abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99949827
Daarnaast zou je verwachten dat DUO de mensen informeert over dit vonnis en voor ieder gedupeerde de vordering controleert en indien nodig corrigeert. En dat middels een brief. Niet via foldertjes op het postkantoor ;)

Indien ze willens en wetens toch meer geld vragen dan ze mogen, kan je een claim bij ze neerleggen.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 09:35:44 #152
165633 eriksd
The grand facade...
pi_99951236
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 07:59 schreef pimn het volgende:
Daarnaast zou je verwachten dat DUO de mensen informeert over dit vonnis en voor ieder gedupeerde de vordering controleert en indien nodig corrigeert. En dat middels een brief. Niet via foldertjes op het postkantoor ;)

Indien ze willens en wetens toch meer geld vragen dan ze mogen, kan je een claim bij ze neerleggen.
Nah, zolang de administratieve procedure nog open staat zal de rechter je niet-ontvankelijk verklaren.

Met andere woorden: beroep aantekenen mensen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_99956181
Fijn, er wordt post gejat of niet bezorgd hier thuis. Ik heb 30 juni al antwoorden gehad op m'n bezwaarschriften. Die van m'n OV uit 2010 is geweigerd (de kern van mijn bezwaarschrift was: "het was van mei tot en met juli niet mogelijk het studentenreisproduct te verwijderen bij een ophaalautomaat terwijl ik het in mei al had stopgezet op de site, pas in augustus werkte dit, maar toen was ik te laat, ik heb de kaart in de tussentijd echter niet gebruikt", met als antwoord: "Niet toegekend, of u de kaart al dan niet gebruikt maakt niet uit". Klerelijers. Die ~ 130 euro die het me kost is een schijntje natuurlijk, maar dit is een principekwestie geworden.

En op m'n eerste bezwaarschrift, over het bijverdienen in 2008, heb ik als enige antwoord gehad (dame aan de telefoon vatte de brief kort samen): "stuur je loonstroken van 2008 op als je je inkomen anders wil laten bepalen wat misschien gunstiger uitkomt voor jou, en stuur anders een brief dat je hier geen gebruik van wil maken". Ik kan al voorspellen wat er gebeurt als ik "Nee bedankt" terugstuur... Gloeiende gloeiende. :(

Ik krijg eind deze week de brieven alsnog toegestuurd, dat wordt dus een "nee ik wil m'n inkomen niet wijzigen, ik wil dat jullie inhoudelijk op m'n brief ingaan" en een "ik ga in beroep".
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_99964566
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 09:35 schreef eriksd het volgende:

[..]

Nah, zolang de administratieve procedure nog open staat zal de rechter je niet-ontvankelijk verklaren.

Met andere woorden: beroep aantekenen mensen.
Maar is het beroep wel gegrond als het niet overeenkomt met de inhoud van je bezwaarschrift? Mijn bezwaar was al lang de deur uit voor ik over dit vonnis hoorde en gaat dus niet over de wetgeving.
Ik had op 1 oktober 2008 mijn ov kaart ingeleverd maar was toch 100 euro te laat (+ov kaart heel jaar). Als reactie kreeg ik ook de standaardbrief van het opsturen van loonspecificaties maar gezien ik in oktober, november en december gemiddeld minder verdiende dan de maanden ervoor kan dat alleen maar ongunstig uitpakken.

(In mijn bezwaar ging ik naast de gebrekkige communicatie met name in op dat je je ov recht over de afgelopen maanden behoudt wanneer je deze op tijd stop zet, maar geheel verliest wanneer je hem te laat inlevert terwijl je in beide gevallen over de grens gaat. Natuurlijk kreeg ik hier geen reactie op.)

[ Bericht 5% gewijzigd door Odin83 op 26-07-2011 16:18:14 ]
pi_99968556
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 16:11 schreef Odin83 het volgende:

[..]

Maar is het beroep wel gegrond als het niet overeenkomt met de inhoud van je bezwaarschrift? Mijn bezwaar was al lang de deur uit voor ik over dit vonnis hoorde en gaat dus niet over de wetgeving.
Ik had op 1 oktober 2008 mijn ov kaart ingeleverd maar was toch 100 euro te laat (+ov kaart heel jaar). Als reactie kreeg ik ook de standaardbrief van het opsturen van loonspecificaties maar gezien ik in oktober, november en december gemiddeld minder verdiende dan de maanden ervoor kan dat alleen maar ongunstig uitpakken.

