abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † dinsdag 4 oktober 2011 @ 00:18:54 #76
25682 2cv
Niet subtiel
pi_102674335
99 heeft schijven rondom.

En niet al te best ? Sja, mij een zorg :P Ik houd gewoon m'n doppen open en laat er t.z.t. een echte APK keurmeester naar kijken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2011 @ 23:12:01 #77
25682 2cv
Niet subtiel
pi_103691203
Ik heb laatst 2 oude, lelijke, roestige Saab-schaarkrikjes gekocht. De bovenkant daarvan heb ik er van af geslepen en de rest in de oud-ijzerbak gemikt. Vervolgens heb ik 2 kogelkopjes met M12 schroefdraad en bijpassende moeren, 2 stukjes as, 2 ringetjes M12 en 2 vetnippels genomen. De kogelkopjes heb ik in de draaibank bewerkt omdat er aan het schroefdraad een randje zat, de stukjes as heb ik in de draaibank en de kolomboor bewerkt zodat de kogelkopjes er in passen, de M12 ringetjes heb ik ook bewerkt in de draaibank (het gat was te klein), de moeren van de kogelkopjes heb ik op de kogelkopjes geschroefd en vastgelast, de de bewerkte asjes heb ik aan de bovenkanten van de kriks gelast, de kogelkopjes heb ik in de bewerkte asjes gestoken, de bewerkte M12 ringen heb ik om de kogelkopjes gedaan en vastgelast aan de bewerkte asjes, het resultaat heb ik zwart laten spuiten, ik heb de vetnippels in de bewerkte asjes geschroefd en er vet in/door gepompt.

Als laatste heb ik 2 assteunen uit de kofferbak van Criezel gehaald, het binnenste gedeelte daar uit gehaald en in de draaibank bewerkt om M12 schroefdraad in de bovenkanten te maken.

Vandaag heb ik de volledige asstenen en het dingetje wat ik heb gemaakt gecombineerd en daar staat de achterkant van de Saab nu op.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 3 november 2011 @ 23:39:37 #78
25682 2cv
Niet subtiel
pi_103941810
Enige foto's van de contraptie die ik gemaakt heb.

Alles gemonteerd en in werking:


Het losse bovenstuk (ter referentie ligt er een steeksleutel 18/19 naast):


Schroefdraad M12 in de bovenkant van de assteun.


Zo zit dat gemonteerd (bovenstukje zit niet geheel in de assteun geschroefd, dat gebeurt uiteraard wel als er een auto op de contraptie staat) :


Zo dus:


Ook nog 2 foto's van de scheur in de as. De scheur is slecht te zien, maar zit er wel.



Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 7 november 2011 @ 23:30:39 #79
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104104408
Vandaag nieuwe remnippels gehaald en een verse fuseekogel. Mijn plan was de remnippels in de klauwen te draaien, het remsysteem rondom te ontluchten en het ding dan weer met z'n wielen op de straat te zetten (die kogel komt later wel).

Helaas draaiden de remnippels een beetje zwaar. Ik dacht dat het roest/vuil was en draaide door. Resultaat: bij het ontluchten vraten de schroefdraad van de remklauw en en van de ontluchtingsnippel elkaar op. Ik heb de nieuwe (maar beschadigde) remnippel er wel uit gekregen gelukkig.

Ik heb 3 opties:

1) grotere schroefdraad in de remklauw maken, een busje draaien die in de remklauw past en een nieuw remnippel in het busje draaien
2) een helicoil (of iets dergelijks) regelen en die in de remklauw monteren
3) een andere remklauw (het liefst 2 i.v.m. remverschil) regelen en die monteren

Bij punt 1 is het nadeel dat de beschadigde nippel schroefdraad M10 is en dat er dan een busje M12 in moet. Maar de kerndiameter van normale M12 schroefdraad is 9,853mm dus zou de schroefdraad van het busje de schroefdraad van de remnippel kruisen waardoor het busje geen stevigheid heeft. Dan zou ik dus een snijplaat M12x1 en een tap M12x1 moeten regelen (kerndiameter 10,773mm) om welgeteld 1 keer te gebruiken. Daarbij zit de oorspronkelijke schroefdraad op geen enkele manier recht/haaks in de remklauw, dus wordt het al een uitdaging om de remklauw stevig onder de kolomboor/freesbank op te spannen plus er bestaat het risico dat er spanen in de remcilinders komen of dat ik te diep boor of op en andere wijze iets sloop.

Bij punt 2 is het nadeel dat ik geen helicoil-gereedschap heb. Ook bij deze optie moet ik weer dingen kopen die ik bijna nooit nodig heb. Daarbij moet ik de remklauw weer opspannen etc. en ook hier is weer het risico dat ik iets sloop.

Punt 3 lijkt mij dus het eenvoudigste. Maar ik sta open voor suggesties etc.

Ik baal trouwens het meest vanwege het feit dat ik de remklauw zelf gesloopt heb. Had ik maar even een tapje M10x1 besteld. Dat is minder duur dan bovenstaande opties en had me veel ellende bespaard. Eigenwijze Fries die ik ben !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_104106745
Serieus M10 voor een ontluchtingsnippel? Lijkt mij nogal aan de grote kant, of zit dat bij jouw auto anders?
  † In Memoriam † zaterdag 12 november 2011 @ 01:17:48 #81
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104276069
Uit mijn hoofd zeg ik dat Citroën M8 heeft. Dan is M10 niet zo heel veel groter. Vergeet ook niet dat er door een groot deel van de nippel een kanaaltje loopt en dat er aan het uitende van de nippel een punt zit. Dan heb je een beetje ruimte nodig.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 16 maart 2012 @ 18:14:51 #82
25682 2cv
Niet subtiel
pi_109176412
Het remnippel probleem is opgelost: het was voornamelijk het schroefdraad van de remnippel zelf dat beschadigd was. Ik heb een tap besteld en de schroefdraad daarmee schoon gemaakt en er nieuwe remnippels in gedraaid.

De hele winter heeft de Saab buiten gestaan. Ik heb er niet me gereden zodat er geen pekeltroep door de gaten naar binnen geslingerd werd. Vanmiddag heb ik de Saab gereanimeerd en heb hem weg gedaan. Hij staat nu bij de lasserette. Na 2 april wordt hij gelast.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 20 april 2012 @ 18:47:32 #83
25682 2cv
Niet subtiel
pi_110565557
Zo, het Saabje is gelast. Bij de dorpels en bij de achterspatborden zaten wat gaten. Geen APK-afkeur maar om te voorkomen dat het wel APK-afkeur zou worden heb ik het toch maar laten lasen. Overigens is niet alles gelast. De deuren zijn b.v. onaangeroerd gebleven. Die kan ik, als het nodig is, wel eens in het geheel vervangen.

Nu is het tijd voor de techniek: er lekt ergens wat koelvloeistof, er schijnt olie in de carburateur te moeten en de koelvloeistof moet vervangen worden. Tevens lijkt het me verstandig de ontsteking na te kijken en de klepspeling te controleren.

Ook moet er een verse grille in. Die zat al wat los en de motorkap ging niet open. Iemand had de motorkap wat lomp dicht gedaan waardoor de rechterkant niet goed dicht zat. Daardoor stond er wat spanning op de motorkapsluiting en heb ik de grille er uit gesloopt om er bij te kunnen en de motorkap te openen.

Als alles in orde is bevonden mag 'ie m'n BX een week gaan vervangen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 2 september 2012 @ 01:58:46 #84
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116294519
Vandaag de vloeistofjes van de Saab gepeild (alles in orde), de accu gemonteerd (hing aan een druppellader), de grille gemonteerd (was er uit gebroken, zit nu met tiewraps vast) en de kofferbak leegehaald en opnieuw ingeruimd. Maar daarbij schrok ik me de t*r*ng. Er is n.l. brand geweest in de kofferbak. Die is ontstaan bij het lassen. Dat dat überhaupt gebeurd is vind ik vrij matig, dat het bedrijf waar ik m'n Saab heb laten lassen dit niet gemeld heeft vind ik helemaal schandalig !

Hier de foto's (allen klikbaar voor een groter formaat) :


Kofferbakvloer met brand-rotzooi Rechts in de hoek (niet zichtbaar) is het begonnen.


Rechts-boven bij het scharnier van de kofferklep. Hier mist iets. Ook de veer is raar uitgerekt. Of dat door de hitte komt weet ik niet, want de veer is zwel zwartgeblakerd maar de lak/ciating die er op zit is niet weggeschroeid (zou je wel verwachten als het metaal zo heet is geweest dat het z'n eigenschappen verliest)


Links-boven bij het andere scharnier van de kofferklep. Die kitrommel moet je even wegdenken, maar verder hoort het er zo uit te zien. Dus de veer niet zo ver uitgerekt en een plastic bak voor het rooster.


De kartonnen (!) kofferbakbekleding. Hier is duidelijk iets weggefikt. Waarom saab trouwens kartonnen kofferbakbekleding gebruikt is mij een raadsel.


De versmolten bak voor het roostertje.

Door de uitgerekte veer blijft de klep niet fijn open staan. Die moet dus vervangen worden. De andere gesmolten/verbrandde dingen uiteraard ook.

Overigens kom ik hier nu pas achter omdat ik sinds het laswerk niet echt meer naar de Saab omgekeken heb :@

Morgen ga ik er mee naar Nanko om de ontsteking te stellen en wellicht ook de kleppen te stellen (dat werkt met vulplaatjes :( ). Daarom ben ik er vandaag mee bezig geweest en heb ik hem ook afgetankt. En hoewel de motor wat afstelwerk nodig heeft (als ik het gaspedaal in 1 keer vol in trapt gaat het toerental niet omhoog maar ploft het wel in het luchtfilter) en de auto in verhouding tot Driezel erg stug is afgeveerd is rijdt het best leuk !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 3 september 2012 @ 00:00:19 #85
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116333115
Vanmiddag bij Nanko de ontsteking gecontroleerd (stond goed), de klepspeling gecontroleerd en de bougies vervangen.

De klepspeling heb ik gemeten met lauwwarme motor. Ik besef dat dat eigenlijk met koude motor moet gebeuren, maar ik weet nu hoe het moet en ik heb een indicatie. Overigens, met lauwwarme motor was de speling iets te groot, maar dat is beter dan net te krap. Echt stellen kon (nog) niet omdat het stellen met stelplaatjes moet en die heb ik niet.

Op de terugweg even het gas lekker ingetrapt. In de 4e versnelling gaat het ding 155, in de 5e 150. Overigens, bij 155 in z'n 4 is het toerental +/- 4750 en het 'lichtrode' toerengebied begint pas bij 5500.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 3 september 2012 @ 03:53:21 #86
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_116335817
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 17:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
Waren de afgesleten pedaalrubbers geen apk afkeur :?
Ik zou zowizo niewe eropzetten voor die paar dubbeltjes
Voor de rest goed bezig ^O^
Zijn die afgesleten dan? In de Peug is het gaspedaal puur metaal met alleen sporen van rubber.
  † In Memoriam † woensdag 5 september 2012 @ 01:16:16 #87
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116409812
Vandaag met het geSaabte langs de lasboer geweest. Die had het druk (hij wist toen hij dat zei nog niet waarom ik langs kwam), dus morgen maar weer een poging.

De 7-polige stekker bij de trekhaak zag er roestig uit (alalalalalalaliemumium) maar deed het nog wel redelijk. Maar wegens een massaprobleem (de gewone verlichting dimt een beetje op het ritme van het knipperlicht) toch maar een andere stekkerdoos er aan gehangen. Dat ding heb ik al duizenden kilometers achterin Oude Criezel/Criezel 2/Driezel liggen dus die komt nu mooi van pas.

Maar helaas nog steeds een massaprobleem, al is het wellicht ietsje minder.

De draden naar de 7-polige stekker zitten met van die blauwe klemmetjes aan de orginele bedrading vast. Ik denk dat dat het probleem is. Misschien dat ik dat eens ga vervangen voor iets dat wel betrouwbaar is. Tevens lopen er niet 2 maar slechts 1 draden voor de gewone verlichting naar de stekkerdoos en zat er in de oude stekkerdoos een extra draad die 2 pennen met elkaar verbond.

Misschien dat ik de hele dradenbrol naar de stekkerdoos eens ga vervangen om het dan eens goed te doen. Maar de carburateur (gewoon nakijken en olie bijvullen) heeft prioriteit.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 5 september 2012 @ 20:51:20 #88
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116435032
Vandaag weer wat aan het Saabje geprutst. Klokje doet het weer, bepaalde lampjes doen het weer, 12V plug doet het weer, alarmlichten doen het weer en de richtingaanwijzerhefboom is vervangen.

