abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98027148
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 15:52 schreef capricia het volgende:

[..]

Lol! Maar je reageert dus wel..wat wil je met je reactie bereiken?

dat ik hier niet voor gek word versleten straks maar jij :)

quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2010 00:27 schreef capricia het volgende:
Als mens seks hebben met een kip is vanuit het dier toch iets anders dan als mens seks hebben met een ezel.
Who cares?
Wie gaat dit controleren?
jajajja dit was mijn laatste reactie op jou, verspilde moeite ...
pi_98027164
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 15:30 schreef rac het volgende:

[..]

Geen idee eigenlijk, enten en ontwormen denk ik wel, ik vind het belangerijker om vervolg nestjes zo snel mogelijk te voorkomen.
Moeder laten steriliseren als de kittens zo'n 5 weken zijn. :Y Dat kan dan prima, ze blijft melk maken, tot die tijd heeft ze nog geen belangstelling voor katers en na sterilisatie hoef je daar niet meer bang voor te zijn.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator zaterdag 11 juni 2011 @ 16:11:16 #103
236264 crew  capricia
pi_98027607
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 15:59 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

dat ik hier niet voor gek word versleten straks maar jij :)

[..]

jajajja dit was mijn laatste reactie op jou, verspilde moeite ...
Ga je er nou allerlei niet toedoende discussies anderhalf jaar geleden bijhalen?
Blijf toch gewoon on topic, en doe iedereen hier een plezier. :)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 11 juni 2011 @ 16:13:12 #104
236264 crew  capricia
pi_98027687
Wij zijn trouwens nog wel aan het overwegen om bij het katertje een 'fokverbod' in het contract op te nemen. Dus dat de mensen akkoord gaan dat ze hem voordat ie 1 is, laten castreren. Het schijnt wel gebruikelijk te zijn.
Zelf twijfelen we daar nog over, het is tenslotte hun beestje dan...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_98027824
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 16:13 schreef capricia het volgende:
Wij zijn trouwens nog wel aan het overwegen om bij het katertje een 'fokverbod' in het contract op te nemen. Dus dat de mensen akkoord gaan dat ze hem voordat ie 1 is, laten castreren. Het schijnt wel gebruikelijk te zijn.
Zelf twijfelen we daar nog over, het is tenslotte hun beestje dan...
Wat maakt dat je dat wil? Snap ik ergens niet goed, aangezien je ook aangeeft dat je zelf nog wel nestjes wil. Waarom zou jouw kat zich moeten kunnen blijven voortplanten terwijl haar nakomelingen het niet mogen?

Begrijp me goed: ik ben absoluut vóór het laten castreren van katten en als je dat vooraf duidelijk aangeeft kunnen baasjes dat meenemen in hun overwegingen maar in jouw geval vind ik het een dubbele moraal.
Kies er dan ook voor om je eigen kat te laten steriliseren.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_98027858
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 15:24 schreef rac het volgende:
Oognip
Nu ik weet dat mijn HTK kat kittens krijg, kun je ze eventueel aanmelden bij DOC zodat ze een goede start krijgen. Of is het toch verstandiger om het zelf te doen?
Het DOC is een asiel, in het asiel zitten dieren die een huisje zoeken (die dus geen ander huisje hebben)... Jouw poes en kittens hebben in principe een huisje en kunnen niet zomaar aangemeld worden bij het DOC. Dat zou wat worden als iedereen waarvan de poes zwanger is, maar het asiel opbelt om te vragen of zij de kittens willen verzorgen.
Als je wilt dat je kittens door het DOC worden opgevoed dan kun je ze naar het DOC brengen, maar dan moet je er misschien voor betalen. Dan kun je ze nog dumpen als je perse van ze af wilt :X maar dan ben je echt niet cool bezig.
Jij hebt onverhoopt een zwangere poes en daar ben jij verantwoordelijk voor. Ik vind dan ook dat jij dit probleem zelf mag oplossen met het oog wat het beste is voor de kittens en de moederpoes. En dat is zoals Cat zegt moedermelk, moederwarmte zo lang mogelijk. Er zijn in Enschede en omstreken echt al zoveel kittens gevonden en ondergebracht bij gastgezinnen en nog zijn er te veel kittens die nog niet bij gastgezinnen ondergebracht kunnen worden omdat er niet genoeg gastgezinnen zijn. Dus ga het DOC er niet mee belasten maar los het zelf op (op een katvriendelijke manier uiteraard).
  Moderator zaterdag 11 juni 2011 @ 16:21:24 #107
236264 crew  capricia
pi_98027998
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 16:16 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Wat maakt dat je dat wil? Snap ik ergens niet goed, aangezien je ook aangeeft dat je zelf nog wel nestjes wil. Waarom zou jouw kat zich moeten kunnen blijven voortplanten terwijl haar nakomelingen het niet mogen?

Begrijp me goed: ik ben absoluut vóór het laten castreren van katten en als je dat vooraf duidelijk aangeeft kunnen baasjes dat meenemen in hun overwegingen maar in jouw geval vind ik het een dubbele moraal.
Het gaat hier puur over het katertje. Omdat katers ontelbare nakomelingen kunnen verwekken. En in principe wil je als goed fokker dat als er gefokt wordt met een van je kittens dat dat ook met het oog op het ras gebeurt. Dus het moet in zekere zin het ras verbeteren.
Mensen die een kitten kopen als 'liefhebber' geven in principe aan dat ze er niet mee gaan fokken.
Nou zou ik het niet erg vinden als ze over een jaar of zo besluiten dat ze er wel mee willen fokken, maar dan graag wel volledig volgens de regels die de fokvereniging stelt. Dus alle testen (ben je zo 300 euro aan kwijt) etc op het beestje zelf, en ook dat ze eisen stellen aan de (mensen van de) moederpoes etc. Dat komt het ras en de nakomelingen ten goede.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 11 juni 2011 @ 16:42:00 #108
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_98028785
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 16:17 schreef Oognip het volgende:

[..]

Het DOC is een asiel, in het asiel zitten dieren die een huisje zoeken (die dus geen ander huisje hebben)... Jouw poes en kittens hebben in principe een huisje en kunnen niet zomaar aangemeld worden bij het DOC. Dat zou wat worden als iedereen waarvan de poes zwanger is, maar het asiel opbelt om te vragen of zij de kittens willen verzorgen.
Als je wilt dat je kittens door het DOC worden opgevoed dan kun je ze naar het DOC brengen, maar dan moet je er misschien voor betalen. Dan kun je ze nog dumpen als je perse van ze af wilt :X maar dan ben je echt niet cool bezig.
Jij hebt onverhoopt een zwangere poes en daar ben jij verantwoordelijk voor. Ik vind dan ook dat jij dit probleem zelf mag oplossen met het oog wat het beste is voor de kittens en de moederpoes. En dat is zoals Cat zegt moedermelk, moederwarmte zo lang mogelijk. Er zijn in Enschede en omstreken echt al zoveel kittens gevonden en ondergebracht bij gastgezinnen en nog zijn er te veel kittens die nog niet bij gastgezinnen ondergebracht kunnen worden omdat er niet genoeg gastgezinnen zijn. Dus ga het DOC er niet mee belasten maar los het zelf op (op een katvriendelijke manier uiteraard).
Ik wil ze niet dumpen en ja ik moet er zelf voor zorgen dat is ook geen probleem, waar het mij meer om ging is dat het soms beter is dat de kittens via een asiel al een betere start krijgen een bewustere eigenaar en de sterelisatie en castratie al geregeld zijn op moment dat de kittens naar nieuwe eigenaars gaan. Absoluut niet om ze zomaar achter te laten met een ' vermaak je der mee " .

Ik vind dat je goed werk doet, door kittens op te vangen. Ik stelde alleen maar een vraag om te informeren of zoiets kan. Aanmelden zodat de kittens net zo een start krijgen als jouw opvang kittens zolang ze hier kunnen blijven mogen ze blijven.
pi_98028963
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 16:42 schreef rac het volgende:

[..]

Ik wil ze niet dumpen en ja ik moet er zelf voor zorgen dat is ook geen probleem, waar het mij meer om ging is dat het soms beter is dat de kittens via een asiel al een betere start krijgen een bewustere eigenaar en de sterelisatie en castratie al geregeld zijn op moment dat de kittens naar nieuwe eigenaars gaan. Absoluut niet om ze zomaar achter te laten met een ' vermaak je der mee " .

Ik vind dat je goed werk doet, door kittens op te vangen. Ik stelde alleen maar een vraag om te informeren of zoiets kan. Aanmelden zodat de kittens net zo een start krijgen als jouw opvang kittens zolang ze hier kunnen blijven mogen ze blijven.
Ik reageerde inderdaad misschien wat fel maar ik kreeg een beetje het idee dat je het wel lekker makkelijk vond om de kittens bij het DOC te 'dumpen', maar niet dus :)
Maar zover ik weet kan dat dus niet. Het DOC vangt kittens op die wees zijn of moederpoezen/zwangere poezen zonder huisje. Als jij je kittens in principe in een gezonde situatie op kan voeden, dan willen ze dat liever.
Sterilisatie en castratie kan je niet regelen als je ze met een week of 12 laat verhuizen, daarvoor moeten ze minstens een half jaar zijn (maar dat wist je geloof ik al?). Als je een kitten via het DOC adopteert, krijg je na een half jaar een oproep om het dier te laten 'helpen'. Als gewone katteneigenaar kun je dat naar mijn idee nooit voor elkaar krijgen dus dan zal je moeten vertrouwen op de goedheid van de mens. Bovendien zou ik ze persoonlijk niet gratis weggeven aan mensen die je niet kent.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 17:04:00 #110
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_98029636
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 16:46 schreef Oognip het volgende:

[..]

. Als gewone katteneigenaar kun je dat naar mijn idee nooit voor elkaar krijgen dus dan zal je moeten vertrouwen op de goedheid van de mens. Bovendien zou ik ze persoonlijk niet gratis weggeven aan mensen die je niet kent.
Dat vind ik dus ook zo moeilijk ik wil graag goede huizen voor "mijn kittens" en het liefste dat ze ook "direct"(na 6 maanden dan) geholpen worden maar dat kan ik natuurlijk niet zo regelen als een asiel dat kan. Ik wil ook graag minder katten in asiels en ik denk dat als mensen via een asiel/organisatie een dier krijgen ze er beter voor zorgen dan mensen die een kitten gratis afhalen en die niet geregistreerd zijn.
pi_98029739
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 16:42 schreef rac het volgende:

[..]

Bij Redcat (en ik verwacht ook bij het DOC) is er een totaalprijs voor een kitten. Daarin zit onder andere de castratie. Alles bij elkaar opgeteld ben je goedkoper uit met zo'n 'pakketje' als dat je alles los zelf laat doen. Maar die goedkope prijs komt voor een deel uit volume afspraken die met een DA zijn gemaakt (veel katten = veel operaties die je efficiënt kunt inplannen) en voor een deel omdat een stukje kosten wordt opgevangen door subsidie. Het zou niet eerlijk zijn dat jij een deel van die subsidie zou 'krijgen' omdat je je kittens via het DOC laat adopteren. Jij bent immers eigenaar van je zwangere kat, niet het asiel.

Wat je het beste kunt doen is zorgen voor goede baasjes voor de kittens, duidelijk aangeven dat ze ze moeten laten steriliseren en contact blijven houden. Ideaal zou zijn als je achterhaalt wat sterilisatie bij een DA in de buurt kost en dan dat bedrag al in de adoptieprijs van het kitten doorberekenen. Betaal jij na een half jaar de sterilisatie van dat bedrag en weet je zeker dat de baasjes het ook gaan laten doen. Maar dat is wel gedoelijk en ik weet niet of veel eigenaren ervoor zullen kiezen het op die manier bij een particulier te doen. maar je kunt het allicht proberen!
En anders contact houden met hen er er echt op aandringen tegen de tijd dat de kittens oud genoeg zijn.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 17:08:28 #112
37769 erodome
Zweefteef
pi_98029832
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 08:46 schreef Hitomi het volgende:
Dat kan je nooit weten, al helemaal niet als je niet weet wie papa-poes is.

Maak daar maar papa's van, meervoud dus...
Vaak worden ze door verschillende katers gedekt en krijgen ze ook jongen van verschillende vaders.

Dat maakt het risiko op een kater met bv FIV groter dan bij 1 kater die dekt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 17:26:38 #113
37769 erodome
Zweefteef
pi_98030534
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 16:16 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Veel fokkers willen weten of je fokplannen hebt vantevoren en leggen als deze er niet is een castratieplicht op.
Dit voorkomt veel gedoe, inteelt, slechte fok, kruisingen enz enz enz enz., kort gezegd vermeerdering zonder doel om het ras te behouden/verbeteren.

Zoals gezegd is het vaak wel mogelijk om een kitten te krijgen die je vruchtbaar houdt, maar dan willen ze eerst de intentie's weten, hoe je ermee om zal gaan, dat is alleen maar goed vind ik.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 18:06:34 #114
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_98031923
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 02:00 schreef childintime het volgende:

[..]

Maar hoe weet jij dat? Ga je die baasjes volgen? Ik kan een kitten bij jou halen en voordoen dat ik er alles van weet en geweldig met katten ben. Als dat beest vervolgens een half jaar later in een asiel zit of op straat zwerft, weet jij daar niets van. In mails kan ik blijven schrijven dat het geweldig gaat, in het echt kan dat beest allang dood en vergeten zijn.
Ook bij een asiel nemen ze dat gokje. Ik kan het weten, ik heb bij een asiel gewerkt.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 18:10:14 #115
37769 erodome
Zweefteef
pi_98032047
Yep, mijn silvertabby oosters korthaar was eigenlijk al geplaatst toen ik haar voor het eerst zag, jammer want ik wilde haar wel hebben...
Toen kwam ze na 2 weken terug omdat ze op het aanrecht zat, soms wat schooide en als klap op de vuurpijl speelde ze, de gruwelkat!!!!!!!!

Het is altijd een gok, hoe goed je mensen ook probeert in te schatten.
pi_98713283
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 17:04 schreef rac het volgende:

[..]

Dat vind ik dus ook zo moeilijk ik wil graag goede huizen voor "mijn kittens" en het liefste dat ze ook "direct"(na 6 maanden dan) geholpen worden maar dat kan ik natuurlijk niet zo regelen als een asiel dat kan. Ik wil ook graag minder katten in asiels en ik denk dat als mensen via een asiel/organisatie een dier krijgen ze er beter voor zorgen dan mensen die een kitten gratis afhalen en die niet geregistreerd zijn.
Als je echt een goed huis zoekt dan doe je ze natuurlijk alleen weg doen aan mensen die ze daarna ook goed verzorgen qua ontwormen, inenten etc. Dat kan jij ook al voor de nieuwe eigenaren laten doen en hen dan een vergoeding laten betalen voor het kitten, dat kost hen dan evenveel of misschien zelfs minder (sommige dierenartsen geven korting als je een heel nestje tegelijk laat inenten).
En dan kun je voor plaatsing de nieuwe eigenaren voorlichten wanneer het verstandig is hun kittens te laten helpen (en uitleggen dat ze de kittens nog niet naar buiten moeten laten als ze nog niet gecastreerd zijn natuurlijk) en ze als extra stimulans in het vooruitzicht stellen dat ze bij bewijs van castratie een gedeelte van de aankoopprijs van je terugkrijgen. Bij mijn jongste twee kittens heb ik 25 euro teruggehad na hun castratie, ik vond dat een slimme zet van hun fokker om zekerheid te krijgen.
  maandag 27 juni 2011 @ 11:46:36 #117
37769 erodome
Zweefteef
pi_98713368
En mensen laten komen kijken voordat ze de kleine mee naar huis kunnen nemen, hoe meer mensen erbij betrokken zijn hoe serieuser ze zijn en je leert ze een klein beetje kennen, iig hun intentie's.
  maandag 27 juni 2011 @ 12:15:04 #118
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_98714252
Ze zijn inmiddels geboren, afgelopen donderdag is het gebeurt.

3 kleine kittens ( de eerste woog 129 gram is vooral wit met een paar rode en donkere vlekjes de 2e was 138 gram is wit met cyperse vlekken en de 3e was 142 gram wit met een vlek op zijn koppie en alle 3 hebben ze een cyperse staart.)

Moeder zorgt heel goed voor ze. :)
pi_98716404
Even op de OP reageren;

Oepsnestjes zijn zoals alle kittens heel schattig, maar eigenlijk toch jammer dat er door onwetendheid/laksheid weer andere katten geen huisje zullen kunnen vinden. Tijdige castratie is heel belangrijk om de problemen te verkleinen en helemaal niet zo vreselijk ingewikkeld.

Katten kunnen al vanaf een paar maanden oud vruchtbaar zijn.
Laat je kat zo tussen de 6-9 maanden onvruchtbaar maken.
Laat je kat niet buiten tot het dier onvruchtbaar gemaakt is en houdt ook binnenshuis vruchtbare dieren bij elkaar vandaan.

Terwijl zelfs de strengste gereformeerden die ik ken nog weten waar de kindertjes vandaan komen beweren vele FOK!kers dat ze geheel verrast waren door de zwangerschap van hun vruchtbare kat van het vrouwelijk geslacht, terwijl ze buiten liep waardoor vruchtbare katten van het mannelijk geslacht toegang tot haar hadden
En ik dacht nog wel dat iedereen biologie kreeg op school, zelf seksuele voorlichting, en dat de voortplanting van zoogdieren niet zo'n enorm raadsel meer zou zijn.
Met zoveel interesse voor de eigen huisdieren kan men natuurlijk voorlichten tot je een ons weegt zonder dat er iets verandert.

Een nestje kittens is heel schattig, maar iemand die dat een keer wil meemaken hoeft daarvoor niet zelf een nestje te fokken. Een nestje opvangen is diervriendelijker en goedkoper omdat de opvang meestal voer, grit en dierenartskosten betaalt.
Het argument dat een nestje van een eigen poes toch wel iets anders is wordt meestal door degenen die onder dat excuus een nestje fokken zelf ontkracht doordat ze een paar of zelfs alle kittens keihard weggeven, blijkbaar waren het er dan toch teveel en waren ze dan ineens toch niet zo bijzonder dat ze allemaal mochten blijven denk ik dan.

Als iemand er bewust voor kiest om een nestje te fokken, doe het dan goed. Het gaat wel om levende wezens en daar moet je dus zorgvuldig mee omgaan. Lees misschien ook eens een boek, bijvoorbeeld "Katten fokken" van Esther Verhoef.

Begin natuurlijk met een gezonde vader en moeder.
Dit houdt in dat je niet de poes op straat kunt zetten om bevrucht te worden, want dan weet je niet of de vader gezond is.
Katten kunnen kattenaids (FIV) en kattenleukemie (FeLV) hebben en die ziekten kunnen overgedragen worden tijdens de dekking. Ongeveer 1/6 van de ongecastreerde katers op straat heeft zo'n ziekte dus kan ook je poes besmetten. Zoek daarom een ongecastreerde binnenkater, neem poes en kater mee naar de dierenarts en vraag om een FIV/FeLV SNAP test. Je krijgt de uitslag gelijk.

Daarnaast is het ook verstandig een bloedgroepbepaling laten doen. Bij katten komen drie bloedgroepen voor; A, b en AB. Als de moederpoes bloedtype b heeft en de kater (en daardoor ook de kittens) bloedgroep A dan krijgen de kittens via de moedermelk antistoffen binnen tegen hun eigen bloedtype en daar gaan de kittens dan aan dood. Het meeste onderzoek naar bloedgroepen is gedaan bij raskatten maar er zijn aanwijzingen dat zo'n 10% van de huiskatten bloedgroep b heeft. http://www.dr-addie.com/Dutch/bloodgroupsdutch.htm

Zorg dat de moederpoes gevaccineerd is voor kattenziekte en niesziekte zodat haar enting niet verloopt tijdens de zwangerschap (dan mag ze niet gevaccineerd worden) en tijdens de zoogperiode. Zorg ook dat ze ontwormd is en vlovrij, wanneer je haar allemaal ongediertebestrijdingsmiddelen moet gaan toedienen tijdens de zwangerschap dan kan dat slecht zijn voor de kittens.

Je hebt dus een gezonde poes en kater, dan kan de dekking plaatsvinden. Schrijf de datum (of data wanneer de poes meerdere dagen is gebleven) op wanneer de poes door de kater is gedekt. Indien ze zwanger is zullen haar tepeltjes na een week of drie rood verkleuren. Tijdens de tweede helft van de zwangerschap mag de poes zoveel eten als ze wil, ze heeft dan ook rijk voer nodig zoals kittenbrokjes.
De poes zal zo rond dag 65 na de dekking bevallen. Is de poes een paar dagen daarna nog niet bevallen overleg dan met je dierenarts, meestal wordt er na dag 70 overgegaan tot een keizersnede.
Zorg voor een veilige plek om te bevallen, bv een werpdoos (geen fruitdoos uit de supermarkt ivm restjes bestrijdingsmiddelen) met wat kraamvrouwonderleggers er in, en na de bevalling fleece kleedjes.
Houd de poes vlak voor de bevalling en tijdens de zoogperiode binnen, om te voorkomen dat ze haar kittens buiten krijgt of dat haar buiten iets overkomt waardoor de kittens achterblijven zonder moeder (en dus zonder moedermelk).

Je kunt de groei van de kittens in het begin in de gaten houden door ze elke dag (liefst rond een vast tijdstip) te wegen, dit kan gewoon op een digitale keukenweegschaal. gemiddeld horen ze elke dag zo'n 10 gram aan te komen. Komen ze veel minder aan of vallen ze af overleg dan met je dierenarts. Het kan zijn dat de kittens bijgevoerd moeten worden, daarvoor moet je dan een flesje of spuitje (zonder naald) met vervangende moedermelk voor kittens gebruiken, let op; dat is dus iets anders dan de kattenmelk die je in een flesje of pakje in de supermarkt kunt kopen.

Het wettelijk minimum om kittens van hun moeder te scheiden is in Nederland momenteel nog 7 weken. Dit is het absolute minimum en er zijn helaas mensen die kittens nog eerder van de moeder scheiden "omdat ze het altijd al zo deden" maar die zijn toch echt verkeerd bezig en hopeloos ouderwets.
Het beste is om te wachten tot 12-16 weken voordat de kittens mogen verhuizen, dan hebben ze ook hun tweede socialisatiefase met moeder en nestgenootjes mee kunnen maken en dat geeft een evenwichtiger kitten met minder kans op gedragsproblemen. De moeder kan vanaf een week of 8 soms enorm kribbig doen tegen de kittens maar dat hoort bij het natuurlijke afstotingsproces, daar leren de kittens ook van.
Het kan voor sommige mensen verleidelijk zijn om de kittens de deur uit te doen zo gauw ze zelf kunnen eten en zindelijk zijn omdat ze tegen die tijd het huis op stelten gaan zetten, dingen slopen etc maar als je bewust een nest neemt moet je niet alleen de lusten willen maar ook de lasten voor lief nemen.

Ook al had de moeder voor de zwangerschap geen wormen, ze kan ooit in haar leven eens met wormen in aanraking geweest zijn en dan kunnen wormlarven zich in slaapstand in haar spierweefsel genesteld hebben. Die larven worden onder invloed van hormonen tijdens de zwangerschap weer actief en gaan eitjes uitscheiden die via de moedermelk in de kiittens terechtkomen. Om die reden moeten kittens eigenlijk altijd ontwormd worden. Meestal wordt er ontwormd met 4, 6 en 8 weken, ontworm dan het heel nest inclusief de moeder. Bespreek dit met je dierenarts en koop je ontwormmiddel ook daar, dat is meestal het beste.

Meestal worden kittens gevaccineerd wanneer ze 9 en 12 weken oud zijn. Een extra reden om kittens tot 12 weken te houden, dan vertrekken ze helemaal netjes in orde met hun entingen.
Voor deze kittens uit gezonde ouders, die parasietvrij en netjes geënt naar hun nieuwe baasjes vertrekken kun je best een onkostenvergoeding vragen. De nieuwe eigenaren hebben die kosten allemaal niet meer en krijgen er een goed kitten voor terug.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Helaas worden de meeste nestjes niet zo gefokt. Als ik de topics met nestjes lees mag het meestal niet teveel geld en moeite kosten. Dat vind ik niet kloppen, je bent tenslotte met dieren bezig en niet met dingen.
Zolang zelfs de bewuste nesten zo gefokt worden vind ik het verhaal "we houden zo van onze poes en willen daarom eens een nest meemaken" niet zo stroken met de praktijk, maar dat zal dan wel aan mijn persoonlijke maatstaven liggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door pumpkin_Ruby op 27-06-2011 13:45:11 ]
pi_98716436
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 12:15 schreef rac het volgende:
Ze zijn inmiddels geboren, afgelopen donderdag is het gebeurt.

3 kleine kittens ( de eerste woog 129 gram is vooral wit met een paar rode en donkere vlekjes de 2e was 138 gram is wit met cyperse vlekken en de 3e was 142 gram wit met een vlek op zijn koppie en alle 3 hebben ze een cyperse staart.)

Moeder zorgt heel goed voor ze. :)
Zoo, lekkere dikkerds !
pi_99750786
Inmiddels zitten de opvangen overal weer stampvol, er komen meer kittens binnen dan ooit en er worden er bijna geen geplaatst omdat de potentiële baasjes momenteel op vakantie gaan.
Daarnaast worden er overal gratis (maar meestal niet ingeënte, niet ontwormde en ongechipte) kittens aangeboden uit pretnestjes, dat maakt de situatie alleen maar nijpender.

Een paar voorbeelden;

quote:
Problemen bij Dierenopvang Maasland
OSS – "We hebben kittens en leuke, lieve, knappe, lelijke, dikke, dunne en oude katten." Sandra van Rooij van Dierenopvang Maasland in Oss heeft het over een ernstig probleem. Bij de dierenopvang zijn zoveel katten/kittens terechtgekomen, dat er geen plek meer is.

Elk jaar ziet Dierenopvang Maasland wel dat het aantal katten/kittens stijgt in de zomer. Maar deze zomer is het wel erg extreem. Van Rooij: "Er zijn de laatste drie maanden zeker 150 katten/kittens bij ons binnengekomen. Een deel daarvan zit tijdelijk bij gastgezinnen, maar we hebben op de opvang er zeker nog 70 zitten."
quote:
Dierenbescherming zoekt opvangadressen kittens
14-07-2011 09:16
0 reacties
WOUDENBERG - De Dierenbescherming is nog steeds op zoek naar opvangadressen voor kittens en moederpoezen in de omgeving van Amersfoort. Een eerdere oproep in diverse media heeft zeven geschikte pleeggezinnen opgeleverd, maar nog steeds komt de Dierenbescherming plekken tekort. In de zomermaanden worden veel kittens geboren bij zwervende of verwilderde katten. Deze kleintjes en hun moeders worden door de Dierenbescherming gevangen om ze een beter leven te geven.
Er is een aantal criteria waaraan een huishouden moet voldoen om geschikt te zijn als opvangadres. Zo dienen de 'pleegouders' voldoende tijd te hebben om de kittens te verzorgen en socialiseren en wanneer nodig met hen naar de dierenarts te gaan. Dieren en kinderen in huis zijn een pré, omdat de katjes hier dan op jonge leeftijd aan kunnen wennen. Wel dient er een aparte kamer te zijn om de kittens te huisvesten.
De katjes verblijven bij een gastgezin totdat ze minimaal negen weken oud zijn. Daarna worden ze herplaatst bij een nieuwe eigenaar of gaan ze naar het asiel in afwachting van herplaatsing. Het opvangen van kittens is verantwoordelijk werk dat tijd vergt, maar veel voldoening geeft.
Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Marije Smeenk bij Dierenbescherming Utrecht Amersfoort, via marije.smeenk@utrecht.dierenbescherming.nl of 088 8113 471.
quote:
Pleeggezinnen voor poezen gezocht
zaterdag 16 juli 2011 19:34
Het dierenopvangcentrum De Oelerbrug in Hengelo stroomt helaas weer vol met kittens, soms met moederpoes, vaak ook zonder. Ook vanuit de Hof van Twente heeft de dierenambulance al de nodige katten aangeleverd. Het dierenasiel heeft voor de tijdelijke opvang en verzorging behoefte aan pleeggezinnen. De Goorse Anne Jongsma, vrijwilligster bij het asiel in Hengelo, heeft zich inmiddels ontfermd over een moederpoes met vijf kittens. Voor meerdere informatie en aanmelding kunt u de website raadplegen. U kunt ook contact opnemen met Anne Jongsma, tel. 260215.
quote:
Zwerfkat in Nood zoekt gastgezinnen

Deze “wegwerp”katjes worden liefdevol opgevangen bij onze tijdelijke opvanggezinnen. Daar kunnen ze in huiselijke kring weer op krachten komen. Mooie herinneringen worden opgebouwd om de oude voor eens en voor altijd te doen vergeten. Ze komen binnen variërend van 3 daagjes oud tot 12 weken oud. Ze zijn gezond, ziek, tam, schuw of gewond. Maar de opvanggezinnen hebben een groot hart voor hun opvangdiertjes en ze weten dat hun “kindjes” afhankelijk zijn van hun goede zorgen.

Wat doet een tijdelijk opvanggezin precies?

Wanneer wij een melding krijgen, bellen we een leeg opvanggezin met de vraag of er opvangmogelijkheden zijn. Zo ja, dan brengen we de kittens bij hen onder. Een opvanggezin krijgt voeding, medicijnen, kattenbakken, voerbakjes, kattengrit, eventueel een kooi, warmtelamp, flesjes, kruik, en speciale melk van ons. De VZW betaalt alle onkosten voor de verzorging van de kittens.

Een tijdelijk opvanggezin moet puur de verzorging van onze kittens op zich nemen. Erg jonge kittens hebben bv. om de drie uur een flesje melk nodig. Indien ze vier weken oud zijn, moeten ze om de vier uur gaan wennen aan vast voedsel. Wij stemmen alle verzorging af op de behoeften van zo’n kitten. Elk gastgezin krijgt persoonlijke begeleiding door een aangewezen begeleidster.
Indien een dier ziek wordt, gaat het gastgezin na overleg met haar begeleidster. langs bij onze vaste dierenartsen.

Tevens zal een opvanggezin haar kittens het beste kennen. Dit is een groot voordeel voor een toekomstige eigenaar. Een opvanggezin kan precies vertellen over de karakters van haar logeetjes, wat hun gedragingen zijn, wat ze graag eten, wat hun achtergrond is e.d.

Kortom

Een opvanggezin vangt dus tijdelijk een kitten of een nestje op, totdat ze klaar zijn om geplaatst te worden. Op deze manier krijgt een kitten de beste kansen om te groeien. Het sterftepercentage onder onze opvangkittens is minimaal (ong. 5 %). Dit komt omdat ze geen stress kennen tijdens de opvang. Ze mogen soms op bed slapen van een opvanggezin, of samen mee op de bank TV kijken. Ze krijgen meerdere keren per dag voedsel en ze rennen en klauteren door het huis!!

Interesse?

We hebben een schrijnend tekort aan opvanggezinnen. Wie heeft er tijd, zin, doorzettingsvermogen en enorm veel liefde voor onze katten??
Een belangrijke eis die wij stellen is dat uw eigen katten volledig gevaccineerd zijn.
Neem met ons contact op!! e-mail: gastgezin2@zwerfkat.com
quote:
Dierenasiel kan stroom jonge katten nauwelijks aan

woensdag 20 juli 2011 | 13:48 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 20 juli 2011 | 13:52

Tekstgrootte

Volgens het asiel is de toestroom kittens zeer groot. Foto Dierenasiel Zwolle

ZWOLLE / RAALTE / OLST-WIJHE - Ze komen volgens het dierenasiel in Zwolle de laatste tijd overal vandaan: jonge katten. Natuurlijk uit Zwolle, maar ook vanuit de gemeenten Raalte en Olst-Wijhe worden heel veel dieren naar het Zwolse asiel gebracht.
Volgens het opvangcentrum is het dweilen met de kraan open.

"Gedumpte katten bevallen bij mensen in schuurtjes. Kittens worden in boodschappenkratjes onder de struiken gezet. Totaal verhongerde kittens worden in maïsvelden aangetroffen", schrijft het asiel in een persbericht. "Een compleet nest werd in een mandje over de hekken van het asiel gegooid. Woensdagmorgen werd een moederloos kitten van 14 weken gevonden bij de achterdeur van een particulier."

Volgens het asiel gebeurt het dat op een dag twee jonge katten een nieuw thuis krijgen, maar dat er dan al weer vijf kittens naar het asiel zijn gebracht. "Het is in voorgaande jaren nog nooit zo druk geweest. Maar liefst 107 kleine viervoeters zitten in het Zwolse asiel te wachten op een nieuw tehuis. Allemaal zijn ze ingeënt, ontwormd, ontdaan van vlooien en hebben een chip gekregen. Veel van deze kittens hebben wij gelukkig tijdelijk onder kunnen brengen in pleeggezinnen, zodat ze alle aandacht konden krijgen. Zij wachten nu met smart op lieve baasjes."
quote:
Leeuwarder dierenopvang puilt uit van kittens
Gepubliceerd op 21 juli 2011, 12:51 Laatst bijgewerkt op 21 juli 2011, 12:57

LEEUWARDEN - Bij de Leeuwarder dierenopvang De Wissel aan het Kalverdijkje tilt het op van de kittens. In een maand tijd is het aantal jonge poezen en katers van 80 naar 180 gestegen en ze verwachten er nog veel meer binnen te krijgen.
Het overgrote deel van de beestjes is gewoon door de eigenaren gedumpt. Het asiel heeft eigenlijk geen ruimte voor zoveel katten. Linda Colijn is een van de medewerkers die er de handen aan vol heeft.
pi_99775404
Bij Redcat hadden ze tot dit moment ook al ruim 650 kittens in de opvang en we zitten op driekwart van het seizoen. Het gaat de cijfers van vorig jaar (800) weer overtreffen denk ik.
pi_99775907
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 23:37 schreef Cat22 het volgende:
Bij Redcat hadden ze tot dit moment ook al ruim 650 kittens in de opvang en we zitten op driekwart van het seizoen. Het gaat de cijfers van vorig jaar (800) weer overtreffen denk ik.
Och jeetje... Ik hoop dat de dalende lijn zich hier voort blijft zetten. in 2010 zijn er 100 kittens minder opgevangen dan in 2009.
pi_101228355
Maar weer een schopje want de asielen zitten nog steeds vol, hopelijk gaan de adopties weer een beetje lopen nu de meeste mensen terug zijn van vakantie.
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat iedereen z'n katten op tijd laat castreren !

Ons plaatselijk asiel zit bom en bomvol kittens, dit jaar wordt het waarschijnlijk het dubbele van vorig jaar. Er zijn nu echt niet genoeg gastgezinnen. En daarnaast heb je dus ook nog de kittens die van de straat worden gehaald door stichting Scheldekat, waarvoor ik dit jaar ben gaan opvangen. Ook wij hebben gebrek aan gastgezinnen.

quote:
Explosie kittens in Dierenasiel Walcheren
Gepubliceerd op: 18-08-2011, 20:27 uurDoorsturen Print deze pagina
VLISSINGEN - Wie op zoek is naar een kitten, heeft dit jaar wel erg ruim keus. Het Dierenasiel Walcheren is namelijk overspoeld door kittens. Waar in 2010 in totaal honderd kittens in het asiel zijn opgenomen, werd dit aantal in 2011 al in de maand juli bereikt.

In september volgt er nóg een geboortegolf. Grote kans dat in 2011 het record van 200 kittens wordt gehaald. Om de Benjamins van het asiel extra onder de aandacht te brengen, organiseert Dierenasiel Walcheren op zaterdag 27 augustus van 14.00 – 16.00 uur een ‘kitten shower’. Met alles erop en eraan, zoals het hoort bij een kraamfeest.

Kittens zijn onbevangen, ontwapenend en altijd vertederend. “Ik zou ze wel allemaal willen meenemen”, klinkt het vaak in het dierenasiel als men langs de kittenkamer loopt. Een aantal mensen voegt de daad bij het woord en kiest zijn of haar favoriete metgezel. Er is een enorme keuze, want het zijn er zoveel.

Tijdens de ‘kitten shower’ op 27 augustus kunnen belangstellenden vrijblijvend een kijkje komen nemen. Het belooft een heel gezellige en feestelijke middag te worden waar alle asielkittens zich op hun paasbest presenteren. Er zijn (kinder)bubbels en ook de toastjes met roze en blauwe muisjes ontbreken niet. Mochten de bezoekers deze middag als een blok voor een asielkitten vallen, dan kunnen ze hun toekomstige kameraadje reserveren en alvast op de foto met hem of haar. Bovendien ligt voor alle bezoekers een leuk presentje te wachten!

Er wordt al jaren actie gevoerd om katten onvruchtbaar te maken. Tot voor kort was deze campagne nog succesvol. Het aantal kittens verminderde drastisch. Toch is daar de laatste tijd flink de klad ingekomen. In de eerste plaats is dit vermoedelijk te wijten aan de economische recessie. Een aantal huisdierbezitters is steeds minder bereid om geld aan hun dier uit te geven. Ze zien op tegen de kosten van een castratie en laten deze ingreep dan ook maar gemakshalve achterwege.

De tweede oorzaak voor de kittenexplosie is de grote opkomst van internet. Op diverse sites neemt het dierenaanbod extreme vormen aan. “Gratis af te halen” is een veelgelezen kreet. Dit doet veel mensen besluiten om een kitten bij een particulier op te halen. Het is immers gratis en in een asiel moet je betalen.

Dat je vervolgens geen kosten meer zou moeten maken is een utopie! Waarom kiezen voor een asielkitten? Voor een asielkitten betaal je 90 euro. Dit lijkt veel, maar je krijgt er wel een heleboel voor. Als je een simpel rekensommetje maakt, ben je met een asielkitten uiteindelijk stukken goedkoper uit dan met een kitten dat je gratis bij een particulier hebt gehaald. Daar moet immers nog van alles mee gebeuren. Een asielkitten is al ontvlooid, ontwormd, medisch onderzocht en indien nodig behandeld door de dierenarts.

Verder is het dier ingeënt en heeft het een chip. Bovendien krijg je nog eens 50 euro korting voor castratie bij een van de samenwerkende dierenartsen. De kittens uit het asiel zijn gewend aan mensen en zijn goed gesocialiseerd. Een asielkitten wordt dagelijks geobserveerd en verzorgd door deskundige medewerkers en vrijwilligers van het asiel. Deze kunnen een hoop vertellen over het karakter en de gewoonten van het diertje.

Asielkittens worden in eerste instantie zoveel mogelijk geplaatst bij gastgezinnen. Daar groeien ze op in een huiselijke omgeving. In veel gevallen is ook de moederpoes aanwezig. Zo niet, dan worden de kleintjes met de fles grootgebracht. Na plaatsing kun je bij vragen of eventuele problemen altijd terecht bij het asiel.

Het dierenasiel is geopend op maandag tot en met vrijdag van 13.00 – 16.00 uur en op zaterdag van 11.00 – 12.30 uur. De speciale ‘kitten shower’ is op zaterdag 27 augustus van 14.00 – 16.00 uur. Voor meer informatie kijk ook op www.dierenasielwalcheren.nl.
quote:
Asiel barst uit de voegen

donderdag 18 augustus 2011 | 15:41 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 18 augustus 2011 | 17:12
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Het Hengelose asiel zit weer helemaal vol. archieffoto

Het Hengelose asiel zit weer helemaal vol. archieffoto

HENGELO - De zomermaanden vormen de grootste piek voor Dierenopvangcentrum Hengelo. „Elke keer weer denk je het ultieme verhaal gehoord te hebben, maar het houdt nooit op”, stelt Miranda van Alstede, assistent-beheerder van het opvangcentrum Hengelo. „Je rolt van de ene verbazing in de andere.”

Het asiel aan de Zilverstraat groeit uit haar voegen. „We hebben nu meer dan honderd kittens, terwijl de stormloop pas eind juni begonnen is”, vertelt ze. Eerder begon dat al in maart, dus er lijkt wel een verschuiving van het seizoen plaats te vinden. Zelfs voor de gebruikelijke onderlinge uitwisseling tussen asiels in de regio is geen plaats.
quote:
Dierenbescherming zoekt dringend hulp
dinsdag, 23 augustus 2011

LEEUWARDEN - Dierenopvang ´De Wissel´ in Leeuwarden zit tot de nok toe vol met dieren. Op dit moment verblijven er ruim 193 katten waarvan een groot deel kittens, 20 honden, 3 konijnen en 1 fret in het asiel.

In ‘de Wissel’ worden de dieren uit Leeuwarden en omgeving opgevangen.

Bij dierenopvang ‘De Wissel’ worden al deze dieren liefdevol en deskundig verzorgd. Maar de kosten rijzen de pan uit. Denkt u hierbij aan de kosten voor de huisvesting, maar ook het voer, de dierenartskosten en nog veel meer! Daarom hebben we uw hulp hard nodig! Voor de collecte die de Dierenbescherming houdt in de week van Werelddierendag, 4 oktober, worden dringend enthousiaste collectanten gezocht. Het kost u maar één avond anderhalf uur werk. Maar u doet er zoveel goeds mee.

Ook zoekt de Dierenbescherming in enkele wijken in Leeuwarden naar iemand die de collecte wil organiseren. Leuk en dankbaar werk voor iemand die van organiseren en coördineren houdt. Als u hier interesse in heeft dan kunt u voor vragen altijd contact opnemen via onderstaande contactgegevens.

Vrijwilligers die mee willen helpen om geld in te zamelen zijn van harte welkom. De opbrengst van de collecte wordt rechtstreeks besteed aan alle dieren in ’De Wissel’. Wilt u helpen? Neemt u dan op woensdag tussen 08:00 en 17:00 contact op met Stephan Bijlsma, tel. nr 058-2663370 of e-mail: collecte@dierenbeschermingleeuwarden.nl.

Namens alle dieren: heel veel dank!
quote:
Kittenkoopavond in Dierenasiel Zuidwolde
Geplaatst door redactiegroningergezinsbode op 05/08, 12:41 uur.

Dierenasiel Zuidwolde, Noordwolderweg 51a in Zuidwolde, houdt woensdagavond 10 augustus van zes tot negen uur een verkoopavond van kittens. Honderden kittens komen in deze periode de asieldeur in. De kleinste, de jongste, de ziekste en de schuwste gaan naar een pleeggezin. Op het asiel zitten de kittens die oud en sterk genoeg zijn om na enting, chippen, ontvlooiing en ontworming geplaatst te worden, liefst met een zusje of broertje.

Niet alleen de kittens zitten te wachten tijdens deze koopavond. Tijdens dit zomeroverschot van babykatjes schiet het soms voor de oudere of schuwere katten niet op. Die maken eigenlijk de hele zomer lang weinig tot geen kans op een nieuw thuis. De doorstroom stagneert dus, terwijl ook de volwassen katten blijven binnenkomen. Dit levert een vol asiel op, waar de katten door overbevolking meer stress ervaren.

Tijdens de koopavond wil het asiel vooral onze oudjes, bangerds en kwakkelende katten een kans geven om zich te laten zien: ‘Een oude kat is een geweldige huisgenoot, een bangerd is extra dankbaar voor een lieve nieuwe baas en een kwakkelkatje geniet dubbel van aandacht.'

Het asiel heeft een interne verbouwing op stapel staan. De katten die klaar zijn voor plaatsing, gaan naar de andere kant van het gebouw, waardoor meer rust ontstaat voor de ruimtes van onder andere quarantaine, ziekenboeg en verwilderde katten.
quote:
Asiel overvol door te veel katten

zondag 31 juli 2011 | 20:42 | Laatst bijgewerkt op: zondag 31 juli 2011 | 21:53
Foto: Marcel Antonisse/ ANP

Foto: Marcel Antonisse/ ANP

ALMELO - ‘t Noordbroek in Almelo vangt alleen nog katten op die door ziekte of slechte conditie acute hulp behoeven. Reden voor het besluit is dat er nauwelijks noch ruimte is om deze dieren op te nemen.

„Wij hebben capaciteit voor zestig katten. In de zomer zijn dat er meestal meer. Maar nu is er sprake van een zeer uitzonderlijke situatie. We zorgen voor 185 katten”, zegt Patrick den Ouden, hoofd van de kattenopvang bij het dierenasiel.

Dat er zoveel katten worden aangeboden, heeft volgens Den Ouden waarschijnlijk te maken met het weer in het voorjaar. „Mensen hebben de katten naar buiten gestuurd zonder ze laten steriliseren of castreren. De dieren hebben zich kunnen voortplanten.”

Veel van de jonge katten gaan zwerven. Ze worden aangeboden bij het Dierenasiel. „Het zijn er nu zoveel dat we gezonde katten terugsturen, ook al zwerven ze”, Den Ouden.

De enorme toeloop van katten leidt ertoe dat de kosten. Den Ouden: „Het opvang van een kat kost honderd euro door onder meer het aanbrengen van een chip, castratie of sterilisatie. De kosten lopen nu zo sterk op dat we een beroep doen op Almeloërs ons financieel te helpen.” <TH>Ook verzoekt Den Ouden hij Almeloërs een kat te adopteren. Belangstellenden zijn welkom van maandag tot en met zaterdag, van 13.30 tot 18.00 uur.
pi_101229642
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 19:55 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Maar weer een schopje want de asielen zitten nog steeds vol, hopelijk gaan de adopties weer een beetje lopen nu de meeste mensen terug zijn van vakantie.
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat iedereen z'n katten op tijd laat castreren !

Ons plaatselijk asiel zit bom en bomvol kittens, dit jaar wordt het waarschijnlijk het dubbele van vorig jaar. Er zijn nu echt niet genoeg gastgezinnen. En daarnaast heb je dus ook nog de kittens die van de straat worden gehaald door stichting Scheldekat, waarvoor ik dit jaar ben gaan opvangen. Ook wij hebben gebrek aan gastgezinnen.

Ruby, even een vraagje dat niet heel relevant is voor dit topic maar wel interessant voor mij :P
Je zegt dat jij kittens opvangt voor stichting Scheldekat en dat Scheldekat kittens van straat haalt. Haalt bij jullie de dierenambulance de kittens niet van straat en brengt ze naar gastgezinnen?
Bij de organisatie waar ik kittens voor opvang worden de kittens door de dierenambulance van straat gehaald en naar de kittencoordinator of het asiel gebracht waar ze weer doorgeplaatst worden. Hoe werkt dat bij jullie? Bij jullie zijn het twee aparte organisaties?
pi_102489156
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 20:25 schreef Oognip het volgende:

[..]

Ruby, even een vraagje dat niet heel relevant is voor dit topic maar wel interessant voor mij :P
Je zegt dat jij kittens opvangt voor stichting Scheldekat en dat Scheldekat kittens van straat haalt. Haalt bij jullie de dierenambulance de kittens niet van straat en brengt ze naar gastgezinnen?
Bij de organisatie waar ik kittens voor opvang worden de kittens door de dierenambulance van straat gehaald en naar de kittencoordinator of het asiel gebracht waar ze weer doorgeplaatst worden. Hoe werkt dat bij jullie? Bij jullie zijn het twee aparte organisaties?
Bij ons werken de organisaties niet enorm nauw met elkaar samen helaas :{
De dierenambulance hier hoort bij de dierenbescherming , zij hebben soms opvangkittens, vooral uit Zeeuws Vlaanderen maar voeren geen structurele vangacties uit in onze omgeving.
Het asiel is zelfstandig en neemt kittens aan die gebracht worden maar vangen ook niet.
Vangen en castreren heeft alleen zin als je de populatie daarna bijhoudt, dus opmerken dat er nieuwe katten zijn (vaak gedumpt), die katten vangen, castreren, herplaatsen indien mogelijk, anders terugzetten en verzorgen.
Scheldekat is een stichtinkje van een particulier die met wat hulp probeert populaties in bepaalde delen van de stad onder controle te houden. Zij vangt, castreert, herplaatst, voor de teruggezette katten zorgt ze voor voer en onderdak, ze controleert alle plekken regelmatig op nieuwe katten die dan ook worden gecastreerd en herplaatst of teruggezet. Zo lang er maar geen kittens meer bij komen wordt de populatie vanzelf kleiner. Helaas kan niet alles gedaan worden wegens gebrek aan geld, daarvoor zou het heel fijn zijn om samen te kunnen werken met een grotere organisatie maar dan moeten die daar ook iets in zien. Nu is het echt een kwestie van geld bij elkaar schrapen om alle dierenartsrekeningen te betalen.
Voor de mensen die bij Zooplus.nl bestellen; op www.scheldekat.nl staat een banner, als je die aanklikt om naar de site te gaan krijgt onze stichting 3% commissie ^O^ .

De kittens van de zomerpiek raken hier inmiddels wel geplaatst, nu dient de tweede golf kittens zich aan. Hopelijk zijn het er niet te veel dan is er van het najaar meer kans voor de oudere dieren om geplaatst te worden voordat de nestjes in het voorjaar weer beginnen. Volwassen katten hebben veel minder kans op plaatsing als er zoveel schattige kittens te krijgen zijn.

Dit topic ging over het hoe en wat en waarom wel/niet van nestjes, als je je poes een nestje laat krijgen laat het haar dan wel veilig doen met een geteste kater en niet zomaar eentje van de straat vanwege SOA's.

quote:
Kattenaids grijpt om zich heen in Groningen
DVHN | Gepubliceerd op 24 september 2011, 07:00 Laatst bijgewerkt op 23 september 2011, 21:45

GRONINGEN - Dodelijke ziektes als aids en leukemie grijpen steeds meer om zich heen onder katten in de stad Groningen. Ook de ontstekingsziekte fip komt steeds meer voor.

De toename van het aantal zieke katten is het gevolg van de overpopulatie in en om de stad. In de aanloop naar Dierendag roept dierenarts Margreet van de Beek van het Dierenziekenhuis aan de Vechtstraat mensen op hun verantwoordelijkheid te nemen. "Denk na voordat je aan katten begint en als je neemt: steriliseer of castreer ze."

Het afgelopen jaar zijn opnieuw heel veel kittens gedumpt. Veel van die dieren waren al ziek, volgens van de Beek. Het gaat om bij het grote publiek vrij onbekende dodelijke ziektes. De ziektes worden overgebracht via vechten of seks.

"Daarnaast geven kattenouders de ziekte vaak door aan hun nakomelingen. Als je dan bedenkt dat een kater, die stevig zijn gang gaat, in vijf jaar tijd voor duizenden nakomelingen zorgt..."

Van de Beek schat dat het aantal zieke katten de afgelopen jaren met 30 procent is toegenomen. “De toename zie je vooral bij zwerfkatten, maar die komen ook in contact met huiskatten."
En dan nog wat van de bekende berichten over het kattenoverschot, een goede reden om niet meer kittens te fokken, katten/kittens uit het asiel zijn net zo lief en mooi en er wachten er nog zoveel op een fijn thuis.
Maar er is minder interesse voor een netjes ontwormd, ingeënt en gechipt kitten uit het asiel of opvanggezin zo lang de advertentiesites nog vol staan met hopen gratis of goedkopere kittens van particulieren (die vaak ook nog eens minder netjes worden afgeleverd).

quote:
Dertig nestjes kittens op straat in Den Helder
Gepubliceerd op 28 september 11, 14:20 Laatst bijgewerkt op 28 september 11, 14:27

DEN HELDER - Het is bar en boos met het dumpen van huisdieren in Den Helder. Afgelopen zomer zijn er dertig nestjes katten op straat gezet, waaronder kittens van vier weken oud. Ook honden en konijnen worden aan hun lot overgelaten.

Vorige week was het weer raak in de Rijnstraat. Een buurtbewoner vond er 's ochtends vroeg twee kittens, drijfnat van de regen. 's Avonds werden er nog eens twee katjes gevonden. Poesjes van vier, vijf weken oud, domweg gedumpt. Bij de dierenorganisaties kijken ze er allang niet meer van op. Sinds het begin van de vakantieperiode zijn er al dertig nestjes met jonge katten op straat gezet. ,,Soms met de moederpoes erbij, in een dichtgeplakte doos met wat luchtgaten,'' weet Angela van den Berg die voor Den Helder en regio de registratiedienst voor gevonden en vermiste huisdieren Amivedi leidt en ook rijdt op de dierenambulance.

Meer in de Helderse Courant van woensdag
quote:
Nog nooit zoveel katten in kantine en kantoor van Tiels dierenasiel

vrijdag 23 september 2011 | 11:18 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 23 september 2011 | 16:16
foto De Gelderlander

foto De Gelderlander

TIEL - Een dier in nood moet geholpen worden maar op 201 katten is het Tielse dierenasiel niet berekend. Wegens ruimtegebrek verblijven de katten inmiddels ook in de kantine en op het kantoor van het asiel. Diana van Kruistum van Stichting Dierenasiel Tiel heeft ze net geteld: "Nooit eerder hadden we zoveel katten."

Diana van Kruistum van Stichting Dierenasiel Tiel heeft ze net geteld: "Nooit eerder hadden we zoveel katten."

Vorig jaar had het asiel in totaal 399 katten. Het totale aantal van dit jaar staat tot september al op 457. Als oorzaak van de extreme toename verdenkt Van Kruistum de economische crisis: "Mensen laten hun katten daardoor minder steriliseren. Regelmatig komen hier nesten met zes kittens tegelijk binnen."

En daarmee zit het asiel in de nesten. Het is voornamelijk de dierenambulance die de katten bij het asiel aflevert. Maar ook bedrijven en campings bellen regelmatig over katten die bij hen op het terrein zijn gedumpt.

De zomer is traditiegetrouw een drukke periode voor het dierenasiel. Maar dit jaar is het al sinds januari drukker dan gemiddeld. Normaal heeft het asiel tien kattenruimtes, dit aantal is inmiddels uitgebreid naar zeventien. Ook worden er katten opgevangen bij twaalf speciale gastgezinnen die door het asiel worden begeleid.

Voor de verzorging van de katten en het schoonhouden van het asiel zijn er dagelijks zes vrijwilligers aanwezig: "Maar we zijn dringend opzoek naar nieuwe mensen want zij kunnen het werk amper nog aan."

Naast de grote toestroom van katten is ook de geringe doorstroom een probleem: "Er komt veel in en er gaat niks uit. We kunnen niet blijven stapelen en zullen creatieve oplossingen moeten gaan zoeken." De beste oplossing zou zijn als de katten een nieuw baasje vinden. Maar veel interesse in een asielkat is er niet.
quote:
Kittendumpen´ aan de orde van de dag

Ondanks het feit dat de zomer dubbel en dwars voorbij is en de meeste katten hun periode van krolsheid inmiddels voorbij zijn, worden asiels en dierenopvangcentra nog altijd overspoeld met wreed gedumpte kittens.

Zo werden zaterdag zes onderkoelde kittens in een krat binnengebracht bij de Noodopvang van Dierenbescherming Amerongen. De diertjes zijn zo jong dat ze nog met een fles gevoerd moeten worden, en de verzorgers doen er alles aan om ervoor te zorgen dat ze groot en sterk worden.

Bij Dierenop­vang ’t Noordbroek in Almelo werden maandag vier kittens binnengebracht. Zij zijn er niet best aan toe. “Een particulier vond ze gistermorgen in het Nijreesbos”, vertelt de manager van de dieren­opvang, Karin Wagemakers. “Ze zaten in een verhuisdoos die was dichtgebonden met een hondenriem. Ze kregen alleen frisse lucht via de handvatten in de doos. De doos was nog droog, dus ze hebben er maximaal een paar uur in gezeten. Ongelooflijk dat iemand zoiets doet.” Een van de kittens mist bovendien een oogje.

Helaas zijn dit soort praktijken aan de orde van de dag, vertelt Karin. “We hebben er nu 154, waarvan meer dan de helft kittens. Helaas worden kit­tens vaker gedumpt. Er staat hier regelmatig een doos voor de deur of mensen vinden ze er­gens in een bos of op een afgelegen plek. Zo­lang mensen hun dieren niet laten steriliseren, houden we dit probleem.”
pi_102804813
Het is inmiddels oktober, de zomer piek met kittens zou over moeten zijn maar veel organisaties zitten momenteel voller dan normaal in de zomer. Opvangen rapporteren dat hele nesten tamme kittens op straat gevonden worden, gedumpt dus. Verder worden er niet bijzonder veel katten geadopteerd, wat er voor zorgt dat de asielen voller raken.

Asiel Tiel is inmiddels nog voller geraakt, Wat binnenkomt zijn vooral jonge kittens omdat mensen hun katten niet onvruchtbaar laten maken en er worden maar weinig dieren geadopteerd.

quote:
Steeds meer katten, maar minder baasjes

dinsdag 04 oktober 2011 | 15:06 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 04 oktober 2011 | 15:30

TIEL - Het aantal katten bij Stichting Dierenasiel in Tiel blijft stijgen. Lastig, omdat de dieren steeds minder vaak een nieuw thuis vinden. Inmiddels staat de teller ruim over de 225. "Elke dag komen er weer wat binnen", zegt Diana van Kruistum, beheerder van het asiel in Tiel. "Het asiel puilt uit."

De rest van het artikel hier op de website van de gelderlander
Utrecht, eigenlijk plek voor 150 katten in het asiel;

quote:
Dierenasiels overvol met jonge katten

REGIO - Het mooie voorjaar veroorzaakt dit najaar problemen bij de asiels. Stichting Dierenasiel Utrecht meldt dat de katten dit jaar eerder zijn begonnen met voortplanten en langer doorgegaan.

Het gevolg is dat de Utrechtse opvang met 200 katten nu helemaal vol zit. En er komen nog dagelijks kittens bij.

de rest van dit artikeltje op de site van rtv utrecht
pi_102805485

[ Bericht 100% gewijzigd door Nitzer op 07-10-2011 13:23:09 (verkeerd account :P) ]
...everyone's afraid, but that's no excuse...
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:22:24 #129
163650 Greys
pi_102805549
Heb je dat ook tegen die mensen gezegd, dat je het misselijkmakend vindt dat ze ze verzopen hebben? Of bij de Dierenbescherming/politie aangegeven ofzo? Ik zou ze daar dus mooi niet mee laten wegkomen :@
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_102805733
Ik ken 2 mensen die hun kat bewust kittens hebben laten krijgen (overigens was dat niet dit jaar)

Mensen nummer 1 hadden een niet geholpen kater en later een jong poesje erbij... was aan alles te merken dat het beestje krols begon te worden en dat de kans aanwezig zou zijn dat ze zwanger zou raken... hun redenatie was: kittens zijn leuk! We weten wel mensen die een kitten willen hebben en..... de poes heeft er recht op om een keer mama te worden.

Mensen nummer 2 was een oma van een toenmalige vriendin, die had een jonge ongeholpen poes. Die poes mocht aan een touwtje onbeheerd naar buiten. Ze hoopten op kittens wat ze wisten 1 iemand die een kitten wilde hebben. Dus ik vroeg al... en de andere kittens dan? Tsja nog geen idee. Dus ik zei al meteen, als jullie ze maar niet wat aan doen!

Paar maanden geen bericht. En toen ja hoor, ga je mee wat er zijn kittens? Op mijn vraag hoeveel het er dan waren werd schoorvoetend geantwoord met 2. Dus ik vroeg meteen naar de andere kittens... die hadden ze verzopen!

Daar wordt ik zo boos om! Bewust kittens nemen om er 1 weg te kunnen geven en de andere kittens te verzuipen.

Ik vind het dus verkeerd. Het gebeurd doordat mensen niet nadenken of om verkeerde redenen.
"gratis kittens" hmmhmmm katten zijn nooit gratis. Niet als je, je er verantwoordelijk voor voelt tenminste.
pi_102805824
@ Greys Ik heb nagevraagd wat ik ermee kon doen maar ik had geen bewijs. Ik heb ze de kittens niet zien verzuipen, ik heb de kittens sowieso niet gezien... In mijn mening ben ik heel duidelijk geweest, en vooral omdat ik daarvoor al geroepen had, dat ze de kittens niks aan mochten doen. Ik riep sowieso al dat ze die kat moesten laten helpen want er waren al genoeg ("gratis") kittens te vinden. Maar nee, ik heb het gemeld maar er kon niks mee gedaan worden was het antwoord.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:45:17 #132
163650 Greys
pi_102806292
In elk geval netjes dat je in je mening naar die mensen toe heel duidelijk bent geweest en je hebt het in elk geval geprobeerd om er iets mee te doen :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_102806663
@Greys: je voelt je zo machteloos dat je maar niet tot het verstand van sommige mensen door kunt dringen.

Mijn vriend en ik zijn ook helemaal gek op katten en we hebben er zelf ook 2 (ja, ze zijn geholpen en zien tot hun groot verdriet de dierenarts ieder jaar). Nu zijn we verhuisd naar Haarlem (we zoeken een nieuwe dierenarts!) en hebben 3 slaapkamers, we hebben er dus 2 over. Ik ben een fanatieke gluurder hier op het forum naar alle gastgezinnen en we zijn er sterk over aan het denken om ook gastgezin te worden. Deels uit eigenbelang (ja, kittens zijn leuk (en ja, ik lees ook dat ze ziek worden en de kans op een minder goeie afloop)) maar ook omdat we de ruimte en tijd hebben om te helpen. Alleen de dierenasiels hier in de omgeving doen niet aan gastgezinnen. Er is er 1 in Amsterdam maar die heeft een stop op gastgezin aanmeldingen omdat ze eerst de oude aanmeldingen willen verwerken. Ik blijf het internet afspeuren naar mogelijkheden want ik zou er gewoon graag wat meer informatie over willen voordat we echt een beslissing nemen. Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat wat betreft de ruimte in een asiel maar het lijkt mij beter dan niks doen.
pi_102806997
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 13:58 schreef Ikina het volgende:
@Greys: je voelt je zo machteloos dat je maar niet tot het verstand van sommige mensen door kunt dringen.

Ik ben een fanatieke gluurder hier op het forum naar alle gastgezinnen en we zijn er sterk over aan het denken om ook gastgezin te worden. Deels uit eigenbelang (ja, kittens zijn leuk (en ja, ik lees ook dat ze ziek worden en de kans op een minder goeie afloop)) maar ook omdat we de ruimte en tijd hebben om te helpen. Alleen de dierenasiels hier in de omgeving doen niet aan gastgezinnen. Er is er 1 in Amsterdam maar die heeft een stop op gastgezin aanmeldingen omdat ze eerst de oude aanmeldingen willen verwerken.
Zwerfkat in Nood zoekt gastgezinnen in de randstad ! http://www.zwerfkat.com/index.php?DocID=271
pi_102807297
Woont u in de buurt van (B) Lanaken, Maasmnechelen, Lommel of (NL) Maastricht, Geleen, Heerlen, Sittard of Roermond ? Vraag vrijblijvend voor informatie.

Dit staat er op hun site... Hoe weet je dat ze ook mensen in de randstad zoeken?
pi_102807416
Via een kattenforum. Ze zijn dus oorspronkelijk actief in Belgisch Limburg en het grensgebied met Nederland maar ze hebben inmiddels een stuk of vijf gezinnen in de randstad.
pi_102807452
Dat is dus wellicht het mailen waard, dankje :)
pi_102807454
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 14:22 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Via een kattenforum. Ze zijn dus oorspronkelijk actief in Belgisch Limburg en het grensgebied met Nederland maar ze hebben inmiddels een stuk of vijf gezinnen in de randstad.
Ach, wat leuk! Mijn Naartjie komt van Zwerfkat in Nood. O+
  zondag 9 oktober 2011 @ 23:26:52 #139
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_102900541
Mijn oma stopte pasgeboren jongen altijd in een jutte zak, steen erin en dan in een emmer met water... Best zielig, maar er was altijd een overschot aan katten en op het platte land gebeurde het nu eenmaal zo... ;(
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_102900959
Oordeel zelf.

pi_102901480
Goed argument :')
pi_104427755
Het is november en veel asielen en opvangen zitten net zo vol als normaal midden in het kittenseizoen in de zomer. Misschien moeten de mensen eens verstandig worden en er voor zorgen dat ze hun dieren op tijd onvruchtbaar maken.

De oprichtster van onze stichting is al anderhalve week elke nacht bezig een nest kittens met moeder te vangen die langs de snelweg gedumpt zijn. Ze heeft er al een paar maar de moeder en het laatste kitten laten zich niet zo makkelijk vangen. Waar we die katten moeten laten weten we eigenlijk ook niet, alle opvanggezinnen zitten nog steeds mudjevol.

BN de Stem bericht dat er in het asiel van Breda 178 kittens en 140 volwassen katten zitten, er is plaats voor 80 katten. Er is een wachtlijst van nog 140 katten maar gisteren werd er alweer gewoon een doos met kittens voor de deur gezet. Toch niet schattig genoeg voor de eigenaren ?

Volgens het Noord-Hollands dagblad zit het asiel in Purmerend ook propvol. Het asiel in Tiel zit volgens omroep Gelderland ook nog steeds vol.

Laat gratis je hond of kat onvruchtbaar maken in Hilversum;

http://www.dierennieuws.nl/nw/art/201111/nw101694.htm

quote:
Laat gratis uw hond of kat castreren!

De cijfers over zwerfdieren in Nederland lopen uiteen, maar vermoedelijk gaat het om enkele tienduizenden, waarvan het merendeel katten. Hoewel het probleem niet zo groot is als in sommige andere landen, raken de asiels ook in ons land overvol. De dieren belanden op straat door onachtzaamheid van eigenaren, bijvoorbeeld doordat ongecastreerde huiskatten in aanraking komen met andere katten. En dat vergroot het probleem.

Om het belang van castratie onder de aandacht te brengen, en om aandacht te schenken aan onze zwerfdierenprojecten in het buitenland, organiseert Vier Voeters op 24, 26 en 28 november een actie waarbij u gratis uw hond of kat kan laten castreren. Dit zal plaatsvinden bij de dierenkliniek Dierendokters in Hilversum.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')