Wellicht was het niet cynisch bedoeld, maar ik had het ook wel zo gelezen...quote:Op maandag 14 november 2011 20:49 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Het was niet cynisch gebracht, juist heel zakelijk. Lees het anders even voor je er een mening over geeft.
[..]
ZuurWaarom zuur? Ik woon er al hoor, tot grote tevredenheid ook nog eens. Dus zuur
Totaal niet. Ik hoop dat het hen lukt, en dat gaandeweg er wat meer enthousiasme doorheen komt, want dat mis ik echt in de schrijfsels van Tink, ik lees geen passie voor Ierland, alleen maar een eisenpakket waar alles in Ierland aan moet voldoen. Vandaar ook mijn zakelijke manier van uiting geven aan die gut feeling.
Wat heeft jullie dan doen besluiten in Ierland te willen wonen?quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:39 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Zoals ik zelf ook al toegaf, wellicht heb ik het hier te veel over de twijfels, maar dat wil niet zeggen dat er niet een hele hoop enthousiasme is hoor, alleen schrijf ik daar minder over...
![]()
Dat zijn allemaal dingen die ik allang niet meer hoefde vragen toen wij eenmaal het besluit hadden genomen. En dat komt omdat we het allemaal al wisten door onze veelvuldige bezoeken aan Ierland gedurende de 11 jaar voorafgaande aan onze emigratie. We zijn er 17 x geweest en meerdere malen voor minstens een maand. Dan leer je een land wel kennen. De Ieren zeggen ook altijd dat ik meer van Ierland en zijn cultuur en historie ken dan het merendeel van de authentieke bevolking.quote:En dat eisenpakket, dat snap ik nog steeds niet. Ik vraag gewoon naar "is er eigenlijk een markt?" en "hoe moeilijk is het om een ongemeubileerd huis te vinden?" enzo... Dat er geen markt is, mag ik best jammer vinden, maar zoiets kleins weerhoudt me echt niet van verhuizen.
Zo wist ik een week vantevoren dat ik naar London zou verhuizen. Als kind was ik er met m'n ouders er al vele malen op vakantie geweest, maar dat bereid je niet voor op een emgratie natuurlijk.quote:Op zaterdag 19 november 2011 15:50 schreef Tennessee het volgende:
Het kan ook anders... Voordat ik naar Ierland verhuisde woonde ik in Parijs waar ik werkte voor een Nederlands-Frans bedrijf. Na een jaar werd ik daar ontslagen. Omdat mijn Frans heel slecht is kon ik daar niet of in ieder geval heel moeilijk een nieuwe baan vinden en omdat ik geen zin had terug naar Nederland te gaan ben ik op Internet naar andere banen gaan zoeken buiten Nederland en Frankrijk. Ik vond iets in Tsjechie en iets in Ierland. Omdat ik ook geen Tsjechisch spreek en geen zin meer had in de taalproblemen die ik in Frankrijk had koos ik voor de baan in Ierland. Op dinsdag had ik de baan in Ierland op Internet gevonden, de vrijdagochtend daarop zat ik in het vliegtuig, 's-middags had ik mijn sollicitatiegesprek en toen ik om 16:00 was aangenomen ging ik met mijn koffer naar een hostel. Zaterdagochtend ging ik op Internet op zoek naar een iets vastere woonplek en zaterdagmiddag nam ik mijn intrek in een bedsit (zeg maar: "op kamers"). Maandagochtend begon ik mijn nieuwe baan. Omdat de nieuwe baan niet erg bijzonder was had ik 6 weken later een betere gevonden (waar ik nu inmiddels ruim 2 jaar werkzaam ben). Na ongeveer een half jaar in de bedsit vond ik mijn huidige apartement waar ik inmiddels dus ruim anderhalf jaar woon. Behalve twee weken vakantie als kind was ik nog nooit in Ierland geweest en wist ik verder dus nauwelijks iets van de omstandigheden hier en zo. Wat ik hiermee aan wil geven is dat ik dus echt binnen een week besloten heb, zonder enige voorkennis, naar Ierland te verhuizen en dat ik dus letterlijk binnen een week de beslissing nam, een baan vond, verhuisde en begon te werken. Ok, ik had geen partner (of huisdieren) maar als ik die wel had gehad en mijn partner (en huisdieren) waren net zo flexibel geweest als ik zou het niet anders zijn geweest.
quote:“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.”
Dankjewel Individual! Gelukkig is flexibel zijn iets dat je kan lerenquote:Op zaterdag 19 november 2011 21:49 schreef Individual het volgende:
Zo wist ik een week vantevoren dat ik naar London zou verhuizen. Als kind was ik er met m'n ouders er al vele malen op vakantie geweest, maar dat bereid je niet voor op een emgratie natuurlijk.
...
Op zich waar ja, ook dankzij de EU is het een stuk makkelijker. Geen visum nodig of wat dan ook.quote:Op zondag 20 november 2011 00:17 schreef Tennessee het volgende:
En emigreren, wat is dat een groot woord tegenwoordig... Doet me denken aan mensen die heeel lang geleden met de boot naar Canada of Australie of zo trokken... Naar Ierland of Frankrijk vind ik eigenlijk helemaal geen emigreren meer... Het is gewoon net iets over de grens gaan wonen, en er wordt een andere taal gesproken, that's it.....
Tjah, dan was jij geen 22 toen je wilde gaan... En nog wat te ontdekken hebben heeft ook wel meerwaardequote:Op zaterdag 19 november 2011 12:03 schreef ElizabethR het volgende:
Dat zijn allemaal dingen die ik allang niet meer hoefde vragen toen wij eenmaal het besluit hadden genomen. En dat komt omdat we het allemaal al wisten door onze veelvuldige bezoeken aan Ierland gedurende de 11 jaar voorafgaande aan onze emigratie. We zijn er 17 x geweest en meerdere malen voor minstens een maand. Dan leer je een land wel kennen. De Ieren zeggen ook altijd dat ik meer van Ierland en zijn cultuur en historie ken dan het merendeel van de authentieke bevolking.
Ach, als je op Texel of Vlieland woont moet je ook met de boot naar het vasteland... Maar ik begrijp wel wat je bedoelt... Dat ingesneeuwt of ingeast raken, das toch niet fijn als je er behoefte aan hebt of als er noodzaak is naar Nederland terug te kunnen...quote:Op zondag 20 november 2011 11:09 schreef PeuRac het volgende:
Op zich waar ja, ook dankzij de EU is het een stuk makkelijker. Geen visum nodig of wat dan ook.
Maar goed, op zich is Ierland dankzij de oversteek wel weer wat verder; wat me verreweg het meeste stoort aan daar wonen is dat je zonder vliegtuig het vasteland niet op komt.
Nee, ik was iets ouder. Overigens ontdek ik nog steeds dingen in mijn 'nieuwe' vaderland hoor.quote:Op zondag 20 november 2011 09:57 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Tjah, dan was jij geen 22 toen je wilde gaan... En nog wat te ontdekken hebben heeft ook wel meerwaarde
Xx
Hier ben ik het mee eensquote:Op zondag 20 november 2011 00:17 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Dankjewel Individual! Gelukkig is flexibel zijn iets dat je kan leren
Tsja, wat ik eigenlijk ook nog wilde zeggen; de een moet alles tot in detail voorbereiden, de ander wil er niet teveel over nadenken en doet het gewoon en de derde doet het weer op zijn manier.... Alles heeft zo zijn voor en nadelen en iedereen heeft zo zijn eigen redenen, drijfveren en wegversperringen...
Dit is natuurlijk regelrecht onzin. In Ierland wonen is niet net over de grens. Je kunt niet op enig moment in de auto stappen, een aantal uren rijden, en vervolgens op de stoep staan bij familie in Nederland. Er zitten toch echt twee plassen water tussen. Als we in Frankrijk woonden was het een ander verhaal, dan is het inderdaad in de autio stappen en een X-aantal uren later op de stoep staan bij familie. Je bent dan alleen je benzinekosten en tijd kwijt. Vanuit hier is het toch echt een vliegreis/bootreis x 2 boeken, die, als je op stel en sprong naar Nederland moet, nog aardig in de papieren kan gaan lopen voor 3 man. (echtgenoot en zoon en ik)quote:En emigreren, wat is dat een groot woord tegenwoordig... Doet me denken aan mensen die heeel lang geleden met de boot naar Canada of Australie of zo trokken... Naar Ierland of Frankrijk vind ik eigenlijk helemaal geen emigreren meer... Het is gewoon net iets over de grens gaan wonen, en er wordt een andere taal gesproken, that's it.....
Nou nou, dat ben ik niet met je eensquote:Op zondag 20 november 2011 13:08 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Hier ben ik het mee eens
[..]
Dit is natuurlijk regelrecht onzin....
Je vergeet dat dat allemaal nogal diep in de buidel tasten wordt om in drie uur tijd op Schiphol te staan. Nog afgezien van het feit dat ik echt niet altijd (sterker nog, meestal niet) binnen een dag een reis geboekt krijg vanaf Dubs naar Amsterdam hoor. Laat staan binnen 3 uur.quote:Op zondag 20 november 2011 13:26 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Nou nou, dat ben ik niet met je eens
Om te beginnen; natuurlijk is het een belangrijk verschil of je ergens in de middle of nowhere of in Dublin woont. Als ik met spoed naar Nederland zou moeten, en de timing is een beetje voordelig, dan kan ik in principe binnen drie uur op Schiphol staan... Uurtje naar het vliegveld, uurtje wachten inchecken, klein uurtje vliegen, klaar. Het duurt misschien langer om van Maastricht naar Groningen te rijden. Met de Auto? Ook geen probleem, Dublin-Holyhead, Holyhead-Harwich, Harwich-Hoek van Holland, klaar...
Ierland heeft helaas alleen in Dublin city center beschikking over internet met meer dan 7Mb snelheid. In Cork en Galway city center is het meestal 7Mb/20Mb en woon je in de binnenlanden dan mag je blij zijn met 1 Mb via een telefoonlijntje, of je moet in de buurt van een mast wonen zodat 'line of sight' hebt, dan kun je ook 7Mb krijgen. Maar verder heb je gelijk en is het internet natuurlijk een grote hulp voor het in contact blijven met 'het thuisfront'. Hoewel ikzelf Nederland allang niet meer zie als mijn 'thuisfront' en het puur om wat mensen gaat die ik graag zie, waarvoor ik nog in contact blijf met Nederland. Verder wil ik de taal niet verleren, dus ik schrijf nog veel Nederlandsquote:Maar veel meer dan over reistijd bedoelde ik het kleine verschil in cultuur en het gemak waarmee je met je thuisland in contact kan blijven... Ierland, Frankrijk, en eigenlijk wel de rest van Europa is qua cultuur natuurlijk heel dicht bij Nederland. Natuurlijk zijn er verschillen, maar het is qua mogelijke cultureshock niet te vergelijken (denk ik) met bijvoorbeeld verhuizen naar Azie of Afrika... En waar je vroeger moest sparen om 20 minuten over een krakende lijn met thuis te bellen kan je voor minder geld tegenwoordig meerdere webcams 24 uur per dag aan laten staan met HD beeld. Dat is wat ik bedoelde dat het verhuizen naar een EU land tegenwoordig niet te vergelijken is met wat het woord emigreren bij mij voor associaties oproept.
Nou, ik heb voor de gein even gekeken...quote:Op zondag 20 november 2011 13:41 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Je vergeet dat dat allemaal nogal diep in de buidel tasten wordt om in drie uur tijd op Schiphol te staan. Nog afgezien van het feit dat ik echt niet altijd (sterker nog, meestal niet) binnen een dag een reis geboekt krijg vanaf Dubs naar Amsterdam hoor. Laat staan binnen 3 uur.
Goedkoper misschien, maar sneller? En je moet ook maar net een auto hebben natuurlijk. Ik zelf heb bijvoorbeeld al jaren geen auto meer.quote:In ieder geval is het veel goedkoper om vanuit Ziud Frankrijk in de auto te stappen en naar Amsterdam te rijden, dan om de eerste vlucht die je kunt krijgen vanaf Dubs (en dan laat ik buiten beschouwing welk maatschappij dan de eerste vlucht ter beschikking heeft en of er daar plaats op is) te boeken en te vliegen.
Zoals ik al zei. het gaat me er niet zozeer om wat het kost of hoe lang het duurt om terug naar Nederland te kunnen... Natuurlijk is verhuizen naar Parijs dan iets meer emigreren dan naar Antwerpen verhuizen en liggen Geneve en Stockholm dan ook weer net iets verder weg. Mijn punt is, als je tegen mij zegt "emigreren" dan denk ik aan een week op een boot naar Canada, voor altijd, communicatie met "thuis" voornamelijk per post en soms een keer per telefoon, en je hooguit eens in de zoveel jaar een trip terug kunnen permiteren. Als je in Dublin woont en je planning is een beetje goed, kan je eigenlijk elk weekend wel naar Nederland vliegen... Het grootste verschil met Nederland is de taal, maar zelfs de munt is tegenwoordig hetzelfde... Ok, pindakaas, hageslag en kroketten vind je niet bij elke winkel op de hoek, maar verder zijn de verschillen echt wel heel erg klein...quote:En dan begin ik al helemaal niet eens over de boot. Je moet twee ferries boeken om er te komen, of een vanuit Waterford naar Cherbourg waarbij de reis alleen op de boot al bijna een dag duurt, en dan ben je alleen nog maar in Frankrijk, moet je daarvandaan nog een eind naar Nederland rijden.
Dus het ligt gewoon wel degelijk aan de plek naar waarheen je emigreert of je 'net iets over de grens woont'. Zelfs binnen Europa.
Ik woon hier pas twee jaar, maar mensen kijken mij ook vreemd aan als ze me vragen wanneer ik weer naar huis ga en ik dan zeg dat ik hier thuis ben. In Nederland heeft ook nog lang niet iedereen breedband, al is het in Nederland dan natuurlijk wel iets beter geregeld dan hier (Nederlandd is wat dat betreft absolute wereldtop dus dat zegt meer over de voorsprong van Nederland dan over de achterstand van Ierland) maar ik heb hier in Dublin, niet City Center maar absolute zuidgrens, ik zie uit mijn ramen alleen maar Dublin Mountains) gewoon UPC en kan 100Mb krijgen als ik dat wil... Maar ja, dat is dan natuurlijk niet meer het echte Ierland hequote:Ierland heeft helaas alleen in Dublin city center beschikking over internet met meer dan 7Mb snelheid. In Cork en Galway city center is het meestal 7Mb en woon je in de binnenlanden dan mag je blij zijn met 1 Mb via een telefoonlijntje, of je moet in de buurt van een mast wonen zodat 'line of sight' hebt, dan kun je ook 7Mb krijgen. Maar verder heb je gelijk en is het internet natuurlijk een grote hulp voor het in contact blijven met 'het thuisfront'. Hoewel ikzelf Nederland allang niet meer zie als mijn 'thuisfront' en het puur om wat mensen gaat die ik graag zie, waarvoor ik nog in contact blijf met Nederland. Verder wil ik de taal niet verleren, dus ik schrijf nog veel Nederlands
1 meter over de grens in Belgie of Duitsland wonen is technisch gezien al emigreren. Je hebt toch met andere regels te maken zelfs al werk je nog gewoon in NL. De cultuur is ook al best anders ook al woon je naast je ouders (1m van de Duitse grens af). De beleving van emigratie is zeker wel veranderd als je kijkt naar jaren 50 emigratie naar de andere kant van de wereld. Zelfs met 10 jaar geleden al.quote:Op zondag 20 november 2011 00:17 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Dankjewel Individual! Gelukkig is flexibel zijn iets dat je kan leren
Tsja, wat ik eigenlijk ook nog wilde zeggen; de een moet alles tot in detail voorbereiden, de ander wil er niet teveel over nadenken en doet het gewoon en de derde doet het weer op zijn manier.... Alles heeft zo zijn voor en nadelen en iedereen heeft zo zijn eigen redenen, drijfveren en wegversperringen... En emigreren, wat is dat een groot woord tegenwoordig... Doet me denken aan mensen die heeel lang geleden met de boot naar Canada of Australie of zo trokken... Naar Ierland of Frankrijk vind ik eigenlijk helemaal geen emigreren meer... Het is gewoon net iets over de grens gaan wonen, en er wordt een andere taal gesproken, that's it.....
Je zegt het zelf al, als je langer vantevoren kunt boeken wordt het een stuk goedkoper en dat was dan ook mijn hele punt. Wij moeten met 3 man naar Nederland, dat is dus gewoon een kleine 1000 euro. Dankjewel.quote:Op zondag 20 november 2011 14:14 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Nou, ik heb voor de gein even gekeken...
KLM Flight: Dublin (Dublin) - Amsterdam (Schiphol) - One way
Departure: Sun 20 Nov 11 15:00 Dublin (Dublin) - 20:05 Amsterdam (Schiphol) 300 Euro (maar geen idee waarom ze er 4 uur over doen... Wellicht file in Nederland?
Aer Lingus, 340 Euro
Flight Info.
AER LINGUS EI610
non-stop
Departing Dublin
17:10 Sun 20 Nov 2011
Arriving Amsterdam
19:50 Sun 20 Nov 2011
Dus als ik met NU met spoed naar Nederland moet, kost het me ruim 300 euro en sta ik om 2100 vanavond op Schiphol... Maar ja, dat is dan ook natuurlijk een noodgeval... Als je iets langer vantevoren kan boeken kost het veel minder... Dus zo veel maken die twee stukjes water niet uit. Het is dat Nederland zo klein is, maar doe maar s met spoed Parijs-Marseille, Berlijn-Stuttgart of Newcastle-Plymouth....
Uiteraard hebben wij wel auto's, 3 zelfs, ieder een. We wonen op het platteland, en ik wil wel iets meer zien van Ierland als alleen maar mijn werk en waar ik woon. Dan had ik net zo goed in Nederland kunnen blijven als ik alleen maar zo beperkt leef. Wij gaan enorm veel 'op onderzoek' in Ierland. Mijn man is geoloog, dus die heeft sowieso een speeltuin aan heel Ierland.quote:Goedkoper misschien, maar sneller? En je moet ook maar net een auto hebben natuurlijk. Ik zelf heb bijvoorbeeld al jaren geen auto meer.
Onzin, echt hoor!!! Ook mensen die naar Canada emogreren doen geen week over verhuizen want die pakken het vliegtuig, en hebben ook gewoon internet (skype) ter beschikking. Dat de tijden veranderen wil niet zeggen dat emigreren geen emigreren meer heet.quote:Zoals ik al zei. het gaat me er niet zozeer om wat het kost of hoe lang het duurt om terug naar Nederland te kunnen... Natuurlijk is verhuizen naar Parijs dan iets meer emigreren dan naar Antwerpen verhuizen en liggen Geneve en Stockholm dan ook weer net iets verder weg. Mijn punt is, als je tegen mij zegt "emigreren" dan dank ik aan een week op een boot naar Canada, voor altijd, communicatie met "thuis" voornamelijk per post en soms een keer per telefoon, en je hooguit eens in de zoveel jaar een trip terug kunnen permiteren.
Je drijft over hoor. Jij krijgt het niet zo geplanned dat je elk weekend voor een schappelijke prijs naar Nederland zou kunnen. Bovendien, waarom zou je dat in godsnaam willen? Je bent toch geen student meer die elkweekend vauit Groningen naar Maastricht moet met het OV om zijn tas met was door mama te laten doen?quote:Als je in Dublin woont en je planning is een beetje goed, kan je eigenlijk elk weekend wel naar Nederland vliegen...
