FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Nieuwe stoppenkast ; welk merk & hoeveel groepen?
sigmezaterdag 14 mei 2011 @ 09:04
Over anderhalve maand wordt er een nieuwe stroomleiding naar mijn huis getrokken en krijg ik een nieuwe aansluiting.
3 x 25A komt er straks. In een geheel nieuwe, nog te maken, meterkast.

In die meterkast moet een installateur voor mij een nieuwe stoppenkast maken. Met de juiste hoeveelheid stoppen enzo (en een nieuwe aardpen, en een stopcontact in de meterkast zelf, maar dat is allemaal niet zo interessant).

Het huis is heel klein en heeft weinig afgescheiden ruimtes, maar voor het gemak doe ik even alsof er duidelijke ruimtes zijn met herkenbare namen.

• slaapkamer: paar lichtpunten, 4 stopcontacten.
• badkamer: paar lichtpunten
• woonkamer: paar lichtpunten, 12 stopcontacten
• keuken: paar lichtpunten, 4 stopcontacten en:
* 1 koelkast
* 1 oven/magnetron
* 1 vaatwasser
* 1 elektrische geiser (doorstroomtoestel)
* 1 inductiekookplaat
• overig: elektrische vloerverwarming
Indien nodig moet er in de stoppenkast een capaciteitsschakeling geplaats (kunnen) worden:
quote:
prioriteitsschakeling%20elar.jpeg
relais%20prioriteitsschakeling.jpeg

Bestaande uit een ELAR 20 stroomdetectierelais en een 4-polig installatierelais (4 x NC)

Schakelt tot 4 stroomkringen automatisch uit en aan wanneer de gemeten stroom door één of meerdere toestellen de ingestelde waarde bereikt. Instelbaar van 2 tot 20 A
Kan iemand met verstand van zaken mij vertellen hoeveel groepen ik moet hebben, of de het ene merk stoppenkast beter of geschikter is dan de ander en of die capaciteitssschakeling in mijn geval een goed idee is?
exlurkerzaterdag 14 mei 2011 @ 09:21
3 groepen voor verlichting en wandcontactdozen
1 groep voor oven/magnetron
1 groep voor vatwasser
1 groep voor wasautomaat?
1 fornuisgroep voor inductiekookplaat
1 groep 400V voor vloerverwarming
1 groep voor warmwater kan ook een 400V groep zijn. afhankelijk van water gebruik

Wat kwaliteit betrefd is er niet veel verschil tussen
Holec, ABB Haf, Hager
sigmezaterdag 14 mei 2011 @ 09:49
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 09:21 schreef exlurker het volgende:
3 groepen voor verlichting en wandcontactdozen
1 groep voor oven/magnetron
1 groep voor vatwasser
1 groep voor wasautomaat?
1 fornuisgroep voor inductiekookplaat
1 groep 400V voor vloerverwarming
1 groep voor warmwater kan ook een 400V groep zijn. afhankelijk van water gebruik

Wat kwaliteit betrefd is er niet veel verschil tussen
Holec, ABB Haf, Hager
Dank :)!

Warmwatertoestel wordt vermoedelijk een Siemens
DE 18400: 3P-400V,26A
Warmwateropbrengst 9,9 liter/min.

Dat is dan een 400V groep dus :Y.
sigmezaterdag 14 mei 2011 @ 09:52
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 09:21 schreef exlurker het volgende:
3 groepen voor verlichting en wandcontactdozen
1 groep voor oven/magnetron
1 groep voor vatwasser
1 groep voor wasautomaat?
1 fornuisgroep voor inductiekookplaat
1 groep 400V voor vloerverwarming
1 groep voor warmwater kan ook een 400V groep zijn. afhankelijk van water gebruik

Wat kwaliteit betrefd is er niet veel verschil tussen
Holec, ABB Haf, Hager
-edit- verkeerd gelezen

Wasautomaat komt er niet, al is het misschien wel verstandig om er (toch) een groep voor te reserveren.
dribbel79zaterdag 14 mei 2011 @ 09:56
Misschien kan je op de site van de technische unie scherp inkopen?
Innisdemonzaterdag 14 mei 2011 @ 10:01
Een eigen groep voor de geiser lijkt me ook schromelijk overdreven, en krachtstroom al helemaal.
sigmezaterdag 14 mei 2011 @ 10:32
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 10:01 schreef Innisdemon het volgende:
Een eigen groep voor de geiser lijkt me ook schromelijk overdreven, en krachtstroom al helemaal.
Volgens de specs van het toestel moet het dus een 400V aansluiting zijn. Kan dat bij een andere groep op?

En is het duur om een groep meer te zetten?

Sowieso, iemand enig idee wat dit ongeveer gaat kosten?
exlurkerzaterdag 14 mei 2011 @ 11:04
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 09:56 schreef dribbel79 het volgende:
Misschien kan je op de site van de technische unie scherp inkopen?
Bij de techn.unie kan je alleen terecht als installateur of bedrijf
sigmezaterdag 14 mei 2011 @ 11:06
Ik wou de inkoop gewoon overlaten aan de installateur trouwens :).
exlurkerzaterdag 14 mei 2011 @ 11:12
quote:
5s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 10:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Volgens de specs van het toestel moet het dus een 400V aansluiting zijn. Kan dat bij een andere groep op?

Nee, een toestel met dit vermogen hoort op een eigen groep aangeloten te worden
exlurkerzaterdag 14 mei 2011 @ 11:19
quote:
5s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 10:32 schreef sigme het volgende:

[..]

En is het duur om een groep meer te zetten?

Sowieso, iemand enig idee wat dit ongeveer gaat kosten?
een extra groep in de kast te maken zal ongeveer ¤ 25,00 zijn
Wat de totaal prijs van de kast is moeilijk te zeggen , de prijs van de merken die ik eerder genoemt heb maken onderling niet zoveel uit. Ligt meer aan het inkoop beleid van de installateur en welk marge hij voert
sigmezaterdag 14 mei 2011 @ 11:20
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 11:12 schreef exlurker het volgende:

[..]

Nee, een toestel met dit vermogen hoort op een eigen groep aangeloten te worden
Duidelijk. Dankzij de tip van de Technische Unie kwam ik op het idee om eens bij Warmteservice te kijken voor de prijzen.

Zo te zien kom ik dan op een 10 groeps 3 fasekast van zo'n 550 euro, en dan moet er nog een kookgroep bij á een kleine E50 en dan voor die verwarming en het warmwater twee krachtstroomgroepen van elk zo'n 100. Kom ik aan materiaal op een 800 euro. Is dat realistisch?
sigmezaterdag 14 mei 2011 @ 11:22
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 11:19 schreef exlurker het volgende:

[..]

een extra groep in de kast te maken zal ongeveer ¤ 25,00 zijn
Wat de totaal prijs van de kast is moeilijk te zeggen , de prijs van de merken die ik eerder genoemt heb maken onderling niet zoveel uit. Ligt meer aan het inkoop beleid van de installateur en welk marge hij voert
Uiteraard, maar het lijkt me wel verstandig om niet een installateur een veel te ruime marge toe te staan alleen maar omdat ik van toeten noch blazen weet. Ook al is het ook helemaal niet de bedoeling om zo iemand te weinig te laten verdienen!

Ik kom dus (zie hierboven) op een 800 euro materiaal als ik het zelf uitzoek bij warmteservice, dat geeft me een aardig handvat.
exlurkerzaterdag 14 mei 2011 @ 11:29
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 11:20 schreef sigme het volgende:

[..]

Duidelijk. Dankzij de tip van de Technische Unie kwam ik op het idee om eens bij Warmteservice te kijken voor de prijzen.

Zo te zien kom ik dan op een 10 groeps 3 fasekast van zo'n 550 euro, en dan moet er nog een kookgroep bij á een kleine E50 en dan voor die verwarming en het warmwater twee krachtstroomgroepen van elk zo'n 100. Komt ik aan materiaal op een 800 euro. Is dat realistisch?
Denk dat die ¤ 800 heel realistisch is, verwacht niet dat het eindbedrag veel hoger word.
Waar je naar mijn mening wel even met je installateur moet overleggen is of je de 3 x 25A aansluiting beter kan laten verhogen naar 3 x 35A. Dit naar aanleiding van de vloerverwarming en het doorstroomtoestel. Weet nu niet wat het vermogen is van de vloerverwarming
Fat_Papa_Jeffersonzaterdag 14 mei 2011 @ 11:35
3 x 35A niet doen. Dat kost je > 500 euro per jaar extra aan vastrecht!
sigmezaterdag 14 mei 2011 @ 11:40
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 11:29 schreef exlurker het volgende:

[..]

Denk dat die ¤ 800 heel realistisch is, verwacht niet dat het eindbedrag veel hoger word.
Waar je naar mijn mening wel even met je installateur moet overleggen is of je de 3 x 25A aansluiting beter kan laten verhogen naar 3 x 35A. Dit naar aanleiding van de vloerverwarming en het doorstroomtoestel. Weet nu niet wat het vermogen is van de vloerverwarming
Helpt deze informatie?
Vloerverwarming = 100 Watt per m2 ; gaat om maximaal 24m2 die we ook werkelijk voorzien van vloerverwarming (complete vloeroppervlak, maar misschien gaan er nog wel wat randjes af en ik denk dat het oppervlak bij nameten (nog!) iets kleiner gaat zijn :')).

Het doorstroomtoestel heeft een vermogen van 18 kW.
exlurkerzaterdag 14 mei 2011 @ 12:57
Het vermogen van de vloerverwarming valt me erg mee naar de gegevens die ik zie, zou die op 2,4 kW uit komen, wat inhoud dat die op een 230V groep aangesloten kan worden
Even een berekenig gemaakt naar wat me bekend is kom ik uit op een totaal vermogen van
ongeveer 36 kW.
Gaan we uit van een gelijktijdigheidsfactor van 50% komen we op 18 kW
Bij een 3 x 25A aansluiting kan men 17,25 kW afnemen (kortstondig wel even wat meer)

Het is dus aan de installateur om alles op een rij te zetten met de juiste gegevens
Vonkenboerzaterdag 14 mei 2011 @ 13:25
Je moet zo ie zo de volgende aspecten even in de gaten houden

- Tegenwoordig moet alles achter een aardlekschakelaar zitten, er mogen maximaal 4 groepen achter één aardlekschakelaar en ook moet de lichtinstallatie in een woning tegenwoordig verdeeld worden over minimaal 2 aardlekschakelaars zodat de verlichting altijd enigzins gewaarborgd blijft en je nooit onverhoop in het donker zit.

- Ook is het sinds januari 2005 verplicht om een hoofdschakelaar op te nemen waarmee je de meterkast in één handeling spanningsvrij kunt maken / uit kunt schakelen.

- Verder moet ieder vast opgesteld toestel met een vermogen groter dan 2000 watt op een aparte groep aangesloten worden. Vast opgesteld toestellen zijn wasmachines, wasdrogers, vaatwassers, boilers, ovens, magnetrons, quookers, warmhoudladen e.d.

- Alle toestellen onder de 2000 watt mogen op een reguliere groep aangesloten worden.

- Bij het slaan van de aardpen moet je rekening houden dat je aardverspreidingsweerstand
kleiner moet zijn dan 166 ohm :) en dat je in sommige gedeelten van het land met (Noord Holland, zuid Holland e.d. soms wel een aardpen 25 meter diep moet slaan om aan die waarde te kunnen voldoen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het energiebedrijf de aarde "mee" leverd dan heb je vanzelfsprekend geen aardpen nodig. Informeer daar eens naar :)
exlurkerzaterdag 14 mei 2011 @ 15:21
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 11:35 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
3 x 35A niet doen. Dat kost je > 500 euro per jaar extra aan vastrecht!
Makkelijk gezegt, maar hoe wil je het anders doen als het totaal vermogen veel hoger uit komt dan de 17,25 kW ?
sigmezaterdag 14 mei 2011 @ 15:28
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:21 schreef exlurker het volgende:

[..]

Makkelijk gezegt, maar hoe wil je het anders doen als het totaal vermogen veel hoger uit komt dan de 17,25 kW ?
Die capaciteitsschakeling moet dat toch deels kunnen voorkomen?

Iemand ervaring met zo'n ding?
quote:
prioriteitsschakeling%20elar.jpeg
relais%20prioriteitsschakeling.jpeg
Bestaande uit een ELAR 20 stroomdetectierelais en een 4-polig installatierelais (4 x NC)

Schakelt tot 4 stroomkringen automatisch uit en aan wanneer de gemeten stroom door één of meerdere toestellen de ingestelde waarde bereikt. Instelbaar van 2 tot 20 A
exlurkerzaterdag 14 mei 2011 @ 16:33
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Die capaciteitsschakeling moet dat toch deels kunnen voorkomen?

Iemand ervaring met zo'n ding?

[..]

Geen ervaring er mee, maar ik zie dat je het apparaat in kan stellen van 2 tot 20 A, dus bij het doorstroomapparaat van 26 A zal het al niet werken
sigmezaterdag 14 mei 2011 @ 16:50
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 16:33 schreef exlurker het volgende:

[..]

Geen ervaring er mee, maar ik zie dat je het apparaat in kan stellen van 2 tot 20 A, dus bij het doorstroomapparaat van 26 A zal het al niet werken
Ik meen dat het die capaciteitsschakelaar bedoeld is om de elektrische vloerverwarming (tijdelijk) uit te zetten. Het doorstroomapparaat wil je in elk geval juist niet uitschakelen, dat staat aan omdat er iemand stromend heet water vraagt.

Ik denk dat de vloerverwarming wel achter die capaciteitsschakelaar kan, die trekt op vol vermogen 6A als mijn berekening klopt :@. Eigenlijk denk ik dat de vloerverwarming ook het énige is dat probleemloos onderbroken kan worden - ik wil niet dat het licht, de oven of de kookplaat af en toe zomaar uitschakelt.
exlurkerzaterdag 14 mei 2011 @ 16:57
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 16:50 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik meen dat het die capaciteitsschakelaar bedoeld is om de elektrische vloerverwarming (tijdelijk) uit te zetten. Het doorstroomapparaat wil je in elk geval juist niet uitschakelen, dat staat aan omdat er iemand stromend heet water vraagt.

Ik denk dat de vloerverwarming wel achter die capaciteitsschakelaar kan, die trekt op vol vermogen 6A als mijn berekening klopt :@. Eigenlijk denk ik dat de vloerverwarming ook het énige is dat probleemloos onderbroken kan worden - ik wil niet dat het licht, de oven of de kookplaat af en toe zomaar uitschakelt.
De vloerverwarming zal niet de grote boosdoener zijn, het doorstroomapparaat met zijn 18kW zal de meeste energie gebruiken en dat ook nog verdeeld over de 3 fase
sigmezaterdag 14 mei 2011 @ 18:20
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 16:57 schreef exlurker het volgende:

[..]

De vloerverwarming zal niet de grote boosdoener zijn, het doorstroomapparaat met zijn 18kW zal de meeste energie gebruiken en dat ook nog verdeeld over de 3 fase
Ok, duidelijk. Maar het doorstroomapparaat kan niet weggeschakeld worden, dat is alleen maar aan op een moment dat het ook gewenst is, op dat moment uitschakelen zou betekenen dat we nooit warm water hebben. Dan schiet 't z'n doel voorbij.
Ou-Tannuzaterdag 14 mei 2011 @ 23:14
Waarom de keuze voor een elektrische geiser?
tomaat52zaterdag 14 mei 2011 @ 23:46
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 13:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Je moet zo ie zo de volgende aspecten even in de gaten houden

- Tegenwoordig moet alles achter een aardlekschakelaar zitten, er mogen maximaal 4 groepen achter één aardlekschakelaar en ook moet de lichtinstallatie in een woning tegenwoordig verdeeld worden over minimaal 2 aardlekschakelaars zodat de verlichting altijd enigzins gewaarborgd blijft en je nooit onverhoop in het donker zit.

- Ook is het sinds januari 2005 verplicht om een hoofdschakelaar op te nemen waarmee je de meterkast in één handeling spanningsvrij kunt maken / uit kunt schakelen.

- Verder moet ieder vast opgesteld toestel met een vermogen groter dan 2000 watt op een aparte groep aangesloten worden. Vast opgesteld toestellen zijn wasmachines, wasdrogers, vaatwassers, boilers, ovens, magnetrons, quookers, warmhoudladen e.d.

- Alle toestellen onder de 2000 watt mogen op een reguliere groep aangesloten worden.

- Bij het slaan van de aardpen moet je rekening houden dat je aardverspreidingsweerstand
kleiner moet zijn dan 166 ohm :) en dat je in sommige gedeelten van het land met (Noord Holland, zuid Holland e.d. soms wel een aardpen 25 meter diep moet slaan om aan die waarde te kunnen voldoen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het energiebedrijf de aarde "mee" leverd dan heb je vanzelfsprekend geen aardpen nodig. Informeer daar eens naar :)
Dan is er hier toch een hoop mis. :D
sigmezondag 15 mei 2011 @ 08:20
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 23:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
Waarom de keuze voor een elektrische geiser?
Gasgeiser valt af omdat we niet weer een gasgeiser zonder afvoer in huis willen (dat zat er de afgelopen jaren), en we ook niet een nieuwe dakdoorvoer willen maken.
Bovendien willen we graag de mogelijkheid hebben om het gas compleet af te sluiten - stel dat de vloerverwarming goed bevalt en in het gebruik niet vreselijk duur is, dan zou gas kunnen worden afgesloten, en dus het vastrecht bespaard.

Een boiler lijkt me ook niet zo wat, die hebben we gehad voordat we dat geisertje hadden. Nogal volumineus, zo'n ding. Altijd zo'n voorraad warm water aanhouden is ook niet heel praktisch - het is best mogelijk dat we er vrij vaak langere tijd weinig zijn. En in het gebruik vind ik het lastig, dat het warm water zomaar "op" is.

Vandaar een elektrische geiser.
Maar twee losse apparaatjes is ook nog een optie; van die Britse dingen, eentje in de douche en eentje boven de spoelbak.
Voor de douche dan zoiets als de Heatrae Sadia Accolade Electric Shower - 9.8kW
en in de keuken iets als Triton T30I Electric Handwash 3kW
2008_04_24_LB_Accolade_thumb.jpg t30i_thumb.png
exlurkerzondag 15 mei 2011 @ 09:04
Dat Engelse doorstromingsapparaat zou ik niet graag in de doucheruimte willen hebbenen ik denk zelfs dat ze in Nederland zelfs niet zo gebruikt mogen worden in zone 1 van de badkamer

Voor een veiliger oplossing zou ik liever kiezen voor Eldur, dat apparaat kan buiten de badkamer gemonteerd worden en ook nog de wastafel er op aansluiten
http://www.gunneman.nl/Downloads/snelinzien/Eldur/eldur.pdf
sigmezondag 15 mei 2011 @ 09:54
Aangezien het in Engeland kan, zie ik geen reden waarom ik er in Nederland opeens door geëlektrocuteerd zou worden. Dat het misschien niet mág vind ik bijster weinig interessant, ik ben baas in eigen huis.
exlurkerzondag 15 mei 2011 @ 10:22
quote:
7s.gif Op zondag 15 mei 2011 09:54 schreef sigme het volgende:
Aangezien het in Engeland kan, zie ik geen reden waarom ik er in Nederland opeens door geëlektrocuteerd zou worden. Dat het misschien niet mág vind ik bijster weinig interessant, ik ben baas in eigen huis.
Daar zal je installateur denk ik heel anders overdenken, hij moet zich namelijk houden aan de voorschriften die verwijzen naar de NEN 1010
sigmezondag 15 mei 2011 @ 10:31
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 10:22 schreef exlurker het volgende:

[..]

Daar zal je installateur denk ik heel anders overdenken, hij moet zich namelijk houden aan de voorschriften die verwijzen naar de NEN 1010
De installateur maakt alleen een stoppenkast. De rest van het huis is helemaal kaal - alles achter de stoppenkast volgt pas veel later. Ik zal geen installateur lastig vallen met illegale klusjes, ok :)?
Bijvlagenzinvolzondag 15 mei 2011 @ 10:35
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2011 10:31 schreef sigme het volgende:

[..]

De installateur maakt alleen een stoppenkast. De rest van het huis is helemaal kaal - alles achter de stoppenkast volgt pas veel later. Ik zal geen installateur lastig vallen met illegale klusjes, ok :)?
Ik zou toch maar even goed nadenken over een gastoestel om je water te verwarmen.

Met 3 x 25A ga jij het nooit redden, zeker niet als je ook nog eens elektrisch kookt.
sigmezondag 15 mei 2011 @ 10:35
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 10:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik zou toch maar even goed nadenken over een gastoestel om je water te verwarmen.

Met 3 x 25A ga jij het nooit redden, zeker niet als je ook nog eens elektrisch kookt.
Ok, nemen we mee in de overwegingen!
sigmezondag 15 mei 2011 @ 10:41
Overigens wordt de kookplaat een kleintje (2 kookzones), als ik wat rondkijk zie ik dat deze op zo'n 3,6kW lijken te zitten. Is dat heel veel?
Bijvlagenzinvolzondag 15 mei 2011 @ 10:54
quote:
5s.gif Op zondag 15 mei 2011 10:41 schreef sigme het volgende:
Overigens wordt de kookplaat een kleintje (2 kookzones), als ik wat rondkijk zie ik dat deze op zo'n 3,6kW lijken te zitten. Is dat heel veel?
Die zit dan op 1 groep aangesloten, en dus ook op 1 fase. Dus van 1 fase ben je dan van de 25A er al 16 kwijt aan de kookplaat. En juist op die momenten wil je ook wel eens warm water denk ik.
Ou-Tannuzondag 15 mei 2011 @ 12:07
oftewel dan zit je wel vast aan 3x 35A ( of meer _O- ) en dan betaal je meteen een smak meer aan vastrecht :')

( dat je geen gas aansluiting wil kan je nog opvangen door een geisert te nemen op flessengas :7 )
sigmezondag 15 mei 2011 @ 12:40
Een geiser op flessegas heb ik ook al ;).

Met alle nieuwe informatie nog maar weer eens rondgespeurd. Die Eldur die exlurker aandroeg is best te overwegen. Clage ( http://www.gunneman.nl/As(...)ronische_geisers.htm ) heeft ook interessante toestellen. En dan zou een 9 of 12 kW toestel op zich genoeg moeten zijn. We zijn niet van die veelwaterdouchers (nooit geweest).

Een klein rekensommetje geeft dan een doucheprijs van een kwartje per douchebeurt op elektriek. Op flessegas is dat twéé kwartjes!
Bijvlagenzinvolzondag 15 mei 2011 @ 13:22
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2011 12:40 schreef sigme het volgende:
Een geiser op flessegas heb ik ook al ;).

Met alle nieuwe informatie nog maar weer eens rondgespeurd. Die Eldur die exlurker aandroeg is best te overwegen. Clage ( http://www.gunneman.nl/As(...)ronische_geisers.htm ) heeft ook interessante toestellen. En dan zou een 9 of 12 kW toestel op zich genoeg moeten zijn. We zijn niet van die veelwaterdouchers (nooit geweest).

Een klein rekensommetje geeft dan een doucheprijs van een kwartje per douchebeurt op elektriek. Op flessegas is dat twéé kwartjes!
Je ziet op die link al dat de 11KW over 3 fases 16A trekt. (16A per fase, dus 48A in totaal!)

Koken of de oven gebruiken als er iemand staat te douchen kun je dan wel vergeten. Koffiezetten gaat nog wel. Mits je vloerwarming uitstaat.
dribbel79zondag 15 mei 2011 @ 13:26
Iets anders: er zijn "inbouw" bel trafo's...idee?
Bijvlagenzinvolzondag 15 mei 2011 @ 13:39
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 13:26 schreef dribbel79 het volgende:
Iets anders: er zijn "inbouw" bel trafo's...idee?
Ja, die zijn er:

http://www.eprotech.nl/shop/Bel-modulair-12-volt-p-56.html

of

http://www.eprotech.nl/shop/Beltransformator-8V-12V-24V-p-50.html

Of begrijp ik je vraag verkeerd? Want helemaal duidelijk is hij niet :P
Vonkenboerzondag 15 mei 2011 @ 13:46
Ooit heb ik al eens een lijstje gekregen van het maximaal aansluitvermogen van een woning door nutsbedrijven

Waarde hoofdzekering ------------------------- Maximaal vermogen

1 x 20 A 4,6 kW
1 x 25 A 5,75 kW
1 x 35 A 8,05 kW
3 x 25 A 17,05 kW

Misschien dat je er wat aan hebt :)
dribbel79zondag 15 mei 2011 @ 16:43
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 13:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja, die zijn er:

http://www.eprotech.nl/shop/Bel-modulair-12-volt-p-56.html

of

http://www.eprotech.nl/shop/Beltransformator-8V-12V-24V-p-50.html

Of begrijp ik je vraag verkeerd? Want helemaal duidelijk is hij niet :P
Was meer een opmerking als in: vergeet de beltrafo niet ;)
sigmezondag 15 mei 2011 @ 16:47
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 16:43 schreef dribbel79 het volgende:

[..]

Was meer een opmerking als in: vergeet de beltrafo niet ;)
Wat is een beltrafo? Heeft het iets te maken met een deurbel?

Er is en komt geen deurbel, mag ik dan de beltrafo vergeten?
Bijvlagenzinvolzondag 15 mei 2011 @ 16:57
quote:
5s.gif Op zondag 15 mei 2011 16:47 schreef sigme het volgende:
Wat is een beltrafo? Heeft het iets te maken met een deurbel?
Ja.

quote:
Er is en komt geen deurbel, mag ik dan de beltrafo vergeten?
Dan wel ja.
sigmezondag 15 mei 2011 @ 20:01
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 10:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Die zit dan op 1 groep aangesloten, en dus ook op 1 fase. Dus van 1 fase ben je dan van de 25A er al 16 kwijt aan de kookplaat. En juist op die momenten wil je ook wel eens warm water denk ik.
Nog even hierop terugkomend: de apparaten nemen toch niet per se het vol vermogen, klopt dat?

En als ze dat wel doen, wat gebeurt er precies, waar gaat het mis?
Stel:
• Beide kookzone's op de hoogste stand samen pakken die 16A
• 11kW doorstroomtoestel pakt (op diezelfde fase) ook 16A
Da's samen 32 en dus een tikje veel voor de 25A.

Wat zou bovenstaand scenario voor consequentie hebben? Vliegt er een stop uit? (Ik begrijp het niet helemaal, want die apparaten zitten niet samen op 1 stop, toch? )
Vraag is even los van de vraag of een installateur dit zo zou willen aansluiten, dat wil 'ie niet, dat snap ik ook wel. Maar opdat ik begrijp op welk punt m'n installatie hierover struikelt.
Bijvlagenzinvolzondag 15 mei 2011 @ 20:25
quote:
5s.gif Op zondag 15 mei 2011 20:01 schreef sigme het volgende:

[..]

Nog even hierop terugkomend: de apparaten nemen toch niet per se het vol vermogen, klopt dat?

En als ze dat wel doen, wat gebeurt er precies, waar gaat het mis?
Stel:
• Beide kookzone's op de hoogste stand samen pakken die 16A
• 11kW doorstroomtoestel pakt (op diezelfde fase) ook 16A
Da's samen 32 en dus een tikje veel voor de 25A.

Wat zou bovenstaand scenario voor consequentie hebben? Vliegt er een stop uit? (Ik begrijp het niet helemaal, want die apparaten zitten niet samen op 1 stop, toch? )
Nee, dan vliegt er geen 'stop' uit, maar je hoofdzekering. Die je dus niet zelf kunt vervangen en waarvoor je de energieleverancier moet bellen. (a minimaal 50,- per keer)

Toevoeging:

quote:
Beide kookzone's op de hoogste stand samen pakken die 16A
Misschien. Ik heb zelf een inductie kookplaat van 4 x 3200 Watt. Op 2 groepen en 2 fases. Dat wil dus zeggen dat ik per helft van de plaat (linker of rechterhelft) max 3600 Watt kan verbruiken. De plaat regelt vanzelf van bv de rechterkant de ene plaat terug als ik de andere omhoog zou zetten naar 2600Watt tot 1000 Watt.

(Ik moet eerlijk zeggen 3200Watt per kookpit op inductie is asociaal veel. Als je niet oplet brand zelfs water nog aan... :D )
sigmezondag 15 mei 2011 @ 20:26
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 20:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee, dan vliegt er geen 'stop' uit, maar je hoofdzekering. Die je dus niet zelf kunt vervangen en waarvoor je de energieleverancier moet bellen. (a minimaal 50,- per keer)
Ok, dudelik.
gatewayzondag 15 mei 2011 @ 20:40
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 20:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee, dan vliegt er geen 'stop' uit, maar je hoofdzekering. Die je dus niet zelf kunt vervangen en waarvoor je de energieleverancier moet bellen. (a minimaal 50,- per keer)

tenzij je automaten als hoofdzekeringen krijgt (zeer waarschijnlijk) die kan je er zelf weer inschakelen
Bijvlagenzinvolzondag 15 mei 2011 @ 20:47
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 20:40 schreef gateway het volgende:

[..]

tenzij je automaten als hoofdzekeringen krijgt (zeer waarschijnlijk) die kan je er zelf weer inschakelen
Dat zou zeker mooi zijn.

Maar 3 x 25A is domweg te weinig voor wat TS er allemaal op aan wil sluiten zonder alles 1 voor 1 te kunnen gebruiken.
sigmezondag 15 mei 2011 @ 21:02
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 20:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Misschien. Ik heb zelf een inductie kookplaat van 4 x 3200 Watt. Op 2 groepen en 2 fases. Dat wil dus zeggen dat ik per helft van de plaat (linker of rechterhelft) max 3600 Watt kan verbruiken. De plaat regelt vanzelf van bv de rechterkant de ene plaat terug als ik de andere omhoog zou zetten naar 2600Watt tot 1000 Watt.

(Ik moet eerlijk zeggen 3200Watt per kookpit op inductie is asociaal veel. Als je niet oplet brand zelfs water nog aan... :D )
Oh, ik krijg hoofdpijn van dit gereken en nalezen van specs, en ik begrijp er ook al niet zoveel van :').

Een van de Clage-toestellen pakt 1 x 25A, een ander 2x16A.
Daarmee zou ik wat vrij kunnen spelen, hoop ik? Klopt dat?

En natuurlijk kan (en zo te zien: moet :+) die capaciteitsschakelaar uit de OP gebruikt worden.
Die zou dan kookplaat / vaatwasser / oven en vloerverwarming uitschakelen zodra er gedouched wordt. Op zich moet dat kunnen; dan kan ik dus niet koken & douchen tegelijk.
Koken & warm water tappen kan wél tegelijk, met een veel lichter doorstroomtoestelletje (2 à 3 kW), speciaal voor 1 keukenkraan.

Nogmaals: uiteraard ga ik dit alles wel heel goed doornemen met een installateur, ik heb niks aan een stoppenkast waar ik steeds allemaal flepjes en klapjes om moet zetten na 1 minuut douchen >:O
Bijvlagenzinvolzondag 15 mei 2011 @ 21:11
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:02 schreef sigme het volgende:
Oh, ik krijg hoofdpijn van dit gereken en nalezen van specs, en ik begrijp er ook al niet zoveel van :').

Een van de Clage-toestellen pakt 1 x 25A, een ander 2x16A.
Die ene, zou dus 1 fase van 25A volledig claimen. Dus als je die gebruikt kan er vrijwel niets anders meer bij op die fase.. De andere zou 2 fase's tegelijk voor 65% claimen.

quote:
Daarmee zou ik wat vrij kunnen spelen, hoop ik? Klopt dat?
Vrij spelen? Het is 1 x aansluiten en daarna moet jij je aan die situatie aanpassen en valt er niets meer te spelen.

quote:
En natuurlijk kan (en zo te zien: moet :+) die capaciteitsschakelaar uit de OP gebruikt worden.Die zou dan kookplaat / vaatwasser / oven en vloerverwarming uitschakelen zodra er gedouched wordt. Op zich moet dat kunnen; dan kan ik dus niet koken & douchen tegelijk.
Klopt. Met een beetje mazzel gaat een was draaien ondertussen nog wel (die is meestal 2Kw), maar dan moet je geen condensdroger van 3Kw hebben staan.

quote:
Koken & warm water tappen kan wél tegelijk, met een veel lichter doorstroomtoestelletje (2 à 3 kW), speciaal voor 1 keukenkraan.
Met zo'n klein ding wel, maar me dunkt dat je daar weinig aan hebt als doorstroom apparaat. Neem dan een close-in/up boilertje. Met een 3 Kw doorstroomapparaat krijg jij een fatsoenlijke stroom water in de zomer wel warm, maar in de winter slechts lauw.
quiriguazondag 15 mei 2011 @ 21:11
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:02 schreef sigme het volgende:

Wat kwaliteit betrefd is er niet veel verschil tussen
Holec, ABB Haf, Hager
Btw,een vraagje. Ik zag deze week automaten en schakelaars van EM EMAT, die worden gemaakt in Portugal.
Weet je hoe het met de kwaliteit zit ? Ze zien er (van buiten) wel goed uit, zijn minder duur (nieuwe importeur, schijnt het).
sigmezondag 15 mei 2011 @ 21:41
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Die ene, zou dus 1 fase van 25A volledig claimen. Dus als je die gebruikt kan er vrijwel niets anders meer bij op die fase.. De andere zou 2 fase's tegelijk voor 65% claimen.
Kan ik dan andere apparatuur (iets uit de serie kookplaat / oven / vaatwasser) op een van de twee vrije fasen laten installeren (bij die 1 x 25A doorstromer)?

quote:
[..]

Vrij spelen? Het is 1 x aansluiten en daarna moet jij je aan die situatie aanpassen en valt er niets meer te spelen.
Doel is dus om de keuze goed te kunnen bepalen, zodat er "ruimte" is om die aansluiting zo in te richten dat ik ermee uit de voeten kan. Niet daarná.
Voor mij is het van belang een beeld te vormen of een doorstromer op 1 x 25A béter aansluit bij de rest, of 2 x 16A, of dat met capaciteitsschakelen een 3 x 20A de enige haalbare optie is, of dat het misschien zelfs wel helemaal niet kan.

Dankzij alle commentaar kan ik de zoektocht naar geschikte apparatuur al een stuk vernauwen, zodat ik een installateur niet hoef lastig te vallen met volstrekt onhaalbare ideeën - zonde van diens tijd immers.

quote:
Klopt. Met een beetje mazzel gaat een was draaien ondertussen nog wel (die is meestal 2Kw), maar dan moet je geen condensdroger van 3Kw hebben staan.

Met zo'n klein ding wel, maar me dunkt dat je daar weinig aan hebt als doorstroom apparaat. Neem dan een close-in/up boilertje. Met een 3 Kw doorstroomapparaat krijg jij een fatsoenlijke stroom water in de zomer wel warm, maar in de winter slechts lauw.
Niet kunnen vaatwassen en douchen tegelijk is geen bezwaar.
Die keukendoorstromer hoeft niet zoveel te doen natuurlijk - een bakje warm water mag wat langer duren maar bij een vaatwasser hoeft er niet eens vaak een bak water gevuld te worden. Handenwassen kan, als het al met warm water moet, ook prima met lauw water.
Vonkenboerzondag 15 mei 2011 @ 22:18
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:11 schreef quirigua het volgende:

[..]

Btw,een vraagje. Ik zag deze week automaten en schakelaars van EM EMAT, die worden gemaakt in Portugal.
Weet je hoe het met de kwaliteit zit ? Ze zien er (van buiten) wel goed uit, zijn minder duur (nieuwe importeur, schijnt het).
Ik heb er nog nooit van gehoord; sterker nog ik kan met google er niks over vinden !
Heb je een site van die fabrikant ? :)
exlurkerzondag 15 mei 2011 @ 23:19
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 22:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik heb er nog nooit van gehoord; sterker nog ik kan met google er niks over vinden !
Heb je een site van die fabrikant ? :)
Ik denk dat hij EMAT bedoeld, ook al geven ze 3 jaar garantie op hun schakelaars, ziet het er uit als B kwaliteit
http://www.groepenkastbestellen.nl/website/index.php
http://www.apoltechniek.nl/emat-componenten-c-153.html

[ Bericht 6% gewijzigd door exlurker op 15-05-2011 23:24:37 ]
quiriguazondag 15 mei 2011 @ 23:27
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 22:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik heb er nog nooit van gehoord; sterker nog ik kan met google er niks over vinden !
Heb je een site van die fabrikant ? :)
http://www.elektramat.nl in Enschede ; ziet eruit als nieuw, beginnend bedrijf :
https://groepenkastbestel(...)x.php?TreeItem=13216
Op het materiaal staat : EM EMAT.

[ Bericht 7% gewijzigd door quirigua op 15-05-2011 23:34:50 ]
tomaat52zondag 15 mei 2011 @ 23:32
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 23:19 schreef exlurker het volgende:

[..]

Ik denk dat hij EMAT bedoeld, ook al geven ze 3 jaar garantie op hun schakelaars, ziet het er uit als B kwaliteit
http://www.groepenkastbestellen.nl/website/index.php
http://www.apoltechniek.nl/emat-componenten-c-153.html
Zit er dan zo veel verschil in?
Vonkenboermaandag 16 mei 2011 @ 21:59
Dat is in ieder geval niet de naam van de fabrikant, het lijkt er meer op dat dit een "eigen merk" lijn van hun is waar mij de herkomst niet helemaal duidelijk wordt.

Ook als ik met google zoek kom ik eigenlijk alleen bij hun uit :{, het is geen kwaliteits spul dat kun je aan alleen de prijs al wel zien :P
quiriguamaandag 16 mei 2011 @ 22:22
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 21:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat is in ieder geval niet de naam van de fabrikant, het lijkt er meer op dat dit een "eigen merk" lijn van hun is waar mij de herkomst niet helemaal duidelijk wordt.

Ook als ik met google zoek kom ik eigenlijk alleen bij hun uit :{, het is geen kwaliteits spul dat kun je aan alleen de prijs al wel zien :P
[1] Die onderneming in Enschede zegt dat het spul in Portugal gemaakt wordt. Ik kon die naam in Portugal ook niet vinden (zoekmachines, google) ;

[2] Tweede stukje info : in Frankrijk kan je dgl spul ook kopen, daar is de merknaam : Nalto >
http://www.bricodepot.fr/annemasse-vetraz-monthoux/node/479167
(dit is niet reclame hoor !) ; heeft vergelijkbare prijs ; is wel toegelaten (testen en zo) door EDF en EC ; geen idee van de kwaliteit overigens ;
sigmedinsdag 17 mei 2011 @ 20:19
quote:
14s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:41 schreef sigme het volgende:

Voor mij is het van belang een beeld te vormen of een doorstromer op 1 x 25A béter aansluit bij de rest, of 2 x 16A, of dat met capaciteitsschakelen een 3 x 20A de enige haalbare optie is, of dat het misschien zelfs wel helemaal niet kan.
Dankzij al jullie bemoeïenissen en commentaar geloof ik dat we maar afzien van een doorstromer en in plaats daarvan eens kijken naar de boilertjes. Dank allemaal!
lipjedinsdag 17 mei 2011 @ 20:27
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 20:19 schreef sigme het volgende:

[..]

Dankzij al jullie bemoeïenissen en commentaar geloof ik dat we maar afzien van een doorstromer en in plaats daarvan eens kijken naar de boilertjes. Dank allemaal!
heb je die doorstromer niet nodig voor het douchen? anders kan je idd met een 5 of 10 liter boiler wel af.
sigmedinsdag 17 mei 2011 @ 20:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 20:27 schreef lipje het volgende:

[..]

heb je die doorstromer niet nodig voor het douchen? anders kan je idd met een 5 of 10 liter boiler wel af.
Het gaat juist om het douchewater :).
Voor de rest is er niet veel warm (tap)water nodig, maar we kunnen niet zo goed zonder douchen. Momenteel neigen we naar een 15-liter boilertje dat kan worden ingesteld op 90o en met een opwarmtijd (naar 60o) van 22 minuten. Gecombineerd met een goede waterbesparende douchekop kan je dan op 1 boilerlading lekker lang douchen en niet al te lang daarna nog een twee (kortere) douche. Of zelfs op 1 lading 2 korte (zeg elk 5 minuten) douches.