeten zijn voordat er wordt ingegrepen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:42 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ja, dat zou m.i. beter geregeld moeten worden. Nu wordt er vooral als ouders het echt te bont maken ingegrepen door de kinderen daar weg te halen. Je zou eigenlijk eerder in moeten grijpen.
Persoonlijk vind ik dat het recht van iedereen om maar een kind op de wereld te zetten wel eens onder de loep mag worden genomen. Als ik het hier zo lees vraag ik me echt af waarom sommige mensen in vredesnaam kinderen nemen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:30 schreef Catbert het volgende:
[..]
Wat dat betreft vind ik het wel raar geregeld in Nederland dat pas op zo'n laat stadium een kind onder toezicht komt te staan. Ik vind juist dat ouders als blijkt dat kinderen zich sociaal slecht ontwikkelen een 'coach' moeten krijgen omdat in veel gevallen nu de opvoeding alleen op school gebeurt. M'n vriendin werkt bij een school met kinderen met allerhande sociale problemen en afgezien van een paar autisten komen de meeste problemen voort uit issues in de opvoeding of relatie met de ouders.
Moet zeggen dat ik niet helemaal begrijp hoe dat niet zou lukken. Het lukt mij ook. Maargoed ik kan natuurlijk niet over jouw exacte situatie beoordelen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:42 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Dat doe ik niet. Ik leun op mijn vriendin en haar ouders.Moet ook wel, want anders lukt het helemaal niet.
2e hand dus, 1e hand is die van jezelfquote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:45 schreef Pipo1234 het volgende:
Ik weet uit eerste hand (iemand die bij jeugdzorg werkt) dat kinderen eerst bijna dood moeten zijn voordat er wordt ingegrepen.
Zelfredzaamheid is iets wat ik wel gekregen door mijn afkomst. Ik doe eigenlijk alles zelf omdat het goedkoper (en vaak ook sneller) is dan het uitbesteden en inmiddels wel weet dat veel dingen makkelijker zijn dan ze op het eerste gezicht lijken.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:51 schreef Metro2005 het volgende:
...
Nu leef ik momenteel behoorlijk zuinig en ik vind dat wel best. Ik koop iets als ik het echt nodig heb maar ik spaar liever dan dat ik uitgeef. En die mentaliteit zorgt er wel voor dat ik altijd geld achter de hand heb en gewoon niet in de financiele problemen terecht kom. Daarvoor ben ik mijn ouders erg dankbaar! Ook voel ik me behoorlijk rijk met de dingen die ik wél heb. Tevreden zijn met wat je hebt is een groot goed![]()
Nouja dankbaar is een groot woord. Ik wil niet de profiteur uithangen, dus als het even kan vertegenwoordig ik mijn aandeel. Maar ze hebben wel iets meer begrip voor het feit dat ik gewoon naar de universiteit wil. Mijn schoonouders zijn oprecht geïnteresseerd in mij en het feit dat ik wil studeren. Mijn moeder kwam nooit verder dan domme grappen erover maken en heeft naar mijn herinnering nog nooit gevraagd hoe het op school gaat/ging.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:54 schreef saaw het volgende:
[..]
Moet zeggen dat ik niet helemaal begrijp hoe dat niet zou lukken. Het lukt mij ook. Maargoed ik kan natuurlijk niet over jouw exacte situatie beoordelen.
Neem aan dat je je vriendin en haar ouders flink dankbaar bent dat ze het dan toch mogelijk maken. Dat is toch een mooi iets. Je familie heb je niet voor het uitzoeken, het kan zomaar gebeuren dat ze je niet liggen. Gelukkig kun je er zelf voor zorgen dat je je omringt met mensen waar je wel iets aan hebt, en zo te lezen is dat je gelukt
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |