abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96844289
Zie plaatje

Fietser heeft haaientanden dus hij moet voorran verlenen, maar automobilist slaat af en moet dus voorrang verlenen aan rechtdoorgaande verkeer dus fietser. Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, dus fietser moet voorraang verlenen aan de automobilist. Maar niet volgens koos spee hoor, ik hoord meneer spee laatst nog zeggen dat in zo een situatie de fietser voorrang heeft.

Dus hoe zit het?
pi_96844387
De auto en fietser kruisen elkaar helemaal niet?
pi_96844428
In dit geval zullen de fietser en de auto elkaar niet raken want ze rijden parallel aan elkaar
pi_96844483
huh auto slaat daar rechts af, en fietser rijdt rechtdoor, laat je niet misleiden door de pijlen, die geven niet de rijrichting aan.
pi_96844561
de auto hoeft volgens mij alleen de fietser voor te laten gaan als er een fietspad OP de rontonde is (fietser voor laten gaan en pas na de fietser afslaan)
of bij het afslaan krijgt de auto haaientanden bij het kruisen van het fietspad zoals op de tekening.. dan heeft de fietser ook voorrang.
als de fietser dus zelf haaientanden heeft op het fietspad dan heeft de fietser geen voorrang..

hoe kan je je hier ooit in vergissen :z
pi_96844573
als dit je beste plaatje is dat kan ik me voorstellen dat jij fout was in deze verkeerssituatie :')
  zondag 15 mei 2011 @ 16:32:14 #7
142517 Nico35
"Veritas, Aequitas"
pi_96844602
Volgens mij ligt het eraan hoeveel meter er tussen de rijbaan en het fietspad zit >6m. auto voorrang anders de fietser. ivm vernoemde regel
In nomine patris, et filii, et spiritus sancti.
pi_96844698
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 16:31 schreef Monco10 het volgende:
als dit je beste plaatje is dat kan ik me voorstellen dat jij fout was in deze verkeerssituatie :')
lol ik ben niet zo goed in paint, in deze verkeerssituatie kijk ik altijd wat de fietsers van plan zijn, als ik zie dat ze mij duidelijk gezien hebben en vaart verminderen dan rijdt ik door anders laat ik ze voor.
pi_96844824
Die haaientanden zeggen het al.

Koos Spee is gewoon een mongool. Heeft zich misschien vergist.
pi_96844855
Fietser heeft voorrang omdat de haaientanden alleen gelden voor kruisend verkeer. Dat is hier niet het geval, hier geldt de rechtdoorgaand verkeer gaat voor op afslaand verkeer op dezelfde weg, waarbij de auto afslaat, de fietser rechtdoor gaat en zowel de rotonde als het fietspad dezelfde weg betreft.

En als je mij niet gelooft:
http://www.fietsersbond.n(...)en-voorrang-rotondes

[ Bericht 13% gewijzigd door The_stranger op 15-05-2011 17:49:42 ]
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 15 mei 2011 @ 16:37:12 #11
344094 Gary_Motherfucking_Oak
Gora Euskal Herria!
pi_96844878
Onze Geliefde Leider Kim Jong-Il heeft uiteindelijk altijd voorrang, vergeet dat niet kinders.
Hazte con todos!
pi_96845252
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 16:36 schreef The_stranger het volgende:
Fietser heeft voorrang omdat de haaientanden alleen gelden voor kruisend verkeer. Dat is hier niet het geval, hier geldt de rechtdoorgaand verkeer gaat voor op afslaand verkeer op dezelfde weg, waarbij de auto afslaat, de fietser rechtdoor gaat en zowel de rotonde als het fietspad dezelfde weg betreft.

En als je mij niet geloofd:
Echt :o
Dus als ik het goed begrijp, gelden die haaientanden alleen voor de auto's die de rotonde naderen?

Wat een waardeloze regel is dat dan }:|..
Alsof mensen dit weten, mijn rij-instructeur in ieder geval niet.
Lekker verwarrend ook.
  zondag 15 mei 2011 @ 16:44:45 #13
319952 waj1
Wat kijk je nou?
pi_96845356
Fietser moet voorrang verlenen
"There are no stupid questions, just stupid people."
"être, c'est être vu"
pi_96845702
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 16:42 schreef ebke het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp, gelden die haaientanden alleen voor de auto's die de rotonde naderen?

nee, die heeft ook haaietanden. :+
pi_96845814
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 16:51 schreef Grijsmuisje het volgende:

[..]

Klopt 8)7
pi_96848187
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 16:42 schreef ebke het volgende:

[..]

