Zo'n idee had ik alquote:
Hmm... even dit topic (al gaat het over een 900 Classic) lezen? http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=119926quote:Op donderdag 31 januari 2013 00:39 schreef 2cv het volgende:
Omdat de koppen van de bouten soms net niet in een steeksleutel passen (terwijl ze toch niet zo ver aangetast zijn door roest dat dat de oorzaak kan zijn) en omdat de schroefdraad erg grof lijkt dacht ik dat het niet-metrische schroefdraad is. Maar de sleutelwijdte is +/- 16 (afhankelijk van over welke vlakken van de kop van de bout ik meet) en de steeldikte is 10,98mm (leve de digitale schuifmaat).
Of even bus opboren en M12 erin jassen?quote:Op donderdag 31 januari 2013 01:08 schreef 2cv het volgende:
Ah, bedankt voor je tip !
Maar ik denk dat bij nader inzien de kortste klap toch is om naar een goede Saabboer te gaan om te vragen voor een moer + bout die zo'n stang op z'n plek houdt. Dan hoef ik me niet af te vragen of het ding metrisch of Engels is
Netjesquote:Op zondag 3 februari 2013 01:55 schreef 2cv het volgende:
Vandaag de rubbers in de stangen maar eens vervangen. Eerst bij m'n voormalige werkgever busjes gedraaid:
[ link | afbeelding ]
Die beschadiging/inkeping is om ruimte te maken voor de stang.
[ link | afbeelding ]
De bussen passen in elkaar.
En zo werkt het:
[ link | afbeelding ]
Busje ...
[ link | afbeelding ]
Stangetje ...
[ link | afbeelding ]
Andere busje er op ...
[ link | afbeelding ]
Ja, zo ja ...
En als je dan op de bovenste bus drukt, drukt de rubber bus er uit. Overigens gaat dat niet zo heel makkelijk. De rubber bus kraakte behoorlijk toen ik hem er uit drukte. Ik gebruikte een pers met en capaciteit van ca. 40 ton. In een bankschroef was het vermoedelijk niet gelukt. Als ik de bus naar beneden geduwd had terwijl het spulletje zo op de tafel stond dan was het dwars door de tafel heen gegaan. En door de parketvloer.
[ link | afbeelding ]
Dit ziet er toch veel beter uit zo met vers rubber ?
Ik zou ook de rubber bussen op het andere uiteinde van de stangen vervangen, maar die had ik niet. Ik dacht dat ik ze gekocht had, maar die rubbers waren voor de schokbrekers. En die passen niet hier in. Nog even regelen dus ...
Ik heb bij m'n voormalige werkgever ook 7/16 UNC bouten gevonden. De schroefdraad is vermoedelijk hetzelfde is als de schroefdraad van de bout uit de Saab. Ik kon die beschadigde moer er niet op draaien, maar dat kan ook al niet meer op de orginele bout dus dat zegt niet zoveel. Maar de spoed lijkt, voor zover ik kan zien, wel overeen te komen. Alleen jammer dat die mooie nieuwe bouten een paar centimeter te kort zijn ...
Moer erop, slijpen, vijlen, moer eraf, opnieuw vijlen. Enkel lastig met een zelfborgende, maar je kunt ook proberen een oude moer ervoor te gebruiken.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 01:01 schreef 2cv het volgende:
En dan verzink jij het uiteinde weer even voor me ?
In een zinkbad hangen?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 03:06 schreef 2cv het volgende:
Ja, en hoe krijg ik daarmee zink op het uiteinde van de moer ?
Niet, tectyl erop?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 03:06 schreef 2cv het volgende:
Ja, en hoe krijg ik daarmee zink op het uiteinde van de moer ?
Soms zijn die er nietquote:Op zaterdag 16 maart 2013 23:25 schreef 2cv het volgende:
De juiste lengte bouten gebruiken zodat ik niets af hoef te zagen ?
quote:Op zondag 17 maart 2013 22:47 schreef 2cv het volgende:
Ik hoef alleen op het uiteinde een moertje te draaien.
En de borst opsnijden heb ik ook wel gedaan. Maar eigenlijk is het dan mooier/sterker als je gewoon een moer op een stuk draadeind (van de juiste lengte) last.
Borst opsnijden klinkt trouwens een beetje gruwelijk![]()
De haken van de stoelen moesten op de borst van de bout klikken, en liever niet op de draad. Dus had lange borst nodig, en korte draad. Bouten die ik vond hadden echter OF een te korte, OF een te lange borst.quote:Op zondag 17 maart 2013 23:48 schreef 2cv het volgende:
Te korte borst is toch geen probleem als de hele bout maar lang genoeg is ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |