lol ik ben niet zo goed in paint, in deze verkeerssituatie kijk ik altijd wat de fietsers van plan zijn, als ik zie dat ze mij duidelijk gezien hebben en vaart verminderen dan rijdt ik door anders laat ik ze voor.quote:Op zondag 15 mei 2011 16:31 schreef Monco10 het volgende:
als dit je beste plaatje is dat kan ik me voorstellen dat jij fout was in deze verkeerssituatie
Echtquote:Op zondag 15 mei 2011 16:36 schreef The_stranger het volgende:
Fietser heeft voorrang omdat de haaientanden alleen gelden voor kruisend verkeer. Dat is hier niet het geval, hier geldt de rechtdoorgaand verkeer gaat voor op afslaand verkeer op dezelfde weg, waarbij de auto afslaat, de fietser rechtdoor gaat en zowel de rotonde als het fietspad dezelfde weg betreft.
En als je mij niet geloofd:
http://www.fietsersbond.n(...)en-voorrang-rotondes
nee, die heeft ook haaietanden.quote:Op zondag 15 mei 2011 16:42 schreef ebke het volgende:
[..]
Echt![]()
Dus als ik het goed begrijp, gelden die haaientanden alleen voor de auto's die de rotonde naderen?
In de echte wereld wel, in het verkeerde tekeningetje van TS niet vanwege die, normaal niet bestaande, haaientanden op de weg.quote:Op zondag 15 mei 2011 16:42 schreef ebke het volgende:
[..]
Echt![]()
Dus als ik het goed begrijp, gelden die haaientanden alleen voor de auto's die de rotonde naderen?
Wat een waardeloze regel is dat dan..
Alsof mensen dit weten, mijn rij-instructeur in ieder geval niet.
Lekker verwarrend ook.
Datquote:
Nee dus. Omdat het fietspad minder dan 10 meter van de rotonde vandaan ligt, gelden de haaientanden niet (voor het verkeer wat van de rotonde komt)quote:Op zondag 15 mei 2011 21:12 schreef plonsikduik het volgende:
zo moeilijk is deze situatie toch niet ??
de fietser moet gewoon effe wachten totdat de auto voorbij is
wel slechte tekening hoor
hier hebben de mensen op de rotonde voorrang wat heerlijk verwarrend is want er is niet een standaard regel op sommige heb je als fietser voorgang en op sommige weer niet
resultaat fietser ligt vaak onder auto
uit welk lesboek heb je deze wijsheid ??quote:Op zondag 15 mei 2011 21:14 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Nee dus. Omdat het fietspad minder dan 10 meter van de rotonde vandaan ligt, gelden de haaientanden niet (voor het verkeer wat van de rotonde komt)
Fietser mag eerst...
Dat dus. Een rotonde wordt gewoon gezien als een rechtdoorgaande weg en de fietser heeft haaientanden dus die moet stoppen.quote:
http://www.fietsersbond.n(...)en-voorrang-rotondesquote:Op zondag 15 mei 2011 21:18 schreef plonsikduik het volgende:
[..]
uit welk lesboek heb je deze wijsheid ??
ik ken deze situatie maar al te goed , het fietspad ligt om de rotondeheen
en het autoverkeer gaat echt voor hoor
Nee, alleen binnen 5 meter. Dus misschien moet TS even de afstand tussen rijbaan en fietspad opmeten voordat hij de rotonde verlaat.quote:Op maandag 16 mei 2011 15:49 schreef The_stranger het volgende:
Mits het fietspad binnen 10 meter van de rotonde ligt hebben fietsers toch echt voorrang...
vind het een hoop gelul met dat kruisend verkeer en rechtdoorgaanquote:Op maandag 16 mei 2011 16:37 schreef chibibo het volgende:
[..]
Nee, alleen binnen 5 meter. Dus misschien moet TS even de afstand tussen rijbaan en fietspad opmeten voordat hij de rotonde verlaat.
Overigens geeft de fietersbond in je bron zelf ook al aan dat de regelgeving verwarrend is, en hebben ze blijkbaar in 2002 al een aanbeveling gedaan om deze te wijzigen. Ik vraag me af of dit inmiddels gebeurd is?
Toch is het zo moeilijk nog niet.quote:Op maandag 16 mei 2011 16:59 schreef plonsikduik het volgende:
[..]
vind het een hoop gelul met dat kruisend verkeer en rechtdoorgaan
als fietser haaientanden hebben moeten ze gewoon voor hun leven vrezen !!!!
hoe moet nu een auto weten wat de fietser voor symbolen op zijn weg heeft ??? en welke borden de fietser ziet ??
de autobestuurder rijdt toch hier op een voorrangsrotonde, ziet daar geen borden en geen haaientanden , de autobestuurder slaat rechts af, nou en ??? op een voorrangsweg heb je gewoon voorrang ook als je afslaat en het verkeer dat een voorrangsweg nadert die omgekeerde driehoek//met haaientanden
als voor het oprijden van de rotonde de haaientanden staan voor auto is het dus op rotonde een voorrangsweg, de fietser kruist een voorrangsweg hier. anders kan ik het niet zien
Lijkt me stug, aangezien de haaientanden nu eenmaal de betekenis hebben met betrekking tot kruisend verkeer, wat je nu eenmaal vanaf een rotonde niet bent...quote:Op maandag 16 mei 2011 16:37 schreef chibibo het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dit inmiddels gebeurd is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |