abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96615450
Naar aanleiding van een disucssie in Waarom geen super slimme insecten?, open ik hier een topic die daar speciaal voor bedoeld is.

Sommige mensen vinden dat evolutie en creationisme elkaar uitsluiten. De één concludeert dat uit evolutie en de ander uit creationisme.

Ook zijn er mensen (zoals ikzelf) die geloven dat evolutie en creationisme prima samen kunnen gaan. In dat geval creëerde God evolutie en daarmee al het leven dat we kennen. Of God nog verder ingrijpt in dat proces kan, maar hoeft niet.

Wat vinden jullie?
  dinsdag 10 mei 2011 @ 20:45:14 #2
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_96616117
Wetenschap vanuit een vooringenomen stelling dat er 1 god is geweest die alles gemaakt of beïnvloed heeft is geen wetenschap.

En creationisme is ook een ridicule gedachte.
pi_96616159
Het is een van de 2.

Als een 'god' het speelveld heeft gecreëerd voor evolutie, dan is het geen evolutie.
Seculier-Fundamentalistisch
pi_96616499
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 20:45 schreef Noway666 het volgende:
Wetenschap vanuit een vooringenomen stelling dat er 1 god is geweest die alles gemaakt of beïnvloed heeft is geen wetenschap.

En creationisme is ook een ridicule gedachte.
Maar kan die ridicule gedachte samengevoegd worden met evolutie?

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 20:45 schreef SeculasStatius het volgende:
Het is een van de 2.

Als een 'god' het speelveld heeft gecreëerd voor evolutie, dan is het geen evolutie.
Waarom niet? Heeft Darwin gedefiniëerd dat evolutie blind moet zijn?
pi_96617367
nee, dit sluit elkaar niet uit.

om te beginnen, wijst al het bewijs erop dat de evolutietheorie waar is. dit wil zeggen, alle effecten die we tot nu toe hebben gemeten bij dieren(genetische variatie, erfelijkheid, maar ook evolutie zelf bij bacterieen en bij dieren), én alle fossielen die we vinden, wijzen erop dat de evolutietheorie waar is.

dit zegt echter helemaal niets over het ontstaan van het leven. aangezien een potentiele god almachtig is, is deze god zeker in staat om een aarde te scheppen met leven erop, én fossielen in de grond die precies zo gemaakt zijn(met de goede verhoudingen koolstof-14 enzo) dat het lijkt alsof er evolutie heeft plaatsgevonden. wanneer god dit gedaan zou hebben maakt niet uit, aangezien hij almachtig is. het kan zijn dat hij de aarde heeft gecreëerd en er alleen de eencelligen op heeft geplaatst, de rest is evolutie. het kan ook zijn dat hij het 6000 jaar geleden heeft gecreëerd, een stel dinobotten in de grond gedumpt, en dat alleen dieren als gedomesticeerde honden en katten geëvalueerd zijn, maar de meeste dieren al ongeveer in dezelfde vorm bestonden.

óf, het kan ook nog zijn dat god een half uur geleden de wereld heeft geschapen, inclusief ons mensen mét geïmplanteerde herinneringen. aangezien we het hier over een god hebben, is niets hem te moeilijk.

het probleem is echter, dat het hier over een hypothetisch wezen gaat. al het bewijs in de wetenschap wijst erop dat de aarde miljoenen jaren oud is, en dat alle wezens geëvalueerd zijn vanuit de eencelligen. welke sprookjes je daarnaast geloofd heeft verder niets met wetenschap te maken. het enige wat de wetenschap daar eigenlijk over kan zeggen, is dat ze niets helemaal zeker weten, maar het wel de meest waarschijnlijke verklaring is dat de evolutie enzo gewoon heeft plaats gevonden. om maar op de bekende quote van descartes uit te komen, "ik denk dus ik ben". dat is het enige wat wij met volledige zekerheid kunnen zeggen. van de rest is het alleen héél erg waarschijnlijk dat het klopt.

oftewel, voor zover wij wetenschappelijk kunnen onderzoeken, is er evolutie, en is het leven geëvolueerd vanuit eencelligen. het is echter zeker ook mogelijk(doch onwaarschijnlijk) dat een 'god' de dieren en mensen geschapen heeft. dit is echter niet het domein van de wetenschap, maar van het persoonlijk geloof. en dus kan je heel goed geloven dat de evolutietheorie klopt voor zover wij kunnen zien, maar dat god de aarde zo heeft geschapen dat dit precies zo lijkt, maar eigenlijk zelf aan de touwtjes zit.
pi_96617411
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 20:50 schreef Johannes_VIII het volgende:

Waarom niet? Heeft Darwin gedefiniëerd dat evolutie blind moet zijn?
Ja. Er zit willekeur in. Een opperwezen met een Masterplan is niet willekeurig.
Seculier-Fundamentalistisch
pi_96617591
In pricipe sluiten ze elkaar niet uit denk ik, maar mensen die de ene stroming aanhangen zullen extreem veel moeite hebben de andere te accepteren. Een uitzondering is gelovige mensen die de evolutietheorie er bij halen maar volgens mij is dit puur omdat evolutie niet te ontkennen is.

Spreekt de evolutietheorie de bijbel niet tegen op sommige punten?
pi_96617775
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:03 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

Ja. Er zit willekeur in. Een opperwezen met een Masterplan is niet willekeurig.
Willekeur bestaat niet. Alles heeft een oorzaak en gevolg.
pi_96617815
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:08 schreef gamezz het volgende:

[..]

Willekeur bestaat niet. Alles heeft een oorzaak en gevolg.
Als alles een oorzaak en gevolg heeft kan willekeur nog perfect bestaan hoor.
pi_96617914
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:08 schreef Tchock het volgende:

[..]

Als alles een oorzaak en gevolg heeft kan willekeur nog perfect bestaan hoor.
Toch bestaat het niet. Noem een voorbeeld dan?
pi_96617977
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:09 schreef gamezz het volgende:

[..]

Toch bestaat het niet. Noem een voorbeeld dan?
Evolutie is hét voorbeeld. miljoenen mutaties en sommige zetten door en andere niet. Complete willekeur if you ask me.
pi_96618123
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:10 schreef Tchock het volgende:

[..]

Evolutie is hét voorbeeld. miljoenen mutaties en sommige zetten door en andere niet. Complete willekeur if you ask me.
Wat is het willekeurige aspect daarvan dan? Dat sommige doorzetten en andere niet heeft een andere reden.
pi_96618133
Johannes_VIII, je geeft aan christen te zijn. Waarom kies je er dan toch voor om eerder Gods Woord in twijfel te trekken dan de wetenschap?
pi_96618180
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:12 schreef gamezz het volgende:

[..]

Wat is het willekeurige aspect daarvan dan? Dat sommige doorzetten en andere niet heeft een andere reden.
Nee het doorzetten is niet willekeurig. Wat precies de mutatie is echter wel!
pi_96618249
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:12 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee het doorzetten is niet willekeurig. Wat precies de mutatie is echter wel!
Dat kan willekeurig lijken, maar dat is het niet. Resultaat van natuurwetten en de sterkste die overleeft.
pi_96618331
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:13 schreef gamezz het volgende:

[..]

Dat kan willekeurig lijken, maar dat is het niet. Resultaat van natuurwetten en de sterkste die overleeft.
Nu heb je het weer over het doorzetten en overleven van organismen. Ik bedoel specifiek welke basenparen in het DNA niet/fout gekopieerd worden, zodat er in een cel een mutatie optreedt.
pi_96618471
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nu heb je het weer over het doorzetten en overleven van organismen. Ik bedoel specifiek welke basenparen in het DNA niet/fout gekopieerd worden, zodat er in een cel een mutatie optreedt.
Nee, over beide. Dit heeft ook een bepaalde oorzaak die ervoor zorgt dat het DNA anders gekopieerd wordt.
pi_96618528
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:15 schreef gamezz het volgende:

[..]

Nee, over beide. Dit heeft ook een bepaalde oorzaak die ervoor zorgt dat het DNA anders gekopieerd wordt.
Beter lezen. De mutatie heeft wel een oorzaak, maar wát precies de mutatie is niet.
pi_96618619
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:16 schreef Tchock het volgende:

[..]

Beter lezen. De mutatie heeft wel een oorzaak, maar wát precies de mutatie is niet.
Natuurlijk wel, het kan willekeurig lijken maar het zijn scheikundige en natuurkundige processen die er uiteindelijk voor zorgen hoe het DNA wordt gekopieerd.
pi_96618765
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:17 schreef gamezz het volgende:

[..]

Natuurlijk wel, het kan willekeurig lijken maar het zijn scheikundige en natuurkundige processen die er uiteindelijk voor zorgen hoe het DNA wordt gekopieerd.
Beter. Lezen. Ik heb het niet over het muteren zelf, daar zijn inderdaad oorzaken voor. Welk exacte triplet in de genetische code muteert dus niet!
pi_96618861
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:19 schreef Tchock het volgende:

[..]

Beter. Lezen. Ik heb het niet over het muteren zelf, daar zijn inderdaad oorzaken voor. Welk exacte triplet in de genetische code muteert dus niet!
Daar heb ik het ook over. Dat wordt ook aangestuurd door bepaalde factoren.
pi_96619014
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:20 schreef gamezz het volgende:

[..]

Daar heb ik het ook over. Dat wordt ook aangestuurd door bepaalde factoren.
Oke oke ik gooi het over een andere boeg. Als ik een getal in gedachten neem tussen de 8 en de 34.657 en ik laat iemand anders een willekeurig getal opschrijven, wat is dan de reden dat die persoon binnen 5 pogingen raadde dat het 864 was?
pi_96619466
zucht, jullie praten over verschillende dingen.

willekeur als in onvoorspelbaar en oogschijnlijk zonder duidelijk oorzaak bestaat
willekeur als in "zomaar een deeltje wat zonder oorzaak beweegt" bestaat niet volgens de newtoniaanse mechanica. echter, wanneer een atoom vervalt is wel weer compleet willekeurig, als ook verschillende quantummechanische processen. het is ook mogelijk dat deze niet willekeurig zijn(misschien zit god er wel achter? :p ) maar voor zover bekend binnen de wetenschap is het willekeurig.

kunnen we dan nu weer ontopic?
pi_96619518
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:21 schreef Tchock het volgende:

[..]

Oke oke ik gooi het over een andere boeg. Als ik een getal in gedachten neem tussen de 8 en de 34.657 en ik laat iemand anders een willekeurig getal opschrijven, wat is dan de reden dat die persoon binnen 5 pogingen raadde dat het 864 was?
Theoretisch vraagstuk, heeft met kans te maken en heeft geen duidelijke oorzaak. Ik doel op een praktisch willekeurig proces.
pi_96619532
Creationisme en de evolutietheorie sluiten elkaar inderdaad niet uit. De bijbel en de evolutietheorie daarentegen weer wel. Het komt er dus op neer of je de bijbel wel of niet letter voor letter als waarheid aanneemt en daarmee de wetenschap accepteert of verwerpt, wat dan weer zeer hypocriet is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')