gescheptquote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:57 schreef Juicyhil het volgende:
Ik bedoel, de Bijbel staat toch vol verzinsels waarmee iedereen doet alsof het feiten zijn. Jezus kon over water lopen? God heeft de mens geschept?
Overal hebben we logische verklaringen voor waar vele wetenschappers jarenlang onderzoek naar hebben gedaan. En dan nog gelooft iemand dat God, als hij dus ooit heeft bestaan, ook maar iets gedaan heeft.
Ik geloof best dat er een man genaamd Jezus kon goochelen en dat als magie werd gezien, wellicht dat daar de Bijbel op gebaseerd is. Maar verder klopt er gewoon letter van de Bijbel. Maar waarom blijft iedereen er nog in gelovenWat heeft het voor zin?
Je kunt me niet wijsmaken dat ze alleen vanwege hun geloof een goed leven leiden. Als het enige wat er voor zorgt dat je niet moordend en plunderend door de straten rent vind ik dat niet echt een goed teken.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:05 schreef gamezz het volgende:
Geloof is voor veel mensen wel nuttig en geeft een invulling en doel aan hun leven.
Ze kunnen ergens op vertrouwen en proberen een goed leven te leiden.
Vaak met nog niet eens zulke slechte normen en waarden.
Ongeacht of het waar is of niet, kan het zinvolle effecten hebben.
Hoewel het ook zeker negatieve kanten heeft.
Natuurlijk hoeft dat niet de enige reden te zijn. Maar het is vaak wel erg belangrijk bij veel religies.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:08 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Je kunt me niet wijsmaken dat ze alleen vanwege hun geloof een goed leven leiden. Als het enige wat er voor zorgt dat je niet moordend en plunderend door de straten rent vind ik dat niet echt een goed teken.
Het is inderdaad goed aan een religie dat er normen en waarden aan de mensen wordt megegeven. Alleen het hele gebeuren eromheen vind ik een beetje zielig. De paus zegt dat je geen condoom mag gebruiken, terwijl Aids juist zo'n groot iets is, en iedereen volgt massaal. En zo zijn er nog veel meer dingen wat ik gewoon triest vind aan religie.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:08 schreef EdRendum het volgende:
Die "heilige" boeken hebben tegenwoordig niet meer dan een historische waarde. Ze zijn allemaal op ongeveer hetzelfde gebaseerd en geven de gewenste normen en waarden van weleer aan.
Hij heeft in z'n OP eigenlijk 100% gelijk, alleen heeft 'ie z'n username niet meequote:Op woensdag 18 mei 2011 01:58 schreef densha het volgende:
TS denkt intellectueel te zijn, maar faalt hard
Nou, hij maakt wel een logische fout in zijn OP.quote:Op woensdag 18 mei 2011 01:59 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Hij heeft in z'n OP eigenlijk 100% gelijk, alleen heeft 'ie z'n username niet mee.
Geloof is niet hetzelfde als religie. Mensen kunnen prima geloven en daar die troost, invulling en doel uithalen zonder religieus te zijn.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:05 schreef gamezz het volgende:
Geloof is voor veel mensen wel nuttig en geeft een invulling en doel aan hun leven.
Ze kunnen ergens op vertrouwen en proberen een goed leven te leiden.
Vaak met nog niet eens zulke slechte normen en waarden.
Ongeacht of het waar is of niet, kan het zinvolle effecten hebben.
Hoewel het ook zeker negatieve kanten heeft.
Die invulling en doel van het leven valt juist onder religie, zoals de omgang met anderen, levenswijze, bidden, een god vereren. Het is maar net wat je onder religie verstaat, dat begrip overlapt geloof ook.quote:Op woensdag 18 mei 2011 02:32 schreef wonderer het volgende:
[..]
Geloof is niet hetzelfde als religie. Mensen kunnen prima geloven en daar die troost, invulling en doel uithalen zonder religieus te zijn.
Dat zou ik eerder onder Cultuur scharen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 02:52 schreef gamezz het volgende:
[..]
Die invulling en doel van het leven valt juist onder religie, zoals de omgang met anderen, levenswijze, bidden, een god vereren. Het is maar net wat je onder religie verstaat, dat begrip overlapt geloof ook.
Dat maakt het nog niet intellectueel. Als ik zeg dat een drol stinkt heb ik ook gelijkquote:Op woensdag 18 mei 2011 01:59 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Hij heeft in z'n OP eigenlijk 100% gelijk, alleen heeft 'ie z'n username niet mee.
Een cultuur is veel breder dan religie, het zou liever het ritueel genoemd worden dat mensen aanspreekt.quote:Op woensdag 18 mei 2011 02:59 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Dat zou ik eerder onder Cultuur scharen.
Daar heb ik het niet over. De persoon die ik citeerde zei: "Die invulling en doel van het leven valt juist onder religie, zoals de omgang met anderen, levenswijze, bidden, een god vereren"quote:Op woensdag 18 mei 2011 03:03 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Een cultuur is veel breder dan religie, het zou liever het ritueel genoemd worden dat mensen aanspreekt.
Maar als dit cultuur is wat is dan religie ?quote:Op woensdag 18 mei 2011 03:07 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Daar heb ik het niet over. De persoon die ik citeerde zei: "Die invulling en doel van het leven valt juist onder religie, zoals de omgang met anderen, levenswijze, bidden, een god vereren"
Het grootste deel van deze stelling valt volgens mij juist onder cultuur en niet onder religie. Religie kan er echter zeker wel invloed op hebben.
Religie kan onderdeel van een cultuur zijn.quote:Op woensdag 18 mei 2011 02:59 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Dat zou ik eerder onder Cultuur scharen.
Ja, precies. Geloof is persoonlijk, religie is gedeeld, door een set van regels. Zoiets kan floreren omdat de mens een ingebakken behoefte heeft aan ergens bijhoren.quote:Op woensdag 18 mei 2011 02:59 schreef Strugglemaster het volgende:
Een religie is meer dat collectieve, ik denk dat wonderer dat bedoelt.
Volgens mij is zowat elke cultuur gestoeld op de heersende religie...quote:Op woensdag 18 mei 2011 03:28 schreef gamezz het volgende:
[..]
Religie kan onderdeel van een cultuur zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |