abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102621286
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 19:32 schreef RPG het volgende:

[..]

Als voorbeeld zouden we uit kunnen gaan van een salaris van 25.000 per jaar (iets wat in IE redelijk snel geboden wordt en in Nederland ook goed haalbaar is)

In NL heb je dan 1577 netto (zonder huur toeslag want te hoog salaris) (http://www.intermediair.n(...)etto_calculator.html)en heb je in ierland 1791 (zonder rent relief want geld niet voor nieuwe inwoners) per maand.
(http://www.hookhead.com/T(...)0.00&credits=3300.00)
Je zorg toeslag in NL is max 70 geloof ik maar bij 25.000 per jaar krijg je maar 48 per maand staat wel tegenover dat je dan minimaal 66 euro zorg verzekering betaald (was goedkoopste die ik kon vinden) In ierland krijg je geen zorg toeslag maar is goedkoopste zorg verzekering ook maar 30 per maand (quinn essential starter)

Dus hou je als je zorg verzekering betaald in NL 1559 euro over. In ierland hou je 1761 over.

Ik weet niet of ik nu nog dingen vergeet waar je normaal in nederland nog recht op hebt wat netto salaris kan verhogen?
Je gaat dan kijken naar dingen als huur, eten, reizen, etc. In Dublin ligt de huur echt wel hoger dan in Nederland. Als is het alleen al omdat de meeste huizen hier achterstallig onderhoud hebben. Voor een kwalitatief goede woning ben je zeer veel kwijt.

Ik houd wel iets meer over, maar ik betwijfel of dat komt omdat ik hier meer verdien.

En het is zeker niet zo'n groot verschil als dat recruiters je willen doen geloven.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_102627448
Huur:

Gemiddelde woning in Dublin city centre in Q2 van 2011 was 987 euro (http://www.daft.ie/report/Daft-Rental-Report-Q2-2011.pdf)
Gemiddelde woning in Amsterdam in Q1 2011 is 1194 (http://www.directwonen.nl/huurwoning/verhuren/noord-holland/)

Enige 2 gebieden die duurder zijn dan A'dam is zuid Dublin.

Gemiddelde huurprijs in Cork in Q2 van 2011 was 679 euro
Gemiddelde huurprijs in Groningen in Q1 van 2011 was 730 euro.

Dus veel verschil kwa huurprijs heb je niet.

Eten:
Vergelijken van producten is erg lastig omdat NL en IE niet zelfde merken verkopen.

http://www.nca.ie/eng/Res(...)Shopping_Survey.html is een test uit ierland met 92 producten en waar die het goedkoopste zijn.
Van die 92 producten heb ik de producten die in nederland te koop zijn vergeleken met albert.nl (wist geen andere nederlandse webshop)

Pampers Baby dry midi 3 (4 - 9 kg) - AH: 9,95 IE: 7.99
Coca Cola - AH 1.58 (1.5L) - IE: 2.09 (2L)
7 Up - AH: 1.29 (1.5L) - IE: 2.19 (2L)
Nescafé Gold - AH: 7.85 - IE: 6.99
Whiskas kip - AH: 0.99 - IE: 0.77
Kellogg's Cornflakes family - AH: 2.29 - IE: 2.55
Kellogg's All-bran Fruit 'n fibre - AH: 2.77 - IE: 2.65
Heinz Tomato beans, blik - AH: 0.60 - IE: 0.85
Dove shampoo normaal haar - AH: 3.79 - IE: 3.09
Head & Shoulders Shampoo classic clean - AH: 4.86 (360ml) - IE: 2.99(250ml)
Axe Dry Sensitive anti-transpirant deospray - AH: 3.39 - IE: 3.99
Dove Deo roll on original - AH: 2.69 - IE: 3.09
Heinz Tomaten ketchup - AH: 1.35 - IE: 1.19

Totaal AH: 43.40 - IE: 37.41

Dan vervoer:
Benzine NL: 154.5(goedkoopste) 170.9 (duurste) - IE: 143.9 (goedkoopste) 149.9 (duurste)
Openbaar vervoer.
Bus: 30 dagen onbeperkt met de bus in dublin is 110 euro.
In nederland heb je voor 103.95 een 3 sterren abonnement.
Dus dat is zo goed als even duur.

Nog steeds zie ik nergens een groot verschil tussen NL en Ierland behalve dus meer netto salaris. Dus hou je met bovenstaande berekening van 25.000 per jaar nog steeds 200 euro per maand extra over.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  maandag 3 oktober 2011 @ 10:28:42 #78
319308 Tink89
To live is to dance
pi_102642060
Wow, wat een hoop informatie :)

Txs!

Kreeg net een mailtje van CPL dat ze je 4 weken de tijd geven om te verhuizen als ze je aangenomen hebben. Is dat niet een beetje weinig? :|

Xx
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_102643518
Cpl is niet echt meest vriendelijke bureau om voor te werken. Ze zijn heel drammerig dus gewoon aangeven hoeveel tijd jullie willen hebben. Maar verhuizen kan je in een weekend afhankelijk van jullie hulp + spullen. Je kan natuurlijk van te voren al alle spullen die je niet gebruikt al in pakken
  maandag 3 oktober 2011 @ 11:42:30 #80
319308 Tink89
To live is to dance
pi_102644038
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 11:25 schreef RPG het volgende:
Cpl is niet echt meest vriendelijke bureau om voor te werken. Ze zijn heel drammerig dus gewoon aangeven hoeveel tijd jullie willen hebben. Maar verhuizen kan je in een weekend afhankelijk van jullie hulp + spullen. Je kan natuurlijk van te voren al alle spullen die je niet gebruikt al in pakken
Snap ik, maar ik gaf aan dat we graag een paar maanden van tevoren wilden weten wanneer we moesten beginnen ivm verhuizen enzo en toen kreeg ik terug dat we niet langer dan 4 weken van tevoren te horen konden krijgen waar en wanneer we zouden moeten beginnen... nah, dan kijk ik nog wel even verder.

Wat zijn wel "fijne" agencies om eens contact mee te leggen? Heb al een aantal mensen cv's of emailtjes gestuurd met onze plannen, maar er zijn zoveel bureaus dat ik geen idee heb wie ik nu wel en niet moet aanschrijven...

Xx
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_102644447
4 weken is vaak wel standaard. Dat is ook bij meeste bedrijven je opzegtermijn. Zelf zou je je cv gewoon op jobs.ie kunnen zetten. Ik ga meestal buiten werving en selectie bureau om. Maar weet niet of dat in cork net zo makkelijk als in dublin gaat. Maar als je naar ierland wilt ga je nu toch al alle nutteloze dingen inpakken en uitzoeken hoe je het hier krijgt of je slaat het op in de opslag in nederland want meeste huizen hebben hier al meubels.
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:00:19 #82
319308 Tink89
To live is to dance
pi_102644635
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 11:54 schreef RPG het volgende:
4 weken is vaak wel standaard. Dat is ook bij meeste bedrijven je opzegtermijn. Zelf zou je je cv gewoon op jobs.ie kunnen zetten. Ik ga meestal buiten werving en selectie bureau om. Maar weet niet of dat in cork net zo makkelijk als in dublin gaat. Maar als je naar ierland wilt ga je nu toch al alle nutteloze dingen inpakken en uitzoeken hoe je het hier krijgt of je slaat het op in de opslag in nederland want meeste huizen hebben hier al meubels.
Ik werk nu niet, maar studeer in juli af en was aan het oriënteren... dan lijkt vier weken heel kort :) Zeker omdat we verder nog helemaal niks concreet geregeld hebben.

Mijn CV op jobs.ie zetten is een goed idee, ga ik vanmiddag even doen.

Ik wil overigens absoluut geen gemeubileerd huis, dat vind ik meestal echt afschuwelijk. Onze inrichting is strak en modern en ik heb bijvoorbeeld een hekel aan eiken meubels enzo. Heb op daft ook behoorlijk wat ongemeubileerde huizen gezien in onze prijsklasse, dus we nemen zoveel mogelijk meubels gewoon mee. Opslaan lijkt me onhandig, zeker als je niet van plan bent terug te gaan. Staan die meubels daar een beetje niks te doen en dat kost ook nog een aardige duit per maand...

Xx
pi_102644877
Maar als je pas in juli afstudeerd heb je dus nu al 8 maanden om je voor te bereiden en begin je in mei met werkzoeken. En dan is maand ruimschoots voldoende om te verhuizen omdat je dan al 6 maanden dingen voorbereid hebt. Moet je alleen in die maand je spullen in nl opzeggen en zorgen dat je spullen de plas water overgaan. En dat kan je aankomende 6 maanden al voorbereiden.
pi_102651420
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:00 schreef Tink89 het volgende:

Ik wil overigens absoluut geen gemeubileerd huis, dat vind ik meestal echt afschuwelijk
Dat wordt nog lastig dan, heb je gezien hoeveel huurwoningen al gemeubileerd zijn op DAFT? 'k Denk dat dat echt ver boven de 90% ligt..
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  maandag 3 oktober 2011 @ 16:15:21 #85
319308 Tink89
To live is to dance
pi_102652196
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:06 schreef RPG het volgende:
Maar als je pas in juli afstudeerd heb je dus nu al 8 maanden om je voor te bereiden en begin je in mei met werkzoeken. En dan is maand ruimschoots voldoende om te verhuizen omdat je dan al 6 maanden dingen voorbereid hebt. Moet je alleen in die maand je spullen in nl opzeggen en zorgen dat je spullen de plas water overgaan. En dat kan je aankomende 6 maanden al voorbereiden.
Het voelt zo raar om alles voor te bereiden als ik nog geen baan heb, maar het is eigenlijk wel logisch. Gaan het maar gewoon zo doen dan :)

quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 15:48 schreef LintuxCx het volgende:

Dat wordt nog lastig dan, heb je gezien hoeveel huurwoningen al gemeubileerd zijn op DAFT? 'k Denk dat dat echt ver boven de 90% ligt..
Ik realiseer me dat deze huisjes echt niet in augustus nog te huur staan maar met max. 900,- per maand, minimaal 2 slaapkamers en "anywhere in Cork city" krijg ik de volgende (leuke) hits:

Mooie keuken, hele kleine woonkamer
Likje verf en klaar!
Ook hier, likje verf, misschien een wat andere indeling in de keuken...
Geen idee hoe het er van binnen uit ziet, maar nog steeds op redelijk afstand van Cork
Ziet er wel netjes uit
Locatie is minder...

En dan nog wat zonder foto's:
http://www.daft.ie/searchrental.daft?id=1062577
http://www.daft.ie/searchrental.daft?id=1108740

Xx
  maandag 3 oktober 2011 @ 22:43:12 #86
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_102670422
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 16:00 schreef Tink89 het volgende:
Ik kom in ieder geval tot de conclusie dat ik, als ik gewoon (zoals nu) één keer per week grote boodschappen doe bij de Aldi en de rest op een markt haal ofzo
Markt? Die zijn er niet in Ierland hoor. Althans, niet zoals jij gewend bent in Nederland. Je hebt hier een enkele keer een farmers markt, maar daar verkopen ze niet veel, appeltaarten, schilderijtjes en andere 'kunst' troep en truien en broeken. Dawast, Geen hollandsche stalletjes met groenten en fruit, vis, kaas, onderboeken en sokken en stroopwafels
quote:
Nog een vraagje; van die producten als nasi-mix, maaltijdpakketten en wok-olie enzo, zijn die een beetje verkrijgbaar of kan ik dat maar beter meenemen?
Meenemen. Dat kennen ze hier niet. Alleen voor curry's

Verder kun je, als je een beetje goed zoekt, perfect een huis huren via Daft zonder het gezien te hebben. Dat hebben wij ook gedaan toen we emigreerden, nu ruim 6 jaar geleden. We gingen naar Galway, en we hebben op het platteland daar een schitterend huis gehuurd via het internet. We hebben er 5 jaar gewoond. Grote vrijstaande villa met 5 slaapkamers en 4 badkamers. Enorme leefkeuken en een, voor Ierse begrippen, grote woonkamer. 800 euro per maand. Huisbaas kwam de tuin altijd doen. Nu wonen we nog mooier, maar het is beslist mogelijk om via Daft een aantrekkelijk huis te vinden.

Verder hebben wij geen zeecontainer gehuurd, wij hebben via via een kerel gevonden die vaak naar Ierland rijdt met zijn bestelwagen, omdat zijn vriendin in Ierland woonde. Hij had alleen die auto, dus moest hij die ook meenemen. Nu 'verhuurde' hij zijn wagen aan mensen die emigreren door hen zijn ferry overtocht te laten betalen. En jij kon die wagen volladen. Hij levert alles voor de deur af, en zo waren wij voor ongeveer 625 euro verhuisd. Ik wilde uiteraard wel de zekerheid hebben dat ik die gast kon vertrouwen, dus heb ik wat rondgebeld met Nederlanders die al naar Ierland waren verhuisd en zijn hulp hadden ingeroepen. Toen ik van 3 stellen had gehoord dat het wel snor zat, heb ik zijn overtocht betaald en op de afgesproken dag stond ie keurig op de stoep om te laden, en vier dagen later, stond ie net zo keurig weer op de stoep in Ierland, waar wij net een dag ervoor waren aangekomen bij ons nieuwe huis, en hij heeft nog mee helpen uitladen ook. Ik had hem gevonden via de ierland pagina van startpagina.nl

[ Bericht 1% gewijzigd door ElizabethR op 03-10-2011 22:50:58 ]
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  maandag 3 oktober 2011 @ 22:49:42 #87
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_102670834
quote:
Dat is een, voor Ierse begrippen, grote woonkamer.
pi_102675354
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 10:28 schreef Tink89 het volgende:
Wow, wat een hoop informatie :)

Txs!

Kreeg net een mailtje van CPL dat ze je 4 weken de tijd geven om te verhuizen als ze je aangenomen hebben. Is dat niet een beetje weinig? :|

Xx
CPL, Katrien? Niet voor werken, ken genoeg mensen die haar liever dood dan levend zien...
pi_102676385
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 22:43 schreef ElizabethR het volgende:
Markt? Die zijn er niet in Ierland hoor. Althans, niet zoals jij gewend bent in Nederland. Je hebt hier een enkele keer een farmers markt, maar daar verkopen ze niet veel, appeltaarten, schilderijtjes en andere 'kunst' troep en truien en broeken. Dawast, Geen hollandsche stalletjes met groenten en fruit, vis, kaas, onderboeken en sokken en stroopwafels
Nou ... farmers market bij mij in de buurt heeft groente en fruit, vis, kaas, stroopwafels (vers gemaakt door een Belgische immigrant) en vlees van een bio boerderij. (Superlekkere hamburgers!)

Maar vergeleken met een Nederlandse markt is het idd erg klein en beperkt.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:35:14 #90
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_102690067
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 05:16 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Nou ... farmers market bij mij in de buurt heeft groente en fruit, vis, kaas, stroopwafels (vers gemaakt door een Belgische immigrant) en vlees van een bio boerderij. (Superlekkere hamburgers!)

Maar vergeleken met een Nederlandse markt is het idd erg klein en beperkt.
Serieus? Da's vrij uniek. Zeker de stroopwafels. Maar het is hier toch niet te vergelijken met een Nederlandse markt hoor. Een stalletje met wat groenten en aardappels tref je nog wel aan, maar verder is de keus altijd erg beperkt, en gaat het bij de markten in Ierland meer om de crafts.

[ Bericht 13% gewijzigd door ElizabethR op 04-10-2011 15:51:54 ]
pi_102690839
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:35 schreef ElizabethR het volgende:
Serieus? Da's vrij uniek. Zeker de stroopwafels.
Klopt. :) Die dude doet naast stroopwafels ook Brusselse wafels.

Die markt is best leuk, maar alleen op zaterdagmorgen open. Alhoewel hun fruit volgens mij wel een beetje tegenviel. ;(
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:07:57 #92
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_102691528
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 22:43 schreef ElizabethR het volgende:

Markt? Die zijn er niet in Ierland hoor.
Dat verbaast me best wel. Zelfs niet in de immigrantenwijken? Hier in de UK is er best een levendige markt-cultuur met veel verschillende soorten en maten markten.
reset
pi_102697978
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 01:18 schreef PeuRac het volgende:

[..]

CPL, Katrien? Niet voor werken, ken genoeg mensen die haar liever dood dan levend zien...
Hey, nog een Katrien-fan!! Nee, zij is inderdaad echt een vreselijk mens.
Heeeel erg drammerig!

Ze had een baan bij HP voor me, die ik uiteindelijk afwees. Ze heeft me compleet afgezeikt en werd echt boos aan de telefoon, zei dat ik met mijn ervaring (geen ervaring toendertijd) nooit meer zo'n kans zou krijgen en dat het heel dom van me was om HP af te weigeren.

Paar maanden later belde ze me weer vrolijk op met een aanbod van de andere vestiging van HP. :P
pi_102708035
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:51 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Klopt. :) Die dude doet naast stroopwafels ook Brusselse wafels.

Die markt is best leuk, maar alleen op zaterdagmorgen open. Alhoewel hun fruit volgens mij wel een beetje tegenviel. ;(
Dan woon jij in/bij Templebar :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 18:22 schreef Miss_Blackberrylove het volgende:

[..]

Hey, nog een Katrien-fan!! Nee, zij is inderdaad echt een vreselijk mens.
Heeeel erg drammerig!

Ze had een baan bij HP voor me, die ik uiteindelijk afwees. Ze heeft me compleet afgezeikt en werd echt boos aan de telefoon, zei dat ik met mijn ervaring (geen ervaring toendertijd) nooit meer zo'n kans zou krijgen en dat het heel dom van me was om HP af te weigeren.

Paar maanden later belde ze me weer vrolijk op met een aanbod van de andere vestiging van HP. :P
Hehe, heel herkenbaar, liet me een of ander iets tekenen dat ik alleen via haar zou werken, dreigde me toen ik vervolgens via iemand anders een baan had bij dat bedrijf, met aanklagen. Ze had alleen niet gezien dat haar papiertje van geen kant klopte en dat ik het in Nederland had getekend :')

Overigens wil je ook niet voor Chloe van Berkley werken :N
pi_102708113
Ik ga trouwens morgen naar een ander appartement kijken. M'n uitzicht raak ik kwijt, maar ook mn ("fijne") Ierse huisgenoten *O*
pi_102721902
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 21:12 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Dan woon jij in/bij Templebar :P
Ai, nee, ik moet er niet aan denken, al die drukte! Ik woon gewoon in de Gasworks. :') En de Farmers Market is http://www.supernatural.ie/ in Pearse Street.

quote:
Hehe, heel herkenbaar, liet me een of ander iets tekenen dat ik alleen via haar zou werken, dreigde me toen ik vervolgens via iemand anders een baan had bij dat bedrijf, met aanklagen. Ze had alleen niet gezien dat haar papiertje van geen kant klopte en dat ik het in Nederland had getekend :')
Klinkt als een smerig figuur zeg. :{w en tenzij het bedrijf waar je het nu over heeft een vorige werkgever was .. doet ze kennelijk ook nog alsof ze een tussenpersoon is voor bedrijven die helemaal geen zaken willen doen met dit soort uitzu.. eh, agents.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 08:39:34 #97
319308 Tink89
To live is to dance
pi_102723135
Oke, heb in m'n "baan-aantekeningen-bestandje" even een flink uitroepteken gezet achter haar naam... niet doen dus :p

Vandaag nog maar even naar de Nederlandse markt, lekker stofjes shoppen in het Ierse weer hier :)

Xx
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:28:45 #98
319308 Tink89
To live is to dance
pi_102742506
Hmm... het is hier Iers weer en ik krijg er heimwee van, in plaats van dat ik ervan baal :)
pi_102744410
Is maar goed ook, want je krijgt er genoeg van :D

quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 05:09 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Ai, nee, ik moet er niet aan denken, al die drukte! Ik woon gewoon in de Gasworks. :') En de Farmers Market is http://www.supernatural.ie/ in Pearse Street.
Hmm, dat is ook vlakbij mij, moet ik maar eens heen.
quote:
[..]

Klinkt als een smerig figuur zeg. :{w en tenzij het bedrijf waar je het nu over heeft een vorige werkgever was .. doet ze kennelijk ook nog alsof ze een tussenpersoon is voor bedrijven die helemaal geen zaken willen doen met dit soort uitzu.. eh, agents.
Ik heb het gemeld bij het bedrijf waarvoor ze recruitte, maar meestal liggen die contracten al vast.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 10:22:25 #100
319308 Tink89
To live is to dance
pi_102764216
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 19:26 schreef PeuRac het volgende:
Is maar goed ook, want je krijgt er genoeg van :D
Uiteindelijk wel ja... maar nu is het wel even lekker.

Ben bezig met het uitzoeken van het zorgverzekeringssysteem enzo in Ierland, maar kom er niet helemaal uit. Als ik het goed begrijp, werkt het een beetje zoals ziekenfonds en particulier hier vroeger...toch?

En verder zoek een rijschool (paard, niet auto) in de buurt van Cork, iemand toevallig ervaring mee?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')