Mijn ouders waren niet arm ofzo. Maar wij kregen toch ook enkel in het weekeinde cola. Dat was echt heel normaal toen. En alleen ham, kaas of pindakaas krijgen? Wat is daar dan mis mee? Ham en kaas zijn toch zeker niet goedkoop! Ik heb 'vroeger' ook nooit anders gehad hoor!quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:51 schreef BrandX het volgende:
*meld.
Ook opgegroeid in 'armoede'. Mijn ouders ontvingen een bijstandsuitkering van 1300 gulden en daar moesten we met 4 van rondkomen. Dus huur, g/w/l eten en drinkne. Een van de meest frustrerende dingen voor mij was, dat mijn broertje en ik samen een hele week met 3 flessen 3es (1 cola, 1 sinas en 1 7 up) moesten doen, waar mijn ouders er minimaal 1 fles wijn èn een krat bier per dag doorheen joegen. Ik vond dat vreselijk oneerlijk.
Anyways, het heeft bij mij precies het omgekeerd resultaat gehad. Ik geef elk dubbeltje het liefst meteen na ontvangs uit. Ik koop het duurste eten en drinken, haal ook vaak eten ipv koken enz. Geef op die manier regelmatig veel te veel uit. Gelukkig heb ik een leuke, goedverdienende baan. Maar welbeschouwd gooi ik per maand zomaar 500 euro over de boeg die ik ook had kunnen sparen of aan andere dingen had kunnen uitgeven. In mijn geval is het een soort anti-reactie geworden, omdat mijn ouders de (voor wat mogelijk was) duurder eten kochten en veel drank, waar wij het met 3es moesten doen en alleen ham of kaas of pindakaas kregen.
[/genoegpersoonlijkgebeuren]
naja, zo dus.
dat heb ik idd ook heel sterk. Merkkleding doet me niets, en ik eet net zo gemakkelijk huismerk als merk-merk. Het moet gewoon lekker zijn. Schaam me daar ook niet voor.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:53 schreef Pixie. het volgende:
Ik zit nu in die situatie
Ik betaal de ''luxe'' producten
De nodige dingen kan mijn moeder nog net betalen zoals huur/gas water licht & de nodige boodschappen.
Voor de rest betaal ik alles -> Tv,internet,telefoon auto verzekering benzine dierenarts etc etc
Ook als we nieuwe kleding of bijv een nieuwe stofzuiger nodig hebben betaal ik dat.
Ik vind het af en toe wel moeilijk omdat wij altijd meer geld hadden en we met mate konden doen en laten wat wij wouden.
Maar zo gaan die dingen en ik heb het geaccepteerd.
Soms heb ik er wel moeite mee. Maar het is op dit moment eenmaal niet anders
Dus je leert er mee leven ja.
Ik waardeer alles wel meer.
Als mensen lopen te zeuren hoe klein hun woning wel niet is terwijl ze in een ruime eengezinswoning wonen. Of de verkeerde pindakaas is gehaald en gelijk gaan lopen huilen.
Merkkleding heb ik nooit gedragen dus daar heb ik weinig last van
Maar het gaat allemaal prima
We hebben gelukkig geen voedselbank nodig
Ik zou ook nooit merkkleding kopen ook al had ik er wel het geld voorquote:Op woensdag 18 mei 2011 20:55 schreef BrandX het volgende:
[..]
dat heb ik idd ook heel sterk. Merkkleding doet me niets, en ik eet net zo gemakkelijk huismerk als merk-merk. Het moet gewoon lekker zijn. Schaam me daar ook niet voor.
Ik begrijp dat armoede altijd relatief is. In mijn geval speelt er meer mee dan alleen de armoede, maar ik wil niet teveel in detail treden. Het is zo dat ik van mezelf erg perfectionistisch ben. Dat ben ik altijd al geweest. Ik wil mijn geld uitgeven aan de verkeerde dingen, aangezien ik bang ben dat ik het later nog nodig ga hebben.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:52 schreef LXIV het volgende:
Ik weet niet in hoeverre jouw jeugd met je gedrag nu te maken heeft. Relatief gezien (ten opzichte van Nederland 60 jaar terug of vele andere landen) ben je helemaal niet arm opgegroeid. Het was enkel in vergelijking met je omgeving.
Mensen die 60 jaar geleden opgroeiden zijn ook niet 'gierig' geworden en mensen in arme landen ook niet. Ik denk eerder dat het een karaktertrek van jezelf is, die je misschien ook wel onder andere omstandigheden had ontwikkeld.
ach, als je alleen maar anderhalve liter (3 gedeeld door 2) frisdrank in de week krijgt, en verder alleen maar brood met kaas/pindakaas of ham eet, wordt het best een triest verhaal vind ik zelf.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mijn ouders waren niet arm ofzo. Maar wij kregen toch ook enkel in het weekeinde cola. Dat was echt heel normaal toen. En alleen ham, kaas of pindakaas krijgen? Wat is daar dan mis mee? Ham en kaas zijn toch zeker niet goedkoop! Ik heb 'vroeger' ook nooit anders gehad hoor!
Wel leuk dat jij precies tegenovergesteld erop gereageerd hebt.
Ik zal zelf ook niet snel geld uitgeven aan iets wat ik nutteloos vind. Gewoon niet uit principe. De kerstkaarten in mijn eigen dorp breng ik altijd even met de fiets rond. Dan heb ik weer wat te doen, terwijl ik die 5 euro die ik daarmee uitspaar echt niet zal missen. Ook ga ik nooit met de auto boodschappen doen. Waarom? Niet eens zozeer uit gierigheid, maar wel uit gewoonte.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:56 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat armoede altijd relatief is. In mijn geval speelt er meer mee dan alleen de armoede, maar ik wil niet teveel in detail treden. Het is zo dat ik van mezelf erg perfectionistisch ben. Dat ben ik altijd al geweest. Ik wil mijn geld uitgeven aan de verkeerde dingen, aangezien ik bang ben dat ik het later nog nodig ga hebben.
ik koop wel merkkleding, maar alleen als ik het tof/mooi/gaaf vind. Ik loop rustig met een mix van zeeman, Esprit en C&A rond. I don't care, ik vind het leuk en het zit lekker.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:56 schreef Pixie. het volgende:
[..]
Ik zou ook nooit merkkleding kopen ook al had ik er wel het geld voor
wij kopen nu onze kleding 2ehands spijkerbroeken voor 3 euro en het ziet er nog goed uit ook
Kijk ondergoed en topjes etc wel gewoon nieuw
maar hoger dan 15 euro voor een kleding stuk daar houd het wel mee op
Ik koop alleen kleding als ik niets meer heb om te dragen/alles kapot is.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:59 schreef BrandX het volgende:
[..]
ik koop wel merkkleding, maar alleen als ik het tof/mooi/gaaf vind. Ik loop rustig met een mix van zeeman, Esprit en C&A rond. I don't care, ik vind het leuk en het zit lekker.
Ik geef geen achterlijk geld uit aan kleding. Een broek van 250 euro? NEe, dat vind ik echt onzin en nergens voor nodig.
MIjn uitgavepatroon heeft zich vooral geuit in het eten en drinken wat ik koop. Daar bezuinig ik niet op, koop uitsluitend wat ik lekker vind en wat de gemak dient. Ik kook alleen als ik zin heb. Dat kan rustig weken achter elkaar zijn, om vervolgens weken achter elkaar eten te halen.
nah, ik moet er in mijn werk representatief uitzien, dus dat gaat wel wat snellerquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:00 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik koop alleen kleding als ik niets meer heb om te dragen/alles kapot is.Ik doe gemiddeld drie jaar met twee spijkerbroeken.
Herkenbaar. Terwijl er wel geld was om de hele dag door te roken in mijn geval.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:02 schreef BrandX het volgende:
@LXIV: met het brood met ham/kaas/pindakaas verhaal bedoel ik dus dat we geen warm eten kregen omdat dat te duur was.
Dit heb ik ook trouwens wel een beetje..quote:Tegenwoordig kijk ik met enige frustratie terug op mijn jeugd. Ik neem het mijn moeder erg kwalijk dat ze mij heeft laten opgroeien in de situatie waarin ik ben opgegroeid. Vooral omdat het deels aan haar laksheid lag. Soms denk ik wel eens dat ze er bewust voor kiest om zo min mogelijk te doen. (Dit speelt nog steeds).
Ok, dat is duidelijk.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:02 schreef BrandX het volgende:
@LXIV: met het brood met ham/kaas/pindakaas verhaal bedoel ik dus dat we geen warm eten kregen omdat dat te duur was.
jah roken was ook een issue iddquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:03 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Herkenbaar. Terwijl er wel geld was om de hele dag door te roken in mijn geval.
Ik leek helaas heel erg op mijn moeder (en een beetje op mijn vader). Maar ik heb er inmiddels voor gekozen om niet dezelfde kansloze kant op te gaan als hen en hard te werken voor mijn toekomst.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:03 schreef Pixie. het volgende:
[..]
Dit heb ik ook trouwens wel een beetje..
Mijn vader is van nature heel lui en laks
trekt al voor zolang ik besta en weet een uitkering en heeft nergens zin in
Hij staat ook heel negatief in het leven.
Maar het is wel mijn vader en toch hou k van hem
Ik merk wel nu ik ouder word ik steeds meer eigenschappen van mezelf in mijn vader terug zie
Ik maak nooit iets af waar ik aan begin. Ben heeeeel lui lig het liefst de hele dag op de bank
En zie eerder het negatieve van het positieve.
Terwijl mijn moeder juist het tegenovergestelde is
Maar ik kan hem weinig kwalijk nemen als hij zo in elkaar zit eigenlijk
Kloptquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:06 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik leek helaas heel erg op mijn moeder (en een beetje op mijn vader). Maar ik heb er inmiddels voor gekozen om niet dezelfde kansloze kant op te gaan als hen en hard te werken voor mijn toekomst.
Dat argument "het blijven toch je ouders" geloof ik niet in en ik heb ze inmiddels de rug toegekeerd.
Het ligt niet zozeer aan het geld. Het ligt aan de mate waarin prioriteiten worden gesteld. Mijn moeder vond gezond eten minder belangrijk dat chips, frisdrank en rookwaar en had geen zin om alles zelf te moeten doen. Consequentie was dus dat bewerkt eten te duur was en onbewerkt te veel moeite.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok, dat is duidelijk.
Lag het dan helemaal aan de prijs van warm eten? Want zelfs tegenwoordig nog kun je met een gezin voor 8 euro fatsoenlijk warm eten. Of hadden je ouders geen zin om de boodschappen te doen en te gaan koken?
Drum. En dan eens in de tijd een goedkoop merk van de Aldi proberen, wat dan toch niet beviel.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:05 schreef BrandX het volgende:
[..]
jah roken was ook een issue idd
de een camel en de ander zware van Nelle
Mijn ouders zijn slim genoeg om dingen goed te doen, maar ze waren gewoon te laks.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:08 schreef Pixie. het volgende:
[..]
Klopt
Maar ik ken jou hele situatie niet dus ik kan daar ook niet over oordelen
Maar mijn vader naja hij bedoeld het allemaal goed
maar het komt er allemaal zo kut uit
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |