johquote:Slechts een op de tien wordt graag ouder dan 100'
Uitgegeven: 16 mei 2011 14:55
Laatst gewijzigd: 16 mei 2011 14:55
AMSTERDAM - De kwaliteit van het leven wordt over het algemeen belangrijker gevonden dan de leeftijd waarop we sterven. Slechts 15 procent van de bevolking zou eeuwig willen leven en maar 9 procent wordt graag ouder dan 100 jaar.
© Gezondheidsnet
Dit blijkt uit onderzoek van Dying Matters Coalition, een organisatie die zich inzet om het taboe rondom de dood te doorbreken, onder ruim 2.000 Britten.
De meerderheid, 27 procent van de ondervraagden, zou willen sterven op een leeftijd tussen de 81 en 90 jaar. Daarbij zouden meer jongeren dan ouderen eeuwig willen leven, zo meldt Mirror.
Hoewel wordt verondersteld dat het praten over de dood minder een taboe is dan twintig jaar geleden, voelt tweederde zich toch ongemakkelijk bij dit onderwerp.
Bespreekbaar
Een op de drie deelnemers heeft met zijn of haar partner de wensen voor de begrafenis al besproken. Hetzelfde aantal heeft de partner laten weten of ze wel of geen testament hebben.
Minder dan een vijfde heeft de aard van de zorg en de ondersteuning aan het eind van zijn of haar leven overlegd.
Vrouwen zijn meer geneigd om gesprekken over de dood met hun ouders te voeren dan mannen, maar zowel mannen als vrouwen bespreken dit toch liever met hun partner.
Kwaliteit
Hoewel de meeste mensen bang zijn om te sterven, wordt de kwaliteit van het leven belangrijker gevonden dan hoe lang iemand leeft.
Met deze opvatting is 81 procent van de 65-plussers het eens, tegenover 58 procent in de leeftijd van 18 tot 24 jaar.
Ik wil best 100 worden, als ik maar 18 blijfquote:Op maandag 16 mei 2011 16:09 schreef PeZu het volgende:
[..]
joh![]()
wie wil er nu zo oud worden , moeilijk saai toch
ik vind 80 al te oudquote:Op maandag 16 mei 2011 16:12 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik wil best 100 worden, als ik maar 18 blijf
ik ben bij de oudste inwoner van leiden geweest. 104 jaar. ze staarde een blik vooruit. als je voor haar ging staan. geen beweging. toen zeiden we wat. toen schreeuwde ze: ik heb zo'n piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijn.quote:Op maandag 16 mei 2011 16:09 schreef PeZu het volgende:
[..]
joh![]()
wie wil er nu zo oud worden , moeilijk saai toch
en dat is maar goed oo, zo'n uitgerekt bestaan zonder inhoud is toch ook een kwelling als je niks meer kanquote:
QFTquote:Op maandag 16 mei 2011 16:21 schreef littledrummergirl het volgende:
ik hoef ook niet perse lang te leven ofzo![]()
het liefste blijf ik gewoon altijd 25 ofzo
Ik wil 16 of 17 of 18 zijnquote:Op maandag 16 mei 2011 16:21 schreef littledrummergirl het volgende:
peter pan syndroomquote:Op maandag 16 mei 2011 16:21 schreef littledrummergirl het volgende:
quote:
2,5 x 10 is ook 25quote:
maar hij kan vliegenquote:
Peter Pan.quote:Op maandag 16 mei 2011 16:25 schreef summer2bird het volgende:
Maar waar gaat dat toneelspelen nu over
Moejje Fles vraguh!quote:Op maandag 16 mei 2011 16:25 schreef summer2bird het volgende:
Maar waar gaat dat toneelspelen nu over
en hij heeft n elfjesvriendinnetje in n geyl pakjequote:
uit haar stafje komt een goedje waar mee ze mensen besprenkeltquote:Op maandag 16 mei 2011 16:27 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
en hij heeft n elfjesvriendinnetje in n geyl pakje
Geyl!quote:Op maandag 16 mei 2011 16:28 schreef PeZu het volgende:
[..]
uit haar stafje komt een goedje waar mee ze mensen besprenkelt
en dan voelen ze zich alsof ze kunnen vliegenquote:Op maandag 16 mei 2011 16:28 schreef PeZu het volgende:
[..]
uit haar stafje komt een goedje waar mee ze mensen besprenkelt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |