FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Oplopende motortemperatuur bij stationair en filerijden
Geelmandonderdag 12 mei 2011 @ 17:19
De temperatuur van mijn '92 Golf II 1.3 NZ loopt op als de auto stationair draait of tijdens het filerijden. Bij normaal rijden is er niets aan de hand. De auto heeft genoeg koelvloeistof, de fan slaat goed aan en de thermostaat is vervangen.
Wat kan er aan de hand zijn?
JaFFedonderdag 12 mei 2011 @ 17:22
Er is niks aan de hand. Als je rijdt wordt de motor veel beter gekoeld dan als je stilstaat. Dus als je eerst rijdt (hard of lange tijd) en dan in de file komt is het normaal dat de temperatuur oploopt. Als het goed is gaat de ventilator dan draaien om extra te koelen.
Geelmandonderdag 12 mei 2011 @ 17:26
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:22 schreef JaFFe het volgende:
Er is niks aan de hand. Als je rijdt wordt de motor veel beter gekoeld dan als je stilstaat. Dus als je eerst rijdt (hard of lange tijd) en dan in de file komt is het normaal dat de temperatuur oploopt. Als het goed is gaat de ventilator dan draaien om extra te koelen.
Maar als tijdens een ritje in de spits naar Den Haag het temperatuur waarschuwingslampje begint te knipperen is er toch iets niet in de haak? Hij gaat zo richting de 100 graden.
HSGdonderdag 12 mei 2011 @ 17:31
Controleer toch maar even je koelvloeistof.
Captain_Ghostdonderdag 12 mei 2011 @ 17:34
controleer ook op motorolie..
Die koel ook motor af.

Anders is de thermostaat kapot.
koekjestrommel1donderdag 12 mei 2011 @ 17:35
Als onze ford mondeo van 14 jaar oud een half uur nauwelijks gekoeld (dus filerijden/stationair) wordt begint de motortemperatuur ook eng hoog te worden. Ik denk dat er niks aan het handje is.
FreedonNadddonderdag 12 mei 2011 @ 17:38
Check ook even of de koelingsfan aanslaat. Heb ik ook gehad met mn Clio prima rijden door de luchtkoeling alleen eerste keer file was geen succes ;)
FalleNk810idonderdag 12 mei 2011 @ 17:39
ja hoever omhoog en slaat de fan aan bij 90 graden of pas bij 110?
Geelmandonderdag 12 mei 2011 @ 17:41
Fan slaat aan bij 90 graden, de koelvloeistof is in orde en de motorolie ook. En de thermostaat is vervangen. Alles zou dus in orde moeten zijn.
FalleNk810idonderdag 12 mei 2011 @ 17:43
Geen probleem.
Wat JaFFe zegt dus.
zeeeenddonderdag 12 mei 2011 @ 18:01
1. Zitten de lamellen van je radiator niet dicht ?
2. Motorkapverlenger ?
3. Andere obstructie die de rijwind kan ontnemen.

Ik gok op 1,even controleren met een loop/zaklamp eracher .
FalleNk810idonderdag 12 mei 2011 @ 19:11
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:01 schreef zeeeend het volgende:
1. Zitten de lamellen van je radiator niet dicht ?
2. Motorkapverlenger ?
3. Andere obstructie die de rijwind kan ontnemen.

Ik gok op 1,even controleren met een loop/zaklamp eracher .
T is goed zo hoor, hij zegt dat de fan aanslaat bij 90 graden. Dan is er toch niks aan de hand ;)
Rijwind enzo!

Heb ook een NZ motor, zal eens kijken wat tie bij mij doet. Let daar nooit echt op eigenlijk :X
Sounddragondonderdag 12 mei 2011 @ 21:51
Is niet goed lijkt me, als bij 90 graden de fan aan slaat en de temperatuur dan gewoon door gaat met stijgen tot er lampjes gaan branden.
Als de fan daadwerkelijk gewoon aanslaat, heb je of te weinig koelvloeistof in je systeem, of een probleem met een thermostaat die niet ver genoeg open gaat, of een waterpomp die kapot is (geen of weinig flow in je systeem). Controleer ook of de voorkant van de radiateur een vrij is, een kudde beestenlijken is standaard, maar plastic tassen niet :+ Een verstopte radiateur kan ook nog trouwens, maar als je geen toffe stop-leak zooi hebt gebruikt of al jaren water ipv KVS erin hebt is dat niet voor de hand liggend.
Schilddonderdag 12 mei 2011 @ 22:15
Hoe oud en welke kleur heeft de koelvloeistof? Door ouderdom kan de koelvloeistof zijn koelende eigenschappen verliezen en dus niet meer goed koelen.
Chuck-N0rr1sdonderdag 12 mei 2011 @ 22:21
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 22:15 schreef Schild het volgende:
Hoe oud en welke kleur heeft de koelvloeistof? Door ouderdom kan de koelvloeistof zijn koelende eigenschappen verliezen en dus niet meer goed koelen.
:')
ellevehC86donderdag 12 mei 2011 @ 22:29
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 22:15 schreef Schild het volgende:
Hoe oud en welke kleur heeft de koelvloeistof? Door ouderdom kan de koelvloeistof zijn koelende eigenschappen verliezen en dus niet meer goed koelen.
:')
Geelmandonderdag 12 mei 2011 @ 22:48
quote:
4s.gif Op donderdag 12 mei 2011 21:51 schreef Sounddragon het volgende:
Is niet goed lijkt me, als bij 90 graden de fan aan slaat en de temperatuur dan gewoon door gaat met stijgen tot er lampjes gaan branden.
Als de fan daadwerkelijk gewoon aanslaat, heb je of te weinig koelvloeistof in je systeem, of een probleem met een thermostaat die niet ver genoeg open gaat, of een waterpomp die kapot is (geen of weinig flow in je systeem). Controleer ook of de voorkant van de radiateur een vrij is, een kudde beestenlijken is standaard, maar plastic tassen niet :+ Een verstopte radiateur kan ook nog trouwens, maar als je geen toffe stop-leak zooi hebt gebruikt of al jaren water ipv KVS erin hebt is dat niet voor de hand liggend.
De koevloeistof is deze week ververst en de thermostaat is toen ook vervangen. Volgens de garage was er wel gewoon stroming, maar ze konden verder niets anders verzinnen dan de waterpomp. Dan kan het toch haast niet anders dan dat die niet optimaal meer functioneert?
Rad zal ik ook nog wel even controleren.
Palomardonderdag 12 mei 2011 @ 22:58
Hoe heet wordt ie dan precies als je stilstaat? En als je rijdt? (bijv. op de snelweg).
Geelmandonderdag 12 mei 2011 @ 23:05
2eoxq4z.png

Eerste bolletje normaal rijden op de snelweg of waar dan ook, tweede bolletje is filerijden.
koekjestrommel1donderdag 12 mei 2011 @ 23:19
Heb ik ook. Echt niks om je druk over te maken
Barcaconiadonderdag 12 mei 2011 @ 23:25
Koelsysteem verstopt, waterpomp defect of kvs-temp-sensor kapot. Veel meer kan het al niet meer zijn.

Gaat de temp naar beneden als je de kachel op de hoogste stand laat blazen met de kraan op warm?
Sounddragondonderdag 12 mei 2011 @ 23:25
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 23:05 schreef Geelman het volgende:
[ afbeelding ]

Eerste bolletje normaal rijden op de snelweg of waar dan ook, tweede bolletje is filerijden.
Hoe kom je dan bij die 100 graden? ik zie nergens een cijfertje staan? Als je 20 graden per streepje zou rekenen, rijd je normaal op een graadje of 42, da's veel te weinig, en op puntje nummer 2 op 85, en dat is perfect :)
ellevehC86vrijdag 13 mei 2011 @ 00:09
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 23:05 schreef Geelman het volgende:
[ afbeelding ]

Eerste bolletje normaal rijden op de snelweg of waar dan ook, tweede bolletje is filerijden.
Ik heb het ook hoor, kijk maar
8009444-close-up-of-car-s-dashboard-100-km-h.jpg, bij 2,5 km per uur
T42vrijdag 13 mei 2011 @ 08:47
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:11 schreef FalleNk810i het volgende:

[..]

T is goed zo hoor, hij zegt dat de fan aanslaat bij 90 graden. Dan is er toch niks aan de hand ;)
Rijwind enzo!

Heb ook een NZ motor, zal eens kijken wat tie bij mij doet. Let daar nooit echt op eigenlijk :X
je fan gaat ook aan als heel je radiator dicht zit hoor...
heb een passat uit 82 en die loopt alleen op als er een slang is gesprongen. :') verder in de file blijft wijzertje netjes in midden staan.
matigvrijdag 13 mei 2011 @ 14:43
Ik zou ook ff de lamellen in je radiator controleren. Als die weggeslagen zijn verliest de radiator ook zijn koelend vermogen.

2786118436_f2a9171e25.jpg
T42vrijdag 13 mei 2011 @ 15:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 14:43 schreef matig het volgende:
Ik zou ook ff de lamellen in je radiator controleren. Als die weggeslagen zijn verliest de radiator ook zijn koelend vermogen.

[ afbeelding ]
10jaar vliegen vangen werkt ook goed :P kan ik vertellen
zeeeendvrijdag 13 mei 2011 @ 18:23
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 15:59 schreef T42 het volgende:

[..]

10jaar vliegen vangen werkt ook goed :P kan ik vertellen
Ik dacht dat jij enkel luchtgekoeld was .
Geelmanvrijdag 13 mei 2011 @ 18:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 15:59 schreef T42 het volgende:

[..]

10jaar vliegen vangen werkt ook goed :P kan ik vertellen
Ga ik ook maar eens bekijken.
NoBody122zaterdag 14 mei 2011 @ 01:39
Voel eens of beide dikke slangen, die aan je radiator zitten, goed warm worden (heet, zelfs). Als die beide goed heet zijn (bij stilstand; op het moment dat je fan aanslaat), kun je er vanuit gaan, dat je radiateur in ieder geval niet verstopt zit.

Verder weet ik zo niet, of er in een Golf 2 ook een expansievaatje zit, waar je je KVS bijvult (heb zelf een Golf 1), maar zo ja: draai daarvan het dopje eens los bij draaiende -koude- motor en check, of er bij stationair draaien een straaltje KV zichtbaar is bovenin. Uiteraard ga ik er dan vanuit, dat er dan boven op dat expansievaatje, net als bij de Golf 1, een smaller retourslangetje zit aangesloten, waardoor KV terug het expansievaatje in loopt. Controleer dat straaltje ook even bij gas geven.

Als daar een fatsoenlijk straaltje uit komt (stationair al) en je radiateur is niet verstopt (beide dikke slangen zijn heet), is de waterdruk -en daarmee waarschijnlijk ook de pomp- goed.
T42zaterdag 14 mei 2011 @ 14:45
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 18:23 schreef zeeeend het volgende:

[..]

Ik dacht dat jij enkel luchtgekoeld was .
heb 1 waterkoker uit 82 en heb altijd problemen met de koeling jah :')
Geelmanzaterdag 14 mei 2011 @ 23:48
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 01:39 schreef NoBody122 het volgende:
Voel eens of beide dikke slangen, die aan je radiator zitten, goed warm worden (heet, zelfs). Als die beide goed heet zijn (bij stilstand; op het moment dat je fan aanslaat), kun je er vanuit gaan, dat je radiateur in ieder geval niet verstopt zit.

Verder weet ik zo niet, of er in een Golf 2 ook een expansievaatje zit, waar je je KVS bijvult (heb zelf een Golf 1), maar zo ja: draai daarvan het dopje eens los bij draaiende -koude- motor en check, of er bij stationair draaien een straaltje KV zichtbaar is bovenin. Uiteraard ga ik er dan vanuit, dat er dan boven op dat expansievaatje, net als bij de Golf 1, een smaller retourslangetje zit aangesloten, waardoor KV terug het expansievaatje in loopt. Controleer dat straaltje ook even bij gas geven.

Als daar een fatsoenlijk straaltje uit komt (stationair al) en je radiateur is niet verstopt (beide dikke slangen zijn heet), is de waterdruk -en daarmee waarschijnlijk ook de pomp- goed.
Goede tip, dank je! Ga ik morgen even testen.
M'n collega dacht dat het aan de temperatuursensor zou liggen. Wat is jullie idee daar over?
NoBody122zondag 15 mei 2011 @ 01:32
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 23:48 schreef Geelman het volgende:

[..]

Goede tip, dank je! Ga ik morgen even testen.
M'n collega dacht dat het aan de temperatuursensor zou liggen. Wat is jullie idee daar over?
Test eerst die dingen maar eens uit. Als dat allemaal in orde blijkt te zijn, moet het dat haast wel zijn idd, zeker als je fan op een gegeven moment weer uit gaat (temp weer onder de ~90 graden), maar je meter nog steeds te hoog staat.
zeeeendmaandag 16 mei 2011 @ 08:55
ben benieuwd hoe het vandaag gaat ,gezien de regen
Geelmanmaandag 16 mei 2011 @ 21:28
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 08:55 schreef zeeeend het volgende:
ben benieuwd hoe het vandaag gaat ,gezien de regen
Ik sta niet vaak in de file, maar voordat ik op vakantie ga wil ik het wel in orde hebben. Tijdens het rijden merk je er namelijk niets van.