Wat een waardeloze regel is dat dan }:|..
Alsof mensen dit weten, mijn rij-instructeur in ieder geval niet.
Lekker verwarrend ook.
In de echte wereld wel, in het verkeerde tekeningetje van TS niet vanwege die, normaal niet bestaande, haaientanden op de weg.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_96851976
Waarvoor staan die haaientanden op de weg?? Voor voetgangers die van die weg afslaan?? Spelende kinderen?? Natuurlijk moet de fietser hier voorrang verlenen. :D
pi_96853218
Fietser moet voorrang verlenen tis een rotonde die ze alleen in het noorden hebben daar hebben auto's voorrang, in het zuiden hebben fietsers voorrang.
pi_96853626
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 16:51 schreef Grijsmuisje het volgende:

[..]

Dat :')
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_96853824
Sorry jongens de haaientanden op de weg die de rotonde nadert moet NA de fietspad liggen niet ervoor.
pi_96857650
zo moeilijk is deze situatie toch niet ??
de fietser moet gewoon effe wachten totdat de auto voorbij is
wel slechte tekening hoor :)

hier hebben de mensen op de rotonde voorrang wat heerlijk verwarrend is want er is niet een standaard regel op sommige heb je als fietser voorgang en op sommige weer niet
resultaat fietser ligt vaak onder auto :Y
pi_96857790
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:12 schreef plonsikduik het volgende:
zo moeilijk is deze situatie toch niet ??
de fietser moet gewoon effe wachten totdat de auto voorbij is
wel slechte tekening hoor :)

hier hebben de mensen op de rotonde voorrang wat heerlijk verwarrend is want er is niet een standaard regel op sommige heb je als fietser voorgang en op sommige weer niet
resultaat fietser ligt vaak onder auto :Y
Nee dus. Omdat het fietspad minder dan 10 meter van de rotonde vandaan ligt, gelden de haaientanden niet (voor het verkeer wat van de rotonde komt)

Fietser mag eerst...
C. Sagan
pi_96858055
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:14 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Nee dus. Omdat het fietspad minder dan 10 meter van de rotonde vandaan ligt, gelden de haaientanden niet (voor het verkeer wat van de rotonde komt)

Fietser mag eerst...
uit welk lesboek heb je deze wijsheid ??
ik ken deze situatie maar al te goed , het fietspad ligt om de rotondeheen
en het autoverkeer gaat echt voor hoor
tekening is ook niet kompleet en haaientande van de toenaderingsweg tot rotonde staan ook verkeerd getekend

die twee dingen helemaal boven

effe aanvulling waarom het verkeert is als die twee bovenste haaientanden namelijke wel daar staan zegt het dat elke persoon/voertuig op de rotonde voorrang heeft dus ook fietsers en heeft niemand voorrand zolang die niet op de rotonde is. dan staan er ook geen haaientande op het fietspad. staan de haaientanden op fietspad dan heeft alle autoverkeer dat de rotonde opgaat of afgaat voorang op fietsers maar heeft opgaand verkeer weer geen voorang op rotonde verkeer
de twee haaientanden staan dan ook voor de rotonde maar na het fietspad / iets naar beneden dus

[ Bericht 13% gewijzigd door plonsikduik op 15-05-2011 21:34:27 ]
pi_96874910
aangezien de fietser haaientandjes heeft moet deze de auto voor laten gaan. of de auto nou net afgeslagen is of net rechtdoor gegaan is; of vliegt of vaart of rolt of stuitert: de haaientanden zeggen tegen de fietser dat die voorrang moet geven.
Voor wat foto's, kijk hier
  maandag 16 mei 2011 @ 13:32:37 #25
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_96883946
quote:
5s.gif Op zondag 15 mei 2011 16:44 schreef waj1 het volgende:
Fietser moet voorrang verlenen
Dat dus. Een rotonde wordt gewoon gezien als een rechtdoorgaande weg en de fietser heeft haaientanden dus die moet stoppen.

Nu snap ik ook waarom ik zo vaak bijna doodgereden wordt op de fiets. Mensen snappen de verkeersregels blijkbaar gewoon niet -O-
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_96889221
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:18 schreef plonsikduik het volgende:

[..]

uit welk lesboek heb je deze wijsheid ??
ik ken deze situatie maar al te goed , het fietspad ligt om de rotondeheen
en het autoverkeer gaat echt voor hoor

Mits het fietspad binnen 10 meter van de rotonde ligt hebben fietsers toch echt voorrang...

Het gaat erom dat haaientanden betekenen: geef voorrang aan kruisend verkeer. Echter als jij een rotonde verlaat, ben je ten opzichte van die fietser geen kruisend verkeerd, maar afslaand verkeer op dezelfde weg als de fietser. En aangezien hij dus rechtdoor gaat (op dezelfde weg) gaat hij voor, ondanks de haaientanden.

Nader je nu de rotonde om erop te gaan dan moet de fietser je wel voor laten gaan, je bent dan immers kruisend verkeer en dan gelden de haaientanden wel.
C. Sagan
  maandag 16 mei 2011 @ 16:37:01 #27
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_96891299
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 15:49 schreef The_stranger het volgende:
Mits het fietspad binnen 10 meter van de rotonde ligt hebben fietsers toch echt voorrang...
Nee, alleen binnen 5 meter. Dus misschien moet TS even de afstand tussen rijbaan en fietspad opmeten voordat hij de rotonde verlaat.

Overigens geeft de fietersbond in je bron zelf ook al aan dat de regelgeving verwarrend is, en hebben ze blijkbaar in 2002 al een aanbeveling gedaan om deze te wijzigen. Ik vraag me af of dit inmiddels gebeurd is?
  Licht Ontvlambaar maandag 16 mei 2011 @ 16:43:27 #28
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_96891644
Even een aanvullende vraag, hoe zit het hier?
http://maps.google.nl/map(...)-8&sa=N&hl=nl&tab=wl

Als een fietser van deze kant aan komt rijden, moet hij toch gewoon voorrang verlenen aan verkeer dat al op de rotonde is, niet?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_96892488
quote:
7s.gif Op maandag 16 mei 2011 16:37 schreef chibibo het volgende:

[..]

Nee, alleen binnen 5 meter. Dus misschien moet TS even de afstand tussen rijbaan en fietspad opmeten voordat hij de rotonde verlaat.

Overigens geeft de fietersbond in je bron zelf ook al aan dat de regelgeving verwarrend is, en hebben ze blijkbaar in 2002 al een aanbeveling gedaan om deze te wijzigen. Ik vraag me af of dit inmiddels gebeurd is?
vind het een hoop gelul met dat kruisend verkeer en rechtdoorgaan
als fietser haaientanden hebben moeten ze gewoon voor hun leven vrezen !!!!
hoe moet nu een auto weten wat de fietser voor symbolen op zijn weg heeft ??? en welke borden de fietser ziet ??
de autobestuurder rijdt toch hier op een voorrangsrotonde, ziet daar geen borden en geen haaientanden , de autobestuurder slaat rechts af, nou en ??? op een voorrangsweg heb je gewoon voorrang ook als je afslaat en het verkeer dat een voorrangsweg nadert die omgekeerde driehoek//met haaientanden
als voor het oprijden van de rotonde de haaientanden staan voor auto is het dus op rotonde een voorrangsweg, de fietser kruist een voorrangsweg hier. anders kan ik het niet zien
pi_96897319
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 16:59 schreef plonsikduik het volgende:

[..]

vind het een hoop gelul met dat kruisend verkeer en rechtdoorgaan
als fietser haaientanden hebben moeten ze gewoon voor hun leven vrezen !!!!
hoe moet nu een auto weten wat de fietser voor symbolen op zijn weg heeft ??? en welke borden de fietser ziet ??
de autobestuurder rijdt toch hier op een voorrangsrotonde, ziet daar geen borden en geen haaientanden , de autobestuurder slaat rechts af, nou en ??? op een voorrangsweg heb je gewoon voorrang ook als je afslaat en het verkeer dat een voorrangsweg nadert die omgekeerde driehoek//met haaientanden
als voor het oprijden van de rotonde de haaientanden staan voor auto is het dus op rotonde een voorrangsweg, de fietser kruist een voorrangsweg hier. anders kan ik het niet zien
Toch is het zo moeilijk nog niet.

Haaientanden betekenen per definitie: "Artikel 80

Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg."

http://wetten.overheid.nl(...)dstukIII_4_Artikel80

Als je een rotonde verlaat, sla je af. De rotonde en het fietspad is een en dezelfde weg, gelijk een fietspad dat naast een rechte weg loopt. Omdat het dus, per definitie, geen kruisend verkeer betreft, kun je als fietser de haaientanden dus negeren... Als automobilist zou je bij het afslaan op een rechte weg immers ook de fietser voorrang moeten geven.

quote:
7s.gif Op maandag 16 mei 2011 16:37 schreef chibibo het volgende:

[..]
Ik vraag me af of dit inmiddels gebeurd is?
Lijkt me stug, aangezien de haaientanden nu eenmaal de betekenis hebben met betrekking tot kruisend verkeer, wat je nu eenmaal vanaf een rotonde niet bent...
C. Sagan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')