abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 oktober 2011 @ 14:56:22 #51
319308 Tink89
To live is to dance
pi_102611230
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 14:50 schreef Individual het volgende:
Neem de kassabon van de laatste keer dat je in NL eten kocht en probeer ongeveer hetzelfde te in te voeren hier: http://www.tesco.ie/
Ben ik nu aan het doen....
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zondag 2 oktober 2011 @ 14:57:12 #52
319308 Tink89
To live is to dance
pi_102611264
Edit: Heb de folder erbij gepakt en heel veel dingen vallen me mee...

3 soorten fruit voor 3,- euro is bijvoorbeeld niet duur. Ook het brood vind ik best te doen, net als de zonnebloemolie en de CapriSonne. Rexona is ook niet duur en de vaatwastabletten ook niet. Oke, sommige dingen zijn wel prijzig, maar dat is in Nederlandse folders ook zo.

Bestaat er in Ierland ook zoiets als een Aldi of een Lidl? En er zijn ook gewoon Aldi's en Lidl's... daar doe ik hier ook m'n boodschappen :)

Xx

[ Bericht 50% gewijzigd door Tink89 op 02-10-2011 15:03:42 (Wel dus...) ]
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_102612192
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 14:29 schreef RPG het volgende:

[..]

Waar koop jij je eten dan ? Ik vind eten hier niet veel duurder dan in Nederland hoor.
De Spar en de Fresh, die eerste zit naast de deur en de tweede kom ik langs vanuit werk. Ik weet dat ik kan besparen bij de Tesco, maar die is 40min lopen en de Aldi en Lidl heb ik nog nooit ergens gezien. Al schijnen ze er wel te zijn.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  zondag 2 oktober 2011 @ 15:32:01 #54
319308 Tink89
To live is to dance
pi_102612390
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 15:24 schreef PeuRac het volgende:

[..]

De Spar en de Fresh, die eerste zit naast de deur en de tweede kom ik langs vanuit werk. Ik weet dat ik kan besparen bij de Tesco, maar die is 40min lopen en de Aldi en Lidl heb ik nog nooit ergens gezien. Al schijnen ze er wel te zijn.
http://aldi.ie/ie/html/store_locator.htm?WT.z_src=main
pi_102612483
quote:
Ooh mij boeit het niet, ik haal voor max 2 dagen boodschappen, aangezien ik door de week niet thuis eet. En zelfs in het weekend eet ik vaak buiten de deur. Dus ik ga niet voor die paar euro de halve stad door (Ik zag dat de dichstbijzijnde op 30-35min is, of ik moet met de taxi gaan).
  zondag 2 oktober 2011 @ 15:37:53 #56
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_102612574
quote:

[..]

Laat het bezorgen dan hoef je ook niet zo ver met je boodschappen te lopen en kan je meer zware dingen kopen zoals drinken. ;)

http://www.irishlinks.co.uk/online-grocery-shopping-ireland.htm
reset
pi_102613083
quote:
Die heb je in het noorden. Verschrikkelijk zijn die winkels, ben er twee keer geweest ofzo en wil het daar eigenlijk bij laten. :')
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zondag 2 oktober 2011 @ 16:00:29 #58
319308 Tink89
To live is to dance
pi_102613523
Ik kom in ieder geval tot de conclusie dat ik, als ik gewoon (zoals nu) één keer per week grote boodschappen doe bij de Aldi en de rest op een markt haal ofzo, niet veel duurder uit zou moeten zijn :) Da's een fijne geruststelling...

Nog een vraagje; van die producten als nasi-mix, maaltijdpakketten en wok-olie enzo, zijn die een beetje verkrijgbaar of kan ik dat maar beter meenemen?

Xx
pi_102614094
Nasi is natuurlijk erg Nederlands ... maar je kunt wel andere dingen vinden, en op zich is nasi ook niet zó moeilijk zelf te maken waarschijnlijk.

Aldi is overigens wel erg "hit and miss". Hun brood smaakt bijvoorbeeld naar karton en het vlees daar word je ook niet blij van IIRC. Je krijgt waar je voor betaalt, alhoewel sommige andere dingen weer okay zijn - al probeer ik het niet meer..
pi_102615041
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 15:51 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Die heb je in het noorden. Verschrikkelijk zijn die winkels, ben er twee keer geweest ofzo en wil het daar eigenlijk bij laten. :')
Snap ik heel goed, in het noorden kom ik niet verder dan Parnell street. Tenzij ik naar het vliegveld ga, maar dan pak ik altijd de tunnel.

quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 16:14 schreef LintuxCx het volgende:
Nasi is natuurlijk erg Nederlands ... maar je kunt wel andere dingen vinden, en op zich is nasi ook niet zó moeilijk zelf te maken waarschijnlijk.

Aldi is overigens wel erg "hit and miss". Hun brood smaakt bijvoorbeeld naar karton en het vlees daar word je ook niet blij van IIRC. Je krijgt waar je voor betaalt, alhoewel sommige andere dingen weer okay zijn - al probeer ik het niet meer..
Brood vind ik hier sowieso zelden lekker, meestal pak ik bagels.

Nasi, sate, kroketten, allemaal dingen die je hier niet kan krijgen. De pindakaas (huismerk) van de Tesco is qua smaak erg dichbij calve.
pi_102615224
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 16:00 schreef Tink89 het volgende:
Ik kom in ieder geval tot de conclusie dat ik, als ik gewoon (zoals nu) één keer per week grote boodschappen doe bij de Aldi en de rest op een markt haal ofzo, niet veel duurder uit zou moeten zijn :) Da's een fijne geruststelling...

Nog een vraagje; van die producten als nasi-mix, maaltijdpakketten en wok-olie enzo, zijn die een beetje verkrijgbaar of kan ik dat maar beter meenemen?

Xx
Je hebt hier vele soorten supermarkten. Je hebt de Lidl en de ALDI die zelfde zijn als in Nederland. Je hebt de Tesco wat wel te vergelijken valt met C1000/Jumbo Veel eigen merken en vaak goedkoper dan de rest.

Dan heb je de Dunnes Store. Wat al stuk duurder is maar ook vaak betere kwaliteit. Dan heb je de M&s wat nog veel duurder is maar vaak ook iets exclusievere producten (waardoor je er eigenlijk nooit komt om boodschappen te doen)

Je hebt ook nog de Supervalu wat vaak zelfde prijzen heeft als de Tesco.

Buiten deze supermarkten heb je de dure kleine kut winkels. Zoals de Spar, Londis, Centra, Costcutter. Deze winkels hebben vaak niet veel voorraad en ga je dus heen als je iets vergeten bent (of in de nacht iets wilt halen ) Deze hanteren vaak zelfde prijzen als Nederlandse tankstations.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  zondag 2 oktober 2011 @ 16:44:50 #62
319308 Tink89
To live is to dance
pi_102615371
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 16:40 schreef RPG het volgende:

[..]

Je hebt hier vele soorten supermarkten. Je hebt de Lidl en de ALDI die zelfde zijn als in Nederland. Je hebt de Tesco wat wel te vergelijken valt met C1000/Jumbo Veel eigen merken en vaak goedkoper dan de rest.

Dan heb je de Dunnes Store. Wat al stuk duurder is maar ook vaak betere kwaliteit. Dan heb je de M&s wat nog veel duurder is maar vaak ook iets exclusievere producten (waardoor je er eigenlijk nooit komt om boodschappen te doen)

Je hebt ook nog de Supervalu wat vaak zelfde prijzen heeft als de Tesco.

Buiten deze supermarkten heb je de dure kleine kut winkels. Zoals de Spar, Londis, Centra, Costcutter. Deze winkels hebben vaak niet veel voorraad en ga je dus heen als je iets vergeten bent (of in de nacht iets wilt halen ) Deze hanteren vaak zelfde prijzen als Nederlandse tankstations.
_O_
pi_102616364
Ierland is niet overal goedkoper in.

Rookwaar, Alcohol en dingen zijn gewoon duurder.
Leuke dingen doen is ook duurder
activiteit - NL - IE
Bios - 9 - 10.95
Bowlen - 27 - 32
Karten - 15 - 17
Dierentuin - 18.50 - 15
Voor dit soort dingen komt lid zijn van Groupon/Citydeal goed van pas,

Huizen prijzen zijn hier gewoon net iets hoger dan NL maar scheelt niet veel. Probeer maar eens een huis in Amsterdam particulier te huren. Ben je zo goed als net zoveel kwijt als in Dublin. Ga je buiten Dublin wonen krijg je prijzen die vergelijkbaar zijn met woningen van buiten gebieden in Nederland.

De reden dat veel mensen boodschappen zo duur vinden in IE is omdat ze dus constant naar de SPAR en dat soort winkels gaan en dat vergelijken met de Albert Heijn in Nederland.

Uit eten gaan kan zo duur worden als je wilt. Zo is er hier een italiaans restaurant waar je voor 25 met zijn tweeen al klaar kan zijn. Maar heb het ook al meerdere keren voor elkaar gekregen om met 1 pizza al rond de 20 euro te zitten bij de pizzeria. Om een idee te krijgen wat uit eten kan kosten kan je prijzen hier http://www.just-eat.ie/ vergelijken met http://www.justeat.nl/

Juist door het belastingvoordeel hier (20 procent inplaats van 33 procent) en minder vaste lasten (werkgever betaald hier vaak nog ziektekosten verzekering) hou je hier vaak meer over zelfs als je bruto iets minder verdiend.
pi_102616653
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 17:12 schreef RPG het volgende:
Ierland is niet overal goedkoper in.

Rookwaar, Alcohol en dingen zijn gewoon duurder.
Leuke dingen doen is ook duurder
activiteit - NL - IE
Bios - 9 - 10.95
Bowlen - 27 - 32
Karten - 15 - 17
Dierentuin - 18.50 - 15
Voor dit soort dingen komt lid zijn van Groupon/Citydeal goed van pas,

Huizen prijzen zijn hier gewoon net iets hoger dan NL maar scheelt niet veel. Probeer maar eens een huis in Amsterdam particulier te huren. Ben je zo goed als net zoveel kwijt als in Dublin. Ga je buiten Dublin wonen krijg je prijzen die vergelijkbaar zijn met woningen van buiten gebieden in Nederland.

De reden dat veel mensen boodschappen zo duur vinden in IE is omdat ze dus constant naar de SPAR en dat soort winkels gaan en dat vergelijken met de Albert Heijn in Nederland.

Uit eten gaan kan zo duur worden als je wilt. Zo is er hier een italiaans restaurant waar je voor 25 met zijn tweeen al klaar kan zijn. Maar heb het ook al meerdere keren voor elkaar gekregen om met 1 pizza al rond de 20 euro te zitten bij de pizzeria. Om een idee te krijgen wat uit eten kan kosten kan je prijzen hier http://www.just-eat.ie/ vergelijken met http://www.justeat.nl/

Juist door het belastingvoordeel hier (20 procent inplaats van 33 procent) en minder vaste lasten (werkgever betaald hier vaak nog ziektekosten verzekering) hou je hier vaak meer over zelfs als je bruto iets minder verdiend.
De belasting is 23% en gaat volgend jaar weer omhoog. Vergeet niet dat je hier geen aftrekposten hebt. In NL betaalde in Netto minder belasting.

Al met al houd ik hier weinig tot niks meer over dan in NL.
pi_102617722
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 17:20 schreef PeuRac het volgende:

[..]

De belasting is 23% en gaat volgend jaar weer omhoog. Vergeet niet dat je hier geen aftrekposten hebt. In NL betaalde in Netto minder belasting.

Al met al houd ik hier weinig tot niks meer over dan in NL.
Income Tax voor 2011 is toch echt nog steeds 20% (http://www.revenue.ie/en/tax/it/leaflets/it1.html#section3)

Ze hebben geen aftrekposten maar wel allemaal soorten tax relief waardoor je ook zelfde effect hebt. Zo heb ik vorig jaar geen cent belasting betaald omdat rent relief (2000) + standaard tax credit (1830 voor single + 1830 voor PAYE) hoger was dan betaalde belastingen. Dus kreeg ik alle betaalde belasting terug. Je moet dus gewoon goed kijken welke reliefs je kan krijgen want hier wisten ook veel mensen niet dat je gewoon rent relief hebt en die vroegen het ook pas aan nadat ik ze er op wees.

Je houd dan alleen de PRSI en Income levy (tegenwoordig het leuke USC wat stuk hoger is) over want daar zie je niks meer van terug.
pi_102618008
Als je PRSI en alles meetelt is de hoogste schaal in Ierland ook al boven de 50% trouwens.

Maar idd, het netto verschil (in het voordeel van in Ierland dus) over wat je per maand nou precies krijgt is toch nog wel een paar honderd per maand heb ik een tijdje geleden uitgerekend.
pi_102618400
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 17:49 schreef RPG het volgende:

[..]

Income Tax voor 2011 is toch echt nog steeds 20% (http://www.revenue.ie/en/tax/it/leaflets/it1.html#section3)

Ze hebben geen aftrekposten maar wel allemaal soorten tax relief waardoor je ook zelfde effect hebt. Zo heb ik vorig jaar geen cent belasting betaald omdat rent relief (2000) + standaard tax credit (1830 voor single + 1830 voor PAYE) hoger was dan betaalde belastingen. Dus kreeg ik alle betaalde belasting terug. Je moet dus gewoon goed kijken welke reliefs je kan krijgen want hier wisten ook veel mensen niet dat je gewoon rent relief hebt en die vroegen het ook pas aan nadat ik ze er op wees.

Je houd dan alleen de PRSI en Income levy (tegenwoordig het leuke USC wat stuk hoger is) over want daar zie je niks meer van terug.
Rent relief, net als vele andere aftrekposten zijn per 2011 afgeschaft. Ik had in Nederland redelijk wat aftrekposten en betaalde daar aan het eind van het jaar geen belasting (kreeg altijd veel terug). Sterker nog, ik kreeg het voor elkaar om zorgtoeslag en huurtoeslag te krijgen.

Onderaan de streep scheelt het bij mij geen paar honderd. Het enige waar ik wel flink aan over houd is dat ik hier geen auto heb en in NL wel had.
pi_102619490
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 18:08 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Rent relief, net als vele andere aftrekposten zijn per 2011 afgeschaft. Ik had in Nederland redelijk wat aftrekposten en betaalde daar aan het eind van het jaar geen belasting (kreeg altijd veel terug). Sterker nog, ik kreeg het voor elkaar om zorgtoeslag en huurtoeslag te krijgen.

Onderaan de streep scheelt het bij mij geen paar honderd. Het enige waar ik wel flink aan over houd is dat ik hier geen auto heb en in NL wel had.
Ook dat klopt niet. Rent Relief gaat pas over 8 jaar eruit. Het is alleen wel van 2000 naar 1600 gegaan en ook alleen nog maar voor mensen die al huurde voor 7 december 2010

Dat je meer overhoud dan in NL zou kunnen. Maar zoveel heb je ook niet gekregen in NL dan. Aangezien huurtoeslag vervalt als je meer dan 21.450 verdiend. En weet je leeftijd niet maar je betaalde dan ook niet veel huur (max 631.73)

[ Bericht 10% gewijzigd door RPG op 02-10-2011 19:01:25 ]
  zondag 2 oktober 2011 @ 19:04:52 #69
319308 Tink89
To live is to dance
pi_102620066
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 18:44 schreef RPG het volgende:

[..]

Ook dat klopt niet. Rent Relief gaat pas over 8 jaar eruit. Het is alleen wel van 2000 naar 1600 gegaan en ook alleen nog maar voor mensen die al huurde voor 7 december 2010

Dat je meer overhoud dan in NL zou kunnen. Maar zoveel heb je ook niet gekregen in NL dan. Aangezien huurtoeslag vervalt als je meer dan 21.450 verdiend. En weet je leeftijd niet maar je betaalde dan ook niet veel huur (max 631.73)

Tegenwoordig is de grens 647,- (ongeveer) en je krijgt pas geen huurtoeslag meer (als je met z'n tweeën bent) als je boven de 29.000,- uitkomt...

Maar daar komen we volgend jaar al bovenuit :)

X
pi_102620112
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 18:44 schreef RPG het volgende:

[..]

Guess wanneer ik hier ben komen wonen, mei 2011. Ik ben 26 over die huurtoeslag vervalt inderdaad, maar met een eigen bedrijf heb je niet zoveel nodig als Bruto inkomen. Veel kon ik op de zaak gooien.
pi_102620190
Maar met een eigen bedrijf heb je sowieso al veel andere voordelen (waar ik niet van weet hoeveel daar van in Ierland gelden) Maar ging ook gewoon uit van full time loondienst.
pi_102620225
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 19:08 schreef RPG het volgende:
Maar met een eigen bedrijf heb je sowieso al veel andere voordelen (waar ik niet van weet hoeveel daar van in Ierland gelden) Maar ging ook gewoon uit van full time loondienst.
Ik ben nu in loondienst. En in Nederland technisch gezien ook.
pi_102620251
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 19:10 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Ik ben nu in loondienst. En in Nederland technisch gezien ook.
Ja maar je vergelijkt je situatie met NL waar je voordeel haalde uit eigen bedrijf. Dat is natuurlijk al geen eerlijke vergelijking.
pi_102620490
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 19:11 schreef RPG het volgende:

[..]

Ja maar je vergelijkt je situatie met NL waar je voordeel haalde uit eigen bedrijf. Dat is natuurlijk al geen eerlijke vergelijking.
Btw voordelen e.d. heb ik niet mee of omgerekend.
pi_102621031
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 19:18 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Btw voordelen e.d. heb ik niet mee of omgerekend.
Als voorbeeld zouden we uit kunnen gaan van een salaris van 25.000 per jaar (iets wat in IE redelijk snel geboden wordt en in Nederland ook goed haalbaar is)

In NL heb je dan 1577 netto (zonder huur toeslag want te hoog salaris) (http://www.intermediair.n(...)etto_calculator.html)en heb je in ierland 1791 (zonder rent relief want geld niet voor nieuwe inwoners) per maand.
(http://www.hookhead.com/T(...)0.00&credits=3300.00)
Je zorg toeslag in NL is max 70 geloof ik maar bij 25.000 per jaar krijg je maar 48 per maand staat wel tegenover dat je dan minimaal 66 euro zorg verzekering betaald (was goedkoopste die ik kon vinden) In ierland krijg je geen zorg toeslag maar is goedkoopste zorg verzekering ook maar 30 per maand (quinn essential starter)

Dus hou je als je zorg verzekering betaald in NL 1559 euro over. In ierland hou je 1761 over.

Ik weet niet of ik nu nog dingen vergeet waar je normaal in nederland nog recht op hebt wat netto salaris kan verhogen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')