(In mijn bezwaar ging ik naast de gebrekkige communicatie met name in op dat je je ov recht over de afgelopen maanden behoudt wanneer je deze op tijd stop zet, maar geheel verliest wanneer je hem te laat inlevert terwijl je in beide gevallen over de grens gaat. Natuurlijk kreeg ik hier geen reactie op.)
In een beroepsschrift mag je nieuwe gronden aandragen waarom de vordering niet klopt.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 18:14:29 #156
165633 eriksd
The grand facade...
pi_99968660
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 16:11 schreef Odin83 het volgende:

[..]

Je beroep hoeft gelukkig niet identiek te zijn aan je bezwaar.

Enige waar je wel rekening mee moet houden: voor de beroepsprocedure is een advocaat niet verplicht, maar wellicht wel aan te raden.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_100001110
Woww dit is goed nieuws!! Ik had me er al bij neergelegd... Voor mij scheelt het zo'n 900euro als ik het goed begrijp:

Ontvangen basisbeurs en aanvullende beurs: 3000
OVkaart: 900
Teveel verdiend: 1800
Momenteel moet ik 2700euro terug betalen. Klopt het dat ik met deze uitspraak 'maar' 1800 hoef terug te betalen?

Op 17mei is echter mijn bezwaarschrift afgewezen. Daar moest ik binnen 6 week op reageren, maar ik ben al 10 week verder. Kan ik nu nog wel opnieuw bezwaar maken?
  woensdag 27 juli 2011 @ 13:10:06 #158
165633 eriksd
The grand facade...
pi_100001695
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 12:57 schreef kipkorneierbal het volgende:
Woww dit is goed nieuws!! Ik had me er al bij neergelegd... Voor mij scheelt het zo'n 900euro als ik het goed begrijp:

Ontvangen basisbeurs en aanvullende beurs: 3000
OVkaart: 900
Teveel verdiend: 1800
Momenteel moet ik 2700euro terug betalen. Klopt het dat ik met deze uitspraak 'maar' 1800 hoef terug te betalen?

Op 17mei is echter mijn bezwaarschrift afgewezen. Daar moest ik binnen 6 week op reageren, maar ik ben al 10 week verder. Kan ik nu nog wel opnieuw bezwaar maken?
Het vonnis pakt inderdaad voordelig voor jou uit, je hoeft nu nog "maar" 1800 te betalen.
Dat de beroepstermijn verstreken is, kan wel een probleem opleveren aangezien je nu in principe niet-ontvankelijk bent.

Wellicht dat je een beroep kan instellen gestoeld op 6.11 awb, dat het verzuim niet aan jou te wijten is, maar dat zal je aan een bestuursrechtexpert moeten vragen.
Bis bis bis
pi_100002153
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 13:10 schreef eriksd het volgende:

[..]

Het vonnis pakt inderdaad voordelig voor jou uit, je hoeft nu nog "maar" 1800 te betalen.
Dat de beroepstermijn verstreken is, kan wel een probleem opleveren aangezien je nu in principe niet-ontvankelijk bent.

Wellicht dat je een beroep kan instellen gestoeld op 6.11 awb, dat het verzuim niet aan jou te wijten is, maar dat zal je aan een bestuursrechtexpert moeten vragen.
Thanks! Ik denk dat ik maar even langs het juridisch loket ga, heb hier zelf niet voldoende kennis van. Voor 900euro heb ik het er wel voor over, helemaal omdat het eigenlijk ook een principekwestie is geworden.

Wel apart dat ik niet-ontvankelijk ben. Het recht zou toch ook na die 6 week moeten zegevieren? En ik wist toen nog niks van deze uitspraak...
pi_100004533
Wat zou een advocaat kosten eigenlijk?
Ook lees ik dat een beroep niet altijd 41 euro kost:

Welke kosten zijn er verbonden aan het aanspannen van een rechtszaak tegen de overheid?
Voor het aanspannen van een rechtszaak of voorlopige voorziening betaalt u griffierecht. De hoogte van het griffierecht ligt momenteel voor zaken over de sociale zekerheid en huursubsidie op ¤ 41,00 en voor overige zaken op ¤ 150,00. Verder betaalt u eventueel de kosten van uw advocaten, getuigen en deskundigen.

(van advocatenhulp.nl)
pi_100013823
Mensen ik snap hier 1 ding niet, als een rechter de ov boete na die wetswijziging dus onzin vindt, waarom worden alle ov boetes dan niet ingetrokken? Die ov boete bovenop het teveel verdiende bedrag geldt toch voor iedereen? En waarom springt de politiek hier niet bovenop, zij kunnen (zich concentrerend op deze uitspraak) toch enorm veel studenten helpen?

Mijn situatie: e14 teveel verdiend, alle fok topics goed gevolgd, na alle afwegingen de e951 maar betaald (zelfs pvda fractie vertelde me dat die wet v plasterk niet met terugwerkende kracht kon worden geinterpreteerd), maar nu lees ik dus die laatste ontwikkelingen en die uitspraak. Voel me (wederom) zwaar genaaid. Waarom sommigen wel een ov boete anderen niet??

Ps kep nooit bezwaar gemaakt bij duo. Niet gedaan omdat ik weet hoe hard duo is en omdat ik geen argumenten had om bezwaar te maken
pi_100041222
ik heb bericht gehad dat mijn bezwaarbrief ongegrond is verklaard en dus +-900 euro teveel heb bijverdiend.
Daarna heb ik nooit meer iets gehoord van DUO. Op IBgroep.nl staat mijn extra schuld van 900, maar ik zie niets over de OV boete.

Daarnaast heb ik nog steeds geen vordering oid ontvangen, terwijl mijn bedrag dat ik teveel heb bijverdiend al meer dan 1,5 maand geleden is vastgesteld.

Hebben meer mensen hier last van? Zou het verstandig zijn contact hierover op te nemen met DUO? Zonder vordering kan ik immers ook geen bezwaar aantekenen tegen de vordering :)
pi_100045912
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 18:33 schreef j1985j het volgende:
Mensen ik snap hier 1 ding niet, als een rechter de ov boete na die wetswijziging dus onzin vindt, waarom worden alle ov boetes dan niet ingetrokken? Die ov boete bovenop het teveel verdiende bedrag geldt toch voor iedereen? En waarom springt de politiek hier niet bovenop, zij kunnen (zich concentrerend op deze uitspraak) toch enorm veel studenten helpen?

Mijn situatie: e14 teveel verdiend, alle fok topics goed gevolgd, na alle afwegingen de e951 maar betaald (zelfs pvda fractie vertelde me dat die wet v plasterk niet met terugwerkende kracht kon worden geinterpreteerd), maar nu lees ik dus die laatste ontwikkelingen en die uitspraak. Voel me (wederom) zwaar genaaid. Waarom sommigen wel een ov boete anderen niet??

Ps kep nooit bezwaar gemaakt bij duo. Niet gedaan omdat ik weet hoe hard duo is en omdat ik geen argumenten had om bezwaar te maken
Ja dat is inderdaad heel vreemd. Helemaal voor een overheidsinstelling. Dat een bedrijf stilzwijgend blijft na zo'n rechterlijke uitspraak ok, maar van de DUO mag toch wel een voorbeeldfunctie worden verwacht. Misschien dat het nog komt? Anders maar de politiek, media, geenstijl, etc inschakelen. Neem aan dat er nu voor alle studenten een herbereking gaat komen.
pi_100049451
Kan íemand bevestigen dat hij of zij in de maanden mei, juni of juli 2010 zijn studentenreisproduct van z'n OV-studentenkaart heeft kunnen verwijderen? Mij is dat namelijk niet gelukt, pas in augustus, en dat kost me nu 136 euro...

Niet dat ik in beroep ga voor dat bedrag, maar ik wil gewoon even zeker weten dat ik niet gek word. :+

[ Bericht 0% gewijzigd door CodeCaster op 28-07-2011 15:36:11 ]
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_100053073
@ kipkorneierbal, dat lijkt me niet meer dan logisch zo'n herberekening, maar mn vertrouwen in de overheid is vooralsnog te laag om te geloven dat dat gaat gebeuren.

ik heb overigens wel zojuist 3 pvda fractieleden gemaild over deze kwestie, zij waren tijdens eerdere correspondentie erg behulpzaam.

Iemand de ombudsman al gemaild? Of andere instanties / media / politici?

De oppositie zou hier toch makkelijk op in kunnen springen en met weinig moeite (immers: focus op de relevante uitspraak) enorm veel studenten kunnen helpen.

DUO heeft gewoon de wet niet nageleefd en op onrechtmatige wijze geld geeist en gekregen van hardwerkende studenten.
  donderdag 28 juli 2011 @ 17:10:10 #166
165633 eriksd
The grand facade...
pi_100053793
Voor de mensen die nog beroep in kunnen stellen: dat zou ik in ieder geval doen. Ga desnoods langs bij het juridisch loket of gewoon een jurist die zijn brood verdient in bestuursrechtelijke zaken.
De mensen die niet meer in beroep kunnen gaan zouden het nog kunnen proberen met een beroep om niet toerekenbaar verzuim, maar ook hier geldt: ga advies inwinnen.

Het juridisch kader is vrij duidelijk en ook al uitvoerig uiteengezet in dit topic: er zit voor een hoop mensen absoluut wat in het vat (900 euro), maar ik heb weinig fiducie in de overheid om zelf het goede voorbeeld te nemen.

Schrijf daarom ook andere fracties aan, want ik heb nog wel dermate veel vertrouwen in de politiek dat zo'n klip en klare uitspraak die een hoop mensen direct geld kan schelen, niet eenvoudigweg genegeerd wordt. Gezien het feit dat Sander de Rouwe de motie ingediend heeft zou ik hem zeker aanschrijven.

De ombudsman zou ook kunnen, maar dat is een papieren tijger en loopt gewoon aan de leiband van de overheid.
Bis bis bis
pi_100059501
PvdA fractie gaat ermee aan de slag!
pi_100061276
Dhr. De Rouwe (CDA) en diens medewerkster (mevrouw D. Wisse) ook gemaild over de OV-boete en de rechterlijke uitspraak. Reactie zal wat langer duren denk ik, ik kreeg twee automatische out-of-office antwoorden.
pi_100066327
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 15:27 schreef CodeCaster het volgende:
Kan íemand bevestigen dat hij of zij in de maanden mei, juni of juli 2010 zijn studentenreisproduct van z'n OV-studentenkaart heeft kunnen verwijderen? Mij is dat namelijk niet gelukt, pas in augustus, en dat kost me nu 136 euro...

Niet dat ik in beroep ga voor dat bedrag, maar ik wil gewoon even zeker weten dat ik niet gek word. :+
Ik heb hem toen ook ergens stopgezet maar ik heb dit via de site en een 088 nummer gedaan.
Dus niet via een automaat ofzo..
  vrijdag 29 juli 2011 @ 08:05:54 #170
168739 Red_85
'echt wel'
pi_100077070
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 20:36 schreef j1985j het volgende:
Dhr. De Rouwe (CDA) en diens medewerkster (mevrouw D. Wisse) ook gemaild over de OV-boete en de rechterlijke uitspraak. Reactie zal wat langer duren denk ik, ik kreeg twee automatische out-of-office antwoorden.
Zomer recess.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 29 juli 2011 @ 08:08:43 #171
168739 Red_85
'echt wel'
pi_100077092
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 16:54 schreef j1985j het volgende:
@ kipkorneierbal, dat lijkt me niet meer dan logisch zo'n herberekening, maar mn vertrouwen in de overheid is vooralsnog te laag om te geloven dat dat gaat gebeuren.

ik heb overigens wel zojuist 3 pvda fractieleden gemaild over deze kwestie, zij waren tijdens eerdere correspondentie erg behulpzaam.

Iemand de ombudsman al gemaild? Of andere instanties / media / politici?

De oppositie zou hier toch makkelijk op in kunnen springen en met weinig moeite (immers: focus op de relevante uitspraak) enorm veel studenten kunnen helpen.

Die staan achter de uitspraak. Zie vorige topique.

quote:
DUO heeft gewoon de wet niet nageleefd en op onrechtmatige wijze geld geeist en gekregen van hardwerkende studenten.
Daar is iedereen het wel zo'n beetje mee over eens. De wijze waarop het gecommuniceerd is, is belachelijk en voor wie is het nu echt duidelijk wat je mocht verdienen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_100086462
Ik volg dit topic met interesse, ook ik heb de 'vordering ivm bijverdiensten 2008' gekregen op 2 juli en ik kan binnen zes weken na dagtekening nog bezwaarschrift indienen. Van juridische procedures weet ik zo goed als niks, ik leg jullie mijn situatie voor in de hoop dat jullie mij nog meer duidelijk kunnen maken:

Ik heb mijn OV in 2008 ingeleverd voor 2 juli, omdat ik destijds had uitgerekend dat ik dan nog onder de bijverdiengrens zou zitten voor dat jaar (ik heb dat toen niet gebaseerd op fiscaal loon, maar netto loon). Nu blijkt, gebaseerd op fiscaal loon, dat ik ongeveer 1000 euro boven de bijverdiengrens zat eind juni en daarom moet ik een OV boete betalen van 78.16 * 6 = 468.96 euro (ik had geen beurs meer op dat moment dus hoef daar niks voor terug te betalen).

Ik lees op de site van de nationale ombudsman dat er geen onderzoek komt naar de informatieverstrekking van DUO over netto/bruto verhaal (http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/12753) en dat er na kamervragen geen coulance regeling komt (http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/12419). Ik lees ook op dit forum (bedankt erik) dat een rechter heeft bepaald dat er geen losstaande ov-boete meer bestaat?

In mijn geval:
(a) ik was in de veronderstelling dat bijverdiengrens gebaseerd was op netto loon dus vind eigenlijk dat ik helemaal geen boete hoef te betalen (netto blijf ik onder de bijverdiengrens namelijk)
(b) als ik met dat verhaal geen schijn van kans maak: ik wil best de maand juni 78.16 boete betalen omdat ik toen over de grens gegaan ben (gebaseerd op bijverdiengrens vanuit fiscaal loon) maar niet in de 5 maanden ervoor.

Heeft dit enige kans van slagen? Zo ja, hoe kan ik het best handelen? Ik voel me zo genaaid omdat ik dacht dat ik goed gehandeld had en dan nu ineens met een boete van 468.96 euro in mijn maag zit.

Alvast bedankt.
  zondag 31 juli 2011 @ 06:15:03 #173
47711 Harmvt
Bubblemaker
pi_100149216
Om nog even terug te komen op de gebrekkige communicatie m.b.t. netto/bruto/verzamel inkomen:

Tot voor kort (ik denk rond februari voor het laatst) was er op de website van de IB-groep een overzichtje te vinden van de bedragen die je de afgelopen jaren mocht bijverdienen. Het zag er ongeveer uit zoals het overzichtje onderaan deze pagina:
http://www.ib-groep.nl/pa(...)e_bijverdiensten.asp.
Deze pagina is inmiddels echter aangepast. Er is een link toegevoegd met "Meer informatie over bijverdienen in 2008". Ik weet echter zeker dat bij het overzichtje dat ik meerdere malen heb gezien nergens werd gerept over het soort inkomen dat wordt aangehouden.

Hoewel het op de website niet onder het kopje "bijverdienden", maar onder "controle" was ingedeeld, betrof het een pagina die rechtstreeks in de zoekresultaten van google voorkwam. Wanneer je dus de bijverdiengrens van 2008 opzocht op internet, kon je hierop terecht komen en ten goede trouw hier vervolgens je berekeningen op baseren. Ik heb er destijds nog een screenshot van gemaakt, maar deze is helaas verloren gegaan |:(. Zijn er meer mensen die het bovenstaande is opgevallen en heeft iemand anders hier toevallig ook een screenshot van bewaard?

Ik heb al geprobeerd om via web.archive.org de bewuste pagina terug te vinden, maar tevergeefs. Ik kom niet verder dan een pagina zoals die in juni 2009 was: http://web.archive.org/we(...)e_bijverdiensten.asp (klikken en 5 sec wachten). Hierop staan de bedragen maar vermeld t/m 2007.

Met een screenshot van het overzicht zoals dat lang te vinden was op de website van IB-groep staan we misschien wel weer iets sterker in de kwestie van gebrekkige communicatie.

[ Bericht 3% gewijzigd door Harmvt op 31-07-2011 07:33:45 ]
pi_100367003
M'n bezwaarschrift is afgewezen. Ik begrijp er helemaal niets van. M'n herzien verzamelinkomen is over het tijdvak lager vastgesteld dan de bijverdiengrens, DUO gaat uit van mijn brutoloon en houdt geen rekening met aftrekposten over het tijdvak.
  zondag 7 augustus 2011 @ 11:05:54 #175
58560 Oksel
Gezellig.
pi_100416417
Ik was vorige keer in 't nieuws over dit gebeuren, zal de journalist dit topic even mailen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')