@rubje, als antwoord op je volgende vragen:
Vraag: Ik zie bijna alle commandos met 2 wings op hun dt rondlopen. Is dat een soort standaard traditie vanwege het commando zijn (trots?) of heeft dat meer te maken dat menig actieve commando naast het behalen van zijn standaardwing vaak nog doorgaat om een extra wing erbij te halen? :
Inderdaad, veel operators hebben meerdere para-wings. Op hun linkerborst dragen ze de Nederlandse die correspondeert aan het brevet dat ze bezitten. Daarnaast gebeurt het vaak dat ze met buitenlandse collega’s springen. Afhankelijk of ze bijvoorbeeld een minimaal vastgesteld aantal sprongen hebben gemaakt met het buitenlandse materieel (Chutes) en/of buitenlandse dispatchers en/of buitenlandse vliegtuigen krijgen ze een buitenlandse para-wing uitgereikt. Deze para-wing behorende bij het uitgereikete brevet mogen ze na het verkrijgen van officiële toestemming op het DT dragen. De buitenlandse wing wordt dan op de rechterborst gedragen. Veel operators, maar ook luchtmobiele militairen en mariniers hebben in de loop van hun loopbaan cq carrière zelfs meerdere buitenlandse para-wings uitgereikt gekregen. Desondanks mogen ze maar 1 van de buitenlandse para-wings die ze eventueel bezitten dragen. Voor sommige betekent dat dus kiezen. Desalniettemin heeft het overigens niets te maken met traditie of trots van bijvoorbeeld het commando zijn.
Vraag: In dit artikel ben ik benieuwd of er geen op of aanmerkingen komen( ja ik weet dat je toestemming hebt) op het aanwezig zijn bij het afmatten van deze nieuwe lichting cursisten in de ECO. Ik kan mij voorstellen dat de cursisten zoiets hebben van: " worden wij hier afgebeuld,staan een of andere malloot met een camera elke seconde *klik*klik* irritant te doen en word ik tevens met smoel en al op de digitale plaat vastgelegd terwijl ik het misschien helemaal niet wil. " Of geldt dat niet voor hun als in: "Hogerhand bepaalt wel wat wel of niet passend is en cursisten moeten gewoon hun smoel houden." Ik neem aan dat je ook met een telelens? van afstand fotografeert? aangezien de foto's soms erg close lijken alsof je naast hun loopt te fotograferen terwijl zij afgebeuld worden. :
Nee, behalve nu van jou of Bouke-p. Daar zijn heel erg goede onderlinge afspraken over. Als de foto’s erg close lijken, neem maar van mij aan dat ik dan ook met een groothoeklens heel erg close naast ze mee loop of op enkele centimeters naast of voor hun lig. De cursisten lopen geen rondjes om me heen en ze wachten ook niet op me. Als ik ze op de gevoelige plaat wil zetten zit er het grootst gedeelte van de tijd niets anders op om mee te lopen. Vinden ze het irritant? Wel in de trant dat zodra ik er telkens weer bij ben dat ik een voorbode ben dat het gas er weer ontzettend op gaat. Niet vanwege het feit dat ik er ben om foto’s van ze te maken…
@Bouke-p
Inderdaad, iedere ECO-lichting wordt gefilmd en op de gevoelige plaat vastgelegd. Na afloop krijgen alle cursisten, na het behalen van de groene baret, een DVD met een compilatie hiervan uitgereikt. Ook krijgen ze een DVD uitgereikt met alle foto’s die gemaakt zijn. Dat zijn er overigens veel meer dan de series die op de website gepubliceerd worden. Inderdaad van de commando-instructeurs wordt standaard de gezichten geblurred. Dit zijn immers vaak operators die elk moment weer ingedeeld kunnen worden als operationele operator. Uiteraard zitten er onder de cursisten (gelukkig) ongetwijfeld ook toekomstige operationele operators. Echter de herkenbaarheid voor de cursisten valt nu gelukkig mee. Ten eerste zijn de expressies op de gezichten vaak zodanig dat het haast onmogelijk is voor een vreemde – die bijvoorbeeld naast hem in de kroeg staat - een cursist te herkennen. Voor familie en vrienden is het natuurlijk altijd mogelijk de eigen relatie te herkennen, ongeacht de gezichtsuitdrukkingen. Specifiek voor relaties geld de regel immers ook niet dat de gezichten geblurred dan wel onherkenbaar gemaakt worden. Het is ervoor bedoeld dat vreemde lui de cursisten, dan wel uiteindelijk operationele operators, niet kunnen herkennen. Ik zou het knap van je vinden al jou dat lukt. Nu en vooral over en paar jaar.
Al tijdens de baretuitreiking worden ze dan ook niet meer herkenbaar in beeld gebracht. Niemand weet dus welke cursist de opleiding met succes heeft afgesloten. Vanaf die tijd worden ze dan ook altijd onherkenbaar – geblurred, camo, of andere gezichtsbedekking – in beeld gebracht. Dat kun je in alle publicaties zien op de website en in de diverse vakbladen. Daarnaast neemt de totale commando-opleiding zo’n zestien maanden in beslag. De toekomstig operators veranderen qua gezicht veel in die tussentijd. De haren groeien weer tot een weelderige haardos, ze komen weer enkele kilo’s aan spierweefsel aan en ook de mutsdas is verdwenen etc.
Maar natuurlijk, als een cursist van te voren aangeeft dat hij liever niet op de foto wil dan gebeurt dat uiteraard ook niet.
[ Bericht 0% gewijzigd door leovanw op 19-05-2011 20:43:10 ]
There is no 'I' in TEAM and life is way to short for only dreaming... So live it to the MAX! FOR THOSE WHO UNDERSTAND WHAT YOU DO, NO EXPLANATION IS NECESSARY. FOR THOSE WHO DON’T, NONE IS POSSIBLE.
http://www.dutchdefencepress.com