Ik heb tevens de brandschade aan de lasboer laten zien. Omdat het al een half jaar geleden is dat die een poging heeft gedaan mijn Saab in de hens te steken heb ik er niet al te moeilijk over gedaan, maar ik heb wel een goede, mooie, nette, nieuwe gevarendriehoek gekregen. Hopelijk heb ik die nooit nodig.

Nu nog de temperatuurregeling en de stoelverwarming fixxen en er een radio in proppen, dan is alle elektriek in het interieur gefixt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_116444436
Aansluit setje trekhaak kost maar een tientje
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  † In Memoriam † donderdag 6 september 2012 @ 00:14:34 #90
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116445028
Is dat in- of exclusief doos ? En waar haal je dat ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_116445181
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 00:14 schreef 2cv het volgende:
Is dat in- of exclusief doos ? En waar haal je dat ?
inclusief doos en gewoon bij automaterialen zaak. heb je wel een 7 polige, 13 polig was 20 euro geloof ik
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  † In Memoriam † donderdag 6 september 2012 @ 00:43:52 #92
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116446062
Dan moet ik eens een (goede) automaterialenzaak vinden.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 6 september 2012 @ 01:11:50 #93
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116446841
Bij welke automaterialenzaken heb je die dingen zien liggen ? Dan kan ik gerichter zoeken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_116451586
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 01:11 schreef 2cv het volgende:
Bij welke automaterialenzaken heb je die dingen zien liggen ? Dan kan ik gerichter zoeken.
huva in eersel heeft ze zo, ik heb er daar al verschillende gehaald
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  † In Memoriam † donderdag 6 september 2012 @ 11:51:15 #95
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116453990
Bedankt !

Ik had zo'n set moeten halen toen ik in Doel was :')
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 6 september 2012 @ 19:20:22 #96
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116470448
Vandaag de klepspeling bij koude motor gemeten. Bij halfwarme motor stonden ze allemaal te ruim. Nu stonden er 3 te krap ! Een beetje warmte doet dus best veel. Wellicht zitten er erg lange klepstelen in of is het dieper in de kop al gauw (veel) warmer.

Ik heb ook geprobeerd iets te doen aan de knop van de verwarming (het wordt niet (meer) warm in het interieur en de knop veert terug) maar ik krijg het dashboard niet uit elkaar. En in de boeken (Olving en Haynes) staat het ook niet beschreven. Ik ga dus maar even op SF kijken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zaterdag 15 september 2012 @ 02:12:30 #97
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116806782
Afgelopen zondagavond de motor gekookt. Tijdens het rijden was de temperatuur OK, toen de motor uit stond begon het koelwater te koken. Ventilator werkte niet.

Afgelopen midweek (ff weg met de BX, Saabje mocht afkoelen) ben ik in de boeken gedoken en vanavond heb ik het gerepareerd. Oorzaak van de weigerende ventilator: een zekering die slecht contact maakt :|W

Ik ga alle zekeringen vervangen. Het zijn ouderwetse dingen van plastic en metaal zoals deze:



Hier staat een verhaal wat die (oude) zekeringen doen. Dus maar een voorraadje verse zekeringen halen en alles preventief vervangen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zaterdag 15 september 2012 @ 20:58:54 #98
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116827328
Aangezien sommige zekeringen korter geworden zijn en matig contact maken gaat er een handvol verse zekeringen in. Ik heb ze vandaag besteld, samen met een klepdekselpakking.

Bij de Saabdealer op de brug bleek waarom mijn Saab bij de asdoorvoeren (zwak punt qua roest) niet roestig leek. Plamuur/polyester roest niet. Aangezien daar in de buurt ook de onderste draagarmen aan de carosserie vast zitten is dat wel een belangrijk puntje om stevig te houden. Dat wordt dus bakken en braden. Maar niet weer bij die pyromanen waar ik eerder geweest ben.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 16 september 2012 @ 00:04:20 #99
383870 hardcore-gabberr
JWZ hardcore gabber
pi_116834251
bruut hoor die saab
daaadadadada
  † In Memoriam † donderdag 27 september 2012 @ 02:42:30 #100
25682 2cv
Niet subtiel
pi_117301211
Vandaag ging de Saab voor de APK. Zowel de APK-keurmeester als de RDW-steekproefcontroleurmeneer vonden dat het ding wel goedgekeurd mocht worden. 1 zorg minder dus kan ik nu nu het polyester, plamuur en roest waar de onderste draagarmen aan vast zitten vervangen door echt staal en de remslangen vervangen :')
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')