Dat klopt, de cultuurverschillen zijn niet zo groot, maar die zijn met die van Canada ook niet zo groot, sterker nog, in Canada kom je eerder aan een lekkere frikandel dan in Ierland. Maar daar hadden we het ook niet over. Het ging erom of emigreren nog steeds emigreren mag heten, want jij vind van niet.quote:Het grootste verschil met Nederland is de taal, maar zelfs de munt is tegenwoordig hetzelfde... Ok, pindakaas, hageslag en kroketten vind je niet bij elke winkel op de hoek, maar verder zijn de verschillen echt wel heel erg klein...
LOL! Nee, dat is voor mij niet het echte Ierland, maar dat is alleen maar mijn mening!quote:Ik woon hier pas twee jaar, maar mensen kijken mij ook vreemd aan als ze me vragen wanneer ik weer naar huis ga en ik dan zeg dat ik hier thuis ben. In Nederland heeft ook nog lang niet iedereen breedband, al is het in Nederland dan natuurlijk wel iets beter geregeld dan hier (Nederlandd is wat dat betreft absolute wereldtop dus dat zegt meer over de voorsprong van Nederland dan over de achterstand van Ierland) maar ik heb hier in Dublin, niet City Center maar absolute zuidgrens, ik zie uit mijn ramen alleen maar Dublin Mountains) gewoon UPC en kan 100Mb krijgen als ik dat wil... Maar ja, dat is dan natuurlijk niet meer het echte Ierland he
Zei je nou dat je al twee jaar in Ierland woonde? Dan zou je toch al wel moeten weten dat KLM helemaal geen DUB-AMS vluchten doet? Ik heb volgens mij één keer een KLM vliegtuig in Dublin gezien, vier jaar geleden ofzo, ik heb ook geen idee hoe die daar überhaupt terecht kwam.quote:Op zondag 20 november 2011 14:14 schreef Tennessee het volgende:
KLM Flight: Dublin (Dublin) - Amsterdam (Schiphol) - One way
Departure: Sun 20 Nov 11 15:00 Dublin (Dublin) - 20:05 Amsterdam (Schiphol) 300 Euro (maar geen idee waarom ze er 4 uur over doen... Wellicht file in Nederland?
Aer Lingus, 340 Euro
Flight Info.
AER LINGUS EI610
non-stop
Departing Dublin
17:10 Sun 20 Nov 2011
Arriving Amsterdam
19:50 Sun 20 Nov 2011
klopt, al ruim twee jaar in Ierland en al bijna 4 jaar niet meer in Nederland geweest... Vandaar dusquote:Op zondag 20 november 2011 16:04 schreef LintuxCx het volgende:
Zei je nou dat je al twee jaar in Ierland woonde? Dan zou je toch al wel moeten weten dat KLM helemaal geen DUB-AMS vluchten doet? Ik heb volgens mij één keer een KLM vliegtuig in Dublin gezien, vier jaar geleden ofzo, ik heb ook geen idee hoe die daar überhaupt terecht kwam.
Ja, dat is hem, aangenomen!!! Verheuzen it is!!!quote:En qua terminologie: verheuzen?
Zo avontuurlijk was ik ook wel ingesteld, maar ja, dan trouw je, krijg je kinderen, en die wil je toch een iets honkvaster bestaan geven. Geen spijt van hoor, want we wonen alsnog in het fijnste land ter wereld, zelfs al heeft dat land behoorlijke misstanden en loopt het qua visie 50 jaar achter op nederland in heel veel dingen.quote:Op zondag 20 november 2011 19:51 schreef PeuRac het volgende:
Leuke discussie over emigreren/verhuizen. Ik noem het geen van beide, ik zie mezelf als expat en reis rond, met verblijfplaatsen. Ik laat aan de locale ambassade weten dat ik in hun land verblijf met een telefoon nummer en mail, geen adres want dat wisselt nog wel eens. Ik kan aan het eind van de week verhuisd zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |